Podleganie opodatkowaniu podatkiem VAT sprzedaży działek na rzecz zainteresowanego będącego stroną postępowania, brak zwolnienia z opodatkowania sprze... - Interpretacja - null

ShutterStock

Podleganie opodatkowaniu podatkiem VAT sprzedaży działek na rzecz zainteresowanego będącego stroną postępowania, brak zwolnienia z opodatkowania sprze... - Interpretacja - 0113-KDIPT1-3.4012.617.2024.2.OS

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Podleganie opodatkowaniu podatkiem VAT sprzedaży działek na rzecz zainteresowanego będącego stroną postępowania, brak zwolnienia z opodatkowania sprzedaży działek na rzecz zainteresowanego będącego stroną postępowania, prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu nabycia działek przez zainteresowanego będącego stroną postępowania działek.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej

25 lipca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:

­podlegania opodatkowaniu podatkiem VAT sprzedaży działek o nr … i nr … na rzecz Zainteresowanego będącego stroną postępowania,

­braku zwolnienia z opodatkowania sprzedaży działek o nr … i nr … na rzecz Zainteresowanego będącego stroną postępowania,

­prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu nabycia ww. działek przez Zainteresowanego będącego stroną postępowania działek.

Uzupełnili go Państwo pismem z 10 października 2024 r. (wpływ 11 października 2024 r.).

Treść wniosku wspólnego jest następująca:

Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem

1)Zainteresowany będący stroną postępowania:

X

2)Zainteresowany niebędący stroną postępowania:

Y

Opis zdarzenia przyszłego

… Sp. z o.o. z siedzibą w ... (dalej: "Spółka", "Wnioskodawca") jest podmiotem zajmującym się (...).

W związku z powyższym, Wnioskodawca jako przedmiot przeważającej działalności wskazał kod Polskiej Klasyfikacji Działalności …: „…”.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Wnioskodawca podlega w Polsce opodatkowaniu od całości swoich dochodów (nieograniczony obowiązek podatkowy). Prezesem Zarządu Spółki i jednocześnie udziałowcem Spółki jest …. Pan … oraz Spółka zawarły transakcje sprzedaży nieruchomości gruntowych, których właścicielem jest Pan … (dalej: „Właściciel działek”).

Pierwotnie transakcja obejmowała następujące nieruchomości:

1. działka nr …

2. działka nr …

3. działka nr …

4. działka nr …

5. działka nr …

6. działka nr …

7. działka nr …

8. działka nr …

Jednakże ostatecznie działka wskazana w pkt 5 (nr …) nie została sprzedana, pomimo objęcia jej pierwotnie „WARUNKOWA UMOWA SPRZEDAŻY” (treść umowy została zacytowana poniżej) i nie jest ona przedmiotem niniejszego wniosku.

Wszystkie z ww. działek oznaczone są w ewidencji gruntów jako grunty orne i zakupione były przez Właściciela działek od osób fizycznych, przy czym działka wskazana w pkt 1 zakupiona została w 2023 r., działki wskazane w pkt 2, 3, 4 zakupione zostały w 2014 r., działka wskazana w pkt 5 w 2013 r., a działki wskazane w pkt 6, 7, 8 w 2021.

Spółka na podstawie zawartych z Właścicielem działek umów dzierżawy, dokonuje dzierżawy działek wskazanych w pkt 1 do 4 powyżej:

1. działka nr … – od 02 stycznia 2024 roku,

2. działka nr … – od 1 grudnia 2014 roku,

3. działka nr … – od 01 marca 2023 roku,

4. działka nr … – od 01 marca 2023 roku.

Dzierżawa nieruchomości gruntowych podlega po stronie Właściciela działek opodatkowaniu VAT. Ww. dzierżawa nieruchomości gruntowych rozliczana jest na podstawie wystawianych co miesiąc przez Właściciela działek faktur VAT. Pan … od 1 grudnia 2019 roku jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

Zgodnie z zawartymi umowami dzierżawy, Spółka ma prawo dysponowania ww. nieruchomościami na cele budowlane tj. Wnioskodawca ma prawo dokonywać zmian w przedmiocie dzierżawy – nieruchomościach gruntowych. Spółka pokrywa także wszelkie koszty związane z korzystaniem przez nią z wynajmowanych nieruchomości, w tym m.in. koszty energii elektrycznej, gazu, wody.

