Brak prawa do odliczenia w związku z realizowanym projektem. - Interpretacja - 0114-KDIP4-1.4012.475.2024.2.RMA

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 10 października 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.475.2024.2.RMA

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia w związku z realizowanym projektem.

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

13 września 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 12 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych dotyczących termomodernizacji budynku świetlicy. Wniosek został uzupełniony - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 2 października 2024 r. (wpływ 3 października 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Gmina (...) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, składającym do urzędu skarbowego pliki JPK_V7M, zawierające część ewidencyjną i deklaracyjną, w których wykazuje m.in. podatek należny VAT z tytułu wynajmu i dzierżawy oraz sprzedaży energii cieplnej, wody, odbioru ścieków. Zgodnie z ustawą z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2018 r. poz. 280), w dniu 1 stycznia 2017 r. doszło do scentralizowania rozliczeń VAT Gminy (...) i jej jednostek budżetowych. Jednostki organizacyjne nie stanowią odrębnych od Gminy podatników VAT - sprzedaż osiągana przez jednostki jest wykazywana w łącznych rozliczeniach VAT Gminy. W strukturze organizacyjnej Gminy (...) funkcjonują następujące jednostki budżetowe:

(...)

Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego prowadzi działalność niepodlegającą podatkowi od towarów i usług (zadania własne) oraz działalność gospodarczą opodatkowaną (m.in. wynajem na cele niemieszkalne lokali, sprzedaż energii cieplnej, wody, odbiór ścieków, sprzedaż nieruchomości) i zwolnioną (wynajem na cele mieszkalne lokali, sprzedaż nieruchomości).

Gmina jest właścicielem różnych nieruchomości, w tym świetlic wiejskich, w których mieszkańcy Gminy mają możliwość zaspokajać potrzeby integracji społecznej oraz realizacji lokalnych inicjatyw. Gmina jest właścicielem budynku świetlicy w (...) o łącznej powierzchni (...). Budynek jest wykorzystywany przez Gminę w zakresie działalności kulturalnej i rekreacyjnej. Świetlica stanowi i będzie stanowić obiekt ogólnodostępny, udostępniany w sposób nieodpłatny i niekomercyjny. Gmina nie będzie wykorzystywała świetlicy do czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych. Gmina (...) wykorzystuje i będzie wykorzystywać przedmiotowy budynek do działalności niepodlegającej podatkowi VAT.

Gmina w 2024 r. będzie realizować zadanie „(...)”. W tej części zadania Gmina zamierza dokonać zakupu i montażu instalacji fotowoltaicznej wraz z magazynami energii oraz montażu pompy ciepła na potrzeby budynku użyteczności publicznej (świetlicy), będącego własnością Gminy.

Na realizację powyższego zadania Gmina otrzyma dofinansowanie w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Obecnie został złożony wniosek o dofinansowanie i nie została jeszcze podpisana umowa o dofinansowanie z Województwem (...) reprezentowanym przez Zarząd Województwa. Dofinansowaniem może zostać objęte 63,63% kosztów kwalifikowanych (w tym podatek VAT), w wysokości (...).

W wyniku realizacji projektu osiągnięty zostanie cel: poprawa jakości życia mieszkańców miejscowości Gminy w (...) poprzez remont świetlic wiejskich, co wpłynie na poprawę warunków do organizowania zebrań, imprez kulturalnych i spotkań integracyjnych, wzmocnienie więzi z miejscem zamieszkania i aktywność mieszkańców. Świetlice wiejskie stanowią miejsca spotkań młodzieży, dorosłych oraz innych grup społecznych, chętnych na organizację spotkań integracyjnych. Świetlice służą również wewnętrznym potrzebom Gminy, takim jak organizacja uroczystości, zebrań wiejskich. Ponadto celem montażu instalacji jest możliwość obniżenia kosztów utrzymania budynku, poprzez zmniejszenie wydatków na energię elektryczną. Wyprodukowany przez ww. instalację prąd będzie w pierwszej kolejności zużywany na potrzeby budynku świetlicy, a w przypadku nadwyżki będzie on magazynowany, co pozwoli na niezależność energetyczną i ciągłość zasilania, co jest szczególnie ważne w sytuacjach awaryjnych. W Gminie ewentualne nadwyżki energii elektrycznej nie będą wprowadzane do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej, tylko będą one gromadzone w magazynach energii.

