Interpretacja indywidualna z dnia 16 października 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.401.2024.3.KK
Temat interpretacji
Zastosowanie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT do planowanego aportu X do nowej spółki, a w konsekwencji brak obowiązku wystawienia faktury VAT.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
11 lipca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 11 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. podatku od towarów i usług w kwestii zastosowania art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług do planowanego aportu (…) do nowej spółki, a w konsekwencji brak obowiązku wystawienia faktury VAT. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 17 września 2024 r. (wpływ 17 września 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest osobą prawna - (…) Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej także: …”), mającą siedzibę oraz miejsce zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i tym samym podlegająca w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (polski rezydent podatkowy).
Zgodnie z danymi wynikającymi z Krajowego Rejestru Sądowego przeważającym przedmiotem działalności gospodarczej Wnioskodawczyni jest następująca działalność: (…).
Natomiast zgodnie z umową spółki przedmiot działalności spółki został określony w sposób następujący:
(…).
(…) to firma z (…) doświadczeniem i (…) szkoleń dla kadr systemu oświaty. Działalność Spółki koncentruje się na realizacji szkoleń w ramach (…) (…). (…) działa na podstawie aktu założycielskiego. W akcie założycielskim zostało wskazane, że (…).
Do (…) r. (…) realizowała szkolenia stacjonarne na terenie (…). Od (…) realizuje szkolenia dla (…). Średnio rocznie ok. (…), w których uczestniczy ponad (…). Szkolenia odbywają się w formie stacjonarnej i online.
Intencją Wnioskodawczyni jest potwierdzenie skutków podatkowych planowanego przedsięwzięcia polegającego na wniesieniu wyodrębnionej części działalności gospodarczej Wnioskodawczyni jako aportu do spółki komandytowej, która ma powstać w przyszłości (Nowa spółka), w zamian za prawo do udziału w zyskach spółki komandytowej.
Przedmiotem aportu będzie działalność związana z prowadzeniem (…) (dalej także: (…)) a spółka z ograniczoną odpowiedzialnością zostanie komandytariuszem w Nowej spółce. Nowa spółka zostanie utworzona dopiero po uzyskaniu interpretacji indywidualnej przez Wnioskodawczynię.
(…) działa w oparciu o rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 maja 2019 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz. U. z 2023 r., poz. 2738 ze zm.).
Przepis § 29 określa kryteria wpisu niepublicznej placówki doskonalenia do ewidencji:
1. Utworzenie niepublicznej placówki doskonalenia wymaga uzyskania wpisu do ewidencji prowadzonej przez samorząd województwa właściwy ze względu na siedzibę placówki doskonalenia.
2. Osoba fizyczna i osoba prawna ubiegająca się o wpis do ewidencji niepublicznej placówki doskonalenia składa wniosek o wpis wraz z następującymi dokumentami:
1) aktem założycielskim;
2) statutem w brzmieniu zgodnym z brzmieniem statutu, o którym mowa w art. 185 ust. 1 ustawy;
3) dokumentami poświadczającymi spełnienie warunków, o których mowa w art. 184 ust. 4 pkt 6 i 8 ustawy;
4) decyzją kuratora oświaty o przyznaniu wstępnej akredytacji.
3. Wpis do ewidencji obejmuje następujące dane:
1) imię i nazwisko osoby fizycznej, która będzie prowadziła niepubliczną placówkę doskonalenia, i adres jej zamieszkania albo nazwę osoby prawnej, która będzie prowadziła niepubliczną placówkę doskonalenia, i adres jej siedziby;
2) nazwę niepublicznej placówki doskonalenia;
3) adres siedziby niepublicznej placówki doskonalenia;
4) określenie terytorialnego zasięgu działania niepublicznej placówki doskonalenia;
5) datę rozpoczęcia działalności przez niepubliczną placówkę doskonalenia.
4. Samorząd województwa dokonuje wpisu do ewidencji w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku o wpis oraz z urzędu doręcza osobie fizycznej lub osobie prawnej ubiegającej się o wpis zaświadczenie o wpisie do ewidencji, a kopię zaświadczenia przekazuje kuratorowi oświaty właściwemu ze względu na siedzibę niepublicznej placówki doskonalenia oraz organowi podatkowemu.
5. Zaświadczenie o wpisie do ewidencji zawiera:
1) oznaczenie samorządu województwa, który dokonał wpisu do ewidencji niepublicznej placówki doskonalenia;
2) datę i numer wpisu do ewidencji;
3) imię i nazwisko osoby fizycznej prowadzącej niepubliczną placówkę doskonalenia i adres jej zamieszkania albo nazwę osoby prawnej prowadzącej niepubliczną placówkę doskonalenia i adres jej siedziby;
4) nazwę niepublicznej placówki doskonalenia;
5) adres siedziby niepublicznej placówki doskonalenia;
6) określenie terytorialnego zasięgu działania niepublicznej placówki doskonalenia.
Akt założycielski (…) brzmi następująco: „(…).”
Zgodnie ze statutem (…): „…”.
Skutkiem złożenia przez Wnioskodawczynię wniosku o akredytację, w dniu (…) r. (…) uzyskał akredytację (…) Kuratora Oświaty na podstawie decyzji z dnia (…) r. nr (…). We wskazanej decyzji Kuratorium Oświaty w (…) wskazano, cyt. „…”. Adresatami usług (…) są nauczyciele oraz dyrektorzy szkół i placówek oświatowych.
