Prawo do korzystania ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy. - Interpretacja - null
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Prawo do korzystania ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
23 sierpnia 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 23 sierpnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do korzystania ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 17 października 2024 r. (wpływ 17 października 2024r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą pod własnym imieniem prowadzi Pan działalność w następujących PKD: Przeważająca działalność gospodarcza (kod PKD) 85.59.B Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane. Wykonywana działalność gospodarcza (kody PKD) 85.59.B Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane, 82.11.Z. Działalność usługowa związana z administracyjną obsługą biura, 32.30.Z Produkcja sprzętu sportowego.
Jest Pan aktualnie podatnikiem VAT zwolnionym, korzystającym ze zwolnienia podmiotowego od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy. Wartość przychodów ze sprzedaży w roku 2023 nie przekroczyła kwoty 200 tys. zł. Przewidywana wartość przychodów ze sprzedaży w roku 2024 nie przekroczy 200 tys. zł.
Rozpoczął Pan działalność gospodarczą w roku 2009 i prowadzi ją Pan w sposób nieprzerwany do chwili obecnej.
W związku z rozwojem firmy i możliwością pozyskania nowych zleceń chciałby Pan w ramach działalności rozpocząć wykonywanie następujących usług:
-sporządzanie wniosków aplikacyjnych o dofinansowanie z Funduszy Europejskich oraz innych źródeł,
-sporządzanie biznesplanów dla osób fizycznych i podmiotów ubiegających się o dofinansowanie, np. ze środków powiatowych urzędów pracy,
-opiniowanie biznesplanów,
-koordynowanie projektów dofinansowanych ze środków pochodzących z Funduszy Europejskich.
Wobec braku jednoznacznego zdefiniowania w klasyfikacji PKD planowanych przez Pana nowych usług, chciałby Pan dopisać w CEIDG następujące PKD, w ramach których prowadziłby Pan powyższą działalność:
-96.09.Z – „pozostała działalność usługowa, gdzie indziej niesklasyfikowana”,
-66.19.Z – „pozostała działalność wspomagająca usługi finansowe, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych”,
-3.70.22.Z – „pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania”.
Poniżej przedstawia Pan krótki opis usług:
Sporządzanie wniosków aplikacyjnych o dofinansowanie oraz biznesplanów polega na przygotowaniu i wypełnieniu formularzy wniosków/biznesplanów obowiązujących w konkretnych naborach, konkursach, w których można otrzymać dofinansowanie. Wnioski/biznesplany będzie Pan przygotowywał na zlecenie klientów i we współpracy z klientami, np. osobami fizycznymi, fundacjami, stowarzyszeniami, instytucjami publicznymi. Pana działalność będzie polegała na uzyskaniu od klientów informacji o ich potrzebach, rozpoznanych problemach albo rodzaju wykonywanej działalności, doświadczeniu itp. oraz przygotowaniu wniosku/biznesplanu. Wnioski/biznesplany będzie Pan przygotowywał w oparciu o wytyczne i instrukcje zamieszczone przy naborach i konkursach, w których można uzyskać dofinansowanie.
