Interpretacja indywidualna z dnia 10 października 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.540.2024.2.MG
Temat interpretacji
Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu w części dotyczącej przebudowy rynku.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
11 lipca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 11 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „...” w części dotyczącej przebudowy rynku w A.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego.
Gmina A jest czynnym podatnikiem VAT. Gmina planuje ubiegać się w partnerstwie z Gminą B, Gminą C, Gminą D i Gminą E o dofinansowanie zadań w ramach projektu partnerskiego pn.: „...” planowanego do realizacji w trybie niekonkurencyjnym w ramach Programu Fundusze Europejskie dla ... 2021-2027.
Cel szczegółowy projektu to (...). Projekt wpisuje się w cel strategiczny Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Zrównoważony rozwój przestrzenny MOF B, Kierunek działania - odnowa i rozwój przestrzeni publicznych.
Zakres rzeczowy projektu do wniosku o dofinansowanie
Na terenie Gminy A zakres rzeczowy projektu obejmuje odnowę przestrzeni publicznej w miejscowościach A i F, poprzez m.in.:
1.A - odnowa przestrzeni publicznej poprawiająca estetykę, funkcjonalność i zwiększająca bioróżnorodność obszaru w sposób sprzyjający integracji mieszkańców, zwiększając możliwość ich wypoczynku i aktywności poprzez:
a)Przebudowa rynku w A w (...), obejmująca m.in.
‒przebudowę płyty rynku;
‒przebudowę sieci wodociągowej, elektrycznej i oświetlenia;
‒urządzenie miejsc pod ogródki gastronomiczne;
‒wykonanie fontanny typu dry plaza;
‒przebudowa odwodnienia płyty rynku z funkcją odzysku wody opadowej na cele utrzymania zieleni miejskiej;
‒urządzenie zieleni, w tym nowe nasadzenia drzew i krzewów;
‒elementy małej architektury, np. urządzenia zabawowe/sensoryczne, pergole, ławki, kosze na śmieci, itp.
Przebudowywana powierzchnia rynku: (...) m2, w tym udział powierzchni zielonych: (...) m2, co stanowi (...) %.
b)Zagospodarowanie terenów rekreacyjnych miasta A obejmujące m.in.:
‒renowację zbiornika wodnego;
‒wykonanie przepustu dla kajaków stanowiącego połączenie stawów;
‒wykonanie slipu i pomostów pływających do wodowania łódek, kajaków i rowerków wodnych;
‒modernizację istniejącego pomostu z altankami na stawie;
‒utworzenie: plaży, placu zabaw, siłowni napowietrznej, tyrolki, itp.;
‒wykonanie elementów małej architektury, typu ławki, kosze na śmieci, itp.;
‒przebudowę sieci elektrycznej, wodociągowej oraz wykonanie oświetlenia i monitoringu;
‒urządzenie zieleni, w tym nowe nasadzenia drzew i krzewów;
‒wykonanie ścieżek pieszych i rowerowych, w tym m.in. deptaka przy ul. …,
‒modernizacja tzw. mostku weneckiego;
‒zagospodarowanie terenu wokół tzw. wiaty „…”;
‒wykonanie placu upamiętniającego, pochodzącego z A, ... autora piosenki pn.: „…”;
‒modernizacja stadionu sportowego, poprzez wykonanie nawodnienia płyty boiska, wymianę oświetlenia boiska na energooszczędne oraz przebudowę fragmentu ogrodzenia;
2.F - odnowa przestrzeni publicznej poprawiająca estetykę, funkcjonalność i zwiększająca bioróżnorodność obszaru w sposób sprzyjający integracji mieszkańców, zwiększając możliwość ich wypoczynku i aktywności poprzez:
‒przebudowę kortu tenisowego na boisko wielofunkcyjne;
‒wykonanie ścieżek spacerowych i rowerowych, oświetlenia i monitoringu;
‒urządzenie zieleni, w tym nowe nasadzenia drzew i krzewów;
‒przebudowa: placu zabaw, siłowni napowietrznej, górki saneczkowej, itp.;
‒wykonanie obiektów rekreacyjnych typu: tyrolka, boisko do gry, pump-track, itp.;
‒wykonanie elementów małej architektury, typu ławki, kosze na śmieci, itp.;
‒modernizacja wiaty magazynowej w zakresie prac zewnętrznych w tym elewacji i dachu w celu poprawy estetyki i ładu przestrzeni publicznej.