(…) oferuje w ramach swojej działalności następujące usługi:
- szkolenia stacjonarne i online,
- konsultacje.
Wnioskodawczyni jest właścicielem nieruchomości, którą wynajmuje. Wnioskodawczyni planuje wyodrębnić (…) jako aport i wnieść jako wkład do Nowej spółki. W Nowej spółce Wnioskodawczyni będzie komandytariuszem. Komplementariuszem zaś w Nowej spółce będzie wspólniczka Wnioskodawczyni i Prezes zarządu Wnioskodawczyni, czyli (…).
Poza prowadzeniem (…) Wnioskodawczyni prowadzi również działalności w zakresie najmu. Wnioskodawczyni w ramach wyodrębnienia (…) zamierza wnieść do Nowej spółki aport obejmujący następujące elementy (…):
1) środki trwałe i wartości niematerialne i prawne:
- (…),
2) wyposażenie:
- (…),
3) licencje i abonamenty:
a) programy komputerowe:
- (...)
b) domeny:
- (…),
4) leasing:
a) (…).
Abonament stanowi opłacone prawo do korzystania ze szkoleń znajdujących się w ofercie (…).
5) pracownicy (zatrudnieni w (…) Sp. z o.o.:
a) (…)),
Dodatkową wartością (…) są programy szkoleń, materiały szkoleniowe opracowane przez Wnioskodawczynię, stała współpraca z trenerami, baza klientów.
Bazę klientów stanowią dwie grupy: (…).
Spółka komandytowa, do której wniesiony zostanie aport, przyjmie dla celów podatkowych składniki majątku wynikające z aportu w wartości wynikającej z ksiąg podatkowych Wnioskodawczyni wnoszącej ten wkład oraz podlegać będzie opodatkowaniu w Polsce od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania. Po wniesieniu (…) do Nowej Spółki (…) będzie działał w ten sam sposób jak dotychczas - Wnioskodawczyni na chwilę obecną nie planuje większych zmian w funkcjonowaniu (…), poza ewentualnym rozszerzeniem działań w kierunku (…). Wnioskodawczyni zakłada, że wniesienie aportu do Nowej spółki będzie miało miejsce po otrzymaniu interpretacji indywidualnej. W każdym jednak przypadku Nowa spółka pozostawać będzie podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych na dzień dokonania aportu.
W uzupełnieniu wniosku wyjaśnili Państwo, że:
1. Wyodrębnienie finansowe (…) będącego przedmiotem aportu do Spółki komandytowej na dzień wniesienia aportu będzie polegało na tym, że poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe będzie przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do (…). W tej sytuacji możliwe będzie oddzielenie finansów (…) od finansów Wnioskodawcy związanych z pozostałą działalnością gospodarczą opisaną we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. Możliwe będzie między innymi odrębne ustalenie wartości przychodów uzyskiwanych z (…) i z pozostałej działalności gospodarczej Wnioskodawcy związanej z najmem. Są to bowiem różnego rodzaju usługi. Na dzień aportu (…) do Spółki komandytowej będzie możliwe przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do (…).
W ocenie Wnioskodawcy na dzień aportu (…) do spółki komandytowej składniki majątku składające się na opisany we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej (…) (dalej: „(…)”) będą stanowiły zespół składników materialnych i niematerialnych wyodrębniony finansowo, (…).
2. (…) stanowi inny rodzaj działalności Wnioskodawcy niż pozostała działalność gospodarcza Wnioskodawcy opisana we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, jak również wykorzystuje inne zasoby rzeczowe i taki stan rzeczy będzie istniał również na dzień aportu (…) do spółki komandytowej. Aktualnie (…) jest wyodrębniony od pozostałych rodzajów działalności Wnioskodawcy poprzez statut i pozostałe dokumenty ustrojowe opisane we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. W Krajowym Rejestrze Sądowym (…) nie widnieje aktualnie jako oddział, wydział, czy dział Wnioskodawcy, jednakże jak wskazano powyżej poprzez wydanie takich dokumentów jak: akt założycielski, statut, uzyskanie od (…) Kuratora Oświaty tytułu akredytowanej placówki doskonalenia nauczycieli: Nr wpisu do rejestru: (…), działanie w oparciu o rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 maja 2019 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (…) jest całkowicie odrębną działalnością Wnioskodawcy od pozostałych działalności Wnioskodawcy, do których powyższe dokumenty i przepisy nie mają zastosowania. W ten sposób (…) jest organizacyjnie oddzielony od pozostałych działalności Wnioskodawcy i taki stan rzeczy będzie istniał również na dzień aportu (…) do spółki komandytowej. U Wnioskodawcy będzie podjęta uchwała właściwego organu spółki o wyodrębnieniu składników materialnych i niematerialnych, które będą przedmiotem aportu. Wniesienie tych składników jako aportu do spółki komandytowej nastąpi w formie aktu notarialnego.
W spółce komandytowej podmiotem założycielskim (…) będzie właśnie spółka komandytowa - (…) jest rodzajem działalności, która musi posiadać organ założycielski. W spółce komandytowej (…) będzie stanowił główny przedmiot działalności tej spółki. Organizacyjne wyodrębnienie (…) w spółce komandytowej będzie polegało również na tym, że po wniesieniu (…) do spółki komandytowej (…) będzie kierował Dyrektor, do którego zadań będzie między innymi należało:
a. (…).
