Uznanie, że na moment podziału Spółki Dzielonej przez wyodrębnienie Departament 1, Departament 2 i Departament 3 będą stanowić zorganizowaną część prz... - Interpretacja - 0114-KDIP1-1.4012.653.2024.2.EW

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 22 października 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-1.4012.653.2024.2.EW

Temat interpretacji

Uznanie, że na moment podziału Spółki Dzielonej przez wyodrębnienie Departament 1, Departament 2 i Departament 3 będą stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa oraz po Państwa stronie nie powstanie obowiązek podatkowy na gruncie ustawy o VAT.

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

23 września 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 23 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy uznania, że na moment podziału Spółki Dzielonej przez wyodrębnienie Departament 1, Departament 2 i Departament 3 będą stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa oraz po Państwa stronie nie powstanie obowiązek podatkowy na gruncie ustawy o VAT.

Uzupełnili go Państwo pismem z 24 września 2024 r. (wpływ 24 września 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

1.1.     Opis Wnioskodawcy

Wnioskodawca jest podatnikiem podatku CIT podlegającym w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania. Wnioskodawca jest również czynnym podatnikiem podatku VAT.

Podstawowy przedmiot działalności gospodarczej Wnioskodawcy obejmuje:

  • sprzedaż napojów bezalkoholowych, w szczególności napojów (...) (dalej: „Produkty …”),
  • produkcję i sprzedaż wody mineralnej marki (…) (dalej: „Produkty …”).

W odniesieniu do Produktów (…) wskazać należy, że Wnioskodawca nie posiada własnych zakładów produkcyjnych, lecz Produkty (…) są wytwarzane przez zewnętrzne podmioty na zlecenie Spółki Dzielonej. Natomiast w odniesieniu do Produktów (…), Wnioskodawca jest właścicielem rozlewni i zajmuje się sprzedażą tych produktów .

Produkty przedstawione w ofercie Wnioskodawcy zaspokajają podstawowe potrzeby związane z codzienną dietą, a także odpowiadają na zapotrzebowanie związane z aktywnym i zdrowym trybem życia.

Wraz z rozwojem Spółki Dzielonej, wspólnicy Wnioskodawcy (dalej: „Wspólnicy”) dostrzegli, iż obecna struktura organizacyjna Spółki Dzielonej nie odpowiada wyzwaniom współczesnego rynku. Wzorując się na strukturach organizacyjnych innych przedsiębiorstw z branży spożywczej zauważono, iż w ramach grup kapitałowych powoływane są podmioty specjalizujące się w obszarze danej działalności, co pozwala w lepszy sposób akumulować zadania i funkcje gospodarcze oraz w pełniejszy sposób wykorzystywać dostępne aktywa. Z tego też powodu, w ocenie Wspólników, Spółka Dzielona powinna pełnić przede wszystkim rolę spółki holdingowej, a działalność związana z dystrybucją Produktów (…) oraz działalność związana z produkcją i dystrybucją Produktów (…) powinna zostać przeniesiona do odrębnych podmiotów .

Obecnie trwają prace nad wyodrębnieniem w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej następujących jednostek organizacyjnych (dalej łącznie jako „Departamenty”):

  • departament 1 (dalej: „Departament 1”) zajmujący się dystrybucją Produktów (…) na terytorium Polski;
  • departament 2 (dalej: „Departament 2”) zajmujący się dystrybucją Produktów (…) poza terytorium Polski;
  • departament 3 (dalej: „Departament 3”) zajmujący się produkcją i dystrybucją Produktów (…).

1.2.     Zamierzona struktura organizacyjna oraz planowane działania

Jak zostało wskazane, Spółka Dzielona powinna wykonywać funkcje holdingowe. Natomiast Departament 1, Departament 2 oraz Departament 3 powinny zostać przeniesione do odrębnych spółek kapitałowych. Dodatkowo w ramach struktury kapitałowej (…) powołana została spółka kapitałowa Spółka A. zajmująca się opracowywaniem i oferowaniem nowych produktów, innych niż Produkty (…) oraz Produkty (…) . Przy czym planowane działania reorganizacyjne, o których mowa poniżej, nie będą obejmowały Spółki A. Działalność związana z opracowywaniem i oferowaniem nowych produktów jest bowiem rozpoczynana w Spółce A.

W tym stanie rzeczy Wspólnicy Wnioskodawcy planują dokonać podziału Spółki Dzielonej w trybie art. 529 § 1 pkt 5 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 18 ze zm.; dalej: „KSH”), tj. w drodze podziału przez wyodrębnienie. Planowane jest, aby każdy z Departamentów został wyodrębniony do odrębnej spółki kapitałowej (dalej: „Spółki Przejmujące”).

W konsekwencji planowane jest, aby:

  • Departament 1 został wyodrębniony do Spółki Przejmującej Departament 1 (dalej: „Spółka 1”);
  • Departament 2 został wyodrębniony do Spółki Przejmującej Departament 2 (dalej: „Spółka 2”);
  • Departament 3 został wyodrębniony do Spółki Przejmującej Departament 3 (dalej: „Spółka 3”).

Z przyczyn biznesowych oraz z uwagi na określone komplikacje prawne, planowany podział przez wyodrębnienie odbędzie się w ramach dwóch procesów podziału, to znaczy w pierwszej kolejności Departament 1 zostanie wyodrębniony do Spółki 1 oraz Departament 2 zostanie wyodrębniony do Spółki 2, natomiast w ramach drugiego procesu podziału, Departament 3 zostanie wyodrębniony do Spółki 3.

