Zwolnienie od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 22 lit. a i art. 43 ust. 1 pkt 23 ustawy świadczonych w ramach projektu usług opiekuńczych i... - Interpretacja - null
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Zwolnienie od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 22 lit. a i art. 43 ust. 1 pkt 23 ustawy świadczonych w ramach projektu usług opiekuńczych i brak możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizowanym projektem.
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części nieprawidłowe i w części prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie:
-braku możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizowanym projektem pn.: "..." – jest prawidłowe,
-zwolnienia usług świadczonych przez Państwa w ramach projektu pn.: "..." na podstawie:
-art. 43 ust. 1 pkt 22 lit. a ustawy usług opiekuńczych stanowiących wsparcie podstawowe w formie prowadzenia Dziennego Domu Pomocy i jego filii – jest prawidłowe,
- art. 43 ust. 1 pkt 23 ustawy usług opiekuńczych stanowiących Specjalistyczne Usługi Opiekuńcze w miejscu zamieszkania, Usługi Asystenta Osobistego Osoby Niepełnosprawnej oraz wsparcie towarzyszące w formie usług teleopiekuńczych, usług zapewnienia posiłków, usług naprawczych oraz usług poradnictwa specjalistycznego – jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
12 lipca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 11 lipca 2024 r., o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizowanym projektem pn.: "..." oraz zwolnienia od podatku VAT świadczonych w ramach ww. projektu usług opiekuńczych stanowiących wsparcie podstawowe w formie prowadzenia Dziennego Domu Pomocy i jego filii, Specjalistycznych Usług Opiekuńczych w miejscu zamieszkania, Usług Asystenta Osobistego Osoby Niepełnosprawnej oraz wsparcie towarzyszące w formie usług teleopiekuńczych, usług zapewnienia posiłków, usług naprawczych oraz usług poradnictwa specjalistycznego.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 19 września 2024 r. (data wpływu 19 września 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Stowarzyszenie ... uzyskało status organizacji pożytku publicznego …, nie jest wpisane w rejestr przedsiębiorców. Celem działalności Stowarzyszenia ... jest: rehabilitacja zawodowa i społeczna osób niepełnosprawnych; pomoc społeczna, w tym aktywizacja zawodowa i społeczna osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, w szczególności z powodu bezrobocia, choroby psychicznej, niepełnosprawności, oraz ich rodzin; pomoc społeczna w tym pomoc rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywanie szans tych rodzin i osób; pomoc rodzinom, prawnym opiekunom osób niepełnosprawnych w zapewnieniu godnego życia; działanie na rzecz ochrony środowiska naturalnego i zapobieganie rozwojowi patologii społecznej; upowszechnianie kultury fizycznej, sportu, turystyki i rekreacji, podnoszenie sprawności fizycznej i stanu zdrowia społeczeństwa; prowadzenie działań na rzecz osób zagrożonych uzależnieniem lub uzależnionych od alkoholu i innych środków psychoaktywnych oraz ich rodzin; rozwój i promocja idei społeczeństwa obywatelskiego, budowa społeczeństwa obywatelskiego; wzmacnianie sektora organizacji pozarządowych; działalność w zakresie nauki, edukacji, oświaty i wychowania; działalność w zakresie krajoznawstwa oraz wypoczynku; działalność w zakresie kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i tradycji; promocja i organizacja wolontariatu; działalność charytatywna; udzielanie porad prawnych; działalność na rzecz aktywizacji i poprawy jakości życia seniorów, dzieci i młodzieży; działalność w zakresie wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej. Stowarzyszenie „...” posiada status podatnika VAT zwolnionego. Korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy. Większość świadczonych przez organizację usług zwolniona jest od opodatkowania. Są to usługi pomocy społecznej, usługi opieki nad osobami niepełnosprawnymi, przewlekle chorymi oraz usługi w zakresie przywracania i poprawy stanu zdrowia.
Stowarzyszenie „...” jako Wnioskodawca planuje realizację projektu: "...", tworzonego z: Miastem ... w osobie Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w ... oraz Stowarzyszeniem .... Projekt złożony został w ramach naboru ... dla Działania ...: „Działania w celu zwiększenia równego i szybkiego dostępu do dobrej jakości trwałych i przystępnych cenowo usług w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla ....
W związku z tym, że koszty ww. projektu wynosić będą co najmniej … mln euro konieczne jest posiadanie indywidualnych interpretacji podatkowej potwierdzającej fakt braku prawnej możliwości odzyskania podatku VAT w zakresie wsparcia realizowanego w projekcie oraz, że usługi oferowane w projekcie, w tym te za które pobierane będą opłaty od osób biorących udział w projekcie pn.: "..." są zwolnione z podatku od towarów i usług VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 22 lit. a w zw. z art. art. 36 pkt 2 lit. l oraz art. 51 ust. 4 (ośrodki wsparcia) ustawy o pomocy społecznej oraz art. 43 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT.
Celem głównym projektu jest zwiększenie samodzielności oraz zdolności do uczestniczenia w życiu społecznym, zawodowym, edukacyjnym osób potrzebujących wsparcia w codziennym funkcjonowaniu, w tym osób starszych lub osób z niepełnosprawnościami (OzN), poprzez kompleksowe rozwijanie usług służących zaspokojeniu rosnących potrzeb, w następstwie umożliwiające ich opiekunom powrót na rynek pracy. Działania nakierowane są na świadczenie usług w warunkach domowych i środowisku naturalnym oraz na przygotowanie najbliższego środowiska do pomocy osobom potrzebujących wsparcia w codziennym funkcjonowaniu. Realizowane w ramach projektu działania są przystępne cenowo, łatwo dostępne (równy i szybki dostęp do wysokiej jakości kompleksowych usług, w tym dla osób w niekorzystnej sytuacji, posiadających orzeczenia o stopniu niepełnosprawności), kontynuowane również po zakończeniu trwania finansowania projektu (trwałość wsparcia), zapewniające dostęp do mieszkań wspomaganych oraz skoordynowanej opieki skoncentrowanej na osobie. Realizowane działania zapobiegną marginalizacji i wykluczeniu uczestników projektu z życia społecznego oraz przyczynią się do zwiększenia dostępu na terenie miasta ... do usług środowiskowych.
W ramach projektu oferowane usługi stanowią odpowiednio wsparcie podstawowe i towarzyszące.
W ramach wsparcia podstawowego oferowane są: Dzienne formy usługi opiekuńczej – Prowadzenie Dziennego Domu Pomocy i jego filii, specjalistyczne usługi opiekuńcze w miejscu zamieszkania, usługi Asystenta Osobistego Osoby Niepełnosprawnej.
W ramach wsparcia towarzyszącego oferowane są: stworzenie … i praca socjalna, Wsparcie towarzyszące - Usługi teleopiekuńcze, usługi zapewnienia posiłków, usługi transportu osobowego, usługi sprzątające, naprawcze i gospodarcze, Wsparcie towarzyszące - Usługi informacyjne i poradnictwo specjalistyczne dla UP oraz ich opiekunów faktycznych, Wsparcie towarzyszące - Prowadzenie wypożyczalni sprzętu rehabilitacyjnego i pielęgnacyjnego.