Zadanie bezpośrednio przyczyni się do poprawy efektywności energetycznej budynku świetlicy oraz poprawy jakości powietrza w Gminie. Realizacja zadania, w ramach którego wykonana będzie m.in. instalacja fotowoltaiczna będzie miała na celu m.in. pozyskanie energii elektrycznej z otoczenia (słonecznej), co pozwali wykorzystać ją do zasilania w energię elektryczną obiektu świetlicy. Po zrealizowaniu inwestycji Gmina stanie się prosumentem energii odnawialnej w rozumieniu art. 2 pkt 27a ustawy o odnawialnych źródłach energii. Gmina będzie wykorzystywać energię elektryczną z odnawialnych źródeł energii w instalacji w celu jej zużycia na potrzeby własne, a ewentualne nadwyżki energii elektrycznej Gmina będzie magazynować. Gmina nie będzie wprowadzać nadwyżek energii do sieci celem jej odsprzedaży. Gmina ma zawartą umowę kompleksową (umowa sprzedaży energii elektrycznej) z przedsiębiorstwem energetycznym, na podstawie której dokonuje w okresach rozliczeniowych rozliczenia wartości energii elektrycznej zużytej na potrzeby własne. Instalacje fotowoltaiczne będą stanowiły mikroinstalację w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2023 r. poz. 1436 z późn. zm.).

Założeniem Programu jest wsparcie realizacji zadań inwestycyjnych przez jednostki samorządu terytorialnego. Otrzymane środki będą mogły zostać przeznaczone na konkretną inwestycję (termomodernizację budynku świetlicy cz. II), nie będzie możliwe ich przeznaczenie na ogólną działalność Gminy. W sytuacji gdyby Gmina nie otrzymała dotacji to nie realizowałaby ww. zadania. W przypadku niezrealizowania inwestycji przez Gminę uzyskane środki w ramach Programu podlegają zwrotowi.

Część wydatków na termomodernizację budynku świetlicy Gmina (...) pokryje z własnych środków. Przewidywany koszt cz. II inwestycji wyniesie 221 369,00 zł, wnioskowana wartość dofinansowania z Programu wynosi 140 857,00 zł, wkład własny Gminy wyniesie 80 512,00 zł. Wartość nie obejmuje magazynu energii. Ponadto Gmina ze środków własnych dokona montażu magazynu energii na wartość 15 000,00 zł brutto.

Gmina realizując inwestycję wykonuje swoje ustawowe zadania wynikające z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 r. poz. 609 z późn. zm.), który stanowi, że gminy wykonują zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gmin należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zgodnie z treścią ww. ustawy, do zadań własnych gmin należą sprawy: utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 15), kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury (art. 7 ust. 1 pkt 9).

W ramach inwestycji w budynku świetlicy zostaną wykonane następujące prace:

1)wymiana opraw oświetleniowych,

2)modernizacja głównej rozdzielni elektrycznej,

3)budowa mikroinstalacji fotowoltaicznej na dachu budynku - przedsięwzięcie ma na celu budowę instalacji fotowoltaicznej umożliwiającą produkcję energii elektrycznej za pomocą urządzeń dokonujących konwersji promieniowania słonecznego na prąd elektryczny - paneli fotowoltaicznych mocowanych na dedykowanych konstrukcjach wsporczych zapewniających bezpieczne użytkowanie i obsługę.

Energia elektryczna z paneli fotowoltaicznych przekazywana będzie obwodami DC do inwerterów. W inwerterach tych energia będzie przekształcana na napięcie 230 V/400 V o częstotliwości 50 Hz i przekazywana kablem elektroenergetycznym nN poprzez rozdzielnicę główną budynku do sieci elektroenergetycznej.

Produkcja energii elektrycznej w instalacji ma na celu bieżące użycie wyprodukowanej energii elektrycznej, a także gromadzenie jej nadwyżek w magazynach energii. Montaż instalacji fotowoltaicznej nastąpi na terenie działki Gminy, na dachu budynku świetlicy.

W przypadku paneli zainstalowanych na dachu budynku zaprojektowano zestaw składający się z ogniw fotowoltaicznych w układzie 18 szt. Moc pojedynczego panelu fotowoltaicznego wynosi 455 Wp. Sumaryczna wartość mocy instalacji fotowoltaicznej w części wynosi 8,19 kWp. Łączna wartość elektryczna mocy zainstalowanej mikroinstalacji nie przekracza 50 kW.

