Ustalenie, czy przedmiot opisanego we wniosku wkładu niepieniężnego stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy z ... - Interpretacja - null
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Ustalenie, czy przedmiot opisanego we wniosku wkładu niepieniężnego stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, i w konsekwencji wniesienie aportu nie będzie stanowiło przedmiotu opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej
Państwa wniosek z 8 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia, czy przedmiot opisanego we wniosku wkładu niepieniężnego stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, i w konsekwencji wniesienie aportu nie będzie stanowiło przedmiotu opodatkowania podatkiem od towarów i usług wpłynął 8 lipca 2024 r.
Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 12 września 2024 r. (wpływ 15 września 2024 r.).
Treść wniosku wspólnego jest następująca:
Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem
1)Zainteresowany będący stroną postępowania (…)
2)Zainteresowany niebędący stroną postępowania (…)
Opis zdarzenia przyszłego
(…) spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: (…), „Wnioskodawca”) jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych mającym siedzibę i zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegającym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania. (…) jest również czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
(…) to firma farmaceutyczna specjalizująca się w realizacji projektów B+R obejmujących rozwój innowacyjnych produktów leczniczych, rozwój formulacji produktów leczniczych oraz rozwój procesów wytwarzania substancji aktywnych (dalej: „Projekty B+R”).
W strukturze organizacyjnej (…) znajdują się Prezes Zarządu, któremu podlegają Dyrektor B+R, Dyrektor Zarządzający, Dyrektor Finansowy i Dyrektor Działu Prawnego. Dyrektorowi B+R podlegają Działy: Chemii Procesowej, Analizy Chemicznej, ADME, Regulacji, Technologii Leku, Analizy Farmaceutycznej (dalej: „Dział B+R”). Dyrektorowi Zarządzającemu podlegają Działy: Zarządzania Projektami i Operacyjny. Dyrektorowi Finansowemu podlega Dział Finansowy, a Dyrektorowi Działu Prawnego Dział Prawny.
Dział B+R zajmuje się realizacją Projektów B+R.
Dział Zarządzania Projektami odpowiada za koordynację prac B+R realizowanych w ramach poszczególnych projektów, w tym planowanie prac, tworzenie harmonogramów, monitorowanie postępu projektu, zapewnienie komunikacji pomiędzy członkami zespołu projektowego (m.in. organizowanie spotkań), raportowanie postępu projektów do zarządu.
Dział Operacyjny zapewnia wsparcie operacyjne, w tym prowadzenie procesów wyboru dostawców, prowadzenie i monitorowanie zamówień oraz przygotowywanie dokumentów do księgowości.
Działalność B+R jest operacyjnie i funkcjonalnie wyodrębniona w ramach (…). Ewidencja księgowa prowadzona przez (…) umożliwia przypisanie przychodów, kosztów, aktywów i pasywów do części działalności (…) obejmującej łącznie Dział B+R, Dział Zarządzania Projektami i Dział Operacyjny (dalej: „Działalność B+R”). (…) ujmuje te pozycje na odrębnych kontach analitycznych w księgach rachunkowych. W zakresie tych pozycji kosztów, których nie da się jednoznacznie przypisać do Działalności B+R, tj. tam, gdzie alokacja nie jest bezpośrednio możliwa (przykładowo, w zakresie kosztów ogólnego zarządu), (…) stosuje uzasadnione biznesowo klucze alokacji i po alokacji ujmuje te pozycje na odrębnych kontach analitycznych dla Działalności B+R. Ponadto, dla Działalności B+R wyznaczane są oddzielne cele biznesowe i finansowe oraz przygotowywany budżet wchodzący w skład całościowego budżetu (…).
Przygotowywane są również odrębne raporty zarządcze z analizą odchyleń realizacji od założeń budżetowych.
(…) rozważa przeniesienie do, utworzonej w 2024 roku, (…) spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: (…), w której posiada 100% udziałów, realizacji działań gospodarczych wykonywanych obecnie w ramach Działalności B+R w (…) przez Dyrektora B+R i Dział B+R, Dyrektora Zarządzającego oraz Działy Zarządzania Projektami i Operacyjny poprzez wniesienie wkładu niepieniężnego (aportu) do (…) w postaci wyodrębnionego w (…) na mocy uchwały zarządu zespołu składników materialnych i niematerialnych, w zamian za który (…) otrzyma nowo wyemitowane udziały w (…).
Podstawową zasadą przyjętą dla określenia, które składniki majątku (…) zostaną wniesione do (…) jest zasada, że (...) przypadną te składniki majątku, które są funkcjonalnie związane z Działalnością B+R. Zasada ta dotyczy również wszelkich praw, obowiązków, należności i zobowiązań. Przedmiotem wkładu niepieniężnego będą potrzebne do realizacji zadań gospodarczych wykonywanych przez Dyrektora B+R i Dział B+R, Dyrektora Zarządzającego oraz Dział Zarządzania Projektami i Dział Operacyjny:
1.składniki materialne, w tym rachunek bankowy wraz ze znajdującymi się na nim środkami pieniężnymi, meble laboratoryjne, aparatura naukowo-badawcza, sprzęt laboratoryjny, odczynniki chemiczne, laptopy, wyposażenie biura;
2.składniki niematerialne, w szczególności:
a)prawa do wyników zrealizowanych prac B+R: (…)
b)prawa do realizowanych projektów B+R (projekty w trakcie realizacji, koncepcje). W 2023 i 2024 roku zostały złożone wnioski o dofinansowanie trzech projektów B+R (wnioski są w trakcie oceny): (…)
c)know-how (wiedza o sposobie realizacji projektów B+R, doborze technik i metodologii badawczych, umiejętność prowadzenia prac B+R);
d)zgłoszenia patentowe;
3.prawa i obowiązki, należności i zobowiązania z tytułu, w szczególności:
a)umów o pracę;
b)umów z kontrahentami, w tym wsparcia w zakresie BHP i IT;
c)najmu powierzchni laboratoryjnej;
d)leasingu/najmu aparatury naukowo-badawczej;
e)umowy związane z prawami własności intelektualnej PWI, w tym umowa licencji z dnia 15 listopada 2021 r.;
f)umów dotacyjnych;
g)polis ubezpieczeniowych;
4.księgi rachunkowe oraz dokumentacja prawna, techniczna i pozostała dotycząca przedmiotu wkładu niepieniężnego.
