Możliwość skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, dla świadczonych usług. - Interpretacja - 0113-KDIPT1-1.4012.642.2024.2.WL

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 22 października 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.642.2024.2.WL

Temat interpretacji

Możliwość skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, dla świadczonych usług.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

16 sierpnia 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 12 sierpnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, dla świadczonych usług.

Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 10 października 2024 r. (data wpływu 14 października 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Począwszy od ... 2024 r. Wnioskodawczyni prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą. Podstawowym przedmiotem działalności, który Wnioskodawczyni ma wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności gospodarczej to 71.20.B., tj. pozostałe badania i analizy techniczne.

Wnioskodawczyni posiada w swojej ofercie wykonywanie świadectw charakterystyki energetycznej.

Wnioskodawczyni chciałaby rozszerzyć swoje usługi o sporządzanie audytów energetycznych.

Wartość sprzedaży Wnioskodawczyni w 2024 roku z tytułu z wykonywania świadectw charakterystyki energetycznej budynków, jak również audytów energetycznych, nie przekroczy w 2024 r. kwoty 200.000 zł.

Ponadto, w ramach świadczenia usług w przedmiocie sporządzania audytów energetycznych budynków - Wnioskodawczyni nie będzie wykonywała czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Ponadto, w uzupełnieniu wniosku wskazała Pani odpowiednio:

Na pytanie nr 1: „Czy jest Pani zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług?” wskazała Pani: „Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towaru i usług.”.

Na pytanie nr 2: „Czy w ramach obecnie prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej korzysta Pani ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług?” wskazała Pani: „tak, korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 9 ustawy o VAT.”.

Na pytanie nr 3: „Prosimy wskazać, czy obecnie przedmiotem prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej jest wyłącznie wykonywanie świadectw charakterystyki energetycznej budynków, czy nie tylko? Jeśli w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wykonuje Pani jeszcze inne usługi/dokonuje dostaw, to prosimy wskazać:

a)Jakie to usługi/dostawy?

b)Czy korzystają one ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.)?

c)Czy przewidywana wartość sprzedaży z całej, prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej (z uwzględnieniem innych usług/dostaw) w roku 2024, przekroczy kwotę 200.000 zł?”

wskazała Pani: „Wnioskodawca, w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej wykonuje wyłącznie świadectwa charakterystyki energetycznej; sprzedaż w 2024 r. na pewno nie przekroczy kwoty 200.000 zł. W okresie … 2024 przychody z działalności wyniosły … zł.”.

Na pytanie nr 4: „Kiedy zamierza Pani rozpoczęcie działalności gospodarczej w zakresie sporządzania audytów energetycznych (prosimy wskazać miesiąc i rok)?” wskazała Pani: „W miarę możliwości planuję rozpoczęcie działalności gospodarczej w zakresie sporządzania audytów energetycznych począwszy od … 2024 r.”.

Na pytanie nr 5: „Czy w ramach całej prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej wykonuje Pani/będzie Pani wykonywała czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług? Jeśli tak, należy wskazać jakie to są/będą czynności?” wskazała Pani: „Nie”.

Pytanie

Czy w zakresie wykonywania audytów energetycznych Wnioskodawczyni skorzysta z prawa do zwolnienia z podatku VAT do limitu 200.000 zł?

Pani stanowisko w sprawie

Jak wskazano na wstępie Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą od ... 2024 roku. Na ten moment Wnioskodawczyni nie jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT.

Jednocześnie Wnioskodawczyni nie będzie świadczyła usług w zakresie doradztwa, ani wykonywała innych czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT. Ponadto, wartość dokonywanej sprzedaży nie przekroczy limitów, o których mowa w art. 113 ust. 1 i ust. 9 ustawy.

Zdaniem Wnioskodawczyni w zakresie wykonywania przyszłych audytów energetycznych budynków - będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie i według zasad określonych przepisami art. 113 ust. 1 i 9 ustawy, pod warunkiem, że nie wykonuje czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy.

Mając na uwadze przedstawione okoliczności oraz powołane przepisy prawa, stwierdzić należy, że w sytuacji gdy w ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej Wnioskodawczyni nie będzie wykonywała czynności doradczych (ani innych czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy), a wartość sprzedaży nie przekroczy kwoty określonej w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, to Wnioskodawczyni będzie miała prawo do zastosowania zwolnienia podmiotowego za rok 2024 r. na podstawie art. 113 ust. 9 ustawy.