Na podstawie informacji otrzymanych od klienta będzie Pan przygotowywał uzasadnienie realizacji projektu/przedsięwzięcia, opisywał zadania do realizacji, przygotuje Pan też harmonogram i budżet realizacji projektu przedsięwzięcia. Na tej podstawie opracowanych przez Pana wniosków/biznesplanów klienci będą mogli dofinansowanie na zaplanowane przez siebie przedsięwzięcie. Usługa opiniowania biznesplanów, którą planuje Pan realizować, polega na ocenie, czy dany biznesplan jest prawidłowo przygotowany, czy ma uzupełnione wszystkie wymagane pola, czy zawiera uzasadnienie dla realizacji danego przedsięwzięcia, czy ma realne założenia, harmonogram realizacji, czy jest racjonalny i czy zaplanowane w nim wydatki (np. zakup środków trwałych) są uzasadnione. Koordynowanie projektów polega na dopilnowaniu ich realizacji zgodnie z wytycznymi i przepisami w zakresie Funduszu Europejskich, przygotowywaniu sprawozdań, raportów, wniosków o płatność, obsługi systemów teleinformatycznych w tym zakresie oraz pism do Instytucji Zarządzających, bieżącej współpracy z instytucjami zaangażowanymi bezpośrednio lub pośrednio przy realizacji projektów oraz prowadzeniu dokumentacji projektów. Do wykonywania czynności, wskazanych przez Pana we wniosku, nie są wymagane żadne koncesje ani licencje. Ze względu na pojawiające się w PKD sformułowanie „doradztwa” prosi Pan o wydanie interpretacji. Planowane przez Pana usługi nie stanowią doradztwa, jednak w klasyfikacji PKD mogą być ujmowane m.in. w podklasie 70.22.Z – „pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania” i 66.19.Z – pozostała działalność wspomagająca usługi finansowe, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych”. Świadczone przez Pana usługi nie są usługami doradztwa, a będą jedynie stanowić bezpośrednią pomoc dla klientów ubiegających się o dofinansowanie w konkursach i naborach z Funduszu Europejskich i innych źródeł oraz na koordynowaniu projektów. Ponadto, wartość przychodów ze sprzedaży w roku 2023 nie przekroczyła kwoty 200 tys. zł, a przewidywana wartość sprzedaży w także w roku 2024 nie przekroczy 200 tys. zł. Ze względu na powyższe, w Pana opinii, ma Pan prawo korzystać ze zwolnienia ze względu na wysokość przychodów.
Interpretacje, które dotyczyły podobnych kwestii jak Pana zapytanie: sygnatura: 0113-KDIPT1-1.4012.168.2022.2.MH, sygnatura: 0113-KDIPT1-1.4012.796.2021.2.WL.
Uzupełnienie wniosku
W związku z rozwojem firmy i możliwością pozyskania nowych zleceń chciałby Pan w ramach działalności rozpocząć wykonywanie następujących usług:
a)sporządzanie wniosków aplikacyjnych o dofinansowanie z Funduszy Europejskich oraz innych źródeł,
b)sporządzanie biznesplanów dla osób fizycznych i podmiotów ubiegających się o dofinansowanie, np. ze środków powiatowych urzędów pracy,
c)opiniowanie biznesplanów,
d)koordynowanie projektów dofinansowanych ze środków pochodzących z Funduszy Europejskich.
Poniżej przedstawia Pan krótki opis usług:
ad. a i b) Sporządzanie wniosków aplikacyjnych o dofinansowanie oraz biznesplanów polega na przygotowaniu i wypełnieniu formularzy wniosków/biznesplanów obowiązujących w konkretnych naborach, konkursach, w których można otrzymać dofinansowanie. Chciałby Pan specjalizować się w przygotowaniu wniosków finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego, który finansuje projekty szkoleniowe, edukacyjne, aktywizujące osoby bezrobotne itp. Wnioski/biznesplany będzie Pan przygotowywał na zlecenie klientów i we współpracy z klientami, np. osobami fizycznymi, fundacjami, stowarzyszeniami, instytucjami publicznymi.
Pana działalność będzie polegała na uzyskaniu od klientów informacji o ich potrzebach, rozpoznanych problemach albo rodzaju wykonywanej działalności, doświadczeniu itp. oraz przygotowaniu wniosku/biznesplanu. Wnioski/biznesplany będzie Pan przygotowywał w oparciu o wytyczne i instrukcje zamieszczone przy naborach i konkursach, w których można uzyskać dofinansowanie.
Na podstawie informacji otrzymanych od klienta będzie Pan przygotowywał uzasadnienie realizacji projektu/przedsięwzięcia, opisywał zadania do realizacji, przygotuje Pan też harmonogram i budżet realizacji projektu/przedsięwzięcia.
