Możliwość korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy pomocy kas rejestrujących obrotu i kwot podatku należnego w zakresie świadczonyc... - Interpretacja - 0111-KDIB3-2.4012.452.2024.1.ASZ
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Możliwość korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy pomocy kas rejestrujących obrotu i kwot podatku należnego w zakresie świadczonych usług wynajmu samochodów oraz usług dodatkowych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz możliwość zrezygnowania z kasy rejestrującej.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
16 sierpnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 16 sierpnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy pomocy kas rejestrujących obrotu i kwot podatku należnego w zakresie świadczonych usług wynajmu samochodów oraz usług dodatkowych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz możliwości zrezygnowania z kasy rejestrującej.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
„X” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: Wnioskodawca lub Spółka), jest polskim rezydentem podatkowym podlegającym nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce, oraz zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: VAT).
Spółka świadczy na terenie Polski, usługi najmu krótkoterminowego samochodów osobowych (dalej: usługi najmu). W toku swojej działalności Spółka zawiera umowy z najemcami pojazdów (dalej: Klienci) w następujący sposób:
1. Spółka otrzymuje rezerwację z własnej strony internetowej oraz ze stron internetowych ogólnoświatowych partnerów rezerwacyjnych (np.: rentalcars.com);
2. Umowy zawierane są w momencie fizycznego spotkania z klientem w biurze Spółki, gdzie uzyskiwane są dane klienta, pobierana jest płatność oraz podpisywana jest umowa.
Oprócz usługi najmu, faktura może obejmować inne opłaty związane z najmem, np. opłatę za zapewnienie w samochodzie GPS czy zapewnienie fotelika dziecięcego (dalej: Usługa dodatkowa).
Usługi dodatkowe są powiększane o kwotę podatku VAT. Spółka nalicza również kary umowne, w przypadku stwierdzenia uszkodzenia samochodu przez Klienta. Zasadniczo odbiór i zwrot pojazdów następuje w biurach Spółki zlokalizowanych przy lotniskach. Zdarzają się sytuacje wyjątkowe, w których ze względu na niespodziewane zdarzenia odbiór i zwrot pojazdów następuje w innych miejscach niż biura Spółki, lecz jest to ilość marginalna.
Wnioskodawca, do chwili obecnej, akceptował zapłatę za świadczone usługi najmu oraz za usługi dodatkowe w formie zasadniczo bezgotówkowej - udział formy gotówkowej przy zawieraniu transakcji jest marginalny (maksymalnie 1 umowa na 1000). Niezależnie od formy zawarcia umowy z Klientem, domyślną formą dokumentowania transakcji przez Spółkę jest faktura, nota lub rachunek.
W przypadku dokonania sprzedaży na rzecz osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej, wraz z wystawieniem dokumentu potwierdzającego transakcję Spółka dokonuje fiskalizacji obrotu przy pomocy kasy rejestrującej. Spółka przypisuje zapłatę do konkretnej usługi za pomocą systemu wynajmu, gdzie każda płatność jest jasno powiązana z konkretną pozycją, wobec czego Spółka ma pewność, że każda wpłata Klienta jest jednoznacznie przypisana do odpowiedniej usługi.
Spółka zamierza zmienić zasady związane z systemem dokonywania płatności za usługi najmu oraz usługi dodatkowe. Spółka zamierza przyjmować płatności (w tym od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej) wyłącznie w formie bezgotówkowej. W szczególności będą przyjmowane płatności w następujących formach:
1) płatność kartą płatniczą, przy użyciu terminalna płatniczego;
2) płatność poprzez operatora „(...)”;
3) płatność przelewem od portali pośredniczących w rezerwacji.
Uwzględniając dotychczasowy mechanizm postępowania, Wnioskodawca poprzez przypisanie zapłaty do konkretnej usługi za pomocą systemu wynajmu, zapewnia możliwość jednoznacznego powiązania wpłaty Klienta z konkretną usługą. Spółka nie dokonuje sprzedaży towarów lub usług wymienionych w § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 listopada 2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas (dalej: Rozporządzenie) w odniesieniu zarówno do usługi podstawowej - wynajem samochodów, jak i usług dodatkowych. Spółka zamierza skorzystać ze zwolnienia określonego w punkcie 37 załącznika do rozporządzenia, na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia. Wnioskodawca poinformuje pracowników o całkowitym braku możliwości przyjmowania płatności w formie gotówkowej od określonego terminu.
