Interpretacja indywidualna z dnia 15 października 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.643.2024.2.JSZ
Temat interpretacji
Zwolnienie od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT organizacji festiwalu literackiego oraz promocji Województwa w trakcie tego wydarzenia.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
8 sierpnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 8 sierpnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33a ustawy o VAT organizacji festiwalu literackiego oraz promocji Województwa w trakcie tego wydarzenia. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 27 września 2024 r. (wpływ 27 września 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca jest … Biblioteką …, utworzoną przez samorząd województwa na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz.U. z 2024 poz. 87). Wnioskodawca zawarł z Województwem … umowę na kompleksową organizację.... wydarzenia kulturalnego – festiwalu literackiego … oraz promocję Województwa w jego trakcie. W ramach wydarzenia Wnioskodawca zobowiązał się zrealizować:
1. .... festiwal oraz galę wręczenia nagrody .... wraz ze spotkaniami autorskimi, warsztatami i panelami dyskusyjnymi,
2. organizację ..... spotkań autorskich z wybranymi literatami, zajmującymi się powieścią kryminalną.
W ramach realizacji Wnioskodawca zobowiązuje się do:
1.opracowania harmonogramu wydarzenia,
2.zaangażowania oraz opłacenia literatów biorących udział w spotkaniach literackich z mieszkańcami, gości festiwalowych oraz członków jury,
3.zaangażowania i opłacenia prowadzących warsztaty, spotkania literackie oraz galę,
4.wynajęcia i opłacenia pomieszczeń wraz z obsługą na potrzeby realizacji wydarzenia,
5.zapewnienia i opłacenia noclegów dla zaproszonych gości,
6.wynajęcia innych osób i sprzętu niezbędnych do technicznej realizacji wydarzenia,
7.opracowania identyfikacji wizualnej wydarzenia,
8.zabezpieczenia środków finansowych na nagrodę za ...
Ponadto Wnioskodawca zobowiązuje się do wykonania następujących świadczeń promocyjnych:
1.wyemitowania spotów promocyjnych Województwa podczas wydarzenia,
2.informowania przez prowadzących o roli Województwa w organizacji i finansowaniu Wydarzenia,
3.umieszczania informacji o roli Województwa w informacjach prasowych, rozsyłanych do dziennikarzy,
4.przekazania Województwu materiału fotograficznego z Wydarzenia,
5.umieszczenia oznaczeń Województwa na nośniku konferansjera oraz innych rekwizytach, które pojawią się na scenie,
6.przygotowania projektu materiałów promocyjnych (plakatów na słupach informacyjno-reklamowych, grafik internetowych, ulotki promocyjnej),
7.umieszczenia elementów wizualnej identyfikacji Województwa w oprawie graficznej wydarzenia,
8.zarezerwowania miejsca na branding Województwa na miejscu wydarzenia i podczas organizowanych konferencji prasowych,
9.umieszczenia oznaczeń Województwa na materiałach promocyjno-informacyjnych drukowanych i elektronicznych,
10.umożliwienie wystąpienia Marszałka Województwa lub innego członka zarządu Województwa podczas poszczególnych wydarzeń organizowanych w ramach projektu.
W uzupełnieniu wniosku udzielono odpowiednio następujących odpowiedzi na zadane w wezwaniu pytania:
1.„Czy jesteście Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług?”
Odpowiedź: Biblioteka jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
2.„Co jest przedmiotem Państwa działalności?”
Odpowiedź: Przedmiotem działalności biblioteki, zgodnie ze statutem nadanym przez Sejmik Województwa są usługi kulturalne tj. gromadzenie, opracowywanie i udostępnianie materiałów bibliotecznych służących obsłudze potrzeb informacyjnych, edukacyjnych i samokształceniowych, zwłaszcza dotyczących wiedzy o własnym regionie oraz dokumentujących jego dorobek kulturalny, naukowy i gospodarczy; pełnienie funkcji ośrodka informacji biblioteczno-bibliograficznego, organizowanie obiegu wypożyczeń międzybibliotecznych, opracowywanie i publikowanie bibliografii regionalnych, a także innych materiałów informacyjnych o charakterze regionalnym; badanie stanu i stopnia zaspokajania potrzeb użytkowników, analizowanie stanu, organizacji i rozmieszczenia bibliotek oraz formułowanie i przedstawianie organizatorom propozycji zmian w tym zakresie; udzielanie bibliotekom pomocy instrukcyjno-metodycznej i szkoleniowej; sprawowanie nadzoru merytorycznego w zakresie realizacji przez powiatowe i gminne biblioteki publiczne zadań określonych w art. 27 ust. 5 ustawy z dnia 27.06.1997 r. o bibliotekach; popularyzacja książek i czytelnictwa wśród wszystkich grup społecznych, ze szczególnym uwzględnieniem osób chorych, niepełnosprawnych i w podeszłym wieku; opracowywanie opinii i analiz dotyczących funkcjonowania sieci bibliotek publicznych województwa, szczególnie pod kątem zaspokajania potrzeb czytelniczych, informacyjnych i edukacyjnych różnych grup społecznych; gromadzenie, opracowywanie i publikowanie materiałów informacyjnych, ze szczególnym uwzględnieniem kolekcji historycznych i materiałów dotyczących regionu; koordynowanie działań oraz udzielanie pomocy merytorycznej samorządowym bibliotekom publicznym województwa; organizowanie doskonalenia zawodowego pracowników bibliotek samorządowych województwa; prowadzenie prac naukowo-badawczych; pełnienie funkcji informacyjnych i edukacyjnych; współdziałanie z bibliotekami innych sieci, instytucjami naukowymi oraz organizacjami i stowarzyszeniami w rozwijaniu potrzeb edukacyjnych, czytelniczych kulturalnych, informacyjnych społeczeństwa; współpraca z bibliotekami i organizacjami w kraju i za granicą w zakresie doskonalenia organizacji i działalności merytorycznej bibliotek publicznych na terenie województwa.
3.„W jaki sposób przebiega rozliczenie wykonania przez Państwa usług na rzecz Województwa? Z kim przebiega to rozliczenie? Co mieści się w kwocie otrzymanej za wykonaną usługę? Czy jest to wynagrodzenie ryczałtowe?”
Odpowiedź: Zamawiający zobowiązuje się do zapłaty wynagrodzenia za świadczoną usługę na rachunek bankowy Biblioteki. Zaliczka płatna jest po podpisaniu umowy na podstawie faktury VAT, wystawionej na Województwo w terminie 14 dni, I transza wynagrodzenia wypłacona po częściowej realizacji usługi, czyli po realizacji 5 dniowego festiwalu w terminie 14 dni od dnia dostarczenia Zamawiającemu faktury VAT wraz z zaakceptowanym sprawozdaniem, II transza płatna po organizacji spotkań autorskich w marcu, maju i czerwcu, na podstawie faktury VAT w terminie 14 dni od dnia jej dostarczenia wraz z zaakceptowanym sprawozdaniem, płatność końcowa płatna przez Województwo, po organizacji.....spotkań autorskich we wrześniu, październiku i listopadzie, w terminie 14 dni od dostarczenia faktury wraz ze sprawozdaniem z wykonania usługi. Płatnikiem jest Urząd Marszałkowski Województwa. Środki wpływają na rachunek bankowy Biblioteki. W kwocie za wykonaną usługę mieszczą się wydatki na: ... festiwal oraz galę wręczenia nagrody … Wynagrodzenie jest stałe wynikające z zawartej umowy. Jeżeli za wynagrodzenie ryczałtowe Organ uważa wynagrodzenie w umówionej z góry wysokości w kwocie absolutnej, przy wyraźnej lub dorozumianej zgodzie stron na to, że wykonawca nie będzie domagać się wynagrodzenia wyższego, a inwestor zmniejszenia wynagrodzenia, to tak jest to wynagrodzenie ryczałtowe.
4.„Jak jest skalkulowane Państwa wynagrodzenie w przypadku kompleksowej organizacji.....wydarzenia kulturalnego – festiwalu literackiego? Od kogo Państwo otrzymują to wynagrodzenie?”
Odpowiedź: Biblioteka nie otrzymuje wynagrodzenia za wykonaną usługę. Wszystkie otrzymane od Województwa środki są przeznaczone na realizację festiwalu literackiego.
5.„Gdzie (w jakich miejscu) zostało/zostanie zorganizowane wydarzenie, o którym mowa we wniosku?”
Odpowiedź: Wydarzenie jest organizowane w ...
6.„Czy za uczestnictwo w festiwalu literackim poświęconym powieściom … są/będą pobierane opłaty?”
Odpowiedź: Za uczestnictwo nie były pobierane opłaty. Udział we wszystkich wydarzeniach festiwalowych jest bezpłatny i dostępny dla różnych grup wiekowych.