W związku z planowaną transakcją do (…) w trybie art. 23¹ ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy przejdą także pracownicy organizacyjnie i funkcjonalnie związani z Działalnością B+R, w tym Dyrektor B+R.
Ponadto, wraz z pracownikami, przeniesione zostaną wszelkie zobowiązania i należności pracownicze dotyczące ww. pracowników, w tym m.in. kwestie związane z korzyściami pracowniczymi, takimi jak prywatna opieka zdrowotna czy ubezpieczenie na życie.
Przeniesiony zostanie do (…) także Dyrektor Zarządzający wraz z personelem podległych Działów Zarządzania Projektami i Operacyjnego zatrudnionym na podstawie umowy o pracę (dalej: „Personel”).
W ramach Transakcji, przeniesieniu nie będzie podlegał znak towarowy (…). Wynika to z tego, że oznaczenie (…) jest wykorzystywane również w innych obszarach działalności (…).
(…) jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych mającym siedzibę i zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegającym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania. (…) została zarejestrowana jako czynny podatnik podatku od towarów i usług.
Po aporcie (…) będzie prowadzić działalność polegającą na realizacji Projektów B+R. Działalność ta będzie wykonywana przez Dyrektora B+R i podległy mu Dział B+R oraz Dyrektora Zarządzającego i podległe mu Działy Zarządzania Projektami i Operacyjny.
(…) będzie realizować również Projekty B+R na rzecz (…)spółka z ograniczoną odpowiedzialnością - dalej: (…). (…) będzie nabywać usługi wsparcia finansowego i prawnego od (…). Natomiast usługi księgowe, BHP, IT oraz specjalistyczne usługi B+R będą nabywane przez (…) od podmiotów trzecich.
(…) posiada 100% udziałów w kapitale zakładowym (…). (…) jest również 100% udziałowcem (…).
Po aporcie (…) będzie świadczyć usługi wsparcia finansowego i prawnego dla (…) oraz do podmiotów trzecich.
W zakresie wsparcia finansowego świadczone usługi będą obejmowały, w szczególności: przygotowanie budżetów, prognoz i projekcji finansowych, analizę odchyleń wykonania do budżetu, sporządzanie raportów oraz analiz z zakresu rachunkowości zarządczej, regularnych i ad hoc na potrzeby Zarządu, Rady Nadzorczej i kierownictwa, przygotowanie modeli finansowych dla celów wniosków o dofinansowanie, przygotowanie wniosków kredytowych oraz innych informacji dla celów bankowych, przygotowanie projekcji przepływów pieniężnych, wprowadzanie przelewów i doradztwo w zakresie zarządzania płynnością, udział w spotkaniach i współpraca z podmiotami zewnętrznymi (m.in. audytorami, potencjalnymi inwestorami) w charakterze doradcy finansowego, inne usługi z zakresu doradztwa finansowego.
W ramach wsparcia prawnego (…) będzie świadczyć usługi wsparcia prawnego bieżącej działalności, opracowywania projektów umów i regulaminów, pism urzędowych, udzielania konsultacji prawnych, opracowywania projektów dokumentów korporacyjnych, a także nadzoru korporacyjnego. (…) będzie również świadczyć eksperckie usługi doradcze dla podmiotów trzecich w zakresie rozwoju produktów leczniczych, rozwoju start-upów, tworzenia nowych podmiotów oraz doradztwa inwestycyjnego, gospodarczego i finansowego.
(…) planuje stworzyć dział doradztwa i rozbudować zespół ekspertów świadczących specjalistyczne usługi doradcze skierowane do firm z sektora biotechnologicznego i farmaceutycznego.
Wnioskodawca podkreśla, że wniesienie aportu w ramach opisywanej transakcji ma na celu zwiększenie efektywności biznesowej grupy spółek (…) poprzez przeniesienie Działalności B+R do odrębnego wyspecjalizowanego podmiotu – (…) Po transakcji (…) skoncentruje się na prowadzeniu i rozwijaniu wniesionej do niej Działalności B+R, która zwiększy konkurencyjność spółki na rynku, a tym samym zwiększy szanse na wzrost uzyskiwanych dochodów. Czynność przeniesienia aportem Działu B+R jest o tyle korzystna, że nowy podmiot będzie mógł pozyskać finansowanie z zewnątrz na dalszy rozwój prac. Transakcja jest również podyktowana zamiarem znalezienia inwestora dla Działalności B+R. Z rozeznania tematu wynika, że inwestorzy są zainteresowani inwestowaniem w stricte wyodrębnioną Działalność B+R. Jednocześnie (…) widzi potencjał rozwoju usług doradczych dla sektora biotechnologicznego i farmaceutycznego na bazie dotychczas zdobytego doświadczenia, kompetencji zespołu oraz marki. Z uwagi na fakt, że specyfika realizacji tych usług, związane z nimi ryzyka gospodarcze, aktywa niezbędne do ich realizacji i związane z nimi zobowiązania, różnią się w swojej charakterystyce od Działalności B+R, uzasadnione jest rozwijanie każdej z tych dwóch rodzajów działalności w odrębnym podmiocie gospodarczym.
