Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT wskazanego na fakturach związanych z art. spożywczymi i usługami cateringowymi. - Interpretacja - null
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT wskazanego na fakturach związanych z art. spożywczymi i usługami cateringowymi.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
20 sierpnia 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 12 sierpnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT, wykazanego na fakturach zakupu za produkty spożywcze (woda, kawa, herbata, cukier, soki, owoce, drobne przekąski) oraz gotowe obiady w postaci cateringu, służące realizacji zapisów umów wystawienia spektakli dla uczestniczących w nich artystów, aktorów i obsługi sceny.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem liniowym oraz jest Pani zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.
Działalność gospodarcza prowadzona jest w zakresie: 90.01.Z Działalność związana z wystawianiem przedstawień artystycznych; 74.90.Z Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana; 77.11.Z Wynajem i dzierżawa samochodów osobowych i furgonetek; 77.12.Z Wynajem i dzierżawa pozostałych pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli; 79.90.C Pozostała działalność usługowa w zakresie rezerwacji, gdzie indziej niesklasyfikowana, 90.02.Z Działalność wspomagająca wystawianie przedstawień artystycznych.
Przeważającą działalnością jest działalność związana z wystawianiem przedstawień artystycznych, polegająca na ich organizacji w różnych miejscach w kraju.
W ramach organizacji przedstawień artystycznych wynajmuje Pani od różnych podmiotów sale teatralne, aule lub inne obiekty przystosowane do wystawiania spektakli, koncertów itp. Dla realizacji przedstawień artystycznych nabywa Pani również spektakle wraz z obsadą artystyczną (aktorską) oraz usługi techników w tym obsługi sceny.
W związku z tym, że w ramach działalności gospodarczej wystawia Pani spektakle, które wcześniej nabywa od ich producentów, w ramach podpisywanych umów nabycia spektaklu, teatry bądź inne instytucje i osoby realizujące wystąpienia, zamieszczają zapis o zapewnieniu ekipie, tj. artystom, aktorom i obsłudze sceny napojów, artykułów spożywczych i cateringu często z określeniem ilości posiłków bądź ich rodzajów.
Żądanie takie jest uzasadnione, gdyż najczęściej w danej lokalizacji, w jednym dniu wystawiane są dwa przedstawienia w krótkich odstępach czasu, wyłącznie na wietrzenie sali i wymianę publiczności. W czasie tej krótkiej przerwy, a także po zakończeniu spektakli (niejednokrotnie drugie wystawienie kończy się późno – wieczór), artyści i obsługa sceny nie mają możliwości posilić się bez wsparcia organizatora.
Umowy o współpracy dotyczącej wystawienia spektakli zawierają zatem takie zapisy: np. umowa z (…) sp. z o.o. spektakl (…): „Organizator dostarczy do każdej garderoby przed rozpoczęciem przedstawienia na potrzeby aktorów następujące artykuły spożywcze: wodę mineralną po 4 butelki 0,5 litra na osobę, jeden karton soku owocowego, półmisek z owocami, drobne przekąski, kawę i herbatę. W sytuacji kiedy przedstawienie grane jest dwukrotnie jednego dnia, Organizator jest zobowiązany do zapewnienia aktorom w trakcie przerwy pomiędzy nimi, ciepłego posiłku”, lub w innej umowie z (…) sp. z o.o., przedstawienie „(…)” – załącznik nr (…) do umowy „Catering w ilości odpowiedniej dla (...) osób: dla aktorów + impresariatu oraz ekipy technicznej, zawierający: wodę gazowaną i niegazowaną (1 I. na osobę), kawę, herbatę, mleko, cukier, kanapki, owoce, drobne przekąski, w tym wegetariański. W przypadku grania 2 spektakli – w przerwie ciepły posiłek, ustalony wcześniej z wykonawcą”.
Stąd jako organizator przedstawień artystycznych nabywa Pani takie produkty spożywcze jak woda, kawa, herbata, cukier, soki owoce, przekąski oraz gotowe obiady w postaci cateringu dowożone do miejsca wystawienia spektakli i koncertów.
