Podatek od towarów i usług w zakresie ustalenia czy czynności dokonywane przez Spółkę w ramach Projektu stanowią czynności opodatkowane podatkiem od t... - Interpretacja - null
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Podatek od towarów i usług w zakresie ustalenia czy czynności dokonywane przez Spółkę w ramach Projektu stanowią czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy oraz braku prawa do pomniejszenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach Projektu.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
29 maja 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 29 maja 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:
-wskazania, czy czynności dokonywane przez Spółkę w ramach Projektu stanowią czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy,
-braku prawa do pomniejszenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach Projektu.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 5 sierpnia 2024 r. (wpływ 5 sierpnia 2024 r.) oraz pismem z 1 października 2024 r. (wpływ 1 października 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego
A. Spółka z o.o. została utworzona (...)2017 r. na podstawie uchwały nr (...) Sejmiku Województwa (…).
Województwo (...) (dalej również: „Województwo”) posiada 100% udziałów w kapitale Spółki. A. jest spółką celową powołaną do realizacji zadań publicznych samorządu wojewódzkiego (wspierania i promowania rozwoju Województwa), a nie komercyjną. W związku z powyższym, wypracowany przez Spółkę zysk nie podlega podziałowi między wspólników, lecz przeznaczany jest wyłącznie na realizację jej celów.
Spółka jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT.
Zarząd Województwa (dalej również: „Instytucja Zarządzająca”), uchwałą (...), przyjął Program (...) (dalej: „Program”). Program został zatwierdzony przez Komisję Europejską decyzją wykonawczą (...).
Wnioskodawca (...) zawarł umowę (dalej również: „Umowa”) z Województwem (dalej również: „Województwo”), reprezentowanym przez Zarząd Województwa, o dofinansowanie realizowanego przez Spółkę projektu pt. „(...)” (dalej również: „Projekt”).
Zgodnie z Umową, „dofinansowanie” oznacza płatności pochodzące z budżetu środków europejskich, odpowiadające wkładowi Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz współfinansowanie krajowe, pochodzące z budżetu państwa, stanowiące bezzwrotną pomoc przeznaczoną na pokrycie wydatków kwalifikowanych, ponoszonych w związku z realizacją Projektu w ramach Programu, wypłacane na podstawie Umowy.
W przypadku ww. projektu 100% wydatków kwalifikowanych finansowane jest z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Dofinansowanie jest przekazywane przelewem przez Bank Gospodarstwa Krajowego na wyodrębniony rachunek płatniczy wskazany przez Spółkę w formie:
1)zaliczki na część wydatków kwalifikowalnych odpowiadających dofinansowaniu, ponoszonych w ramach Projektu przed ich rozliczeniem,
2)refundacji części wydatków kwalifikowalnych odpowiadających dofinansowaniu, poniesionych przez Beneficjenta na realizację Projektu, w formie płatności pośrednich i płatności końcowej.
Projekt ma być realizowany w ramach działania (...).
Projekt realizowany będzie w partnerstwie z B (dalej również: „B”).
B realizuje na rzecz Województwa zadania polegające na wspieraniu rozwoju nauki oraz współpracy między sferą nauki i gospodarki, popieraniu postępu technologicznego i innowacji, poprzez promocję Województwa. Województwo posiada 100% udziałów w B. B jest zarejestrowane jako czynny podatnik VAT.
Celem Projektu jest: (...)
Wyjaśnienia wymaga, że (...).
Efektem prac w ramach Projektu, będzie m.in. (...).
Ważnym elementem Projektu będą także działania edukacyjne, tj. warsztaty, szkolenia, webinaria oraz konferencje budujące świadomość zagadnień związanych z (...), a także wydarzenia promujące (...) i stymulujące wzrost wiedzy na temat (...). Ponadto, wytworzone zostaną raporty, analizy, prace badawcze dotyczące (...).
Projekt zakłada realizację (...) zadań:
(...)
Wszystkie zadania będą się wzajemnie uzupełniać. Działalność promocyjna w pierwszej fazie projektu wiązać się będzie z powołaniem paneli oraz rekrutacją liderów grup. W dalszej kolejności zrealizowany zostanie promocyjny przekaz informacyjny na temat realizowanych działań i rezultatów działalności.
Projekt będzie realizowany z zachowaniem zasady równości szans kobiet i mężczyzn oraz niedyskryminacji.
Zgodnie z Umową, Projekt realizowany będzie do dnia (...), z zastrzeżeniem, iż okres realizacji Projektu w uzasadnionych przypadkach może zostać zmieniony, na pisemny wniosek Spółki, za zgodą Instytucji Zarządzającej.
Projekt jest skierowany do interesariuszy (...), w tym mikro, małych i średnich przedsiębiorstw, instytucji otoczenia biznesu, klastrów zalążkowych i wzrostowych, organizacji pozarządowych, jednostek samorządu terytorialnego, a także organizacji prowadzących badania i upowszechniających wiedzę.
Spółka ponosi odpowiedzialność za realizację projektu zgodnie z Umową, w tym z wnioskiem o dofinansowanie stanowiącym załącznik do Umowy oraz za utrzymanie celów Projektu w trakcie jego realizacji i w okresie trwałości.
Do zadań Spółki w ramach Projektu należy m.in.:
1)realizacja Projektu zgodnie z Umową, z należytą starannością, w szczególności ponosząc wydatki celowo, rzetelnie, racjonalnie i oszczędnie, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa i w sposób zapewniający prawidłową i terminową realizację Projektu,
2)przedstawianie na żądanie Instytucji Zarządzającej, Komisji Europejskiej lub innych uprawnionych instytucji wszelkich dokumentów, informacji i wyjaśnień związanych z realizacją Projektu (poddawanie się kontroli),
3)weryfikacja osób upoważnionych do dysponowania dofinansowaniem Projektu oraz do podejmowania wiążących decyzji finansowych w imieniu Spółki,
4)realizacja Projektu w oparciu o standardy dostępności dla polityki spójności 2021-2027,
5)prowadzenie odrębnej ewidencji księgowej dotyczącej realizacji Projektu, w sposób przejrzysty, umożliwiający identyfikację poszczególnych operacji księgowych i bankowych przeprowadzonych dla wszystkich wydatków w ramach Projektów,
6)stosowania wytycznych wymienionych w Umowie, które są publikowane na Portalu Funduszy Europejskich.
Warunkiem rozliczenia wydatków lub przekazania Spółce dofinansowania jest:
1)złożenie przez Spółkę do Instytucji Zarządzającej prawidłowego, kompletnego i spełniającego wymogi formalne i merytoryczne wniosku o płatność wraz z:
a)fakturami lub innymi dokumentami o równoważnej wartości dowodowej,
b)dokumentami potwierdzającymi odbiór urządzeń/sprzętu lub wykonanie prac, jeżeli dokumenty odbioru są wymagane prawem,
c)w przypadku zakupu urządzeń/sprzętu, które nie zostały zamontowane protokołami odbioru urządzeń/sprzętu, jeżeli dokumenty odbioru są wymagane prawem, z podaniem miejsca ich składowania,
d)wyciągami bankowymi z rachunku płatniczego Spółki lub przelewami bankowymi, a w przypadku płatności gotówkowych dokumentami potwierdzającymi poniesienie wydatków w formie gotówkowej,
e)innymi dokumentami potwierdzającymi i uzasadniającymi prawidłową realizację projektu,
2)poświadczenie faktycznego i prawidłowego poniesienia wydatków oraz ich kwalifikowalności przez Instytucję Zarządzającą.
Oprócz powyższego Wnioskodawca ma obowiązek składać i opisać we wniosku o płatność, które z działań zaplanowanych we wniosku o dofinansowanie zostały już zrealizowane oraz w jaki sposób ich realizacja wpłynęła na sytuację osób z niepełnosprawnościami, a także na równość kobiet i mężczyzn lub innych grup wskazanych we wniosku o dofinansowanie. Jednakże dotyczy to wyłącznie działań, przy realizacji których powinny być stosowane ww. zasady.