W tym miejscu wskazać należy, że obecnie Spółka Dzielona dzierżawi od Spółki 3 część nieruchomości gruntowych wykorzystywanych w działalności Departamentu 3. Pozostała część nieruchomości wykorzystywanych w działalności Departamentu 3 jest natomiast własnością Spółki Dzielonej.

W następstwie przeprowadzonych podziałów przez wyodrębnienie Wnioskodawca otrzyma udziały w podwyższonym kapitale zakładowym Spółek Przejmujących.

Podział Wnioskodawcy zostanie przeprowadzony z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, a głównym bądź jednym z głównych celów tego podziału nie będzie uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.

Jak zostało wskazane, celem Wspólników Wnioskodawcy jest alokacja konkretnych segmentów działalności Spółki Dzielonej w odrębnych podmiotach. Jednocześnie analiza opcji strategicznych pokazuje, że podział przez wyodrębnienie pozwoli na zachowanie pełnej sukcesji prawnej w odniesieniu do obecnie obowiązujących umów przypisanych do każdego z Departamentów z jednoczesnym zachowaniem struktury pionowej, to znaczy Spółki Przejmujące będą podmiotami w pełni zależnymi od Spółki Dzielonej.

W zakresie działalności Spółki A nie jest konieczna realizacja czynności podziałowych, albowiem działalność, którą ma prowadzić ten podmiot nie jest obecnie prowadzona przez Spółkę Dzieloną, a tym samym zagadnienie zachowania pełnej sukcesji prawnej nie jest adekwatne w stosunku do tego podmiotu.

W przypadku Spółki 2 planowane jest także w przyszłości powołanie/nabycie zagranicznych podmiotów, które odpowiedzialne będą za dystrybucje m. in. Produktów (…) (oraz także innych produktów, które będą oferowane przez grupę kapitałową …) na lokalnych rynkach. Takie spółki mogą być powołane/nabyte - zgodnie z przyjętymi założeniami - m. in. w (…) lub (…) w (…) czy (…). Dodatkowo, planowana jest zmiana nazwy Spółki Dzielonej na nazwę bardziej świadczącą o międzynarodowym charakterze .

1.3      Departament 1 na moment przeprowadzenia podziału przez wyodrębnienie

Na moment przeprowadzenia podziału Wnioskodawcy przez wyodrębnienie Departamentu 1 do Spółki 1, Departament 1 będzie posiadać następujące cechy na płaszczyźnie organizacyjnej, finansowej oraz funkcjonalnej:

A.W zakresie wyodrębnienia organizacyjnego:

1)Departament 1 będzie wyodrębniony organizacyjnie w istniejącym przedsiębiorstwie Wnioskodawcy w wyniku uchwały zarządu Spółki Dzielonej;

2)Departament będzie funkcjonował w oparciu o wewnętrzny schemat organizacyjny;

3)na czele Departamentu 1 będzie stał dyrektor zarządzający;

4)Departament 1 będzie funkcjonował w oparciu o wyodrębnione składniki materialne i niematerialne, a więc w szczególności: samochody osobowe, laptopy, komputer, tablety, telefony, oprogramowane (...), umowy z kontrahentami (w tym umowy dystrybucyjne z sieciami handlowymi), umowy z pracownikami przypisanymi do Departamentu 1;

5)w związku z podziałem przez wyodrębnienie Departamentu 1, do Spółki 1 w trybie art. 23[1] Kodeksu pracy przejdą pracownicy zajmujący się wyłącznie działalnością realizowaną w ramach Departamentu 1;

B.W zakresie wyodrębnienia finansowego:

1)w systemie księgowym Spółki Dzielonej będzie funkcjonować odrębna struktura centrów kosztowych, która będzie umożliwiała prowadzenie odrębnej gospodarki finansowej i ewidencji księgowej Departamentu 1. Tym samym będzie możliwe zidentyfikowanie przychodów, kosztów, aktywów i pasywów (w tym należności i zobowiązań) Departamentu 1;

2)Departament 1 będzie posiadał przypisane do siebie własne rachunki bankowe, na które będą w pływały należności i z których będą płacone zobowiązania przypisane wyłącznie do jego działalności;

3)do Departamentu 1 będą przyporządkowane zobowiązania związane wyłącznie z jego działalnością - w wyniku podziału przez wydzielenie zobowiązania przyporządkowane wyłącznie do Departamentu 1 zostaną przejęte przez Spółkę 1.

C.W zakresie wyodrębnienia funkcjonalnego:

1)składniki majątkowe przyporządkowane do Departamentu 1 będą służyły realizacji określonych zadań gospodarczych, obejmujących działalność związaną z dystrybucją Produktów (…) na terytorium Polski. Zespół składników majątkowych i niemajątkowych wchodzących w skład Departamentu 1 będzie mógł być uznany za niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące określone zadania gospodarcze.

W oparciu o przejęte składniki majątku przypisane do Departamentu 1 Spółka 1 będzie kontynuowała działalność wydzielanego departamentu w takim samym zakresie, w jakim Departament 1 prowadzi działalność w ramach Spółki Dzielonej. Jednocześnie Spółka 1 w oparciu o przejęte składniki majątku będące przedmiotem planowanej transakcji będzie miała faktyczną możliwość kontynuowania działalności Departamentu 1 .