W uzupełnieniu wniosku z 12 września 2024 r. odpowiadając na pytania wskazali Państwo:
Przewidywane skutki podatkowe:
-W przypadku uznania Działalności B+R przenoszonej w drodze aportu do (…) za zorganizowaną część przedsiębiorstwa:
- wniesienie aportu nie spowoduje powstania przychodu do opodatkowania w rozumieniu podatku dochodowego od osób prawnych po stronie (…),
- dokonywanie odpisów amortyzacyjnych przez (…) będzie się odbywało z uwzględnieniem wartości początkowej oraz dotychczasowych odpisów dokonanych przez (…),
- wniesienie aportu nie będzie stanowiło przedmiotu opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
-W przypadku nieuznania Działalności B+R przenoszonej w drodze aportu do (…) za zorganizowaną część przedsiębiorstwa:
- wniesienie aportu spowoduje powstanie przychodu do opodatkowania w rozumieniu podatku dochodowego od osób prawnych po stronie (…),
- wartością początkową środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabytych przez (…) w drodze aportu będzie ich wartość rynkowa,
- wniesienie aportu będzie stanowiło przedmiot opodatkowania podatkiem od towarów i usług,
- (…) będzie przysługiwało prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego z faktury wystawionej przez (…) z tytułu aportu składników majątkowych i niemajątkowych.
Odpowiedzi na pytania:
Pytanie 1
Czy zespół składników materialnych i niematerialnych przypisany do Działalności B+R w (…) Sp. z o.o., będący przedmiotem planowanego aportu oraz pozostała część majątku Wnioskodawcy (majątek pozostający w Spółce), na dzień poprzedzający dzień transakcji oraz na moment przeniesienia, będą na tyle zorganizowane, aby mogły samodzielnie wykonywać zadania i prowadzić działalność bez udziału pozostałych struktur Spółki?
Zespół składników materialnych i niematerialnych przypisany do Działalności B+R w (…), będący przedmiotem planowanego aportu oraz pozostała część majątku (…) (majątek pozostający w (…) na dzień poprzedzający dzień transakcji będą stanowić całość przedsiębiorstwa.
Na moment przeniesienia wyodrębniony zostanie zespół składników materialnych i niematerialnych przypisany do Działalności B+R w (…). Zespół ten będzie na tyle zorganizowany, ze będzie mógł samodzielnie i niezależnie prowadzić Działalność B+R i wykonywać przypisane do niego zadania bez udziału pozostałych struktur, które znajdują się obecnie w ramach całości przedsiębiorstwa (…).
Jednocześnie, po wyodrębnieniu zespołu składników materialnych i niematerialnych przypisanego do Działalności B+R, pozostała część majątku Wnioskodawcy (majątek pozostający w Spółce) będzie na tyle zorganizowana, ze będzie mogła samodzielnie i niezależnie prowadzić własną działalność i wykonywać przypisane do niej zadania bez udziału wyodrębnionego zespołu składników majątkowych przypisanego do Działalności B+R i przeniesionego do (…).
Pytanie 2
Czy (…) Sp. z o.o. będzie kontynuowała działalność prowadzoną przez Działalność B+R, w zakresie w jakim będzie ona prowadzona na moment aportu, wyłącznie w oparciu o wniesione do niej składniki majątkowe, czy będzie musiała podjąć/wykonać działania faktyczne lub prawne (np. zawarcie umów, zapewnienie innych składników majątku poza nabytymi, itp.), aby taką działalność prowadzić?
(…) będzie kontynuowała działalność prowadzoną przez Działalność B+R, w zakresie w jakim będzie ona prowadzona na moment aportu, wyłącznie w oparciu o wniesione do niej składniki majątkowe. Dla celów zapewnienia kontynuacji działalności prowadzonej przez Działalność B+R w takim zakresie, w jakim będzie ona prowadzona na moment aportu, (…) nie będzie musiała podjąć/wykonać żadnych dodatkowych działań faktycznych lub prawnych (np. zawarcie umów, zapewnienie innych składników majątku poza nabytymi, itp.). (…) planuje zawarcie umowy z (…) dotyczącej wsparcia finansowego i prawnego, którego zakres został opisany w Opisie zdarzenia przyszłego (pole 63 formularza ORD-WS). Usługi wsparcia finansowego i prawnego są usługami doradczymi, wspierającymi działalność podstawową (…) (Działalność B+R) i nie stanowią warunku koniecznego dla jej prowadzenia.
Pytanie 3
Czy wskazane we wniosku działania zostaną przeprowadzone z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych (proszę wskazać jakich), a głównym bądź jednym z głównych celów tych działań nie będzie uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania?
Tak jak zostało to przedstawione we wniosku, wniesienie aportu w ramach opisywanej transakcji ma na celu zwiększenie efektywności ci biznesowej grupy spółek (…) poprzez przeniesienie Działalności B+R do odrębnego wyspecjalizowanego podmiotu – (…).
Jednocześnie (…) widzi potencjał rozwoju usług doradczych w obszarze prawnym, finansowym, gospodarczym, pozyskiwania inwestorów dla sektora biotechnologicznego i farmaceutycznego na bazie dotychczas zdobytego doświadczenia, kompetencji zespołu oraz marki.
Specyfika realizacji tych dwóch rodzajów usług (Działalność B+R oraz usługi doradcze), związane z nimi ryzyka gospodarcze, aktywa niezbędne do ich realizacji i związane z nimi zobowiązania, istotnie różnią się od siebie w swojej charakterystyce.