Projektowana instalacja nie wymaga pozwolenia na budowę oraz zgłoszenia, z zastrzeżeniem, że ze względu na wartość mocy zainstalowanej instalacji większej niż 6,5 kW, projektowana instalacja podlega obowiązkowi uzgodnienia z rzeczoznawcą do spraw zabezpieczeń przeciwpożarowych pod względem zgodności z wymaganiami ochrony przeciwpożarowej oraz zawiadomienia organów PSP. Projektowana mikroinstalacja przyłączona zostanie na podstawie zgłoszenia w oparciu o art. 7 ust. 8d Prawa energetycznego.

Kolejność realizacji montażu instalacji fotowoltaicznej będzie następująca:

  • montaż konstrukcji pod moduły PV,
  • montaż instalacji elektrycznej,
  • montaż inwertera i rozdzielni PV DC,
  • montaż modułów PV na konstrukcji,
  • wykonanie połączeń po stronie DC,
  • rozbudowa instalacji elektrycznej,
  • konfiguracja i uruchomienie instalacji fotowoltaicznej.

Dodatkowo zainstalowane zostanie/ą magazyn/y energii.

4)budowa wewnętrznej linii kablowej do powiązania mikroinstalacji z instalacją elektryczną budynku, która nastąpi poprzez:

  • montaż zasilania,
  • montaż rozdzielnic lokalnych;
  • montaż elektrycznego wyposażenia wewnętrznego;
  • wykonanie instalacji przeciwporażeniowej;
  • wykonanie ochrony przeciwprzepięciowej;
  • wykonanie ochrony przeciwpożarowej;
  • wykonanie instalacji połączeń wyrównawczych;
  • wykonanie zasilania urządzeń sanitarnych i niskoprądowych;
  • wykonanie wewnętrznych linii zasilających;
  • wykonanie instalacji oświetlenia podstawowego;
  • wykonanie instalacji oświetlenia awaryjnego;
  • wykonanie instalacji oświetlenia ewakuacyjnego i kierunkowego;
  • wykonanie instalacji gniazd wtykowych 230 V;
  • montaż tras kablowych;
  • montaż łączników oświetlenia;

5)ochrona przeciwporażeniowa instalacji fotowoltaicznej - instalacja odgromowa to zespół połączonych ze sobą elementów, których zadaniem jest przejęcie prądu wyładowania piorunowego i odprowadzenie go jak najkrótszą drogą do ziemi bez szkody dla budynku, przebywających w nim ludzi oraz urządzeń elektrycznych i elektronicznych stanowiących jego wyposażenie. Instalacja odgromowa budynku wykonana będzie ze zwodów i przewodów odprowadzających oraz uziomów i przewodów uziemiających. Na dachu świetlicy ułożone będą specjalne przewody metalowe (zwody sztuczne) albo wykorzystane będą metalowe elementy budynku (zwody naturalne), których zadaniem jest bezpośrednie przejmowanie prądów piorunowych. Jako zwody sztuczne zastosowane będą druty ze stali ocynkowanej, miedzi lub stali nierdzewnej, ułożone bezpośrednio na dachu lub nieco ponad jego powierzchnią. Zwody naturalne to wszystkie przewodzące elementy konstrukcyjne budynku. Na dachach płaskich i tarasach mogą to być na przykład metalowe balustrady, rynny, ornamenty, poręcze itd. Jako zwody naturalne mogą zostać również użyte metalowe pokrycia dachów - jeżeli ich grubość nie jest mniejsza niż 0,5 mm, a pod spodem nie ma łatwopalnych materiałów (na przykład trocin, trzciny itp.). Za zwody naturalne mogą też posłużyć blachy powlekane o grubości minimum 0,5 mm, pokryte warstwą ochronną o grubości mniejszej niż: 1 mm jeżeli to PVC i 0,5 mm jeśli to asfalt.