Na tej podstawie opracowanych przez Pana wniosków/biznesplanów klienci będą mogli dofinansowanie na zaplanowane przez siebie przedsięwzięcie.
ad. c) Usługa opiniowania biznesplanów, którą planuje Pan realizować, polega na ocenie, czy dany biznesplan jest prawidłowo przygotowany, czy ma uzupełnione wszystkie wymagane pola, czy zawiera uzasadnienie dla realizacji danego przedsięwzięcia, czy ma realne założenia, harmonogram realizacji, czy jest racjonalny i czy zaplanowane w nim wydatki (np. zakup środków trwałych) są uzasadnione.
ad. d) Koordynowanie projektów polega na dopilnowaniu ich realizacji zgodnie z wytycznymi i przepisami w zakresie Funduszu Europejskich, przygotowywaniu sprawozdań, raportów, wniosków o płatność, obsługi systemów teleinformatycznych w tym zakresie oraz pism do Instytucji Zarządzających, bieżącej współpracy z instytucjami zaangażowanymi bezpośrednio lub pośrednio przy realizacji projektów oraz prowadzeniu dokumentacji projektów.
Do wykonywania czynności, wskazanych przez Pana we wniosku, nie są wymagane żadne koncesje ani licencje. Usługi, które opisuje Pan powyżej, nie będą usługami polegającymi na udzielaniu fachowych opinii, porad. W ramach ww. usług, nie będzie Pan dokonywał również dostawy towarów bądź świadczenia innych usług wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.).
Pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z 17 października 2024 r.)
Czy świadcząc ww. usługi wskazane przez Pana we wniosku (tzn. sporządzanie wniosków o dofinansowanie, biznesplanów, opiniowanie biznesplanów i koordynowanie projektów) ma Pan prawo korzystać ze zwolnienia podmiotowego w zakresie podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, ze względu na wysokość osiągniętych przychodów?
Pana stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w piśmie z 17 października 2024 r.)
W Pana ocenie, świadczone przez Pana usługi nie są usługami doradztwa, a będą jedynie stanowić bezpośrednią pomoc dla klientów ubiegających się o dofinansowanie w konkursach i naborach z Funduszu Europejskich i innych źródeł oraz na koordynowaniu projektów. Ponadto, wartość przychodów ze sprzedaży w roku 2023 nie przekroczyła kwoty 200 tys. zł, a przewidywana wartość sprzedaży także w roku 2024 nie przekroczy 200 tys. zł. Ze względu na powyższe, w Pana opinii, ma Pan prawo korzystać ze zwolnienia ze względu na wysokość przychodów, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Interpretacje, które dotyczyły podobnych kwestii jak Pana zapytanie: sygnatura: 0113-KDIPT1-1.4012.168.2022.2.MH, sygnatura: 0113-KDIPT1-1.4012.796.2021.2.WL, sygnatura: 0114-KDIP1-3.4012.33.2022.2.AMA.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Natomiast art. 8 ust. 1 ustawy stanowi, że:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług w rozumieniu art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.
W oparciu o art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku dla pewnej grupy podatników. Regulacje w tym zakresie zawarte zostały w art. 113 ustawy.
Według art. 113 ust. 1 ustawy:
Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.
Na mocy art. 113 ust. 2 ustawy:
Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:
1) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;
1a)sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;
2) odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:
a) transakcji związanych z nieruchomościami,
b) usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,
c) usług ubezpieczeniowych
– jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;
3) odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.
Na podstawie art. 113 ust. 5 ustawy:
Jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.
Jak stanowi art. 113 ust. 9 ustawy:
Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.
Zgodnie z art. 113 ust. 10 ustawy:
Jeżeli faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 9, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.
W świetle art. 113 ust. 13 ustawy:
Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:
1) dokonujących dostaw:
a) towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,
b) towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:
‒energii elektrycznej (CN 2716 00 00),
‒wyrobów tytoniowych,
‒samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,
c) budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,
d) terenów budowlanych,
e) nowych środków transportu,
f) następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:
‒preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),
‒komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),
‒urządzeń elektrycznych (PKWiU 27),
‒maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),
g) hurtowych i detalicznych części i akcesoriów do:
‒pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.3),
‒motocykli (PKWiU ex 45.4);
2) świadczących usługi:
a) prawnicze,
b) w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,
c) jubilerskie,
d) ściągania długów, w tym factoringu;
3) nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.