Działalność B+R obejmuje:
- Prowadzenie innowacyjnych projektów badawczo-rozwojowych, w oparciu o własne pomysły i zakupione licencje, obejmujących m. in. rozwój nowych leków, rozwój nowych formulacji leków.
- Prowadzenie na zlecenie podmiotów zewnętrznych, projektów polegających na świadczeniu profesjonalnych usług badawczo-rozwojowych w zakresie rozwoju produktów leczniczych, obejmujących rozwój procesów wytwarzania substancji czynnych (substancji badanych - kandydatów na lek i aktywnych substancji farmaceutycznych) i opracowywanie formulacji produktów leczniczych.
W przypadku Działalności B+R podstawą działalności są prace laboratoryjne prowadzone w odpowiednio wyposażonych i spełniających określone standardy laboratoriach, przy wykorzystaniu specjalistycznej aparatury naukowo-badawczej, przez odpowiednio wykształcony, wyszkolony i doświadczony personel naukowy. Prowadzona działalność często prowadzi do powstania innowacji i uzyskania odpowiednich patentów naukowych. Prowadzone projekty mają charakter średnio lub długoterminowy. W przypadku usług B+R świadczonych na rzecz podmiotów zewnętrznych, otrzymane wynagrodzenie pokrywa koszty poniesione w celu realizacji tych usług wraz z odpowiednim zyskiem, a faktury są wystawiane po zakończeniu określonych etapów prac i/lub osiągnięciu określonych kamieni milowych. W przypadku własnych projektów innowacyjnych uzyskanie wynagrodzenia jest znacząco odroczone w czasie. Projekty te wymagają wieloletnich inwestycji, finansowanych przede wszystkim z kapitałów własnych (wpłaty udziałowców, inwestorów, wejście na giełdę), częściowo również ze środków uzyskanych w ramach dotacji. Dopiero po doprowadzeniu badan prowadzonych w ramach takiego projektu do określonego etapu zaawansowania, można poszukiwać możliwości komercjalizacji projektu w drodze licencjonowania, sprzedaży lub wprowadzenia na rynek nowego produktu powstałego w wyniku prowadzonego projektu i wtedy następuje zwrot z inwestycji i otrzymanie przez spółkę wynagrodzenia za prowadzone prace. Projekty innowacyjne obarczone są istotnym ryzykiem, związanym z możliwością nieosiągnięcia oczekiwanych wyników prowadzonych prac doświadczalnych.
Działalność doradcza, której zakres został szczegółowo opisany w Opisie zdarzenia przyszłego (pole 63 formularza ORD-WS), prowadzona jest z wykorzystaniem standardowo wyposażonej przestrzeni biurowej przez personel wyspecjalizowany w doradztwie prawnym, finansowym i gospodarczym. Świadczone usługi mają charakter krótko lub średnioterminowy, a harmonogram fakturowania ustalany jest w taki sposób, aby wynagrodzenie na bieżąco pokrywało ponoszone koszty wraz z odpowiednim narzutem zysku. Prowadzona działalność nie jest, w odróżnieniu od Działalności B+R, obarczona ryzykiem nieosiągnięcia sukcesu projektu, lecz związana z ryzykiem należytej staranności w świadczeniu usług.
Ponadto, z uwagi na konieczność pozyskania kapitału niezbędnego do prowadzenia innowacyjnych projektów B+R, kluczowym elementem niezbędnym dla dalszego prowadzenia i rozwoju działalności prowadzonej obecnie przez (…) jest pozyskanie inwestorów skłonnych do wieloletnich, obarczonych istotnym ryzykiem sukcesu, inwestycji w projekty B+R. Z dotychczasowych rozmów (…) z obecnymi i potencjalnymi przyszłymi inwestorami wynika, że koncentrują się oni na określonym, jednorodnym profilu działalności prowadzonej przez spółkę, w którą inwestują (albo projekty B+R albo usługi doradcze) i nie są skłonni do inwestowania w podmiot prowadzący obie te działalności równocześnie.
Prowadzenie przez jeden podmiot gospodarczy obu tych rodzajów działalności (projekty B+R i usługi doradcze) równocześnie powoduje również trudności organizacyjne związane z odrębnym rozliczaniem kosztów tych działalności, określaniem wyniku finansowego każdej z nich w celu zapewnienia odpowiedniej rentowności, jak również rozliczania wpływów i wydatków i zapewnienia odpowiedniej płynności spółki. Generuje to dodatkowe koszty, które będzie można ograniczyć po rozdzieleniu tych dwóch rodzajów działalności do dwóch odrębnych podmiotów gospodarczych i prawnych.
Odmienny charakter obu rodzajów działalności prowadzonych pod jedną marką (nazwą handlową) utrudnia również obecnie pozyskiwanie klientów dla każdej z nich oddzielnie. Po rozdzieleniu tych działalności do dwóch odrębnych spółek, każda z nich będzie się posługiwała własną nazwą handlową, co ułatwi pozycjonowanie każdej z tych spółek na rynku i pozyskiwanie klientów.
Powyższy opis wskazuje na zasadniczo odmienny gospodarczo charakter dwóch rodzajów działalności, które Spółka planuje rozdzielić oraz szereg istotnych korzyści ekonomicznych, które Spółka spodziewa się uzyskać dzięki rozdzieleniu działalności. W związku z tym rozwijanie każdej z tych dwóch rodzajów działalności w odrębnym podmiocie gospodarczym jest uzasadnione istotnymi przesłankami gospodarczymi.
Nie jest intencją (…) ani (…) uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.
