Odliczenie podatku VAT od zaliczki na zakup auta. - Interpretacja - null

Shutterstock

Odliczenie podatku VAT od zaliczki na zakup auta. - Interpretacja - 0113-KDIPT1-3.4012.550.2024.2.OS

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Odliczenie podatku VAT od zaliczki na zakup auta.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

8 lipca 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 2 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy uznania poniesionej opłaty wstępnej w ramach Umowy leasingu należnej Finansującemu za pierwszy wydatek w rozumieniu art. 86a ust. 12 ustawy o VAT, od którego należy liczyć termin realizacji obowiązku złożenia informacji o pojazdach. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 18 września 2024 r. (wpływ 18 września 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca jest osobą fizyczną z siedzibą w Polsce i nieograniczonym obowiązkiem podatkowym w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawca jest podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą w obszarze doradztwa biznesowego, to znaczy opracowuje strategie dla klientów tak, aby poprawić ich płynność finansową i pozycję na rynku. Jeden z głównych klientów Wnioskodawcy prowadzi inwestycje w różnych częściach Polski, a opracowanie i    dostosowanie zaproponowanych rozwiązań wymaga wizyt w miejscach inwestycji klienta.

W dniu 25 stycznia 2024 roku Wnioskodawca zamówił samochód marki … (dalej jako: Samochód) z wyposażeniem dodatkowym za cenę … zł na podstawie umowy sprzedaży (zamówienie …), (dalej jako: Zamówienie) od … ( dalej jako: Dealer). Zgodnie z §2 Zamówienia, Wnioskodawca zobowiązał się do wpłaty zaliczki w wysokości … złotych. Wnioskodawca nie dokonał odliczenia podatku VAT od zaliczki wpłaconej w styczniu 2024 roku (wartość podatku VAT z zaliczki wpłaconej do Dealera: … złotych polskich). Zgodnie z §2 ust. 2 Zamówienia pozostałą część ceny kupujący zobowiązany jest wpłacić do dnia ostatecznego odbioru pojazdu wskazanego przez sprzedawcę. Jednocześnie §2 ust. 4 Zamówienia wskazuje, iż w każdym przypadku:

-nieuiszczenia lub niezapewnienia przez Kupującego finansowania pozostałej części ceny pojazdu w terminie,

-niepodjęcia przez kupującego w terminie listu poleconego wysłanego na adres wskazany w umowie i/lub niepotwierdzenia przez kupującego faktu otrzymania i/lubodczytania wiadomości e-mail wysłanej na adres e-mail wskazany w umowie - wysłanych przez sprzedawcę stosownie do treści § 4 ust. 2 umowy – zzawiadomieniem o terminie odbioru pojazdu,

-nieodebrania przez kupującego pojazdu w wyznaczonym terminie ostatecznego odbioru pojazdu lub,

-złożenia przez kupującego w jakiejkolwiek formie oświadczenia o rezygnacji z zamówionego pojazdu,

sprzedawca jest uprawniony do odstąpienia od umowy. W   takim przypadku zaliczka zostaje zatrzymana przez sprzedawcę tytułem kary umownej za niewykonanie niniejszej umowy.

W dniu 4 kwietnia 2024 roku zawarta została umowa leasingu nr … (UL) (dalej jako: Umowa leasingu) pomiędzy Wnioskodawcą, a … (dalej jako: Finansujący), zgodnie z którą Finansujący zobowiązuje się do nabycia przedmiotu leasingu, a następnie do jego wydania Wnioskodawcy. Co za tym idzie, z dniem 5 kwietnia 2024 roku została wystawiona faktura nr … od Finansującego na opłatę wstępną leasingu.

W związku z faktem, iż Wnioskodawca nie dokonał nabycia samochodu od Dealera, w dniu 11 kwietnia 2024 roku Dealer skorygował fakturę zaliczkową wystawioną 26    stycznia 2024 roku w kwocie …złotych wskazując jako przyczynę zwrot zaliczki. Fizyczny zwrot zaliczki do Wnioskodawcy nie nastąpił, lecz zaliczka wpłacona w styczniu 2024 roku przez Wnioskodawcę została zarachowana na poczet opłaty wstępnej należnej od Wnioskodawcy Finansującemu.