Na podstawie zawartych umów, Spółka zobowiązana jest zwrócić grunt po zakończeniu dzierżawy w stanie z dnia podpisania umowy, chyba że strony postanowią inaczej. W przypadku niedopełnienia tego warunku wszelkie koszty doprowadzenia nieruchomości do stanu zgodnego z tym z dnia podpisania umowy, w tym koszty rekultywacji gruntu, obciążają Spółkę.

W trakcie trwania Umowy dzierżawy, na części dzierżawionych gruntów, Spółka poczyniła nakłady związane z utwardzeniem terenu oraz zamontowaniem ogrodzenia. Nakłady te poczynione zostały na działkach nr …, nr …, nr …. Spółka dokonała odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z poczynionymi na działkach nakładami. Przedmiotowe nakłady zostały poniesione w roku 2022 oraz 2023. Spółka planuje realizację inwestycji na przedmiotowych działkach w postaci budowy parkingu. W związku z powyższym planowane jest rozpoczęcie procedury ubiegania się o pozwolenie na budowę. Wydzierżawione przez Spółkę nieruchomości gruntowe są/będą użytkowane wyłącznie przez Spółkę, dla potrzeb prowadzonej przez nią działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT.

Sprzedaż nastąpiła bez uprzedniego rozwiązywania Umowy dzierżawy i tym samym bez uprzedniego rozliczenia między stronami poczynionych przez Spółkę nakładów na dzierżawionym gruncie oraz przywracania dzierżawionego gruntu do stanu poprzedniego.

Cena zapłacona przez Spółkę jako nabywcę nieruchomości ma odpowiadać wartości wyłącznie samych działek budowlanych i nie uwzględnia wartości poczynionych przez Spółkę na tych działkach nakładów. Przedmiotem niniejszego wniosku są działki wskazane w pkt 6 i 7. (dalej: „Tereny budowlane”).

Sprzedaż działek wskazanych w pkt 1 do 4 oraz w pkt 8 nie jest objęta niniejszym wnioskiem, ponieważ w tym zakresie została już wydana interpretacja indywidualna z dnia 28 czerwca 2024 r., znak sprawy 0113-KDIPT1-3.4012.212.2024.2.OS, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził prawidłowość stanowiska Wnioskodawcy, które to stanowisko było identyczne do przedstawionego w pkt II 1  niniejszego wniosku.

Poniżej w formie tabelarycznej wskazane jest podsumowanie informacji o działkach będących przedmiotem planowanej transakcji sprzedaży i objętych niniejszym wnioskiem:

Lp.

Numer działki

Rok nabycia działki

Nakłady przez ...

Miejscowy plan zagospodarowania

Oznaczenie w rejestrze gruntów

6.

NIE

NIE

A20R, KDG1_1, A11PU

Grunty orne

7.

NIE

NIE

A20R, KDG1_1, A11PU

Grunty orne

Opis skrótów użytych w tabeli powyżej.

• KDG1_1 – droga publiczna klasy głównej

• A11PU – tereny zabudowy produkcyjno-usługowej

• A20R – tereny rolnicze,

- pas izolujący tereny cmentarne od innych terenów (50 m i 150 m od granicy cmentarza).

Dla symboli A20R, została przewidziana możliwość zabudowy, jako przeznaczenie dopuszczalne zgodnie z paragrafem 32 pkt 3 uchwały Rady Miejskiej w … nr … z dnia …r.

Informacja ta nie jest zawarta bezpośrednio na planie, ale po wybraniu działki na portalu … pojawia się rozwiniecie z linkiem do uchwały.

Poniżej właściwy fragment uchwały:

§ 32.