Pytanie 4
Czy aport zostanie w całości przekazany na powiększenie kapitału zakładowego spółki otrzymującej aport (...)?
Aport nie zostanie w całości przekazany na powiększenie kapitału zakładowego. Aport zostanie podzielony na kapitał zakładowy i kapitał zapasowy (agio) (…) sp. z o.o.
Pytanie 5
Czy spółka otrzymująca wkład przyjmie/przyjęła dla celów podatkowych składniki wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa w wartości wynikającej z ksiąg podatkowych podmiotu wnoszącego ten wkład?
Będzie to uzależnione od stanowiska wynikającego z uzyskanej interpretacji indywidualnej. W przypadku uzyskania potwierdzenia prawidłowości stanowiska przedstawionego we wniosku spółka otrzymująca wkład przyjmie dla celów podatkowych składniki wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa w wartości wynikającej z ksiąg podatkowych podmiotu wnoszącego ten wkład.
Pytanie w zakresie podatku VAT (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 12 września 2024 r.)
Czy przedmiot opisanego we wniosku wkładu niepieniężnego stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy z dnia 11marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (…) i w konsekwencji wniesienie aportu nie będzie stanowiło przedmiotu opodatkowania podatkiem od towarów i usług?
Stanowisko Zainteresowanych w zakresie podatku VAT (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 12 września 2024 r.)
Zdaniem Zainteresowanych przedmiot opisanego we wniosku wkładu niepieniężnego stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (…) i w konsekwencji wniesienie aportu nie będzie stanowiło przedmiotu opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361, ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Według art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Na mocy art. 6 pkt 1 ustawy:
Przepisów ustawy, nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Jednocześnie przepisy art. 6 ustawy wskazują na wyłączenia określonych czynności spod zakresu przepisów ustawy. Są tutaj wskazane te czynności, które co do zasady należą do grupy czynności podlegających opodatkowaniu, mieszcząc się w zakresie odpłatnej dostawy towarów czy też odpłatnego świadczenia usług. Z uwagi jednakże na stosowne wyłączenie, czynności te nie podlegają opodatkowaniu.
Termin „transakcja zbycia” należy rozumieć w sposób zbliżony do pojęcia „dostawy towarów” w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. „zbycie” obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, nieodpłatne przekazanie, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu. Zbycie przedsiębiorstwa podlega zasadzie swobody umów, a więc może nastąpić na podstawie każdej czynności rozporządzającej.
Podkreślenia wymaga, że ze względu na szczególny charakter przepisu art. 6 pkt 1 ustawy o podatku VAT, winien on być interpretowany ściśle, co oznacza, że ma zastosowanie wyłącznie w przypadku zbycia (a zatem wszelkich czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel) przedsiębiorstwa (w rozumieniu Kodeksu cywilnego) lub zorganizowanej jego części, zdefiniowanej w art. 2 pkt 27e ustawy.
W myśl przepisu art. 2 pkt 27e ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o: zorganizowanej części przedsiębiorstwa - rozumie się przez to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.
Zorganizowana część przedsiębiorstwa, jako przedmiot zbycia, musi zatem stanowić całość pod względem organizacyjnym i funkcjonalnym, co oznacza, że najistotniejsze dla przedmiotowego zagadnienia jest ustalenie, czy przenoszony majątek stanowi na tyle zorganizowany kompleks praw, obowiązków i rzeczy oraz zobowiązań, że zdolny jest do realizacji zadań gospodarczych przypisywanych przedsiębiorstwu.
Podstawowym wymogiem dla uznania, że transakcja dotyczy zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest więc to, aby obejmowała ona zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).
Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym, w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze. Organizacyjny aspekt wyodrębnienia oznacza, że składniki tworzące „część przedsiębiorstwa” powinny posiadać cechę zorganizowania. Cecha ta powinna występować w „istniejącym przedsiębiorstwie”, a więc w ramach prowadzonej działalności i dotyczyć określonego zespołu składników tworzących część tego przedsiębiorstwa.
Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której przez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Ponadto, wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest przede wszystkim wyodrębniona organizacyjnie, ale także posiada wewnętrzną samodzielność finansową.
Natomiast wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość – obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona – obiektywnie oceniając – posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.
W związku z powyższym, w rozumieniu przepisów podatkowych, aby określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.
Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.
Zatem, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są łącznie następujące przesłanki:
1.istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania;
2.zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie;
3.składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych;
4.zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.
Brak zaistnienia którejkolwiek z omawianych powyżej przesłanek wyklucza uznanie zespołu składników majątkowych przedsiębiorstwa za jego zorganizowaną część w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy.
Ponadto, przy ocenie czy składniki majątku powinny być uznane za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy uwzględnić należy następujące okoliczności:
1.zamiar kontynuowania przez nabywcę działalności prowadzonej dotychczas przez zbywcę przy pomocy składników majątkowych będących przedmiotem transakcji oraz
2.faktyczną możliwość kontynuowania tej działalności w oparciu o składniki będące przedmiotem transakcji.
Wskazanej oceny należy dokonać na moment przeprowadzenia transakcji. Tym samym, w przypadku, gdy konieczne dla kontynuowania działalności gospodarczej jest angażowanie przez nabywcę innych składników majątku, które nie są przedmiotem transakcji lub podejmowanie dodatkowych działań, brak jest możliwości stwierdzenia, że w danym przypadku zespół składników majątkowych stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa.
Zaznaczenia wymaga, że definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawarta w przepisie art. 2 pkt 27e ustawy, nie jest definicją samoistną, lecz należy rozpatrywać ją m.in. w kontekście uregulowań art. 6 pkt 1 ustawy, który wyłącza z opodatkowania podatkiem od towarów i usług zbycie składników majątkowych i niemajątkowych uprzednio wyodrębnionych organizacyjnie i finansowo w istniejącym przedsiębiorstwie, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, nie dotyczy zaś zbycia poszczególnych składników majątkowych przedsiębiorstwa.