Wszystkie elementy metalowe znajdujące się na powierzchni lub nad powierzchnią dachu, takie jak kominy, maszty anten, wywiewki, jak również metalowe elementy biegnące przy dolnej krawędzi dachu (na przykład rynny), należy połączyć z najbliższym zwodem lub przewodem odprowadzającym. Wszystkie nie przewodzące elementy budowlane wystające nad powierzchnię dachu (kominy murowane, kominy z tworzyw sztucznych) będą wyposażone w układ zwodów i połączone do zwodów na powierzchni dachu (bez prowadzenia zwodów nad wylotami kominów). Zamontowany zostanie przeciwpożarowy wyłącznik bezpieczeństwa - przeznaczony do bezpiecznego i samoczynnego odcięcia zasilania w instalacjach fotowoltaicznych w przypadku awarii i/lub pożaru. Wyłącznik zostanie zamontowany blisko paneli fotowoltaicznych, co stwarza bezpieczne środowisko dla strażaków - zmniejsza potencjalne uszkodzenia i zapewnia bezpieczeństwo systemu fotowoltaicznego. Wyłącznik powinien resetować się automatycznie po przywróceniu zasilania AC - wyłącznik powinien załączyć obwód bez konieczności ingerencji użytkownika. Przyjęty czas reakcji mechanizmu wyłącznika wynosi 5 milisekund, co zapewnia bardzo szybkie zgaszenie łuku.

6)montaż pomp ciepła oraz zasilenie projektowanych pomp ciepła - przy modernizacji kotłowni zostaną zastosowane wspomagające obiegi grzewcze układu centralnego ogrzewania oparte na pompie ciepła powietrze-woda typu monoblok do zabudowy zewnętrznej o mocy nominalnej min. 14 kW osiąganej na drugim stopniu przy parametrach A+2/W35 według normy EN 14511 i min. sprawności COP 4,80 przy parametrach A+7/W35 według normy EN 14825.

Urządzenia składają się z jednostki zewnętrznej zlokalizowanej na zewnątrz oraz jednostki wewnętrznej zlokalizowanej w pomieszczeniu kotłowni. Jednostka zewnętrzna połączona jest z jednostką wewnętrzną instalacją wodną wykonaną z rur polietylenowych PEX-a PE100 SDR11 w otulinie preizolacji 160 mm. Jako czynnik grzewczy w pompach ciepła zastosowano ekologiczny czynnik chłodniczy R410A.

Moduł zewnętrzny ustawiony zostanie na stojaku na wolnym powietrzu i przymocowany do mocnego podłoża (betonowego fundamentu w pobliżu ściany). Z uwagi na występowanie dużych ilości skroplin oraz wody powstałej w wyniku odszraniania, w miejscu montażu zostanie przygotowany odpowiedni odpływ wody . Odległość między modułem zewnętrznym pompy ciepła i ścianą budynku będzie wynosić co najmniej 500 mm. Projektowane źródło hybrydowe będzie pracować w systemie biwalentnym częściowo równoległym. Urządzenia połączono równolegle, co pozwoli w przypadku awarii jednej z nich na niezakłóconą pracę całego układu. Węzeł zasilać będzie obiegi grzejnikowe obiektu. Czynnik grzejny z jednostki wewnętrznej doprowadzany będzie przez bufor ciepła o pojemności 200 I do rozdzielacza ciepła zlokalizowanego w pomieszczeniu kotłowni, a następnie zostanie włączony do obu układów grzewczych. Na rozdzielaczu zaprojektowano manometr i termometr oraz zawory kulowe DN25 do opróżnienia instalacji ze zładu.

Na przewodzie zasilającym obieg c.o. zaprojektowano zawory DN32, filtr siatkowy DN32, pompę obiegową Hp=4,21 m, Q=2,68 m3/h. Na przewodzie powrotnym zaprojektowano manometr, termometr, filtr siatkowy DN32, zawory DN32. Układ został zaprojektowany w systemie ogrzewania zamkniętego ciśnieniowego. Instalacja będzie zabezpieczona przez zamknięte naczynie przeponowe typ 50N o poj. 50 l oraz zawór bezpieczeństwa p=3 bar, DN=1/2” zainstalowane bezpośrednio przy buforze ciepła oraz zamknięte naczynie przeponowe typ 25N o poj. 25 l i zawór bezpieczeństwa p=3 bar, DN=1/2” zainstalowane bezpośrednio przy rozdzielaczu.