1.4      Departament 2 na moment przeprowadzenia podziału przez wyodrębnienie

Na moment przeprowadzenia podziału Wnioskodawcy przez wyodrębnienie Departamentu 2 do Spółki 2, Departament 2 będzie posiadać następujące cechy na płaszczyźnie organizacyjnej, finansowej oraz funkcjonalnej:

A.W zakresie wyodrębnienia organizacyjnego:

1)Departament 2 będzie wyodrębniony organizacyjnie w istniejącym przedsiębiorstwie Wnioskodawcy w wyniku uchwały zarządu Spółki Dzielonej;

2)Departament 2 będzie funkcjonował w oparciu o wewnętrzny schemat organizacyjny;

3)na czele Departamentu 2 będzie stał dyrektor zarządzający;

4)Departament 2 będzie funkcjonował w oparciu o wyodrębnione składniki materialne i niematerialne, a więc w szczególności: samochody osobowe, laptopy, tablety, komputer, telefony, oprogramowane (...), umowy z kontrahentami (w tym umowy dystrybucyjne z sieciami handlowymi) dotyczące dystrybucji Produktów (…) poza granicami Polski, umowy z pracownikami przypisanymi do Departamentu 2, urządzenia chłodnicze udostępnione kontrahentom;

5)w związku z podziałem przez wyodrębnienie Departamentu 2, do Spółki 2 w trybie art. 23[1] Kodeksu pracy przejdą pracownicy zajmujący się w wyłącznie działalnością realizowaną w ramach Departamentu 2;

B.W zakresie wyodrębnienia finansowego:

1)w systemie księgowym Spółki Dzielonej będzie funkcjonować odrębna struktura centrów kosztowych, która będzie umożliwiała prowadzenie odrębnej gospodarki finansowej i ewidencji księgowej Departamentu 2. Tym samym będzie możliwe zidentyfikowanie przychodów, kosztów, aktywów i pasywów (w tym należności i zobowiązań) Departamentu 2;

2)Departament 2 będzie posiadał przypisane do siebie własne rachunki bankowe, na które będą wpływały należności i z których będą płacone zobowiązania przypisane wyłącznie do jego działalności;

3)do Departamentu 2 będą przyporządkowane zobowiązania związane wyłącznie z jego działalnością - w wyniku podziału przez wydzielenie zobowiązania przyporządkowane wyłącznie do Departamentu 2 zostaną przejęte przez Spółkę 2.

C.W zakresie wyodrębnienia funkcjonalnego:

1)składniki majątkowe przyporządkowane do Departamentu 2 będą służyły realizacji określonych zadań gospodarczych, obejmujących działalność związaną z dystrybucją Produktów (…) poza terytorium Polski. Zespół składników majątkowych i niemajątkowych wchodzących w skład Departamentu 2 będzie mógł być uznany za niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące określone zadania gospodarcze .

W oparciu o przejęte składniki majątku przypisane do Departamentu 2 Spółka 2 będzie kontynuowała działalność wydzielanego departamentu w takim samym zakresie, w jakim Departament 2 prowadzi działalność w ramach Spółki Dzielonej. Jednocześnie Spółka 2 w oparciu o przejęte składniki majątku będące przedmiotem planowanej transakcji będzie miała faktyczną możliwość kontynuowania działalności Departamentu 2.

1.5      Departament 3 na moment przeprowadzenia podziału przez wyodrębnienie

Na moment przeprowadzenia podziału Wnioskodawcy przez wyodrębnienie Departamentu 3 do Spółki 3, Departament 3 będzie posiadać następujące cechy na płaszczyźnie organizacyjnej, finansowej oraz funkcjonalnej:

A.W zakresie wyodrębnienia organizacyjnego:

1)Departament 3 będzie wyodrębniony organizacyjnie w istniejącym przedsiębiorstwie Wnioskodawcy w wyniku uchwały zarządu Spółki Dzielonej;

2)Departament 3 będzie funkcjonował w oparciu o wewnętrzny schemat organizacyjny;

3)na czele Departamentu 3 będzie stał dyrektor zarządzający;

4)Departament 3 będzie funkcjonował w oparciu o wyodrębnione składniki materialne i niematerialne, a więc w szczególności: zakład produkcyjny (rozlewnię wody mineralnej), urządzenia przemysłowe i przesyłowe niezbędne do wydobycia wody oraz jej transportu do zakładu produkcyjnego, umowy z kontrahentami (w tym umowy dystrybucyjne z sieciami handlowymi) dotyczące dystrybucji Produktów (…), umowy z pracownikami przypisanymi do Departamentu 3, znaki towarowe związane z marką (…), samochody;

Wnioskodawca w tym miejscu wskazuje, że do zespołu składników materialnych i niematerialnych składających się na Departament 3 wchodzić będą także umowy dzierżawy nieruchomości gruntowych zawartych przez Spółkę Dzieloną ze Spółką 3, a wykorzystywanych w działalności Departamentu 3. Na skutek podziału przez wyodrębnienie Działu 3 do Spółki 3 umowy te wygasną, gdyż ten sam podmiot stanie się w ramach tego samego stosunku zobowiązaniowego jednocześnie wierzycielem i dłużnikiem.

5)w związku z podziałem przez wyodrębnienie Departamentu 3 do Spółki 3 w trybie art. 23[1] Kodeksu pracy przejdą pracownicy zajmujący się w wyłącznie działalnością realizowaną w ramach Departamentu 3;

B.W zakresie wyodrębnienia finansowego:

1)w systemie księgowym Spółki Dzielonej będzie funkcjonować odrębna struktura centrów kosztowych, która będzie umożliwiała prowadzenie odrębnej gospodarki finansowej i ewidencji księgowej Departamentu 3. Tym samym będzie możliwe zidentyfikowanie przychodów, kosztów, aktywów i pasywów (w tym należności i zobowiązań) Departamentu 3;

2)Departament 3 będzie posiadał przypisane do siebie własne rachunki bankowe, na które będą w pływały należności i z których będą płacone zobowiązania przypisane wyłącznie do jego działalności;

3)do Departamentu 3 będą przyporządkowane zobowiązania związane wyłącznie z jego działalnością - w wyniku podziału przez wydzielenie zobowiązania przyporządkowane wyłącznie do Departamentu 3 zostaną przejęte przez Spółkę 3.

