Uznanie aportu autobusów za czynność podlegającą opodatkowaniu według właściwej stawki. Podstawa opodatkowania dla aportu autobusów. - Interpretacja - 0113-KDIPT1-3.4012.532.2024.3.JM

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 18 października 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.532.2024.3.JM

Temat interpretacji

Uznanie aportu autobusów za czynność podlegającą opodatkowaniu według właściwej stawki. Podstawa opodatkowania dla aportu autobusów.

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług:

-w części uznania aportu autobusów za czynność podlegającą opodatkowaniu według właściwej stawki– jest prawidłowe;

-w części ustalenia podstawy opodatkowania dla aportu autobusów – jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

2 lipca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 2 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy uznania aportu autobusów za czynność podlegającą opodatkowaniu według właściwej stawki oraz ustalenia podstawy opodatkowania dla ww. aportu. Uzupełnili go Państwo pismem z 4 lipca 2024 r. (wpływ 4 lipca 2024 r.), a w odpowiedzi na wezwanie pismem z 10 września 2024 r. (wpływ 10 września 2024 r.) oraz pismem z 14 października 2024 r. (wpływ 15 października 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina Miasto jest zarejestrowana na potrzeby podatku od towarów i usług jako podatnik VAT czynny. W ramach przeprowadzonej centralizacji rozliczeń podatku VAT rozlicza się łącznie ze wszystkimi podległymi jednostkami budżetowymi.

Realizacja usług transportu zbiorowego w zakresie transportu autobusowego w Gminie jest wykonywana przez spółkę pod nazwą X Sp. z o.o., w której Gmina jest założycielem i 100% udziałowcem. Spółka posiada status jednoosobowej spółki Gminnej, której podstawowym celem i przedmiotem działania jest wykonywanie zadania własnego Gminy w zakresie transportu zbiorowego, wynikającego z przepisu art. 7 ust. 1 pkt 4 ustawy o samorządzie gminnym. Spółka jest odrębnym, zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku VAT.

Gmina Miasta zawarła umowy w 2023 roku na zakup fabrycznie nowych autobusów niskopodłogowych o napędzie spalinowym.

Autobusy zostały zakupione z dofinansowaniem w ramach realizacji Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych.

Wniosek o dofinansowanie zakupu taboru był składany w kwocie brutto (nie ma możliwości złożenia wniosku o dofinansowanie w kwocie netto). Y (operator programu) wskazał, że wartość inwestycji wskazana we wniosku o dofinansowanie stanowi kwotę brutto, a zasady rozliczania podatku VAT przez jednostki samorządu terytorialnego, regulują przepisy powszechnie obowiązujące. Zakup autobusów były udokumentowany fakturami VAT wystawionymi na Gminę Miasto.

Gmina przekazała Spółce na podstawie Umowy dzierżawy w 2023 r. autobusy za czynsz dzierżawny w wysokości zł brutto miesięcznie łącznie za wszystkie ... pojazdy. Umowa obowiązuje od października 2023.

Gmina przekaże w formie aportu zakupiony tabor autobusowy do spółki. Uzyskane w formie aportu pojazdy będą wykorzystywane przez Spółkę X w ramach podstawowej działalności świadczenia odpłatnych usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego.

Wniesienie wkładu niepieniężnego zostanie udokumentowane za pomocą faktury wystawionej przez Gminę na kwotę brutto.

Gmina za tabor autobusowy zapłaciła kwotę brutto kontrahentowi, i do Spółki zostaną przekazane aportem autobusy w wartości brutto.

Spółka otrzyma fakturę celem uregulowania na rachunek bankowy Gminy podatku VAT od aportu. Spółka będzie zobowiązana do dokonania na rzecz Gminy dodatkowo płatności odpowiadającej wartości podatku VAT z tytułu przedmiotowej transakcji.

Zarządzenie, które będzie obowiązywać w sprawie przekazania spółce środków trwałych w postaci prawa własności .... autobusów.

Treść: przekazanie do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością środków trwałych tj.: prawa własności czterech autobusów z przeznaczeniem na podwyższenie kapitału zakładowego spółki poprzez ustanowienie udziałów.

Udziały pokryte zostaną niepieniężnymi wkładami w postaci czterech autobusów.

Nadwyżkę (agio) przeznacza się na kapitał zapasowy spółki.

Wszystkie udziały powstałe w wyniku podwyższenia kapitału zakładowego zostaną objęte przez Gminę.