3. Jako przeznaczenie dopuszczalne ustala się możliwość lokalizacji obiektów, sieci i urządzeń, w tym:

1) budynków bezpośrednio związanych z produkcją rolniczą (np. budynki gospodarcze)

3. Jako przeznaczenie dopuszczalne ustala się możliwość lokalizacji obiektów, sieci i urządzeń, w tym:

1) budynków bezpośrednio związanych z produkcją rolniczą (np. budynki gospodarcze, silosy na produkty rolne, wiaty na sprzęt rolny, szklarnie, itp.) - poza strefą szczególnych wartości przyrodniczych i krajobrazowych;

2) budynków powstałych w wyniku adaptacji dawnego budynku mieszkalnego - bez możliwości realizacji funkcji mieszkalnej;

3) obiektów z zakresu zabudowy zagrodowej na zasadach określonych dla terenów nie przeznaczonych w planie pod zabudowę, ustalonych w § 9 pkt 3 lit. f;

4) nie wydzielonych na rysunku planu dróg i dojazdów do gruntów rolnych, ciągów pieszych i ścieżek rowerowych;

5) sieci, urządzeń i obiektów infrastruktury technicznej;

6) budowli i urządzeń związanych z melioracją wodną i działaniami przeciwpowodziowymi i przeciwpożarowymi.

Dla poniższych symboli w planie zagospodarowania jest określone przeznaczenie podstawowe i uzupełniające. Informacje o przeznaczeniu danego obszaru znajdują się w uchwałach.

Po kliknięciu na dany obszar na planie zagospodarowania przestrzennego, rozwija się dodatkowe okno z linkiem do odpowiedniej uchwały.

Paragraf 32 uchwały …

Symbole A1R-A20R

Zgodnie z paragrafem 32 pkt 2 i 3

2. Podstawowym przeznaczeniem terenów R są: uprawy polowe oraz rolnicze użytki zielone, uprawy ogrodnicze i sady.

3. Jako przeznaczenie dopuszczalne ustala się możliwość lokalizacji obiektów, sieci i urządzeń, w tym:

1) budynków bezpośrednio związanych z produkcją rolniczą (np. budynki gospodarcze, silosy na produkty rolne, wiaty na sprzęt rolny, szklarnie, itp.) - poza strefą szczególnych wartości przyrodniczych i krajobrazowych;

2) budynków powstałych w wyniku adaptacji dawnego budynku mieszkalnego - bez możliwości realizacji funkcji mieszkalnej;

3) obiektów z zakresu zabudowy zagrodowej na zasadach określonych dla terenów nie przeznaczonych w planie pod zabudowę, ustalonych w § 9 pkt 3 lit. f;

4) nie wydzielonych na rysunku planu dróg i dojazdów do gruntów rolnych, ciągów pieszych i ścieżek rowerowych;

5) sieci, urządzeń i obiektów infrastruktury technicznej;

6) budowli i urządzeń związanych z melioracją wodną i działaniami przeciwpowodziowymi i przeciwpożarowymi.

Dla symboli KDG1, KDD,KDZ odpowiednie zapisy znajdują się w paragrafie 42 uchwały …

§ 42.

1. Wyznacza się TERENY TRAS KOMUNIKACYJNYCH oznaczone na rysunku planu symbolami: KDGP/G/Z, KDG, KDG1, KDZ, KDZ1, KDL, KDD, KDW, KDW/KDD, KDX, KX) - tworzące układ drogowy obszaru.

2. Podstawowym przeznaczeniem jest lokalizacja dróg (ulic), z wyposażeniem dostosowanym do klasy i przeznaczenia drogi (ulicy) w obszarze (jezdnie, chodniki, ścieżki rowerowe, pasy i zatoki postojowe, pasy zieleni, przejścia piesze, przejazdy rowerowe, zatoki przystankowe, zadaszenia przystankowe, perony przystankowe), wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną (odwodnienie - w tym rowy odwadniające -jako kanały zamknięte lub rowy otwarte), oświetlenie, urządzenia zabezpieczenia, oznakowania i sterowania ruchem oraz służące ograniczaniu uciążliwości komunikacyjnej.

Dla symboli A10PU i A11PU przeznaczenie zostało określone w paragrafie 31 uchwały ….