W związku z faktem, iż samochód będzie wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej, w dniu 20 maja 2024 roku został złożony druk VAT-26 wskazujący jako datę nabycia pojazdu 5 kwietnia 2024 roku, oraz datę poniesienia pierwszego wydatku również 5 kwietnia 2024 roku to jest datę wniesienia opłaty wstępnej. Z kolei ewidencja, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług (dalej jako: ustawa o VAT) została przesłana w dniu 24 maja 2024 roku. Wnioskodawca będzie dla samochodu prowadził ewidencję przebiegu pojazdu w związku z art. 86a ust. 4 pkt. 1 ustawy o VAT.

W uzupełnieniu wniosku - w odpowiedzi na pytania Organu - wskazał Pan:

Pytanie 1:

Czy jest Pan zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług?

Odpowiedź na pytanie 1:

Tak, jest Pan zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Pytanie 2:

Do jakich czynności jest wykorzystywany przedmiotowy samochód:

a) opodatkowanych podatkiem od towarów i usług;

b) zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług;

c) niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług;

Odpowiedź na pytanie 2:

Przedmiotowy samochód jest wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Pytanie 3:

Czy przedmiotowy samochód jest wykorzystywany przez Pana zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz czynności zwolnionych od podatku VAT?

Odpowiedź na pytanie 3:

Przedmiotowy samochód nie jest wykorzystywany zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz czynności zwolnionych od podatku VAT. Jest wykorzystywany tylko do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Pytanie 4.

W przypadku, gdy w ramach działalności gospodarczej przedmiotowy samochód jest wykorzystywany zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz czynności zwolnionych od podatku VAT, to należy wskazać, czy ma Pan obiektywną możliwość odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT?

Odpowiedź na pytanie 4:

W związku z negatywną odpowiedzią na pytanie numer 3, pytanie 4 staje się bezprzedmiotowe.

Pytanie 5:

Czy przedmiotowy samochód to samochód osobowy?- jeśli nie to prosimy wskazać szczegółowo rodzaj pojazdu.

Odpowiedź na pytanie 5:

Przedmiotowy samochód to samochód osobowy.

Pytanie 6:

Czy przedmiotowy samochód jest pojazdem samochodowym w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony?

Odpowiedź na pytanie 6:

Przedmiotowy samochód jest pojazdem samochodowym w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.

Pytanie 7:

Czy od momentu nabycia przedmiotowego samochodu posiada Pan dokumenty (regulaminy/procedury), z których obiektywnie wynika, że samochód jest wykorzystywany wyłącznie do celów działalności gospodarczej i wykluczone jest wykorzystanie tego samochodu do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą?

Odpowiedź na pytanie 7:

Tak. Posiada Pan dokumenty, z których obiektywnie wynika, że samochód jest wykorzystywany wyłącznie do celów działalności gospodarczej i wykluczone jest wykorzystanie tego samochodu do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą.

Pytanie 8:

Z jakiej dokumentacji wynika, że przedmiotowy samochód jest wykorzystywany wyłącznie do celów działalności gospodarczej? Czy wynika to np. z regulaminów, umów, zarządzeń, innych dokumentów należy wskazać z jakich dokumentów.

Odpowiedź na pytanie 8:

Dokumentem, z którego obiektywnie wynika, że samochód jest wykorzystywany wyłącznie do celów działalności gospodarczej i wykluczone jest wykorzystanie tego samochodu do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest regulamin użytkowania samochodu .

Pytanie 9:

Należy wskazać, czy od momentu nabycia samochodu wprowadził Pan procedury, w których został określony sposób używania samochodu będącego przedmiotem zapytania wykluczający użycie tego samochodu do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą?

Odpowiedź na pytanie 9:

Tak, od momentu nabycia samochodu wprowadzona została procedura, w których został określony sposób używania samochodu będącego przedmiotem zapytania wykluczający użycie tego samochodu do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą.