Ww. usługi towarzyszące są rozszerzeniem usług opiekuńczych lub usług asystenckich dla osób z niepełnosprawnościami stanowiących wsparcie podstawowe w ramach projektu. Warunkiem skorzystania ze wsparcia towarzyszącego przez uczestnika projektu jest uprzednie objęcie go wsparciem podstawowym, zatem wsparcie podstawowe wraz ze wsparciem towarzyszącym stanowią kompleksową usługę opiekuńczą, będącą odpowiedzią na zdiagnozowane indywidualne potrzeby uczestników projektu. Tym samym wsparcie towarzyszące jest ściśle powiązane z wymienionym wyżej wsparciem podstawowym.
W ramach projektu wsparciem zostanie objętych … osób (…) potrzebujących wsparcia w codziennym funkcjonowaniu zamieszkujących teren miasta ..., które z powodu choroby, wieku lub niepełnospr. potrzebują wsparcia w zaspokajaniu podst. potrzeb życiowych. Warunkiem kwalifikowalności UP będzie przedstawienie dok. potwierdzających stan zdrowia lub niepełnosprawność (np. orzecz. o stopniu niepełnosprawności, zaśw. lekarskie, zaśw. z ośrodka pomocy społecznej, wywiad środowiskowy, ocena potrzeby wsparcia, ocena wg skali funkcjonowania codziennego). Ponadto ze wsparcia skorzysta … opiekunów faktycznych (…), którzy będą korzystać z wsparcia w formie poradnictwa specjalistycznego. Udział op. faktycznych będzie niezbędny dla skutecznego wsparcia …. Wśród UP będą OzN intelektualną i ruchową oraz z niepełnospr. sprzężonymi oraz os. chore psych. Żaden rodzaj niepełnospr. nie będzie dyskwalifikował z uczestnictwa w proj. Os. starsze, szczególnie z zaburzeniami otępiennymi, niepełnosprawne ruchowo, osoby z zaburzeniami psych. mają ograniczony dostęp do usług społecznych, edukacyjnych, zawodowych. Rezultatem projektu będzie poprawa jakości życia osób potrzebujących wsparcia w codziennym funkcjonowaniu, które uczą się/pracują/ zamieszkują na terenie miasta .... Dojdzie do tego poprzez wsparcie w procesie nabywania zdolności do możliwie jak najbardziej samodzielnym funkcjonowaniu UP, pomoc w procesie dbałości o zdrowie somatyczne i psychiczne, wspieranie w procesie zdrowego odżywiania, zwiększanie dostępności usług, integrację uczestników projektu z ich naturalnym środowiskiem rodzinnym i sąsiedzkim, co będzie skutkować zwiększeniem poczucia bezpieczeństwa i zmniejszy zagrożenie, kryzysem psychicznym, zmniejszenie poczucia osamotnienia u osób samotnych, zmniejszenie ilości i czasu hospitalizacji, ograniczenie zapotrzebowania na umieszczanie osób wymagających wsparcia w codziennym funkcjonowaniu w DPS, poprawę społecznego funkcjonowania uczestników projektu.
W projekcie zachowane zostaną zasady: bezstronności, przejrzystości oraz równości szans (w tym płci), zgodnie z regulaminem projektu. Kandydaci będą kwalifikowalni także niezależnie od rasy, koloru skóry, pochodzenia etnicznego lub społecznego, cech genetycznych, języka, religii lub przekonań, poglądów pol. lub wszelkich innych poglądów, przynależności do mniejszości narodowej, majątku, urodzenia, niepełnosprawności, wieku lub orientacji seksualnej. Realizacja i zakres projektu będą zgodne z Kartą Praw Podstawowych UE z dn. 26.10.2012 r., Konwencją o Prawach ON, równością szans i dostępnością oraz zasadą zrównoważonego rozwoju. Działania w ramach projektu zgodne będą z przyjętą polityką spójności na lata 2021-2027 w aspektach szkoleniowym, informacyjno-promocyjnym, cyfrowym, architektonicznym oraz transportowym.
W ramach projektu pn.: "…" do zadań Stowarzyszenia ... „...” należy realizacja pięciu form wsparcia:
a)Prowadzenie Dziennego Domu Pomocy i jego filii.
W ramach DDP i jego filii … osobom potrzebującym wsparcia w codziennym funkcjonowaniu z powodu niepełnosprawności zapewniana jest kompleksowa usługa opiekuńcza, stanowiąca wsparcie podstawowe, na którą składają się: opieka i pielęgnacja, terapia zajęciowa, treningi: kulinarne, rękodzielnicze, plastyczne, umiejętności społecznych, budżetowe, zajęcia ruchowe i sportowo-rekreacyjne, aktywizacja społeczna i oświatowa, wyżywienie (2 śniadanie i obiad) oraz transport specjalistyczny door-to-door, które stanowią jedną kompleksową usługę. Placówka jest dostępna dla podopiecznych od poniedziałku do piątku w godzinach 8-16. Za pobyt w placówce od każdego z uczestników pobierana jest stała opłata w wysokości … zł/mc, z której finansowane są: Artykuły spożywcze związane z prowadzeniem terapii zajęciowej; Artykuły plastyczne, biurowe, papiernicze związane z prowadzeniem terapii zajęciowej; Artykuły chemiczno-przemysłowe związane z prowadzeniem terapii zajęciowej i pielęgnacji; Artykuły pielęgnacyjne i dezynfekcyjne do prowadzenia ćwiczeń usprawniających; Koszty związane z prowadzeniem terapii zajęciowej - wyjścia do instytucji kulturalno-oświatowych. Terapia zajęciowa, pielęgnacja, ćwiczenia usprawniające oraz wyjścia do instytucji kulturalno-oświatowych są ściśle powiązane z usługą opiekuńczą realizowaną w DDP i stanowią o jej kompleksowości.