7.„Czy jesteście Państwo podmiotem uznanym na podstawie odrębnych przepisów za instytucję o charakterze kulturalnym – jeśli tak prosimy wskazać na podstawie jakich konkretnie przepisów?”
Odpowiedź: Biblioteka jest instytucją kultury utworzoną przez Województwo na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz.U. z 2024 poz. 87). Biblioteka to instytucja publiczna, której zadaniem jest ułatwiać mieszkańcom dostęp do kultury i skupiać się na każdej grupie odbiorców. Dlatego też wszystkie wydarzenia festiwalowe są bezpłatne i dostępne dla różnych grup wiekowych. Ograniczenie wykluczenia społecznego wśród osób bezrobotnych, z niepełnosprawnościami, w starszym wieku poprzez bezpłatny udział w kulturze. Wnioskodawca nie jest tylko budynkiem, ale przede wszystkim nieodłącznym elementem życia mieszkańców, jest blisko lokalnej społeczności i pomagacie w realizacji oddolnych działań kulturalnych. Osią projektu jest zintegrowanie i kulturalna aktywizacja lokalnej społeczności, podniesienie kompetencji kulturalnych mieszkańców oraz stworzenie oryginalnej oferty, która rozpozna, rozbudzi i ukształtuje wzory i nawyki aktywnego uczestnictwa w kulturze.
8.„Czy jesteście Państwo wpisani do rejestru instytucji kultury, prowadzonego rzez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej?”
Odpowiedź: Biblioteka posiada osobowość prawną i jest wpisana do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez Województwo.
9.„Czy Państwo, wykonując wskazaną we wniosku (w zakresie zadanego pytania) czynność, osiągają w sposób systematyczny zyski z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia – czy są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług?”
Odpowiedź: Biblioteka nie osiąga zysków z tej działalności.
10.„W związku z okolicznością wynikającą z wniosku, iż zawarli Państwo z Województwem umowę na organizację festiwalu literackiego, w ramach której zobowiązali się Państwo zrealizować: - .... festiwal oraz galę wręczenia nagrody za … wraz ze spotkaniami autorskimi, warsztatami i panelami dyskusyjnymi, - organizację 3 spotkań autorskich z wybranymi literatami, zajmującymi się powieścią …, należy wskazać:
a)Czy celem organizacji ww. festiwalu literackiego jest tworzenie, upowszechnianie i ochrona kultury? Odpowiedź proszę uzasadnić.”
Odpowiedź: Celem organizacji festiwalu literackiego jest tworzenie, upowszechnianie i ochrona kultury. Ustawa nie definiuje usług kulturalnych. W świetle definicji pojęcia "kultura" dostępnej w internetowym słowniku PWN - jest to materialna i umysłowa działalność społeczeństw oraz jej wytwory. W świetle powyższego, w opinii Biblioteki, nie ulega wątpliwości, że Festiwal stanowi wydarzenie kulturalne. Tym samym, środki otrzymane z Województwa za organizację festiwalu stanowią środki przekazane za usługę kulturalną świadczoną przez Bibliotekę, jednocześnie celem ww. usługi jest tworzenie, upowszechnianie i ochrona kultury (argumentacja w tym zakresie poniżej). Za upowszechnianie kultury, w ocenie Wnioskodawcy, należy uznać działalność polegającą w szczególności na udostępnianiu wartości kultury narodowej i światowej, włączaniu ich do społecznego obiegu i umożliwianiu szerokiego odbioru, na inspirowaniu i organizowaniu jednostek i grup obywateli do aktywnego i twórczego uczestniczenia w życiu kulturalnym kraju, regionu, środowiska, na tworzeniu warunków do rozwoju ich talentów twórczych i twórczości kulturalnej oraz aktywności społecznej w sferze kultury, zwłaszcza w społecznym ruchu kulturalnym, a także na kultywowaniu i rozwijaniu regionalnych tradycji kulturalnych, twórczości ludowej i folkloru. Celem upowszechniania kultury jest ponadto wzbogacanie osobowości człowieka, kształtowanie ideowych, moralnych i patriotycznych postaw obywateli, socjalistycznych stosunków i zasad współżycia społecznego, umacnianie więzi międzyludzkich oraz rozwijanie kultury pracy, wypoczynku i życia codziennego. Upowszechnianie kultury powinno więc służyć integrowaniu społeczeństwa oraz zmniejszaniu dysproporcji między środowiskami i regionami w dostępie do dóbr kultury i udziale w tworzeniu jej wartości. W ocenie Wnioskodawcy, przez ochronę kultury natomiast należy rozumieć wszelkie działania prowadzące do zachowania wytworu kultury i utrzymania bądź wzmocnienia jego społecznej wartości. Wskazując na powyższe, Wnioskodawca pragnie wskazać, że w jego ocenie, organizowany przez niego Festiwal zawiera wszelkie cechy pozwalające uznać, że jego celem jest upowszechnianie i ochrona kultury.
b)„W czym będzie przejawiać się działalność kulturalna w odniesieniu do czynności organizacji festiwalu literackiego - prosimy wskazać (opisać) jakie konkretnie czynniki decydują (przesądzają) o kulturalnym charakterze czynności, składających się na organizację ww. wydarzenia, w jaki sposób wykonywane czynności przyczyniają się do rozwijania i rozpowszechniania kultury?”
Odpowiedź: Działalność kulturalna przejawia się w organizacji całego wydarzenia, które ma charakter kulturalny. W trakcie festiwalu odbyły się spotkania autorskie, które zostały poprzedzone panelami, warsztatami i dyskusjami o literaturze z udziałem licznej publiczności. W trakcie warsztatów m.in. upowszechniano dzieła literackie. Spotkania z autorami powieści połączone z warsztatami służyły przedstawianiu powstałych już dzieł literackich, a także upowszechnianiu tego rodzaju działalności kulturalnej wśród dzieci, młodzieży i dorosłych. Działalność kulturalna przejawia się w organizacji całego wydarzenia, które ma charakter kulturalny. To Festiwal literacki poświęcony literaturze. Oferta skierowana jest do miłośników literatury z całej Polski, Wnioskodawca dba o bogaty program dla każdej grupy wiekowej. Festiwal obejmuje spotkania autorskie (trwające od marca do listopada z wyłączeniem okresu letniego) oraz pięciodniowego święta (w kwietniu), kiedy odbywają się spotkania, premiery książek, panele dyskusyjne, warsztaty pisarskie oraz gala wręczenia Nagrody, i od 2024 roku, Nagrody dla Redaktora ufundowanej przez ... Tym samym, jako jedyny w Polsce, Wnioskodawca dostrzega kluczowy wkład redaktora w finalny kształt powieści, zarówno od strony konstrukcyjnej, jak i językowej. Po gali odbywa się uroczysty bankiet. Pretekstem do spotkań z autorkami i autorami są często premiery ich najnowszych powieści. Wnioskodawca uzgadnia daty premier książkowych z wydawcami, po to, by właśnie w mieście czytelnicy po raz pierwszy mieli możliwość zapoznania się z oczekiwanymi nowościami na rynku literatury. Do tej pory żadna impreza literacka w Polsce nie wykorzystała tego pomysłu i potencjału kulturowego co stanowi przede wszystkim przejaw bezustannego procesu tworzenia nowych obiektów kulturalnych, czyli w przypadku Wnioskodawcy premier książek. Potencjał kulturowy społeczeństwa to m.in. gotowość uczestnictwa w kulturze o czym świadczy wysoka frekwencja uczestników festiwalu. W ramach festiwalu „…” odbywają się m.in. warsztaty pisarskie z polskimi pisarzami i nauczycielami kreatywnego pisania. W trakcie warsztatów m.in. upowszechniano dzieła literackie. Każdy z prowadzących określił zakres tematyczny warsztatów, tak by zajęcia obejmowały większość pisarskich zagadnień (np. konstrukcja bohatera, ekspozycja problemu fabularnego, napięcie powieściowe, dialogi w powieści, konstrukcja). Zgodnie z ideą warsztatów, podczas których uczestnicy wykonują zadania pisarskie, aby udoskonalić swój pisarski warsztat. Wnioskodawca ma jednak świadomość, że chcąc utrzymać, ale też sukcesywnie zwiększać zainteresowanie odbiorców festiwalem musi go stale rozwijać. Dlatego Wnioskodawca stara się, żeby kolejne edycje festiwalu były jeszcze lepsze i podążały w ślad za oczekiwaniami odbiorców. Wnioskodawca organizuje również warsztaty pisarskie dla dzieci i młodzieży, które są specjalnie przygotowane pod dzieła literackie dostosowane do tych grup wiekowych. W jury konkursu na debiut roku zasiadają profesjonaliści i niekwestionowani znawcy tematu: uznany autor, dziennikarki zawodowo zajmujące się literaturą, a także literaturoznawca. Biblioteka pełni funkcje miejskiej biblioteki publicznej dla mieszkańców. W tym celu rozwija sieć 11 filii bibliotecznych na terenie miasta, w tym placówek przeznaczonych dla dzieci i młodzieży, w tym trzy mediateki, utrzymuje ... W związku z tym zajmuje się badaniem stopnia zaspokajania potrzeb