W (…) wniesionym jako aport do spółki komandytowej będą obowiązywały również takie dokumenty jak akt założycielski, czy statut i również (…) będzie działał w oparciu o te same przepisy, w oparciu o które aktualnie działa (chyba że dojdzie do nowelizacji lub uchylenia tych przepisów). W (…) wniesionym aportem do spółki komandytowej będą mogli być zatrudniani specjaliści niebędący nauczycielami oraz pracownicy administracji i obsługi. W (…) będą mogli działać trenerzy, którzy będą mieli między innymi następujące zadania:
a. (…).
Jak zatem wynika z powyższego (…) wniesiony aportem do spółki komandytowej będzie działał według tych samym zasad co obecnie działa w strukturach Wnioskodawcy. Zgodnie ze stanem faktycznym opisanym we wniosku o interpretację Wnioskodawczyni w ramach wyodrębnienia (…) zamierza wnieść do Nowej spółki aport obejmujący następujące elementy (…):
1) środki trwałe i wartości niematerialne i prawne:
- (…),
2) wyposażenie:
- (…),
3) licencje i abonamenty:
(…)”.
Na dzień wniesienia aportu do spółki komandytowej w postaci (…) będzie możliwe wyodrębnienie opisanych powyżej składników materialnych i niematerialnych. W ocenie Wnioskodawcy na dzień aportu (…) do spółki komandytowej składniki majątku składające się na opisany we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej (…) (dalej: (…)) będą stanowiły zespół składników materialnych i niematerialnych wyodrębniony organizacyjnie (…).
3. Wyodrębnienie funkcjonalne zostało opisane szczegółowo we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. Należy bowiem podkreślić, że Wnioskodawca planuje przedsięwzięcie polegające na wniesieniu wyodrębnionej części działalności gospodarczej Wnioskodawczyni jako aportu do spółki komandytowej, która ma powstać w przyszłości (Nowa spółka), w zamian za prawo do udziału w zyskach spółki komandytowej. Przedmiotem aportu będzie działalność związana z prowadzeniem (…) (dalej także: (…)). Na dzień aportu (…) będzie realizował cele i zadania służące doskonaleniu zawodowemu nauczycieli, pracowników oświaty, pracowników organów nadzorujących i prowadzących szkoły. Funkcjonalne wyodrębnienie będzie polegało na tym, że w spółce komandytowej będą realizowane następujące cele (…):
a. (…).
(…) będzie realizował swoje cele poprzez:
a. (…).
Formy realizacji zadań (…):
a. (…)”.
Ponadto w ramach wyodrębnienia funkcjonalnego w (…) dodatkową wartością (…) są programy szkoleń, materiały szkoleniowe opracowane przez Wnioskodawczynię, stała współpraca z trenerami, baza klientów i elementy te również będą wykorzystywane w (…) po wniesieniu aportu do spółki komandytowej. Bazę klientów stanowią dwie grupy: (…) i te dane również będą wykorzystywane w (…) po wniesieniu aportu do spółki komandytowej zgodnie z przepisami dotyczącymi RODO. Po wniesieniu (…) jako aportu do spółki komandytowej obsługę administracyjno-księgową będzie prowadził podmiot założycielski. (…) będzie prowadził dokumentację przebiegu doskonalenia zawodowego nauczycieli oraz rejestr wydanych świadectw i zaświadczeń. W ocenie Wnioskodawcy opisane powyżej okoliczności, jak również te wskazane we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej potwierdzają, że na dzień aportu(…)do Spółki komandytowej, składniki majątku składające się na (…) będą stanowiły potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze.
Wynika to z faktu, iż (…) stanowi inny rodzaj działalności Wnioskodawcy niż pozostała działalność gospodarcza Wnioskodawcy opisana we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, jak również wykorzystuje inne zasoby rzeczowe i taki stan rzeczy będzie istniał również na dzień aportu (…) do spółki komandytowej. Ponieważ (…) u Wnioskodawcy będzie działał na podobnych zasadach co w spółce komandytowej to również obecne zadania gospodarcze będą mogły być realizowane w spółce komandytowej.
W ocenie Wnioskodawcy opisanej powyżej okoliczności jak również te wskazane we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej świadczą o tym, że na dzień aportu (…) do Spółki komandytowej, składniki majątku składające się na (…) będą stanowiły zespół składników materialnych i niematerialnych wyodrębniony funkcjonalnie w Spółce (…).
4. (…) na dzień aportu będzie mógł samodzielnie funkcjonować jako odrębny podmiot samodzielnie realizujący określone zadania gospodarcze związane z prowadzeniem (…). Działalność (…) jest całkowicie różna od działalności, którą Wnioskodawczyni realizuje w pozostałym zakresie. Do spółki komandytowej będą przeniesione wszystkie elementy związane z prowadzeniem działalności (…), a zatem będzie ona mogła być prowadzona samodzielnie.