b)Specjalistyczne Usługi Opiekuńcze w miejscu zamieszkania
W ramach zadania przestrzegane będą zasady minimum wymagań świadczenia specjalistycznych usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania. Pomocą w zakresie specjalistycznych usług opiekuńczych świadczonych w miejscu zamieszkania objętych zostanie … UP. Zakres i wymiar wsparcia określony zostanie na podstawie diagnozy indywidualnych potrzeb UP i realizowany w oparciu o …. Przyjmuje się, iż średnia liczba godzin przysługująca na jednego uczestnika projektu to … godzin/miesiąc. W ramach usług specjalistycznych usług opiekuńczych oprócz wsparcia świadczonego przez opiekunów zostanie zapewnione wsparcie psychologa, pracownika socjalnego, logopedy, specj. ds. ćwiczeń usprawniających, terapeuty zajęciowego oraz pielęgniarki. Do świadczenia specjalistycznych usług opiekuńczych zatrudnieni zostaną: … opiekunek/opiekunów, … psycholog, … pracownik socjalny, … logopeda, … specjalista ds. ćwiczeń usprawniających, … terapeuta zajęciowy i … pielęgniarka. Świadczone przez opiekunki/opiekunów wsparcie obejmie m. in.: pomoc w zaspokajaniu podstawowych potrzeb, pielęgnację jako wspieranie procesu leczenia, kształtowanie umiejętności samodzielnego zaspokajania podstawowych potrzeb życiowych i społecznych oraz wspieranie, także w formie asystowania w codziennych czynnościach życiowych, interwencję i pomoc w rodzinie, pomoc w załatwianiu spraw urzędowych i znalezieniu zatrudnienia. Każdy z opiekunów będzie miał pod opieką 2 UP. Psycholog będzie pracował z uczestnikami na rzecz poprawy ich stanu psychicznego, w budowanie i ugruntowanie poczucia ich własnej wartości a także wentylowanie powstających napięć emocjonalnych. Pracownik socjalny angażować się będzie w pomoc w załatwianiu spraw urzędowych oraz wsparcie w zakresie sytuacji socjalno-bytowej. Logopeda będzie zaangażowany w pomoc z zaburzeniami mowy, jak np. seplenienie, jąkanie, będzie pomagał w terapii z niedosłuchem i upośledzeniami w różnym stopniu. Specjalista ds. ćwiczeń usprawniających będzie zaangażowany w terapię ruchową i usprawnianie zaburzonych funkcji ruchowych, w motywowanie do aktywności, leczenia i terapii ruchowej. Terapeuta zajęciowy będzie wspierać uczestników w zakresie utrzymania sprawności manualnej oraz rozwój i wzmocnienie motoryki małej, organizować będzie także aktywne formy spędzania czasu wolnego. Pielęgniarka stanowić będzie zabezpieczenie medyczne, prowadzić będzie kontrole stanu zdrowia uczestników poprzez cykliczne pomiary ciśnienia, saturacji, glikemii. Usługa będzie realizowana zgodnie z rozporządzeniem Ministra Polityki Społecznej z dnia 22 września 2005 r. w sprawie specjalistycznych usług opiekuńczych. Będzie świadczona w zakresie nieobjętym przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Każda z opiekunek będzie miała pod opieką śr. 2 UP (po …h/m-c wsparcia na UP). Szacowany koszt jednej godziny usługi to … zł, w tym planowana wysokość dofinansowania to … zł/szt. zaś wysokość odpłatności … zł/szt. (co stanowi … % wartości usługi). Odpłatność UP stanowić będzie wkład własny do projektu.
c)Usługa Asystenta Osobistego Osoby Niepełnosprawnej
W ramach usług asystenckich wsparciem AOON objętych zostanie … UP potrzebujących wsparcia w codziennym funkcjonowaniu, posiadających orzeczenie o stopniu niepełnosprawności, każdy UP w wymiarze śr. …h/mc. Usługi AOON świadczone będą na podstawie regulaminu projektu (z uwzględnieniem zasady równych szans ...) we wszystkie dni tygodnia (bez ustawowo wolnych od pracy) w godz. 8-22. Wsparcie będzie zindywidualizowane, prowadzone w oparciu o kontrakt, poprzedzony oceną sytuacji materialnej i życiowej oraz potrzeb i deficytów. Zadaniem AOON będzie wsparcie UP w wykonywaniu podstawowych czynności dnia codziennego, niezbędnych do ich aktywnego funkcjonowania społecznego, zawodowego lub edukacyjnego. W zależności od potrzeb danej osoby, usługa asystencka będzie obejmować również opiekę higieniczną oraz pomoc w czynnościach fizjologicznych. Zakłada się zatrudnienie … AOON oraz … wolontariuszy, każdy z AOON będzie miał pod opieką śr. … UP (po …h/m-c wsparcia na UP).
d)Wsparcie towarzyszące
-Usługi teleopiekuńcze, usługi transportu door-to-door, zapewnienie posiłków, usługi sprzątające, naprawcze i gospodarcze. W ramach zadania realizowane będzie wsparcie towarzyszące rozszerzające usługi opiekuńcze i asystenckie. Warunkiem skorzystania ze wsparcia towarzyszącego przez uczestnika projektu jest uprzednie objęcie go wsparciem podstawowym (usługami opiekuńczymi lub asystenckimi), zatem wsparcie podstawowe wraz ze wsparciem towarzyszącym stanowią kompleksową usługę opiekuńczą, będącą odpowiedzią na zdiagnozowane indywidualne potrzeby uczestników projektu. Tym samym wsparcie towarzyszące jest ściśle powiązane ze wsparciem podstawowym (usługi opiekuńcze i asystenckie).
1.Wsparcie towarzyszące w formie usług teleopiekuńczych dedykowane będzie … osobom potrzebującym wsparcia w codziennym funkcjonowaniu z terenu miasta ..., którzy korzystają z usług opiekuńczych i asystenckich. Ww. osobom dostarczone zostaną certyfikowane urządzenia medyczne w formie opaski telemedycznej pozwalające na zwiększenie poczucia bezpieczeństwa i samodzielności UP. Opaska telemedyczna będzie wyposażona w detektor upadku, lokalizator GPS – usługa ważna w przypadku osób w początkowej fazie choroby Alzhaimera, przycisk SOS, dwustronną komunikację głosową umożliwiającą całodobowy bezpośredni kontakt z ratownikiem medycznym pracującym w Centrum Powiadamiania Ratunkowego (CPR), komunikaty głosowe wspierające obsługę urządzenia, przypomnienie o zażyciu leków, monitoring zużycia baterii, będą miały również funkcje pomiaru ciśnienia krwi i tętna. Wyniki automatycznych pomiarów z opaski są na bieżąco przesyłane do CPR, które w systemie całodobowym pełni funkcje monitoringu zdarzeń alarmowych. CPR podejmuje właściwą reakcję w sposób umożliwiający otrzymanie adekwatnego wsparcia: teleporada, powiadomienie bezpośredniego opiekuna, powiadomienie odpowiednich służb ratunkowych. Działanie jest uzupełnieniem i wsparciem w codziennej opiece. W ramach pozycji od uczestników nie będą pobierane żadne opłaty.
2.Wsparciem w formie transportu door-to-door przewidywane jest objęcie min. … osób w przypadku których potrzeba wsparcia w codziennym funkcjonowaniu ogranicza bądź wyklucza korzystanie z innych powszechnie dostępnych środków lokomocji. Usługa transportowa realizowana będzie w oparciu o opracowany regulamin, świadczona będzie przez pięć dni w tygodniu w godz. 7.00 – 18.00. W ramach pozycji od uczestników nie będą pobierane żadne opłaty.
3.Wsparciem w formie usługi dowożenia posiłków (obiad dwudaniowy) przewidywane jest objęcie … osób, w przypadku których występują trudności w samodzielnym przygotowaniu posiłku. Posiłki będą rozwożone do miejsc zamieszkania UP przez 5 dni w tygodniu (od pn do pt) z wyłączeniem dni ustawowo wolnych od pracy. Ten rodzaj wsparcia będzie wspomagany częściową odpłatnością za realizację usługi, będzie ona stanowiła część wkładu własnego w projekcie. Szacowany koszt jednej usługi zapewnienia posiłku to … zł, w tym planowana wysokość dofinansowania to … zł/szt. zaś wysokość odpłatności … zł zł/szt. (co stanowi …% wartości usługi). Odpłatność UP stanowić będzie wkład własny do projektu.
4.Wsparciem w formie usług sprzątających przewidywane jest objęcie min. … osób. W ramach zadania realizowane będą usługi sprzątające dla osób potrzebujących wsparcia w tym zakresie. Usługi sprzątające świadczone będą w wymiarze średnio … usług/msc., szacowany koszt usługi sprzątającej to … zł, w tym planowana wysokość dofinansowania to … zł/usł., zaś wysokość odpłatności … zł/usł. (co stanowi …% wartości usługi). Odpłatność UP stanowić będzie wkład własny do projektu.