użytkowników biblioteki, analizuje stan i organizację biblioteki. Wnioskodawca współdziała z bibliotekami innych sieci, instytucjami naukowymi oraz organizacjami i stowarzyszeniami społecznymi w rozwijaniu potrzeb edukacyjnych, czytelniczych, kulturalnych i informacyjnych społeczeństwa. Cenną bazę do organizacji zajęć kulturalno-edukacyjnych stanowią różnorodne zbiory pod względem tematyki i formy jak np. kryminały i powieści sensacyjne. Bazą fabuły kryminału jest przestępstwo, bardzo często przyjmujące postać morderstwa. Zwykle kryminał „opowiada” historię danej zbrodni, przedstawia w jaki sposób została ona wykonana i opisuje proces jej rozwikłania. Książki nie tylko motywują, ale także stanowią naukę. Można z nich dowiedzieć się wielu rzeczy dotyczących innych kultur, tradycji, a także poznać piękne zakątki świata. Ponadto rozbudzają one wyobraźnię i uczą podejścia do życia. Czytanie jest dziś nazywane najistotniejszym, pojedynczym czynnikiem wspierającym zrównoważony rozwój. Tego typu wydarzenia są okazją do kształtowania i wzmacniania nawyków obcowania z książką, w szczególności wśród osób niebędących aktywnymi uczestnikami życia literackiego. Wnioskodawca chce, aby takie działania weszły na stałe do oferty biblioteki. W obecnych czasach zostały znacznie utrudnione relacje interpersonalne. Biblioteka, chce dotrzeć do różnorodnej grupy docelowej (dzieci, młodzież, rodzice, opiekunowie, osoby starsze, osoby niebędące czytelnikami oraz z różnymi niepełnosprawnościami). Niestety, z powodu pandemii i zamknięcia szkół, wiele osób utraciło dostęp do literatury. W trakcie spotkań autorskich uczestnicy mogą zadawać pytania, porozmawiać z autorem lub innymi uczestnikami spotkania i dzięki temu wezmą czynny udział w wydarzeniu. Natomiast spotkania z ekspertami z zakresu szeroko pojętej kryminalistyki i nie tylko kształtują wiedzę edukacyjno-kulturalną osób biorących udział w tego typu spotkaniach. Działalność kulturalna przejawia się w organizacji całego wydarzenia, które ma charakter kulturalny. Kultura to wszystko to co powstaje dzięki pracy człowieka, co jest wytworem jego myśli i działalności. Kultura dzieli się na: materialną, której zakres pokrywa się z pojęciem cywilizacja i duchową – ogół wytworów z dziedziny sztuki, nauki, moralności funkcjonujących w postaci dzieł artystycznych, wierzeń, obyczajów, a także uznanych wartości, takich jak: prawda, sprawiedliwość, wolność, równość itp. Zgodnie z przepisami ustawy z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, działalność kulturalna polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury. Kultura to ogół wytworów i osiągnięć z dziedziny sztuki, funkcjonujących w postaci np. dzieł artystycznych związanych z twórczością artystyczną (np. o charakterze literackim, naukowym, plastycznym, muzycznym). W przypadku organizacji Festiwalu ewidentnie Wnioskodawca miał do czynienia z upowszechnianiem kultury.
c)Czy usługi polegające na organizacji festiwalu literackiego, należą do którejś z czynności wymienionych w art. 43 ust. 19 pkt 1-8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.)?
Odpowiedź: Zgodnie z ww. art. 43 ust. 19 pkt 1-8 ustawy o VAT: Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 33, nie ma zastosowania do: 1) usług związanych z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach; 2) wstępu: a) na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego, b) do wesołych miasteczek, parków rozrywki, cyrków, dyskotek, sal balowych, c) do parków rekreacyjnych, na plaże i do innych miejsc o charakterze kulturalnym; 3) wstępu oraz wypożyczania wydawnictw w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą; 4) usług związanych z produkcją filmów i nagrań na wszelkich nośnikach; 5) działalności agencji informacyjnych; 6) usług wydawniczych; 7) usług radia i telewizji, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 34; 8) usług ochrony praw.
Usługi polegające na organizacji Festiwalu literackiego nie należą do żadnego z ww. wyjątków.
11.„W związku z informacją, iż w ramach realizacji festiwalu literackiego zobowiązali się Państwo do: - opracowania harmonogramu wydarzenia, - zaangażowania oraz opłacenia literatów biorących udział w spotkaniach literackich z mieszkańcami, gości festiwalowych oraz członków jury, - zaangażowania i opłacenia prowadzących warsztaty, spotkania literackie oraz galę, - wynajęcia i opłacenia pomieszczeń wraz z obsługą na potrzeby realizacji wydarzenia, - zapewnienia i opłacenia noclegów dla zaproszonych gości, - wynajęcia innych osób i sprzętu niezbędnych do technicznej realizacji wydarzenia, - opracowania identyfikacji wizualnej wydarzenia, - zabezpieczenia środków finansowych na nagrodę za …, należy doprecyzować:
a)czy ww. usługi stanowią usługi ściśle związane z usługą organizacji festiwalu literackiego świadczoną przez Państwa? Odpowiedź proszę uzasadnić odrębnie w odniesieniu do każdej ww. czynności.”
Odpowiedź: Ww. usługi ze sobą ściśle powiązane i niezbędne do realizacji wydarzenia kulturalnego jakim jest Festiwal literacki. Opracowanie harmonogramu wydarzenia jest niezbędne do organizacji festiwalu, ponieważ z harmonogramu wynikają miejsca godziny i dni realizacji poszczególnych wydarzeń wchodzących w skład festiwalu. Zaangażowanie oraz opłacenie literatów biorących udział w spotkaniach, gości festiwalowych oraz członków jury również jest niezbędne do przeprowadzenia tego wydarzenia. Gdyby w trakcie Festiwalu nie było literatów, ani gości festiwalowych to wydarzenie to mogłoby przeminąć bez echa. Odbiorcy przychodząc na takie wydarzenie oczekują spotkań ze znanymi autorami oraz zaproszonymi gośćmi, od tego zależy ilość osób uczestniczących w wydarzeniu. Natomiast członkowie jury zostali zatrudnieni po to, żeby bezstronnie wybrać najlepszy utwór literacki. W jury konkursu był znany autor oraz dziennikarka, a także profesor literatury, żeby przyznana nagroda miała walor nagrody środowiskowej. Bez przyznania nagrody literackiej za … wydarzenie nie miało by takiej rangi. W jury konkursu zasiadają profesjonaliści i niekwestionowani znawcy tematu: uznany autor, dziennikarki zawodowo zajmujące się literaturą, a także literaturoznawca. Zaangażowanie i opłacenie prowadzących warsztaty, spotkania literackie oraz galę, również było niezbędne do organizacji festiwalu. W dzisiejszych czasach trudno sobie wyobrazić jakiekolwiek wydarzenia publiczne bez osób je prowadzących. Jeżeli chodzi o wynajęcie i opłacenia pomieszczeń wraz z obsługą na potrzeby realizacji wydarzenia, to były one niezbędne, ponieważ gdzieś ten festiwal musiał się odbyć. Bez wynajmu pomieszczeń z obsługą nie można by zorganizować festiwalu. Ze względu na rangę festiwalu organizator musiał zapewnić i opłacić noclegi dla zaproszonych gości z całej Polski, a nawet gościa zagranicznego, w przeciwnym wypadku by się oni nie pojawili na wydarzeniu. Biblioteka nie posiada sprzętu niezbędnego do technicznej realizacji wydarzenia w związku z tym koniecznością było wynajęcia innych osób i sprzętu żeby zorganizować festiwal literacki. W przypadku opracowania identyfikacji wizualnej wydarzenia, organizator nie zatrudnia ludzi którzy mogliby to zrobić we własnym zakresie, a identyfikacja wizualna wydarzenia jest niezbędna do organizacji festiwalu. Identyfikację wizualną wydarzenia opracował doświadczony grafik (m.in. projekt plakatów, zaproszeń, ścianki, rollupów, dyplomów, ulotek, wszystkich materiałów do social mediów). Opracowanie takich materiałów jest niezbędne przy takim szerokim wydarzeniu. Druk materiałów promocyjnych powierzono drukarni mającej odpowiedni sprzęt do wydruku takich materiałów. Każde wydarzenie miało odpowiednią oprawę – w tym celu wykorzystywano ściankę oraz zamówiono specjalne kostki mikrofonowe z logo Festiwalu. Biblioteka musiała zabezpieczyć środki finansowe na nagrodę za …, ponieważ to ona miała ją wypłacić laureatowi. Na potrzeby promocji zadania zakupiono m.in. książki autorów, których zaproszono do Biblioteki. Rozdano je zwycięzcom konkursów ......
b)„czy świadczone przez Państwa ww. usługi są niezbędne do wykonania usługi podstawowej, a ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, poprzez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia? Na czym ta niezbędność polega? Odpowiedź proszę uzasadnić odrębnie w odniesieniu do każdej ww. czynności.”