1. Wyznacza się TERENY ZABUDOWY PRODUKCYJNO-USŁUGOWEJ oznaczone na rysunku planu symbolami: A1PU-A12PU.

2. Podstawowym przeznaczeniem terenów PU jest:

1) zabudowa produkcyjno-usługowa, produkcyjna, składy i magazyny, przetwórstwo, centra logistyczne, zabudowa usługowa obejmująca m.in. handel detaliczny i hurtowy, rzemiosło usługowe, usługi biurowe, gastronomia, hotele oraz zabudowa związana z produkcją rolną (w tym np. silosy) itp.;

2) zabudowa i zagospodarowanie towarzyszące zabudowie, o której mowa w pkt 1 i funkcjonalnie z nią związane, w tym:

a) instalacje, urządzenia i sieci infrastruktury technicznej związane z działalnością produkcyjną bądź usługową,

b) budynki administracji, garażowe i gospodarcze,

c) niewydzielone na rysunku planu drogi, dojazdy, dojścia do budynków, miejsca postojowe,

d) tereny zieleni urządzonej i izolacyjnej wraz z obiektami małej architektury i ogrodzeniami.

3. Jako przeznaczenie dopuszczalne ustala się możliwość lokalizacji obiektów, sieci i urządzeń, w tym:

1) sieci, obiektów i urządzeń infrastruktury technicznej, nie związanych funkcjonalnie z podstawowym przeznaczeniem terenu;

2) stacji paliw;

3) obiektów, instalacji i urządzeń służących do wytwarzania energii z odnawialnych źródeł energii typu farma ogniw fotowoltaicznych wraz z infrastrukturą niezbędną do ich eksploatacji na terenach: A5PU, A7PU-A12PU;

4) innych instalacji związanych z zagospodarowaniem terenu.

Ponadto, rozgraniczenie terenów o różnym przeznaczeniu zostało oznaczone na planie za pomocą linii rozdzielających i różnych kolorów tj.:

• A20R- kolor żółty

• 1P-U- kolor pomarańczowo-fioletowy

• KDG1-1- kolor biały

• 1KDL- kolor biały

• A11PU- kolor fioletowy

Wszystkie ze wskazanych działek zostały nabyte przez Zainteresowanego od osób fizycznych, a ich nabycie nie podlegało opodatkowaniu VAT.

Zainteresowany niebędący stroną postępowania:

1. nie prowadzi działalności zarejestrowanej formalnie w CEIDG.

2. wykorzystuje część przedmiotowych działek (wskazanych powyżej we Wniosku) do celów zarobkowych tj. dzierżawy ich Spółce. Za wskazaną dzierżawę otrzymuje on natomiast regularną, stałą zapłatę w postaci czynszu. Sposób działania podatnika uznać przy tym można było za ciągły.

W momencie nabycia działek nie był znany jednoznaczny cel nabycia. Plany w stosunku do poszczególnych działek skonkretyzowały się z czasem. Na przestrzeni lat zostały wydzierżawione Wnioskodawcy kolejne działki, w związku z powiększaniem rozmiaru działalności spółki.

Przed wydzierżawieniem działek, działki te nie były użytkowane dla celów prywatnych i biznesowych. Pozostałe, tj. nie dzierżawione działki nie były użytkowane dla celów prywatnych i biznesowych.

Zainteresowany niebędący stroną postępowania nie podejmował żadnych działań w związku ze sprzedażą działek, poza samą ich sprzedażą, a w szczególności nie przeprowadził przed sprzedażą żadnych dodatkowych działań mających na celu zwiększenie wartości przedmiotowych działek.

Ani Wnioskodawca ani Zainteresowany będący stroną postępowania nie podejmowali żadnych czynności związanych ze zmianą miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego działek. Nie mają też wiedzy, kto podejmował takie działania.

Dla działki … zostało udzielone pełnomocnictwo związane z uzyskaniem pozwolenia na budowę utwardzenia terenu wraz z miejscami postojowymi. Pełnomocnictwo zostało udzielone przez Pana … reprezentującego firmę Wnioskodawcy.