Podmiotem upoważnionym do ponoszenia części wydatków kwalifikowanych w ramach Projektu jest B, z zastrzeżeniem, iż to Spółka jest:
a) odpowiedzialna za prawidłową realizację Projektu i odpowiada przed Instytucją Zarządzającą za prawidłowość całości wydatków kwalifikowalnych ponoszonych w ramach Projektu,
b) odpowiedzialna za zapewnienie trwałości Projektu zgodnie z art. 65 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1060 z dnia 24 czerwca 2021 r. ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, Funduszu Spójności, Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji i Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury, a także przepisy finansowe na potrzeby tych funduszy oraz na potrzeby Funduszu Azylu, Migracji i Integracji, Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Instrumentu Wsparcia Finansowego na rzecz Zarządzania Granicami i Polityki Wizowe (Dz.U.UE.L.2021.231.159, dalej również: „Rozporządzenie Ogólne”),
c) jedynym podmiotem właściwym do przedstawiania wniosków o płatność oraz otrzymywania dofinansowania ze środków przeznaczonych na realizację Programu.
Spółka ponosi odpowiedzialność wobec Instytucji Zarządzającej za działania B jak za działania własne, z zachowaniem przepisów prawnych regulujących zasady odpowiedzialności podmiotów za ich naruszenie.
W celu dokładnego podziału obowiązków, B oraz Wnioskodawca 29 września 2023 r. zarwali umowę o partnerstwie na rzecz realizacji Projektu „(...)” (dalej również: „Umowa Partnerstwa”).
B oraz Spółka współuczestniczą w realizacji Projektu, będąc odpowiedzialnymi za realizację jednego lub kilku zadań określonych w Projekcie.
Zgodnie z Umową Partnerstwa podział zadań w Projekcie wygląda następująco:
1)A. Sp. z o.o. jest odpowiedzialny za realizację następujących zadań określonych w Projekcie:
(...)
2)B Sp. z o.o. jest odpowiedzialne za realizację następujących zadań w Projekcie:
(...)
We wniosku o dofinansowanie wskazano, jakie dokładnie koszty mogą być poniesione przez B. W przypadku, gdy B nie wywiązuje się lub w sposób nienależyty wywiązuje się z obowiązków i określonych dla niego zadań w Umowie, zadania te mogą zostać przesunięte do realizacji na rzecz Spółki.
Faktury lub inne dokumenty potwierdzające poniesienie wydatku są wystawiane na podmiot, który realizuje dane działania w ramach Projektu. Oznacza to, iż zarówno Spółka, jak i B ponoszą wydatki związane z realizacją Projektu samodzielnie. B przekazuje Spółce dokumenty stanowiące podstawę realizacji działań projektowych i potwierdzenia dokonania za nie płatności (faktury, rachunki lub inne), a następnie Spółka przygotuje w systemie wniosek o płatność załączając faktury wystawione zarówno na Spółkę, jak i B.
W tym miejscu należy zaznaczyć, iż złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczy wyłącznie kosztów ponoszonych przez Spółkę, tj. faktury lub inne dokumenty potwierdzające zakup są wystawiane na dane Wnioskodawcy.
Realizując zadania projektu Spółka ponosi następujące wydatki:
1)koszty bezpośrednie (związane z merytoryczną realizacją projektu), w tym m.in.:
a)wynagrodzenia pracowników Spółki (w tym związane z delegacjami),
b)koszty najmu/amortyzacji/eksploatacji oraz utrzymania pomieszczeń (wraz z opłatami za obsługę informatyczną i telekomunikacyjną) na potrzeby działalności merytorycznej pracowników zaangażowanych w realizację projektu,
c)zakup wyposażenia dla pracowników,
d)materiały biurowe i papiernicze,
e)zakup sprzętu i oprogramowania zarówno dla pracowników merytorycznych, jak i liderów grup (...),
f)koszty związane z organizacją spotkań (sale konferencyjne, catering, materiały konferencyjne itp.),
g)koszty związane z udziałem ekspertów zewnętrznych,
h)przeprowadzenie ewaluacji/audytów mid term i ex post procesu (...) – usługa zlecona,
i)wynagrodzenia liderów grup,
j)koszty organizacji wyjazdów studyjnych krajowych i zagranicznych (w tym: najem autokaru, miejsc w samolocie, pobytu w hotelu, całodzienne wyżywienie),
k)zakup baz danych,
l)opracowanie merytoryczne i graficzne materiałów dotyczących Inteligentnych Specjalizacji – jednorazowy zakup – usługa zlecona,
m)działania informacyjno-edukacyjne podnoszące i zwiększające umiejętności i kompetencje w (...) (np. szkolenia, webinaria, warsztaty i inne koszty związane z opłatami za usługi opracowania scenariusza szkolenia/warsztatu, usługi trenera, wynajmu sali szkoleniowej, ewentualnych opłat za noclegi oraz wyżywienie uczestników),
n)utworzenie/zakup i utrzymanie narzędzia „(…)” (zaprojektowanie i wykonanie narzędzia – usługa zlecona);
2) koszty pośrednie (związane z obsługą administracyjną projektu), w tym m.in.:
a)wynagrodzenia pracowników administracyjnych (w tym związane z delegacjami),
b)koszty najmu/amortyzacji oraz utrzymania pomieszczeń (wraz z opłatami za obsługę informatyczną i telekomunikacyjną),
c)zakup wyposażenia dla pracowników administracyjnych,
d)materiały biurowe i papiernicze,
e)zakup sprzętu i oprogramowania,
f)koszty promocji projektu, np. materiały drukowane lub audiowizualne,
g)inne niezbędne koszty do realizacji projektu, które nie zostały ujęte w kosztach bezpośrednich.
Koszty pośrednie stanowią refundację kosztów związanych z obsługą projektu w wysokości do 4% kosztów bezpośrednich uznanych za kwalifikowalne przez Instytucję Zarządzającą. Rozliczane są w formie ryczałtowej bez potrzeby przedkładania dokumentów do ww. instytucji.
Za realizację zadań w ramach Projektu, Wnioskodawcy nie przysługuje żadne wynagrodzenie. Koszty poniesione w ramach Projektu służą określonemu celowi i w żadnym stopniu nie są powiązane z przychodami Spółki w ramach własnej działalności.
Uzupełnienie opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego
W odpowiedzi na pytanie zawarte w wezwaniu z 16 lipca 2024 r.:
Czy wykorzystywali/wykorzystują/będą Państwo wykorzystywali towary i usługi zakupione w ramach realizacji projektu pn. „(...)”, do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług?
wskazali Państwo, że:
Zdaniem Wnioskodawcy, opisane we wniosku czynności podejmowane przez Spółkę w celu realizacji Projektu nie stanowią czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (dalej również: „podatek VAT”). W konsekwencji, w opinii Wnioskodawcy, zakupione w ramach realizacji projektu pn. „(...)” towary i usługi nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Jednocześnie Spółka wyjaśnia, iż nie może odpowiedzieć na powyższe pytanie w sposób: zakupione w ramach realizacji projektu pn. „(...)” towary i usługi będą/nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, gdyż wolą Wnioskodawcy, poprzez złożenie wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, było uwzględnienie tego aspektu prawnego sprawy w wydanym rozstrzygnięciu.
Zadając pytanie:
„Czy w związku z ponoszonymi w ramach Projektu kosztami, Wnioskodawcy przysługuje prawo do pomniejsza kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego na fakturach lub innych dokumentach o równoważnej wartości dowodowej, dokumentujących nabycie towarów i usług?”
Wnioskodawca był przekonany, iż Organ odniesie się do kwestii, czy opisane we wniosku czynności realizowane w ramach Projektu stanowią czynności opodatkowane, a tym samym, czy opisane we wniosku koszty są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, w ramach postępowania interpretacyjnego, ponieważ w opisie zaistniałego zdarzenia przyszłego został zawarty szczegółowy opis realizowanego Projektu.