Pytanie 10:

W jaki sposób kontroluje Pan, czy przedmiotowy samochód jest wykorzystywany wyłącznie do celów działalności gospodarczej?

Odpowiedź na pytanie 10:

Prowadzona jest ewidencja przebiegu pojazdu uzgadniania ze stanem licznika. Samochód jest użytkowany wyłącznie w zakresie tras wskazanych w ewidencji przebiegu pojazdu i   weryfikowany jest fakt, czy trasy te są związane wyłącznie z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Pytanie 11:

Czy istnieje nadzór nad używaniem przedmiotowego samochodu w trakcie wykonywania obowiązków służbowych (np. GPS) i w czym się to przejawia?

Odpowiedź na pytanie 11:

Nie ma nadzoru GPS – jest regulamin użytkowania samochodu oraz prowadzona jest ewidencja przebiegu pojazdu uzgadniania ze stanem licznika. Samochód jest użytkowany wyłącznie w zakresie tras wskazanych w ewidencji przebiegu pojazdu i weryfikowany jest fakt, czy trasy te są związane wyłącznie z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Pytanie 12:

Czy prowadzona przez Pana ewidencja przebiegu samochodu zawiera wszystkie elementy wymienione w art. 86a ust. 7 ustawy o VAT?

Odpowiedź na pytanie 12:

Tak, prowadzona ewidencja przebiegu samochodu zawiera wszystkie elementy wymienione w art. 86a ust. 7 ustawy o VAT.

Pytanie 13:

Czy dokłada Pan należytej staranności, aby wykluczyć możliwość użycia samochodu do celów osobistych? Należy wskazać jakie czynności zostały podjęte, w czym ta staranność się przejawia?

Odpowiedź na pytanie 13:

Dokładana jest należyta staranność, aby wykluczyć możliwość użycia samochodu do celów osobistych. Każda realizowana trasa przez samochód jest skrupulatnie weryfikowana pod kątem celowości i związku z działalnością gospodarczą oraz jej przebiegu.

Pytanie 14:

W jaki sposób nadzoruje Pan używanie samochodu wyłącznie do Pana działalności i w czym się to przejawia?

Odpowiedź na pytanie 14:

Jak wyżej - jest w/w regulamin oraz prowadzona jest ewidencja przebiegu pojazdu uzgadniania ze stanem licznika. Jest to jednoosobowa działalność gospodarcza – pracuje Pan i jeden pracownik – nie mam Pan działu monitoringu floty.

Pytanie 15:

Gdzie przedmiotowy samochód jest parkowany/garażowany w godzinach i po godzinach pracy?

Odpowiedź na pytanie 15:

Na terenie siedziby działalności gospodarczej (zarejestrowanej pod Pana adresem zameldowania).

Pytanie 16:

Czy siedziba firmy jest jednocześnie Pana miejscem zamieszkania?

Odpowiedź na pytanie 16:

Tak

Pytanie 17:

Czy istnieje możliwość parkowania w miejscu zamieszkania bądź w innym miejscu parkowania samochodu niż siedziba Pana firmy (jeśli tak to jakie to będzie miejsce)?

Odpowiedź na pytanie 17:

Tylko jeśli wyjazd dla celów prowadzenia czynności opodatkowanych podatkiem VAT wymaga noclegu poza ...miejscem siedziby).

Pytanie (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)

Czy pierwszym wydatkiem dla Wnioskodawcy w rozumieniu art. 86a ust. 12 ustawy o VAT, od którego należy liczyć termin realizacji obowiązku złożenia informacji o pojazdach jest opłata wstępna w ramach Umowy leasingu należna Finansującemu od Wnioskodawcy?

Pana stanowisko w sprawie (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)

Stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie jest przedstawione w przedmiotowym wniosku. Zdaniem Wnioskodawcy, pierwszym wydatkiem w rozumieniu art. 86a ust. 12 ustawy o VAT jest opłata wstępna w ramach umowy leasingu należna Finansującemu.