5.Wsparciem w formie drobnych usług naprawczych przewidywane jest objęcie min. … osób. W ramach zadania realizowane będą drobne usługi naprawcze dla osób potrzebujących wsparcia w tym zakresie. Usługi naprawcze świadczone będą w wymiarze średnio … usług/msc. Szacowany koszt drobnej usługi naprawczej to … zł, w tym planowana wysokość dofinansowania to … zł/usługę zaś wysokość odpłatności … zł/usługę (co stanowi …% wartości usługi). Odpłatność UP stanowić będzie wkład własny do projektu.
6.W ramach wsparcia świadczone będą usługi gospodarcze dla osób potrzebujących wsparcia. Usługi świadczone będą na podstawie umowy zlecenia w średnim wymiarze … usł/msc, koszt usługi … zł. w tym planowana wysokość dofinansowania to …zł/usługę zaś wysokość odpłatności … zł/usługę (co stanowi …% wartości usługi). Odpłatność UP stanowić będzie wkład własny do projektu.
e)Wsparcie towarzyszące
-Usługi informacyjne i poradnictwo specjalistyczne dla UP oraz ich opiekunów faktycznych.
W ramach zadania realizowane będzie wsparcie towarzyszące rozszerzające usługi opiekuńcze i asystenckie. Warunkiem skorzystania ze wsparcia towarzyszącego przez uczestnika projektu jest uprzednie objęcie go wsparciem podstawowym (usługami opiekuńczymi lub asystenckimi), zatem wsparcie podstawowe wraz ze wsparciem towarzyszącym stanowią kompleksową usługę opiekuńczą, będącą odpowiedzią na zdiagnozowane indywidualne potrzeby uczestników projektu. Tym samym wsparcie towarzyszące jest ściśle powiązane ze wsparciem podstawowym (usługi opiekuńcze i asystenckie). Dla części UP i ich opiekunów faktycznych, u których zdiagnozowana zostanie taka potrzeba, zostanie zapewnione wsparcie w postaci: poradnictwa prawnego i/lub psychologicznego, oliofrenopedagoga oraz spec. ds. socjalno-bytowych. W ramach zad. poradnictwem planowane jest objęcie … osób potrzebujących wsparcia w codziennym funkcjonowaniu oraz … osób będących ich rodzinami lub opiekunami faktycznymi. W pierwszej kolejności wsparcie otrzymają osoby potrzebujące wsparcia w codziennym funkcjonowaniu a następnie ich rodziny/opiekunowie faktyczni.
1.Poradnictwo psychologiczne realizowane będzie w formie poradnictwa krótko i długoterminowego, skierowanego w szczególności do UP o długotrwale obniżonym nastroju i stanach depresyjnych. Poradnictwo psychologiczne poprzedzone będzie diagnozą sporządzoną przez psychologa określającą ilość przewidzianych sesji. Psycholog zostanie zatrudniony w oparciu o um. zlecenie, śr. … godz/mc.
2.Poradnictwo prawne skierowane będzie w szczególności do UP wymagających wsparcia w rozwiązaniu bieżących problemów życiowo-finansowych. Prawnik zostanie zatrudniony w oparciu o um. zlec, śr. … godz/mc. Osoby potrzebujące wsparcia w codziennym funkcjonowaniu często borykają się z problemem wykluczenia, w konsekwencji z ubóstwem. Często sytuacja taka powoduje liczne problemy prawne, związane prawnie z orzecznictwem, ZUS, US, komornikami, zapłatą kredytów, testamentem, przemocą w domu, sprawami lokalowymi, ubezwłasnowolnieniem któregoś z członków rodziny itd., z którymi nie są w stanie poradzić sobie bez fachowej pomocy na którą ich zazwyczaj nie stać. Proponowany zakres wsparcia towarzyszącego obejmuje poradnictwo prawne oraz mediacje. Tematyka: prawo z zakresu ustawy o rehabilitacji, w tym orzecznictwo, p. oświatowe w zakresie orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego, prawo administracyjne, pomoc społeczna, prawo lokalowe, prawo pracy, prawo rodzinne, prawo cywilne, ochrona przed niezgodną z prawem eksmisją, ochrona dłużnika przed nieuczciwym wierzycielem, ochrona przed ubezwłasnowolnieniem.
3.Wsparcie oligofrenopedagoga ułatwi OzN przywrócenie maksimum rozwoju i sprawności intelektualnej. Oligofenopedagog zostanie zatrudniony w oparciu o um. zlecenie, śr. … godz/mc.
4.Wsparcie specjalisty ds. informacji i poradnictwa socjalno-bytowego - Uczestnicy projektu często nie znają swoich praw i przywilejów im przysługujących, nie wiedzą które instytucje mogą im pomóc. Dzięki spec. ds. informacji i por. socjalno-bytowego będą mogli uzyskać porady i wsparcie w pisaniu wniosków, pism, w załatwianiu formalności urzędowych. Uczestnicy będą mogli skorzystać z usługi telefonicznie bądź osobiście, co zapewni pełen dostęp do usługi OPWwCF. Specjalista będzie zatrudniony w oparciu UoP w wymiarze 0,5 et. W ramach zadania od uczestników nie będą pobierane żadne opłaty.
Faktury dokumentujące wydatki poniesione w związku z realizacją projektu wystawiane będą na Stowarzyszenie ... „...”.
Zdaniem Stowarzyszenia ... „...” usługa świadczona w formie: Dziennych form usługi opiekuńczej – Prowadzenie Dziennego Domu Pomocy i jego filii (w rozumieniu art. 36 pkt 2 lit. l oraz art. 51 ust. 4 ustawy o pomocy społecznej), stanowiąca wsparcie podstawowe w projekcie, korzysta ze zwolnienia VAT z art. 43 ust. 1 pkt 22 lit. a (ośrodek wsparcia) ustawy o VAT. Zdaniem Stowarzyszenia ... „...” usługi świadczone w formie: Specjalistycznych usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania, usług Asystenta Osobistego Osoby Niepełnosprawnej, wsparcia towarzyszącego - Usług teleopiekuńczych, usług zapewnienia posiłków, usług transportu door-to-door, usług sprzątających, naprawczych i gospodarczych, Wsparcia towarzyszącego - Usług informacyjnych i poradnictwa specjalistycznego dla UP oraz ich opiekunów faktycznych podlegają zwolnieniu o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT.
W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że:
W nawiązaniu do wcześniejszej korespondencji w imieniu Stowarzyszenia ... "..." udzielam odpowiedzi na postawione pytania:
1.Którą z form wsparcia: tj. wsparcie podstawowe czy wsparcie towarzyszące będą stanowiły świadczone przez Państwa Stowarzyszenie w ramach projektu pn. „...” usługi - Specjalistyczne Usługi Opiekuńcze w miejscu zamieszkania?
Odpowiedź 1: Specjalistyczne Usługi Opiekuńcze w miejscu zamieszkania będą stanowiły wsparcie podstawowe świadczone przez Stowarzyszenie w ramach projektu pn. „...”.