Podłączenie do systemu ogrzewania w budynku pomiędzy jednostką będzie wykonane za pomocą dwóch PE DN32 rur izolowanych termicznie (dla zasilania i powrotu, w rurze okładzinowej ze zintegrowaną izolacją termiczną z pianki poliuretanowej oraz prefabrykowane kolanka 90°, umożliwiające szybkie i nieskomplikowane podłączenie do pompy ciepła). Doprowadzenie do budynku odbywa się w izolacji i rurze okładzinowej. Instalacje w obrębie kotłowni wykonane zostaną z rur stalowych cienkościennych, ze szwem łączonych przez zacisk.

Steel to kompletne, nowoczesne stalowe systemy instalacyjne składające się z precyzyjnych rur i złączek produkowanych z wysokiej jakości stali węglowej (pokrytych na zewnątrz antykorozyjną warstwą cynku). Montaż instalacji oparty jest na szybkiej i prostej technice zaprasowywania na rurze złączek. Szczelność połączeń zapewniają specjalne pierścieniowe uszczelnienia (O Ring) z odpornego na wysokie temperatury kauczuku oraz trójpunktowy system zacisku typu „M”, co gwarantuje długoletnią, bezawaryjną eksploatację.

Do produkcji rur (cienkościenne, ze szwem) i złączek używana jest stal niskowęglowa (RSt 34-2) nr materiału 1.0034 wg PN-EN 10305-3, zewnętrznie galwanicznie ocynkowana (Fe/Zn 88) warstwą o grubości 8-15 pm oraz dodatkowo zabezpieczona pasywacyjną warstwą chromu. Warstwa cynku nakładana jest na gorąco, co zapewnia jej doskonałą przyczepność do ścianki rury również podczas gięcia. Na czas transportu i składowania rury dodatkowo zabezpieczone są wewnątrz nakładaną termicznie powłoką olejową. Złączki występują z końcówkami zaprasowywanymi z uszczelnieniem w postaci O Ringu lub końcówkami zaprasowywanymi i gwintowanymi z gwintami wewnętrznymi lub zewnętrznymi wg PN EN10226 1.

Rury ze względu na ograniczone przewodnictwo elektryczne nie mogą pełnić roli dodatkowych przewodów ochronnych w systemie ochrony przeciwporażeniowej w budynkach. Nie mogą też być używane jako uziomy. Instalacje wykonane należy objąć elektrycznymi połączeniami wyrównawczymi. Wszystkie połączenia elektryczne budynku powinny być zaprojektowane i wykonane przez uprawnionych elektryków.

Do mocowania rur do przegród budowlanych służą różnego rodzaju obejmy. Ich konstrukcja zależy od średnicy i materiału z jakiego wykonana jest rura, parametrów pracy instalacji oraz sposobu jej układania. Uchwyty metalowe (stal ocynkowana) zaopatrzone są w tłumiącą drgania i dźwięki wkładkę elastyczną. Mogą pełnić rolę punktów przesuwnych (PP) oraz punktów stałych (PS) dla wszystkich instalacji prowadzonych natynkowo. Obejmy metalowe bez wkładek mogą uszkodzić powierzchnię tworzywowych rur, a także ochronną warstwę cynku na rurach, dlatego nie można ich stosować. Dla systemów stalowych niedopuszczalne jest używanie haków do rur. Obejmy punktów stałych i przesuwnych nie mogą być montowane na złączkach.

Po zakończeniu montażu instalacja poddana zostanie próbie ciśnieniowej. Próba szczelności przeprowadzana zostanie wodą lub w sytuacji braku sprzyjających warunków na przeprowadzenie próby wodnej (np. niskie temperatury), próba może być dokonana sprężonym powietrzem.

Wykonawca będzie zobowiązany wykonać zamówienie w terminie 1 miesiąca od dnia podpisania umowy (umowa zostanie podpisana w miesiącu wrześniu 2024 r.). Rozliczenie wynagrodzenia za prace wykonawcy nastąpi jedną fakturą końcową.

Faktury za wykonane prace zostaną wystawione na Gminę (...), na fakturach będzie wykazany podatek VAT.

Po dokonanej termomodernizacji nie zmieni się wykorzystanie budynku. Zrealizowana inwestycja ma służyć potrzebom wewnętrznym Gminy (zadaniom własnym) oraz zostanie nieodpłatnie udostępniona mieszkańcom i będzie służyć poprawie jakości życia lokalnej społeczności, w szczególności w zakresie spędzania wolnego czasu.

