Gmina, zarejestrowana jako czynny podatnik VAT, która zrealizowała zakup fabrycznie nowych autobusów niskopodłogowych o napędzie spalinowym z dofinans... - Interpretacja - null

ShutterStock

Czy aport autobusów do spółki komunalnej podlega opodatkowaniu VAT?

Temat interpretacji

Aport autobusów do spółki komunalnej a VAT

Gmina, zarejestrowana jako czynny podatnik VAT, która zrealizowała zakup fabrycznie nowych autobusów niskopodłogowych o napędzie spalinowym z dofinansowaniem w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych, zwróciła się do KIS z wnioskiem o wydanie interpretacji podatkowej. Zakup autobusów został udokumentowany fakturami VAT wystawionymi na gminę. Gmina zawarła umowy dzierżawy, na mocy których przekazała autobusy do użytkowania swojej spółce zależnej, działającej w zakresie transportu zbiorowego. W przyszłości gmina planowała przekazać autobusy do spółki w formie aportu, co miało na celu podwyższenie kapitału zakładowego spółki.

Wnioskodawca chciał się dowiedzieć, czy aport autobusów do spółki komunalnej będzie podlegał opodatkowaniu VAT oraz jaka powinna być podstawa opodatkowania przy takiej transakcji.

Gmina uważała, że aport autobusów będzie podlegał opodatkowaniu VAT. Zgodnie z przepisami, aport jest traktowany jako odpłatna dostawa towarów, a więc podlega VAT. Gmina uznała także, że podstawą opodatkowania będzie wartość nominalna objętych udziałów, pomniejszona o należny VAT.

Stanowisko organu podatkowego

Krajowa Informacja Skarbowa zgodziła się z gminą, uznając, że aport autobusów do spółki komunalnej stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu VAT. Jednak stanowisko gminy dotyczące podstawy opodatkowania zostało uznane za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisami art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Aport autobusów do spółki w zamian za udziały spełnia definicję odpłatnej dostawy towarów, a więc podlega opodatkowaniu VAT według stawki 23%. Gmina nie mogła skorzystać ze zwolnienia od podatku, ponieważ autobusy były wykorzystywane do działalności opodatkowanej, co uniemożliwia zastosowanie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT.

Krajowa Informacja Skarbowa wyjaśniła, że zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dostawca otrzymał lub ma otrzymać. W przypadku aportu zapłatą dla gminy będą udziały w spółce. Podstawę opodatkowania stanowi wartość otrzymanych udziałów odpowiadająca wartości netto wnoszonych aportem autobusów. W związku z czym wartość nominalną udziałów obejmowanych w zamian za przedmiot aportu należy uznać za kwotę netto, od której podatek należny należy obliczyć według metody „od stu”. Organ uznał, że stanowisko gminy w zakresie podstawy opodatkowania było błędne, ponieważ wnioskodawca wskazał, że podstawą opodatkowania będzie wartość nominalna udziałów pomniejszona o VAT. 

zródło: Interpretacja indywidualna z dnia 18 października 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.532.2024.3.JM