5. W oparciu o nabyte składniki majątku, Spółka komandytowa do której wniesiony zostanie aport w postaci (…), będzie miała faktyczną możliwość prowadzenia działalności gospodarczej w niezmienionym zakresie (w tym znaczeniu, że również ta działalność będzie związana z prowadzeniem (…)). Wniesione aportem składniki majątku będą w pełni wystarczające do prowadzenia przez Spółkę komandytową działalności gospodarczej w niezmienionym zakresie, tj. jako (…). Nie będzie konieczności angażowania dodatkowych składników majątkowych (różniących się od tych, które wykorzystuje aktualnie (…)) lub podejmowania dodatkowych działań (w znaczeniu innych działań niż dotychczas podejmował i podejmuje (…)) do uruchomienia ww. działalności.
6. Spółka komandytowa, po wniesieniu aportu, będzie posiadała wystarczające zasoby, zarówno w zakresie materialnym (w tym sprzęt i wyposażenie), jak i niematerialnym (zasoby ludzkie oraz zasoby niematerialne i prawne) żeby prowadzić/kontynuować działalność (…). Nie będzie konieczne w tym celu podejmowanie żadnych innych działań niż dotychczas podejmował (…) ani angażowanie dodatkowych zasobów, innych niż wniesione aportem (oczywiście do czasu ich zużycia).
Konieczne będzie jedynie wynajęcie pomieszczeń biurowych i zawarcie w tym zakresie umowy najmu. Każda nowa spółka musi mieć siedzibę a więc (…) będzie również musiał mieć siedzibę. Nowa spółka będzie zobowiązana prowadzić (…) zgodnie z obowiązującymi przepisami, a więc dokonywać w tym zakresie przeglądów aktualnie obowiązujących przepisów i dostosowywać (…) do aktualnie obowiązujących przepisów. Jeżeli będą tego wymagały przepisy wnioskodawca uzyska zgodę wierzycieli na przeniesienie zobowiązań wynikających z aportu. Ponadto niezbędne będzie złożenie wniosku do rejestru, do którego wpisany jest (…) o zmianę danych zawartych we wpisie w zakresie danych dotyczących organu prowadzącego. Wnioskodawca przestanie być bowiem organem prowadzącym (…).
7. W skład opisanego we wniosku aportu nie wchodzą żadne nieruchomości.
8. Wnioskodawczyni nie korzystała np. z finansowania dłużnego na nabycie nieruchomości, które miałyby być przedmiotem aportu ponieważ żadna nieruchomość nie jest przedmiotem aportu. W związku z powyższym Wnioskodawczyni nie jest stroną żadnych zawartych w tym zakresie umów (np. umowy kredytu), w stosunku do przedmiotów aportu.
9. Składniki materialne i niematerialne wniesione aportem do spółki komandytowej będą wykorzystywane przez tą spółkę komandytową. Ale jednocześnie to co zostanie wniesione aportem do spółki komandytowej nie będzie już wykorzystywane przez spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością (wnioskodawczynię), bo ona z założenia nie ma prowadzić działalności (…). Zasoby ludzkie, programy szkoleń, zasoby klientów i kontrahentów, sprzęt i wyposażenie wniesione aportem do spółki komandytowej jako zasoby (…) będą wykorzystywane już tylko przez spółkę komandytową, a nie przez spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością czyli Wnioskodawczynię.
10. Obecnie dwie nieruchomości posiadane przez Spółkę z o.o. ((…)) są wynajmowane zewnętrznym podmiotom jako lokale do prowadzenia przez te podmioty działalności gospodarczej. Nieruchomości te nie będą przedmiotem aportu do spółki komandytowej. Obecnie najemcami są (…).
Na dzień aportu planuje się kontynuację działalności polegającej na wynajmie lokali użytkowych w tych nieruchomościach.
11. Wartość wkładu (…), na dzień aportu, zostanie określona w umowie spółki komandytowej. Wartość ta, na dzień przeniesienia, będzie odpowiadała możliwej do ustalenia samodzielnie przez stronę wartości rynkowej tego wkładu w oparciu o ogólną wiedzę strony. Strona nie będzie dokonywała wyceny tego aportu przez rzeczoznawcę i samodzielnie ustali tę wartość. Jednocześnie strona nie podejmie żadnych celowych działań mających na celu określenie aportu w wartości niższej niż znana stronie z ogólnej wiedzy strony cena rynkowa.
12. W ramach aportu (…) nastąpi tzw. „przejście zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę” w trybie art. 231 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1465 ze zm.).
13. Zgodnie z przepisami kodeksu spółek handlowych w spółce komandytowej nie ma takiego pojęcia jak „kapitał zakładowy” – kapitał zakładowy dotyczy np. spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Wartość aportu (wkładu niepieniężnego) do spółki komandytowej będzie stanowiła ustalona przez stronę według wiedzy ogólnej strony wartość (…).
Pytanie w zakresie podatku od towarów i usług (ostatecznie sformułowane w piśmie z 17 września 2024 r.)
Czy do opisanego w stanie faktycznym niniejszego wniosku o interpretacje planowanego aportu (…) do nowej spółki znajdzie zastosowanie art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a więc czy czynność ta będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT, a w konsekwencji czy będzie się wiązać z obowiązkiem wystawienia faktury VAT przez Wnioskodawczynię? (pytanie oznaczone we wniosku nr 4)
Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w piśmie z 17 września 2024 r.)