Jak wskazuje art. 86a ust. 1 pkt. 1 ustawy o VAT, w przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, stanowi 50% kwoty podatku wynikającej z faktury otrzymanej przez podatnika.

Na podstawie art. 86a ust. 2 ustawy o VAT, do wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, o których mowa w ust. 1, zalicza się wydatki dotyczące:

1)nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów oraz nabycia lub importu ich części składowych;

2)używania tych pojazdów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, związane z tą umową, inne niż wymienione w pkt 3;

3)nabycia lub importu paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tych pojazdów, usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów.

Jednakże art. 86a ust. 3 ustawy o VAT wskazuje, iż przepis art. 86a ust. 1 nie ma zastosowania:

1)w przypadku gdy pojazdy samochodowe są:

a)wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika lub

b)konstrukcyjnie przeznaczone do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą, jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;

2)do towarów montowanych w pojazdach samochodowych i do związanych z tymi towarami usług montażu, naprawy i konserwacji, jeżeli przeznaczenie tych towarów wskazuje obiektywnie na możliwość ich wykorzystywania wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika.

Ustawa o VAT w art. 86a ust. 4 wskazuje, iż pojazdy samochodowe są uznawane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, jeżeli:

1)sposób wykorzystywania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu, wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub

2)konstrukcja tych pojazdów wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z    działalnością gospodarczą jest nieistotne.

Jednocześnie na mocy art. 86a ust. 12 ustawy VAT, podatnicy wykorzystujący wyłącznie do działalności gospodarczej pojazdy samochodowe, dla których są obowiązani prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu, mają obowiązek złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego informację o tych pojazdach w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym poniosą pierwszy wydatek związany z tymi pojazdami, nie później jednak niż w   dniu przesłania ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3. Jednocześnie w przypadku niezłożenia w terminie informacji, o której mowa w ust. 12, uznaje się, że pojazd samochodowy jest wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika dopiero od pierwszego dnia miesiąca, w którym podatnik złoży tę informację.

W ocenie Wnioskodawcy samochód wskazany w informacji o pojazdach na formularzu VAT-26 jest użytkowany w ramach Umowy leasingu zawartej z Finansującym, a zatem pierwszym wydatkiem związanym z Samochodem, będącym przedmiotem leasingu jest opłata wstępna leasingu na podstawie Umowy leasingu. Zaliczka wpłacona do Dealera miała charakter jedynie rezerwacyjny Samochodu na podstawie Zamówienia, a do samej transakcji kupna samochodu od Dealera nie doszło z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca użytkuje samochód nabyty przez Finansującego w ramach Umowy leasingu.

W związku z powyższym zaliczka wpłacona do Dealera została zwrócona Wnioskodawcy, a jedynie ze względów organizacyjnych zdecydowano o jej nieprzekazywaniu bezpośrednio na konto bankowe Wnioskodawcy i zaliczeniu na poczet opłaty wstępnej należnej od Wnioskodawcy Finansującemu w miesiącu kwietniu 2024 roku.

Tym samym, Wnioskodawca prawidłowo złożył formularz VAT-26 w dniu 20 maja 2024 roku, to jest w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym poniósł pierwszy wydatek związany z tymi pojazdem, nie później jednak niż w dniu przesłania ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy o VAT. Należy wskazać, że ustawodawca nie zamieścił w treści ustawy o podatku od towarów i usług definicji zaliczki. W tym zakresie pomocniczo posiłkować się można definicją słownikową.

Zgodnie z definicją zawartą w "Słowniku języka polskiego PWN" (www.sjp.pwn.pl) zaliczka to część należności wpłacana lub wypłacana z góry na poczet należności.

Z tego powodu, w ocenie Wnioskodawcy, skoro pojazd samochodowy wskazany w formularzu VAT-26 będzie przez niego użytkowany w ramach leasingu na podstawie Umowy leasingu, to nie można uznać zaliczki wpłaconej do Dealera za pierwszy wydatek związany z tym pojazdem samochodowym. Wszak to Finansujący zobowiązał się do dostawy samochodu na rzecz Wnioskodawcy, a Wnioskodawca zobowiązał się do zapłaty za niego Finansującemu.