Spółka w dniu zaprzestania ewidencjonowania obrotu za pośrednictwem kas rejestrujących:
1) wystawi raport fiskalny dobowy i raport fiskalny okresowy (miesięczny) w odniesieniu do każdej z kas rejestrujących,
2) niezwłocznie, przy pomocy serwisanta, dokona odczytu zawartości pamięci fiskalnej (każdej z kas rejestrujących) poprzez wystawienie raportu fiskalnego rozliczeniowego i sporządza z tej czynności protokół,
3) złoży protokół z odczytu zawartości pamięci fiskalnej (każdej z kas rejestrujących) wraz z załączonym raportem fiskalnym rozliczeniowym, w terminie 5 dni od dnia ich sporządzenia, do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego,
4) sporządzi i złoży, wraz z dokumentami, o których mowa w pkt 3, do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego wniosek o wyrejestrowanie każdej z kas rejestrujących z ewidencji kas.
Pytania
1. Czy w przedstawionym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca może na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 37 załącznika do rozporządzenia, skorzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy pomocy kas rejestrujących obrotu i kwot podatku należnego w zakresie świadczonych usług wynajmu samochodów na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej?
2. Czy w sytuacji zmiany przez Wnioskodawcę zasad dokonywania rozliczeń za świadczone usługi na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (polegających na przyjmowaniu płatności wyłącznie w formie bezgotówkowej), Wnioskodawca będzie mógł zrezygnować z kasy rejestrującej?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad. 1
Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z treści art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa VAT), który stanowi, że podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Powyższy przepis art. 111 ust. 1 ustawy określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń. Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących od 1 stycznia 2024 r. reguluje rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 24 listopada 2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Regulacje zawarte w ww. rozporządzeniu przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na wysokość obrotu (zwolnienie podmiotowe) oraz ze względu na rodzaj prowadzonej działalności - zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia (zwolnienie przedmiotowe).
Zgodnie z § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2024 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia. Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej, tj. dotyczy przedmiotu działalności.
Natomiast pod poz. 37 ww. załącznika do rozporządzenia jako czynności zwolnione z obowiązku ewidencjonowania wymieniono świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo- kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła. Świadczenie niektórych usług zostało wyłączone przez ustawodawcę z prawa do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania. Szczegółowo zostały one określone w § 4 ust. 1 pkt 2 powołanego rozporządzenia. Aby podatnik miał prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 37 załącznika do rozporządzenia, muszą zostać spełnione następujące warunki:
- świadczący usługę (podatnik) otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej,
- z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.
Niewystąpienie jednego z ww. warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.
W przedmiotowym stanie faktycznym, płatności za świadczone usługi następują w następujących formach:
1) płatność kartą płatniczą, przy użyciu terminalna płatniczego;
2) płatność poprzez operatora „(...)”;
3) płatność przelewem od portali pośredniczących w rezerwacji.
Spółka przypisuje zapłatę do konkretnej usługi za pomocą systemu wynajmu, gdzie każda płatność jest jasno powiązana z konkretną pozycją, wobec czego Spółka ma pewność, że każda wpłata Klienta jest jednoznacznie przypisana do odpowiedniej usługi.
Powyższe rozporządzenie wskazuje co prawda warunek dokonania płatności za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej. Jednakże interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 1 marca 2024 r. 0111-KDIB3-2.4012.298.2018.12.ASZ oraz wyrok WSA w Krakowie z 13 lipca 2023 r., sygn. akt I SA/Kr 530/23 dopuściły możliwość dokonywania płatności za pośrednictwem kart płatniczych systemem płatności typu prepaid np. (...) lub za pośrednictwem systemów płatności internetowych udostępnianych klientom przez platformy takie jak (...).
