Interpretacja indywidualna z dnia 23 października 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.703.2024.1.KW
Temat interpretacji
Brak możliwość odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
3 września 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 2 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku możliwość odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „(…)”. Uzupełnili go Państwo pismem z 21 października 2024 r. (wpływ 22 października 2024 r.)
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Uniwersytet (…) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług zarejestrowanym pod numerem NIP (…). Uniwersytet działa na podstawie ustawy Prawo o Szkolnictwie Wyższym z dnia 20 lipca 2018 r. (Dz.U. z 2018 r. poz.1668) z późniejszymi zmianami.
Strukturę organizacyjną uczelni stanowią wydziały, inne jednostki organizacyjne: ogólnouczelniane, międzywydziałowe, rektorat uczelni, domy studenckie oraz stołówki studenckie. Jej działalność obejmuje zarówno obszar podlegający opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jak również niepodlegający i zwolniony z opodatkowania tym podatkiem. Działalność statutowa niepodlegająca opodatkowaniu to przede wszystkim dydaktyka i badania naukowe finansowane z subwencji. Odpłatna działalność to przede wszystkim usługi edukacyjne, które korzystają ze zwolnienia od podatku (zajęcia na studiach niestacjonarnych, podyplomowych, kursy językowe). Działalność podlegająca opodatkowaniu to m.in.: usługi wynajmu, usługi noclegowe, odpłatne usługi badawcze.
Uniwersytet (…) stara się o przyznanie dofinansowania na realizację projektu pt. „(…)”. Dofinansowanie w postaci 90% środków finansowych Wnioskodawca chce pozyskać z dotacji WFOŚiGW w X, a pozostałe 10% to zasoby finansowe będące wkładem własnym Wydziału (…).
Zgłaszane do dofinansowania zadanie badawcze dotyczy ustalenia stężenia (…)
Badania dotyczyć będą także (…)
Projekt zakłada badania podstawowe, dotychczas nie prowadzone na terenie X. Tego typu badania są rzadkością również dla innych dużych miast w Polsce jak i w krajach Unii Europejskiej. Temat wykrywania i monitoringu (…) nie został opracowany, nie istnieją też normy oceny skali zagrożenia, a także wytyczne dla (…). Elementem praktycznym/wdrożeniowym jest opracowanie i zunifikowanie metodyki poboru prób w terenie oraz opracowania wspólnych/spójnych analiz (…). W projekcie założono stworzenie wytycznych dla Normy Polskiej, służącej do oceny poziomu (…).
Projekt zakłada bezpłatne udostępnienie produktów projektu m.in. planowane jest upublicznienie wyników na szczeblu krajowym i/lub międzynarodowym podczas konferencji/sympozjum, a także opublikowanie w postaci artykułów naukowych w czasopismach (…) oraz edukacja studentów uczelni. Produkty powstałe podczas realizacji i po zakończeniu projektu nie będą przedmiotem sprzedaży. Wszystkie wyżej wymienione zadania mają charakter badań podstawowych rozumianych jako prace empiryczne lub teoretyczne mające przede wszystkim na celu zdobywanie nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne. Realizacja projektu i uzyskane wyniki staną się źródłem dodatkowej wiedzy dla społeczeństwa o środowisku, mają szansę zwiększyć świadomość społeczną o (…). Na ten moment nie przewiduje się innych dodatkowych korzyści z tytułu realizacji projektu.
Projekt nie jest komercyjny, nie będzie generował przychodów ze sprzedaży oraz nie będzie pobieranych opłat. Produkty powstałe podczas realizacji i po zakończeniu projektu nie będą przedmiotem sprzedaży. Wystawione faktury z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją projektu będą wystawione wyłącznie na Wnioskodawcę, czyli Uniwersytet (…). Zakresem pytania objęte są wydatki poniesione w ramach realizacji projektu udokumentowane fakturami wystawionymi wyłącznie na Wnioskodawcę, czyli Uniwersytet (…). Efekty zrealizowanego projektu będą wykorzystywane przez (…) do:
-bezpłatne udostępnienie produktów projektu m.in. planowane jest upublicznienie wyników na szczeblu krajowym i/lub międzynarodowym podczas konferencji/sympozjum, a także
-opublikowanie w postaci artykułów naukowych w czasopismach (…) oraz
-edukacja studentów uczelni.
Efekty zrealizowanego projektu będą wykorzystywane przez (…) do:
-czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT – tj. edukację studentów studiów niestacjonarnych
-czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT – tj. edukację studentów studiów stacjonarnych.
Uczelnia otrzymuje na edukację studentów stacjonarnych subwencję z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Otrzymana subwencja służy pokryciu kosztów funkcjonowania uczelni i nie ma wpływu na cenę świadczonych usług.
Efekty realizowanego projektu będą wykorzystywane przez (…) nie tylko do celów prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku VAT. Efekty realizowanego projektu będą wykorzystywane do prowadzonej działalności gospodarczej w aspekcie ich wykorzystywania przez (…) do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT – edukację studentów studiów niestacjonarnych. Efekty realizowanego projektu będą wykorzystywane do celów innej niż działalność gospodarcza w aspekcie ich wykorzystywania przez (…) do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT – edukację studentów studiów stacjonarnych. Efekty realizowanego projektu będą wykorzystywane przez (…) zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku VAT jak i do celów innych niż działalność gospodarcza. Brak możliwości przyporządkowania wydatków do celów wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług bądź celów innych niż działalność gospodarcza. Brak możliwości przyporządkowania podatku naliczonego do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT oraz czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.
Pytanie
Czy w odniesieniu do realizowanego projektu istnieje możliwość odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących zakup towarów i usług w rozumieniu art. 86 ust. 1 ustawy o VAT?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 ustawy VAT.
Jak wynika z powyższego, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
(…) nie ma prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu, ponieważ nie będzie wykonywanej sprzedaży usług opodatkowanych podatkiem VAT. Projekt zakłada bezpłatne udostępnienie produktów projektu m.in. planowane jest upublicznienie wyników na szczeblu krajowym i/lub międzynarodowym podczas konferencji/sympozjum, a także opublikowanie w postaci artykułów naukowych w czasopismach (…). oraz edukacja studentów uczelni. Produkty powstałe podczas realizacji i po zakończeniu projektu nie będą przedmiotem sprzedaży. Wszystkie wyżej wymienione zadania mają charakter badań podstawowych rozumianych jako prace empiryczne lub teoretyczne mające przede wszystkim na celu zdobywanie nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne. Realizacja projektu i uzyskane wyniki staną się źródłem dodatkowej wiedzy dla społeczeństwa o środowisku, mają szansę zwiększyć świadomość społeczną o (…). Na ten moment nie przewiduje się innych dodatkowych korzyści z tytułu realizacji projektu. Projekt nie jest komercyjny, nie będzie generował przychodów ze sprzedaży oraz nie będzie pobieranych opłat. Produkty powstałe podczas realizacji i po zakończeniu projektu nie będą przedmiotem sprzedaży.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że:
W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2 - ust. 6 ustawy.
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – towary i usługi nabywane w ramach ww. projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W związku z powyższym, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami ponoszonymi z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym, z tego tytułu nie będzie przysługiwało Państwu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy stwierdzam, że nie będą mieli Państwo możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „(…)”, ponieważ towary i usługi nabywane w ramach ww. projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Wobec powyższego Państwa stanowisko uznałem za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem sprawy i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Stosownie do art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),
albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).