Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia w całości lub w części kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającą z faktur dokume... - Interpretacja - 0114-KDIP4-3.4012.535.2024.1.DS
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia w całości lub w części kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającą z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją projektu.
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
22 sierpnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 20 sierpnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do obniżenia w całości lub w części kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: „(...)”.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Gmina (...) jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, rozliczającym się z podatku. Realizując zadania własne Gminy, określone w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713 ze zm.), tj. ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej.
Gmina dążąc do poprawy jakości powietrza, w latach 2024-2033 będzie realizowała projekt zintegrowany pn. „(…)”, współfinansowany ze środków instrumentu finansowego (...) w ramach środków Unii Europejskiej oraz środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Gmina (...) realizuje projekt z (...) innymi partnerami, tj. Województwem (...) (beneficjentem koordynującym) oraz z (...) innymi gminami, Instytutem C., Stowarzyszeniem D., E. oraz jednym partnerem zagranicznym. W ramach projektu podejmowane będą działania na rzecz Programu Ochrony Powietrza dla Województwa (...) poprzez likwidację istniejących barier, wypracowanie i wdrożenie dobrych praktyk oraz mobilizację dostępnych środków publicznych i prywatnych ukierunkowanych na poprawę jakości powietrza.
Realizacja projektu przyczyni się do skutecznego wdrożenia działań określonych w Programie Ochrony Powietrza. Dla realizacji projektu zasadne było włączenie do niego Gminy (...), ponieważ jest jednostką terytorialną z terenu Województwa (...). Skutki zanieczyszczenia powietrza poprzez przekroczenia dopuszczalnego poziomu pyłu zawieszonego PM10 i PM2,5 oraz poziomu docelowego benzo(a)pirenu występują w całym województwie i mają wpływ na działania Gminy (...), a jednocześnie działania Gminy (...) oddziaływają na całe województwo.
Projekt jest realizowany wspólnie przez partnerów (beneficjentów) i koordynowany przez Województwo (...) jako Lidera Projektu. Umowa partnerska pomiędzy liderem a partnerami szczegółowo wskazuje jaki zakres prac ma do wykonania w ramach projektu każdy z partnerów. Nadrzędnym celem projektu (...) jest skuteczne wdrożenie Programu Ochrony Powietrza dla Województwa (...). Całkowity budżet projektu przypadający na Gminę (...) wynosi (...) w tym UE - (...) zł, NFOŚiGW - (...) zł, wkład własny Gminy (...) zł.
Celem I Filaru Projektu jest utworzenie skoordynowanego systemu wsparcia lokalnych samorządów oraz wzmocnienie zasobów kadrowych władz lokalnych w zakresie wdrożenia (...) programów ochrony powietrza. Utworzenie skoordynowanego systemu wsparcia samorządów oraz wzmocnienia zasobów kadrowych władz gminnych w województwie zostanie zapewnione poprzez utworzenie sieci doradców ds. powietrza i energii (tj. poprawy jakości i efektywności energetycznej) w (...) gminach oraz 4 subregionalnych doradców biznesu i energii zatrudnionych w E. (zapewniających wsparcie dla gmin nieuczestniczących w projekcie).
Do zadań Gminy (...) wynikających z realizowanego projektu, należy przeprowadzenie działań wiążących się z poniesionymi wydatkami na: koszty osobowe pracowników, tzw. doradców ds. powietrza i energii, koszty delegacji osób realizujących zadania projektu, zlecenie przygotowania i wydruku materiałów edukacyjnych (ulotek, broszur, plakatów), zakup laptopa, detektora oraz wilgotnościomierza na potrzeby realizacji projektu, zakup usług, materiałów promocyjno-edukacyjnych wykorzystywanych w ramach wykonywania zadań projektu, zlecenie wykonania raportów, analiz, opinii itp.
Przepływ środków będzie wyglądał następująco: Województwo (...) otrzymuje środki z Komisji Europejskiej, Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, a następnie przekazuje ich część na podstawie wniosku o płatność pozostałym partnerom.
Towary i usługi nabyte przez Gminę związane z realizacją tego projektu nie będą wykorzystane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Dofinansowanie ze środków UE otrzymane przez Gminę na realizację projektu nie stanowi zapłaty za dostawę towarów lub odpłatnego świadczenia usług. Gmina nie będzie wykorzystywała towarów lub usług nabytych w ramach tego projektu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Pytanie
Czy Gmina (...) jako podatnik VAT ma prawo do obniżenia w całości lub w części kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikająca z faktur dokumentujących poniesione wydatki związane z realizacją projektu pn. „(...)”?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, Gminie (...) nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia w całości lub w części podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od projektu pn. „(...)” z uwagi na fakt, że realizacja tego projektu nie będzie związana z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.
Zgodnie z przepisami art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych.
Warunek uprawnionego do odliczenia podatku VAT nie zostanie spełniony, gdyż efekty realizacji ww. projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w
jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności
opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do
obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem
art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do
art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.
Zasada ta wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Jak stanowi art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej.
Z opisu sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Dążąc do poprawy jakości powietrza, w latach 2024-2033 będą Państwo realizować projekt zintegrowany „(...)”, współfinansowany ze środków instrumentu finansowego (...) w ramach środków Unii Europejskiej oraz środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Realizują Państwo projekt w partnerstwie z (...) innymi partnerami, tj. Województwem (...) (beneficjentem koordynującym) oraz z (...) innymi gminami, Instytutem C., E., Stowarzyszeniem D. oraz jednym partnerem zagranicznym.
W ramach projektu podejmowane będą działania na rzecz Programu Ochrony Powietrza dla Województwa (...) poprzez likwidację istniejących barier, wypracowanie i wdrożenie dobrych praktyk oraz mobilizację dostępnych środków publicznych i prywatnych ukierunkowanych na poprawę jakości powietrza. Realizacja projektu przyczyni się do skutecznego wdrożenia działań określonych w Programie Ochrony Powietrza.
Przepływ środków będzie wyglądał następująco: Województwo B otrzymuje środki z Komisji Europejskiej, Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, a następnie przekazuje ich część na podstawie wniosku o płatność pozostałym partnerom.
Towary i usługi nabyte przez Państwa związane z realizacją tego projektu nie będą wykorzystane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Dofinansowanie ze środków UE otrzymane przez Państwa na realizację projektu nie stanowi zapłaty za dostawę towarów lub odpłatnego świadczenia usług. Nie będą Państwo wykorzystywali towarów lub usług nabytych w ramach tego projektu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Państwa wątpliwości w analizowanej sprawie dotyczą kwestii prawa do obniżenia w całości lub w części kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z planowaną realizacją projektu.
Zgodnie z powołanymi powyżej przepisami prawa, odliczenie podatku VAT naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W omawianej sprawie podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku VAT naliczonego, jakim jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, nie zostanie spełniony. Z opisu sprawy wynika bowiem, że nie będą Państwo wykorzystywali towarów i usług nabytych w ramach projektu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W związku z powyższym, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia w całości lub w części kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającą z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją projektu pn.: „(...)”.
Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja dotyczy tylko Państwa jako wnioskodawcy, który wystąpił z wnioskiem o wydanie interpretacji prawa podatkowego w swojej indywidualnej sprawie, i nie wywołuje skutków prawnych dla innych podmiotów realizujących Projekt.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).