Odpowiedź: Świadczone ww. usługi są niezbędne do wykonania usługi podstawowej, co zostało przedstawione szczegółowo powyżej. Żadna z tych usług nie mogła zostać pominięta w trakcie organizacji festiwalu literackiego. Biblioteka nie osiąga zysku z tytułu organizacji festiwalu literackiego, na co odpowiedziano już powyżej.
c)„Czy między czynnościami wchodzącymi w skład świadczenia realizowanego przez Państwa polegającego na organizacji festiwalu literackiego istnieje zależność powodująca, że czynności te nie mogą być świadczone odrębnie, jeśli tak należy wskazać na czym konkretnie polega zależność między czynnościami wchodzącymi w skład świadczenia realizowanego przez Państwa, która powoduje, że czynności te nie mogą być świadczone odrębnie? Odpowiedź proszę uzasadnić odrębnie w odniesieniu do każdej ww. czynności.”
Odpowiedź: Organizacja festiwalu literackiego nie może odbyć się bez szeregu powyższych czynności, o które pytano w wezwaniu. Poszczególne usługi nie mogą być świadczone odrębnie ponieważ stanowią nierozerwalną całość. Są one niezbędne do realizacji wydarzenia kulturalnego jakim jest festiwal. Opracowanie harmonogramu wydarzenia jest niezbędne do organizacji festiwalu, ponieważ z harmonogramu wynikają miejsca godziny i dni realizacji poszczególnych wydarzeń wchodzących w skład festiwalu. Analiza niektórych czynności jest niezbędna przy tak dużym projekcie. Festiwal literacki to wydarzenie o charakterze święta, jednocześnie miejsce spotkania: wymiany doświadczeń, nawiązania interakcji, tworzenia więzi, a nawet swoistej wspólnoty uczestnictwa. Zaangażowanie oraz opłacenie literatów biorących udział w spotkaniach, gości festiwalowych oraz członków jury również jest niezbędne do przeprowadzenia tego wydarzenia. Gdyby w trakcie Festiwalu nie było literatów, ani gości festiwalowych to wydarzenie to mogłoby przeminąć bez echa.
Festiwale prześcigają się w budowaniu oferty dodatkowej, mającej na celu zwiększenie atrakcyjności wydarzenia i przyciągnięcie nowych odbiorców. Odbiorcy przychodząc na takie wydarzenie oczekują spotkań z autorami oraz zaproszonymi gośćmi, od tego zależy ilość osób uczestniczących w wydarzeniu. Natomiast członkowie jury zostali zatrudnieni po to, żeby bezstronnie wybrać najlepszy utwór literacki. W jury konkursu był znany autor oraz dziennikarka, a także profesor literatury, żeby przyznana nagroda miała walor nagrody środowiskowej. Bez przyznania nagrody literackiej za debiut roku wydarzenie nie miało by takiej rangi. Zaangażowanie i opłacenie prowadzących warsztaty, spotkania literackie oraz galę, również było niezbędne do organizacji festiwalu. W dzisiejszych czasach trudno sobie wyobrazić jakiekolwiek wydarzenia publiczne bez osób je prowadzących. Jeżeli chodzi o wynajęcie i opłacenia pomieszczeń wraz z obsługą na potrzeby realizacji wydarzenia, to były one niezbędne, ponieważ gdzieś ten festiwal musiał się odbyć. Bez wynajmu pomieszczeń z obsługą nie można by zorganizować festiwalu. Ze względu na rangę festiwalu organizator musiał zapewnić i opłacić noclegi dla zaproszonych gości z całej Polski, a nawet gościa zagranicznego, w przeciwnym wypadku by się oni nie pojawili na wydarzeniu. Organizatorzy poszukują miejsca festiwalowego, zapewniającego odpowiednie warunki, aby zorganizować tego typu wydarzenie. Niestety, tylko niewiele organizacji może się pochwalić takim komfortem pracy. Przestrzenie w bibliotece, w której organizowany jest festiwal, nie są przystosowane do tego typu wydarzeń i pomieszczenia dużej ilości osób biorących udział w wydarzeniu, aby zapewnić bezpieczeństwo. Biblioteka nie posiada także sprzętu niezbędnego do technicznej realizacji wydarzenia w związku z tym koniecznością było wynajęcie innych osób i sprzętu żeby zorganizować festiwal literacki. W przypadku opracowania identyfikacji wizualnej wydarzenia, organizator nie zatrudnia ludzi którzy mogliby to zrobić we własnym zakresie, a identyfikacja wizualna wydarzenia jest niezbędna do organizacji festiwalu. Opracowanie takich materiałów jest niezbędne przy takim szerokim wydarzeniu. Druk materiałów promocyjnych powierzono drukarni mającej odpowiedni sprzęt do wydruku takich materiałów, a którego nie posiada biblioteka. Biblioteka musiała zabezpieczyć środki finansowe na nagrodę za …, ponieważ to ona miała ją wypłacić laureatowi, bez nagrody konkurs nie cieszyłby się zainteresowaniem. Praca nad przygotowaniem jednej edycji trwa cały rok, zaczyna się bowiem zwykle zaraz po zakończeniu edycji poprzedniej, a zdarza się, że nawet wcześniej. Poszczególne wymienione powyżej czynności składają się na organizację festiwalu i stanowią jedną nierozerwalną usługę. Czynności te nie mogą być świadczone odrębnie, ponieważ byłoby to sztuczne dzielenie usługi.
W wyrokach z dnia 25 lutego 1999 r. w sprawie C- 349/96 Card Protection Plan Ltd (CPP) v. Commissioners of Customs and Excise (Wielka Brytania).Trybunał uznał, że w celu ustalenia dla celów VAT, czy świadczenie usług obejmujące kilka części składowych należy traktować jako jedno świadczenie, czy też jako dwa lub więcej świadczeń wycenianych odrębnie, należy przede wszystkim wziąć pod uwagę treść artykułu 2 (1) VI Dyrektywy, zgodnie z którym świadczenie obejmujące z ekonomicznego punktu widzenia jedną usługę nie powinno być sztucznie dzielone, co mogłoby prowadzić do nieprawidłowości w funkcjonowaniu systemu podatku VAT. Usługę należy uznać za usługę pomocniczą w stosunku do usługi zasadniczej, jeśli nie stanowi ona dla klienta celu samego w sobie. Ewidentnie te wszystkie poszczególne czynności nie stanowią dla klienta celu samego w sobie.
Pytanie
Czy kompleksowa organizacja ..... wydarzenia kulturalnego – festiwalu literackiego … oraz promocja Województwa … w trakcie tego wydarzenia będzie korzystać ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33a?
Państwa stanowisko w sprawie
Wnioskodawca, Biblioteka, stoi na stanowisku, że usługa organizacji wydarzenia kulturalnego – festiwalu literackiego … oraz promocji Województwa będzie korzystała ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.).
Wnioskodawca zawarł z Województwem umowę na organizację wydarzenia kulturalnego w ramach którego zobowiązał się również do zamieszczenia materiałów informacyjnych dotyczących finansowania wydarzenia przez Województwo. Zasadą jest, że jeżeli jakiekolwiek wydarzenia finansowane są przez Województwo, to takie informacje się pojawiają. Mimo, iż w umowie jest zawarta wzmianka o zamieszczeniu informacji dotyczących promocji Województwa, to główną i jedyną usługą świadczoną przez Wnioskodawcę jest usługa kulturalna polegająca na organizacji festiwalu literackiego. To ona zmierza do zrealizowania określonego celu, jakim jest ..... festiwal oraz gala wręczenia nagród za … wraz ze spotkaniami autorskimi, warsztatami i panelami dyskusyjnymi.
W tym miejscu należy zwrócić uwagę na ugruntowane orzecznictwo ETS, z którego wynika, że nie można sztucznie dzielić usług i całość opodatkować stawką właściwą dla głównego świadczenia bez którego usługa poboczna nie miałaby racji bytu. Usługą poboczną jest ewidentnie usługa promocji Województwa. Gdyby nie została zorganizowana usługa główna usługa poboczna nie miałaby miejsca. Zdecydowanie charakter wiodący ma usługa kulturalna. Świadczący usługę kompleksową powinien opodatkować całość obrotu naliczonego z tytułu wykonania danej usługi z zastosowaniem stawki właściwej dla usługi zasadniczej - głównej.