Podkreślić w tym miejscu należy, że nie wszystkie jednak elementy tworzące pojęcie zorganizowanej części przedsiębiorstwa są na tyle istotne, aby bez ich zbycia nie można było mówić o zbyciu zorganizowanej części przedsiębiorstwa. W praktyce obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których niektóre elementy zorganizowanej części przedsiębiorstwa podlegają wyłączeniu z transakcji zbycia. Jednak nawet w takim przypadku, składniki materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa powinny pozostawać ze sobą we wzajemnych relacjach w taki sposób, by można było o nich mówić jako o zespole, a nie tylko zbiorze pewnych elementów. Decydujące zatem jest to, aby w zbywanej zorganizowanej części przedsiębiorstwa zachowane zostały funkcjonalne związki pomiędzy poszczególnymi składnikami w sposób umożliwiający kontynuowanie określonej działalności gospodarczej.
Jak stanowi art. 19 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 str. 1 ze zm.), wcześniej art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy Rady 77/388/EWG z 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych – wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (Dz. Urz. UE L 145 str. 1 ze zm.), w przypadku przekazania, odpłatnie lub nieodpłatnie lub jako aportu do spółki całości lub części majątku, państwa członkowskie mogą uznać, że dostawa towarów nie miała miejsca i że w takim przypadku osoba, której przekazano towary, będzie traktowana jako następca prawny przekazującego. W przypadkach gdy odbiorca nie podlega w pełni opodatkowaniu, państwa członkowskie mogą przedsięwziąć środki niezbędne w celu uniknięcia zakłóceń konkurencji. Mogą także przyjąć wszelkie niezbędne środki, aby zapobiec uchylaniu się od opodatkowania lub unikaniu opodatkowania poprzez wykorzystanie przepisów niniejszego artykułu.
Z powyższego przepisu wynika, że wprowadza on, tak samo jak ma to miejsce w ustawie o podatku od towarów i usług, możliwość wyłączenia z zakresu opodatkowania przekazania całości lub części majątku przedsiębiorstwa.
Aby zatem ocenić czy w danej, konkretnej sytuacji mamy do czynienia ze zbyciem zorganizowanej części przedsiębiorstwa, należy dokładnie przeanalizować zarówno to jakie składniki majątku będą przedmiotem transakcji, ale także czy istniejące między nimi funkcjonalne zależności pozwolą na kontynuowanie działalności zbywanej zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Przy dokonaniu tej analizy pomocne mogą okazać się orzeczenia TSUE.
W zakresie braku obowiązku opodatkowania czynności zbycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części wypowiedział się Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z 27 listopada 2003 r. sprawa C-497/01, Zita Modes Sarl, w którym stwierdził, że celem ww. opcji jest uproszczenie rozliczeń związanych z przeniesieniem majątku przedsiębiorstwa lub jego części, bądź wniesieniem ich aportem. W wyroku tym przyjęto, że jeżeli państwo członkowskie wprowadziło do swojego systemu VAT opcję zawartą w pierwszym zdaniu art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy uznając, że w przypadku wydania całości majątku nie ma miejsca dostawa towarów w rozumieniu regulacji VAT, to zasada ta ma zastosowanie – nie wyłączając możliwości ograniczenia jej stosowania do okoliczności zawartych w zdaniu drugim tego samego paragrafu – do każdego wydania przedsiębiorstwa lub samodzielnej części przedsiębiorstwa, włączając składniki materialne i niematerialne, które łącznie stanowią przedsiębiorstwo lub część przedsiębiorstwa, mogącego samodzielnie prowadzić działalność gospodarczą. Nabywca musi jednak wyrazić zamiar dalszego prowadzenia nabytego przedsiębiorstwa lub jego części, a nie jego bezpośredniej likwidacji i sprzedaży zapasów. TSUE wskazał, że biorąc pod uwagę cel Dyrektywy, pojęcia w niej użyte powinny być interpretowane w sposób jednolity i niezależny (autonomiczny), uwzględniając kontekst i cel regulacji. W wyroku tym, dokonując wykładni funkcjonalnej art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy, TSUE uznał, że celem wyłączenia zbycia przedsiębiorstwa z opodatkowania jest zapewnienie neutralności podatkowej takiej czynności, która obciążając stronę istotnym zobowiązaniem podatkowym i tak rodziłaby prawo do odliczenia lub zwrotu podatku naliczonego. Trybunał podkreślił, że przeniesienie, o jakim mowa w art. 19 Dyrektywy 2006/112/WE, dotyczy między innymi części przedsiębiorstwa, a istotne znaczenie ma funkcjonalne powiązanie składników majątkowych umożliwiające realizację określonego zadania gospodarczego.
Natomiast w wyroku C-444/10 z 10 listopada 2011 r. TSUE wywiódł, że jeżeli działalność gospodarcza tego nie wymaga, przedmiotem zbycia nie muszą być wszystkie składniki z nią związane, aby czynność ta wyłączona była z opodatkowania na podstawie art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy.
Mając na uwadze powyższe orzeczenia Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości należy stwierdzić, że zawarta w art. 2 pkt 27e ustawy definicja legalna zorganizowanej części przedsiębiorstwa musi być interpretowana przez pryzmat treści art. 19 Dyrektywy 2006/112/WE i w powiązaniu z rozumieniem pojęcia „przekazania całości lub części majątku”, wyłożonym przez Trybunał w ww. orzeczeniu. Trybunał Sprawiedliwości główny nacisk kładzie na badanie konkretnego przypadku, dopuszczając w pewnych przypadkach zbycie samych składników rzeczowych.