2.Czy świadczone przez Państwa usługi, stanowiące wsparcie podstawowe oraz usługi stanowiące wsparcie towarzyszące, stanowią:
a) usługi pomocy społecznej w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej (prosimy wskazać które to usługi),
b) usługi określone w przepisach o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (prosimy wskazać które to usługi),
c) usługi ściśle związane z usługami wymienionymi w punkcie a) lub w punkcie b) (prosimy wskazać które to usługi i z którymi usługami są związane)?
d) usługi opieki nad osobami niepełnosprawnymi, przewlekle chorymi lub osobami w podeszłym wieku, świadczone w miejscu ich zamieszkania (prosimy wskazać które to usługi)?
Odpowiedź 2: Świadczone przez Stowarzyszenie ... „...” usługi opiekuńcze i asystenckie stanowiące wsparcie podstawowe tj.: Prowadzenie Dziennego Domu Pomocy i jego filii, Specjalistyczne Usługi Opiekuńcze w miejscu zamieszkania, usługi Asystenta Osobistego Osób Niepełnosprawnych stanowią usługi pomocy społecznej w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej oraz usługi opieki nad osobami niepełnosprawnymi, przewlekle chorymi lub osobami w podeszłym wieku, świadczone w miejscu ich zamieszkania.
Świadczone przez Stowarzyszenie ... „...” usługi stanowiące wsparcie towarzyszące tj. poradnictwo specjalistyczne (psychologiczne i prawne) stanowią usługi pomocy społecznej w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej. Świadczone przez Stowarzyszenie ... „...” usługi stanowiące wsparcie towarzyszące tj. usługi teleopieki, zapewnienia posiłków i usługi naprawcze stanowią usługi ściśle związane z usługami pomocy społecznej w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej lub usługi określone w przepisach o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie oraz usługi opieki nad osobami niepełnosprawnymi, przewlekle chorymi lub osobami w podeszłym wieku, świadczone w miejscu ich zamieszkania.
3.Czy usługi objęte zakresem wniosku wykonywane będą przez Państwa działającego jako (prosimy wskazać które to usługi):
a) regionalny ośrodek polityki społecznej, powiatowe centrum pomocy rodzinie, ośrodek pomocy społecznej, centrum usług społecznych, rodzinny dom pomocy, ośrodek wsparcia lub ośrodek interwencji kryzysowej,
b) wpisany do rejestru prowadzonego przez wojewodę: − dom pomocy społecznej prowadzony przez podmiot posiadający zezwolenie wojewody, − placówka opiekuńczo-wychowawcza i ośrodek adopcyjno-opiekuńczy,
c) placówka specjalistycznego poradnictwa,
d) inna niż wymieniona w lit. a-c placówka zapewniająca całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku na podstawie zezwolenia wojewody, wpisana do rejestru prowadzonego przez wojewodę,
e) specjalistyczny ośrodek wsparcia dla ofiar przemocy w rodzinie?
Odpowiedź 3: Usługi objęte zakresem wniosku wykonywane są przez Stowarzyszenie ... „...” jako ośrodek wsparcia.
4.Które z usług (form wsparcia) świadczonych przez Państwa Stowarzyszenie w ramach projektu pn. „...” będą świadczone w miejscu zamieszkania osób uprawnionych?
Odpowiedź 4: Wszystkie formy wsparcia świadczone przez Stowarzyszenie ... „...” należy traktować jak usługi świadczone w miejscu zamieszkania. Stosownie do art. 23 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2014, poz. 121, j.t., ze zm., dalej: k.c.) miejscem zamieszkania osoby fizycznej jest miejscowość, w której osoba ta przebywa z zamiarem stałego pobytu. W związku z powyższym należy uznać, że miejscem zamieszkania osób będących odbiorcami projektu, na rzecz których świadczone będą usługi związane z opieką będzie miejscowość położenia lokalu uczestnika. Wszystkie usługi, formy wsparcia świadczone będą na terenie miasta ....
5.W przypadku wskazania w odpowiedzi na pytanie nr 2, że świadczone przez Państwa usługi stanowiące wsparcie podstawowe i wsparcie towarzyszące są usługami ściśle związanymi z usługami pomocy społecznej w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej lub usługami określonymi w przepisach o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, to prosimy wskazać:
-na czym ten ścisły związek polega,
-czy świadczona usługa podstawowa, z którą związane są świadczone przez Państwa usługi, korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT? Jeśli tak, to proszę wskazać konkretną podstawę prawną zwolnienia ww. usługi podstawowej,
-czy świadczone przez Państwa usługi są niezbędne do wykonania usługi podstawowej zwolnionej od podatku (prosimy wskazać na czym ta niezbędność polega),
-czy głównym celem świadczonych przez Państwa usług jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez konkurencyjne wykonywanie tych usług w stosunku do podatników niekorzystających ze zwolnienia od podatku?
Odpowiedź 5: Zgodnie z odpowiedzią udzieloną na pytanie nr 2, w której wskazano, iż usługami ściśle związanymi z usługami pomocy społecznej w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej lub usługami określonymi w przepisach o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, są usługi stanowiące wsparcie towarzyszące tj. usługi teleopieki, zapewnienia posiłków i usługi naprawcze wskazujemy, iż:
-Ścisły związek polega na tym, że usługi teleopieki, zapewnienia posiłków i usługi naprawcze będą świadczone na rzecz osób potrzebujących wsparcia w codziennym funkcjonowaniu będących uczestnikami projektu „...” dla Miasta ...” i objętych w jego ramach usługami opiekuńczymi i asystenckimi w miejscu zamieszkania przez Stowarzyszenie ... „...”. Tym samym należy stwierdzić, iż w tej sytuacji występuje nierozłączność kompleksowej usługi opiekuńczej świadczonej w miejscu zamieszkania na rzecz osób potrzebujących wsparcia w codziennym funkcjonowaniu będących uczestnikami projektu, tzn., że żadne z podejmowanych działań nie może być świadczone rozłącznie. Warunkiem skorzystania ze wsparć oferowanych w projekcie jest korzystanie z usługi opiekuńczej.
-Usługa podstawowa, z którą związane jest świadczenie usługi przez Stowarzyszenie ... „...” korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43, ust. 1 pkt 22 i 23.
-Usługi świadczone przez Stowarzyszenie ... „...” są niezbędne do wykonania usługi podstawowej zwolnionej od podatku. Niezbędność usługi polega na świadczeniu pomocy osobie potrzebującej wsparcia w codziennym funkcjonowaniu objętej w ramach projektu usługą opiekuńczą umożliwiające jej podstawowe funkcjonowanie w najbliższym środowisku, a tym samym przyczynia się do nie umieszczenia jej w instytucji opiekuńczej (np. DPS, ZOL). Usługa teleopieki, zapewnienia posiłków czy usługa naprawcza stanowi dopełnienie opieki sprawowanej przez opiekuna/opiekunkę, zapewnia bowiem bezpieczeństwo zdrowotne poprzez monitorowanie funkcji życiowych i możliwość stałego kontaktu z centrum powiadamiania ratunkowego, bezpieczeństwo żywnościowe poprzez zapewnienie ciepłego posiłku obiadowego dostarczanego do miejsca zamieszkania oraz bezpieczeństwo socjalno-bytowe poprzez zapewnienie godnych warunków gospodarowania w miejscu zamieszkania poprzez zapewnienie odpowiednich napraw i usuwania ewentualnych awarii występujących w miejscu zamieszkania.
