Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - null

ShutterStock

Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

2 sierpnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 25 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „...”. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 2 października 2024 r. (wpływ 7 października 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego (z uwzględnieniem uzupełnienia wniosku)

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenia zgodne ze stanem faktycznym:

Powiat A jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT z dniem 1 stycznia 2017 r. Powiat rozlicza podatek od towarów i usług wraz ze swoimi jednostkami organizacyjnymi (tzw. centralizacja rozliczeń VAT) tj. zgodnie z ustawą z 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2018 r. poz. 280 z późn zm.).

Zgodnie z ustawą z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym, powiat wykonuje określone zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność (określone w art. 4 ustawy o samorządzie powiatowym) samodzielnie lub poprzez powołane samorządowe jednostki budżetowe. Wykonując zadania we własnym imieniu i na własny rachunek Powiat wykonuje czynności spełniające definicję działalności gospodarczej w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, Powiat działa w charakterze podatnika podatku VAT.

W dniu (…) 2023 r. złożono wniosek:

Program Fundusze Europejskie na Rozwój Cyfrowy (FERC) Priorytet II Zaawansowane usługi cyfrowe.

Działanie 2.2. Wzmocnienie krajowego systemu cyberbezpieczeństwa.

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego (EFRR) wartość projektu (…) zł.

Tytuł projektu: (…).

Celem projektu jest (...).

Zwiększenie poziomu cyfryzacji urzędu Wnioskodawcy i jednostek podległych zostanie osiągnięte poprzez:

-(…).

-(…).

-(…).

Wzrost bezpieczeństwa informacji zostanie osiągnięty poprzez:

-(…).

-(…).

-(…).

Jednostki podległe objęte wsparciem:

·(…);

·(…);

·(…);

·(…);

·(…);

·(…);

·(…);

·(…);

·(…);

·(…).

W ramach zadania 1 - Działania techniczne

(…)

Dzięki realizacji projektu Wnioskodawca zapewni lepszą obsługę obywateli i przedsiębiorstw oraz poprawi efektywność działań i zwiększy poziom bezpieczeństwa informacji.

W celu zrealizowania działań technicznych planuje się zakup:

(…)

Zadanie 2 - Działania Kompetencyjne

(…)

W celu zrealizowania działań kompetencyjnych planuje się zakupić:

(…)

W piśmie z 2 października 2024 r. w odpowiedzi na pytania Organu:

1)do jakich czynności będą wykorzystywane przez Państwa efekty projektu pn. „…”, tj. czy do czynności:

a)opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,

b)zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług,

c)niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

2)czy efekty ww. projektu będą wykorzystywane do działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy?

3)w sytuacji, gdy efekty ww. projektu będą wykorzystywane do celów prowadzonej działalności gospodarczej jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, to czy istnieje możliwość przyporządkowania wydatków w całości do celów działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług?

4)w przypadku, gdy efekty ww. projektu w ramach działalności gospodarczej będą wykorzystywane zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz czynności zwolnionych od podatku VAT, czy będziecie mieli Państwo obiektywną możliwość odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT?

5)na kogo będą wystawiane faktury dokumentujące nabycie towarów i usług w związku z realizacją ww. projektu?

Powiat wskazał, że:

Powiat A realizuje i działa na podstawie Ustawy w dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2024 r. poz. 107). Podstawowym zadaniem Powiatu jest realizacja zadań własnych wynikających z ustawy oraz zadań zleconych wynikających z uzasadnionych potrzeb państwa.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Natomiast art. 86 ust. 2a ustawy mówi, że w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”.

Prewspółczynnik dla Starostwa Powiatowego, wyliczony zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług wynosi 1%. Faktury wystawiane przez Starostwo dotyczą dzierżawy gruntów rolnych (zwolnienie z VAT), dzierżawa pojazdu, opłat z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego gruntu w prawo własności, opłata za rozmowy telefoniczne, opłata inkaso za opłaty skarbowe, opłata za czynsz najmu budynku będącego własnością Powiatu, incydentalnie sprzedaż złomu lub majątku Powiatu A.

Część jednostek jak (…), (…), (…), (…) mają prewspółczynnik 0%. (…), (…) mają prewspółczynnik na poziomie 2%, (…), (…), (…), (…) oraz Starostwo Powiatowe w A mają prewspółczynnik na poziomie 1%, a (…) na poziomie 6%, natomiast (…) prewspółczynnik na poziomie 4%, (…) nie podlega centralizacji, nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT.

Niezależnie od wysokości prewspółczynnika realizacja projektu będzie się odbywała przez Starostwo Powiatowe w A, a nie przez jednostki.

Na Starostwo zostaną wystawione faktury z całego projektu w następujący sposób: Nabywca: Powiat A, ul. (…), NIP (…), Odbiorca: Starostwo Powiatowe w A ul. (…), (…).

Zakupiony sprzęt wraz z oprogramowaniem częściowo zostanie w budynku Starostwa Powiatowego, a częściowo zostanie przekazany nieodpłatnie do jednostek lub oddany w użyczenie.

Powiat A wraz z jednostkami organizacyjnymi będzie wykorzystywał efekty projektu pn.: „…” wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Inwestycja służy do wypełniania zadań publicznoprawnych, celem konkursu grantowego jest (…).

Powiat złożył wniosek dla Starostwa Powiatowego w A oraz ... jednostek podległych.

Wszystkie jednostki organizacyjne w ww. projekcie są jednostkami budżetowymi.