Wnioskodawca pragnie zwrócić uwagę, że zastosowanie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania nie jest możliwe w odniesieniu do dostaw i świadczenia usług wymienionych w § 4 ust. 1 rozporządzenia. Wnioskodawca pragnie jednak zwrócić uwagę, że nie realizuje dostaw towarów, ani też nie świadczy usług, które byłyby wymienione w przytoczonym przepisie, jako że § 4 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia nie obejmują usług świadczonych przez Wnioskodawcę, a opisanych w powyższym stanie faktycznym. Istotą usług świadczonych przez Wnioskodawcę, jest dostarczane Klientom samochodów osobowych w takim stanie technicznym, aby były gotowe do natychmiastowej eksploatacji, a więc w pełni zatankowane oraz wyposażone zgodnie z ofertą dla danego segmentu samochodów. Klient korzystający z samochodu jest natomiast zobowiązany do zwrócenia pojazdu w takim samym stanie - tj. zdatnego do natychmiastowej dalszej jazdy, oraz z kompletnym wyposażeniem.
W tej sytuacji należy uznać, że całokształt świadczenia Wnioskodawcy sprowadza się do świadczenia usługi udostępnienia Klientom samochodów, która to usługa nie jest objęta zakresem wyłączenia wskazanego w § 4 rozporządzenia. Reasumując, w przedstawionym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca jest uprawniony do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy pomocy kas rejestrujących obrotu i kwot podatku należnego w zakresie świadczonych usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 37 załącznika do rozporządzenia.
Ad. 2
Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy VAT. Zgodnie z tym przepisem, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
W obecnym stanie prawnym obowiązują przepisy rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 24 listopada 2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Zgodnie z § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2024 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia. Pod poz. 37 ww. załącznika wymieniono świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo- kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła Po spełnieniu wskazanych tam warunków, podatnik jest uprawniony do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy pomocy kas rejestrujących obrotu i kwot podatku należnego w zakresie świadczonych usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. W przedmiotowym stanie faktycznym, Wnioskodawca w odniesieniu do świadczonych przez siebie usług, zamierza zmienić zasady związane z systemem dokonywania płatności za świadczone przez siebie usługi. Spółka zamierza przyjmować płatności (w tym od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej) wyłącznie w formie bezgotówkowej. W szczególności będą przyjmowane płatności w następujących formach:
1) płatność kartą płatniczą, przy użyciu terminalna płatniczego;
2) płatność poprzez operatora „(...)”;
3) płatność przelewem od portali pośredniczących w rezerwacji.
Spółka przypisuje zapłatę do konkretnej usługi za pomocą systemu wynajmu, gdzie każda płatność jest jasno powiązana z konkretną pozycją, wobec czego Spółka ma pewność, że każda wpłata Klienta jest jednoznacznie przypisana do odpowiedniej usługi.
Spółka zamierza zakończyć używanie kas rejestrujących. Kwestie dotyczące postępowania w przypadku zakończenia używania kasy rejestrującej regulują przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących. Stosownie do zapisu § 34 ust. 1 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, w przypadku zakończenia używania kasy z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii z powodu zakończenia działalności gospodarczej lub pracy tych kas w trybie fiskalnym, podatnik:
1. wystawia raport fiskalny dobowy i raport fiskalny okresowy (miesięczny);
2. niezwłocznie, przy pomocy serwisanta, dokonuje odczytu zawartości pamięci fiskalnej poprzez wystawienie raportu fiskalnego rozliczeniowego i sporządza z tej czynności protokół, według wzoru stanowiącego załącznik nr 4 do rozporządzenia;
3. składa protokół z odczytu zawartości pamięci fiskalnej wraz z załączonym raportem fiskalnym rozliczeniowym, w terminie 5 dni od dnia ich sporządzenia, do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego;
4. sporządza i składa, wraz z dokumentami, o których mowa w pkt 3, do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego wniosek o wyrejestrowanie kasy z ewidencji kas, według wzoru stanowiącego załącznik nr 5 do rozporządzenia.