Ponadto, w odpowiedzi na pytania zawarte w wezwaniu z 10 września 2024 r.:
1.Czy otrzymane dofinansowanie z Banku Gospodarstwa Krajowego może być przeznaczone wyłącznie na sfinansowanie konkretnych czynności wykonywanych w ramach projektu pn. „(...)”, czy też mogą Państwo przeznaczyć je na inny cel, który nie będzie związany w realizacją ww. projektu? Czy otrzymana dotacja może zostać przeznaczona na ogólną działalność Spółki?
wskazali Państwo, że:
Na wstępie Wnioskodawca zauważa, iż przedmiotem wniosku jest udzielone przez Województwo „dofinansowanie”, nie zaś „dotacja” i zastrzega, aby tych pojęć nie traktować jako synonimy.
Bank Gospodarstwa Krajowego został zaangażowany do obsługi bankowej w zakresie środków pochodzących z funduszy europejskich, nie jest faktycznym udzielającym dofinansowania.
Otrzymane dofinansowanie może być przeznaczone wyłącznie na sfinansowanie konkretnych czynności wykonywanych w ramach projektu pn. „(...)”, co oznacza, iż Wnioskodawca nie może ich przeznaczyć na żaden inny cel niezwiązany z realizacją Projektu, w tym na ogólną działalność Spółki.
Jak wskazano w Umowie, dofinansowanie pokrywa wyłącznie koszty uznane za kwalifikowane do realizacji Projektu. W Umowie zastrzeżono również, iż gdy w wyniku ostatecznego rozstrzygnięcia postępowania, jakieś wydatki wskazane jako kwalifikowane zostaną uznane za niekwalifikowane, Instytucja Zarządzająca pomniejszy całkowitą wartość wydatków kwalifikowanych – dofinansowanie.
W związku z powyższym dofinansowanie jest przeznaczane wyłącznie na sfinalizowanie konkretnych czynności wykonywanych w ramach Projektu.
2.Czy otrzymane dofinansowanie z Banku Gospodarstwa Krajowego, o którym mowa we wniosku, jest/będzie przeznaczone wyłącznie na pokrycie kosztów związanych z realizacją Projektu pn. „(...)”, czy też jest/będzie dotacją mającą na celu jakiekolwiek sfinansowanie ceny realizowanych przez Państwa dostaw towarów lub usług? Jeśli jest to dofinansowanie do ceny realizowanych przez Państwa dostaw towarów lub usług, to prosimy wskazać do jakich?
wskazali Państwo, że:
Jak wskazano powyżej, zgodnie z Umową dofinansowanie pokrywa wyłącznie koszty uznane za kwalifikowane do realizacji Projektu. W Umowie zastrzeżono również, iż gdy w wyniku ostatecznego rozstrzygnięcia postępowania, jakieś wydatki wskazane jako kwalifikowane zostaną uznane za niekwalifikowane, Instytucja Zarządzająca pomniejszy całkowitą wartość wydatków kwalifikowanych – dofinansowanie.
W związku z powyższym dofinansowanie, o którym mowa we wniosku, jest i będzie przeznaczone wyłącznie na pokrycie kosztów związanych z realizacją Projektu pn. „(...)” i w konsekwencji nie jest i nie będzie dofinansowaniem mającym na celu jakiekolwiek sfinansowanie ceny realizowanych przez Wnioskodawcę dostaw towarów lub usług.
3.Czy realizacja przedmiotowego projektu jest uzależniona od otrzymania dotacji z Banku Gospodarstwa Krajowego, tj. czy w sytuacji, gdyby Państwo nie otrzymali dotacji to realizowaliby Państwo ww. projekt?
wskazali Państwo, że:
Nie, realizacja projektu nie jest uzależniona od otrzymania dofinansowania z Województwa. Jak wskazano w odpowiedzi na pytanie nr 1, Bank Gospodarstwa Krajowego został zaangażowany do obsługi bankowej w zakresie środków pochodzących z funduszy europejskich, nie jest faktycznym udzielającym dofinansowania.
Opisany we wniosku Projekt zawiera działania należące do zadań własnych Województwa, a jak wskazano we wniosku Spółka jest spółką celową powołaną do realizacji zadań publicznych samorządu wojewódzkiego, a nie komercyjną, więc nawet w przypadku braku dofinansowania, Województwo, a co za tym idzie Spółka zrealizowałaby Projekt.
Co istotne, Wnioskodawca zwraca uwagę, iż udział uczestników w ramach Projektu ma jedynie doprowadzić do wypracowania rozwiązań możliwych do wdrożenia w polityce rozwoju gospodarki Województwa. Efektem prac w ramach Projektu będzie m.in. (...).
Ponadto wytworzone zostaną raporty, analizy, prace badawcze dotyczące rozwoju gospodarczego, które będą udostępniane bezpłatnie.
Sfinansowanie Projektu dofinansowaniem z Województwa zostało zrealizowane, jedynie ze względu na fakt, iż Komisja Europejska zgodziła się finansować te działania ze środków unijnych w ramach programu operacyjnego (…) i został złożony wniosek o dofinansowanie, który został zatwierdzony.
Komisja Europejska zgadzając się na uruchomienie środków unijnych dla Polski w ramach poszczególnych programów operacyjnych (tak regionalnych, jak i krajowych) wskazała warunki, które muszą być i pozostawać spełnione w okresie całej perspektywy finansowej 2021-2027. Dlatego też opracowała wykaz warunków podstawowych finansowania ze środków Unii Europejskiej, a także zestaw obiektywnych kryteriów ich oceny w celu skutecznego i efektywnego zapewnienia wykorzystania unijnego wsparcia na podstawie art. 15 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1060 z dnia 24 czerwca 2021 r. ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, Funduszu Spójności, Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji i Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury, a także przepisy finansowe na potrzeby tych funduszy oraz na potrzeby Funduszu Azylu, Migracji i Integracji, Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Instrumentu Wsparcia Finansowego na rzecz Zarządzania Granicami i Polityki Wizowej (Dz. U. UE. L. z 2021 r. Nr 231, str. 159 z późn. zm.).
Te warunki podstawowe są ustanowione na poziomie każdego programu operacyjnego, w tym programu (…). W przypadku, gdy dany warunek określony dla programu nie jest spełniony, wydatki dotyczące operacji wdrażanych w ramach danych celów szczegółowych programu operacyjnego nie mogą być refundowane przez Komisję Europejską.
Realizowany Projekt jest częścią systemu monitorowania spełniania jednego z tych warunków narzuconych przez Komisję Europejską dla programu, a zatem Projekt stanowi integralną składową zadań własnych Województwa jako samorządu. Natomiast Spółka, w której 100% udziałowcem jest właśnie Województwo jest odpowiedzialna za realizację wyznaczonych zadań własnych Województwa, w tym za realizację Projektu.
4.Czy w przypadku niezrealizowania projektu będą Państwo zobowiązani do zwrotu otrzymanej dotacji?
wskazali Pastwo, że:
W przypadku niezrealizowania projektu Wnioskodawca będzie zobowiązany do zwrotu otrzymanego dofinansowania.
Zgodnie z Umową Wnioskodawca jest zobowiązany do rozliczenia całości udzielonego dofinansowania wnioskiem o płatność końcową, który to może zostać złożony dopiero po zakończeniu realizacji Projektu.
Z powyższego wynika, iż dofinansowanie jest uzależnione wynikiem Projektu i w przypadku jego niezrealizowania, nie powstanie sytuacja, w której dofinansowanie pozostanie w posiadaniu Wnioskodawcy.
Pytania
1.Czy opisane we wniosku czynności podejmowane przez Spółkę w ramach Projektu są opodatkowane podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT jako odpłatna dostawa towarów lub odpłatne świadczenie usług? (ostatecznie sformułowane w piśmie z 1 października 2024 r.)
2.Czy w związku z ponoszonymi w ramach Projektu kosztami, Wnioskodawcy przysługuje prawo do pomniejsza kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego na fakturach lub innych dokumentach o równoważnej wartości dowodowej, dokumentujących nabycie towarów i usług?
Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie wyrażone w piśmie z 5 sierpnia 2024 r.)
Ad 1.
Zdaniem Wnioskodawcy, opisane we wniosku czynności podejmowane przez Spółkę w ramach realizacji Projektu nie stanowią czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1-5 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:
1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2)eksport towarów;
3)import towarów na terytorium kraju;
4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Opisane we wniosku czynności są podejmowane przez Spółkę na terytorium Polski, w związku z powyższym pod uwagę są jedynie brane:
1)odpłatna dostawa towarów,
2)odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Powyższe wskazuje, iż czynnością opodatkowaną podatkiem VAT jest odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług.
