Brak prawa do odzyskania podatku w związku z realizacją zadania. - Interpretacja - 0112-KDIL1-1.4012.644.2024.1.HW
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Brak prawa do odzyskania podatku w związku z realizacją zadania.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
20 września 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 17 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku w związku z realizacją zadania pn. „(…)”. Uzupełnili go Państwo pismami: z 16 września 2024 r. (wpływ 27 września 2024 r.) i 7 października 2024 r. (wpływ 10 października 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
(…), zwany dalej X, nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Do zadań X należy rozwój i upowszechnianie kultury fizycznej, a w szczególności prowadzenie działalności sportowej i popularyzacja sportu. Celem X jest m.in. prowadzenie działalności w sferze kultury fizycznej, w dziedzinie rekreacji i rehabilitacji ruchowej, a także rozwoju infrastruktury gminnej w tym zakresie.
X jest stowarzyszeniem kultury fizycznej o celach niezarobkowych.
X zrealizował zadanie pn. „(…)”, na które to zadanie złożył wniosek o przyznanie pomocy w ramach działania 19.2 „Wsparcie na wdrożenie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objętego PROW na lata 2014-2020. Pomoc na zadanie została przyznana, a zadanie zrealizowane. Celem operacji było stworzenie i udostępnienie infrastruktury rekreacyjnej – siłowni zewnętrznej z elementami placu zabaw, jako miejsca spotkań dla lokalnej społeczności, a także stworzenie i udostępnienie (…). Operacja ma charakter ogólnodostępny i niekomercyjny.
Beneficjentem i stroną umowy jest X, we wniosku X wykazał kwoty brutto, stąd też konieczne jest złożenie wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, a interpretacja jest konieczna do przedłożenia w Urzędzie Marszałkowskim Województwa (…).
W ocenie X towary i usługi nabywane w związku z realizacją przedsięwzięcia pn. „(…)” będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania zadania opisanego we wniosku i stanowić czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane przez X do prowadzenia działalności odpłatnej.
Uzupełnienie oraz doprecyzowanie opisu sprawy
Towary i usługi nabywane w związku z realizacją przedsięwzięcia pn. „(…)” były i będą wykorzystywane wyłącznie do wykonania zadania opisanego we wniosku i stanowić będą czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zakupione towary i usługi nie były i nie będą wykorzystywane przez X do wykonywania czynności opodatkowanych.
Pytanie
Czy w związku z tym, iż X nie jest podatnikiem podatku VAT i nie figuruje w ewidencji podatników podatku VAT będzie Wnioskodawcy przysługiwało prawo odliczenia (odzyskania) podatku VAT w związku z zakupem towarów i usług związanych z realizacją przedsięwzięcia, na które X otrzymał wsparcie?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem X, w związku z tym, iż X nie jest podatnikiem podatku VAT i nie figuruje w ewidencji podatników podatku VAT nie przysługuje Wnioskodawcy prawo odliczenia (odzyskania) podatku VAT z faktur dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją przedsięwzięcia, na które otrzyma wsparcie. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Z treści powyższego wynika, iż prawo do odliczenia (odzyskania) VAT naliczonego przysługuje przy łącznym spełnieniu dwóch przesłanek, tj.:
-nabywcą towarów i usług jest podatnik VAT oraz
-nabywane towary i usługi są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.
X nie spełnia żadnego z powyższych warunków, stąd zdaniem X, X nie przysługuje prawo do odliczenia (odzyskania) podatku VAT naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakup towarów lub usług związanych z realizacją przedsięwzięcia pn.: „(…)”. X nie jest bowiem podatnikiem VAT, a nabyte w związku z realizacją przedsięwzięcia towary lub usługi będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów lub usług. Zakupione przez X towary lub usługi nie będą wykorzystywane do prowadzenia działalności odpłatnej.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
W myśl art. 87 ust. 1 ustawy:
W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.
Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne, w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wskazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
W świetle postanowień art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy w związku z tym, że X nie jest podatnikiem podatku VAT, i nie figuruje w ewidencji podatników podatku VAT będzie mu przysługiwało prawo odliczenia (odzyskania) podatku VAT w związku z zakupem towarów i usług związanych z realizacją Zadania, na które X otrzymał wsparcie.
Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.
W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ, jak Państwo wskazali:
- X nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT,
- celem Operacji było stworzenie i udostępnienie infrastruktury rekreacyjnej – siłowni zewnętrznej z elementami placu zabaw, jako miejsca spotkań dla lokalnej społeczności, a także stworzenie i udostępnienie (...),
- Operacja ma charakter ogólnodostępny i niekomercyjny. Towary i usługi nabywane w związku z realizacją przedsięwzięcia pn. „(...)” będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania zadania opisanego we wniosku, i stanowić czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane przez X do prowadzenia działalności odpłatnej,
- towary i usługi nabywane w związku z realizacją przedsięwzięcia pn. „(...)” były i będą wykorzystywane wyłącznie do wykonania zadania opisanego we wniosku i stanowić będą czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zakupione towary i usługi nie były i nie będą wykorzystywane przez Państwa do wykonywania czynności opodatkowanych.
Zatem, nie mają Państwo prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją Zadania, gdyż nie są spełnione warunki określone w art. 86 ust. 1 ustawy, bowiem nie są Państwo czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Ponadto zakupione towary i usługi w związku z realizacją ww. przedsięwzięcia nie były i nie będą wykorzystywane przez Państwa do wykonywania czynności opodatkowanych.
W konsekwencji, nie przysługuje Państwu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
W zakresie przedmiotowych wydatków nie mają Państwo również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1008 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ nie spełniacie Państwo tych warunków, nie ma zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.
Podsumowanie
X nie ma możliwości odzyskania podatku VAT z faktur związanych z realizacją zadania pn.: „(…)”, z uwagi na fakt, że nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabyte towary i usługi w związku z jego realizacją nie będą wykorzystane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…) . Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).