W myśl § 36 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących w przypadku zakończenia przez kasę pracy w trybie fiskalnym podatnik nie może prowadzić ewidencji przy użyciu tej kasy. W przedmiotowym stanie faktycznym, Spółka określi, do którego dnia będzie przyjmować wpłaty gotówkowe od Klientów. Taki dzień będzie ostatnim dniem, do którego będzie ewidencjonowana sprzedaż za pośrednictwem kas rejestracyjnych. Po tej dacie wpłaty od Klientów będą przyjmowane wyłącznie w formie bezgotówkowej, zaś Spółka, tak jak dotychczasowo, przypisywać będzie zapłatę do konkretnej usługi za pomocą systemu wynajmu, gdzie każda płatność jest jasno powiązana z konkretną pozycją, wobec czego Spółka będzie mieć pewność, że każda wpłata Klienta jest jednoznacznie przypisana do odpowiedniej usługi. Spółka w dniu zaprzestania ewidencjonowania obrotu za pośrednictwem kas rejestrujących:
1) wystawi raport fiskalny dobowy i raport fiskalny okresowy (miesięczny) w odniesieniu do każdej z kas rejestrujących,
2) niezwłocznie, przy pomocy serwisanta, dokona odczytu zawartości pamięci fiskalnej (każdej z kas rejestrujących) poprzez wystawienie raportu fiskalnego rozliczeniowego i sporządza z tej czynności protokół,
3) złoży protokół z odczytu zawartości pamięci fiskalnej (każdej z kas rejestrujących) wraz z załączonym raportem fiskalnym rozliczeniowym, w terminie 5 dni od dnia ich sporządzenia, do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego,
4) sporządzi i złoży, wraz z dokumentami, o których mowa w pkt 3, do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego wniosek o wyrejestrowanie każdej z kas rejestrujących z ewidencji kas.
Reasumując, w przedmiotowym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym, po spełnieniu powyższych warunków, Wnioskodawca będzie uprawniony do zrezygnowania z ewidencjonowania obrotu (z tytułu świadczonych usług), na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej z kas rejestrujących.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą.
Zgodnie z tym przepisem:
Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Jak wynika z art. 2 pkt 22 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy. Zgodnie z zapisem zawartym w tym przepisie:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Wskazany wyżej przepis art. 111 ust. 1 ustawy, określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.
Zatem, podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń. Jeżeli nabywcą danej usługi jest podmiot inny niż wymieniony w art. 111 ust. 1, to taka sprzedaż w ogóle nie jest objęta obowiązkiem ewidencjonowania jej przy użyciu kasy rejestrującej.
Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 listopada 2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2605), zwane dalej rozporządzeniem.
Regulacje zawarte w powołanym rozporządzeniu przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących m.in. zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia (zwolnienie przedmiotowe).
W myśl § 2 ust. 1 rozporządzenia:
Zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2024 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.
Zgodnie z § 2 ust. 2 rozporządzenia:
W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.
W załączniku do rozporządzenia, stanowiącym wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, wskazano w poz. 37:
Świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.
Powyższe zwolnienia są zwolnieniami przedmiotowymi, tzn., że dotyczą konkretnych czynności.
Zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w przepisach § 2 i § 3 ww. rozporządzenia nie stosuje się w przypadku dostawy towarów i świadczenia usług, które zostały wymienione w § 4.
Aby zatem przysługiwało prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 37 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:
- świadczący usługę na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem),
- z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła,
- przedmiotem świadczenia nie są usługi wymienione w § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia do których nie stosuje się zwolnień.
Niespełnienie jednego z powyższych warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu (dotyczącego świadczonych usług) przy zastosowaniu kasy rejestrującej.
Podkreślić należy, że przepisy w zakresie kas rejestrujących nie zabraniają ewidencjowania na kasie fiskalnej sprzedaży, która korzysta ze zwolnienia przedmiotowego określonego w załączniku do rozporządzenia w sprawie zwolnień – podatnicy mogą dobrowolnie ewidencjonować te czynności na kasie fiskalnej. Przepisy dotyczące podatku VAT nie zabraniają również ewidencjonowania sprzedaży na rzecz osób prowadzących działalność gospodarczą za pomocą kas rejestrujących.