Zgodnie z udzielonym pełnomocnictwem:

Podmiot Zainteresowany umocowuje pełnomocnika do: „występowania w imieniu udzielającego pełnomocnictwa we wszystkich urzędowych sprawach związanych z uzyskaniem pozwolenia na budowę dla inwestycji pn.: „…”.

Pełnomocnik upoważniony jest do występowania w imieniu Mocodawcy z wnioskami i pismami skierowanymi do właściwych organów administracji rządowej i samorządowej, gestorów mediów, instytucji, sądów i innych organów oraz osób fizycznych i prawnych, w zakresie uzyskania niezbędnych uzgodnień, decyzji, postanowień, odpisów i innych dokumentów oraz do odbioru pism i wszelkiej korespondencji w powyższym zakresie skierowanej do Mocodawcy. Pełnomocnik może również składać niezbędne oświadczenia, zapewnienia i wyjaśnienia oraz dokonywać wszelkich innych czynności faktycznych niezbędnych do wykonywania zadań określonych treścią niniejszego pełnomocnictwa.

Pełnomocnictwo niniejsze nie upoważnia Pełnomocnika do zaciągania jakichkolwiek zobowiązań finansowych w imieniu Mocodawcy”.

Sprzedaż działek objętym wnioskiem udokumentowana została fakturą VAT. Wnioskodawca będzie wykorzystywał nabyte działki do działalności opodatkowanej VAT.

Treść umowy sprzedaży:

„WARUNKOWA UMOWA SPRZEDAŻY

§1. … oświadcza, że Sąd Rejonowy w … V Zamiejscowy Wydział Ksiąg Wieczystych z siedzibą w … prowadzi następujące księgi wieczyste:

A/ … dla nieruchomości stanowiącej działkę nr … o powierzchni … ha położoną w … gmina …, powiat …, województwo …, w dziale II tej księgi własność wpisana jest na …na umowy sprzedaży z dnia … r., Rep. A nr … sporządzonej przez notariusza w … …, a działy I Sp., III i IV tej księgi wolne są od wpisów;

B/ … dla nieruchomości składającej się z działek nr … o powierzchni …, nr … o powierzchni … ha, nr … o powierzchni … ha, położonych w … gmina …, powiat …, województwo …, w dziale II tej księgi własność wpisana jest na … na umowy sprzedaży z dnia … r., Rep. A nr … sporządzonej przez notariusza w … …, a działy I Sp., III i IV tej księgi wolne są od wpisów.

Stawający wyjaśniają, że będące przedmiotem umowy sprzedaży działki nr …, …, nr … i nr … położone w … są niezabudowane, w części stanowią tereny rolne, w części znajdujące się w terenach produkcyjno-usługowych i posiadają dostęp do drogi publicznej.

... oświadcza, że działki …, nr … i nr … położone w … nabył na podstawie umowy sprzedaży z 2021 r., a na podstawie art. 2b ust. 4 pkt 3 ustawy z dnia 11 kwietnia o kształtowaniu ustroju rolnego nie obowiązuje go 5-letni zakaz zbywania tej nieruchomości, gdyż ma ona powierzchnię mniejszą niż 1 ha i w chwili nabycia jak i obecnie znajdowała się w granicach administracyjnych miasta …

… zapewnia, że przedmiotowe nieruchomości nie są obciążone żadnymi ograniczonymi prawami rzeczowymi, długami ani ciężarami na rzecz osób trzecich nieujawnionymi w księgach wieczystych, nie są przedmiotem dzierżawy, w stosunku do niego oraz do nieruchomości nie toczy się żadne postępowanie sądowe, administracyjne, ani egzekucyjne mogące stanowić podstawę praw i roszczeń osób trzecich, nie zapadło żadne orzeczenie, które umożliwiałoby osobom trzecim wystąpienie z roszczeniem o uznanie czynności objętych treścią tego aktu za bezskuteczne, nie pozostaje on w upadłości, nadto wyjaśnia, że nieruchomości te stanowią jego majątek osobisty, bowiem jest w związku małżeńskim, w którym obowiązuje ustrój rozdzielności majątkowej małżeńskiej wprowadzony umową majątkową małżeńską z dnia 26.10.2009 r., Rep. A nr …sporządzoną przez notariusza w …….

