Brak obowiązku wymiany posiadanej przez Panią kasy rejestrującej na kasę on-line od 1 lipca 2021 r. w przypadku wykonywania usług obróbki szkła. - Interpretacja - 0114-KDIP1-3.4012.580.2024.2.JG
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Brak obowiązku wymiany posiadanej przez Panią kasy rejestrującej na kasę on-line od 1 lipca 2021 r. w przypadku wykonywania usług obróbki szkła.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
26 sierpnia 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 20 sierpnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązku wymiany posiadanej przez Panią kasy rejestrującej na kasę on-line od 1 lipca 2021 r. w przypadku wykonywania usług obróbki szkła. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 17 września 2024 r. (data wpływu 19 września 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Jest Pani rezydentem polskim z nieograniczonym obowiązkiem podatkowym w Polsce. Prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą. Zakres wykonywanych przez Panią usług obejmuje:
- nabycie szkła w różnych formach, w większości przypadków w arkuszach,
- obrabianie szkła, cięcie, szlifowanie krawędzi, grawerowanie, wiercenie, emaliowanie wraz z oprawianiem,
- wykonanie zdobień i elementów artystycznych ze szkła, roztapianie, wtapianie,
- sprzedaż gotowych produktów w formie witraży, elementów dekoracyjnych,
- sprzedaż usług obróbki szkła wg projektów własnych, ale też na zlecenie klienta, które to usługi mogą obejmować zamontowanie szklanych drzwi, czy wprawienie szyby w ramy okna.
Dodatkowo posiada Pani kasę fiskalną. Wymieniła Pani kasę fiskalną „starego typu” na urządzenie „on-line” 24 listopada 2023 roku.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego
Wystąpiła Pani do Głównego Urzędu Statystycznego o potwierdzenie, iż wykonywane przez Panią usługi mieszczą się w kodzie PKD 23.12.Z. Uważa Pani, że wykonywane usługi są opisane w kodzie PKWiU jako „Usługi podwykonawców związane z produkcją szkła płaskiego, profilowanego i poddanego dalszej obróbce” lub wprost jako „Szkło w arkuszach, gięte o obrobionych krawędziach, grawerowane, wiercone, emaliowane lub inaczej obrobione, ale nieoprawione, „Szkło bezpieczne”, „Lustra ze szkła, wielościenne elementy izolacyjne ze szkła”. Zatem są to usługi określone kodem zgrupowania w PKWiU 23.12.
Usługi wykonywała Pani również na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.
Pytanie
Czy w przypadku wykonywanych przez Panią usług była Pani zobowiązana przepisami prawa do bezwzględnej wymiany kasy fiskalnej na urządzenie typu „on-line” do 30 czerwca 2021 roku?
Pani stanowisko w sprawie
Klasyfikując wykonywane przez Panią usługi w ramach prowadzonej działalności gospodarczej pod kodem 43.34.Z sugerowała się Pani wyłącznie „nazwą” tego kodu, w której występuje wyraz „szklenie” (43.34.Z - Malowanie i szklenie). Nie zwróciła Pani uwagi, że kod ten znajduje się w grupowaniu 43 obejmującym roboty budowlane specjalistyczne, jak również nie czytała Pani nigdy bardziej szczegółowych opisów tego kodu.
Wydaje się Pani, że w Pani przypadku bardziej odpowiedni byłby kod 23.12.Z czyli „kształtowanie i obróbka szkła płaskiego”.
Takiej klasyfikacji dokonuje Pani biorąc pod uwagę skalę działalności, rozkład usług i ich charakter. Uważa Pani, że nawet pomimo tego, że czasami usługi mogą polegać na wstawianiu elementów szklanych w budynkach i budowlach (np. drzwi lub okna), to nie są to usługi budowlane. W szczególności nie podlegają one pod reżim odpowiedzialności za usługi budowlane, nie są to usługi do których stosuje preferowane stawki VAT. Usługi nie są nierozerwalnie związane z bryłą budynku, a same zamontowane elementy można w łatwy sposób zdemontować bez szkody dla elementu szklanego i samego budynku/budowli, co w przypadku usług budowlanych byłoby wręcz niemożliwe. Nie wykonuje też Pani szklanych elewacji, które zapewne podlegają pod kod 43.34.Z.