Na pytania:

1)„Czy wartość przedmiotu wkładu niepieniężnego do spółki w postaci autobusów zostanie określona w umowie aportowej albo innym dokumencie o podobnym charakterze, z którego będzie wynikać sposób kalkulacji wynagrodzenia, tj. że Strony transakcji postanowiły, że wynagrodzeniem będą wydane udziały, których wartość obliczona będzie według wartości nominalnej. Innymi słowy, czy to, że zapłatą za wniesiony aport będzie wartość udziałów obliczona po cenie nominalnej będzie wynikało z umów pomiędzy stronami?

2)Czy dokonają Państwo aportu ww. autobusów do spółki wyłącznie w zamian za udziały w spółce? Jeśli nie, to jakie dokładnie świadczenie zwrotne otrzymają Państwo od spółki za dokonanie wniesienia aportu?

3)Czy Państwo oraz Spółka są podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 32 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.)? Jeśli tak, to prosimy wskazać jakiego rodzaju są to powiązania.

4)Jaka będzie wartość rynkowa aportu?

5)Jaka będzie wartość nominalna udziałów?

6)Ile udziałów zostanie wydane?”,

odpowiedzieli Państwo

Odpowiedź do pytania ad. 1

Tak, wartość przedmiotu wkładu niepieniężnego w postaci autobusów zostanie określona w zarządzeniu dotyczącym przekazania aportu do spółki. Dokument ten będzie precyzować sposób kalkulacji wynagrodzenia, w tym jak strony transakcji ustaliły wartość wkładu oraz sposób wydania udziałów w zamian za aport.

Odpowiedź do pytania ad. 2 - aport ww. autobusów do spółki dokonany będzie wyłącznie za udziały.

Odpowiedź do pytania ad. 3 - Gmina Miasta oraz X spółka z o.o. są podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 32 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2024 r poz. 361 ze zm.)

1.Powiązania kapitałowe - Gmina Miasta posiada udziały w spółce 100%.

2.Powiązania osobowe - Burmistrz Miasta jest zgromadzeniem wspólników.

3.Powiązania organizacyjne - Gmina kontroluje, ma wpływ na działalność spółki, np. poprzez posiadanie większościowego pakietu udziałów.

Odpowiedź do pytania ad. 4

·zł.

Odpowiedź do pytania ad. 5

Wartość nominalna udziałów przekazanych jako aport w dniu 2025 roku wynosi zł.

Nadwyżka (agio) czyli nadwyżka ponad wartość nominalną, wynosi zł. Zostanie ona przeznaczona na kapitał zapasowy spółki.

Odpowiedź do pytania ad. 6

1 udział zł/udziały.

Gmina Miasta, w związku z otrzymaniem w dniu 09 października 2024 r wezwania sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.532.2024.2.JM w sprawie uzupełnienia braków formalnych wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług przekazuje informacje stanowiące odpowiedzi na zawarte w wezwaniu pytania.

Na pytanie:

1)„W związku ze wskazaniem w opisie sprawy, że: „Gmina za tabor autobusowy zapłaciła kwotę brutto kontrahentowi, i do Spółki zostaną przekazane aportem autobusy w wartości brutto” prosimy o jednoznaczne wskazanie czy wartość brutto przekazywanych autobusów będzie stanowić wartość nominalną udziałów i podatku VAT, którego równowartość otrzymają Państwo od Spółki na Państwa rachunek bankowy? Jeśli nie, to prosimy wskazać jakie elementy uwzględnią Państwo w wartości brutto przekazywanych autobusów?”, odpowiedzieli Państwo

Gmina za tabor autobusowy zapłaciła kwotę brutto kontrahentowi, natomiast do spółki zostaną przekazane aportem autobusy w wartości netto, pomniejszonej o sumę dokonanych przed wniesieniem tego wkładu odpisów amortyzacyjnych. W zamian za wniesienie aportu Gmina obejmie udziały w spółce z o.o. Wartość nominalna objętych udziałów Spółki z.o.o będzie jednak niższa niż wartość rynkowa wniesionych w zamian autobusów. Nadwyżka wartości (agio w kwocie zł) zostanie przekazana na kapitał zapasowy spółki z o.o. Wartość wkładu niepieniężnego wyniesie zł.     

Wartość nominalna udziałów objętych za wkład niepieniężny odpowiadać będzie wartości netto zł (szt. po zł za każdy udział).

