Prawo do pełnego odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - null

ShutterStock

Prawo do pełnego odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - 0113-KDIPT1-3.4012.665.2024.1.MK

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Prawo do pełnego odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.

Interpretacja indywidualna  – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

12 sierpnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 8 sierpnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do pełnego odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu polegającego na termomodernizacji Budynku na ....

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

... (dalej ..., Park lub Wnioskodawca) został utworzony na mocy rozporządzenia Rady Ministrów .... i działa .... Obecny status prawny parku narodowego reguluje ustawa o ochronie przyrody z dnia 16 kwietnia 2014 r., na mocy której ... jest państwową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Wnioskodawca jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług.

Działalność Parku przede wszystkim nakierowana jest na działalność związaną z ochroną przyrody. Do zadań Parku należą w szczególności:

I.prowadzenie działań ochronnych w ekosystemach parku narodowego, zmierzających do realizacji następujących celów: zachowania różnorodności biologicznej, zasobów, tworów i składników przyrody nieożywionej i walorów krajobrazowych, przywrócenia właściwego stanu zasobów i składników przyrody oraz odtworzenia zniekształconych siedlisk przyrodniczych, siedlisk roślin, siedlisk zwierząt lub siedlisk grzybów;

II.udostępnianie obszaru parku narodowego na zasadach określonych w planie ochrony lub zadaniach ochronnych i w zarządzeniach dyrektora parku narodowego;

III.prowadzenie działań związanych z edukacją przyrodniczą.

Przedmiotowe cele ochrony przyrody realizowane są w szczególności poprzez:

i.uwzględnianie wymagań ochrony przyrody w polityce ekologicznej państwa, programach ochrony środowiska przyjmowanych przez organy jednostek samorządu terytorialnego, koncepcji przestrzennego zagospodarowania kraju, strategiach rozwoju województw, planach zagospodarowania przestrzennego województw, strategiach rozwoju gmin, studiach uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin, miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego i planach zagospodarowania przestrzennego morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej oraz w działalności gospodarczej i inwestycyjnej;

ii.obejmowanie zasobów, tworów i składników przyrody formami ochrony przyrody;

iii.opracowywanie i realizację ustaleń planów ochrony dla obszarów podlegających ochronie prawnej, programów ochrony gatunków, siedlisk i szlaków migracji gatunków chronionych;

iv.realizację krajowej strategii ochrony i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej wraz z programem działań;

v.prowadzenie działalności edukacyjnej, informacyjnej i promocyjnej w dziedzinie ochrony przyrody;

vi.prowadzenie badań naukowych nad problemami związanymi z ochroną przyrody.

... jako park narodowy prowadzi samodzielną gospodarkę finansową, pokrywając z posiadanych środków i uzyskiwanych przychodów wydatki na finansowanie ww. zadań oraz kosztów działalności. ..., stosownie do przepisów ustawy o ochronie przychody może także prowadzić działalność gospodarczą na zasadach przewidzianych treścią ustawy Prawo przedsiębiorców.

Przychody ... z perspektywy przepisów ustawy o VAT zasadniczo dzielą się na:

1.Przychody dotyczące działalności tzw. statutowej, a więc działalności niemającej charakteru działalności gospodarczej, a która w zasadniczej mierze obejmuje szereg działań związanych z realizacją opisanych na wstępie tzw. zadań własnych wynikających z ustawy o ochronie przyrody oraz innych działań określonych przez statut Parku. Przychody te obejmują różnego rodzaju dotacje celowe z budżetu państwa, dofinansowania z funduszu leśnego, dofinansowania do projektów z udziałem środków pochodzących z Unii Europejskiej itp.

2.Przychody z działalności gospodarczej opodatkowanej VAT obejmujące w szczególności sprzedaż biletów wstępu, biletów/opłat parkingowych, sprzedaż wydawnictw, kalendarzy oraz różnego rodzaju gadżetów np. oznaczonych logo ..., wynajem i dzierżawa różnego rodzaju obiektów lub powierzchni, czy też różnego rodzaju opłaty za udostępnianie parku (np. opłaty dot. dorożkarzy, opłaty za fotografowanie lub filmowanie w celach komercyjnych, itp.)

3.Przychody z działalności gospodarczej zwolnionej z VAT obejmujące w szczególności wynajem mieszkań na cele mieszkaniowe (sprzedaż zwolniona z VAT stanowi marginalną część przychodów Wnioskodawcy).

Zdarzenie przyszłe

... wystąpił do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) z wnioskiem o dofinansowanie w formie dotacji termomodernizacji budynku ... na ... (Budynek), wraz z wymianą instalacji CO, montażem pompy CWU, wykonaniem wentylacji mechanicznej z rekuperacją, wykonaniem instalacji elektrycznej i fotowoltaicznej oraz wykonaniem stosownej dokumentacji technicznej i projektowej (Projekt).

Zgodnie z założeniami prace składające się na planowany Projekt termomodernizacyjny Budynku na ... obejmują takie czynności jak m.in.:

·  (...)