Powiat wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi biorącymi udział w projekcie będzie wykorzystywał efekty ww. projektu do podniesienia poziomu bezpieczeństwa cyfrowego, tzn. wyłącznie do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 1 marca 2004 o podatku od towarów i usług.

W sytuacji gdyby efekty ww. projektu były wykorzystywane do celów działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza nie istniałaby możliwość przyporządkowania wydatków w całości do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Efekty ww. projektu nie będą wykorzystywane przez Powiat A wraz z jednostkami organizacyjnymi do czynności opodatkowanych i zwolnionych od podatku VAT. Urządzenia i oprogramowanie zakupione w ramach zadania 1, tj. (…) będą wykorzystywane do czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT, tj. do realizacji zadań publicznoprawnych związanych z zapewnieniem cyberbezpieczeństwa – (…)

Zadanie nr 2 działania kompetencyjne (…) będą służyły do czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT, tj. do realizacji zadań publicznoprawnych związanych z zapewnieniem cyberbezpieczeństwa.

W sytuacji gdyby efekty projektu były wykorzystywane przez Powiat A wraz z jednostkami organizacyjnymi do czynności opodatkowanych i zwolnionych nie istniałaby możliwość przyporządkowania całości ani części kwot podatku naliczonego do poszczególnych rodzajów czynności.

Powiat będzie miał możliwość przyporządkowania wydatków ponoszonych w ramach projektu do poszczególnych jednostek, gdyż we wniosku o dofinansowanie projektu w każdym obszarze dokonano podziału na zadania, ze wskazaniem poszczególnych jednostek i kwot jednostkowych poszczególnych zadań. Realizacja projektu będzie się odbywała przez Starostwo Powiatowe w A, a nie przez jednostki i to na Starostwo zostaną wystawione faktury z całego projektu w następujący sposób: Nabywca: Powiat A, ul. (…), Odbiorca: Starostwo Powiatowe w A, ul. (…), (…). Po zakupie poszczególne urządzenia wraz z oprogramowaniem z obszaru kompetencyjnego, w części dotyczącej jednostek, zostaną przekazane nieodpłatnie do jednostek lub oddane w użyczenie.

Prewspółczynnik dla poszczególnych jednostek wynosi:

2024 JEDNOSTKA ...

1)(...) 2,00%

2)(...) 1,00%

3)(…) 1,00%

4)(…) 6,00%

5)(…) 4,00%

6)(…)0%

7)(…),00%

8)(…) 1,00%

9)(…) 0,00%

10)(…) 2,00%

11)(…) 1,00%

12)(…) 0,00%

13)(…) 0,00%

14)(…) 1,00%

- (…) - nie podlega centralizacji VAT, nie jest czynnym podatnikiem VAT.

Proporcja kształtuje się następująco:

2024 JEDNOSTKA ...

1)(...) 100,00%

2)(...) 71,00%

3)(…) 100,00%

4)(…) 100,00%

5)(…) 10,00%

6)(…) 100,00%

7)(…) 0,00%

8)(…) 100,00%

9)(…) 0,00%

10)(…) 100,00%

11)(…) 100,00%

12)(…) 0,00%

13)(…) 0,00%

14)(…) 97,00%

W związku z tym Powiat A jako beneficjent projektu nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją. Podatek VAT został więc uwzględniony we wniosku aplikacyjnym projektu jako koszt kwalifikowalny czyli niemożliwy do odzyskania. Podatek VAT w projekcie stanowił koszt kwalifikowalny, ponieważ Wnioskodawca ze względu na charakter i cele projektu nie miał możliwości jego odzyskania. Wynika to z faktu, że zostaną spełnione przesłanki wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, które warunkują prawo do odliczenia podatku naliczonego. Powiat A w przypadku realizacji tego projektu nie będzie działał jako podatnik VAT, lecz jako organ władzy publicznej, ww. wydatki związane z realizacją zadania nie będę służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W podobnej sprawie Dyrektor KIS wydał interpretację indywidualną nr 602801, data publikacji 10-09-2024 oraz nr 559910 data publikacji 11/09/2023.

Pytanie

Czy Powiatowi A jako czynnemu podatnikowi podatku VAT przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tyt. realizacji projektu pn. „…”?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, Powiat A nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy spełnione zostaną określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, z których nabyciem podatek został naliczony i są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej sytuacja wskazuje, że zakupione w ramach projektu narzędzia i technologie informatyczne oraz infrastruktura platform e-usług dla obywateli nie będą wykorzystywane do prowadzenia przez jednostki działalności gospodarczej.

Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy: nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że:

W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2 - ust. 6 ustawy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, ze zm.), zgodnie z którym:

Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 1465):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony, ponieważ – jak Państwo wskazali - efekty ww. projektu będą wykorzystywane wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym, z tego tytułu nie będzie Państwu przysługiwało prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”, ponieważ - efekty ww. projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Tym samym uznałem Państwa stanowisko za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem sprawy podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Niniejsza interpretacja została wydana na podstawie wskazania przez Państwa we wniosku, że „Powiat A wraz z jednostkami organizacyjnymi będzie wykorzystywał efekty projektu pn.: „…” wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.” oraz że „Efekty ww. projektu nie będą wykorzystywane przez Powiat A wraz z jednostkami organizacyjnymi do czynności opodatkowanych i zwolnionych od podatku VAT.” Powyższe przyjęto jako element opisu sprawy i nie podlegało ocenie przez Organ. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, jak również w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Państwu przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Odnosząc się do powołanych przez Państwa interpretacji wskazać należy, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych, co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem sprawy i zastosujecie się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),

albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).