W związku z powyższym, aby transakcje krajowe były traktowane jako opodatkowane podatkiem VAT, muszą być one odpłatne.
Zestawiając powyższe na grunt niniejszej sprawy: Wnioskodawca realizuje Projekt w ramach dofinansowania, którego celem jest rozwój innowacyjności i konkurencyjności zwłaszcza wśród podmiotów z sektora mikro, małych i średnich przedsiębiorstw.
Powyższe wskazuje, iż kroki, jakie Spółka będzie podejmować służą celom społecznym, nie zaś osiągnięciu zysków.
Dodatkowo Umowa nie przewiduje wynagrodzenia dla Spółki za realizację Projektu, jak również za organizowane względem interesariuszy (...) działania, np. konferencje, szkolenia itp. są dla nich bezpłatne.
Spółka nie otrzymuje więc zapłaty za świadczenie usług w ogólnym tego słowa znaczeniu. Jednakże jak wcześniej wskazano, na realizację Projektu zostało Spółce przyznane dofinansowanie.
Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.
Treść ww. przepisu należy więc interpretować, w ten sposób, iż dofinansowanie również stanowi wynagrodzenie za świadczenie usług, tj. usługa jest odpłatna, pod warunkiem, iż dane dofinansowanie ma bezpośredni wpływ na cenę usług świadczonych przez podatnika.
Powyższe potwierdziło również Ministerstwo Finansów pismem z 15 czerwca 2012 r. o sygn. PT4/033/2-3/9/EFU/2012/PT-298:
„Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, iż w sytuacji gdy podatnik, w związku z dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję, czy też inną dopłatę o podobnym charakterze), wpływające bezpośrednio na cenę towaru lub usługi, »uzupełnia« ono podstawę opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia. Natomiast dotacje czy subwencje (np. dotacja ze środków unijnych) niemające bezpośredniego wpływu na cenę czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 powołanej wyżej ustawy o podatku od towarów i usług, czyli nie zwiększają podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Dla określenia zatem, czy dane dotacje, subwencje lub też inne dopłaty o podobnym charakterze, składają się czy też nie składają się na obrót (wchodzą czy nie wchodzą do podstawy opodatkowania) istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania”.
Dodatkowo, Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z 22 listopada 2001 r. o sygn. C-184/00 wskazał, iż dotacje nie dające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nie stanowią obrotu w rozumieniu przepisu art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, czyli nie zwiększają podstawy opodatkowania tym podatkiem. Tym samym, podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne – na pokrycie kosztów działalności (czy też kosztów realizacji konkretnego zadania) – nie zwiększa podstawy opodatkowania, a tym samym nie podlega opodatkowaniu.
Na powyższe powoływały się również polskie sądy, w tym NSA w wyroku z 7 października 2021 r. o sygn. I FSK 217/21.
Dalej TSUE podkreślił, że sam tylko fakt, iż dotacja (czy inny sposób dofinansowania) wpływa na ostateczną cenę świadczenia (co niemal zawsze ma miejsce), nie może być decydujący dla uznania, że dotacja ta powinna zwiększać podstawę opodatkowania.
Do uznania dotacji (subwencji, itp.) za zwiększającą podstawę opodatkowania konieczne jest stwierdzenie, że dotacja ta jest dokonywana w celu sfinansowania konkretnej czynności opodatkowanej (dostawy towarów lub świadczenia usług). TSUE opowiedział się więc za tym, aby opodatkowanie dotacji następowało tylko w stosunku do takich dotacji, które odpowiadają całości lub części wynagrodzenia z tytułu takiej czynności. Dotacja powinna być związana także z konkretną, oznaczoną dostawą albo usługą. Dotacje podmiotowe, czy przeznaczone na pokrycie kosztów działalności – chociaż mogą mieć w ostatecznym rozrachunku jakiś wpływ na cenę świadczonych usług lub dostarczanych towarów – nie są zatem uwzględniane w podstawie opodatkowania. Zauważyć także wypada, że dotacje zawsze w jakiś sposób wpływają na cenę świadczonych usług czy towarów dostarczanych przez podatnika.
Do podstawy opodatkowania wlicza się jednakże tylko te dotacje (dofinansowania), które są w bezpośredni sposób związane z podstawą opodatkowania. Okoliczność, że dotacja – np. pokrywająca część ogólnych kosztów podatnika – pozwoliła na zmniejszenie ceny świadczonych usług, nie jest powodem, aby włączać takie dotacje do podstawy opodatkowania, jeśli nie dotyczą one konkretnych czynności opodatkowanych.
W innym wyroku (C-462/02) TSUE stwierdził, że prawo do otrzymywania subwencji jest przyznawane beneficjentowi, skoro tylko ten ostatni dokona transakcji podlegającej opodatkowaniu. Ponadto należy zbadać, czy nabywcy towarów lub usługobiorcy czerpią zysk z subwencji przyznanej jej beneficjentowi. Niezbędne jest bowiem, by cena, którą ma zapłacić nabywca lub usługobiorca, była ustalona w taki sposób, by zmniejszała się w stosunku odpowiadającym subwencji przyznanej sprzedawcy towarów lub świadczącemu usługi, która stanowiłaby zatem element determinujący ceny, jakiej ten ostatni żąda.
Należy zatem zbadać, czy okoliczność, że subwencja jest przyznawana sprzedawcy lub świadczącemu usługi, pozwala mu obiektywnie na sprzedaż towarów lub świadczenie usług po cenie niższej od tej, której by żądał, gdyby nie otrzymał subwencji.
W tym miejscu należy podkreślić, iż mimo że Wnioskodawca jest spółką handlową, to jej 100% udziałowcem jest Województwo. Spółka jest spółką celową powołaną do realizacji zadań publicznych samorządu wojewódzkiego (wspierania i promowania rozwoju Województwa), a nie komercyjną.
W związku z powyższym, wypracowany przez Spółkę zysk nie podlega podziałowi między wspólników, lecz przeznaczany jest wyłącznie na realizację jej celów.
Opisany we wniosku Projekt wpisuje się w misję Spółki i zostałby on zrealizowany również mimo braku dofinansowania, na tych samych zasadach, tj. dofinansowanie nie wpływa na cenę. W związku z powyższym, dofinansowanie opisane we wniosku nie stanowi wynagrodzenia za czynności podjęte przez Spółkę w ramach Projektu. Tym samym czynności te są nieodpłatne, a więc nie stanowią ani odpłatnej dostawy towarów, ani odpłatnego świadczenia usług, a w konsekwencji nie stanowią czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.
Ad 2.
Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z ponoszonymi w ramach Projektu kosztami, nie przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego na fakturach lub innych dokumentach o równoważnej wartości dowodowej dokumentujących nabycie towarów i usług.
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje więc wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki łącznie, tzn.:
1)odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz
2)gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Nie ma zatem możliwości dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Spółka, jako zarejestrowany podatnik VAT, spełnia pierwszy warunek, w związku z czym, kluczowe jest ustalenie, czy wskazane we wniosku koszty, będą związane z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez Podatnika.
Mając na względzie uzasadnienie stanowiska własnego Spółki dot. pytania nr 1, Wnioskodawca wskazuje, iż czynności podejmowane w ramach realizacji Projektu nie stanowią czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Analizując opisane w punkcie pierwszym (przedstawienie zdarzenia przyszłego) wydatki należy stwierdzić, iż są one dedykowane do realizacji Projektu i Wnioskodawca nie ma możliwości wykorzystania ich do własnej działalności.
W związku z powyższym, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. projektu.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju (…).
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Jak stanowi art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy przede wszystkim rozumieć określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę. Przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie niebędące dostawą towarów i świadczone na rzecz innego podmiotu.
Powołane przepisy wskazują, że pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). Należy jednak zaznaczyć, że nie każde działanie, powstrzymanie się od działania, czy tolerowanie czynności lub sytuacji może zostać uznane za usługę w rozumieniu przepisów ustawy.