… oświadcza, że niniejsza transakcja opodatkowana jest podatkiem od towarów i usług, gdyż przedmiotem umowy są działki budowlane, a sprzedający jest czynnym podatnikiem podatku VAT i nie jest zwolniony z tego podatku.

… działająca w imieniu spółki pod firmą … Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w ... oświadcza, że:

 - reprezentowana przez nią Spółka nie została rozwiązana, nie ogłoszono jej upadłości, nie jest stroną postępowania układowego (restrukturyzacyjnego), ani nie toczą się w stosunku do niej takie postępowania,

- reprezentowana przez nią Spółka nie jest cudzoziemcem w rozumieniu przepisów ustawy o nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców,

- do zawarcia niniejszej umowy nie jest wymagana żadna inna zgoda Spółki, poza opisaną w § 2 i przedłożoną do niniejszej umowy,

- kupująca Spółka nie jest osobą bliską dla sprzedającego w rozumieniu z art. 2 pkt 6 ustawy z dnia 11.04.2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego,

- stronie kupującej znany jest stan prawny i faktyczny nabywanych tą umową nieruchomości i nie wnosi żadnych zastrzeżeń.

… działająca w imieniu spółki pod firmą …Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w… oświadcza, że zgodnie z treścią złożonego przez Nadzwyczajne Zgromadzenie Wspólników oświadczenia zawartego w protokole z tego Zgromadzenia z dnia … r., Rep. A nr … pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia, reprezentowana przez nią Spółka oświadczyła nie jest rolnikiem indywidualnym w rozumieniu przepisów ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego, jest właścicielką nieruchomości rolnych o powierzchni … ha położonych w … gmina … oraz o powierzchni … ha położonych w …, gmina …, powierzchnia użytków rolnych nie przekracza … ha - … działająca w imieniu spółki pod firmą … Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w … oświadcza, że jest świadoma odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.

… zapewnia, że w dalszym ciągu jest uprawniona reprezentacji Spółki, gdyż pełnomocnictwo na podstawie którego działa nie wygasło, nie zostało zmienione ani odwołane.

§2. Strony przedkładają:

a/ wypis z rejestru gruntów i wyrys z mapy ewidencyjnej wydane przez Starostę … dnia 13.03.2024 r. dla działek nr … o powierzchni … ha (oznaczonej w ewidencji gruntów RI), nr …1 o powierzchni … ha (oznaczonej w ewidencji gruntów RI), nr … o powierzchni … ha (oznaczonej w ewidencji gruntów RI) i nr … o powierzchni … ha (oznaczonej w ewidencji gruntów RII), położonych w obrębie …, jedn. ewid. … – miasto,

b/ zaświadczenie Burmistrza Gminy … z dnia …., …, z którego wynika, że zgodnie z uchwałą nr … Rady Miejskiej w … z dnia … r. w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obszaru miasta … (Dz. Urz. Woj. …) oraz zgodnie z Uchwałą … Rady Miejskiej w … z dnia … r. w sprawie zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obszaru miasta … (Dz.Urz.Woj. …) działka nr … w … znajduje się w 49,0% w terenach rolniczych (A20R), w 42,1% w terenach produkcji lub usług (P-U), w 6,9% w terenach tras komunikacyjnych – publiczna droga klasy głównej (KDG1), w 1,4% w terenach tras komunikacyjnych – publiczne drogi klasy lokalnej (KDL), w 0,6% w terenach dróg lokalnych (1KDL), przez działkę przechodzą linie napowietrzne SN, działka znajduje się w obszarach aktywności gospodarczej oraz w pasach izolujących tereny cmentarne od innych terenów (50m i 150 m od granicy cmentarza), działka … w … znajduje się w 60,9% w terenach rolniczych (A20R), w 28,1% w terenach tras komunikacyjnych – publiczna droga klasy głównej (KDG1), w 11% w terenach zabudowy produkcyjno-usługowej (A11PU), przez działkę przechodzi linia napowietrzna SN i projektowana sieć kanalizacji sanitarnej, część działki znajduje się w obszarach aktywizacji gospodarczej, działka nr … w … znajduje się w 63,2% w terenach rolniczych (A20R), w 30,5% w terenach tras komunikacyjnych – publiczna droga klasy głównej (KDG1), w 6,3% w terenach zabudowy produkcyjno-usługowej (A11PU), przez działkę przechodzi linia napowietrzna SN, projektowana sieć kanalizacji sanitarnej, projektowany gazociąg średniego ciśnienia, część działki znajduje się w obszarach aktywizacji gospodarczej, działka nr … w …znajduje się w 68,8% w terenach zabudowy produkcyjno-usługowej (A11PU), w 22,1% w terenach rolniczych (A20R), w 7,6% w terenach tras komunikacyjnych – publiczna droga klasy głównej (KDG1), w 1% w terenach tras komunikacyjnych – drogi dojazdowe (KDD), w 0,5% w terenach tras komunikacyjnych – drogi zbiorcze (KDZ), przez działkę przechodzi linia napowietrzna SN, projektowana sieć kanalizacji sanitarnej, linia telekomunikacyjna napowietrzna, projektowany gazociąg średniego ciśnienia, część działki znajduje się w obszarach aktywizacji gospodarczej,-