Zakres wydatków objętych przedmiotowym dofinansowaniem obejmuje nadto wykonanie stosownej dokumentacji technicznej i projektowej (kosztorysy inwestorskie, dokumentacja projektowa, przedmiar, audyt itp.), jak również pełnienie nadzoru inwestorskiego.

Wniosek o dofinansowanie został przyjęty przez NFOSiGW zaś realizacja Projektu termomodernizacyjnego objętego dofinansowaniem ma nastąpić do końca 2024 r.

Wnioskodawca informuje nadto, iż przedmiotowy Budynek wykorzystywany jest w ramach prowadzonej działalności do celów wynajmu na rzecz podmiotu trzeciego tj. ....., który prowadzi tam działalność .... zgodną z własnym statutem, a w tym m. in. obejmującą opracowywanie modeli prognoz pogodowych, które z kolei wykorzystywane są również przez ... w celu udostępniania ich turystom oraz monitoringu składników przyrody na terenie Parku.

Wynajem na rzecz ... realizowany jest na podstawie odrębnej umowy najmu, która przewiduje określoną odpłatność za realizowany najem. Przedmiotowa odpłatność (czynsz najmu) traktowana przez Wnioskodawcę dla celów VAT jako obrót opodatkowany podatkiem VAT (wg stawki 23%).

Budynek na ... poza wskazanym powyżej najmem na rzecz podmiotu trzeciego, nie jest wykorzystywany przez Wnioskodawcę w innym zakresie, tj. nie jest (choćby częściowo) zajęty na prowadzenie własnej działalności gospodarczej, czy statutowej. Cały Budynek zajęty jest przez najemcę do własnych celów, zaś z perspektywy ... udostępniany jest w ramach czynszu najmu stanowiącego sprzedaż opodatkowaną dla celów VAT.

Pytanie

W świetle powyższego Wnioskodawca powziął wątpliwości, co do prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z planowaną realizacją Projektu termomodernizacyjnego Budynku na ... w związku z czym zwraca się z wnioskiem o udzielenie odpowiedzi na następujące pytanie: czy w okolicznościach przedstawionych w zdarzeniu przyszłym Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia całości kwoty podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją Projektu termomodernizacyjnego Budynku na ... objętego dofinansowaniem z NFOŚiGW, na zasadach określonych treścią art. 86 ust. 1 ustawy o VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy w okolicznościach przedstawionego zdarzenia przyszłego przysługuje mu prawo do odliczenia całości kwot podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją Projektu termomodernizacyjnego budynku na ... objętego dofinansowaniem z NFOŚiGW, a w tym w szczególności bez konieczności zastosowania prewspółczynnika VAT (art. 86 ust. 2a ustawy o VAT) czy też proporcji, o której mowa w art. 90 ustawy o VAT.

Uzasadnienie własnego stanowiska

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jednocześnie jednak w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza - gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej "sposobem określenia proporcji".

W przypadku zaś kiedy nabywane towary i usługi służą sprzedaży opodatkowanej, jak i sprzedaży zwolnionej od opodatkowania, a nie jest możliwe przypisanie poszczególnych kwot podatku naliczonego do poszczególnych rodzajów sprzedaży, wówczas odliczenia dokonuje się przy zastosowaniu wskaźnika proporcji obliczanego w oparciu o wartość sprzedaży opodatkowanej i zwolnionej.

W ocenie Wnioskodawcy, w okolicznościach przedstawionego zdarzenia przyszłego sposób wykorzystania Budynku .... wskazuje, iż jest on przeznaczony wyłączenie do celów działalności gospodarczej, w całości podlegającej opodatkowaniu VAT.

Jak wskazano wcześniej Budynek będący przedmiotem inwestycji termomodernizacyjnej wykorzystywany jest przez ... wyłącznie dla celów najmu, która to czynność dla celów VAT traktowana jest jako świadczenie usług podlegające opodatkowaniu wg stawki 23%.

Przedmiotowy Budynek nie jest przez Wnioskodawcę wykorzystywany do czynności zwolnionych od opodatkowania, ani do celów innych aniżeli działalność gospodarcza w związku z czym nie ma podstaw aby kwoty podatku naliczonego związane z Projektem termomodernizacyjnym odliczać przy zastosowani proporcji VAT, tudzież prewspółczynnika.

Budynek ten, jak już wskazano służy wyłączenie sprzedaży opodatkowanej (najem - 23%) w związku z czym Wnioskodawca ma prawo do odliczania podatku VAT od wydatków dot. Projektu modernizacyjnego Budynku na ... w całości.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że:

W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które  nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego będzie spełniony, ponieważ – jak Państwo wskazali – Budynek na ... jest przeznaczony wyłącznie do najmu opodatkowanego 23%. W związku z  powyższym, będą Państwo mieli prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. projektu.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzam, że będą Państwo mieli prawo do pełnego odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu polegającego na termomodernizacji Budynku na ..., ponieważ towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu będą służyć Państwu wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zaznaczenia wymaga, że będą Państwo mogli zrealizować prawo do odliczenia VAT naliczonego, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wymienionych w art. 88 ustawy.

Tym samym Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznaczam, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),

albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).