Interpretacja indywidualna z dnia 21 października 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.662.2024.1.MGO
Temat interpretacji
Prawo do odliczenia podatku naliczonego w pełnej wysokości od wydatków związanych z prowadzonymi inwestycjami oraz wydatków bieżących związanych z utrzymaniem cmentarza w części X.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że stanowisko Państwa Gminy w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
22 sierpnia 2024 r. wpłynął wniosek Państwa Gminy z 22 sierpnia 2024 r., o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia podatku naliczonego w pełnej wysokości od wydatków związanych z prowadzonymi inwestycjami oraz wydatków bieżących związanych z utrzymaniem cmentarza w części X.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Niniejszy wniosek dotyczy zaplanowanej w przyszłości inwestycji w zakresie rozbudowy Cmentarza Komunalnego w ….
Gmina ... (dalej: Gmina lub Wnioskodawca) jest jednostką samorządu terytorialnego zarejestrowaną na potrzeby podatku od towarów i usług (dalej również: VAT), jako podatnik VAT czynny.
Gmina ... (dalej: "Gmina") wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy cmentarzy gminnych (art. 7 ust. 1 pkt 13 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2024 r. poz. 609, 721). Gmina jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: "VAT").
Gmina, na gruncie ustawy o VAT może występować w charakterze podmiotu niebędącego podatnikiem, gdy realizuje zadania nałożone na nią odrębnymi przepisami prawa oraz podatnikiem podatku VAT, gdy wykonuje czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.
W Gminie aktualnie funkcjonuje cmentarz komunalny, na którym ilość miejsc pod pochówek jest ograniczona. Dla potrzeb wniosku obecnie funkcjonująca część cmentarza komunalnego będzie oznaczana jako „część Y”.
Gmina zleciła na podstawie umowy nr … administrowanie częścią Y cmentarza w zakresie usług cmentarnych firmie zewnętrznej, w tym: zarządzanie cmentarzem, utrzymanie czystości i porządku na terenie cmentarza, utrzymanie zieleni, utrzymanie obiektów budowlanych i uzbrojenia, prowadzenie działalności cmentarnej, udostępnianie terenów pod groby i pobieranie opłat cmentarnych, nadzór nad korzystaniem z cmentarza, prowadzenie dokumentacji cmentarnej, utrzymanie ładu i porządku. Firma zewnętrzna administrująca częścią Y cmentarza działa w imieniu i na rzecz Gminy. Administrator cmentarza zobowiązany jest do pobierania w imieniu Gminy i na jej rzecz opłat za korzystanie z cmentarza komunalnego zgodnie z obowiązującym „Zarządzeniem Burmistrza nr … w sprawie ustalenia wysokości opłat za korzystanie z Cmentarza Komunalnego w ...”.
Administrator Cmentarza pobiera opłaty za udostępnianie miejsca grzebalnego pod groby, opłaty za umiejscowienie urn, za wykopanie grobu ziemnego, przygotowanie do pogrzebu, zasypanie i uformowanie mogiły, opłaty za czynności na cmentarzu przez firmy pogrzebowe, kamieniarskie i osoby fizyczne dokonujące pochówku lub ekshumacji. Czynności te są opodatkowane podatkiem VAT. Podatek należny od ww. usług odprowadzany jest do Urzędu Skarbowego zgodnie z okresem rozliczeniowym.
Za wykonywane czynności związane z administrowaniem części Y cmentarza strony umowy ustaliły ryczałtowe miesięczne wynagrodzenie, które wypłacane jest/będzie firmie zewnętrznej na podstawie wystawianej przez nią na Gminę faktury.
Wydatki bieżące i inwestycyjne związane z utrzymaniem istniejącej części Y cmentarza komunalnego, zarówno te bieżące jak i planowane w przyszłości są i będą dokumentowane przez kontrahentów fakturami, na których wykazywane są/będą kwoty podatku VAT naliczonego.
Na części Y cmentarza zdarzają się incydentalne, nieodpłatne usługi pochówku oraz przypadki pochówków dzieci martwo urodzonych, które organizowane są przez Miejsko Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej - jednostkę organizacyjną Gminy. Wydatki bieżące oraz przeprowadzone w przyszłości inwestycje dotyczące części Y cmentarza są i będą wykorzystywane przez Gminę zarówno do czynności opodatkowanych jak i do czynności, do których Gmina jest zobligowana jako organ na podstawie przepisów ustawy z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzu i chowaniu zmarłych (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 1947 z późn. zm.) oraz ustawy dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 1876 z późn. zm.), czyli do czynności niepodlegających VAT. Jedynym miejscem pochówku osób na podstawie ww. przepisów będzie część Y istniejącego cmentarza komunalnego. Towary i usługi realizowane na części Y cmentarza będą służyły zarówno działalności związanej z wykonywaniem czynności opodatkowanych jak i do czynności poza ustawą VAT.