Samo grupowanie 43.34.Z obejmuje też malowanie, więc biorąc pod uwagę sam rodzaj procesu byłyby to usługi, których nie sposób cofnąć, a Pani usługi można wycofać.
Uważa Pani, że bezsprzeczny jest cel wprowadzenia nakazu wymiany urządzeń fiskalnych w konkretnych terminach dla branży budowlanej, natomiast nie uważa wykonywanych przez siebie usług jako szczególnie wrażliwych i narażonych na wszelkiego rodzaju nieprawidłowości. To są często usługi o charakterze artystycznym czy rękodzielniczym - trudno je stawiać obok usług typu wznoszenie budynków, murowanie, czy choćby montaż szklanych elewacji.
Dlatego, uważa Pani, że nie dotyczył Pani obowiązek wymiany urządzenia fiskalnego w terminie do 30 czerwca 2021 roku, gdyż Pani usługi nie były usługami „budowlanymi”, tym samym mogła Pani dokonać wymiany urządzenia dopiero w 2023 roku.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”. Zgodnie z tym przepisem:
Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.
Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń. Jeżeli nabywcą danej usługi lub towaru jest podmiot inny niż wymieniony w art. 111 ust. 1, to taka sprzedaż w ogóle nie jest objęta obowiązkiem ewidencjonowania jej przy użyciu kasy rejestrującej.
Pojęcie „kasa fiskalna on-line” zdefiniowane zostało w § 2 pkt 6 rozporządzenia z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących (t. j. Dz. U 2021 r. poz. 1625), a mianowicie:
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o kasie on-line - rozumie się przez to kasę, o której mowa w art. 111 ust. 6a ustawy.
Stosownie natomiast do art. 111 ust. 6a ustawy:
Kasa rejestrująca musi zapewniać prawidłowe zaewidencjonowanie, przechowywanie i bezpieczne przesyłanie danych z kasy rejestrującej na zewnętrzne nośniki danych oraz umożliwiać połączenie i przesyłanie danych między kasą rejestrującą a Centralnym Repozytorium Kas, określone w art. 111a ust. 3. (…)
Ustawa o VAT wskazuje terminy i grupy podatników, których obejmuje obowiązek posiadania kasy on-line. Natomiast podatnicy, prowadzący działalność w innych obszarach niż określone w ustawie, nie zostali objęci obowiązkiem posiadania kas fiskalnych on-line. W ich przypadku ewidencja sprzedaży może być prowadzona z wykorzystaniem dotychczas stosowanych „tradycyjnych” kas fiskalnych.
Zgodnie bowiem z art. 145a ust. 1 ustawy:
Z zastrzeżeniem art. 145b, podatnicy mogą prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii, które nie umożliwiają połączenia i przesyłania danych między kasą rejestrującą a Centralnym Repozytorium Kas, określonych w art. 111a ust. 3.
W myśl art. 145b ust. 1 ustawy:
Podatnicy mogą prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii w terminie:
1) do dnia 31 grudnia 2019 r. - do:
a) świadczenia usług naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów, w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania, oraz w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów,
b) sprzedaży benzyny silnikowej, oleju napędowego, gazu przeznaczonego do napędu silników spalinowych;
2) do dnia 30 czerwca 2020 r. - do:
a) świadczenia usług związanych z wyżywieniem wyłącznie świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz usług w zakresie krótkotrwałego zakwaterowania,
b) sprzedaży węgla, brykietu i podobnych paliw stałych wytwarzanych z węgla, węgla brunatnego, koksu i półkoksu przeznaczonych do celów opałowych;
3) do dnia 31 grudnia 2020 r. - do świadczenia usług:
a) fryzjerskich,
b) kosmetycznych i kosmetologicznych,
c) budowlanych,
d) w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów,
e) prawniczych,
f) związanych z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej - wyłącznie w zakresie wstępu;
4) do dnia 31 grudnia 2021 r. - do sprzedaży towarów w systemie zwrotu podatku podróżnym, o którym mowa w przepisach działu XII rozdziału 6.