W ocenie Wnioskodawcy do opisanego w stanie faktycznym niniejszego wniosku o interpretacje planowanego aportu (…) do nowej spółki znajdzie zastosowanie art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a więc czynność ta nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT, a w konsekwencji nie będzie się wiązać z obowiązkiem wystawienia faktury VAT przez Wnioskodawczynię.
Zdaniem Wnioskodawczyni (…), który ma zostać wydzielony z majątku Wnioskodawczyni do Nowej Spółki, spełnia definicję zawartą w art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług, a tym samym stanowi on zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu tego przepisu.
W konsekwencji, zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, do wydzielenia (…) do Nowej Spółki nie będą mieć zastosowania przepisy ustawy o podatku od towarów i usług.
Poprawność powyższego stanowiska znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach organów podatkowych, a tytułem przykładu można wskazać następujące pisma: interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 9 marca 2011 r. (nr ILPP2/443-1966/10-5/MN) oraz interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 19 lipca 2010 r. (nr IBPB2/423-589/10/MO) i interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 19 października 2010 r. (nr ILPP1/443-788/10-4/BD).
Przekładając wyżej wskazane przepisy i interpretacje organów skarbowych na rzecz niniejszej sprawy, należy uznać, że (…) stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa Spółki w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o CIT i w związku z tym jego aport do Nowej spółki nie spowoduje powstania przychodu podatkowego ani po stronie Wnioskodawczyni wnoszącej aport, ani po stronie Nowej Spółki.
Wniesienie zorganizowanej części przedsiębiorstwa w postaci (…) zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy VAT, spowoduje, że do tej czynności nie będą mieć zastosowania przepisy ustawy VAT, a w konsekwencji Wnioskodawczyni nie będzie wystawiać faktury VAT z tytułu wniesienia aportu i nie powstanie obowiązek podatkowy w podatku VAT w tym zakresie.
Dlatego też stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.
Na końcu należy dodać, że w ocenie Wnioskodawczyni wydana interpretacja indywidualna wywoła skutki wynikające z art. 14n paragraf 1 pkt. 1 ustawy Ordynacja podatkowa do nowo utworzonej spółki.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
W świetle art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w przepisach ustawy jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Jednocześnie art. 6 ustawy o VAT wskazuje na wyłączenia określonych czynności spod zakresu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Są w nim wskazane czynności, które co do zasady należą do grupy czynności podlegających opodatkowaniu, mieszczące się w zakresie odpłatnej dostawy towarów czy też odpłatnego świadczenia usług, z uwagi jednak na stosowne wyłączenie, czynności te nie podlegają opodatkowaniu.
Na mocy art. 6 pkt 1 ustawy:
Przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Ustawodawca w ww. przepisie nie zdefiniował, co należy rozumieć pod pojęciem „transakcji zbycia”. Uwzględniając zakres przedmiotowy ustawy o podatku od towarów i usług pojęcie to należy rozumieć w sposób zbliżony do pojęcia „dostawy towarów” w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. „zbycie” obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, nieodpłatne przekazanie, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu. Zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa podlega zasadzie swobody umów, a więc może nastąpić na podstawie każdej czynności rozporządzającej, w tym także w formie umowy sprzedaży lub aportu.
Podkreślenia wymaga, że ze względu na szczególny charakter przepisu art. 6 pkt 1 ustawy o podatku VAT, winien on być interpretowany ściśle, co oznacza, że ma zastosowanie wyłącznie w przypadku zbycia (a zatem wszelkich czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel) przedsiębiorstwa (w rozumieniu Kodeksu cywilnego) lub zorganizowanej jego części, zdefiniowanej w art. 2 pkt 27e ustawy.
Wskazany wyżej przepis art. 2 pkt 27e ustawy stanowi:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o zorganizowanej części przedsiębiorstwa – rozumie się przez to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.
Podstawowym wymogiem dla uznania, że transakcja dotyczy zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest więc to, aby obejmowała ona zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych). Elementami zespołu składników materialnych i niematerialnych, stanowiących zorganizowaną część przedsiębiorstwa, powinny być w szczególności aktywa trwałe, obrotowe, a także czynnik ludzki, czyli kadra pracownicza.
Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym, w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze. Organizacyjny aspekt wyodrębnienia oznacza, że składniki tworzące „część przedsiębiorstwa” powinny posiadać cechę zorganizowania. Cecha ta powinna występować w „istniejącym przedsiębiorstwie”, a więc w ramach prowadzonej działalności i dotyczyć określonego zespołu składników tworzących część tego przedsiębiorstwa.
Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której przez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Natomiast wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość – obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona – obiektywnie oceniając – posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.
Ponadto, wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest przede wszystkim wyodrębniona organizacyjnie, ale także posiada wewnętrzną samodzielność finansową.
W związku z powyższym, w rozumieniu przepisów podatkowych, aby określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.
Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.
Reasumując, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są łącznie następujące przesłanki:
1. istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania;
2. zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie;
3. składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych;
4. zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.
Brak zaistnienia którejkolwiek z omawianych powyżej przesłanek wyklucza uznanie zespołu składników majątkowych przedsiębiorstwa za jego zorganizowaną część w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy.
Ponadto, przy ocenie czy składniki majątku powinny być uznane za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy uwzględnić należy następujące okoliczności:
- zamiar kontynuowania przez nabywcę działalności prowadzonej dotychczas przez zbywcę przy pomocy składników majątkowych będących przedmiotem transakcji oraz
- faktyczną możliwość kontynuowania tej działalności w oparciu o składniki będące przedmiotem transakcji.