Natomiast w odniesieniu do lat następnych Wnioskodawczyni będzie miała prawo korzystać ze zwolnienia od podatku do chwili, gdy wartość sprzedaży przekroczy kwotę wskazaną w art. 113 ust. 1 ustawy. W konsekwencji zgodnie z treścią art. 96 ust. 3 ustawy, Wnioskodawczyni nie będzie miała obowiązku rejestrowania się jako podatnik VAT, do chwili utraty zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ustawy.

Podsumowując, Wnioskodawczyni będzie miała możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku VAT odpowiednio na podstawie art. 113 ust. 1 oraz art. 113 ust. 9 ustawy – dla świadczonych usług opisanych we wniosku.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast art. 8 ust. 1 ustawy stanowi, że:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług w rozumieniu art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

W oparciu o art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku dla pewnej grupy podatników. Regulacje w tym zakresie zawarte zostały w art. 113 ustawy.

Według art. 113 ust. 1 ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Na mocy art. 113 ust. 2 ustawy:

Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

1)wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

1a)sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

2)odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:

a)transakcji związanych z nieruchomościami,

b)usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,

c)usług ubezpieczeniowych

– jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;

3)odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Na podstawie art. 113 ust. 5 ustawy:

Jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Jak stanowi art. 113 ust. 9 ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Zgodnie z art. 113 ust. 10 ustawy:

Jeżeli faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 9, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

W myśl art. 113 ust. 11 ustawy:

Podatnik, który utracił prawo do zwolnienia sprzedaży od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.

W świetle art. 113 ust. 13 ustawy:

Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:

1)dokonujących dostaw:

a)towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,

b)towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:

energii elektrycznej (CN 2716 00 00),

wyrobów tytoniowych,

samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,

c)budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,

d)terenów budowlanych,

e)nowych środków transportu,

f)następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:

preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),

komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),

urządzeń elektrycznych (PKWiU 27),

maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),

g)hurtowych i detalicznych części i akcesoriów do:

pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.3),

motocykli (PKWiU ex 45.4);

2)świadczących usługi:

a)prawnicze,

b)w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,

c)jubilerskie,

d)ściągania długów, w tym factoringu;

3)nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.

Z opisu sprawy wynika, że od ... 2024 roku prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą, w ramach której wykonuje Pani świadectwa charakterystyki energetycznej. W miarę możliwości planuje Pani rozpoczęcie działalności gospodarczej w zakresie sporządzania audytów energetycznych. W ramach całej działalności gospodarczej (tj. wykonywania świadectw charakterystyki energetycznej, sporządzanie audytów energetycznych) nie wykonuje Pani/nie będzie Pani wykonywała czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług. Wartość sprzedaży w 2024 roku z tytułu z wykonywania świadectw charakterystyki energetycznej budynków, jak również audytów energetycznych, nie przekroczy kwoty 200.000 zł.

Wskazała Pani, że korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług. Rozpoczęcie w … 2024 r. świadczenia usług w zakresie sporządzania audytów energetycznych, w sytuacji gdy wartość Pani sprzedaży za 2024 r. nie przekroczy 200.000 zł oraz nie będzie Pani wykonywała czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy, nie spowoduje, że utraci Pani prawo do korzystania ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy. Zatem, w związku z rozpoczęciem w … 2024 r. świadczenia usług w zakresie sporządzania audytów energetycznych będzie Pani mogła nadal korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy.

Natomiast w odniesieniu do lat następnych, w przypadku gdy dokonywana przez Panią wartość sprzedaży (ze wszystkich segmentów działalności) przekroczy kwotę wskazaną w art. 113 ust. 1 ustawy, tj. 200.000 zł, lub wykona Pani jakąkolwiek czynność, o której mowa w art. 113 ust. 13 ustawy, to utraci Pani prawo do korzystania z tego zwolnienia od podatku.

Z uwagi na fakt, iż wywiodła Pani prawidłowy skutek prawny, pomimo częściowo odmiennej argumentacji, Pani stanowisko uznałem za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Pani wniosku (zapytania). Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, które nie zostały objęte pytaniem, w szczególności kwestia obowiązku rejestrowania się jako podatnik VAT, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).