Kwestie dotyczące postępowania w przypadku zakończenia używania kasy rejestrującej regulują przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1625 ze zm.).
Zgodnie z § 31 ust. 1 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących:
W przypadku zakończenia używania kas on-line z powodu zakończenia działalności gospodarczej lub pracy tych kas w trybie fiskalnym, podatnik:
1) wystawia raport fiskalny dobowy;
2) niezwłocznie po automatycznym przejściu kasy w tryb tylko do odczytu albo po zapewnieniu, przy pomocy serwisanta, przejścia kasy w tryb tylko do odczytu dokonuje, przy pomocy serwisanta, odczytu zawartości pamięci fiskalnej poprzez wystawienie raportu fiskalnego rozliczeniowego lub łącznego raportu fiskalnego rozliczeniowego oraz sporządza z tej czynności protokół, według wzoru stanowiącego załącznik nr 4 do rozporządzenia;
3) składa protokół z odczytu zawartości pamięci fiskalnej kasy wraz z załączonym raportem fiskalnym rozliczeniowym lub łącznym raportem fiskalnym rozliczeniowym, w terminie 5 dni od dnia ich sporządzenia, do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego;
4) sporządza i składa, wraz z dokumentami, o których mowa w pkt 3, do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego wniosek o wyrejestrowanie kasy z ewidencji kas, według wzoru stanowiącego załącznik nr 5 do rozporządzenia.
Stosownie do zapisu § 34 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących:
W przypadku zakończenia używania kasy z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii z powodu zakończenia działalności gospodarczej lub pracy tych kas w trybie fiskalnym, podatnik:
1. wystawia raport fiskalny dobowy i raport fiskalny okresowy (miesięczny);
2. niezwłocznie, przy pomocy serwisanta, dokonuje odczytu zawartości pamięci fiskalnej poprzez wystawienie raportu fiskalnego rozliczeniowego i sporządza z tej czynności protokół, według wzoru stanowiącego załącznik nr 4 do rozporządzenia;
3. składa protokół z odczytu zawartości pamięci fiskalnej wraz z załączonym raportem fiskalnym rozliczeniowym, w terminie 5 dni od dnia ich sporządzenia, do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego;
4. sporządza i składa, wraz z dokumentami, o których mowa w pkt 3, do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego wniosek o wyrejestrowanie kasy z ewidencji kas, według wzoru stanowiącego załącznik nr 5 do rozporządzenia.
W myśl § 36 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących:
W przypadku zakończenia przez kasę pracy w trybie fiskalnym podatnik nie może prowadzić ewidencji przy użyciu tej kasy.
Z opisu sprawy wynika, że Spółka świadczy usługi najmu krótkoterminowego samochodów osobowych na terenie Polski. Oprócz usług najmu, Spółka świadczy usługi dodatkowe związane z najmem np. zapewnienie w samochodzie GPS czy zapewnienie fotelika dziecięcego.
W przypadku dokonania sprzedaży na rzecz osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej, wraz z wystawieniem dokumentu potwierdzającego transakcję Spółka dokonuje fiskalizacji obrotu przy pomocy kasy rejestrującej. Spółka przypisuje zapłatę do konkretnej usługi za pomocą systemu wynajmu, gdzie każda płatność jest jasno powiązana z konkretną pozycją, wobec czego Spółka ma pewność, że każda wpłata Klienta jest jednoznacznie przypisana do odpowiedniej usługi.
Spółka zamierza przyjmować płatności za usługi najmu oraz usługi dodatkowe (w tym od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej) wyłącznie w formie bezgotówkowej. W szczególności będą przyjmowane płatności w następujących formach:
1) płatność kartą płatniczą, przy użyciu terminalna płatniczego;
2) płatność poprzez operatora „(...)”;
3) płatność przelewem od portali pośredniczących w rezerwacji.