Pojęcie „dostawa towarów” w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel. Z kolei każde świadczenie niebędące dostawą towarów polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czyjegoś zachowania stanowi co do zasady usługę w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Niemniej muszą być przy tym spełnione następujące warunki:
·w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (wierzyciel/nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,
·świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).
Przy czym oba ww. warunki powinny być spełnione łącznie, aby świadczenie podlegało, jako usługa, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zatem, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług będzie podlegało tylko to świadczenie (dostawa lub usługa), w przypadku którego istnieje konsument, tj. odbiorca świadczenia odnoszący z niego choćby potencjalną korzyść. Dopóki nie istnieje podmiot, który odnosiłby lub powinien odnosić konkretne korzyści o charakterze majątkowym związanym z danym świadczeniem, dopóty świadczenie to nie będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Z powołanego wyżej art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wówczas, gdy są wykonywane odpłatnie (z wyjątkiem przypadków ściśle określonych w art. 7 ust. 2 oraz w art. 8 ust. 2 ustawy).
Odpłatność oznacza wykonanie czynności (dostawy towarów oraz świadczenia usług) za wynagrodzeniem. W znaczeniu potocznym wynagrodzenie to zapłata za pracę, należność. Natomiast odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny.
Zatem, pod pojęciem odpłatności świadczenia rozumieć należy prawo podmiotu sprzedającego towar lub świadczącego usługę do żądania od nabywcy towaru, odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego).
Należy podkreślić, że przepisy dotyczące funkcjonowania podatku VAT w krajach członkowskich Unii Europejskiej podlegają harmonizacji na zasadach określonych w Dyrektywie 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 str. 1 ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady. Uszczegółowieniem zasad obowiązywania i funkcjonowania podatku VAT określonych w ww. Dyrektywie są wyroki Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE).
TSUE, w wyroku z 27 października 2011 r. w sprawie C-93/10 Finanzamt Essen-NordOst przeciwko GFKL Financial Services AG wskazał, że: „(...) w ramach systemu podatku VAT czynnościami podlegającymi opodatkowaniu są transakcje między stronami, przewidujące zapłatę ceny lub inne wynagrodzenie. Zatem jeżeli czynność polega jedynie na świadczeniu jednej ze stron, bez bezpośredniego wynagrodzenia, nie ma podstawy opodatkowania, w związku z czym świadczenie takie nie podlega podatkowi VAT (zob. wyrok z 29 października 2009 r. w sprawie C-246/08 Komisja przeciwko Finlandii, Zb. Orz. s. I 10605, pkt 43). W tym świetle świadczenie usługi następuje »odpłatnie« w rozumieniu art. 2 pkt 1 szóstej dyrektywy VAT, a zatem podlega opodatkowaniu, tylko jeżeli pomiędzy usługodawcą a usługobiorcą istnieje stosunek prawny, w ramach którego następuje wymiana świadczeń wzajemnych, gdyż świadczenie otrzymywane przez usługodawcę stanowi rzeczywiste odzwierciedlenie wartości usługi świadczonej usługobiorcy (ww. wyrok w sprawie MKG-Kraftfahrzeuge-Factoring, pkt 47). Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem »świadczenie usług dokonywane odpłatnie« w rozumieniu art. 2 pkt 1 szóstej dyrektywy wymaga bezpośredniego związku między wyświadczoną usługą a otrzymanym wynagrodzeniem (wyrok z 29 lipca 2010 r. w sprawie C-40/09 Astra Zeneca UK, Zb. Orz. s. 1 7505, pkt 27 i przytoczone orzecznictwo)” (pkt 17-19).
W wyroku z 27 marca 2014 r. w sprawie C-151/13 Le Rayon d’Or SARL przeciwko Ministre de l’Économie et des Finances Trybunał wskazał, że: „(...) aby świadczenie usług mogło być uznane za «odpłatne» w rozumieniu tej dyrektywy, nie wymaga ona, aby świadczenie wzajemne za taką usługę było uzyskane bezpośrednio od jej odbiorcy. Świadczenie wzajemne może pochodzić także od osoby trzeciej (zob. podobnie wyrok Loyalty Management UK i Baxi Group, C-53/09 i C-55/09, EU:C:2010:590, pkt 56)” (pkt 34).
Odpłatność określana jest przez strony umowy i jeśli strony ustalą zapłatę, wówczas wykonane świadczenie usług staje się odpłatne. W przypadku istnienia świadczenia wzajemnego otrzymanego przez świadczącego usługę, należy uznać czynności wykonywane w ramach zawartej umowy za odpłatne świadczenie usług określone w art. 8 ust. 1 ustawy, podlegające opodatkowaniu na zasadach ogólnych.
Zatem, aby dana czynność (dostawa lub usługa) podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym, pomiędzy dokonywaną dostawą towarów lub świadczoną usługą a otrzymanym świadczeniem wzajemnym, w ten sposób, że zapłacone kwoty stanowią rzeczywiste wynagrodzenie za dokonaną dostawę towarów lub wyodrębnioną usługę świadczoną w ramach stosunku prawnego lub dochodzi do wymiany świadczeń wzajemnych. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia. Wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia.
Należy również wskazać, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i są wykonywane w ramach działalności gospodarczej.
Według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Stosownie do art. 29a ust. 1 ustawy:
Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.
W świetle art. 29a ust. 6 ustawy:
Podstawa opodatkowania obejmuje:
1)podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;
2)koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.
Z treści art. 29a ust. 1 ustawy wynika, że podstawę opodatkowania w podatku od towarów i usług stanowi wynagrodzenie, które dostawca lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu dostawy towarów albo świadczenia usług. Wynagrodzenie to oznacza wartość rzeczywiście otrzymaną (lub która ma być otrzymana) w konkretnym przypadku.
Dla określenia, czy dane dofinansowanie (subwencje, dotacje i inne dopłaty o podobnym charakterze) są czy też nie są opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.
Kryterium uznania dofinansowania (subwencji, dotacji) za stanowiące podstawę opodatkowania jest zatem stwierdzenie, że dofinansowanie dokonywane jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dofinansowanie (subwencja, dotacja) nie dające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowi podstawy opodatkowania w rozumieniu przepisu art. 29a ust. 1 ustawy.
Włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dofinansowania (dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze) ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to dofinansowanie (dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze) związane bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane jest tylko takie dofinansowanie (dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze), które jest bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc podstawą opodatkowania ogólne dofinansowanie (dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskane przez podatnika, niezwiązane z dostawą towaru lub świadczeniem usługi.
W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
Zatem, podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dofinansowanie (subwencję, dotację), które w sposób bezwzględny i bezpośredni jest związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne – na pokrycie kosztów działalności nie zwiększa podstawy opodatkowania, a tym samym nie podlega opodatkowaniu.
Przepis art. 29a ust. 1 ustawy jest odpowiednikiem art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady, zgodnie z którą:
Podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.
Należy uznać, że opodatkowanie dofinansowania (subwencji, dotacji) stanowi wyjątek od zasad ogólnych wspólnego systemu VAT. Nie wszystkie dofinansowania (subwencje, dotacje) stanowią element podstawy opodatkowania VAT. Jedynie takie, które są dofinansowaniami (subwencjami, dotacjami) związanymi bezpośrednio z ceną dostawy towarów czy ceną świadczenia usług. Wyjątek ten należy interpretować w sposób ścisły. Wykładnia ścisła prowadzi do wniosku, że tylko dofinansowanie bezpośrednio wpływające na cenę transakcji podlega opodatkowaniu. Natomiast inne dofinansowania (subwencje, dotacje) nie wchodzą tym samym do podstawy opodatkowania, a w konsekwencji nie podlegają opodatkowaniu VAT.
W tym miejscu należy zwrócić uwagę na orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W szczególności na wyroki w sprawach C-184/00 (Office des products wallons ASBL v. Belgian State) oraz C-353/00 (Keeping Newcastle Warm Ltd. v. Commisioners of Customs and Excise, w skrócie KNW).