-Celem świadczonych przez Stowarzyszenie ... „...” usług nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez konkurencyjne wykonywanie tych usług w stosunku do podatników niekorzystających ze zwolnienia od podatku. Realizacja żadnej z usług w ramach projektu nie może generować dochodu.
Pytania
Czy Stowarzyszenie ... „...” nie ma możliwości odzyskania podatku VAT w realizowanym projekcie pn.: „... w ...” w żadnym z zrealizowanych działań? Czy usługi oferowane w projekcie, w tym te za które pobierane będą opłaty od osób biorących udział w projekcie pn.: „...” są zwolnione z podatku od towarów i usług VAT?
Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)
Stanowisko wnioskodawcy zasadniczo nie uległo zmianie, jednak w związku z zakończeniem etapu negocjacji z Wojewódzkim Urzędowem Pracy w ... zrezygnowano z realizacji wsparcia w formie: usług transportu door-to-door, usług sprzątających i gospodarczych, usług informacyjnych, co znalazło swoje odzwierciedlenie w opisie stanu faktycznego (stanów faktycznych), zdarzenia przyszłego (zdarzeń przyszłych) - odpowiedzi na postawione pytania (poz. 61) oraz w Stanowisku wnioskodawcy (poz. 76).
Stowarzyszenie ... „...” stoi na stanowisku, iż nie ma możliwości odzyskania podatku VAT w realizowanym projekcie pn.: „...” w żadnym z realizowanych działań. W związku z tym kwota VAT powinna zostać uznana za kwalifikowalną w realizowanym projekcie.
Zgodnie z art. 86 ust 1 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Powyższa zasada wyklucza jednocześnie możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych, czyli w razie ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT lub czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT.
Zdaniem Wnioskodawcy usługi świadczone w ramach projektu pn.: "...” planowane do realizacji przez Stowarzyszenie ... „...” korzystają ze zwolnienia VAT.
Świadczenie kompleksowych usług opiekuńczych obejmujących wsparcie podstawowe w formie: Dziennych form usługi opiekuńczej – Prowadzenie Dziennego Domu Pomocy i jego filii, specjalistycznych usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania, usług Asystenta Osobistego Osoby Niepełnosprawnej oraz wsparcie towarzyszące: Usługi teleopiekuńcze, usługi zapewnienia posiłków, usługi naprawcze, Usługi poradnictwa specjalistycznego dla UP oraz ich opiekunów faktycznych są ze sobą ściśle powiązane.
W art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy podatek od towarów i usług VAT ustawodawca zwolnił z opodatkowania usługi świadczone przez:
1.regionalne ośrodki polityki społecznej, powiatowe centra pomocy rodzinie, ośrodki pomocy społecznej, rodzinne domy pomocy, ośrodki wsparcia i ośrodki interwencji kryzysowej,
2.wpisane do rejestru prowadzonego przez wojewodę: o domy pomocy społecznej prowadzone przez podmioty posiadające zezwolenie wojewody, o placówki opiekuńczo-wychowawcze i ośrodki adopcyjno-opiekuńcze,
3.placówki specjalistycznego poradnictwa,
4.inne niż wymienione w lit. a-c placówki zapewniające całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku na podstawie zezwolenia wojewody, wpisane do rejestru prowadzonego przez wojewodę,
5.specjalistyczne ośrodki wsparcia dla ofiar przemocy w rodzinie.
Stowarzyszenie ... „...” w zakresie prowadzenia Dziennych form usługi opiekuńczej – Prowadzenie Dziennego Domu Pomocy i jego filii spełniającego definicję ośrodka wsparcia (w rozumieniu art. 36 pkt 2 lit. l oraz art. 51 ust. 4 ustawy o pomocy społecznej), stanowiącego wsparcie podstawowe, będzie korzystało zatem ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 22 lit. a (ośrodek wsparcia) ustawy o VAT.
W art. 43 ust. 1 pkt 23 ustawy podatek od towarów i usług VAT zwalnia się od podatku usługi opieki nad osobami niepełnosprawnymi, przewlekle chorymi lub osobami w podeszłym wieku, świadczone w miejscu ich zamieszkania przez podmioty inne niż wymienione w pkt 22, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną.
W ocenie Wnioskodawcy opisane w stanie faktycznym usługi związane z opieką na rzecz osób potrzebujących wsparcia w codziennym funkcjonowaniu (w tym z powodu wieku, stanu zdrowia, niepełnosprawności) w tym wsparcie podstawowe w formie: specjalistycznych usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania, usług Asystenta Osobistego Osoby Niepełnosprawnej jak również ściśle powiązane z nim wsparcie towarzyszące w formie: usług teleopiekuńczych, usług zapewnienia posiłków, usług naprawczych, usług poradnictwa specjalistycznego dla UP oraz ich opiekunów faktycznych - należy traktować jak usługi świadczone w miejscu zamieszkania odbiorców tych usług (art. 43 ust. 1 pkt 23 ustawy). Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia miejsca zamieszkania. Stosownie zaś do art. 23 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2014, poz. 121, j.t., ze zm., dalej: k.c.) miejscem zamieszkania osoby fizycznej jest miejscowość, w której osoba ta przebywa z zamiarem stałego pobytu. W związku z powyższym należy uznać, że miejscem zamieszkania osób będących odbiorcami projektu, na rzecz których świadczone będą usługi związane z opieką będzie miejscowość położenia lokalu uczestnika. Realizowane w projekcie usługi opiekuńcze zawierają w sobie pomoc w zaspokajaniu codziennych potrzeb życiowych, w tym: opiekę higieniczną, zaleconą przez lekarza pielęgnację oraz w miarę możliwości również zapewnienie kontaktu z otoczeniem, a usługi asystenckie wsparcie UP w wykonywaniu podstawowych czynności dnia codziennego, niezbędnych do ich aktywnego funkcjonowania społecznego, zawodowego lub edukacyjnego oraz w zależności od potrzeb danej osoby, opiekę higieniczną oraz pomoc w czynnościach fizjologicznych.
Warunkiem skorzystania ze wsparcia towarzyszącego przez uczestnika projektu jest uprzednie objęcie go wsparciem podstawowym (usługami opiekuńczymi lub asystenckimi), zatem wsparcie podstawowe wraz ze wsparciem towarzyszącym stanowią kompleksową usługę środowiskową, będącą odpowiedzią na zdiagnozowane indywidualne potrzeby uczestników projektu. Tym samym wsparcie towarzyszące jest ściśle powiązane ze wsparciem podstawowym, którym są usługi opiekuńcze i asystenckie. Mając na względzie powyższe zdaniem Stowarzyszenia ... „...” wszystkie ww. usługi świadczone w ramach projektu pn.: "...” podlegają zatem zwolnieniu o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie:
-braku możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizowanym projektem pn.: "..." – jest prawidłowe,
-zwolnienia usług świadczonych przez Państwa w ramach projektu pn.: "..." na podstawie:
-art. 43 ust. 1 pkt 22 lit. a ustawy usług opiekuńczych stanowiących wsparcie podstawowe w formie prowadzenia Dziennego Domu Pomocy i jego filii – jest prawidłowe,
-art. 43 ust. 1 pkt 23 ustawy usług opiekuńczych stanowiących Specjalistyczne Usługi Opiekuńcze w miejscu zamieszkania, Usługi Asystenta Osobistego Osoby Niepełnosprawnej oraz wsparcie towarzyszące w formie usług teleopiekuńczych, usług zapewnienia posiłków, usług naprawczych oraz usług poradnictwa specjalistycznego – jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie należy zaznaczyć, że w celu zachowania spójności wypowiedzi, Organ udzielił odpowiedzi na Państwa pytania w innej kolejności niż wskazane we wniosku.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Pod pojęciem usługi należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą towarów w myśl art. 7 ustawy. Zauważyć również należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.