Nabywane wyżywienie dla artystów, aktorów i obsługi sceny związane jest wyłącznie z wykonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT i niekorzystających ze zwolnienia z podatku VAT. Nabywane wyżywienie dla wykonawców spektakli dokumentowane jest fakturami VAT z wykazaną kwotą podatku VAT, w których jako nabywca figuruje Wnioskodawca. Faktury dotyczą następujących czynności: dla gotowych obiadów w postaci cateringu dowożonego na sale teatralne, aule itp. „usługa cateringowa”, „obiad”, dla zakupionych artykułów spożywczych obejmują nazwę konkretnego artykułu, jednostkę miary, cenę, wartość, kwotę netto, kwotę podatku VAT, kwotę brutto oraz wszystkie inne elementy, które powinna zawierać faktura wystawiona zgodnie z art. 106e ust. 1 ustawy o VAT.
Zakupione usługi cateringowe posiadają następujące PKWiU 56.21.19.0.
Pytanie
Czy Wnioskodawca może odliczyć podatek VAT, naliczony w fakturach zakupu za produkty spożywcze jak woda, kawa, herbata, cukier, soki, owoce, drobne przekąski oraz gotowe obiady w postaci cateringu, służące realizacji zapisów umów wystawienia spektakli dla uczestniczących w nich artystów, aktorów i obsługi sceny?
Pani stanowisko w sprawie
Pani zdaniem, za wszelkie wydatki wynikające z realizacji umów w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Wyjątek wskazany w art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług, nie dotyczy sytuacji opisanej przez Wnioskodawcę, gdyż posiłki nabywane są z dowozem do miejsca prezentacji spektakli i nie są usługami gastronomicznymi.
A zatem Pani zdaniem ma prawo odliczenia VAT naliczonego od wydatków poniesionych jako organizatora przedstawień artystycznych w ramach wykonania zobowiązań umów o wystawienie przedstawień, tj. od nabywanych produktów spożywczych jak woda, kawa, herbata, cukier, soki owoce, przekąski, jak też od gotowych obiadów nabywanych jako usługa cateringu i dowożonych na miejsca wystawienia spektakli i koncertów.
Nabywane wyżywienie dla artystów, aktorów i obsługi sceny związane jest wyłącznie z wykonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT i niekorzystających ze zwolnienia z podatku VAT.
Działalność prowadzona przez Panią, związana z wystawianiem przedstawień artystycznych ma na celu uzyskanie przychodów, wydatki związane z organizacją tych przedstawień, zwyczajowo jak i w ramach realizacji umów z producentami przedstawień, zapewniające artystom oraz technikom podstawowe wyżywienie w czasie spektakli, stanowią więc nieodzowne wydatki, ponoszone w celu osiągnięcia przychodu.
Prawo odliczenia VAT od nabywanych produktów i usług wynika zaś z faktu, że wydatki te są całkowicie związane ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT (bilety wstępu na przedstawienia są opodatkowane stawką 8% VAT).
Aby mogła Pani świadczyć usługi wstępu na przedstawienia i spektakle opodatkowane podatkiem VAT 8%, musi zapewnić Pani artystom i ekipie technicznej wyżywienie zgodnie z zawartymi umowami.
W związku z powyższym uważa Pani, że od kosztów wyżywienia – zarówno artykułów zakupionych do bezpośredniego spożycia, jak i cateringu w postaci gotowych obiadów zapewnianych artystom i ekipie technicznej spektaklu może odliczyć podatek VAT zawarty w fakturach zakupu na zasadach ogólnych ustawy o VAT.
Podobne stanowisko zajął Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, w interpretacji indywidualnej z dnia 7 lutego 2019 r. sygn. 0111-KDIB3-1.4012.946.2018.1.ICz.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”.
W myśl tego przepisu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powołanych przepisów art. 86 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie określone warunki:
-odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług,
-towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego),
-faktura dokumentuje czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski, czyli została na niej wskazana kwota podatku.
Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.
Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
W myśl art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem:
a) (uchylona)
b) nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób,
c) usług noclegowych nabywanych w celu ich odprzedaży, opodatkowanych u tego podatnika na podstawie art. 8 ust. 2a.
Ponadto, zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Natomiast w myśl art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
W tym miejscu należy wskazać, że zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wyznacza czynnik przedmiotowy – opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów lub odpłatne świadczenie usług oraz czynnik podmiotowy – czynności muszą być wykonywane przez podatnika działającego w takim charakterze w odniesieniu do tych czynności.
Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Według art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W przedmiotowej sprawie ma Pani wątpliwości, czy przysługuje Pani prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na zakup produktów spożywczych jak woda, kawa, herbata, cukier, soki, owoce, drobne przekąski oraz gotowe obiady w postaci cateringu, służące realizacji zapisów umów wystawienia spektakli dla uczestniczących w nich artystów, aktorów i obsługi sceny.
Odnosząc się do kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego należy wskazać, że zgodnie z przytoczonym wcześniej art. 86 ust. 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Przy czym prawo to nie przysługuje – nawet gdy określone wcześniej warunki są spełnione – w sytuacji wystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy.
Biorąc pod uwagę, że prawo do odliczenia powinno być realizowane natychmiast po powstaniu podatku naliczonego, decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia będzie miał zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Przy czym związek ten może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.
O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą, np. dalszej odsprzedaży (towary handlowe) lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio wiążą się więc z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.
Natomiast, o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa – mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganym przez podatnika obrotem opodatkowanym. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu.
W prawie zarówno europejskim, jak i krajowym, zasada potrąceń podatku naliczonego stanowi wprost o związku podatku naliczonego ze sprzedażą opodatkowaną. Zgodnie z nią, w stopniu, w jakim nabywane towary i usługi są wykorzystywane do celów transakcji opodatkowanych, podatnik jest uprawniony do odliczenia podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług od podatku należnego. Innymi słowy, jeżeli nabywane towary lub usługi są przeznaczone do transakcji opodatkowanych, podatnik będzie mieć prawo do odliczeń z podatku należnego do zapłaty.
Zatem, niezbędnym warunkiem odliczenia VAT jest istnienie bezspornego związku pomiędzy zakupami a konkretną transakcją opodatkowaną. Prawo do odliczenia podatku naliczonego powinno przysługiwać podatnikowi w takim zakresie, w jakim działalność podatnika daje to prawo. Aby odliczenie podatku było dopuszczalne, transakcje powodujące naliczenie podatku winny pozostawać w ścisłym związku z transakcjami, które rodzą prawo do odliczenia. W ten sposób prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu towarów i usług zakłada, że poczynione wydatki stanowią element cenotwórczy transakcji obciążonych podatkiem należnym, rodzącym prawo do jego odliczenia.
Zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 4 lit. b ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób.
Reguła powyższa wyłącza możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do wszystkich wydatków ponoszonych w związku z nabyciem usług noclegowych oraz gastronomicznych, za wyjątkiem nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób.