Tym samym na mocy art. 86a ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług Wnioskodawca prawidłowo uznał, iż opłata wstępna jest pierwszym wydatkiem od którego należy liczyć termin złożenia formularza VAT-26.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i   usług (t.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawa o VAT:

W zakresie, w jakim towary i   usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art.120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Podatnik posiada prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Należy wskazać, że kwestie dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z pojazdami samochodowymi zostały uregulowane w art. 86a ustawy.

Zgodnie z art. 86a ust. 1 ustawy:

W przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, stanowi 50% kwoty podatku:

1)wynikającej z faktury otrzymanej przez podatnika;

2)należnego z tytułu:

a) świadczenia usług, dla którego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 podatnikiem jest ich usługobiorca,

b)dostawy towarów, dla której zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 podatnikiem jest ich nabywca,

c)wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów;

3)należnego, w przypadku, o którym mowa w art. 33a;

4)wynikającej z otrzymanego dokumentu celnego, deklaracji importowej w przypadku, o   którym mowa w art. 33b, oraz z decyzji, o których mowa w art. 33 ust. 2 i 3 oraz art.   34.

Stosownie do treści art. 86a ust. 2 ustawy:

Do wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, o których mowa w ust. 1, zalicza się wydatki dotyczące:

1)nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów oraz nabycia lub importu ich części składowych;

2)używania tych pojazdów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o   podobnym charakterze, związane z tą umową, inne niż wymienione w pkt 3;

3)nabycia lub importu paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tych pojazdów, usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz innych towarów i   usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów.

Zatem zgodnie z powyższymi regulacjami podatnikowi przysługuje ograniczone do 50% prawo do odliczenia podatku w odniesieniu do wszystkich wydatków związanych z pojazdami samochodowymi przeznaczonymi do użytku „mieszanego”.

Dla celów stosowania tego ograniczenia za wykorzystywanie „mieszane” należy rozumieć, że w odniesieniu do pojazdu wykorzystywanego w działalności gospodarczej istnieje możliwość jego użycia również do celów niezwiązanych z tą działalnością, np. do celów prywatnych. Wystarczy przy tym możliwość nawet tylko jednorazowego użycia pojazdu do celów prywatnych, aby uznać, że pojazd może być wykorzystywany w sposób „mieszany”.

Nie jest przy tym istotny moment, w którym użycie to ma miejsce podczas całego okresu użytkowania przez podatnika danego pojazdu, żeby uznać ten pojazd za wykorzystywany do celów „mieszanych”.

Jednakże od wynikającej z art. 86a ust. 1 ustawy zasady przewidziano wyjątki.

W świetle art. 86a ust. 3 ustawy:

Przepis ust. 1 nie ma zastosowania:

1)w przypadku gdy pojazdy samochodowe są:

a)wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika lub

b)konstrukcyjnie przeznaczone do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą, jeżeli z   dokumentów wydanych na podstawie przepisów o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;

2)do towarów montowanych w pojazdach samochodowych i do związanych z tymi towarami usług montażu, naprawy i konserwacji, jeżeli przeznaczenie tych towarów wskazuje obiektywnie na możliwość ich wykorzystywania wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika.

Według art. 86a ust. 4 ustawy:

Pojazdy samochodowe są uznawane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, jeżeli:

1)sposób wykorzystywania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu, wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub

2)konstrukcja tych pojazdów wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne.

Na mocy art. 86a ust. 5 ustawy:

Warunku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu nie stosuje się w przypadku pojazdów samochodowych:

1)przeznaczonych wyłącznie do:

a)odprzedaży,

b)sprzedaży, w przypadku pojazdów wytworzonych przez podatnika,

c)oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze

- jeżeli odprzedaż, sprzedaż lub oddanie w odpłatne używanie tych pojazdów stanowi przedmiot działalności podatnika;

2) w odniesieniu do których:

a) kwotę podatku naliczonego od wydatków z nimi związanych podatnik oblicza zgodnie z ust. 1 lub

b) podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków z nimi związanych.