C.W zakresie wyodrębnienia funkcjonalnego:

1) składniki majątkowe przyporządkowane do Departamentu 3 będą służyły realizacji określonych zadań gospodarczych, obejmujących działalność związaną z produkcją i dystrybucją Produktów (…). Zespół składników majątkowych i niemajątkowych wchodzących w skład Departamentu 3 będzie mógł być uznany za niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące określone zadania gospodarcze .

W oparciu o przejęte składniki majątku przypisane do Departamentu 3 Spółka 3 będzie kontynuowała działalność wydzielanego departamentu w takim samym za kresie, w jakim Departament 3 prowadzi działalność w ramach Spółki Dzielonej. Jednocześnie Spółka 3 w oparciu o przejęte składniki majątku będące przedmiotem planowanej transakcji będzie miała faktyczną możliwość kontynuowania działalności Departamentu 3.

1.6.     Składniki majątkowe pozostające własnością Wnioskodawcy

W związku z przeprowadzonym podziałem przez wyodrębnienie Departamentów do Spółek Przejmujących w Spółce Dzielonej pozostanie majątek służący do obsługi działalności holdingowej w ramach grupy kapitałowej Wnioskodawcy. W Spółce Dzielonej pozostanie dział zakupowy, dział operacyjny (odpowiedzialny m.in. za logistykę oraz obsługę klienta), dział marketingu korporacyjnego, dział HR, dział prawny, dział finansowy (odpowiedzialny za kontroling i księgowość), które będą świadczyły usługi na rzecz tych podmiotów.

W ramach Spółki Dzielonej pozostaną także umowy z kontrahentami produkującymi Produkty (…), a także znaki towarowe związane z marką (…). Planowane jest, aby to Spółka Dzielona nabywała od kontrahentów (producentów) Produkty (…), które następnie będą na zasadach rynkowych sprzedawane na rzecz Spółki 1 oraz Spółki 2, czyli na rzecz podmiotów zajmujących się ich dystrybucją na określonych rynkach. Nie oznacza to jednak, że Dział 1 oraz Dział 2 nie będą zdolne do kontynuacji działalności w ramach właściwych Spółek Przejmujących. Spółka 1 oraz Spółka 2, w oparciu o nabyte składniki majątkowe będą zdolne funkcjonalnie do kontynuacji działalności odpowiednio Działu 1 oraz Działu 2 w takim samym zakresie, w jakim obecnie działalność dystrybucyjna prowadzi Spółka Dzielona.

W Spółce Dzielonej pozostanie także umowa kredytowa zawarta z konsorcjum banków. Środki finansowe pozyskane na skutek zawarcia tej umowy kredytowej były i są wykorzystywane przez Spółkę Dzieloną na potrzeby całokształtu jej działalności gospodarczej. Z tej racji przypisanie tej umowy do konkretnego Departamentu i przeniesienie tej umowy w ramach podziału przez wyodrębnienie do jednej ze Spółek Przejmujących jest nieadekwatne i niezasadne.

Pozostający w Spółce Dzielonej majątek będzie niewątpliwie stanowił przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 55[1] ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 1061 ze zm.; dalej: „KC”). Jednocześnie w ocenie Wnioskodawcy uznanie, że majątek pozostający na dzień podziału przez wyodrębnienie stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa byłoby płytkim spojrzeniem na strukturę organizacyjną Spółki Dzielonej.

Wszystkie składniki majątku wchodzące w skład wydzielanych Działów zostaną przyjęte przez właściwe Spółki Przejmujące dla celów podatkowych w wartościach wynikających z ksiąg podatkowych Spółki Dzielonej i zostaną przypisane do działalności prowadzonej przez właściwe Spółki Przejmujące.

1.7.     Świadczenie usług/dostawy towarów pomiędzy Spółką Dzieloną i Spółkami Przejmującymi

W toku przeprowadzonej inwentaryzacji umów dystrybucyjnych ustalono, że część tych umów dotyczy dystrybucji Produktów (…) oraz Produktów (…) na rzecz sieci handlowych zarówno na rynek krajowy, jak i rynek zagraniczny. Spółka Dzielona prowadzi zintensyfikowane prace, które pozwolą na takie rozdzielenie tych umów, aby na potrzeby planowanego podziału przez wyodrębnienie, umowy dystrybucyjne Produktów (…) na terytorium Polski były przypisane do Departamentu 1, umowy dystrybucyjne Produktów (…) poza terytorium Polski były przypisane do Departamentu 2, a umowy dystrybucyjne Produktów (…) były przypisane do Departamentu 3. Z uwagi na konieczność wieloetapowych negocjacji z sieciami handlowymi, w szczególności z zagranicznymi zarządami spółek matek, nie jest wykluczone, że na potrzeby planowanego podziału przez wyodrębnienie część umów nie zostanie rozdzielona. Z tego też powodu, umowy te zostaną w ramach podziału przez wyodrębnienie przeniesione do Spółki 1, która jako strona tych umów będzie je realizowała.

Jednocześnie w zakresie w jakim realizacja tych umów będzie dotyczyła działalności Spółki 2 lub Spółki 3, Spółka 1 zawrze z tymi podmiotami odrębne umowy na podstawie których będzie realizowała dostawy związane z działalnością Spółki 2 lub Spółki 3.