Spółka otrzyma od Gminy fakturę celem uregulowania na rachunek bankowy Gminy podatku VAT od aportu wniesionego w wartości netto, czyli Spółka będzie zobowiązana do dokonania na rzecz Gminy dodatkowo (poza udziałami) płatności odpowiadającej wartości podatku VAT z tytułu przedmiotowej transakcji, tj. kwoty zł.

Podsumowując: Gmina wystawi fakturę w kwocie netto zł plus należny podatek VAT (23%) w kwocie zł.

Na pytanie:

2)„W związku ze wskazaniem, że „(…) aport ww. autobusów do spółki dokonany będzie wyłącznie za udziały” oraz, że „(…) Spółka będzie zobowiązana do dokonania na rzecz Gminy dodatkowo płatności odpowiadającej wartości podatku VAT z tytułu przedmiotowej transakcji” prosimy o jednoznaczne wskazanie jakie należności będzie zobowiązana uregulować wobec Państwa Spółka z tytułu wniesienia aportu?”, odpowiedzieli Państwo

Spółka będzie obowiązana zapłacić podatek vat należny z tytułu przedmiotowej transakcji w kwocie zł. 

Pytania

1.Czy wniesienie niepieniężnego składnika majątkowego (autobusy) przez gminę w formie aportu do spółki będzie podlegać opodatkowaniu właściwą stawką podatku od towarów i usług?

2.Czy podstawę opodatkowania vat czynności wniesienia aportu ..... autobusów do spółki komunalnej będzie stanowić wartość nominalna objętych przez gminę udziałów, pomniejszona o należną kwotę podatku vat?

Państwa stanowisko w sprawie

1/ Tak, wniesienie niepieniężnego składnika majątkowego (w tym autobusów) przez gminę w formie aportu do spółki będzie podlegać opodatkowaniu właściwą stawką podatku od towarów i usług (VAT). Zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług, aport jest traktowany jako dostawa towarów. W tym przypadku wniesienie autobusów jest uznane za dostawę towarów, która powinna być opodatkowana według stawki 23%.

2/ Podstawę opodatkowania VAT czynności wniesienia aportu ..... autobusów do spółki komunalnej będzie stanowić wartość nominalna objętych przez gminę udziałów, pomniejszona o należną kwotę podatku VAT. Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dostawca towarów otrzymuje lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej. W przypadku aportu wartość nominalna udziałów jest uznawana za wartość zapłaty, dlatego należy ją pomniejszyć o należny podatek VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku:

-w części uznania aportu autobusów za czynność podlegającą opodatkowaniu według właściwej stawki – jest prawidłowe;

-w części ustalenia podstawy opodatkowania dla aportu autobusów – jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. 

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W świetle art. 2 pkt 22 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W oparciu o art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Jak stanowi art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usługi w rozumieniu art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Zatem, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1 ze zm.), zgodnie z którym:

Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:

-podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa oraz

-podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Tylko bowiem w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina Miasto jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny. Gmina zawarła .... umowy w 2023 roku na zakup .... fabrycznie nowych autobusów niskopodłogowych. Realizacja usług transportu zbiorowego w zakresie transportu autobusowego w Gminie jest wykonywana przez spółkę, w której Gmina jest założycielem i 100% udziałowcem. Gmina przekaże w formie aportu zakupiony tabor autobusowy do spółki. Uzyskane w formie aportu pojazdy będą wykorzystywane przez Spółkę w ramach podstawowej działalności świadczenia odpłatnych usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego.

Wniesienie wkładu niepieniężnego zostanie udokumentowane za pomocą faktury wystawionej przez Gminę na kwotę brutto.       

Państwa wątpliwości dotyczą uznania aportu autobusów za czynność podlegającą opodatkowaniu według właściwej stawki (pytanie we wniosku oznaczone nr 1).

Należy zaznaczyć, że aport to wkład na utworzenie lub powiększenie majątku spółki, który daje prawo udziału w jej zyskach. Przedmiotem aportu mogą być pieniądze (aporty pieniężne), rzeczy lub prawa (aporty rzeczowe) oraz umiejętności, kompetencje techniczne czy zawodowe. W związku z wniesieniem wkładu do spółki realizują się dwa rodzaje świadczeń ekonomicznych:

a)wnoszący wkład (aport) przenosi na spółkę, do której dokonuje wkładu, prawo do rozporządzania określonymi składnikami majątku,

b)w zamian za aport wnoszący otrzymuje pewne uprawnienia (udziały) mające określoną wartość.