Wskazanej oceny należy dokonać na moment przeprowadzenia transakcji. Tym samym, w przypadku, gdy konieczne dla kontynuowania działalności gospodarczej jest angażowanie przez nabywcę innych składników majątku, które nie są przedmiotem transakcji lub podejmowanie dodatkowych działań, brak jest możliwości stwierdzenia, że w danym przypadku zespół składników majątkowych stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa.
Zaznaczenia wymaga, że definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawarta w przepisie art. 2 pkt 27e ustawy, nie jest definicją samoistną, lecz należy rozpatrywać ją m.in. w kontekście uregulowań art. 6 pkt 1 ustawy, który wyłącza z opodatkowania podatkiem od towarów i usług zbycie składników majątkowych i niemajątkowych uprzednio wyodrębnionych organizacyjnie i finansowo w istniejącym przedsiębiorstwie, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, nie dotyczy natomiast zbycia poszczególnych składników majątkowych przedsiębiorstwa.
Zakres powyższego wyłączenia z zakresu opodatkowania zdefiniował w wyrokach Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W wyroku z dnia 27 listopada 2003 r. sprawa C-497/01 Zita-Modes, TSUE stwierdził, że celem ww. opcji jest uproszczenie rozliczeń związanych z przeniesieniem majątku przedsiębiorstwa lub jego części, bądź wniesieniem ich aportem. W wyroku tym przyjęto, że jeżeli państwo członkowskie wprowadziło do swojego systemu VAT opcję zawartą w pierwszym zdaniu art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy uznając, że w przypadku wydania całości majątku nie ma miejsca dostawa towarów w rozumieniu regulacji VAT, to zasada ta ma zastosowanie – nie wyłączając możliwości ograniczenia jej stosowania do okoliczności zawartych w zdaniu drugim tego samego paragrafu – do każdego wydania przedsiębiorstwa lub samodzielnej części przedsiębiorstwa, włączając składniki materialne i niematerialne, które łącznie stanowią przedsiębiorstwo lub część przedsiębiorstwa, mogącego samodzielnie prowadzić działalność gospodarczą. Nabywca musi jednak wyrazić zamiar dalszego prowadzenia nabytego przedsiębiorstwa lub jego części, a nie jego bezpośredniej likwidacji i sprzedaży zapasów. TSUE wskazał, że biorąc pod uwagę cel dyrektywy, pojęcia w niej użyte powinny być interpretowane w sposób jednolity i niezależny (autonomiczny), uwzględniając kontekst i cel regulacji. W wyroku tym, dokonując wykładni funkcjonalnej art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy, TSUE uznał, że celem wyłączenia zbycia przedsiębiorstwa z opodatkowania jest zapewnienie neutralności podatkowej takiej czynności, która obciążając stronę istotnym zobowiązaniem podatkowym i tak rodziłaby prawo do odliczenia lub zwrotu podatku naliczonego. Trybunał podkreślił, że przeniesienie, o jakim mowa w art. 19 Dyrektywy 2006/112/WE, dotyczy między innymi części przedsiębiorstwa, a istotne znaczenie ma funkcjonalne powiązanie składników majątkowych umożliwiające realizację określonego zadania gospodarczego.
Ponadto TSUE zauważył, że przejmującego należy traktować jako następcę zbywającego, przy czym, aby przejmujący mógł zostać uznany za następcę zbywającego, musi on kontynuować działalność prowadzoną przez zbywcę.
Podobnie Trybunał wypowiedział się w wyroku z dnia 10 listopada 2011 r. w sprawie C-444/10 Finanzamt Ludenscheid przeciwko Christel Schriever, wskazując, że regulacja art. 5 (8) VI Dyrektywy Rady (obecnie art. 19 Dyrektywy 112) obejmuje przekazanie przedsiębiorstwa lub jego samodzielnej części, w tym składników materialnych i ewentualnie niematerialnych, łącznie składających się na przedsiębiorstwo lub część przedsiębiorstwa zdolną prowadzić samodzielną działalność gospodarczą, nie obejmuje zaś samego zbycia towarów, jak sprzedaż zapasu produktów. Jak wskazuje Trybunał, stwierdzenie, że nastąpiło przekazanie przedsiębiorstwa lub jego samodzielnej części w rozumieniu art. 19 Dyrektywy 112, wymaga by całość przekazanych składników pozwalała na prowadzenie samodzielnej działalności gospodarczej. Kwestię, czy całość ta musi obejmować określone dobra, zarówno ruchome, jak i nieruchome, należy rozpatrywać z punktu widzenia charakteru prowadzonej działalności gospodarczej.
O tym, czy nastąpiło zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa decydują każdorazowo okoliczności faktyczne związane z konkretną transakcją. Podatnik obowiązany jest do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z koniecznością prawidłowego zdefiniowania dokonywanej czynności.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że działalność Spółki koncentruje się na realizacji szkoleń w ramach (…). Do (…) r. Spółka realizowała szkolenia stacjonarne na terenie (…), natomiast od (…) r. Spółka realizuje szkolenia dla nauczycieli i dyrektorów (…) zarówno w formie stacjonarnej jak i online. Planują Państwo wniesienie wyodrębnionej części działalności gospodarczej Spółki jako aportu do nowej spółki w zamian za prawo do udziału w zyskach spółki komandytowej. Przedmiotem aportu będzie działalność związana z prowadzeniem (…) a Spółka zostanie komandytariuszem w nowej spółce.