Wydatki inwestycyjne są bezpośrednio i wyłącznie związane z termomodernizacją budynku świetlicy cz. II.

Termomodernizacją budynku stanowi nakłady na środek trwały będący własnością Gminy, które zostaną przyjęte do ewidencji środków trwałych Gminy, podlegających amortyzacji na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wydatki ponoszone w związku z termomodernizacją wyniosą powyżej 15 tys. zł i stanowią nakłady na wytworzenie nieruchomości w rozumieniu art. 2 ust. 14a ustawy o VAT. Budynkami użyteczności publicznej Gminy zarządza urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego.

Po zrealizowaniu inwestycja - „(...)” będzie służyć wyłącznie czynnościom niepolegającym VAT (zadaniom własnym oraz czynnościom nieodpłatnym). Z tytułu korzystania z infrastruktury powstałej w ramach inwestycji Gmina nie będzie pobierała żadnych opłat od mieszkańców opodatkowanych podatkiem VAT. Projekt nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Korzystanie z infrastruktury powstałej w ramach projektu będzie bezpłatne, wydatki ponoszone na realizację inwestycji będą związane wyłącznie z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT. Budynek świetlicy służy i będzie służyć wykonywaniu zadań publicznoprawnych poprzez np. nieodpłatne udostępnianie świetlicy społeczności lokalnej w celu realizacji zebrań, lokalnych imprez, spotkań mieszkańców, itp. Gmina nie będzie świadczyć odpłatnych usług najmu świetlicy po zakończeniu termomodernizacji. W rezultacie przedmiotowa Inwestycja będzie służyć Gminie wyłącznie do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT i tym samym nie będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych.

Podatek VAT dotyczący inwestycji (w tym dotyczący montażu instalacji fotowoltaicznych wraz z magazynami energii oraz pompy ciepła) nie podlega odliczeniu, gdyż nie jest związany z czynnościami opodatkowanymi. Gmina jest w stanie dokonać bezpośredniego przyporządkowania ponoszonych wydatków związanych z termomodernizacją budynku, które służą czynnościom niepodlegającym VAT.

Budynkiem świetlicy zarządza Urząd Gminy (...). Gmina, jako właściciel budynku, wykorzystuje go do własnych celów - niepodlegających VAT. Gmina wykonuje czynności publicznoprawne i w tym zakresie nie jest podatnikiem podatku VAT, stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy o VAT.

Pytanie

Czy w związku z wykorzystaniem budynku do czynności niepodlegających VAT, Gmina ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych dotyczących „(...)”?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Gminy (...), w odniesieniu do wydatków służących czynnościom niepodlegającym VAT dotyczących inwestycji - „(...)”, Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego.

Uzasadnienie

Gmina nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację przedmiotowego zadania z uwagi na brak związku z czynnościami opodatkowanymi. Infrastruktura powstała w ramach projektu będzie ogólnodostępna, a korzystanie z niej będzie bezpłatne. Gmina nie planuje uzyskiwania żadnych dochodów opodatkowanych podatkiem VAT związanych z przedmiotowym zadaniem. W Gminie ewentualne nadwyżki energii elektrycznej nie będą wprowadzane do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej, tylko będą one gromadzone w magazynach energii.

Gmina dokonując montażu instalacji fotowoltaicznych wraz z magazynami energii oraz pompy ciepła, wykorzystywać je będzie wyłącznie na własne potrzeby - do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Wydatki poniesione na realizację projektu są w sposób bezpośredni i jednoznaczny związane wyłącznie z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z pewnymi zastrzeżeniami. Z powyższego wynika, że możliwe jest dokonanie odliczenia VAT od dokonywanych wydatków wówczas, gdy łącznie spełnione są następujące przesłanki:

  • wydatek ponoszony jest przez podatnika,
  • wydatek jest związany z dokonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi VAT,
  • nie ma zastosowania art. 88 ustawy o VAT.

Tym samym nie jest możliwe dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych VAT.