Zmodernizowane zostaną zatem 3 odrębne środki trwałe i mieszczą się one w katalogu zadań własnych Gminy określonych w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2024 r. poz. 609 ze zm.).
Zmodernizowane zostaną trzy odrębne środki trwałe. Na obszarze Rynku objętym działaniami rewitalizacyjnymi zaproponowano lokalizację obiektów kontenerowych, o lekkiej konstrukcji nośnej niezwiązanych trwale z gruntem, posadowione na płycie rynku. Proponowane wymiary obiektów 2,5 x 6 m, wysokości 5 m do kalenicy, dach dwuspadowy. Projekt obiektów stanowi odrębne opracowanie i nie jest przedmiotem dokumentacji budowlanej rynku. Powierzchnia przebudowywanego rynku wynosi (...) m2, zaś powierzchnia pod ewentualne ogródki gastronomiczne wynosi (...) m2 (... % ogólnej powierzchni rynku). Realizując projekt Gmina będzie ponosiła wydatki nabywając towary i usługi, otrzymywać będzie od wykonawców faktury związane z realizacją wydatków inwestycyjnych. Gmina rozważa niedokonywanie obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z wydatków inwestycyjnych, jednak chce potwierdzenia prawidłowości swojego stanowiska w drodze indywidualnej interpretacji Dyrektora Krajowej Administracji Skarbowej.
W pytania Organu o treści:
1.Na kogo będą wystawiane faktury w związku z realizacją projektu pn.: „...”?
2.Czy Państwa Gmina będzie miała możliwość przyporządkowania na podstawie faktur wydatków ponoszonych w ramach ww. projektu odrębnie do realizowanych w ramach projektu: przebudowy rynku w A, zagospodarowania terenów rekreacyjnych miasta A oraz F - odnowa przestrzeni publicznej poprawiająca estetykę, funkcjonalność i zwiększająca bioróżnorodność obszaru w sposób sprzyjający integracji mieszkańców, zwiększając możliwość ich wypoczynku i aktywności?
3.Czy obiekty kontenerowe, których lokalizację zaproponowano na obszarze Rynku, będą stanowiły własność Państwa Gminy czy innych podmiotów?
4.Jeżeli ww. obiekty kontenerowe, których lokalizację zaproponowano na obszarze Rynku, będą stanowiły własność Państwa Gminy, to w jaki sposób będą one wykorzystywane przez Państwa Gminę (np. będą wynajmowane/dzierżawione innym podmiotom)?
5.W przypadku udostępniania ww. obiektów kontenerowych na rzecz innych podmiotów proszę wskazać czy będzie ono miało charakter odpłatny czy nieodpłatny?
6.W przypadku gdy obiekty kontenerowe, których lokalizację zaproponowano na obszarze Rynku, nie będą stanowiły własności Państwa Gminy, to prosimy wskazać, czy Państwa Gmina będzie pobierała opłaty (z tytułu udostępnienia powierzchni Rynku) od podmiotów, które będą chciały zlokalizować takie obiekty na Rynku?
7.Czy podmioty prowadzące działalność w ogródkach gastronomicznych zlokalizowanych na Rynku będą wnosiły na rzecz Państwa Gminy opłaty (z tytułu udostępnienia powierzchni Rynku)?
8.Do jakich czynności będą wykorzystywane przez Państwa efekty ww. projektu, dotyczące: przebudowy rynku w A, zagospodarowania terenów rekreacyjnych miasta A oraz F - odnowa przestrzeni publicznej poprawiająca estetykę, funkcjonalność i zwiększająca bioróżnorodność obszaru w sposób sprzyjający integracji mieszkańców, zwiększając możliwość ich wypoczynku i aktywności, tj. do czynności:
a)opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,
b)zwolnionych od podatku od towarów i usług,
c)niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
9.Czy ww. efekty powstałe w wyniku realizacji ww. projektu będą wykorzystywane przez Państwa Gminę:
a)do celów prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.)?
b)do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług?
c)zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług?