Wskazać należy, że niezależnie od zawarcia tych umów pomiędzy Spółkami Przejmującymi, zarówno Spółka Dzielona jak i Spółki Przejmujące będą zdolne do samodzielnego prowadzenia działalności gospodarczej w oparciu o przejęte składniki majątkowego przypisane do właściwego Departamentu. Jednocześnie będzie to wyłącznie tzw. okres przejściowy, gdyż docelowo, lecz już po przeprowadzonym podziale przez wyodrębnienie, każda ze Spółek Przejmujących stanie się stroną umowy z siecią handlową w zakresie przypisanym do własnych zadań.

Dodatkowo w Spółce Dzielonej mogą pozostać nieruchomości rolne związane z działalnością Departamentu 3. Będą to niewielkie powierzchniowo grunty, na których zlokalizowane są odwierty lub/i urządzenia przesyłowe (przy czym własność urządzeń przesyłowych, w zakresie w jakim umożliwiają to przepisy powszechnie obowiązujące - w szczególności art. 49 KC - zostanie przeniesiona do Spółki 3) związane z wydobyciem wody mineralnej. Pozostawienie części nieruchomości rolnych w Spółce Dzielonej wynika z ograniczeń w zakresie ich zbywania na podstawie ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego. Przeniesienie wszystkich nieruchomości rolnych wymagałoby zgody (…), przy czym w ocenie Wnioskodawcy, uzyskanie tej zgody może być znacznie utrudnione bądź wręcz niemożliwe.

Pytania w zakresie podatku VAT

1)Czy wyodrębniany ze Spółki Dzielonej do Spółki 1 Departament 1 na moment podziału będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT?

2)Czy wyodrębniany ze Spółki Dzielonej do Spółki 2 Departament 2 na moment podziału będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT?

3)Czy wyodrębniany ze Spółki Dzielonej do Spółki 3 Departament 3 na moment podziału będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT?

4) Czy w związku z planowanym podziałem Spółki Dzielonej przez wyodrębnienie Departamentu 1, Departamentu 2 oraz Departamentu 3, po stronie Wnioskodawcy powstanie obowiązek podatkowy na gruncie ustawy o VAT? (pytanie oznaczone we wniosku nr 7)

Państwa stanowisko w sprawie w zakresie podatku VAT

Stanowisko Wnioskodawcy do pytania nr 1

Wyodrębniany ze Spółki Dzielonej do Spółki 1 Departament 1 na moment podziału będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.

Stanowisko Wnioskodawcy do pytania nr 2

Wyodrębniany ze Spółki Dzielonej do Spółki 2 Departament 2 na moment podziału będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT

Stanowisko Wnioskodawcy do pytania nr 3

Wyodrębniany ze Spółki Dzielonej do Spółki 3 Departament 3 na moment podziału będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.

Stanowisko Wnioskodawcy do pytania nr 4 (oznaczone we wniosku nr 7)

W związku z planowanym podziałem Spółki Dzielonej przez wyodrębnienie Departamentu 1, Departamentu 2 oraz Departamentu 3, po stronie Wnioskodawcy nie powstanie obowiązek podatkowy na gruncie ustawy o VAT.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Definicje legalne zorganizowanej części przedsiębiorstwa (dalej także: „ZCP”) zostały zawarte w art. 2 pkt 27e ustawy o VAT a także w art. 4a pkt 4 ustawy o CIT.

Z przepisów tych wynika, że ZCP to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Jednocześnie, z ugruntowanego stanowiska wskazanego w indywidualnych interpretacjach przepisów prawa podatkowego wynika, że aby mówić o istnieniu ZCP niezbędne jest wykazanie :

1)istnienia zespołu składników niematerialnych i materialnych, w tym zobowiązań;

2)wyodrębnienia organizacyjnego;

3)wyodrębnienia finansowego;

4)wyodrębnienia funkcjonalnego;

Na zasadność powyższego twierdzenia wskazuje stanowisko Dyrektora Krajowej Informacji wyrażone w interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego z dnia 8 marca 2024 roku o sygn. 0111-KDIB3-3.4012.457.2023.4.MW. W interpretacji tej wskazano, że:

„(...) status zorganizowanej części przedsiębiorstwa posiada tylko taka część mienia przedsiębiorstwa, która spełnia łącznie następujące warunki:

  • stanowi zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań),
  • jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniona w istniejącym przedsiębiorstwie,
  • jest przeznaczona do realizacji określonych zadań gospodarczych,
  • mogłaby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania gospodarcze.

Zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest zatem dowolnym zbiorem składników majątkowych (materialnych i niematerialnych) wchodzących w skład przedsiębiorstwa, ale wyodrębnionym organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie zespołem tych składników, zdolnym do bycia oddzielnym przedsiębiorstwem, samodzielnie realizującym określone zadania gospodarcze.”

Poniżej przedstawiono zatem analizę spełnienia poszczególnych warunków wyodrębnionego zespołu składników materialnych i niematerialnych.

Istnienie zespołu składników materialnych i niematerialnych

Uznanie masy majątkowej za ZCP wymaga istnienia zespołu składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań. Jak zauważył Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 23 czerwca 2023 roku o sygn. 0111-KDIB3-3.4012.173.2023.4.MS:

„Podstawowym wymogiem jest więc to, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Elementami zespołu składników materialnych i niematerialnych, stanowiących zorganizowaną część przedsiębiorstwa, powinny być w szczególności aktywa trwałe, obrotowe, a także czynnik ludzki, czyli kadra pracownicza.”