W 2024 roku Gmina ... planuje rozpoczęcie realizacji zadania inwestycyjnego pod nazwą: „…” (kosztorysowa wartość zadania to około … zł netto, na chwilę obecną nie ma przyznanego żadnego dofinansowania zewnętrznego na realizacje tego zadania), mające na celu powiększenie terenu na którym będą mogły być wykonywane pochówki. Inwestycja będzie realizowana na działkach gminnych, które sąsiadują z istniejącą częścią Y cmentarza. Dla potrzeb interpretacji nowa część cmentarza określana będzie jako „część X”. Planowany zakres prac na części X cmentarza na lata 2024-2026 w ramach tego zadania ma obejmować m.in: posprzątanie i utwardzenie terenu, utwardzenie alejek, montaż oświetlenia, podłączenie punktów poboru wody, wykonanie elementów małej architektury.
Wnioskodawca planuje wydzielić wydatki bieżące i inwestycyjne dotyczące części Y i części X cmentarza. Za administrowanie każdej z części cmentarza będzie odrębna faktura w kwocie netto + podatek VAT wystawiona na Gminę .... Wydatki dotyczące mediów na każdej z części cmentarza będą fakturowane również na oddzielnych fakturach. Taki sam model fakturowania obowiązywać będzie również przy wydatkach inwestycyjnych dotyczących części cmentarza już funkcjonującej jak i planowanej na lata 2024-2026 inwestycji. Faktury od kontrahentów dotyczące obu lokalizacji będą wystawiane na Gminę ... z wyszczególnieniem jakiej części cmentarza dotyczą.
Przeprowadzone w przyszłości inwestycje oraz wydatki bieżące dotyczące części X cmentarza nie będą służyły czynnościom zwolnionym od podatku od towarów i usług oraz nie będą wykorzystywane przez Gminę do czynności, do których Gmina jest zobligowana jako organ na podstawie przepisów ustawy z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzu i chowaniu zmarłych (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 1947 z późn. zm.) oraz ustawy dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 1876 z późn. zm.), czyli do czynności niepodlegających VAT. Jedynym miejscem pochówku osób na podstawie ww. przepisów będzie część Y istniejącego już cmentarza komunalnego. Towary i usługi związane z częścią X cmentarza będą służyły wyłącznie działalności opodatkowanej podatkiem VAT.
Pytanie
Czy Gmina będzie mieć prawo do odliczenia podatku naliczonego w pełnej wysokości od wydatków związanych z prowadzonymi inwestycjami oraz wydatków bieżących związanych z utrzymaniem cmentarza w części X?
Pytanie dotyczy dwóch zdarzeń przyszłych
Państwa stanowisko w sprawie
Gmina będzie mieć prawo do odliczenia podatku naliczonego w pełnej wysokości od wydatków związanych z prowadzonymi inwestycjami związanymi z rozbudową cmentarza komunalnego o część X oraz wydatków bieżących związanych z utrzymaniem cmentarza w części X po oddaniu inwestycji.
UZASADNIENIE:
Należy zauważyć, że ponoszenie wydatków związanych z funkcjonowaniem cmentarzy jest konieczne i bezpośrednio powiązane z dokonywanymi na terenie cmentarza odpłatnymi czynnościami. Bez ich poniesienia świadczenie przedmiotowych usług byłoby praktycznie niemożliwe lub też bardzo utrudnione.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2024 r. poz. 361, 852), podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych.
Planowane i przeprowadzone w przyszłości inwestycje na cmentarzu w części X oraz wydatki bieżące, które się pojawią po oddaniu inwestycji do użytkowania, nie będą służyły czynnościom zwolnionym od podatku od towarów i usług. Wydatki bieżące oraz inwestycyjne w tej części cmentarza nie będą wykorzystywane przez Gminę do czynności, do których Gmina jest zobligowana jako organ na podstawie przepisów ustawy z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzu i chowaniu zmarłych oraz ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, czyli do czynności niepodlegających VAT. Towary i usługi zakupione w ramach planowanej inwestycji będą służyć wyłącznie działalności związanej z wykonywaniem czynności opodatkowanych.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy spełnione zostaną określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
W przypadku pochówków osób bezdomnych oraz dzieci martwo narodzonych realizowanych przez MGOPS na części Y cmentarza komunalnego, Gmina ma prawa tylko do częściowego odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z funkcjonowaniem i utrzymywaniem tej części cmentarza, gdyż Gmina oprócz czynności opodatkowanych poprzez swoją jednostkę wykonuje wtedy również czynności poza ustawą VAT.
W drugiej, nowej części cmentarza oznaczonej jako X będzie spełniony warunek dający prawo do obniżenia wartości podatku należnego o podatek naliczony. Wystąpi tutaj związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. Związek taki będzie występować, gdyż wydatki ponoszone przez Gminę w związku z inwestycją dotyczącą cmentarza będą służyły wyłącznie działalności związanej z czynnościami opodatkowanymi.