W wyroku C-184/00 Trybunał stwierdził, że pojęcie subwencji (dotacji) bezpośrednio związanych z ceną należy interpretować jako obejmujące wyłącznie subwencje, które stanowią całość lub część wynagrodzenia za dostawę towarów lub świadczenie usług, a które są wypłacane przez podmiot trzeci w stosunku do sprzedawcy lub świadczącego. Trybunał argumentował, że w celu ustalenia, czy dotacja stanowi wynagrodzenie, cena towarów i usług musi, co do zasady, być ustalana nie później, niż w momencie zdarzenia podlegającego opodatkowaniu. Zobowiązanie do zapłaty dotacji dokonane przez osobę, która jej udziela, rodzi korelat, jakim jest prawo beneficjenta do jej otrzymania, ponieważ dokonał on dostawy podlegającej opodatkowaniu. Ten związek pomiędzy dotacją a ceną musi być jednoznacznie widoczny na podstawie indywidualnej analizy okoliczności stanowiących podstawę wypłaty tego wynagrodzenia. Z drugiej strony nie jest konieczne, aby cena towarów lub usług bądź część tej ceny została ustalona. Wystarczy by możliwe było jej ustalenie. Cena jaką płaci nabywca musi być ustalana w taki sposób, że zmniejsza się ona w proporcji do dotacji przyznanej sprzedawcy towarów lub świadczącemu usługi, co zatem stanowi element ustalenia ceny, jakiej żąda ten ostatni. Trybunał w sprawie będącej przedmiotem rozpoznania wskazał sądowi odsyłającemu szereg wskazówek, stwierdzając, że sąd krajowy musi zbadać obiektywnie, czy fakt, iż dotacja jest wypłacana sprzedawcy lub świadczącemu pozwala mu sprzedawać towary lub świadczyć usługi po cenie niższej, niż musiałby on żądać w braku takiej dotacji. Nie jest konieczne, by dotacja odpowiadała bezpośrednio zmniejszeniu ceny dostarczanych towarów, wystarczy by relacja pomiędzy zmniejszeniem ceny a dotacją, która może być wyrażona ryczałtowo, była istotna.
W wyroku C-353/00 Trybunał wyraził pogląd, że niezależnie od tego, czy dofinansowanie spełnia warunek bezpośredniego związku z ceną, czy też nie spełnia takiego warunku, zwiększać będzie podstawę opodatkowania, jeśli osoba trzecia (także organ władzy publicznej) wpłaca pewną kwotę pieniędzy na poczet usług świadczonych na rzecz osoby fizycznej. Orzeczenie to dotyczyło dopłat wypłacanych firmie zajmującej się usługami związanymi z doradztwem w dziedzinie energetyki.
Związek dotacji z ceną nie został szczegółowo przeanalizowany w tym wyroku. Szersze uwagi na ten temat znalazły się natomiast w opinii rzecznika generalnego oraz pisemnym stanowisku rządu Wielkiej Brytanii, które zaaprobował Trybunał. Jak wskazuje rzecznik, dotacje mogą mieć różną formę i charakter. Zwykle przez dotacje (subwencje) rozumie się sumy wypłacane danemu podmiotowi z funduszy publicznych w interesie ogólnym.
W praktyce dotacje mogą mieć postać dopłat ogólnych do działalności przedsiębiorstwa (i wówczas nie podlegają opodatkowaniu) albo też stanowić subsydia do konkretnych dostaw lub usług, umożliwiając nabycie ich ostatecznemu odbiorcy po niższej cenie (lub w ogóle bez odpłatności z jego strony). W tym ostatnim przypadku podlegają podatkowi VAT.
Tego rodzaju dotacje występowały w przypadku KNW. Istniał bezpośredni związek pomiędzy usługami podatnika a otrzymywanymi dotacjami (dotacje były korelatem usług i wypłacano je tylko w razie ich świadczenia; również kwotowo zależały od liczby usług). Wpływ na cenę również był oczywisty: ostateczny odbiorca nie musiał płacić za usługę właśnie z powodu pokrycia jej dotacją. Mimo, że dotacje oczywiście wpływały na działalność przedsiębiorstwa i w sensie ekonomicznym pokrywały część kosztów jego funkcjonowania, przede wszystkim były one związane z ceną. Dlatego też nie można było ich traktować jako pozostających poza podatkiem VAT.
Jeżeli otrzymywane dofinansowanie (subwencja, dotacja) jest w sposób zindywidualizowany i policzalny związana z ceną danego świadczenia (tj. świadczenie dzięki dofinansowaniu ma cenę niższą o konkretną kwotę), takie dofinansowanie podlega VAT. Jeżeli natomiast związek tego rodzaju nie występuje i równocześnie dofinansowanie nie jest elementem wynagrodzenia związanego z danymi dostawami towarów lub usług, wówczas można – i należy – potraktować je jako płatność niepodlegającą podatkowi VAT.
W sytuacji zatem, gdy podatnik dla konkretnej dostawy towarów lub konkretnego świadczenia usług otrzymuje od innego podmiotu dofinansowanie, np. w postaci dotacji stanowiącej dopłatę do ceny towaru lub usługi – tego rodzaju dofinansowanie stanowi, obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia. Natomiast dotacje mające na celu dofinansowanie ogólnych kosztów działalności, nie dające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a więc nieuzależnione od ilości i wartości dostarczanych towarów lub świadczonych usług, nie stanowią podstawy opodatkowania w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy, a zatem nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Z art. 29a ust. 1 ustawy wynika, że nie ma znaczenia od kogo dostawca towaru lub świadczący usługę otrzymuje zapłatę – czy od nabywcy, czy od osoby trzeciej, ważne jest aby było to wynagrodzenie za dane konkretne świadczenie lub za daną konkretną dostawę.
Podsumowując, należy wskazać, że warunkiem zaliczenia dofinansowania (subwencji, dotacji i innych dopłat o podobnym charakterze) do podstawy opodatkowania jest jego bezpośredni związek z ceną (wpływ na poziom ceny). Podstawa opodatkowania nie obejmuje zatem dotacji i dopłat o charakterze ogólnym, stanowiących dofinansowanie do ogólnych kosztów prowadzenia działalności gospodarczej (a nie konkretnej wykonywanej przez podmiot czynności podlegającej opodatkowaniu). Bezpośredni związek dopłaty z ceną (a więc cenotwórczy charakter tej dopłaty) występuje jedynie w przypadku, gdy w sposób jednoznaczny można określić jej wpływ na poziom ceny konkretnego towaru lub usługi. Jest to możliwe w przypadku, gdy dofinansowanie (subwencję, dopłatę) można uznać za „korelat” świadczonej usługi lub dostarczonego towaru, tzn. gdy wypłacane jest tylko w razie świadczenia konkretnych usług lub dostawy konkretnego towaru, kwotowo również zależy od ilości świadczonych usług lub dostarczonych towarów.
Elementem zasadniczym wpływającym na objęcie uzyskanego przez podatnika dofinansowania definicją podstawy opodatkowania jest stwierdzenie, czy dofinansowanie udzielone jest w celu sfinansowania, czy też dofinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług.
Aby otrzymana należność w postaci dopłaty lub dofinansowania zwiększała podstawę opodatkowania stwierdzone winno zostać, że:
1)dofinansowanie związane jest z identyfikowalnym świadczeniem wzajemnym, przy czym nie ma konieczności, by kwota dofinansowania odpowiadała dokładnie zmniejszeniu ceny dostarczanego towaru lub wykonanej usługi. Wystarczy, by korelacja istniejąca między tym zmniejszeniem a dofinansowaniem, które może mieć charakter ryczałtowy, była istotna (wyrok TSUE z 22 listopada 2001 r. w sprawie C-184/00 Office des produits wallons ASBL, ECLI:EU:C:2001:629, pkt 17),
2)dopłata przyznawana jest konkretnie po to, aby podmiot dofinansowany dostarczał określony towar lub wykonywał określoną usługę (pkt 12 i 13 wyroku TSUE z 22 listopada 2001 r. w sprawie C-184/00),
3)nabywcy towarów lub usługobiorcy czerpią zysk z dofinansowania przyznanego beneficjentowi (wyrok TSUE z 15 lipca 2004 r. w sprawie C-463/02 Komisja Wspólnot Europejskich przeciwko Królestwu Szwecji, ECLI:EU:C:2004:455, pkt 34),
4)dofinansowanie przyznawane sprzedawcy lub świadczącemu usługi, pozwala mu obiektywnie na sprzedaż towarów lub świadczenie usług po cenie niższej od tej, której by żądał, gdyby nie otrzymał dofinansowania (pkt 14 wyroku TSUE z 22 listopada 2001 r. w sprawie C-184/00).