Taka transakcja bez wątpienia ma charakter odpłatny. Odpłatność może przybierać różne formy – nie jest konieczne, aby została ustalona lub dokonana w pieniądzu. Odpłatnością jest więc także np. otrzymanie udziałów spółki, w związku z którym wnoszący aport uzyskuje pewną wymierną korzyść. Wniesienie aportu do spółki prawa handlowego lub cywilnego – w zależności od tego co jest jego przedmiotem – spełnia definicję odpłatnej dostawy towarów lub odpłatnego świadczenia usług.

Zatem w sytuacji, gdy przedmiotem aportu są towary w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy i gdy czynność ta prowadzi do przeniesienia prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel, mamy do czynienia z odpłatną dostawą towarów w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy.

W konsekwencji, wniesienie aportem autobusów w zamian za udziały należy uznać za odpłatną dostawę towarów na terytorium kraju.

Zatem, wnosząc do Spółki aport w postaci autobusów nie będą Państwo działać w roli organu władzy publicznej, lecz w charakterze podatnika podatku od towarów i usług. Czynność ta będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jako dostawa towaru dokonywana za wynagrodzeniem (w formie udziałów) zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy.

Należy zauważyć, że czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Przepisy ustawy oraz rozporządzeń wykonawczych do ustawy, przewidują dla niektórych dostaw towarów i świadczenia usług zwolnienie od podatku.

Dostawa autobusów nie została przez ustawodawcę wymieniona wśród towarów zwolnionych od podatku, jednakże w rozpatrywanej sprawie należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika (kilka dni, miesięcy czy lat) – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Jak wskazano wyżej, aby zastosować zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:

a)towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,

b)przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

W opisie sprawy wskazali Państwo, że Gmina przekazała Spółce na podstawie Umowy dzierżawy w 2023 r. autobusy za czynsz dzierżawny w wysokości zł brutto miesięcznie łącznie za wszystkie 4 pojazdy. Są Państwo zarejestrowani jako podatnik VAT czynny. 

Tym samym nie wykorzystywali Państwo autobusów wyłącznie do działalności zwolnionej od podatku VAT.

Wobec powyższego, aport autobusów nie będzie objęty zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, gdyż nie został spełniony co najmniej jeden z warunków, o którym mowa w tym przepisie.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że wniesienie aportem autobusów do Spółki będzie stanowić czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, opodatkowaną według właściwej stawki.

Tym samym Państwa stanowisko w powyższym zakresie (pytanie we wniosku nr 1) jest prawidłowe. 

Państwa wątpliwości dotyczą również ustalenia podstawy opodatkowania dla aportu autobusów.

Kwestie dotyczące ustalenia podstawy opodatkowania zostały unormowane w art. 29a ustawy.

Na podstawie art. 29a ust. 1 ustawy:

Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Art. 29a ust. 1 ustawy odnosi się do wszystkiego, co stanowi zapłatę, obejmując swym zakresem każdą formę zapłaty otrzymaną przez sprzedawcę z tytułu dostawy towarów lub wykonania usługi.

Katalog elementów dodatkowych wchodzących w skład podstawy opodatkowania określony został w art. 29a ust. 6 ustawy.

Stosownie do tego przepisu:

Podstawa opodatkowania obejmuje:

1) podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;

2) koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

Z kolei w art. 29a ust. 7 ustawy zostały wymienione elementy, które należy wyłączyć z podstawy opodatkowania (zmniejszające podstawę opodatkowania).

Zgodnie z treścią ww. przepisu:

Podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot:

1) stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;

2) udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży;

3) otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.

Z istoty aportu (wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki) wynika ekonomiczna wymiana świadczeń, której stronami są:

-wnoszący wkład niepieniężny oraz

-spółka wydająca w zamian udziały/akcje (zapewniające udział w zyskach).

Ekwiwalentem dla wnoszącego aport jest wartość udziałów/akcji otrzymanych w zamian za ten wkład.