W wyrokach z dnia 25 lutego 1999 r. w sprawie C- 349/96 Card Protection Plan Ltd (CPP) v. Commissioners of Customs and Excise (Wielka Brytania), Trybunał uznał, że w celu ustalenia dla celów VAT, czy świadczenie usług obejmujące kilka części składowych należy traktować jako jedno świadczenie, czy też jako dwa lub więcej świadczeń wycenianych odrębnie, należy przede wszystkim wziąć pod uwagę treść artykułu 2 (1) VI Dyrektywy, zgodnie z którym świadczenie obejmujące z ekonomicznego punktu widzenia jedną usługę nie powinno być sztucznie dzielone, co mogłoby prowadzić do nieprawidłowości w funkcjonowaniu systemu podatku VAT. Usługę należy uznać za usługę pomocniczą w stosunku do usługi zasadniczej, jeśli nie stanowi ona dla klienta celu samego w sobie.
Z orzecznictwa ETS wynika między innymi, że elementami pojedynczego świadczenia złożonego są tzw. czynności pomocnicze, za które uważa się takie czynności, które służą jedynie lepszemu skorzystaniu przez nabywcę ze świadczenia głównego i które jednocześnie nie stanowią dla nabywcy celu samego w sobie. Jak wyjaśnia ETS w wyroku z dnia 27 września 2012 r. w sprawie Field Fisher Waterhouse LLP przeciwko Commissioners for Her Majesty's Revenue and Customs (sprawa C- 329/11, pkt 17), „W szczególności świadczenie należy uznać za dodatkowe w stosunku do świadczenia głównego, jeżeli nie stanowi ono dla klienta celu samo w sobie, lecz służy skorzystaniu w jak najlepszy sposób ze świadczenia głównego (zob. podobnie wyrok z dnia 25 lutego 1999 r. w sprawie C-349/96 CPP, Rec. s. I-973, pkt 30; ww. wyrok w sprawie Part Service, pkt 52, a także wyrok z dnia 10 marca 2011 r. w sprawach połączonych, C-497/09, C-499/09, C 501/09 i C-502/09 Bog i in., dotychczas nieopublikowany w Zbiorze, pkt 54)”.
Mając na uwadze powyższe, należy uznać, że Wnioskodawca świadczy usługę polegającą na organizacji wydarzenia kulturalnego – festiwalu literackiego. Ustawa o podatku VAT nie podaje definicji usług kulturalnych. W prawie podatkowym pierwszorzędne znaczenie ma wykładnia językowa. Zatem odnosząc się do terminu „usługi kulturalne” w języku potocznym, możemy stwierdzić, że pod pojęciem tym kryją się usługi odnoszące się do kultury, w zakresie kultury itp. Kultura to całokształt materialnego i duchowego dorobku ludzkości, a także ogół wartości zasad i norm współżycia przyjętych przez dane zbiorowości. Wszystko to co powstaje dzięki pracy człowieka, co jest wytworem jego myśli i działalności.
Kultura dzieli się na: materialną, której zakres pokrywa się z pojęciem cywilizacja i duchową – ogół wytworów z dziedziny sztuki, nauki, moralności funkcjonujących w postaci dzieł artystycznych, wierzeń, obyczajów, a także uznanych wartości, takich jak: prawda, sprawiedliwość, wolność, równość itp. („Słownik Encyklopedyczny Edukacja Obywatelska” Wydawnictwo Europa, Warszawa 1999).
Zgodnie z przepisami ustawy z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, działalność kulturalna polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury. Kultura to ogół wytworów i osiągnięć z dziedziny sztuki, funkcjonujących w postaci np. dzieł artystycznych związanych z twórczością artystyczną (np. o charakterze literackim, naukowym, plastycznym, muzycznym).
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, działalność kulturalna polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 jednostki samorządu terytorialnego organizują działalność kulturalną, tworząc samorządowe instytucje kultury, dla których prowadzenie takiej działalności jest podstawowym celem statutowym.
Mając na uwadze powyższe przepisy stwierdzić należy, że Biblioteka publiczna wypełnia przesłankę podmiotową oraz przedmiotową wynikającą z art. 43 ust. 1 pkt 33a Ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (usługi kulturalne świadczone przez podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej).
Jak wynika z art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi kulturalne świadczone przez podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.
Z ust. 18 wynika, że zwolnienia stosuje się pod warunkiem, że podmioty o których mowa w ust. 1 pkt 33a stosuje się pod warunkiem, że podmioty wykonujące te usługi nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczone w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług. W związku ze spełnieniem wszystkich warunków wynikających z art. 43 ust. 1 pkt 33a, organizacja wydarzenia kulturalnego polegającego na organizacji festiwalu literackiego będzie korzystała ze zwolnienia z podatku do towarów i usług.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Podkreślić należy, że dokonana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może być albo opodatkowana właściwą stawką podatku, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.
Według art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy:
Zwalnia się od podatku usługi kulturalne świadczone przez:
a)podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną,
b)indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.
Zgodnie z art. 43 ust. 17 ustawy:
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:
1)nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
2)ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
W świetle art. 43 ust. 17a ustawy:
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.
Jak wynika z art. 43 ust. 18 ustawy:
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.
W myśl art. 43 ust. 19 ustawy:
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 33, nie ma zastosowania do:
1)usług związanych z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach;
2)wstępu:
a)na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego,
b)do wesołych miasteczek, parków rozrywki, cyrków, dyskotek, sal balowych,
c)do parków rekreacyjnych, na plaże i do innych miejsc o charakterze kulturalnym;
3)wstępu oraz wypożyczania wydawnictw w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą;
4)usług związanych z produkcją filmów i nagrań na wszelkich nośnikach;
5)działalności agencji informacyjnych;
6)usług wydawniczych;
7)usług radia i telewizji, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 34;
8)usług ochrony praw.
Odnosząc się do zwolnienia od podatku VAT wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy wskazania wymaga, że przepis ten stanowi odzwierciedlenie regulacji zawartych w art. 132 ust. 1 lit. n Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r., w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE.L Nr 347 z 11.12.2006 r. str. 1 ze zm.), który stanowi, że:
Państwa członkowskie zwalniają świadczenie niektórych usług kulturalnych, a także dostawa towarów ściśle z nimi związanych, przez podmioty prawa publicznego lub inne instytucje kulturalne uznane przez dane państwo członkowskie.
Podkreślenia wymaga, że ustawodawca zwalnia od podatku usługi kulturalne świadczone przez ściśle określone grupy podmiotów. Polski prawodawca określił te podmioty, wymieniając je w ww. przepisie, jako: podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub podmioty wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej; indywidualni twórcy i artyści wykonawcy, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzani w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów. Jeśli chodzi o grupę innych podmiotów uznanych na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym, należy podkreślić, że art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy nie odsyła do ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Czyni to jedynie w odniesieniu do grupy podmiotów wpisanych do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Zatem odrębne przepisy, które uznają dany podmiot za instytucje o charakterze kulturalnym, nie muszą być tożsame ze wspomnianą wyżej ustawą o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.
Określając katalog podmiotów, które mogą na podstawie odrębnych przepisów zostać uznane za instytucje o charakterze kulturalnym, w rozumieniu cytowanego art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy, należy przywołać regulacje ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 87), definiujące pojęcie działalności kulturalnej jak i krąg podmiotów, które mogą tę działalność prowadzić.
Na podstawie art. 1 ust. 1 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:
Działalność kulturalna w rozumieniu niniejszej ustawy polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury.
W myśl art. 2 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:
Formami organizacyjnymi działalności kulturalnej są w szczególności: teatry, opery, operetki, filharmonie, orkiestry, instytucje filmowe, kina, muzea, biblioteki, domy kultury, ogniska artystyczne, galerie sztuki oraz ośrodki badań i dokumentacji w różnych dziedzinach kultury.
Zgodnie z art. 1 ust. 3 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:
Minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego może wspierać finansowo, w ramach mecenatu państwa, realizację planowanych na dany rok zadań związanych z polityką kulturalną państwa, prowadzonych przez instytucje kultury i inne podmioty nienależące do sektora finansów publicznych.
Stosownie do art. 4 ust. 1 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:
Osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, których podstawowym celem statutowym nie jest prowadzenie działalności kulturalnej, mogą prowadzić taką działalność w szczególności w formie klubów, świetlic, domów kultury i bibliotek.