Z Pani wniosku wynika, iż prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą oraz jest Pani zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Przeważającą Pani działalnością jest działalność związana z wystawianiem przedstawień artystycznych, polegająca na ich organizacji w różnych miejscach w kraju. W ramach organizacji przedstawień artystycznych wynajmuje Pani od różnych podmiotów sale teatralne, aule lub inne obiekty przystosowane do wystawiania spektakli, koncertów itp. Dla realizacji przedstawień artystycznych nabywa Pani również spektakle wraz z obsadą artystyczną (aktorską) oraz usługi techników w tym obsługi sceny. W związku z tym, że w ramach działalności gospodarczej wystawia Pani spektakle, które wcześniej nabywa od ich producentów, w ramach podpisywanych umów nabycia spektaklu, teatry bądź inne instytucje i osoby realizujące wystąpienia, zamieszczają zapis o zapewnieniu ekipie, tj. artystom, aktorom i obsłudze sceny napojów, artykułów spożywczych i cateringu często z określeniem ilości posiłków bądź ich rodzajów. Żądanie takie jest uzasadnione, gdyż najczęściej w danej lokalizacji w jednym dniu wystawiane są dwa przedstawienia w krótkich odstępach czasu, wyłącznie na wietrzenie sali i wymianę publiczności. W czasie tej krótkiej przerwy, a także po zakończeniu spektakli (niejednokrotnie drugie wystawienie kończy się późno – wieczór), artyści i obsługa sceny nie mają możliwości posilić się bez wsparcia organizatora. Stąd jako organizator przedstawień artystycznych nabywa Pani takie produkty spożywcze jak woda, kawa, herbata, cukier, soki owoce, przekąski oraz gotowe obiady w postaci cateringu dowożone do miejsca wystawienia spektakli i koncertów.
Jednoznacznie Pani wskazała, że nabywane wyżywienie dla artystów, aktorów i obsługi sceny związane jest wyłącznie z wykonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT i niekorzystających ze zwolnienia z podatku VAT. Nabywane wyżywienie dla wykonawców spektakli dokumentowane jest fakturami VAT z wykazaną kwotą podatku VAT. Ponadto, w rozpatrywanej sprawie, jak Pani wskazała, zakupione usługi cateringowe posiadają oznaczenie PKWiU 56.21.19.0.
Przenosząc powyższe na grunt przedmiotowej sprawy należy wskazać, że na podstawie przepisów art. 86 ust. 1 ustawy, przysługuje Pani (czynnemu podatnikowi VAT) prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących ww. wydatki, bowiem z treści wniosku wynika, że wydatki te zostały poniesione na cele działalności gospodarczej i są związane z czynnościami opodatkowanymi.
W konsekwencji, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, przysługuje Pani prawo do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących poniesione wydatki na zakup produktów spożywczych (woda, kawa, herbata, cukier, soki, owoce, drobne przekąski) oraz gotowe obiady w postaci cateringu, służące realizacji zapisów umów wystawienia spektakli dla uczestniczących w nich artystów, aktorów i obsługi sceny.
Tym samym, Pani stanowisko uznałem za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego, Pani ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego w szczególności wskazaniu, iż: „Nabywane wyżywienie dla artystów, aktorów i obsługi sceny związane jest wyłącznie z wykonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT i niekorzystających ze zwolnienia z podatku VAT”. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Odnośnie powołanej przez Panią interpretacji indywidualnej, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.
Należy również wskazać, iż tutejszy organ nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego towarów i usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Podkreślić należy, że kwestie dotyczące zaklasyfikowania towaru lub usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Tak więc niniejszą interpretację wydano w oparciu o grupowanie PKWiU wskazane przez Panią we wniosku, które stanowi element stanu faktycznego i nie podlega weryfikacji w postępowaniu interpretacyjnym, co oznacza, że jeżeli w toku ewentualnego postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub kontroli celno-skarbowej, zostanie ustalone odmiennie od przedstawionego we wniosku opisu sprawy – podana klasyfikacja okaże nieprawidłowa, niniejsza interpretacja nie wywrze skutków prawnych. Interpretacja nie wywoła skutków podatkowo-prawnych w postaci ochrony, o której mowa w art. 14k-14n Ordynacji podatkowej.
Organ informuje także, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Pani wniosku (pytania). W szczególności niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii zastosowania stawki 8% dla sprzedaży biletów wstępu na przedstawienia i spektakle.
Ponadto, Organ wskazuje, że kwestia ustalenia wysokości stawki podatku od towarów i usług dla dostawy towarów lub świadczenia usług po dniu 30 czerwca 2020 r. może być określona wyłącznie w ramach wiążącej informacji stawkowej, o której mowa w art. 42a ustawy o VAT.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).