Użycie wyrazu „wyłącznie” w art. 86a ust. 5 ustawy, wskazuje, że zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji nie obejmuje sytuacji, gdy pojazdy są wykorzystywane choćby przejściowo – do innych celów (np. użytek prywatny, jazda próbna, użytek służbowy podatnika).

Zatem w odniesieniu do pojazdu, który jest przeznaczony np. do odprzedaży, ale jest wykorzystywany przez podatnika także do innych celów nie może być zastosowane zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji.

Zgodnie z art. 86a ust. 6 ustawy:

Ewidencja przebiegu pojazdu jest prowadzona od dnia rozpoczęcia wykorzystywania pojazdu samochodowego wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika do dnia zakończenia wykorzystywania tego pojazdu wyłącznie do tej działalności.

W myśl art. 86a ust. 7 ustawy:

Ewidencja przebiegu pojazdu powinna zawierać:

1)numer rejestracyjny pojazdu samochodowego;

2)dzień rozpoczęcia i zakończenia prowadzenia ewidencji;

3)stan licznika przebiegu pojazdu samochodowego na dzień rozpoczęcia prowadzenia ewidencji, na koniec każdego okresu rozliczeniowego oraz na dzień zakończenia prowadzenia ewidencji;

4)wpis osoby kierującej pojazdem samochodowym dotyczący każdego wykorzystania tego pojazdu, obejmujący:

a)kolejny numer wpisu,

b)datę i cel wyjazdu,

c)opis trasy (skąd – dokąd),

d)liczbę przejechanych kilometrów,

e)imię i nazwisko osoby kierującej pojazdem

- potwierdzony przez podatnika na koniec każdego okresu rozliczeniowego w zakresie autentyczności wpisu osoby kierującej pojazdem, jeżeli nie jest ona podatnikiem;

5) liczbę przejechanych kilometrów na koniec każdego okresu rozliczeniowego oraz nadzień zakończenia prowadzenia ewidencji.

W art. 86a ust. 12 ustawy wskazano, że:

Podatnicy wykorzystujący wyłącznie do działalności gospodarczej pojazdy samochodowe, dla których są obowiązani prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu, mają obowiązek złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego informację o tych pojazdach w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym poniosą pierwszy wydatek związany z tymi pojazdami, nie później jednak niż w dniu przesłania ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3.

Należy podkreślić, że z regulacji art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a i art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy wynika, że podatnik ma możliwość odliczenia 100% kwoty podatku naliczonego zawartego w   fakturach dotyczących wydatków związanych z pojazdami samochodowymi w sytuacji, gdy pojazdy te są wykorzystywane wyłącznie do celów prowadzenia działalności gospodarczej. Do celów pełnego odliczenia podatku, fakt wykorzystywania ich wyłącznie do działalności musi być rozpatrywany w kategoriach obiektywnych.

Co do zasady, w celu dokonania pełnego odliczenia muszą zostać spełnione łącznie dwa warunki, tj. sposób wykorzystania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza w ustalonych przez niego zasadach ich używania, musi wykluczać ich użycie do celów prywatnych oraz wykluczenie użytku prywatnego musi zostać potwierdzone prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu.

Jednakże w art. 86a ust. 5 ustawy zostały wymienione ściśle określone sytuacje, w których wyłączony zostaje obowiązek prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu.

Odwołując się do wykładni językowej, zgodnie z interpretacją zawartą w internetowym Słowniku Języka Polskiego PWN przez pojęcie „wyłącznie” należy rozumieć „tylko” oraz „jedynie”. Przy definiowaniu słowa „wyłącznie” mogą być również pomocne synonimy tego słowa, wśród których wskazuje się: absolutnie; bezwzględnie; całkowicie; jedynie; tylko; zupełnie.

W przedmiotowej sprawie istotne są zwłaszcza przepisy art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a i art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Z treści tych regulacji wynika, że podatnik ma możliwość odliczenia 100% kwoty podatku naliczonego zawartego w fakturach dotyczących wydatków związanych z nabyciem pojazdu samochodowego w sytuacji, gdy pojazd ten jest wykorzystywany wyłącznie do celów prowadzenia działalności gospodarczej.