Z powyższych przepisów wynika, że ustawa o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej dopuszcza świadczenie usług kultury przez inne podmioty niż podmioty prawa publicznego. Świadczy o tym treść art. 3 ust. 1 tej ustawy, w którym wskazano, że:
Działalność kulturalną mogą prowadzić osoby prawne, osoby fizyczne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej.
Ustawa o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze nie definiują pojęć „kultura” i „usługa kulturalna”. Zatem, przy dokonywaniu interpretacji przepisu art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy posłużyć się należy wykładnią literalną, odwołując się do językowego znaczenia tych pojęć.
Zgodnie z jej regułami, odnosząc się do znaczenia terminu „usługi kulturalne” w języku potocznym, możemy stwierdzić, że pod pojęciem tym kryją się usługi odnoszące się do kultury, w zakresie kultury, itp. Natomiast kultura, to „całokształt materialnego i duchowego dorobku ludzkości, a także ogół wartości, zasad i norm współżycia przyjętych przez dane zbiorowości; wszystko to, co powstaje dzięki pracy człowieka, co jest wytworem jego myśli i działalności. Kultura dzieli się na: materialną, której zakres pokrywa się z pojęciem cywilizacja, i duchową − ogół wytworów i osiągnięć z dziedziny sztuki, nauki, moralności funkcjonujących w postaci dzieł artystycznych, wierzeń, obyczajów, a także uznanych wartości, takich jak: prawda, sprawiedliwość, wolność, równość itp. (Roman Smolski, Marek Smolski, Elżbieta Helena Stadtmüller „Słownik Encyklopedyczny Edukacja Obywatelska” Wydawnictwo Europa, Warszawa 1999). Encyklopedia Popularna w haśle „kultura” podaje, że jest to „całokształt materialnego i duchowego dorobku ludzkości gromadzony, utrwalany i wzbogacany w ciągu jej dziejów, przekazywany z pokolenia na pokolenie; w skład tak pojętej kultury wchodzą nie tylko wytwory materialne i instytucje społeczne, ale także zasady współżycia społecznego, sposoby postępowania, wzory, kryteria ocen estetycznych i moralnych przyjęte w danej zbiorowości i wyznaczające obowiązujące zachowania” (Encyklopedia Popularna PWN, Wydanie XV, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1982).
Przez potoczne rozumienie pojęcia „kultura” możemy zatem uznać całokształt wytworów materialnych i umysłowych społeczności.
Zgodnie z regułami wykładni prawa, w sytuacji, gdy wykładnia językowa nie przynosi oczekiwanych rezultatów, wskazanym jest sięgnięcie do wykładni systemowej oraz funkcjonalnej. Wykładnia systemowa pozwala na ustalenie zakresu rozumienia pojęcia w znaczeniu, w jakim posługują się nim inne akty prawne należące do systemu prawa (wykładnia systemowa zewnętrzna). W tym celu należy sięgnąć do ustawy wprost lub pośrednio odnoszącej się do działalności prowadzonej w sferze kulturalnej, tj. ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.
Jak wynika z powołanych powyżej przepisów ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, działalność kulturalna polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury. Właściwym więc wydaje się przyjęcie, że kultura to ogół wytworów i osiągnięć z dziedziny sztuki, funkcjonujących w postaci np. dzieł artystycznych, związanych z twórczością artystyczną (np. o charakterze literackim, naukowym, plastycznym, muzycznym).
Zatem za usługi kulturalne możemy uznać usługi polegające na upowszechnianiu i ochronie kultury, przez którą należy rozumieć naturalne i kulturalne dziedzictwo ludzkości o charakterze materialnym i niematerialnym, w szczególności w zakresie historii, nauki i sztuki.
Zauważenia wymaga, że warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku jest spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym dotyczącej rodzaju świadczonych usług, tj. usług kulturalnych, jak również przesłanki podmiotowej odnoszącej się do usługodawcy. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że zwolnienie nie ma zastosowania.
Odnosząc się do kwestii objętej zakresem zadanego pytania należy zauważyć, że co do zasady, każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne, jednak w sytuacji, gdy jedno świadczenie obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia kilka czynności, świadczenie to nie powinno być sztucznie dzielone dla celów podatkowych.
Jednakże, pojedyncze świadczenie ma miejsce zwłaszcza wtedy, gdy jedną lub więcej części składowych uznaje się za czynność zasadniczą, podczas gdy inny lub inne elementy traktuje się jako czynności pomocnicze, do których stosuje się te same zasady opodatkowania, co do czynności zasadniczej.
Jednak aby móc wskazać, że dane świadczenie jest świadczeniem złożonym (kompleksowym), powinno składać się ono z różnych czynności, których realizacja prowadzi jednak do jednego celu. Na świadczenie złożone składa się więc kombinacja różnych czynności, prowadzących do realizacji określonego celu – do wykonania świadczenia głównego, na które składają się różne czynności pomocnicze. Natomiast czynność należy uznać za pomocniczą, jeśli nie stanowi ona celu samego w sobie, lecz jest środkiem do pełnego zrealizowania lub wykorzystania świadczenia zasadniczego. Pojedyncza czynność traktowana jest zatem jak element świadczenia kompleksowego wówczas, jeżeli cel świadczenia czynności pomocniczej jest zdeterminowany przez czynność główną oraz nie można wykonać lub wykorzystać czynności głównej bez czynności pomocniczej.
W związku z czym, z ekonomicznego punktu widzenia, świadczenie nie powinno być dzielone dla celów podatkowych wówczas, gdy tworzyć będzie jedno świadczenie złożone (kompleksowe), obejmujące kilka świadczeń pomocniczych. Jeżeli jednak w skład wykonywanego świadczenia wchodzić będą czynności, które nie służą wyłącznie wykonaniu czynności głównej, zasadniczej, lecz mogą mieć również charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw dla traktowania ich jako elementu świadczenia złożonego (kompleksowego).
Stanowisko takie przedstawił również Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z dnia 25 lutego 1999 r., w sprawie C-349/96 Card Protection Plan Ltd v. Commissioners of Custom and Excise, ECLI:EU:C:1999:93 stwierdzając, że: „Pojedyncze świadczenie ma miejsce zwłaszcza wtedy, gdy jedną lub więcej części składowych uznaje się za usługę zasadniczą, podczas gdy inny lub inne elementy traktuje się jako usługi pomocnicze, do których stosuje się te same zasady opodatkowania, co do usługi zasadniczej. Usługę należy uznać za usługę pomocniczą w stosunku do usługi zasadniczej, jeśli nie stanowi ona dla klienta celu samego w sobie, lecz jest środkiem do lepszego wykorzystania usługi zasadniczej”.
Wskazać również należy, że:
-w wyroku TSUE z dnia 27 października 2005 r. w sprawie C-41/04 Levob Verzekeringen BV i OV Bank NV v. Staatssecretaris van Financiën, ECLI:EU:C:2005:649, Trybunał wskazał, że po pierwsze z art. 2 ust. 1 szóstej dyrektywy wynika, że każda transakcja powinna być uznawana za odrębną i niezależną, a po drugie, że czynność złożona z jednego świadczenia w sensie ekonomicznym nie powinna być sztucznie rozdzielana, by nie zakłócać funkcjonowania podatku VAT. W ocenie Trybunału, aby określić, czy mamy do czynienia z jednym świadczeniem, należy przede wszystkim poszukać elementów charakterystycznych dla rozpatrywanej czynności celem ustalenia, czy podatnik dostarcza konsumentowi kilka odrębnych świadczeń głównych, czy też jedno świadczenie (pkt 20 wyroku). Podobnie jest w przypadku, jeśli dwa (lub więcej) świadczenia (lub czynności) dokonane przez podatnika na rzecz konsumenta, rozumianego jako przeciętny konsument, są tak ściśle związane, że stanowią one obiektywnie jedno tylko nierozerwalne świadczenie gospodarcze, którego rozdzielenie miałoby charakter sztuczny (punkt 22 wyroku),
-w wyroku z dnia 27 września 2012 r. w sprawie C-392/11 Field Fisher Waterhouse LLP v. Commissioners for Her Majesty’s Revenue and Customs, ECLI:EU:C:2012:597, TSUE wskazał, że aby móc uznać, że ogół świadczeń zapewnianych przez wynajmującego najemcy stanowi jedno świadczenie, należy zbadać czy wykonywane świadczenia stanowią jedno nierozerwalne świadczenie gospodarcze, którego rozdzielenie miałoby charakter sztuczny, czy też obejmują one świadczenie główne, względem którego pozostałe świadczenia mają charakter dodatkowy (pkt 22 wyroku).