Zdaniem Wnioskodawcy stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Gmina będzie mieć prawo do odliczenia podatku naliczonego w pełnej wysokości od wydatków związanych z inwestycją „…” dotyczących części X oraz wydatków bieżących związanych z utrzymaniem cmentarza w części X po oddaniu inwestycji.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła we wniosku Państwa Gmina jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do treści art. 86 ust. 2 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że:
W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowoprawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych. W celu odliczenia podatku naliczonego podatnik w pierwszej kolejności ma obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia w całości podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z czynnościami opodatkowanymi.
Prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części przysługuje podatnikowi pod warunkiem spełnienia przez niego przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W myśl art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym:
Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.
Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.
W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.
Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.
Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.
W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:
-podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
-podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na postawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Tylko bowiem w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 1465 ze zm.):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 13 ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy cmentarzy gminnych.
Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego w pełnej wysokości od wydatków związanych z prowadzonymi inwestycjami oraz wydatków bieżących związanych z utrzymaniem cmentarza w części X.
Odnosząc się do powyższej kwestii należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Z opisu sprawy wynika, że Państwa Gmina planuje realizację zadania inwestycyjnego pod nazwą: „…”, mające na celu powiększenie terenu na którym będą mogły być wykonywane pochówki. Inwestycja będzie realizowana na działkach gminnych, które sąsiadują z istniejącą częścią Y cmentarza. Dla potrzeb interpretacji nowa część cmentarza określana będzie jako „część X”. Planują Państwo wydzielić wydatki bieżące i inwestycyjne dotyczące części Y i części X cmentarza. Za administrowanie każdej z części cmentarza będzie odrębna faktura w kwocie netto + podatek VAT wystawiona na Gminę .... Wydatki dotyczące mediów na każdej z części cmentarza będą fakturowane również na oddzielnych fakturach. Taki sam model fakturowania obowiązywać będzie również przy wydatkach inwestycyjnych dotyczących części cmentarza już funkcjonującej jak i planowanej na lata 2024-2026 inwestycji. Faktury od kontrahentów dotyczące obu lokalizacji będą wystawiane na Gminę ... z wyszczególnieniem jakiej części cmentarza dotyczą. Przeprowadzone w przyszłości inwestycje oraz wydatki bieżące dotyczące części X cmentarza nie będą służyły czynnościom zwolnionym od podatku od towarów i usług oraz nie będą wykorzystywane przez Gminę do czynności, do których Gmina jest zobligowana jako organ na podstawie przepisów ustawy o cmentarzu i chowaniu zmarłych oraz ustawy dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, czyli do czynności niepodlegających VAT. Jedynym miejscem pochówku osób na podstawie ww. przepisów będzie część Y istniejącego już cmentarza komunalnego. Towary i usługi związane z częścią X cmentarza będą służyły wyłącznie działalności opodatkowanej podatkiem VAT.
Skoro są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz – jak wynika z okoliczności sprawy – przeprowadzone w przyszłości inwestycje oraz wydatki bieżące dotyczące części X cmentarza nie będą służyły czynnościom zwolnionym od podatku od towarów i usług, nie będą wykorzystywane przez Gminę do czynności niepodlegających VAT, a zatem towary i usługi związane z częścią X cmentarza będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, to będzie Państwu przysługiwało – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawo do odliczenia podatku naliczonego w pełnej wysokości od wydatków związanych z prowadzonymi inwestycjami oraz wydatków bieżących związanych z utrzymaniem cmentarza w części X. Prawo to będzie przysługiwało, o ile nie wystąpią przesłanki negatywne wymienione w art. 88 ustawy.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które przedstawiła Państwa Gmina i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Niniejszą interpretację wydano w szczególności w oparciu o informację, że: „Wnioskodawca planuje wydzielić wydatki bieżące i inwestycyjne dotyczące części Y i części X cmentarza. Za administrowanie każdej z części cmentarza będzie odrębna faktura w kwocie netto + podatek VAT wystawiona na Gminę .... Wydatki dotyczące mediów na każdej z części cmentarza będą fakturowane również na oddzielnych fakturach. Taki sam model fakturowania obowiązywać będzie również przy wydatkach inwestycyjnych dotyczących części cmentarza już funkcjonującej jak i planowanej na lata 2024-2026 inwestycji. Faktury od kontrahentów dotyczące obu lokalizacji będą wystawiane na Gminę ... z wyszczególnieniem jakiej części cmentarza dotyczą. Przeprowadzone w przyszłości inwestycje oraz wydatki bieżące dotyczące części X cmentarza nie będą służyły czynnościom zwolnionym od podatku od towarów i usług oraz nie będą wykorzystywane przez Gminę do czynności, do których Gmina jest zobligowana jako organ na podstawie przepisów ustawy z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzu i chowaniu zmarłych (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 1947 z późn. zm.) oraz ustawy dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 1876 z późn. zm.), czyli do czynności niepodlegających VAT. Jedynym miejscem pochówku osób na podstawie ww. przepisów będzie część Y istniejącego już cmentarza komunalnego. Towary i usługi związane z częścią X cmentarza będą służyły wyłącznie działalności opodatkowanej podatkiem VAT.” W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli sytuacja Państwa Gminy będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i Państwa Gmina zastosuje się do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).