Państwa wątpliwości dotyczą kwestii braku zastosowania art. 6 pkt 1 ustawy do planowanego aportu (…) do nowej spółki, a w konsekwencji braku obowiązku wystawienia faktury VAT w związku z ww. transakcją.
Jak już wyjaśniono, zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jak o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa w momencie ich przekazania (na ile stanowią w przedsiębiorstwie w tym momencie, wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).
Przedstawione we wniosku okoliczności wskazują, że opisany zespół składników materialnych i niematerialnych składających się na (…), na moment transakcji będzie cechował się wyodrębnieniem organizacyjnym, finansowym oraz funkcjonalnym i mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące przypisane mu zadania.
Jak Państwo wskazali we wniosku, wyodrębnienie finansowe (…) będzie polegało na tym, że poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe będzie przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do (…). Państwa zdaniem możliwe będzie oddzielenie finansów (…) od finansów Spółki związanych z pozostałą działalnością gospodarczą opisaną we wniosku. Możliwe będzie między innymi odrębne ustalenie wartości przychodów uzyskiwanych z (…) i z pozostałej działalności gospodarczej związanej z najmem. Na dzień aportu (…) do Spółki komandytowej będzie możliwe przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do (…).
W świetle powyższego należy uznać, że przenoszona do nowej spółki część Państwa przedsiębiorstwa –(…)– na moment transakcji będzie spełniła warunek wyodrębnienia finansowego przewidzianego dla uznania danego zespołu składników majątkowych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa.
Zgodnie z przedstawionymi przez Państwa informacjami, spełniona zostanie również przesłanka wyodrębnienia organizacyjnego (…) w Państwa przedsiębiorstwie. Podali Państwo, że (…) stanowi inny rodzaj działalności niż pozostała działalność gospodarcza Spółki opisana we wniosku, jak również wykorzystuje inne zasoby rzeczowe i taki stan rzeczy będzie istniał również na dzień aportu (…) do spółki komandytowej. Aktualnie (…) jest wyodrębniony od pozostałych rodzajów działalności Spółki poprzez statut i pozostałe dokumenty ustrojowe. W Krajowym Rejestrze Sądowym (…) nie widnieje aktualnie jako oddział, wydział, czy dział Spółki, jednakże poprzez wydanie takich dokumentów jak: akt założycielski, statut, uzyskanie od (…) Kuratora Oświaty tytułu akredytowanej placówki doskonalenia nauczycieli, działanie w oparciu o rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej,(…)jest całkowicie odrębną działalnością od pozostałych działalności Spółki, do których powyższe dokumenty i przepisy nie mają zastosowania. W ten sposób(…)jest organizacyjnie oddzielony od pozostałych działalności Spółki i taki stan rzeczy będzie istniał również na dzień aportu(…)do spółki komandytowej. W Spółce podjęta będzie uchwała właściwego organu spółki o wyodrębnieniu składników materialnych i niematerialnych, które będą przedmiotem aportu, a wniesienie tych składników jako aportu do spółki komandytowej nastąpi w formie aktu notarialnego.
W spółce komandytowej podmiotem założycielskim(…) będzie spółka komandytowa, a (…) będzie stanowił główny przedmiot działalności tej spółki. Organizacyjne wyodrębnienie (…) w spółce komandytowej będzie polegało również na tym, że po wniesieniu (…) do spółki komandytowej (…) będzie kierował Dyrektor, do którego zadań będzie między innymi należało:
a. (…).
W (…) wniesionym jako aport do spółki komandytowej będą obowiązywały również takie dokumenty jak akt założycielski, czy statut i również (…) będzie działał w oparciu o te same przepisy, w oparciu o które aktualnie działa. W (…) wniesionym aportem do spółki komandytowej będą mogli być zatrudniani specjaliści niebędący nauczycielami oraz pracownicy administracji i obsługi. W (…) będą mogli działać trenerzy, którzy będą mieli między innymi następujące zadania:
a. (…).
Jak zatem wynika z powyższego (…) wniesiony aportem do spółki komandytowej będzie działał według tych samym zasad co obecnie działa w strukturach Spółki. W ramach wyodrębnienia (…) zamierzają Państwo wnieść do nowej spółki aport obejmujący następujące elementy (…):
1) środki trwałe i wartości niematerialne i prawne:
- (…),
2) wyposażenie:
- (…),
3) licencje i abonamenty:
a) programy komputerowe:
- (…)
b) Domeny:
- (…),
4) leasing:
a) (…).
5) pracownicy (zatrudnieni w (…)Sp. z o.o.:
a) (…).
Spełniony będzie również warunek wyodrębnienia funkcjonalnego (…). Wskazali Państwo, że na dzień aportu (…) będzie realizował cele i zadania służące doskonaleniu zawodowemu nauczycieli, pracowników oświaty, pracowników organów nadzorujących i prowadzących szkoły. Funkcjonalne wyodrębnienie będzie polegało na tym, że w spółce komandytowej będą realizowane następujące cele (…):
- celem działań podejmowanych przez Ośrodek jest organizowanie i prowadzenie różnorodnych form doskonalenia zawodowego:
a. (…).