Uwzględniając dotychczasowy mechanizm postępowania, Spółka poprzez przypisanie zapłaty do konkretnej usługi za pomocą systemu wynajmu, zapewnia możliwość jednoznacznego powiązania wpłaty Klienta z konkretną usługą. Spółka nie dokonuje sprzedaży towarów lub usług wymienionych w § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas, w odniesieniu zarówno do usługi podstawowej - wynajem samochodów jak i usług dodatkowych. Spółka zamierza skorzystać ze zwolnienia określonego w punkcie 37 załącznika do rozporządzenia, na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia. Wnioskodawca poinformuje pracowników o całkowitym braku możliwości przyjmowania płatności w formie gotówkowej od określonego terminu.
Spółka w dniu zaprzestania ewidencjonowania obrotu za pośrednictwem kas rejestrujących:
1) wystawi raport fiskalny dobowy i raport fiskalny okresowy (miesięczny) w odniesieniu do każdej z kas rejestrujących,
2) niezwłocznie, przy pomocy serwisanta, dokona odczytu zawartości pamięci fiskalnej (każdej z kas rejestrujących) poprzez wystawienie raportu fiskalnego rozliczeniowego i sporządza z tej czynności protokół,
3) złoży protokół z odczytu zawartości pamięci fiskalnej (każdej z kas rejestrujących) wraz z załączonym raportem fiskalnym rozliczeniowym, w terminie 5 dni od dnia ich sporządzenia, do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego,
4) sporządzi i złoży, wraz z dokumentami, o których mowa w pkt 3, do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego wniosek o wyrejestrowanie każdej z kas rejestrujących z ewidencji kas.
Państwa wątpliwości dotyczą możliwości korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy pomocy kas rejestrujących obrotu i kwot podatku należnego w zakresie świadczonych usług wynajmu samochodów oraz usług dodatkowych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz możliwości zrezygnowania z kasy rejestrującej.
Mając na uwadze powyższy opis sprawy oraz przytoczone przepisy, stwierdzić należy, że w niniejszym przypadku zostaną spełnione łącznie wszystkie warunki uprawniające do korzystania ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 37 załącznika stanowiącego jego integralną część, bowiem – jak wynika z okoliczności sprawy – będą Państwo otrzymywali w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie będzie wynikało, jakiej konkretnie czynności dotyczyła. Wskazali Państwo bowiem, że zamierzają Państwo przyjmować płatności za usługi najmu oraz usługi dodatkowe (w tym od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej) wyłącznie w formie bezgotówkowej. Płatności będą przyjmowane w szczególności płatność kartą płatniczą przy użyciu terminalna płatniczego, poprzez operatora „(...)” lub przelewem od portali pośredniczących w rezerwacji. Poprzez przypisanie zapłaty do konkretnej usługi za pomocą systemu wynajmu, zapewniają Państwo możliwość jednoznacznego powiązania wpłaty Klienta z konkretną usługą. Ponadto wskazali Państwo, że nie dokonują Państwo sprzedaży towarów lub usług wymienionych w § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas w odniesieniu zarówno do usługi podstawowej - wynajem samochodów, jak i usług dodatkowych.
Należy zatem stwierdzić, że świadcząc usługi wynajmu samochodów oraz usługi dodatkowe na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej będą Państwo mogli korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 37 załącznika do rozporządzenia.
W konsekwencji powyższego uznać należy, że w przypadku prowadzenia wyłącznie sprzedaży zwolnionej z obowiązku ewidencjonowania za pośrednictwem kasy rejestrującej zgodnie z poz. 37 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 listopada 2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, mogą Państwo zrezygnować z ewidencjonowania sprzedaży na kasach rejestrujących i je wyrejestrować.
W takim przypadku powinni Państwo sporządzić i wraz z wymaganymi dokumentami złożyć do właściwego naczelnika urzędu skarbowego wniosek o wyrejestrowanie każdej z kas stosownie do zapisu powołanego wyżej § 31 ust. 1 lub § 34 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, tj. zgodnie z zasadami z niego wynikającymi.
W konsekwencji Państwa stanowisko w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 1 i 2 jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja rozstrzyga ściśle w zakresie zadanych pytań. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniami wskazanymi we wniosku, a wynikające z opisu sprawy oraz Państwa stanowiska – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.