Powyższe znajduje potwierdzenie w wydawanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej interpretacjach indywidualnych:

  • z dnia 30 sierpnia 2024 r. sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.510.2024.2.MWJ gdzie wskazano, że „rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ - jak Państwo wskazali - towary i usługi będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, nie mają Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu realizacji ww. inwestycji”;
  • z dnia 23 sierpnia 2024 r., sygn. 0112-KDIL1-1.4012.534.2024.1.DS, w której podkreślono, że „Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie jest spełniony, ponieważ - jak wskazano w treści wniosku - podejmowane zadanie w ramach wyżej opisanego projektu należy do zadań własnych Gminy. Nabyte towary i usługi nie są i nie będą przez Gminę wykorzystane do prowadzenia działalności odpłatnej. Towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu wykorzystywane są do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Projekt nie jest nastawiony na osiąganie zysku. W związku z powyższym, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki, warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, Wnioskodawca nie ma - na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy - prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących dostawę towarów lub świadczenie usług związanych z realizacją projektu”;
  • z dnia 20 sierpnia 2024 r., sygn. 0114-KDIP1-2.4012.414.2024.1.MW „inwestycja nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych i nie będzie generowała żadnych przychodów, a świetlica będzie udostępniana w sposób nieodpłatny i niekomercyjny jako ogólnodostępne miejsce spotkań wszystkich grup społecznych. Tym samym stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, z uwagi na brak związku nabywanych towarów i usług z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, nie przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją Projektu pn. „(...)”. Gminie nie przysługuje również prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy. Zatem, Gmina nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług od wydatków związanych z realizacją Projektu”;
  • z dnia 1 sierpnia 2024 r. sygn. 0112-KDIL1-3.4012.350.2024.1.TK, w której uznano, że „Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, bowiem mimo, iż Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, to - jak wynika z opisu sprawy - nabyte towary i usługi związane z realizacją projektu będą wykorzystywane wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Projekt realizowany będzie w ramach zadań własnych określonych w art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o samorządzie gminnym. W związku z powyższym, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki, warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, nie mają Państwo - na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy - prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakupy związane z realizacją przedmiotowego projektu”;
  • z dnia 30 lipca 2024 r., sygn. 0114-KDIP4-3.4012.405.2024.1.DS, gdzie wskazano, że „Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy jest uwarunkowane tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zasada ta wyłącza tym samym możliwość odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które są wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu. Oznacza to, że podstawowym warunkiem, który uprawnia do odliczenia podatku naliczonego, jest związek nabywanych towarów i usług ze sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie wystąpi. Z opisu sprawy wynika bowiem, że przedmiotowy projekt jest realizowany w ramach Państwa zadań własnych wynikających z ustawy o samorządzie gminnym. Jak Państwo wskazali, nabywane towary i usługi związane z realizacją przedmiotowego Projektu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Realizowany projekt nie będzie miał związku ze sprzedażą opodatkowaną. Nabywane towary i usługi w ramach projektu, będą Państwo wykorzystywali wraz z jednostką budżetową, tj. Szkołą, do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Zakupione towary i usługi w ramach Projektu będą wykorzystywane tylko i wyłącznie w celach dydaktycznych i edukacyjnych. Nabywane towary i usługi nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych i zwolnionych. W konsekwencji, nie będzie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku VAT naliczonego o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, jakim jest związek dokonywanych zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Zatem, nie będą Państwo mieli prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków ponoszonych w związku z realizacją projektu pn.: „(...)”;
  • z dnia 5 lutego 2024 r., sygn. 0112-KDIL3.4012.783.2023.1.NW, w której uznano, że „Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione bowiem - jak Państwo wskazali - inwestycja nie ma komercyjnego charakteru a z tytułu korzystania z infrastruktury powstałej w ramach inwestycji Gmina nie będzie pobierała żadnych opłat opodatkowanych podatkiem VAT. Projekt nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Zatem, w analizowanej sprawie podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie są spełnione. Tym samym, w odniesieniu do Projektu - na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy - nie mają Państwo możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego. Podsumowując, Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu”;
  • z dnia 2 lutego 2024 r., sygn. 0114-KDIP4-3.4012.596.2023.1.AAR, gdzie uznano, że „W wyniku realizacji przedmiotowego zadania, zapewniono mieszkańcom miejsce spotkań i rekreacji oraz dokonano rozwoju infrastruktury rekreacyjno-kulturalnej poprzez przebudowę wnętrza świetlicy wiejskiej wraz z utworzeniem terenu zieleni wokół świetlicy w A. Są Państwo właścicielem budynku świetlicy wiejskiej w A. oraz działki, na której znajduje się świetlica. Ponoszone przez Państwa wydatki zostały udokumentowane wystawionymi na Państwa fakturami. Nabyte w ramach realizacji projektu towary i usługi wykorzystują Państwo wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Państwa wątpliwości w tej sprawie dotyczą możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT w związku z wydatkami poniesionymi na realizację opisanego zadania. Zgodnie z powołanymi powyżej przepisami prawa, rozliczenie podatku VAT naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT naliczonego, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku VAT naliczonego, jakim jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, nie jest spełniony. Jak wynika z opisu sprawy, nabyte w ramach realizacji zadania towary i usługi wykorzystują Państwo wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Podsumowując, nie mają Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn.: „(...)”, gdyż nie został spełniony jeden z warunków określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, jakim jest związek nabywanych towarów i usług z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W konsekwencji, nie przysługuje Państwu również prawo do otrzymania zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy”;
  • z dnia 23 stycznia 2024 r., sygn. 0112-KDIL1-3.4012.579.2023.1.AKS, w której określono, że „przebudowa i wyposażenie świetlic wiejskich w miejscowościach (...) mają na celu zapewnienie mieszkańcom obszarów wiejskich podstawowych usług kulturalnych oraz warunków do uczestnictwa w wydarzeniach artystycznych, kulturalnych i integracyjnych, a także będą służyły zaspokojeniu zbiorowych potrzeb mieszkańców. Gmina z poczynionej inwestycji nie będzie osiągać żadnych dochodów. W związku z powyższym, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki, warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, Wnioskodawca nie będzie miał - na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy - prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakupy związane z realizacją wskazanego projektu. Podsumowując, Gminie, nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych na inwestycję”.