Zatem, w myśl orzecznictwa Trybunału, składniki niematerialne nie stanowią konstytutywnego elementu uznania części majątku za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w każdym przypadku. Trybunał uznał, że pojęcie zbycia całości lub części majątku należy interpretować tak, że obejmuje ono zbycie przedsiębiorstwa lub niezależnej części przedsiębiorstwa, które łącznie stanowią przedsiębiorstwo lub jego część zdolną do prowadzenia niezależnej działalności gospodarczej.
Jak już wyjaśniono, zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich, by można było mówić o nich jak o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa w momencie przekazania określonych składników majątkowych (na ile stanowią w nim w tym momencie wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).
Z opisu sprawy wynika, że (…) a planuje przenieść do (…) w formie wkładu niepieniężnego (aportu) zespół składników materialnych i niematerialnych wraz z pracownikami, stanowiący wydzieloną Działalność B+R w strukturze organizacyjnej istniejącego przedsiębiorstwa.
Przedmiotem Państwa wątpliwości w zakresie podatku VAT jest kwestia ustalenia, czy przedmiot opisanego we wniosku wkładu niepieniężnego stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług, i w konsekwencji wniesienie aportu nie będzie stanowiło przedmiotu opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
Dla uznania, że zbywana część przedsiębiorstwa stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, istotne znaczenie ma ocena, czy ta zbywana część jest zdolna do prowadzenia niezależnej działalności gospodarczej. Oznacza to, że zespół składników materialnych i niematerialnych pozwala z uwagi na swoje zorganizowanie, infrastrukturę, itp., na prowadzenie określonej działalności gospodarczej. Podkreśla się przy tym, że możliwość stanowienia przez ten zespół składników niezależnego przedsiębiorstwa samodzielnie realizującego zadania gospodarcze, powinna mieć wymiar rzeczywisty, a nie jedynie potencjalny. Oznacza to, że majątek ten powinien stanowić już u Spółki zbywającej zorganizowany zespół składników gotowy realizować określone zadania gospodarcze jako samodzielne przedsiębiorstwo, a po podziale przez wydzielenie powinno być możliwe kontynuowanie działalności gospodarczej przez Nabywcę w oparciu o przejęte składniki.
Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że zespół składników materialnych i niematerialnych będący przedmiotem Aportu stanowić będzie zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy, ponieważ będzie odznaczać się odrębnością organizacyjną, finansową i funkcjonalną z możliwością samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.
O odrębności organizacyjnej świadczy to, że - jak wskazali Państwo w opisie zdarzenia przyszłego i uzupełnieniu wniosku - zespół składników materialnych i niematerialnych wraz z pracownikami, stanowiący wydzieloną Działalność B+R będzie wyodrębniony organizacyjne, przy czym nie posiada on odrębnego statutu czy regulaminu, gdyż nie jest to oddział samodzielnie sporządzający bilans. Ponadto, dla Działalności B+R wyznaczane są oddzielne cele biznesowe i finansowe oraz przygotowywany budżet wchodzący w skład całościowego budżetu (…). W związku z planowaną transakcją do (…) w trybie art. 23¹ ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy przejdą także pracownicy organizacyjnie i funkcjonalnie związani z Działalnością B+R, w tym Dyrektor B+R. Ponadto, wraz z pracownikami, przeniesione zostaną wszelkie zobowiązania i należności pracownicze dotyczące ww. pracowników, w tym m.in. kwestie związane z korzyściami pracowniczymi, takimi jak prywatna opieka zdrowotna czy ubezpieczenie na życie. Przeniesiony zostanie do (…) także Dyrektor Zarządzający wraz z personelem podległych Działów Zarządzania Projektami i Operacyjnego zatrudnionym na podstawie umowy o pracę.
Tym samym należy stwierdzić, że składniki personalne i majątkowe przypisane do Działalności B+R mają cechy zorganizowania w ramach Spółki, a w konsekwencji - biorąc pod uwagę powyższy opis - Działalność B+R będzie wyodrębniona w ramach Spółki na płaszczyźnie organizacyjnej.
Należy wskazać, że zostaną również spełnione przesłanki wyodrębnienia finansowego, ponieważ jak Państwo wskazali, poprzez ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Ewidencja księgowa prowadzona przez (…) umożliwia przypisanie przychodów, kosztów, aktywów i pasywów do części działalności (…) obejmującej łącznie Dział B+R, Dział Zarządzania Projektami i Dział Operacyjny (dalej: „Działalność B+R”). (…) ujmuje te pozycje na odrębnych kontach analitycznych w księgach rachunkowych. W zakresie tych pozycji kosztów, których nie da się jednoznacznie przypisać do Działalności B+R, tj. tam, gdzie alokacja nie jest bezpośrednio możliwa (przykładowo, w zakresie kosztów ogólnego zarządu), (…) stosuje uzasadnione biznesowo klucze alokacji i po alokacji ujmuje te pozycje na odrębnych kontach analitycznych dla Działalności B+R.
Natomiast o wyodrębnieniu funkcjonalnym świadczy to, że na dzień aportu przedmiot transakcji będzie stanowił wyodrębniony zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań) przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo realizujące te zadania.