W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.
Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług zwolnienie od podatku.
Zastosowanie zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.
Należy podkreślić, że pojęcia używane do oznaczenia zwolnień, o których mowa w art. 43 ustawy, należy rozpatrywać ściśle, zważywszy, że zwolnienia te stanowią odstępstwo od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatek VAT pobierany jest od każdej usługi świadczonej odpłatnie przez podatnika.
Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy:
Zwalnia się od podatku usługi pomocy społecznej w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej oraz usługi określone w przepisach o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, a także dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, na rzecz beneficjenta tej pomocy, wykonywane przez:
a) regionalne ośrodki polityki społecznej, powiatowe centra pomocy rodzinie, ośrodki pomocy społecznej, centra usług społecznych, rodzinne domy pomocy, ośrodki wsparcia i ośrodki interwencji kryzysowej,
b) wpisane do rejestru prowadzonego przez wojewodę:
- domy pomocy społecznej prowadzone przez podmioty posiadające zezwolenie wojewody,
- placówki opiekuńczo-wychowawcze i ośrodki adopcyjno-opiekuńcze,
c) placówki specjalistycznego poradnictwa,
d) inne niż wymienione w lit. a-c placówki zapewniające całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku na podstawie zezwolenia wojewody, wpisane do rejestru prowadzonego przez wojewodę,
e) specjalistyczne ośrodki wsparcia dla ofiar przemocy w rodzinie.
Natomiast, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 23 ustawy:
Zwalnia się od podatku usługi opieki nad osobami niepełnosprawnymi, przewlekle chorymi lub osobami w podeszłym wieku, świadczone w miejscu ich zamieszkania przez podmioty inne niż wymienione w pkt 22, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną.
Wskazać należy, że analizując możliwość zastosowania zwolnienia z opodatkowania świadczonych przez dany podmiot usług w zakresie opieki nad osobami niepełnosprawnymi, przewlekle chorymi lub osobami w podeszłym wieku, świadczone w miejscu ich zamieszkania należy w pierwszej kolejności zbadać czy w sprawie zachodzą okoliczności, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy, bowiem w przypadku zastosowania zwolnienia w oparciu o ww. przepis brak jest podstaw do dalszego badania spełnienia bądź nie warunków określonych w przepisach art. 43 ust. 1 pkt 23 ustawy, bowiem odnosi się on do usług świadczonych przez podmioty inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy.
W myśl art. 43 ust. 17 ustawy:
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:
1) nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
2) ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
Jak stanowi art. 43 ust. 17a ustawy:
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.
Określenie „ścisły związek” oznacza, że do wykonania usługi podstawowej niezbędna jest dostawa towarów lub świadczenie usług pomocniczych, przy czym nie może to być jakikolwiek związek, lecz relacja o charakterze wskazującym na nieodzowność tych ostatnich dla prawidłowego przebiegu podstawowej usługi.
Z powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy wynika, że warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku jest spełnienie zarówno przesłanki o charakterze przedmiotowym, dotyczącej rodzaju świadczonych usług, tj. usług pomocy społecznej w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej, jak również przesłanki podmiotowej odnoszącej się do usługodawcy, będącego ściśle określonym podmiotem. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że zwolnienie nie ma zastosowania.
Co istotne, zwolnieniem od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy, objęta jest także dostawa towarów i świadczenie usług ściśle związanych z usługami pomocy społecznej oraz usługami określonymi w przepisach o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie. Przy czym, również w tym przypadku świadczenia te muszą być realizowane przez wskazany w przepisie podmiot i bezpośrednio na rzecz beneficjentów opieki społecznej. Co więcej, w odniesieniu do tych świadczeń nie mogą zaistnieć przesłanki wyłączające prawo do zwolnienia wskazane w art. 43 ust. 17 ustawy.
Z powyższych przepisów wynika, że wszelkie działania (usługi i dostawa towarów), które nie mają charakteru niezbędnego do świadczenia usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy, nie mają charakteru czynności ściśle związanych z tymi usługami w rozumieniu ustawy.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2024 r., poz. 1283):
Pomoc społeczna jest instytucją polityki społecznej państwa, mającą na celu umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężanie trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości.
W myśl art. 2 ust. 2 ustawy o pomocy społecznej:
Pomoc społeczną organizują organy administracji rządowej i samorządowej, współpracując w tym zakresie, na zasadzie partnerstwa, z organizacjami społecznymi i pozarządowymi, Kościołem Katolickim, innymi kościołami, związkami wyznaniowymi oraz osobami fizycznymi i prawnymi.
Zgodnie definicją zawartą w art. 6 pkt 5 ustawy o pomocy społecznej:
Jednostka organizacyjna pomocy społecznej - regionalny ośrodek polityki społecznej, powiatowe centrum pomocy rodzinie, ośrodek pomocy społecznej, centrum usług społecznych – w przypadku przekształcenia ośrodka pomocy społecznej w centrum usług społecznych na podstawie przepisów ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o realizowaniu usług społecznych przez centrum usług społecznych (Dz.U. poz. 1818), dom pomocy społecznej, placówkę specjalistycznego poradnictwa, w tym rodzinnego, ośrodek wsparcia i ośrodek interwencji kryzysowej
Zgodnie z art. 36 pkt 2 lit. l ustawy o pomocy społecznej:
Świadczeniami z pomocy społecznej są świadczenia niepieniężne, usługi opiekuńcze w miejscu zamieszkania, w ośrodkach wsparcia i w rodzinnych domach pomocy oraz usługi sąsiedzkie.
Stosownie art. 51 ust. 2 ustawy o pomocy społecznej:
Ośrodek wsparcia jest jednostką organizacyjną pomocy społecznej dziennego pobytu.
Na podstawie art. 51 ust. 3 ustawy o pomocy społecznej:
W ośrodku wsparcia mogą być prowadzone miejsca całodobowe okresowego pobytu.
Jak stanowi art. 51 ust. 4 ustawy o pomocy społecznej:
Ośrodkiem wsparcia, o którym mowa w ust. 1-3, może być ośrodek wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi, dzienny dom pomocy, dom dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży, schronisko dla osób bezdomnych z usługami opiekuńczymi oraz klub samopomocy.
Z opisu sprawy wynika, że posiadają Państwo status podatnika VAT zwolnionego, korzystają Państwo ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy. Stowarzyszenie ... „...” jako Wnioskodawca planuje realizuję projektu: "...".
W ramach projektu pn.: "..." do zadań Stowarzyszenia ... „...” należy realizacja pięciu form wsparcia:
a)Prowadzenie Dziennego Domu Pomocy i jego filii,
b)Specjalistyczne Usługi Opiekuńcze w miejscu zamieszkania,
c)Usługa Asystenta Osobistego Osoby Niepełnosprawnej,
d)Wsparcie towarzyszące
-Usługi teleopiekuńcze, zapewnienie posiłków, usługi naprawcze,
e)Wsparcie towarzyszące
-Usługi poradnictwa specjalistycznego.