Na podstawie art. 145b ust. 2 ustawy:
Przepis ust. 1 stosuje się tylko do kas rejestrujących, przy zastosowaniu których jest prowadzona ewidencja sprzedaży w zakresie sprzedaży towarów lub świadczenia usług wymienionych w ust. 1.
W tym miejscu należy wskazać, że 19 czerwca 2020 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 10 czerwca 2020 r. w sprawie przedłużenia terminów prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1059).
Zgodnie z § 1 ust. 1 rozporządzenia:
Przedłuża się terminy, w których podatnicy mogą prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii, o których mowa w art. 145b ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług: 1) do dnia 31 grudnia 2020 r. – do:
a) świadczenia usług związanych z wyżywieniem wyłącznie świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz usług w zakresie krótkotrwałego zakwaterowania,
b) sprzedaży węgla, brykietu i podobnych paliw stałych wytwarzanych z węgla, węgla brunatnego, koksu i półkoksu przeznaczonych do celów opałowych;
2) do dnia 30 czerwca 2021 r. – do świadczenia usług:
a) fryzjerskich,
b) kosmetycznych i kosmetologicznych,
c) budowlanych,
d) w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów,
e) prawniczych,
f) związanych z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej – wyłącznie w zakresie wstępu.
Stosownie do § 1 ust. 2 pkt 2 ww. rozporządzenia:
Przedłuża się terminy przyjęte za dzień rozpoczęcia prowadzenia ewidencji, o których mowa w art. 145b ust. 3 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług na dzień 1 lipca 2021 r. - dla podatników, o których mowa w ust. 1 pkt 2.
Powyższe przepisy określają, że podatnicy ograniczeni są w możliwości prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii do 30 czerwca 2021 r.
Z opisu sprawy wynika, że prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą. Zakres wykonywanych przez Panią usług obejmuje: nabycie szkła w różnych formach, w większości przypadków w arkuszach, obrabianie szkła, cięcie, szlifowanie krawędzi, grawerowanie, wiercenie, emaliowanie wraz z oprawianiem, wykonanie zdobień i elementów artystycznych ze szkła, roztapianie, wtapianie, sprzedaż gotowych produktów w formie witraży, elementów dekoracyjnych, sprzedaż usług obróbki szkła wg projektów własnych, ale też na zlecenie klienta, które to usługi mogą obejmować zamontowanie szklanych drzwi, czy wprawienie szyby w ramy okna. Są to usługi określone kodem zgrupowania w PKWiU 23.12. Usługi wykonywała Pani również na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.
Pani wątpliwości dotyczą kwestii braku obowiązku wymiany posiadanej przez Panią kasy rejestrującej na kasę on-line do 30 czerwca 2021 roku.
Odnosząc się do Pani wątpliwości należy podkreślić, że klasyfikacją statystyczną dotyczącą towarów i usług, która ma zastosowanie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, od dnia 1 lipca 2020 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – (t. j. Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.).
W celu potwierdzenia charakteru świadczonych przez Panią usług, zasadne jest więc odniesienie się do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), do której to klasyfikacji odwołują się przepisy ustawy o podatku od towarów i usług.
Z wniosku wynika, że świadczone przez Panią usługi na gruncie PKWiU z roku 2015 sklasyfikowane są w Sekcji C Produkty przetwórstwa przemysłowego w Dziale 23, który obejmuje wyroby z pozostałych mineralnych surowców niemetalicznych, w grupowaniu 23.12, czyli szkło płaskie, profilowane i poddane dalszej obróbce.
Aby odnieść się do Pani wątpliwości, należy również przeanalizować, czy wykonywane przez Panią usługi stanowią usługi budowlane.
Należy zauważyć, że ustawodawca nie zamieścił w treści ustawy o podatku od towarów i usług definicji usług budowlanych.