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Województwo (...) posiada 100% udziałów w kapitale Spółki A. Spółka z o.o. A jest spółką celową powołaną do realizacji zadań publicznych samorządu wojewódzkiego (wspierania i promowania rozwoju Województwa), a nie komercyjną. W związku z powyższym, wypracowany przez Spółkę zysk nie podlega podziałowi między wspólników, lecz przeznaczany jest wyłącznie na realizację jej celów. Spółka jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT. Zarząd Województwa (...), przyjął Program (…)
Spółka (...) zawarła umowę z Województwem reprezentowanym przez Zarząd Województwa, o dofinansowanie realizowanego przez Spółkę projektu pn. „(...)”.
Projekt ma być realizowany w ramach działania (...) i współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Programu.
Projekt realizowany będzie w partnerstwie z B.
Celem Projektu jest: (...)
Wyjaśnienia wymaga, że (...).
Efektem prac w ramach Projektu, będzie m.in. (...).
Ważnym elementem Projektu będą także działania edukacyjne, tj. warsztaty, szkolenia, webinaria oraz konferencje budujące świadomość zagadnień związanych z (...), a także wydarzenia promujące (...) i stymulujące wzrost wiedzy na temat (...). Ponadto, wytworzone zostaną raporty, analizy, prace badawcze dotyczące (...) oraz rozwoju gospodarczego.
Projekt zakłada realizację (...) zadań:
(...)
Wszystkie zadania będą się wzajemnie uzupełniać. Działalność promocyjna w pierwszej fazie projektu wiązać się będzie z powołaniem paneli oraz rekrutacją liderów grup. W dalszej kolejności zrealizowany zostanie promocyjny przekaz informacyjny na temat realizowanych działań i rezultatów działalności.
Zgodnie z Umową, Projekt realizowany będzie do dnia (...), z zastrzeżeniem, iż okres realizacji Projektu w uzasadnionych przypadkach może zostać zmieniony, na pisemny wniosek Spółki, za zgodą Instytucji Zarządzającej.
Projekt jest skierowany do interesariuszy (...), w tym mikro, małych i średnich przedsiębiorstw, instytucji otoczenia biznesu, klastrów zalążkowych i wzrostowych, organizacji pozarządowych, jednostek samorządu terytorialnego, a także organizacji prowadzących badania i upowszechniających wiedzę.
Spółka ponosi odpowiedzialność wobec Instytucji Zarządzającej za działania B jak za działania własne, z zachowaniem przepisów prawnych regulujących zasady odpowiedzialności podmiotów za ich naruszenie.
W celu dokładnego podziału obowiązków, B oraz Spółka (...) zarwali umowę o partnerstwie na rzecz realizacji Projektu. B oraz Spółka współuczestniczą w realizacji Projektu, będąc odpowiedzialnymi za realizację jednego lub kilku zadań określonych w Projekcie.
Zgodnie z Umową Partnerstwa podział zadań w Projekcie wygląda następująco:
1)A. Sp. z o.o. jest odpowiedzialny za realizację następujących zadań określonych w Projekcie:
(...)
2)B Sp. z o.o. jest odpowiedzialne za realizację następujących zadań w Projekcie:
(...)
We wniosku o dofinansowanie wskazano, jakie dokładnie koszty mogą być poniesione przez B. W przypadku, gdy B nie wywiązuje się lub w sposób nienależyty wywiązuje się z obowiązków i określonych dla niego zadań w Umowie, zadania te mogą zostać przesunięte do realizacji na rzecz Spółki.
Faktury lub inne dokumenty potwierdzające poniesienie wydatku są wystawiane na podmiot, który realizuje dane działania w ramach Projektu. Oznacza to, iż zarówno Spółka, jak i B ponoszą wydatki związane z realizacją Projektu samodzielnie. B przekazuje Spółce dokumenty stanowiące podstawę realizacji działań projektowych i potwierdzenia dokonania za nie płatności (faktury, rachunki lub inne), a następnie Spółka przygotuje w systemie wniosek o płatność załączając faktury wystawione zarówno na Spółkę, jak i B.
Wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczy wyłącznie kosztów ponoszonych przez Spółkę, tj. faktury lub inne dokumenty potwierdzające zakup są wystawiane na dane Spółki.
Realizując zadania projektu Spółka ponosi następujące wydatki:
1) koszty bezpośrednie (związane z merytoryczną realizacją projektu), w tym m.in.:
a) wynagrodzenia pracowników Spółki (w tym związane z delegacjami),
b) koszty najmu/amortyzacji/eksploatacji oraz utrzymania pomieszczeń (wraz z opłatami za obsługę informatyczną i telekomunikacyjną) na potrzeby działalności merytorycznej pracowników zaangażowanych w realizację projektu,
c) zakup wyposażenia dla pracowników,
d) materiały biurowe i papiernicze,
e) zakup sprzętu i oprogramowania zarówno dla pracowników merytorycznych, jak i liderów grup (...),
f) koszty związane z organizacją spotkań (sale konferencyjne, catering, materiały konferencyjne itp.),
g) koszty związane z udziałem ekspertów zewnętrznych,
h) przeprowadzenie ewaluacji/audytów mid term i ex post procesu (...) – usługa zlecona,
i) wynagrodzenia liderów grup,
j) koszty organizacji wyjazdów studyjnych krajowych i zagranicznych (w tym: najem autokaru, miejsc w samolocie, pobytu w hotelu, całodzienne wyżywienie),
k) zakup baz danych,
l) opracowanie merytoryczne i graficzne materiałów dotyczących Inteligentnych Specjalizacji – jednorazowy zakup – usługa zlecona,
m) działania informacyjno-edukacyjne podnoszące i zwiększające umiejętności i kompetencje w zakresie (...) (np. szkolenia, webinaria, warsztaty i inne koszty związane z opłatami za usługi opracowania scenariusza szkolenia/warsztatu, usługi trenera, wynajmu sali szkoleniowej, ewentualnych opłat za noclegi oraz wyżywienie uczestników),
n) utworzenie/zakup i utrzymanie narzędzia „(…)” (zaprojektowanie i wykonanie narzędzia – usługa zlecona);
2) koszty pośrednie (związane z obsługą administracyjną projektu), w tym m.in.:
a) wynagrodzenia pracowników administracyjnych (w tym związane z delegacjami),
b) koszty najmu/amortyzacji oraz utrzymania pomieszczeń (wraz z opłatami za obsługę informatyczną i telekomunikacyjną),
c) zakup wyposażenia dla pracowników administracyjnych,
d) materiały biurowe i papiernicze,
e) zakup sprzętu i oprogramowania,
f) koszty promocji projektu, np. materiały drukowane lub audiowizualne,
g) inne niezbędne koszty do realizacji projektu, które nie zostały ujęte w kosztach bezpośrednich.
Za realizację zadań w ramach Projektu, Spółce nie przysługuje żadne wynagrodzenie. Koszty poniesione w ramach Projektu służą określonemu celowi i w żadnym stopniu nie są powiązane z przychodami Spółki w ramach własnej działalności.
Bank Gospodarstwa Krajowego został zaangażowany do obsługi bankowej w zakresie środków pochodzących z funduszy europejskich, nie jest faktycznym udzielającym dofinansowania.
Otrzymane dofinansowanie może być przeznaczone wyłącznie na sfinansowanie konkretnych czynności wykonywanych w ramach projektu pn. „(...)”, co oznacza, iż Spółka nie może ich przeznaczyć na żaden inny cel niezwiązany z realizacją Projektu, w tym na ogólną działalność Spółki.