10.W sytuacji, gdy ww. efekty powstałe w wyniku ww. projektu będą wykorzystywane zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, to czy będzie istniała możliwość bezpośredniego przyporządkowania wydatków będących przedmiotem wniosku w całości do celów wykonywanej przez Państwa Gminę działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług?
11.Czy efekty powstałe w wyniku realizacji ww. projektu będą wykorzystywane przez Państwa Gminę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT i zwolnionych od podatku VAT?
12.W sytuacji, gdy efekty realizacji ww. projektu będą wykorzystywane – w ramach działalności gospodarczej – do czynności opodatkowanych i zwolnionych, to czy będzie istniała możliwość przyporządkowania całości lub części kwot podatku naliczonego do poszczególnych rodzajów czynności?
13.Ile wynosi prewspółczynnik, ustalony dla urzędu obsługującego Państwa Gminę, zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy?
14.W sytuacji, gdy ww. prewspółczynnik nie przekroczy 2%, to należy wskazać, czy Państwa Gmina uznaje, iż wynosi ona 0%?
15.Ile wynosi proporcja ustalona dla Państwa Gminy zgodnie z art. 90 ust. 2-ust. 9a ustawy?
16.W sytuacji, gdy ww. proporcja nie przekracza 2%, to należy wskazać, czy Państwa Gmina uznaje, iż wynosi ona 0%?
17.Prosimy jednoznacznie wskazać, czy zakresem pytania objęte jest prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją całego projektu pn. „...” czy tylko od jego części dotyczącej przebudowy rynku w A?
wskazali Państwo:
Ad. 1. Faktury będą wystawiane na Gminę.
Ad. 2. Tak częściowo co do powierzchni rynku.
Ad. 3. Nie będą własnością Gminy.
Ad. 4. Nie będą własnością Gminy.
Ad. 5. Nie będą własnością Gminy, nie będą wynajmowane.
Ad. 6. Jeśli dojdzie do udostępnieni powierzchni Rynku, to Gmina będzie pobierała opłaty.
Ad. 7. Jeśli dojdzie do udostępnieni powierzchni Rynku, to Gmina będzie pobierała opłaty.
Ad. 8. Generalnie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a jedynie w przypadku udostępnieni powierzchni Rynku do czynności opodatkowanych.
W przypadku zagospodarowania terenów rekreacyjnych Miasta A oraz F do czynności niepodlegających opodatkowaniu.
Ad. 9. Zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, jak i innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
W przypadku zagospodarowania terenów rekreacyjnych Miasta A oraz F do celów innych niż działalność gospodarcza.
Ad. 10. Nie będzie możliwości przyporządkowania w całości wydatków a jedynie częściowo co do powierzchni rynku.
W przypadku zagospodarowania terenów rekreacyjnych miasta A oraz F do celów innych niż działalność gospodarcza.
Ad. 11. Nie. Nie przywidują Państwo czynności zwolnionych.
W przypadku zagospodarowania terenów rekreacyjnych Miasta A oraz F efekty nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Ad. 12. Nie. Nie przywidują Państwo czynności zwolnionych.
W przypadku zagospodarowania terenów rekreacyjnych Miasta A oraz F efekty będą wykorzystywane do celów innych niż działalność gospodarcza.
Ad. 13. 0,06.
Ad. 14. Gmina nie uznaje że wynosi on 0%.
Ad. 15. 0,89.
Ad. 16. Nie ma takiej sytuacji.
Ad. 17. Tylko do jego część dotyczącej przebudowy rynku w A.
Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Czy Gminie, jako czynnemu podatnikowi podatku od towarów i usług, przysługuje prawo odliczenia podatku od towarów i usług z otrzymanych faktur, dotyczących realizowanego projektu proporcjonalnie do powierzchni objętej projektem na urządzenie miejsc przeznaczonych pod ogródki gastronomiczne, stosując proporcję do każdej z tych faktur dotyczących przebudowy rynku w A?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, zakupy związane z ww. projektem nie będą związane z czynnością opodatkowaną. W projekcie zaproponowano, jak wspomniano w opisie stanu faktycznego jedynie lokalizację, a nie budowę obiektów kontenerowych, o lekkiej konstrukcji nośnej niezwiązanych trwale z gruntem. Trudno zatem znaleźć związek pomiędzy zakupem usług, a hipotetyczną sprzedażą. Przebudowa rynku zakłada zupełnie inne cele. Wobec powyższego Gmina stoi na stanowisku, iż nie przysługuje jej odliczenie podatku od towarów i usług z otrzymanych faktur w proporcji, która dotyczyć będzie przygotowania miejsc pod ogródki gastronomiczne, do powierzchni ogółem objętej projektem. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.) w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15 ww. ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Stosownie do cytowanego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tj. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanymi. Przedstawiona zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających takiej działalności. Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawarty umów cywilnoprawnych. Zmodernizowana infrastruktura rynku będzie miała ogólnodostępny charakter, służyć będzie mieszkańcom Gminy i przyjezdnym, stanowić będzie wizytówkę miasta, czyli realizowane będzie również zadanie własne w zakresie promocji określone w art. 7 ust. 1 pkt 18 ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 r. poz. 609 ze zm.) Zmodernizowana infrastruktura stworzy możliwość aktywnego wypoczynku na świeżym powietrzu, przyczyniając się do zaspokojenia potrzeb rekreacyjnych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a więc takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym:
Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.
Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.
W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.
Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.
Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.
W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:
‒podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
‒podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na postawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Tylko bowiem w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Jak stanowi art. 6 ust. 1 powołanej ustawy:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym.
Z opisu sprawy wynika, że Państwa Gmina jest czynnym podatnikiem VAT. Gmina planuje ubiegać się o dofinansowanie zadań w ramach projektu partnerskiego pn.: „...”. Na terenie Gminy zakres rzeczowy projektu obejmuje odnowę przestrzeni publicznej w miejscowościach A i F, poprzez m.in.: przebudowę rynku w A, zagospodarowanie terenów rekreacyjnych miasta A, odnowę przestrzeni publicznej w miejscowości F. Zmodernizowane zostaną trzy odrębne środki trwałe. Na obszarze Rynku objętym działaniami rewitalizacyjnymi zaproponowano lokalizację obiektów kontenerowych, niezwiązanych trwale z gruntem. Projekt obiektów stanowi odrębne opracowanie i nie jest przedmiotem dokumentacji budowlanej rynku. Realizując projekt Gmina będzie ponosiła wydatki nabywając towary i usługi, otrzymywać będzie od wykonawców faktury związane z realizacją wydatków inwestycyjnych. Faktury będą wystawiane na Gminę. Efekty ww. projektu będą przez Państwa wykorzystywane generalnie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a jedynie w przypadku udostępnienia powierzchni Rynku do czynności opodatkowanych. Efekty powstałe w wyniku realizacji ww. projektu będą wykorzystywane przez Państwa zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, jak i innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Nie będzie możliwości przyporządkowania w całości wydatków a jedynie częściowo co do powierzchni rynku. Nie przywidują Państwo czynności zwolnionych.
Wątpliwości Państwa Gminy dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „...” w części dotyczącej przebudowy rynku w A.
Rozważając możliwość skorzystania przez Państwa z prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „...” w części dotyczącej przebudowy rynku w A, należy wskazać, iż w świetle art. 86 ustawy, najistotniejszym warunkiem umożliwiającym podatnikowi realizację tego prawa jest związek dokonanych zakupów z wykonaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Oznacza to, że podatnik nie może domagać się prawa do odliczenia podatku naliczonego, nie płacąc podatku należnego. Zauważyć należy, że system odliczenia ma na celu uwolnienie podatnika od ciężaru podatku od towarów i usług, zapłaconego lub podlegającego zapłacie w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Natomiast nie daje uprawnienia do odliczenia w przypadku czynności będących poza zakresem działalności gospodarczej. W tym miejscu wskazać trzeba, że drugi warunek, wymieniony w art. 86 ustawy, dający prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, to posiadanie statusu podatnika, zdefiniowanego w art. 15 ustawy.