Warunek wyodrębnienia organizacyjnego

Wskazać należy, że zgodnie z praktyką organów podatkowych wyodrębnienie organizacyjne oznacza odrębny pod względem organizacyjnym zespół składników materialnych i niematerialnych zachowujący miejsce w strukturze organizacyjnej podmiotu (dział, oddział, pion lub wydział). W tym przypadku istotne jest również formalne potwierdzenie struktury organizacyjnej, dokonane na bazie statutu, regulaminu, uchwały zarządu itp. W szczególności w ocenie Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej wyrażonej w interpretacji indywidualnej z dnia 5 kwietnia 2024 roku o sygn. 0112-KDIL1-1.4012.61.2024.4.EK wskazano, iż: „samo nazwanie jednostki wewnętrznej określonym mianem nie zapewnia wyodrębnienia organizacyjnego, jeżeli nie podąża za tym autonomia decyzyjna, wyposażenie majątkowe i zarządzanie zespołem pracowniczym. Ważne jest przypisanie jednostce uprawnień skutkujących samodzielnym prowadzeniem działalności "widocznym z zewnątrz". Oznacza to, że wyodrębnienie musi wynikać z określonych decyzji statutowych (zarządczych itp.), które formalnie nadają jednostce wewnętrznej uprawnienia uzasadniające jej wydzielenie organizacyjne .”

Ponadto, należy zwrócić uwagę na wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 11 kwietnia 2019 roku o sygn. akt II FSK 79/17, w którym - w stosunku do warunku wyodrębnienia organizacyjnego - wskazano, że:

„Rozważając kwestię wyodrębnienia organizacyjnego należy mieć m.in. na uwadze, czy zorganizowana część przedsiębiorstwa występuje w strukturze podatnika w sposób, w który pozwoli samodzielnie realizować określone zadania gospodarcze”.

Warunek wyodrębnienia finansowego

W odniesieniu do wyodrębnienia finansowego w interpretacjach indywidualnych wskazuje się, że warunek ten jest spełniony, gdy sposób prowadzenia ewidencji rachunkowej przedsiębiorstwa pozwala na przyporządkowanie majątku, przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa, a ściślej do realizowanych przez nie zadań gospodarczych. Podkreśla się jednak, że pojęcia tego nie należy utożsamiać z pełną samodzielnością finansową (zob. np. interpretację indywidualną z 22 kwietnia 2024 roku o sygn. 0111-KDIB3-3.4012.77.2024.3.PJ).

Warunek wyodrębnienia funkcjonalnego

Zgodnie ze stanowiskiem prezentowanym w interpretacjach indywidualnych wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. ZCP musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość, tj. obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Wskazuje się ponadto, że aby część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona - obiektyw nie oceniając - posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania ja ko samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład ZCP muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa (zob. np. interpretację indywidualną z 22 kwietnia 2024 roku o sygn. 0111-KDIB3-3.4012.78.2024.3.MS).

Reasumując, w ocenie Wnioskodawcy, aby uznać część przedsiębiorstwa za ZCP w rozumieniu przepisów ustawy o VAT oraz w rozumieniu przepisów ustawy o CIT powinny być spełnione następujące przesłanki:

  • istnienie w ramach ZCP składników materialnych i niematerialnych;
  • organizacyjne wyodrębnienie ZCP w strukturze istniejącego przedsiębiorstwa; przyporządkowanie pracowników oraz majątku do ZCP;
  • finansowe wyodrębnienie w istniejącym przedsiębiorstwie polegające na takiej ewidencji zdarzeń gospodarczych, a by możliwe było przyporządkowanie do ZCP przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań;
  • funkcjonalne wyodrębnienie ZCP polegające na realizowaniu w przedsiębiorstwie określonej (i odrębnej od pozostałych) działalności i zadań gospodarczych oraz możliwości kontynuacji dotychczasowych zadań ZCP, w przypadku jego przeniesienia na nowy podmiot.

Mając powyższe na uwadze, stwierdzić należy, że wyodrębniany ze Spółki Dzielonej do Spółki 1 Departament 1 na moment podziału będzie spełniać wszelkie warunki do uznania go za ZCP w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT oraz w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o CIT.

Należy bowiem uznać, iż:

A.Departament 1 będzie wyodrębniony organizacyjnie, gdyż:

1)Departament 1 będzie wyodrębniony organizacyjnie w istniejącym przedsiębiorstwie Wnioskodawcy w wyniku uchwały zarządu Spółki Dzielonej;

2)Departament 1 będzie funkcjonował w oparciu o wewnętrzny regulamin i schemat organizacyjny;

3)na czele Departamentu 1 będzie stał dyrektor zarządzający;

4)Departament 1 będzie funkcjonował w oparciu o wyodrębnione składniki materialne i niematerialne, a więc w szczególności: samochody osobowe, laptopy, tablety, komputer, telefony, oprogramowane (...), umowy z kontrahentami (w tym umowy dystrybucyjne z sieciami handlowymi), umowy z pracownikami przypisanymi do Departamentu 1;

5)w związku z podziałem przez wyodrębnienie Departamentu 1, do Spółki 1 w trybie art. 23[1] Kodeksu pracy przejdą pracownicy zajmujący się wyłącznie działalnością realizowaną w ramach Departamentu 1.

B.Departament 1 będzie wyodrębniony finansowo, gdyż:

1)w systemie księgowym Spółki Dzielonej będzie funkcjonować odrębna struktura centrów kosztowych, która będzie umożliwiała prowadzenie odrębnej gospodarki finansowej i ewidencji księgowej Departamentu 1. Tym samym będzie możliwe zidentyfikowanie przychodów, kosztów, aktywów i pasywów (w tym należności i zobowiązań) Departamentu 1;

2)Departament 1 będzie posiadał przypisane do siebie własne rachunki bankowe, na które będą w pływały należności i z których będą płacone zobowiązania przypisane wyłącznie do jego działalności;

3)do Departamentu 1 będą przyporządkowane zobowiązania związane wyłącznie z jego działalnością - w wyniku podziału przez wydzielenie zobowiązania przyporządkowane wyłącznie do Departamentu 1 zostaną przejęte przez Spółkę 1.