-w wyroku z dnia 21 lutego 2013 r w sprawie C-18/12 Město Žamberk v. Finanční ředitelství v Hradci Králové, ECLI:EU:C:2013:95, TSUE wskazał, że „w odniesieniu do istnienia jednego złożonego świadczenia w postępowaniu głównym należy przeanalizować, czy sprzęt znajdujący się w danym parku wodnym tworzy całość w taki sposób, że wstęp do tej całości stanowi jedno świadczenie, którego rozdzielenie miałoby charakter sztuczny. W tym względzie, jeśli – jak w niniejszej sprawie – jeden rodzaj biletu wstępu oferowanego dla parku wodnego uprawnia do wstępu do całego kompleksu, bez jakiegokolwiek rozróżnienia w zależności od rodzaju faktycznie używanych urządzeń, sposobu i czasu trwania ich używania przez okres ważności biletu wstępu, okoliczność ta stanowi istotną wskazówkę na istnienie jednego świadczenia złożonego” (pkt 32 wyroku).
Zatem, istotnym kryterium wpływającym na ocenę tego czy w konkretnej sytuacji występuje świadczenie złożone, jest kryterium odrębności. Kryterium to opiera się na weryfikacji, czy poszczególne świadczenia mogą występować w obrocie gospodarczym niezależnie i czy mogą być wykonane przez dowolny inny podmiot. W przypadku odpowiedzi twierdzącej, nie następuje świadczenie złożone, lecz kilka odrębnych świadczeń, które powinny być dla celów opodatkowania VAT traktowane niezależnie od siebie. Takie stanowisko wywieść można z orzeczenia TSUE z 11 czerwca 2009 r. w sprawie C-572/07 RLRE Tellmer Property sro przeciwko Finanční ředitelství v Ústí nad Labem, ECLI:EU:C:2009:365, w którym istotnie TSUE stanął na stanowisku, że w przypadku usług najmu oraz usług sprzątania części wspólnych budynków następują dwa odrębne świadczenia dla celów VAT. Swoje stanowisko TSUE oparł na tym, że usługi sprzątania części wspólnych budynku mogą być świadczone na różnych zasadach, to znaczy na przykład przez osoby trzecie wystawiające faktury obejmujące koszt tych usług bezpośrednio lokatorom lub przez wynajmującego zatrudniającego w tym celu własnych pracowników lub posługującego się przedsiębiorstwem zajmującym się sprzątaniem.
Podsumowując powyższe, należy stwierdzić, że świadczenie złożone ma miejsce wówczas, gdy relacja poszczególnych czynności (świadczeń) wykonywanych na rzecz jednego nabywcy dzieli je na świadczenie podstawowe i świadczenia pomocnicze – tzn. takie, które umożliwiają skorzystanie ze świadczenia podstawowego (lub są niezbędne dla możliwości skorzystania ze świadczenia podstawowego). Jeżeli jednak świadczenia te można rozdzielić, tak że nie zmieni to ich charakteru ani wartości z punktu widzenia nabywcy – wówczas świadczenia takie powinny być traktowane jako dwa (lub więcej), niezależnie opodatkowane świadczenia.
W związku z powyższym, jeżeli transakcja składa się z zespołu świadczeń i czynności, należy wziąć pod uwagę wszystkie okoliczności, w jakich dokonywana jest rozpatrywana transakcja. Po pierwsze więc, czy są to świadczenia odrębne, czy też jest to jedno świadczenie kompleksowe.
W rozpatrywanej sprawie należy również zwrócić uwagę na stanowisko Rzecznik Generalnej Juliane Kokott przedstawione w opinii z dnia 22 października 2020 r. do sprawy C-581/19 Frenetikexito_Unipessoal Lda przeciwko Autoridade Tributária e Aduaneira ECLI:EU:C:2021:167, z którego wynika, że: „Wskazówką świadczącą o istnieniu jednego świadczenia złożonego jest też jednolity cel gospodarczy transakcji (26). Jeżeli przeciętnemu świadczeniobiorcy zależy właśnie na połączeniu kilku świadczeń, przemawia to za istnieniem jednego świadczenia złożonego. W świetle orzecznictwa Trybunału jedno świadczenie złożone występuje wtedy, kiedy wszystkie elementy świadczenia są niezbędne dla osiągnięcia jego celu (27)”.
W celu ustalenia, czy świadczenia stanowią dwa lub kilka niezależnych świadczeń, czy jedno świadczenie, należy każdorazowo poszukiwać elementów charakterystycznych dla danej transakcji celem określenia, czy podatnik dostarcza konsumentowi, rozumianemu jako przeciętny konsument, kilka odrębnych świadczeń głównych, czy też jedno świadczenie.
Za świadczenia odrębne należy uznać świadczenia wykonywane przez jednego świadczącego na rzecz jednego nabywcy, które nawet jeżeli są w pewien sposób powiązane, mogą być traktowane rozłącznie, a traktowanie to nie wpłynie na charakter żadnego z nich ani też nie sprawi, że wartość świadczeń z punktu widzenia nabywcy będzie inna, niż gdyby świadczenia te były uznane za świadczenie złożone. Powyższe wynika z analizy orzeczeń TSUE w sprawach C-41/04 oraz C-111/05.
Należy mieć na względzie, aby zastosowanie koncepcji świadczenia kompleksowego nie prowadziło do korzystania z nieuzasadnionych preferencji w zakresie opodatkowania. Jeśli usługi mogą być rozdzielone bez uszczerbku dla każdej z nich, a zatem w sposób naturalnie uzasadniony, wówczas nie można uznać – w szczególności w celu rozszerzenia zwolnienia podatkowego – że stanowią jedno świadczenie kompleksowe, opodatkowane wedle zasad dotyczących świadczenia głównego.
Podsumowując zatem powyższe, świadczenie złożone ma miejsce wówczas, gdy relacja poszczególnych czynności (świadczeń) wykonywanych na rzecz jednego nabywcy dzieli je na świadczenie podstawowe i świadczenia pomocnicze – tzn. takie, które umożliwiają skorzystanie ze świadczenia podstawowego (lub są niezbędne dla możliwości skorzystania ze świadczenia podstawowego). Jeżeli jednak świadczenia te można rozdzielić tak, że nie zmieni to ich charakteru ani wartości z punktu widzenia nabywcy – wówczas świadczenia takie powinny być traktowane jako dwa (lub więcej), niezależnie opodatkowane świadczenia.
Podkreślić również należy – co wielokrotnie podkreślał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej – że zakres zwolnień przewidzianych w Dyrektywie 2006/112/WE Rady nie może być interpretowany w sposób rozszerzający. Czynności zwolnione zgodnie z Dyrektywą 2006/112/WE Rady stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego, a ich ujednolicona interpretacja ma służyć unikaniu rozbieżności w stosowaniu systemu podatku od wartości dodanej w poszczególnych państwach członkowskich. Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem „pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 Szóstej Dyrektywy 2006/112/WE Rady powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika” (wyrok TSUE z 19 listopada 2009 r. C-461/08 w sprawie Don Bosco Onroerend Goed BV).
W okolicznościach niniejszej sprawy zawarli Państwo z Województwem umowę na organizację ..... wydarzenia kulturalnego – festiwalu literackiego … oraz promocję Województwa w jego trakcie. W ramach wydarzenia zobowiązali się Państwo zrealizować:
1. ..... festiwal oraz galę wręczenia nagrody za … wraz ze spotkaniami autorskimi, warsztatami i panelami dyskusyjnymi,
2.organizację .... spotkań autorskich z wybranymi literatami, zajmującymi się powieścią ...
W ramach realizacji zobowiązali się Państwo do:
1.opracowania harmonogramu wydarzenia,
2.zaangażowania oraz opłacenia literatów biorących udział w spotkaniach literackich z mieszkańcami, gości festiwalowych oraz członków jury,
3.zaangażowania i opłacenia prowadzących warsztaty, spotkania literackie oraz galę,
4.wynajęcia i opłacenia pomieszczeń wraz z obsługą na potrzeby realizacji wydarzenia,
5.zapewnienia i opłacenia noclegów dla zaproszonych gości,
6.wynajęcia innych osób i sprzętu niezbędnych do technicznej realizacji wydarzenia,
7.opracowania identyfikacji wizualnej wydarzenia,
8.zabezpieczenia środków finansowych na nagrodę za ...
Ponadto zobowiązali się Państwo do wykonania następujących świadczeń promocyjnych:
1.wyemitowania spotów promocyjnych Województwa podczas wydarzenia,
2.informowania przez prowadzących o roli Województwa w organizacji i finansowaniu Wydarzenia,
3.umieszczania informacji o roli Województwa w informacjach prasowych, rozsyłanych do dziennikarzy,
4.przekazania Województwu materiału fotograficznego z Wydarzenia,
5.umieszczenia oznaczeń Województwa na nośniku konferansjera oraz innych rekwizytach, które pojawią się na scenie,
6.Przygotowania projektu materiałów promocyjnych (plakatów na słupach informacyjno-reklamowych, grafik internetowych, ulotki promocyjnej),
7.umieszczenia elementów wizualnej identyfikacji Województwa w oprawie graficznej wydarzenia,
8.zarezerwowania miejsca na branding Województwa na miejscu wydarzenia i podczas organizowanych konferencji prasowych,
9.umieszczenia oznaczeń Województwa na materiałach promocyjno-informacyjnych drukowanych i elektronicznych,
10.umożliwienie wystąpienia Marszałka Województwa lub innego członka zarządu Województwa podczas poszczególnych wydarzeń organizowanych w ramach projektu.