Jak wskazano w Umowie, dofinansowanie pokrywa wyłącznie koszty uznane za kwalifikowane do realizacji Projektu. W Umowie zastrzeżono również, iż gdy w wyniku ostatecznego rozstrzygnięcia postępowania, jakieś wydatki wskazane jako kwalifikowane zostaną uznane za niekwalifikowane, Instytucja Zarządzająca pomniejszy całkowitą wartość wydatków kwalifikowanych – dofinansowanie.
W związku z powyższym dofinansowanie jest przeznaczane wyłącznie na sfinalizowanie konkretnych czynności wykonywanych w ramach Projektu.
Dofinansowanie jest i będzie przeznaczone wyłącznie na pokrycie kosztów związanych z realizacją Projektu i w konsekwencji nie jest i nie będzie dofinansowaniem mającym na celu jakiekolwiek sfinansowanie ceny realizowanych przez Spółkę dostaw towarów lub usług.
Realizacja Projektu nie jest uzależniona od otrzymania dofinansowania z Województwa. Projekt zawiera działania należące do zadań własnych Województwa, a Spółka jest spółką celową powołaną do realizacji zadań publicznych samorządu wojewódzkiego, a nie komercyjną, więc nawet w przypadku braku dofinansowania, Województwo, a co za tym idzie Spółka zrealizowałaby Projekt.
Udział uczestników w ramach Projektu ma jedynie doprowadzić do wypracowania rozwiązań możliwych do wdrożenia w polityce rozwoju gospodarki Województwa. Efektem prac w ramach Projektu będzie m.in. (...). Wytworzone zostaną raporty, analizy, prace badawcze dotyczące rozwoju gospodarczego, które będą udostępniane bezpłatnie. Sfinansowanie Projektu dofinansowaniem z Województwa zostało zrealizowane, jedynie ze względu na fakt, iż Komisja Europejska zgodziła się finansować te działania ze środków unijnych w ramach programu operacyjnego (…) i został złożony wniosek o dofinansowanie, który został zatwierdzony.
W przypadku niezrealizowania Projektu Spółka będzie zobowiązana do zwrotu otrzymanego dofinansowania. Zgodnie z Umową Wnioskodawca jest zobowiązany do rozliczenia całości udzielonego dofinansowania wnioskiem o płatność końcową, który to może zostać złożony dopiero po zakończeniu realizacji Projektu. Z powyższego wynika, iż dofinansowanie jest uzależnione wynikiem Projektu i w przypadku jego niezrealizowania, nie powstanie sytuacja, w której dofinansowanie pozostanie w posiadaniu Spółki.
Państwa wątpliwości w przedmiotowej sprawie, w pierwszej kolejności dotyczą wskazania, czy opisane we wniosku czynności podejmowane przez Spółkę w ramach Projektu są opodatkowane podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jako odpłatna dostawa towarów lub odpłatne świadczenie usług (pytanie oznaczone we wniosku nr 1).
Podkreślenia wymaga, że stopień zależności Spółki od Województwa nie może automatycznie przesądzać o braku możliwości uznania wykonywanych zadań własnych Województwa powierzonych Spółce za podlegające, jako odpłatna dostawa towarów lub odpłatne świadczenie usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Spółka, co prawda, wykonuje na mocy Umowy czynności związane z realizacją zadań własnych samorządu wojewódzkiego, do realizacji których Województwo zostało powołane, tj. wspieranie i promowanie rozwoju Województwa, ale czynności te wykonuje jako odrębny podmiot.
Jak już wcześniej wskazano, dofinansowanie podlega opodatkowaniu, jeżeli ma bezpośredni związek z ceną dostarczonego towaru/usługi świadczonej przez otrzymującego dofinansowanie. W takiej sytuacji przyjmuje się, że dofinansowanie stanowi składnik tej ceny, innymi słowy dofinansowanie „uzupełniając” podstawę opodatkowania z tytułu dostawy towaru/świadczenia usługi jest opodatkowane na takich samych zasadach jak czynność, której dotyczy.
Analizując zatem kwestię, czy otrzymane przez Spółkę dofinansowanie podlega opodatkowaniu, należy rozważyć, czy występują konkretne podlegające opodatkowaniu czynności (dostawa towarów lub świadczenie usług) wykonywane przez Państwa, z którymi związane jest to dofinansowanie.
Jak wskazano w opisie sprawy, Spółce nie przysługuje żadne wynagrodzenie. Koszty poniesione w ramach Projektu służą określonemu celowi i w żadnym stopniu nie są powiązane z przychodami Spółki w ramach własnej działalności. Dofinansowanie pokrywa wyłącznie koszty uznane za kwalifikowalne do realizacji Projektu. Spółka nie może przeznaczyć otrzymanego na realizację Projektu dofinansowania na żaden inny cel niezwiązany z Projektem. Dofinansowanie jest przeznaczone wyłącznie na sfinalizowanie konkretnych czynności wykonywanych w ramach Projektu.
W związku z tym nie istnieje bezpośredni związek przyczynowy pomiędzy otrzymanym dofinansowaniem a wykonanymi przez Państwa w ramach Projektu czynnościami.
W opisanej sytuacji występuje dofinansowanie o charakterze zakupowym, a nie dofinansowanie mające na celu sfinansowanie ceny sprzedaży. Jak wynika z opisu sprawy, efekty w realizowanej przez Państwa części Projektu nie są w żaden sposób komercyjne. Za realizację zadań w ramach Projektu, Wnioskodawcy nie przysługuje żadne wynagrodzenie. Koszty poniesione w ramach Projektu służą określonemu celowi i w żadnym stopniu nie są powiązane z przychodami Spółki w ramach własnej działalności.
W konsekwencji należy uznać, że otrzymane dofinansowanie nie będzie stanowić wynagrodzenia za dostawę towarów lub świadczone usługi, gdyż nie zostanie przyznane jako dopłata do ceny sprzedaży, lecz zostanie przeznaczone wyłącznie na pokrycie kosztów związanych z realizacją Projektu. Zatem kwota otrzymanego dofinansowania nie będzie spełniać przesłanki dofinansowania mającego bezpośredni wpływ na cenę w rozumieniu art. 29a ustawy. Tym samym, otrzymane przez Spółkę dofinansowanie nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Wobec powyższego, w związku z tym, że refundacja poniesionych kosztów będąca przedmiotem wniosku stanowi/będzie stanowić wyłącznie dofinansowanie do realizacji przedmiotowego Projektu oraz dofinansowanie to nie ma/nie będzie miało związku z dostawą towarów bądź ze świadczeniem przez Państwa usług, to nie stanowi/nie będzie stanowić ono podstawy opodatkowania w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy, a tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zatem czynności podejmowane przez Spółkę w ramach Projektu nie stanowią/nie będą stanowiły czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Podsumowując, czynności podejmowane przez Spółkę w ramach Projektu nie są/nie będą opodatkowane podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jako odpłatna dostawa towarów lub odpłatne świadczenie usług.
Zatem, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.
Ponadto, Państwa wątpliwości dotyczą wskazania, czy w związku z ponoszonymi w ramach Projektu kosztami, Spółce przysługuje/będzie przysługiwało prawo do pomniejsza kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego na fakturach lub innych dokumentach o równoważnej wartości dowodowej, dokumentujących nabycie towarów i usług (pytanie oznaczone we wniosku nr 2).
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Na podstawie art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy: transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wskazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku mogą skorzystać wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Należy również podkreślić, że prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możliwość wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.
Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.
W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostaną spełnione. Co prawa, Spółka jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, jednak jak rozstrzygnięto wyżej, czynności podejmowane przez Spółkę w ramach Projektu nie stanowią/nie będą stanowiły czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W związku z powyższym, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki, warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, Spółka nie ma/nie będzie miała – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakupy związane z realizacją wskazanego Projektu.
Podsumowując, w związku z ponoszonymi w ramach Projektu kosztami, Spółce nie przysługuje/nie będzie przysługiwało prawo do pomniejsza kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego na fakturach lub innych dokumentach o równoważnej wartości dowodowej, dokumentujących nabycie towarów i usług.
Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
-stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia,
-zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej:
Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).