C.Departament 1 będzie wyodrębniony funkcjonalnie, gdyż składniki majątkowe przyporządkowane do tego Departamentu będą służyły realizacji określonych zadań gospodarczych, obejmujących działalność związaną z dystrybucją Produktów (…) na terytorium Polski. Zespół składników majątkowych i niemajątkowych wchodzących w skład Departamentu 1 będzie mógł być uznany za niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące określone zadania gospodarcze .

Również wyodrębniany ze Spółki Dzielonej do Spółki 2 Departament 2 na moment podziału będzie spełniać wszelkie warunki do uznania go za ZCP w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT oraz w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o CIT Należy bowiem uznać, iż:

A.Departament 2 będzie wyodrębniony organizacyjnie, gdyż:

1)Departament 2 będzie wyodrębniony organizacyjnie w istniejącym przedsiębiorstwie Wnioskodawcy w wyniku uchwały zarządu Spółki Dzielonej;

2)Departament 2 będzie funkcjonował w oparciu o wewnętrzny schemat organizacyjny;

3)na czele Departamentu 2 będzie stał dyrektor zarządzający;

4)Departament 2 będzie funkcjonował w oparciu o wyodrębnione składniki materialne i nie materialne, a więc w szczególności: samochody osobowe, laptopy, tablety, komputer, telefony, oprogramowane (...), umowy z kontrahentami (w tym umowy dystrybucyjne z sieciami handlowymi) dotyczące dystrybucji Produktów (…) poza granicami Polski, umowy z pracownikami przypisanymi do Departamentu 2, urządzenia chłodnicze udostępnione kontrahentom;

5)w związku z podziałem przez wyodrębnienie Departamentu 2, do Spółki 2 w trybie art. 23[1] Kodeksu pracy przejdą pracownicy zajmujący się w wyłącznie działalnością realizowaną w ramach Departamentu 2.

B.Departament 2 będzie wyodrębniony finansowo, gdyż:

1)w systemie księgowym Spółki Dzielonej będzie funkcjonować odrębna struktura centrów kosztowych, która będzie umożliwiała prowadzenie odrębnej gospodarki finansowej i ewidencji księgowej Departamentu 2. Tym samym będzie możliwe zidentyfikowanie przychodów, kosztów, aktywów i pasywów (w tym należności i zobowiązań) Departamentu 2;

2)Departament 2 będzie posiadał przypisane do siebie własne rachunki bankowe, na które będą wpływały należności i z których będą płacone zobowiązania przypisane wyłącznie do jego działalności;

3)do Departamentu 2 będą przyporządkowane zobowiązania związane wyłącznie z jego działalnością - w wyniku podziału przez wydzielenie zobowiązania przyporządkowane wyłącznie do Departamentu 2 zostaną przejęte przez Spółkę 2.

C.Departament 2 będzie wyodrębniony funkcjonalnie, gdyż składniki majątkowe przyporządkowane do tego Departamentu będą służyły realizacji określonych zadań gospodarczych, obejmujących działalność związaną z dystrybucją Produktów (…) poza terytorium Polski. Zespół składników majątkowych i niemajątkowych wchodzących w skład Departamentu 2 będzie mógł być uznany za niezależne przedsiębiorstw o samodzielnie realizujące określone zadania gospodarcze.

Także wyodrębniany ze Spółki Dzielonej do Spółki 3 Departament 3 na moment podziału będzie spełniać wszelkie warunki do uznania go za ZCP w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT oraz w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o CIT. Należy bowiem uznać, iż:

A.Departament 3 będzie wyodrębniony organizacyjnie, gdyż:

1)Departament 3 będzie wyodrębniony organizacyjnie w istniejącym przedsiębiorstwie Wnioskodawcy w wyniku uchwały zarządu Spółki Dzielonej;

2)Departament 3 będzie funkcjonował w oparciu o wewnętrzny schemat organizacyjny;

3)na czele Departamentu 3 będzie stał dyrektor zarządzający;

4)Departament 3 będzie funkcjonował w oparciu o wyodrębnione składniki materialne i nie materialne, a więc w szczególności: zakład produkcyjny (rozlewnię wody mineralnej), urządzenia przemysłowe i przesyłowe niezbędne do wydobycia wody oraz jej transportu do zakładu produkcyjnego, umowy z kontrahentami (w tym umowy dystrybucyjne z sieciami handlowymi) dotyczące dystrybucji Produktów 3, umowy z pracownikami przypisanymi do Departamentu 3, znaki towarowe związane z marką 3, samochody osobowe;

5)w związku z podziałem przez wyodrębnienie Departamentu 3 do Spółki 3 w trybie art. 23[1] Kodeksu pracy przejdą pracownicy zajmujący się w wyłącznie działalnością realizowaną w ramach Departamentu 3.

B.Departament 3 będzie wyodrębniony finansowo, gdyż:

1)w systemie księgowym Spółki Dzielonej będzie funkcjonować odrębna struktura centrów kosztowych, która będzie umożliwiała prowadzenie odrębnej gospodarki finansowej i ewidencji księgowej Departamentu 3. Tym samym będzie możliwe zidentyfikowanie przychodów, kosztów, aktywów i pasywów (w tym należności i zobowiązań) Departamentu 3;

2)Departament 3 będzie posiadał przypisane do siebie własne rachunki bankowe, na które będą w pływały należności i z których będą płacone zobowiązania przypisane wyłącznie do jego działalności;

3)do Departamentu 3 będą przyporządkowane zobowiązania związane wyłącznie z jego działalnością - w wyniku podziału przez wydzielenie zobowiązania przyporządkowane wyłącznie do Departamentu 3 zostaną przejęte przez Spółkę 3.

