Niewliczanie do limitu wartości sprzedaży, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy, otrzymywanych w roku podatkowym refundacji z tytułu wypłaconych wyn... - Interpretacja - 0114-KDIP1-3.4012.671.2024.1.AMA

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 15 października 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.671.2024.1.AMA

Temat interpretacji

Niewliczanie do limitu wartości sprzedaży, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy, otrzymywanych w roku podatkowym refundacji z tytułu wypłaconych wynagrodzeń i opłaconych od tych wynagrodzeń składek na ubezpieczenie społeczne pracowników młodocianych zatrudnionych w celu przygotowania zawodowego oraz dofinansowania kosztów kształcenia pracownika młodocianego.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

1 października 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 26 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy niewliczania otrzymywanych w roku podatkowym refundacji z tytułu wypłaconych wynagrodzeń i opłaconych od tych wynagrodzeń składek na ubezpieczenie społeczne pracowników młodocianych zatrudnionych w celu przygotowania zawodowego oraz dofinansowania kosztów kształcenia pracownika młodocianego do limitu wartości sprzedaży, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Prowadzi Pani pozarolniczą działalność gospodarczą, której głównym przedmiotem są usługi fryzjerskie. Podatek dochodowy rozlicza Pani z zastosowaniem ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Nie jest Pani podatnikiem podatku od towarów i usług (korzysta Pani ze zwolnienia z VAT na podstawie art 113 ust. 1 ustawy).

Osiąga Pani przychody ze sprzedaży usług oraz dodatkowo uzyskuje Pani refundacje z (…) ze środków funduszu Pracy, które są przyznawane od kwot wypłaconych wynagrodzeń oraz opłaconych od tych wynagrodzeń składek na ubezpieczenie społeczne pracowników młodocianych zatrudnionych w celu przygotowania zawodowego.

Refundacje obliczane są jako procent przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w poprzednim kwartale, obowiązującego od pierwszego dnia następnego miesiąca po ogłoszeniu przez (…).

Dodatkowo, po ukończeniu przez pracownika młodocianego nauki i zdania egzaminu zawodowego otrzymuje Pani dofinansowanie kosztów kształcenia pracownika młodocianego. Dofinansowanie kosztów kształcenia pracownika młodocianego przyznaje wójt, burmistrz lub prezydent miasta właściwy według miejsca zamieszkania młodocianego pracownika.

Podstawowe warunki przyznawania dofinansowania kosztów kształcenia dla pracodawcy reguluje obecnie przepis art. 122 ustawy Prawo oświatowe.

Otrzymane refundacje (refundacja z (…) ze środków funduszu pracy oraz koszty na kształcenie pracowników młodocianych ze środków (…)) objęte zakresem przedstawionego stanu faktycznego nie mają związku z konkretnymi usługami świadczonymi przez Panią (sprzedaży towarów nie dokonuje Pani w działalności gospodarczej).

Otrzymane ww. refundacje nie mają w ogóle wpływu na cenę świadczonych przez Panią usług.

Otrzymane ww. refundacje nie powodują, iż cena świadczonych przez Panią usług jest niższa.

Pytanie

Czy otrzymywane w roku podatkowym refundacje z tytułu wypłaconych wynagrodzeń i opłaconych od tych wynagrodzeń składek na ubezpieczenie społeczne pracowników młodocianych zatrudnionych w celu przygotowania zawodowego oraz otrzymane dofinansowanie kosztów kształcenia pracownika młodocianego, wliczane są do limitu obrotu uprawniającego do korzystania ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ze zm.)?

Pani stanowisko w sprawie

Pani zdaniem, do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na cenę z tytułu dostawy lub świadczenia usług. Podstawą zatem oceny zasadności opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze jest stwierdzenie czy są one dokonywane w celu sfinansowania czy też dofinansowania konkretnej dostawy lub usługi.

W powyższym przypadku, nie istnieje możliwość bezpośredniego ani pośredniego powiązania otrzymanych refundacji z tytułu wypłaconych wynagrodzeń i opłaconych od tych wynagrodzeń składek na ubezpieczenie społeczne pracowników młodocianych zatrudnionych w celu przygotowania zawodowego oraz otrzymanych dofinansowań kosztów kształcenia pracownika młodocianego z ceną za świadczone przez Panią usługi.

Otrzymane refundacje nie mają związku z konkretnymi usługami świadczonymi przez Panią, w ogóle nie mają wpływu na cenę świadczonych usług ani nie powodują iż cena świadczonych usług jest niższa.