Wskazali Państwo, że podstawową zasadą przyjętą dla określenia, które składniki majątku (…) zostaną wniesione do (…) jest zasada, że (…) przypadną te składniki majątku, które są funkcjonalnie związane z Działalnością B+R. Zasada ta dotyczy również wszelkich praw, obowiązków, należności i zobowiązań. Przedmiotem wkładu niepieniężnego będą potrzebne do realizacji zadań gospodarczych wykonywanych przez Dyrektora B+R i Dział B+R, Dyrektora Zarządzającego oraz Dział Zarządzania Projektami i Dział Operacyjny:
1.składniki materialne, w tym rachunek bankowy wraz ze znajdującymi się na nim środkami pieniężnymi, meble laboratoryjne, aparatura naukowo-badawcza, sprzęt laboratoryjny, odczynniki chemiczne, laptopy, wyposażenie biura;
2.składniki niematerialne, w szczególności:
a)prawa do wyników zrealizowanych prac B+R: (…)
b)prawa do realizowanych projektów B+R (projekty w trakcie realizacji, koncepcje). W 2023 i 2024 roku zostały złożone wnioski o dofinansowanie trzech projektów B+R (wnioski są w trakcie oceny): (…)
c)know-how (wiedza o sposobie realizacji projektów B+R, doborze technik i metodologii badawczych, umiejętność prowadzenia prac B+R);
d)zgłoszenia patentowe;
3.prawa i obowiązki, należności i zobowiązania z tytułu, w szczególności:
a)umów o pracę;
b)umów z kontrahentami, w tym wsparcia w zakresie BHP i IT;
c)najmu powierzchni laboratoryjnej;
d)leasingu/najmu aparatury naukowo-badawczej;
e)umowy związane z prawami własności intelektualnej PWI, w tym umowa licencji z dnia 15 listopada 2021 r.;
f)umów dotacyjnych;
g)polis ubezpieczeniowych;
4.księgi rachunkowe oraz dokumentacja prawna, techniczna i pozostała dotycząca przedmiotu wkładu niepieniężnego.
W kwestii uznania, że Przedmiot Transakcji - Działalność B+R - będzie stanowił na dzień sprzedaży zorganizowaną część przedsiębiorstwa istotne jest także przedstawienie informacji i okoliczności, które wskazują na zamiar kontynuowania działalności tej zorganizowanej części przedsiębiorstwa przez Nabywcę.
Kontynuowanie działalności gospodarczej przy zbyciu zorganizowanej części przedsiębiorstwa należy rozumieć, jako sytuację, w której nabywca w związku z dokonanym nabyciem nadal prowadzi przedsiębiorstwo. Przy czym nie chodzi tu o prowadzenie jakiejkolwiek działalności z wykorzystaniem składników jego zorganizowanej części, a o prowadzenie nabytego przedsiębiorstwa.
Powyższe oznacza, że w kwestii zastosowania regulacji zawartej w art. 6 pkt 1 ustawy trzeba mieć na uwadze, że sformułowanie zawarte w przepisie, zgodnie z którym przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa, należy rozumieć w sposób funkcjonalny, a nie tylko werbalny, tzn. analizując, czy dany zespół aktywów, który jest przedmiotem zbycia, pozwala na prowadzenie i służy w sposób trwały prowadzeniu samodzielnej działalności gospodarczej nabywcy, realizowanej uprzednio w przedsiębiorstwie zbywcy.
Podsumowując, zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 6 pkt 1 ustawy, ma miejsce wówczas, gdy jego zorganizowana część przechodzi na własność nabywcy, który kontynuuje działalność gospodarczą zbywcy. Aksjomat racjonalności ustawodawcy oraz kategoryczność sformułowania tego przepisu nakazuje przyjąć, że z transakcją zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 6 ustawy mamy do czynienia tylko wówczas, gdy nabywca kontynuuje działalność gospodarczą przy użyciu nabytej zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Wskazali Państwo w uzupełnieniu wniosku, że (…) będzie kontynuowała działalność prowadzoną przez Działalność B+R, w zakresie w jakim będzie ona prowadzona na moment aportu, wyłącznie w oparciu o wniesione do niej składniki majątkowe. Dla celów zapewnienia kontynuacji działalności prowadzonej przez Działalność B+R w takim zakresie, w jakim będzie ona prowadzona na moment aportu, (…) nie będzie musiała podjąć/wykonać żadnych dodatkowych działań faktycznych lub prawnych (np. zawarcie umów, zapewnienie innych składników majątku poza nabytymi, itp.).
Z informacji podanych przez Państwa wynika zatem, że składniki majątkowe materialne i niematerialne składające się na Działalność B+R umożliwiają Nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa oraz, że Nabywca ma możliwość i będzie w oparciu o ww. składniki kontynuował działalność Spółki.
Mając na uwadze przedstawiony sposób wyodrębnienia przedmiotowej Działalności B+R na płaszczyźnie organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej - uznać należy, że zostały spełnione wszystkie przesłanki dla uznania zespołu składników majątkowych przedsiębiorstwa za jego zorganizowaną część.
Reasumując, zespół składników materialnych i niematerialnych składający się na Działalność B+R który zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego, będzie przedmiotem Aportu, będzie stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT i w konsekwencji jego zbycie na rzecz Nabywcy nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, czyli odpowiadając wprost na Państwa pytanie nie będzie stanowiło przedmiotu opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
Mając na uwadze powyższe należy zgodzić się ze stanowiskiem Zainteresowanych, że przedmiot opisanego we wniosku wkładu niepieniężnego stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy od towarów i usług i w konsekwencji wniesienie aportu nie będzie stanowiło przedmiotu opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Jednocześnie wskazać należy, że w pozostałym zakresie objętym wnioskiem, tj. w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, wydane zostanie/zostało odrębne rozstrzygnięcie.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Zainteresowanych w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie ustalony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postepowania
Zainteresowany będący stroną postępowania ma prawo zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 w zw. z art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.