C.Departament 3 będzie wyodrębniony funkcjonalnie, gdyż składniki majątkowe przyporządkowane do tego Departamentu będą służyły realizacji określonych zadań gospodarczych, obejmujących działalność związaną z produkcją i dystrybucją Produktów (…). Zespół składników majątkowych i niemajątkowych wchodzących w skład Departamentu 3 będzie mógł być uznany za niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące określone zadania gospodarcze.

Mając powyższe na uwadze Wnioskodawca:

  • w odniesieniu do pytania 1 stoi na stanowisku, że wyodrębniany ze Spółki Dzielonej do Spółki 1 Departament 1 na moment podziału będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT;
  • w odniesieniu do pytania 2 stoi na stanowisku, że wyodrębniany ze Spółki Dzielonej do Spółki 2 Departament 2 na moment podziału będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT;
  • w odniesieniu do pytania 3 stoi na stanowisku, że wyodrębniany ze Spółki Dzielonej do Spółki 3 Departament 3 na moment podziału będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT;

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy do pytania 4 (oznaczone we wniosku nr 7)

W myśl art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, przepisów tej ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Przy tym wskazać należy, że użyte w tym przepisie sformułowanie „transakcje zbycia” należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu „dostawy towarów” w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, oznacza to, że zakres pojęcia „zbycie” obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, nieodpłatne przekazanie, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu.

W tym miejscu wskazać należy, że również w sytuacji, gdy w wyniku podziału spółki przez wyodrębnienie przedmiotem przeniesienia jest zorganizowana część przedsiębiorstwa to mamy do czynienia z transakcją zbycia w rozumieniu art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, który to przepis wyłącza taką czynność z zakresu regulacji ustawy o VAT (tak przykładowo interpretacja indywidualna z 2 sierpnia 2024 roku o sygn. 0111-KDIB3-3.4012.220.2024.3.AW).

Uwzględniając powyższe stwierdzić należy, że podział Wnioskodawcy przez wyodrębnienie Departamentu 1, Departamentu 2, Departamentu 3 - jako transakcja, której przedmiotem są zorganizowane części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT (o czym świadczy argumentacja wskazana w odniesieniu do pytań o numerach 1-3) - nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem VAT stosownie do art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.

Powyższe stanowisko jest szeroko prezentowane przez organy podatkowe w interpretacjach indywidualnych przepisów prawa podatkowego, np.:

- Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 2 sierpnia 2024 r. o sygn. 0111-KDIB3-3.4012.205.2024.3.AW wskazał, że: „analiza zaprezentowanego przez Państwa opisu sprawy w kontekście przytoczonych regulacji prawnych oraz orzecznictwa TSUE, prowadzi do wniosku, że zostaną spełnione wszystkie wskazane wcześniej przesłanki do uznania Pionu Przetwarzania i Realizacji Kontraktów za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy. Jak wynika z wniosku, Pion Przetwarzania i Realizacji Kontraktów zostanie wyodrębniony do Nowej Spółki posiadając składniki majątku, zasoby (w tym zasoby ludzkie) oraz kompetencje pozwalające na kontynuowanie działalności prowadzonej dotychczas w Państwa Spółce w ramach tego Pionu bez istotnej zmiany substancji biznesowej. Ponadto, ja k wyżej wykazano zespół składników majątkowych przypisanych do Pionu Przetwarzania i Realizacji Kontraktów jest wyodrębniony w Państwa Spółce na płaszczyźnie organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej. Jak Państwo wskazali - uwzględniając fakt wyodrębnienia funkcjonalnego, organizacyjnego i finansowego w raz ze wszystkimi tego faktycznymi konsekwencjami, Pion Przetwarzania i Realizacji Kontraktów posiada odpowiednie zasoby i kompetencje (tj. pracowników, składniki materialne i nie materialne) niezbędne do samodzielnego prowadzenia działalności w zakresie (...). Tym samym zbycie Pionu Przetwarzania i Realizacji Kontraktów stanowić będzie zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, i w myśl art. 6 pkt 1 ustawy nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.”

- Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 26 lipca 2024 roku o sygn. 0111-KDIB3-2.4012.264.2024.2.AR wskazał, że: „w rozpatrywanej sprawie należy uznać, że zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań, składający się na Pion P., stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy. Tym samym, planowane przeniesienie Pionu P. w ramach Podziału Państwa Spółki przez wyodrębnienie będzie stanowiło czynność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT stosownie do art. 6 pkt 1 ustawy”.

Mając na uwadze powyższe jak i stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytań oznaczonych numerem 1, numerem 2 oraz numerem 3, w związku z planowanym podziałem Spółki Dzielonej przez wyodrębnienie Departamentu 1, Departamentu 2 oraz Departamentu 3, po stronie Wnioskodawcy nie powstanie obowiązek podatkowy na gruncie ustawy o VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwo i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 1, nr 2, nr 3 i nr 7 dotyczących podatku VAT. W zakresie pytań oznaczonego we wniosku nr 4, nr 5, nr 6 i nr 8 dotyczących podatku dochodowego od osób prawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Jednocześnie wskazuję, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywało się będzie ze stanem faktycznym (zdarzeniem przyszłym) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.