Przepis art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b ustawy stanowi, że ze zwolnienia określonego w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy nie korzystają m.in. usługi w zakresie doradztwa.
Wskazania wymaga, że ani ustawa o podatku od towarów i usług, ani przepisy wykonawcze do niej, nie definiują pojęcia doradztwa. W potocznym rozumieniu termin „doradztwo” obejmuje szereg usług doradczych, tj. np.: podatkowe, prawne, finansowe. Ponieważ brak w ustawie definicji doradztwa, to należy odwołać się do wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku języka polskiego PWN, pod pojęciem „doradcy” należy rozumieć „tego, kto doradza”. Natomiast „doradzać”, w myśl powołanego wyżej Słownika języka polskiego PWN, oznacza „udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie”. Doradztwo jest zatem udzieleniem fachowych zaleceń, porad. Użyty w ustawie o podatku od towarów i usług termin „usługi w zakresie doradztwa” należy rozumieć w związku z tym szeroko.
Pana wątpliwości dotyczą możliwości korzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy, w związku ze świadczeniem usług wskazanych we wniosku (tzn. sporządzanie wniosków o dofinansowanie, biznesplanów, opiniowanie biznesplanów i koordynowanie projektów).
Zakres prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej polegającej sporządzanie wniosków o dofinansowanie, biznesplanów, opiniowanie biznesplanów i koordynowanie projektów), nie mieści się w katalogu czynności zawartym w art. 113 ust. 13 ustawy, których wykonywanie wyklucza podatników z możliwości zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, i tym samym pozwala Panu na dalsze korzystanie ze zwolnienia w roku 2024. Jak bowiem wskazał Pan w opisie sprawy, planowane przez Pana usługi nie stanowią doradztwa, świadczone przez Pana usługi nie są usługami doradztwa, a będą jedynie stanowić bezpośrednią pomoc dla klientów ubiegających się o dofinansowanie w konkursach i naborach z Funduszu Europejskich i innych źródeł oraz na koordynowaniu projektów. Usługi, które opisuje Pan powyżej, nie będą usługami polegającymi na udzielaniu fachowych opinii, porad. W ramach ww. usług, nie będzie Pan dokonywał również dostawy towarów bądź świadczenia innych usług wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług.
Analiza przedstawionego opisu sprawy w świetle obowiązujących przepisów wskazuje, że skoro wartość Pana sprzedaży za rok 2023 nie przekroczyła kwoty 200 000 zł oraz w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie świadczy Pan usług doradztwa i nie wykonuje Pan innych czynności o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy, to nadal będzie mógł Pan korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy.
Natomiast w przypadku, gdy dokonywana przez Pana wartość sprzedaży przekroczy kwotę 200 000 zł, lub wykona Pan jakąkolwiek czynność, o której mowa w art. 113 ust. 13 ustawy, to utraci Pan prawo do tego zwolnienia.
Podsumowanie
Świadcząc ww. usługi wskazane przez Pana we wniosku (tzn. sporządzanie wniosków o dofinansowanie, biznesplanów, opiniowanie biznesplanów i koordynowanie projektów), ma Pan prawo do korzystania ze zwolnienia podmiotowego w zakresie podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy. Natomiast w przypadku, gdy dokonywana przez Pana wartość sprzedaży przekroczy kwotę 200 000 zł, lub wykona Pan jakąkolwiek czynność, o której mowa w art. 113 ust. 13 ustawy, to utraci Pan prawo do tego zwolnienia.
W konsekwencji Pana stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach stanu faktycznego podanego przez Pana. Z powyższych przepisów wynika, że organ rozpatrując wniosek o wydanie interpretacji nie podejmuje wyjaśnienia stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, tj. nie przeprowadza dowodów, lecz dokonuje oceny prawnej przedstawionych we wniosku okoliczności w kontekście zadanego pytania przyporządkowanego do danego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.
W tym miejscu organ interpretacyjny zastrzega jednak, że gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny zdarzenie przyszłe interpretacja nie wywoła skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).