Do celów pełnego odliczenia podatku, fakt wykorzystywania pojazdu wyłącznie do działalności musi być rozpatrywany w kategoriach obiektywnych. Co do zasady w celu dokonania pełnego odliczenia muszą zostać spełnione łącznie dwa warunki, tj. sposób wykorzystania tego pojazdu przez podatnika, zwłaszcza w ustalonych przez niego zasadach jego używania, musi wykluczać jego użycie do celów prywatnych oraz wykluczenie użytku prywatnego musi zostać potwierdzone prowadzoną przez podatnika dla tego pojazdu ewidencją przebiegu pojazdu.

Zatem możliwość odliczenia 100% kwoty podatku naliczonego zawartego w fakturach, dotyczących wydatków związanych z pojazdami samochodowymi dotyczy tylko tych pojazdów, które przeznaczone są jedynie do wykonywania czynności służbowych, tym samym nie są wykorzystywane, choćby przejściowo, w inny sposób.

Dla celów pełnego odliczania VAT fakt wykorzystywania pojazdów wyłącznie do działalności musi być rozpatrywany w kategoriach obiektywnych. Określone przez podatnika zasady używania pojazdów muszą obiektywnie potwierdzać, że pojazd jest wykorzystywany wyłącznie w działalności gospodarczej i nie ma możliwości prywatnego użytku tych pojazdów.

Zatem podatnicy użytkujący samochody osobowe w działalności gospodarczej mają ograniczone prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych na ich zakup, eksploatację i bieżące użytkowanie. W sytuacji, gdy przedsiębiorca zdecyduje się na pełne odliczenie VAT, jest zobowiązany wykazać, że pojazd jest użytkowany wyłącznie w celach prowadzonej działalności gospodarczej.

Z opisu sprawy wynika, że jest Pan czynnym podatnikiem podatku od towaru i usług. 25 stycznia 2024 r. zamówił Pan u dealera samochodowego samochód osobowy. Samochód ten jest pojazdem w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony. Opłacił Pan zaliczkę za przedmiotowy pojazd. Jednak nie dokonał Pan odliczenia podatku VAT. 4 kwietnia 2024 r. zawarł Pan umowę leasingu, a w dniu 5 kwietnia 2024 r. została wystawiona faktura na wstępna opłatę leasingu. W związku z faktem, iż nie dokonał Pan nabycia samochodu od Dealera, w dniu 11 kwietnia 2024 roku Dealer skorygował fakturę zaliczkową wystawioną 26 stycznia 2024 roku wskazując jako przyczynę zwrot zaliczki. Fizyczny zwrot zaliczki do Pana nie nastąpił, lecz zaliczka wpłacona w styczniu 2024 roku przez Pana została zarachowana na poczet opłaty wstępnej należnej od Pana Finansującemu. 20 maja 2024 r złożył Pan druk VAT-26 wskazujący jako datę nabycia pojazdu 5 kwietnia 2024 roku, oraz datę poniesienia pierwszego wydatku również 5 kwietnia 2024 roku to jest datę wniesienia opłaty wstępnej. Z kolei ewidencja, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług została przesłana w dniu 24 maja 2024 roku. Przedmiotowy samochód jest wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Wprowadził Pan regulamin użytkowania pojazdu w celu uniknięcia wykorzystywania pojazdu do celów prywatnych. Wskazał Pan, że posiada dokumenty, z których obiektywnie wynika, że samochód jest wykorzystywany wyłącznie do celów działalności gospodarczej i wykluczone jest wykorzystanie tego samochodu do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą. Przedmiotowy samochód jest parkowany/garażowany na terenie siedziby działalności gospodarczej (zarejestrowanej pod Pana adresem zameldowania) w godzinach i po godzinach pracy. Siedziba firmy jest jednocześnie Pana miejscem zamieszkania. Zdarzają się sytuację, że samochód jest parkowany poza miejscem siedziby firmy, gdy wymagany jest nocleg.