W związku z powyższym, sądzi Pani, że pozostają bez wpływu na określenie limitu obrotu wskazanego w art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ze zm.).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Na podstawie art. 29a ust. 1 ustawy:

Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Stosownie do art. 29a ust. 7 ustawy:

Podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot:

1)stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;

2)udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży;

3)otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.

Przepis ten oznacza, że do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług.

Dla określenia, czy dane dotacje (subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze) są czy też nie są opodatkowane, istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Z treści powołanych wyżej przepisów wynika więc, że w sytuacji, gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia. Kryterium uznania dotacji za stanowiącą podstawę opodatkowania jest zatem stwierdzenie, że dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią podstawy opodatkowania w rozumieniu przepisu art. 29a ust. 1 ustawy.

Zatem, podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne – na pokrycie kosztów działalności nie zwiększa podstawy opodatkowania, a tym samym nie podlega opodatkowaniu.

Stosownie do art. 113 ust. 1 ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Na podstawie art. 113 ust. 2 ustawy:

Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

1)wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

1a) sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

2)odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:

a)transakcji związanych z nieruchomościami,

b)usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,

c)usług ubezpieczeniowych

- jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;

3)odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Zgodnie z art. 113 ust. 5 ustawy:

Jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Prowadzi Pani pozarolniczą działalność gospodarczą, której głównym przedmiotem są usługi fryzjerskie. Nie jest Pani podatnikiem podatku od towarów i usług. Korzysta Pani ze zwolnienia z VAT na podstawie art 113 ust. 1 ustawy.

Osiąga Pani przychody ze sprzedaży usług oraz dodatkowo uzyskuje Pani refundacje z (…) ze środków funduszu pracy, które są przyznawane od kwot wypłaconych wynagrodzeń oraz opłaconych od tych wynagrodzeń składek na ubezpieczenie społeczne pracowników młodocianych zatrudnionych w celu przygotowania zawodowego. Refundacje obliczane są jako procent przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w poprzednim kwartale, obowiązującego od pierwszego dnia następnego miesiąca po ogłoszeniu przez (…).

Dodatkowo, po ukończeniu przez pracownika młodocianego nauki i zdania egzaminu zawodowego otrzymuje Pani dofinansowanie kosztów kształcenia pracownika młodocianego. Podstawowe warunki przyznawania dofinansowania kosztów kształcenia dla pracodawcy reguluje obecnie przepis art. 122 ustawy Prawo oświatowe.

Pani wątpliwości dotyczą kwestii czy otrzymywane w roku podatkowym refundacje z tytułu wypłaconych wynagrodzeń i opłaconych od tych wynagrodzeń składek na ubezpieczenie społeczne pracowników młodocianych zatrudnionych w celu przygotowania zawodowego oraz dofinansowanie kosztów kształcenia pracownika młodocianego, wliczane są do limitu sprzedaży uprawniającej do korzystania ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy.

Jak wskazano powyżej, podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne – na pokrycie kosztów działalności – nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W rozpatrywanej sprawie – jak Pani wskazała – otrzymane refundacje z tytułu wypłaconych wynagrodzeń i opłaconych od tych wynagrodzeń składek na ubezpieczenie społeczne pracowników młodocianych zatrudnionych w celu przygotowania zawodowego oraz dofinansowanie kosztów kształcenia pracownika młodocianego nie mają w ogóle wpływu na ceną świadczonych przez Panią usług. Refundacje te nie powodują, że cena świadczonych przez Panią usług jest niższa. Tym samym, refundacji tych nie można rozpatrywać w kategorii dotacji czy innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w art. 29a ust. 1 ustawy.

Z uwagi na powyższe, otrzymanych przez Panią ww. refundacji nie należy wliczać do podstawy opodatkowania opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Analiza przedstawionych okoliczności sprawy w kontekście obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, że otrzymane przez Panią refundacje z tytułu wypłaconych wynagrodzeń i opłaconych od tych wynagrodzeń składek na ubezpieczenie społeczne pracowników młodocianych zatrudnionych w celu przygotowania zawodowego oraz otrzymane przez Panią dofinansowanie kosztów kształcenia pracownika młodocianego z uwagi na fakt, że nie mają w ogóle wpływu na ceny świadczonych przez Panią usług – nie wchodzą do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Zatem refundacje te nie będą opodatkowane podatkiem VAT.

W konsekwencji, nie wlicza się kwoty opisanych we wniosku refundacji do limitu wartości sprzedaży, uprawniającego do zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy.

Pani stanowisko uznaję więc za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego zastosuje się Pani do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).