Według Gminy (...) w związku z wykorzystaniem budynku świetlicy do czynności niepodlegających VAT (w tym wykorzystania wyprodukowanej energii elektrycznej z paneli fotowoltaicznych wyłącznie na własne potrzeby), Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych dotyczących „(...)”.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje gdy:

  • podatek odlicza podatnik podatku od towarów i usług,
  • towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Warunkiem, który daje podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług, których nie będzie wykorzystywał do wykonywania czynności opodatkowanych (czyli czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi).

Art. 88 ustawy zawiera listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Tylko podatnik podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej ma prawo do odliczenia podatku.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Organy władzy publicznej nie są podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te są podatnikami VAT w przypadku wykonywanych czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Rolę gminy szczegółowo określa ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465).

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 9 i 15 ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

9) kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami;

15) utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Jak wynika z opisu sprawy, w 2024 r. będą Państwo realizować zadanie „(...)”. W tej części zadania zamierzają Państwo dokonać zakupu i montażu instalacji fotowoltaicznej wraz z magazynami energii oraz montażu pompy ciepła na potrzeby budynku użyteczności publicznej (świetlicy), będącego Państwa własnością.

Świetlica stanowi i będzie stanowić obiekt ogólnodostępny, udostępniany w sposób nieodpłatny i niekomercyjny. Nie będą Państwo wykorzystywali świetlicy do czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych. Wykorzystują i będą Państwo wykorzystywać przedmiotowy budynek do działalności niepodlegającej podatkowi VAT.

Wyprodukowany przez instalację prąd będzie w pierwszej kolejności zużywany na potrzeby budynku świetlicy, a w przypadku nadwyżki będzie on magazynowany, co pozwoli na niezależność energetyczną i ciągłość zasilania. Ewentualne nadwyżki energii elektrycznej nie będą wprowadzane do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej, tylko będą one gromadzone w magazynach energii. Nie będą Państwo wprowadzać nadwyżek energii do sieci celem jej odsprzedaży.

Państwa wątpliwości dotyczą możliwości odliczenia podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych dotyczących „(...)”.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w kontekście prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W analizowanej sprawie związek taki nie występuje. Budynek jest i będzie wykorzystywany do czynności niepodlegających podatkowi VAT.

Zatem nie jest spełniona podstawowa pozytywna przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek nabywanych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi, o której mowa w art. 86 ust. 1 ustawy.

Nie mają Państwo prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych dotyczących „(...)”.

Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).