W celu prawidłowej interpretacji pojęcia usługi budowlanej, pomocniczo należy odnieść się do przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 725 ze zm.), zwanej dalej „ustawą Prawo budowlane”.
Zgodnie art. 3 pkt 7 ustawy Prawo budowlane:
Ilekroć w ustawie jest mowa o robotach budowlanych - należy przez to rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego.
Powyżej wskazana definicja wymienia kilka rodzajów prac, które zaliczają się do tego rodzaju usług.
Stosownie do art. 3 pkt 6 ustawy Prawo budowlane:
Ilekroć w ustawie jest mowa o budowie - należy przez to rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.
W myśl art. 3 pkt 7a ustawy Prawo budowlane:
Ilekroć w ustawie jest mowa o przebudowie - należy przez to rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; w przypadku dróg są dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego.
Jak stanowi art. 3 pkt 8 ustawy Prawo budowlane:
Ilekroć w ustawie jest mowa o remoncie - należy przez to rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.
Według Słownika języka polskiego (Elżbieta Sobol, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 2005, str. 70, kol. 2) przez „budowę” należy rozumieć m.in. wznoszenie budowli, budowanie (...). Natomiast „budować” to znaczy wznosić budowle, pomieszczenia, ich części lub zespoły.
Pojęcie „modernizacja” – według cytowanego Słownika języka polskiego (str. 474, kol. 2) oznacza unowocześnienie i usprawnienie czegoś. Z kolei „montaż” – według powyższego słownika – to „składanie maszyn, aparatów, urządzeń z gotowych części; zakładanie, instalowanie urządzeń technicznych, łączenie oddzielnych części w całość”. W związku z przytoczoną definicją stwierdzić należy, że pojęcie „montaż” odnosi się do takiego sposobu działania, w efekcie którego z niezależnie od siebie istniejących części powstaje wytwór będący zupełnie nową całością. „Przebudowa” zaś, to zgodnie z ww. słownikiem języka polskiego (str. 770, kol. 1) zmiana istniejącego stanu czegoś na inny; ulepszenie, poprawienie czegoś.
Odwołując się natomiast do słownikowego zakresu pojęcia „roboty budowlane” należy wskazać, że zgodnie z definicją zawartą w „Uniwersalnym słowniku języka polskiego” Wydawnictwo Naukowe PWN, określenie „robota” oznacza „zespół czynności podejmowanych w celu wykonania, wyprodukowania, wytworzenia, dokonania czegoś, praca, działanie, działalność, robienie czegoś”.
Odnosząc się do powyższych rozważań należy wskazać, że czynności wykonywane przez Panią, tj. nabycie szkła w różnych formach, w większości przypadków w arkuszach, obrabianie szkła, cięcie, szlifowanie krawędzi, grawerowanie, wiercenie, emaliowanie wraz z oprawianiem, wykonanie zdobień i elementów artystycznych ze szkła, roztapianie, wtapianie, sprzedaż gotowych produktów w formie witraży, elementów dekoracyjnych, sprzedaż usług obróbki szkła wg projektów własnych, ale też na zlecenie klienta, które to usługi mogą obejmować zamontowanie szklanych drzwi, czy wprawienie szyby w ramy okna zaklasyfikowane do grupowania PKWiU w Dziale 23, dotyczącego wyrobów z pozostałych mineralnych surowców niemetalicznych, nie mieszczą się w kategorii określonej w art. 145b ust. 1 pkt 3 lit. c) ustawy, co nie obligowało Pani do wymiany kasy rejestrującej z papierowym zapisem kopii na kasę on-line.
W efekcie odpowiadając na Pani pytanie stwierdzić należy, że w odniesieniu do świadczonych przez Panią usług opisanych we wniosku nie była Pani zobowiązana przepisami prawa do wymiany „tradycyjnej” kasy fiskalnej na kasę fiskalną „on-line” do 30 czerwca 2021 roku.
Dodatkowe informacje
Zaznaczenia wymaga, że Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Ponosi Pani ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Pani do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA),
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).