Jak wyżej wskazano, zwolnienie uregulowane w art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy jest zwolnieniem o charakterze podmiotowo-przedmiotowym.
W Państwa przypadku warunki określone w art. 43 ust. 1 pkt 22 lit. a ustawy zostaną spełnione, gdyż jak wynika z okoliczności sprawy, usługi opiekuńcze świadczone przez Państwa w ramach usług wsparcia podstawowego w formie prowadzenia Dziennego Domu Pomocy i jego filii, Specjalistycznych Usług Opiekuńczych, Usług Asystenta Osobistego Osoby Niepełnosprawnej będą stanowiły usługi pomocy społecznej w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej. Świadczone przez Państwa usługi stanowiące wsparcie towarzyszące tj. poradnictwo specjalistyczne również będą stanowiły usługi pomocy społecznej w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej. Ponadto usługi opiekuńcze świadczone przez Państwa w ramach usług wsparcia podstawowego oraz usługi stanowiące wsparcie towarzyszące tj. poradnictwo specjalistyczne będą realizowali Państwo jako ośrodek wsparcia.
Skoro zatem w analizowanej sprawie usługi opiekuńcze świadczone przez Państwa w ramach usług wsparcia podstawowego w formie prowadzenia Dziennego Domu Pomocy i jego filii, Specjalistycznych Usług Opiekuńczych, Usług Asystenta Osobistego Osoby Niepełnosprawnej oraz usługi stanowiące wsparcie towarzyszące tj. poradnictwo specjalistyczne będą stanowiły usługi pomocy społecznej w rozumieniu przepisów ustawy o pomocy społecznej oraz świadczone będą przez Państwa jako ośrodek wsparcia (tj. podmiot wymieniony w art. 43 ust. 1 pkt 22 lit. a ustawy), to w odniesieniu do tych usług znajdzie zastosowanie zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 22 lit. a ustawy.
Ponadto będą Państwo świadczyć usługi stanowiące wsparcie towarzyszące tj. usługi teleopieki, zapewnienia posiłków i usługi naprawcze, które są usługami ściśle związanymi z usługami pomocy społecznej w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej lub usługami określonymi w przepisach o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie.
Powiązanie to polega na tym, iż usługi teleopieki, zapewnienia posiłków i usługi naprawcze będą świadczone na rzecz osób potrzebujących wsparcia w codziennym funkcjonowaniu będących uczestnikami projektu „...” dla Miasta ... i objętych w jego ramach usługami opiekuńczymi i asystenckimi w miejscu zamieszkania przez Stowarzyszenie ... „...”. Tym samym Państwa zdaniem, żadne z podejmowanych działań nie może być świadczone rozłącznie. Warunkiem skorzystania ze wsparć oferowanych w projekcie jest korzystanie z usługi opiekuńczej. Usługi świadczone przez Państwa są niezbędne do wykonania usługi podstawowej zwolnionej od podatku. Niezbędność usługi polega na świadczeniu pomocy osobie potrzebującej wsparcia w codziennym funkcjonowaniu objętej w ramach projektu usługą opiekuńczą umożliwiające jej podstawowe funkcjonowanie w najbliższym środowisku, a tym samym przyczynia się do nie umieszczenia jej w instytucji opiekuńczej (np. DPS, ZOL). Usługa teleopieki, zapewnienia posiłków czy usługa naprawcza stanowi dopełnienie opieki sprawowanej przez opiekuna/opiekunkę, zapewnia bowiem bezpieczeństwo zdrowotne poprzez monitorowanie funkcji życiowych i możliwość stałego kontaktu z centrum powiadamiania ratunkowego, bezpieczeństwo żywnościowe poprzez zapewnienie ciepłego posiłku obiadowego dostarczanego do miejsca zamieszkania oraz bezpieczeństwo socjalno-bytowe poprzez zapewnienie godnych warunków gospodarowania w miejscu zamieszkania poprzez zapewnienie odpowiednich napraw i usuwania ewentualnych awarii występujących w miejscu zamieszkania. Celem świadczonych przez Państwa usług nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez konkurencyjne wykonywanie tych usług w stosunku do podatników niekorzystających ze zwolnienia od podatku.
Analiza przedstawionych okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, że ww. usługi teleopieki, zapewnienia posiłków i usługi naprawcze, stanowiące wsparcie towarzyszące, świadczone przez Państwa na rzecz osób objętych wykonywaną przez Państwa usługą opiekuńczą (usługą stanowiącą wsparcie podstawowe w ramach realizacji ww. projektu) również będą korzystały ze zwolnienia jako usługi ściśle związane z usługą podstawową zwolnioną od podatku, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 22 lit. a ustawy, w związku z art. 43 ust. 17 ustawy.
W związku z tym, że do usług stanowiących wsparcie podstawowe w formie prowadzenia Dziennego Domu Pomocy i jego filii, Specjalistycznych Usług Opiekuńczych, Usług Asystenta Osobistego Osoby Niepełnosprawnej będzie miało zastosowanie zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 22 lit. a ustawy oraz do usług stanowiących wsparcie towarzyszące w formie usług teleopiekuńczych, usług zapewnienia posiłków, usług naprawczych oraz usług poradnictwa specjalistycznego będzie miało zastosowanie zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 22 lit. a ustawy, w związku z art. 43 ust. 17 ustawy, to brak jest podstaw do badania spełnienia bądź nie, w odniesieniu do tych usług, warunków określonych w przepisach art. 43 ust. 1 pkt 23 ustawy.
Tym samym, oceniając Państwa stanowisko, że Prowadzenie Dziennego Domu Pomocy i jego filii, będzie korzystało ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 22 lit. a (ośrodek wsparcia) ustawy o VAT, należało uznać za prawidłowe.
Natomiast, oceniając Państwa stanowisko, zgodnie z którym specjalistyczne usługi opiekuńcze w miejscu zamieszkania, usługi Asystenta Osobistego Osoby Niepełnosprawnej jak również ściśle powiązane z nimi wsparcie towarzyszące w formie: usług teleopiekuńczych, usług zapewnienia posiłków, usług naprawczych, usług poradnictwa specjalistycznego dla UP oraz ich opiekunów faktycznych, będzie podlegało zwolnieniu, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT, należało uznać za nieprawidłowe.
Odnosząc się z kolei do kwestii braku możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizowanym projektem pn.: "...", wskazać należy, iż:
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do treści art. 86 ust. 2 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że:
W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z opisu sprawy wynika, że posiadają Państwo status podatnika VAT zwolnionego. Korzystają Państwo ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy.
Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie zostaną spełnione, ponieważ – jak wynika z opisu sprawy – korzystają Państwo ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy. W związku z powyższym, nie będą Państwo mieli prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych w związku z realizacją ww. projektu. Tym samym z tego tytułu nie będzie przysługiwało Państwu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
W związku z poniesionymi wydatkami, nie będą mieli Państwo również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1008 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. W związku z tym, że nie spełniają Państwo tych warunków, nie będą mieli Państwo możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.
Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że nie będą mieli Państwo możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizowanym projektem pn.: "...", ponieważ nie są Państwo czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT (korzystają Państwo ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy).
Tym samym, oceniając Państwa stanowisko w zakresie braku prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizowanym projektem, uznałem je za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).