Analizując powołane wyżej regulacje zauważyć należy, że ustawodawca zwalnia od podatku usługi kulturalne świadczone przez ściśle określone grupy podmiotów.
Warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku jest spełnienie przesłanki o charakterze podmiotowym odnoszącej się do usługodawcy, jak również przedmiotowym dotyczącym rodzaju świadczonych usług. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że zwolnienie nie ma zastosowania.
Jak wskazali Państwo we wniosku jesteście instytucją kultury utworzoną przez Województwo na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Jesteście Państwo instytucją publiczną, której zadaniem jest ułatwiać mieszkańcom dostęp do kultury i skupiać się na każdej grupie odbiorców. Dlatego też wszystkie wydarzenia festiwalowe są bezpłatne i dostępne dla różnych grup wiekowych. Ograniczenie wykluczenia społecznego wśród osób bezrobotnych, z niepełnosprawnościami, w starszym wieku poprzez bezpłatny udział w kulturze. Jesteście Państwo przede wszystkim nieodłącznym elementem życia mieszkańców, jesteście blisko lokalnej społeczności i pomagacie w realizacji oddolnych działań kulturalnych. Osią projektu jest zintegrowanie i kulturalna aktywizacja lokalnej społeczności, podniesienie kompetencji kulturalnych mieszkańców oraz stworzenie oryginalnej oferty, która rozpozna, rozbudzi i ukształtuje wzory i nawyki aktywnego uczestnictwa w kulturze.
Ponadto posiadają Państwo osobowość prawną i jesteście Państwo wpisani do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez Województwo.
Zatem przedstawione informacje pozwalają stwierdzić należy, że wypełniają Państwo przesłankę podmiotową wynikającą z art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy.
W następnej kolejności zbadania wymaga, czy świadczone przez Państwa usługi wypełniają przesłankę przedmiotową do zastosowania zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy.
Jak wynika z wniosku celem organizacji festiwalu literackiego jest tworzenie, upowszechnianie i ochrona kultury. W Państwa opinii, nie ulega wątpliwości, że Festiwal stanowi wydarzenie kulturalne. W trakcie festiwalu odbyły się spotkania autorskie, które zostały poprzedzone panelami, warsztatami i dyskusjami o literaturze z udziałem licznej publiczności. W trakcie warsztatów m.in. upowszechniano dzieła literackie. Spotkania z autorami powieści połączone z warsztatami służyły przedstawianiu powstałych już dzieł literackich, a także upowszechnianiu tego rodzaju działalności kulturalnej wśród dzieci, młodzieży i dorosłych. Działalność kulturalna przejawia się w organizacji całego wydarzenia, które ma charakter kulturalny. To Festiwal literacki poświęcony literaturze. Oferta skierowana jest do miłośników literatury z całej Polski, dbają Państwo o bogaty program dla każdej grupy wiekowej. Jak Państwo wskazali, w przypadku organizacji Festiwalu ewidentnie mieli Państwo do czynienia z upowszechnianiem kultury.
Mając na uwadze wskazany przez Państwa zakres świadczonej usługi w ramach organizacji festiwalu literackiego, w ramach którego zobowiązali się Państwo zrealizować:
1..... festiwal oraz galę wręczenia nagrody za … wraz ze spotkaniami autorskimi, warsztatami i panelami dyskusyjnymi,
2.organizację .....spotkań autorskich z wybranymi literatami, zajmującymi się powieścią,
należy stwierdzić, że ww. usługa stanowi usługę kulturalną, o której mowa w art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy.
Jednocześnie, aby ww. usługa została zrealizowana, niezbędne są działania dotyczące:
-opracowania harmonogramu wydarzenia,
-zaangażowania oraz opłacenia literatów biorących udział w spotkaniach literackich z mieszkańcami, gości festiwalowych oraz członków jury,
-zaangażowania i opłacenia prowadzących warsztaty, spotkania literackie oraz galę,
-wynajęcia i opłacenia pomieszczeń wraz z obsługą na potrzeby realizacji wydarzenia,
-wynajęcia innych osób i sprzętu niezbędnych do technicznej realizacji wydarzenia,
-opracowania identyfikacji wizualnej wydarzenia,
-zabezpieczenia środków finansowych na nagrodę za ...
Powyższe pozwala uznać, że świadczona przez Państwa usługa kulturalna organizacji festiwalu literackiego … wraz z usługami pomocniczymi tj. opracowanie harmonogramu wydarzenia, zaangażowanie oraz opłacenie literatów biorących udział w spotkaniach literackich z mieszkańcami, gości festiwalowych oraz członków jury, zaangażowanie i opłacenie prowadzących warsztaty, spotkania literackie oraz galę, wynajęcie i opłacenie pomieszczeń wraz z obsługą na potrzeby realizacji wydarzenia, wynajęcie innych osób i sprzętu niezbędnych do technicznej realizacji wydarzenia, opracowanie identyfikacji wizualnej wydarzenia, zabezpieczenie środków finansowych na nagrodę za … – stanowi świadczenie kompleksowe. Opisane ww. czynności są ze sobą powiązane i w aspekcie gospodarczym tworzą jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter. Między ww. czynnościami realizowanymi w ramach organizacji festiwalu literackiego istnieje zależność powodująca, że czynności te nie mogą być świadczone odrębnie.
Z kolei czynności tj. zapewnienie i opłacenie noclegów dla zaproszonych gości, jak również promocja Województwa w trakcie festiwalu, nie mogą stanowić elementu kompleksowej usługi kulturalnej. Bowiem działań tych nie można uznać za czynność niezbędną do wykonania świadczonej przez Państwa usługi kulturalnej. Ww. działania nie są powiązane z podstawową usługą kulturalną w taki sposób, że bez któregokolwiek z ww. działań usługa kulturalna nie mogłaby istnieć. Działań promocyjnych, jak również czynności zapewnienia i opłacenia noclegów dla zaproszonych gości, nie można uznać za usługi pomocnicze do usługi podstawowej, bowiem nie są one niezbędne zarówno do realizacji, jak i do możliwości skorzystania ze świadczenia podstawowego.
Ponadto wskazać należy, że, z opisu sprawy wynika, że wykonując wskazaną we wniosku (w zakresie zadanego pytania) czynność nie osiągają Państwo zysków z tej działalności. Jednocześnie usługi polegające na organizacji festiwalu literackiego nie należą do żadnej z czynności wymienionych w art. 43 ust. 19 pkt 1-8 ustawy.
Tym samym analiza ww. okoliczności sprawy i obowiązujących przepisów prowadzi do wniosku, że dla świadczonej przez Państwa kompleksowej usługi w postaci zorganizowania festiwalu literackiego, w ramach którego zobowiązali się Państwo zrealizować:
1. .... festiwal oraz galę wręczenia nagrody za … wraz ze spotkaniami autorskimi, warsztatami i panelami dyskusyjnymi,
2. organizację ..... spotkań autorskich z wybranymi literatami, zajmującymi się powieścią, a w ramach realizacji zobowiązali się Państwo do:
-opracowania harmonogramu wydarzenia,
-zaangażowania oraz opłacenia literatów biorących udział w spotkaniach literackich z mieszkańcami, gości festiwalowych oraz członków jury,
-zaangażowania i opłacenia prowadzących warsztaty, spotkania literackie oraz galę,
-wynajęcia i opłacenia pomieszczeń wraz z obsługą na potrzeby realizacji wydarzenia,
-wynajęcia innych osób i sprzętu niezbędnych do technicznej realizacji wydarzenia,
-opracowania identyfikacji wizualnej wydarzenia,
-zabezpieczenia środków finansowych na nagrodę za …,
spełniona jest zarówno przesłanka podmiotowa, jak i przedmiotowa wynikająca z art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy. Zatem ww. kompleksowa usługa korzysta ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy.
Natomiast, usługi obejmujące zapewnienie i opłacenie noclegów dla zaproszonych gości oraz usługi promocyjne – jak odrębne czynności od kompleksowej usługi w postaci zorganizowania festiwalu literackiego – nie korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy.
Tym samym oceniając całościowo Państwa stanowisko uznałem je za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem sprawy i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Stosownie do art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),
albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.