Odnosząc się do Pana wątpliwości dotyczących uznania poniesionej opłaty wstępnej w   ramach Umowy leasingu należnej Finansującemu za pierwszy wydatek w rozumieniu art. 86a ust.12 ustawy o VAT, od którego należy liczyć termin realizacji obowiązku złożenia informacji o pojazdach, należy w pierwszej kolejności rozstrzygnąć czy miał Pan obowiązek złożenia ww. informacji.

Mając na uwadze przedstawiony sposób używania przedmiotowego samochodu oraz jakie podejmuje Pan w związku z tym działania, mające na celu wykluczenie użycia samochodu do celów innych niż działalność gospodarcza – należy stwierdzić, że nie potwierdzają one obiektywnie, że ww. samochód jest wykorzystywany wyłącznie do prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej, bez możliwości użycia tego pojazdu do celów prywatnych.

Powodem takiej oceny jest parkowanie samochodu w miejscu zamieszkania, gdyż stwarza ono możliwości użycia pojazdu do celów prywatnych przez Pana lub członków Pana rodziny. Użycie tego samochodu w celach prywatnych nie wyklucza stwierdzenie, że posiada Pan regulamin użytkowania pojazdu. Procedury wprowadzone przez Pana mogą co prawda zniechęcać do używania samochodu służbowego do celów prywatnych natomiast nie są w stanie w rzeczywiści wyeliminować takiego wykorzystania samochodu dla celów prywatnych z uwagi na jego dostępność w miejscu Pana zamieszkania. Mimo, że prowadzi Pan ewidencję przebiegu pojazdu, to jednak parkowanie samochodu służbowego w miejscu zamieszkania, powoduje bezpośrednią dostępność samochodu na Pana potrzeby prywatne i stwarza możliwości użycia go do celów prywatnych. Użycie samochodu do celów osobistych, uznaje się za wykorzystywanie do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika. Tym samym, samochód ten nie spełnia warunków, o których mowa w art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a w związku z art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy.

W oparciu o powołane uregulowania, podkreślić należy, że za pierwszy wydatek związany z   pojazdem samochodowym, o którym mowa w art. 86a ust. 12 ustawy należy uznać czynność, która podlega ustawie o podatku od towarów i usług i w przypadku, gdy pojazd jest uznawany za wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, dla którego jest on obowiązany prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu, podatnik jest obowiązany w terminie określonym ww. artykule, złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego informację o tym pojeździe.

Odnosząc się zatem do Pana wątpliwości wskazać należy, że w niniejszej sprawie pierwszym wydatkiem w rozumieniu art.86a ust. 12 ustawy o VAT, związanym z   opisanym samochodem użytkowanym na podstawie umowy leasingu, jest poniesiona opłata wstępna w ramach Umowy leasingu należna Finansującemu. Wskazać bowiem należy, że skoro – faktura za zaliczkę z 25 stycznia 2024 r. została skorygowana do zera, a Pan zawarł umowę leasingu i kwota wpłaconej zaliczki została zarachowana na poczet opłaty wstępnej należnej od Pana Finansującemu, to w niniejszej sprawie faktura wystawiona z tytułu wniesionej opłaty wstępnej dokumentuje poniesienie pierwszego wydatku. Jednakże z uwagi na fakt, że okoliczności sprawy nie potwierdzają, że wykluczony jest użytek prywatny opisanego samochodu i tym samym nie można uznać, że pojazd jest wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej, to nie wystąpił u Pana obowiązek złożenia informacji VAT-26 wynikający z art.   86a ust. 12 ustawy o VAT i prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu.

Zatem Pana stanowisko, zgodnie z którym prawidłowo złożył Pan formularz VAT-26 w dniu 20 maja 2024 roku, uznałem za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Pana wniosku (pytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być, zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, rozpatrzone.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz.   2383 ze   zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z   dnia   11   marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o   postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej   jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na   adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na   platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co   do   zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz   powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z   dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).