Zaznaczenia wymaga, że ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.
Istotna jest intencja nabycia – jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych, wówczas – po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych – odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.
W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo-prawne było wykonywanie czynności opodatkowanych. Z ogólnie przyjętej definicji „zamiaru” wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Istotą zamiaru są intencje jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dany podmiot ma osiągnąć dokonując tych czynności.
Zatem dla określenia, czy będzie Państwu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. „...” w części dotyczącej przebudowy rynku w A, niezwykle istotny jest charakter związku występującego między zakupami a prowadzoną przez Państwa działalnością gospodarczą. Związek ten może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.
O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą, np. dalszej odsprzedaży (towary handlowe) lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio wiążą się więc z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.
Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa – mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganym przez podatnika obrotem opodatkowanym. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu.
Należy zatem zaznaczyć, że nie każdy zaistniały rodzaj powiązania o charakterze pośrednim przy dokonywaniu świadczeń opodatkowanych, lecz oczywistość oraz bezsporność tego powiązania z dokonywaną przez podatnika sprzedażą opodatkowaną, może dopiero dać uprawnienie do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
Przedstawiony opis zdarzenia przyszłego, obejmujący przebudowę rynku w A w ramach projektu pn. „...”, jednoznacznie świadczy, że w rzeczywistości Gmina będzie realizowała zadania własne, wymienione w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym. Powstała infrastruktura w postaci odnowionej przestrzeni publicznej - rynku w miejscowości A będzie infrastrukturą publiczną, udostępnianą nieodpłatnie na rzecz społeczności.
W ocenie organu fakt, że w ramach projektu na obszarze Rynku objętym działaniami rewitalizacyjnymi zostaną urządzone miejsca pod ogródki gastronomiczne oraz zaproponowano lokalizację obiektów kontenerowych, w odniesieniu do których w przypadku udostępnienia powierzchni Rynku Państwa Gmina będzie wykonywała czynności opodatkowane, nie dowodzi bezpośredniego związku dokonywanych zakupów, niezbędnych do rewitalizacji Rynku, z realizowanymi przez Państwa Gminę czynnościami opodatkowanymi, w stopniu uzasadniającym odliczenie podatku naliczonego od tych zakupów. Zdaniem Organu nie będzie występował bezpośredni związek pomiędzy ponoszonymi wydatkami na rewitalizację Rynku, a ewentualną sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT z tytułu wykorzystywania przestrzeni publicznej Rynku pod ewentualne ogródki gastronomiczne (obiekty kontenerowe). Nadrzędnym bowiem celem działań planowanych przez Państwa Gminę w związku z przebudową rynku w A jest wypełnienie zadań własnych, wynikających z wymienionych powyżej przepisów ustawy o samorządzie gminnym, a nie stworzenie podmiotom miejsc do prowadzenia działalności gospodarczej, co pozwoliłoby Państwu na uzyskiwanie przychodów, czyli wykonywanie czynności opodatkowanych. Najem powierzchni zrewitalizowanego Rynku ma zatem charakter wtórny względem zadań własnych Gminy i nie pozostaje w bezpośrednim związku z planowanymi zakupami. Związek towarów i usług zakupionych w ramach realizowanej inwestycji z wykonywaniem czynności opodatkowanych jest w tej sprawie zbyt nieuchwytny i mało konkretny w porównaniu do wyraźnego i jednoznacznego związku wydatków z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT.
Tym samym, w sprawie będącej przedmiotem niniejszego wniosku nie dojdzie do spełnienia podstawowego warunku, wynikającego z art. 86 ust. 1 ustawy, dającego prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. „...” w części dotyczącej przebudowy rynku w A. Nie wystąpi bowiem związek pomiędzy ponoszonymi wydatkami na rewitalizację Rynku, a ewentualnym udostępnianiem powierzchni Rynku pod ogródki gastronomiczne.
Wobec powyższego, Państwa Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „...” w części dotyczącej przebudowy rynku w A.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
‒Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym
egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej
Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art.
47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).