Należy zaznaczyć, że przepisy ustawy co do zasady nie ograniczają podatnika w swobodzie ustalania ceny. W prawodawstwie polskim obowiązuje zasada swobody umów, w ramach której strony mogą dowolnie kształtować treść umowy w granicach wyznaczonych przez prawo. Zasada ta ma również zastosowanie na gruncie prawa podatkowego. W związku z tym, przy ustalaniu wysokości należności ustawodawca nie ingeruje, poza wyjątkiem określonym w art. 32 ustawy, w sferę podejmowania decyzji, co do sposobu określenia należności (ceny, tj. jej wysokości oraz czy winna być ona uzgodniona w zawartej pomiędzy kontrahentami umowie jako wartość bez podatku VAT, tzw. cena netto, czy też wartość z podatkiem VAT, tzw. cena brutto) za sprzedawany towar.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina przekaże w formie aportu tabor autobusowy do spółki. Uzyskane w formie aportu pojazdy będą wykorzystywane przez Spółkę w ramach podstawowej działalności świadczenia odpłatnych usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego. Wniesienie wkładu niepieniężnego zostanie udokumentowane za pomocą faktury wystawionej przez Gminę. Gmina za tabor autobusowy zapłaciła kwotę brutto kontrahentowi. Do spółki zostaną przekazane aportem autobusy w wartości netto, pomniejszonej o sumę dokonanych przed wniesieniem tego wkładu odpisów amortyzacyjnych. Spółka będzie zobowiązana do dokonania na rzecz Gminy dodatkowo płatności odpowiadającej wartości podatku VAT z tytułu przedmiotowej transakcji. Wartość przedmiotu wkładu niepieniężnego w postaci autobusów zostanie określona w zarządzeniu dotyczącym przekazania aportu do spółki. Dokument ten będzie precyzować sposób kalkulacji wynagrodzenia, w tym jak strony transakcji ustaliły wartość wkładu oraz sposób wydania udziałów w zamian za aport. W zamian za wniesienie aportu Gmina obejmie udziały w spółce z o.o. Wartość nominalna objętych udziałów Spółki z o.o. będzie jednak niższa niż wartość rynkowa wniesionych w zamian autobusów. Nadwyżka wartości (agio w kwocie zł) zostanie przekazana na kapitał zapasowy spółki z o.o. Wartość wkładu niepieniężnego wyniesie zł. Wartość nominalna udziałów objętych za wkład niepieniężny odpowiadać będzie wartości netto zł (szt. po zł za każdy udział).

Należy zatem uznać, że podstawą opodatkowania VAT dla czynności wniesienia aportem taboru autobusowego do Spółki, na podstawie art. 29a ust. 1 ustawy w zw. z art. 29a ust. 6 pkt 1 ustawy, będzie określona w zawartej umowie wartość otrzymanych przez Państwa udziałów odpowiadających wartości netto wnoszonych aportem autobusów, w związku z czym wartość nominalną udziałów obejmowanych w zamian za przedmiot aportu należy uznać za kwotę netto, od której podatek należny należy obliczyć według metody „od stu”.             

Zatem Państwa stanowisko w powyższym zakresie (pytanie we wniosku nr 2) jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

W myśl art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej:

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Jednocześnie stosownie do art. 14b § 1a Ordynacji podatkowej:

W zakresie objętym wiążącymi informacjami stawkowymi, o których mowa w przepisach ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, oraz wiążącymi informacjami akcyzowymi, o których mowa w przepisach ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, nie wydaje się interpretacji indywidualnych.

Tym samym, kwestia ustalenia wysokości stawki podatku VAT dla dostawy towarów lub świadczenia usług od 1 lipca 2020 r. może być rozstrzygnięta tylko w ramach wydania wiążącej informacji stawkowej określonej w art. 42a ustawy.

Stosownie do art. 42a ustawy:

Wiążąca informacja stawkowa, zwana dalej "WIS", jest decyzją wydawaną na potrzeby opodatkowania podatkiem dostawy towarów, importu towarów, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów albo świadczenia usług, która zawiera:

1) opis towaru albo usługi będących przedmiotem WIS;

2) klasyfikację towaru według działu, pozycji, podpozycji lub kodu Nomenklatury scalonej (CN) albo według działu, grupy, klasy, kategorii, podkategorii lub pozycji Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług albo według sekcji, działu, grupy lub klasy Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych albo usługi według działu, grupy, klasy, kategorii, podkategorii lub pozycji Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, niezbędną do:

a) określenia stawki podatku właściwej dla towaru albo usługi,

b) stosowania przepisów ustawy oraz przepisów wykonawczych wydanych na jej podstawie – w przypadku, o którym mowa w art. 42b ust. 4;

3) stawkę podatku właściwą dla towaru albo usługi, z wyjątkiem przypadku, o którym mowa w art. 42b ust. 4.

Zatem wydana interpretacja w części objętej pytaniem nr 1 dotyczy wyłącznie uznania aportu autobusów za czynność podlegającą opodatkowaniu według właściwej stawki. Interpretacja ta nie rozstrzyga natomiast w zakresie ustalenia stawki podatku VAT właściwej dla aportu autobusów.  

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).