Ponadto w ramach wyodrębnienia funkcjonalnego w (…) dodatkową wartością (…) są programy szkoleń, materiały szkoleniowe opracowane przez Spółkę, stała współpraca z trenerami, baza klientów i elementy te również będą wykorzystywane w (…) po wniesieniu aportu do spółki komandytowej. Bazę klientów stanowią dwie grupy: (…) i te dane również będą wykorzystywane w (…) po wniesieniu aportu do spółki komandytowej zgodnie z przepisami dotyczącymi RODO. Po wniesieniu(…) jako aportu do spółki komandytowej, obsługę administracyjno-księgową będzie prowadził podmiot założycielski.(…) będzie prowadził dokumentację przebiegu doskonalenia.
Podali Państwo również, że (…) na dzień aportu będzie mógł samodzielnie funkcjonować jako odrębny podmiot samodzielnie realizujący określone zadania gospodarcze związane z prowadzeniem (…). Działalność(…)jest całkowicie różna od działalności, którą Spółka realizuje w pozostałym zakresie. Do spółki komandytowej będą przeniesione wszystkie elementy związane z prowadzeniem działalności (…), a zatem będzie ona mogła być prowadzona samodzielnie.
Z uwagi na przedstawione okoliczności sprawy uznać należy, że opisany zespół składników materialnych i niematerialnych na moment transakcji będzie cechował się wyodrębnieniem organizacyjnym, finansowym oraz funkcjonalnym oraz będzie posiadał zdolność funkcjonowania jako niezależne przedsiębiorstwo. Nowa spółka będzie miała faktyczną możliwość kontynuowania działalności w oparciu o składniki będące przedmiotem transakcji i przejawia zamiar kontynuowania tej działalności.
Przedstawione w opisie sprawy okoliczności oraz dokonana w kontekście przytoczonych regulacji prawnych oraz orzecznictwa TSUE ich całościowa analiza, prowadzi do wniosku, że zostaną spełnione wszystkie wskazane wcześniej przesłanki do uznania zespołu składników materialnych i niematerialnych składających się na (…), za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.
W konsekwencji uznania opisanego zespołu składników materialnych i niematerialnych składających się na (…) za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, planowana transakcja aportu (…) do nowej spółki, która będzie kontynuowała dotychczasową działalność (…) realizowaną z wykorzystywaniem tego zespołu składników, będzie stanowić czynność wyłączoną z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.
Przechodząc z kolei do kwestii obowiązku udokumentowania transakcji fakturą VAT należy zaznaczyć, że kwestie dotyczące dokumentowania czynności podlegających opodatkowaniu regulują przepisy art. 106a-106q ustawy.
Zgodnie z art. 106a pkt 1a ustawy:
Przepisy niniejszego rozdziału stosuje się do sprzedaży, z wyjątkiem przypadków, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 i 5 oraz ust. 1a, w których usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego i faktura dokumentująca te transakcje nie jest wystawiana przez usługobiorcę lub nabywcę towarów w imieniu i na rzecz usługodawcy lub dokonującego dostawy towarów.
Jak stanowi art. 106b ust. 1 ustawy:
Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:
1) sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;
2) wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość, chyba że podatnik korzysta z procedury szczególnej, o której mowa w dziale XII w rozdziale 6a;
3) wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
4) otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy:
a) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,
b) czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4,
c) dostaw towarów, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 1b.
Na podstawie art. 106b ust. 2 ustawy:
Podatnik nie jest obowiązany do wystawienia faktury w odniesieniu do sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie art. 43 ust. 1, art. 113 ust. 1 i 9 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3.
Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 22 ustawy:
Sprzedaż oznacza odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
W tym miejscu należy wskazać, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz przepisu wykonawcze do tej ustawy nie regulują kwestii dokumentowania czynności innych niż objętych ustawą o podatku od towarów i usług.
W przedmiotowej sprawie aport (…) do nowej spółki będzie czynnością zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy i będzie wyłączony z opodatkowania podatkiem od towarów i usług w myśl art. 6 pkt 1 ustawy. Tym samym, przedmiotowa czynność aportu nie powinna zostać udokumentowana fakturą, gdyż nie będzie stanowić sprzedaży w rozumieniu art. 2 pkt 22 ustawy.
W związku z powyższym, nie będą Państwo zobowiązani do udokumentowania fakturą transakcji aportu zorganizowanej części przedsiębiorstwa do nowej spółki.
Podsumowując, Państwa stanowisko w zakresie podatku od towarów i usług (oznaczone we wniosku nr 4) jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy przedstawionego zdarzenia przyszłego i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa zapytania w zakresie podatku od towarów i usług, tj. ogranicza się wyłącznie do odpowiedzi na Państwa pytanie czy do opisanego w stanie faktycznym niniejszego wniosku o interpretacje planowanego aportu (…) do nowej spółki znajdzie zastosowanie art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a więc czy czynność ta będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT, a w konsekwencji czy będzie się wiązać z obowiązkiem wystawienia faktury VAT przez Wnioskodawczynię. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, a wynikające z opisu sprawy oraz Państwa stanowiska – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Organ informuje, że w zakresie oceny prawnej stanowiska zawartego we wniosku w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowani ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Stosownie do art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.