c/ zaświadczenie Burmistrza Gminy … z dnia … r., …, z którego wynika, że do dnia …r. działki nr …, nr …, nr … i nr … położone w … nie znajdowały się na obszarach zdegradowanych i obszarze rewitalizacji w rozumieniu ustawy o rewitalizacji; Gminny Program Rewitalizacji dla Gminy … został uchwalony na lata 2016-2023 i obowiązywał do … r.; po 31.12.2023r. do dnia wydania zaświadczenia Rada Miejska w …nie przyjęła uchwały stanowiącej realizację dyspozycji opisanej w art. 8 i 25 ustawy o rewitalizacji,

d/ zaświadczenie Starostwa Powiatowego w … Wydział (...) z dnia … r., …z którego wynika, że działki nr …, nr …, nr … i nr … położone w … nie są objęte uproszczonym planem urządzenia lasu, ani decyzją o której mowa w art. 19 ust. 3 ustawy o lasach,

e/ protokół Nadzwyczajnego Zgromadzenia Wspólników … Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w …z dnia … r., Rep. A nr … sporządzony przez notariusza w … … zawierający:

- uchwałę nr 3 w sprawie wyrażenia zgody na nabycie przez Spółkę między innymi nieruchomości położonych w…, a to: działki nr …za cenę netto … zł + należny podatek VAT w stawce 23%, to jest za cenę brutto … zł oraz działek nr …, nr … oraz nr … za cenę netto …zł + należny podatek VAT w stawce 23%, to jest za cenę brutto … zł,

- uchwałę nr 4 w sprawie powołania pełnomocnika do reprezentowania Spółki przy czynnościach z Prezesem Zarządu w trybie art. 210 kodeksu spółek handlowych w osobie … do zawarcia umowy sprzedaży działek będących przedmiotem tej umowy oraz zawarte w niej oświadczenie Nadzwyczajnego Zgromadzenia Wspólników pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia, iż … spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w … jest właścicielem nieruchomości rolnych o powierzchni … ha położonych w … gmina … oraz o powierzchni … ha położonych w …, gmina … powierzchnia użytków rolnych nie przekracza … ha.

§ 3. … sprzedaje spółce pod firmą … Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w …:

- nieruchomość stanowiącą niezabudowaną działkę nr … (…) o powierzchni … ha (… położoną w …, obręb …, gmina … za cenę netto … zł (dwieście osiemnaście tysięcy sześćset osiemdziesiąt złotych) + należny podatek VAT w stawce 23%, to jest za cenę brutto … zł (…),

- nieruchomość składającą się z niezabudowanych działek nr … (…) o powierzchni … ha (… nr … (…) o powierzchni … ha (…) i nr … (…) o powierzchni … ha (…), położonych w …, obręb …, gmina …i za cenę netto … zł (…+ należny podatek VAT w stawce 23%, to jest za cenę brutto 1 … zł (…), czyli wszystkie te nieruchomości za łączną cenę brutto w kwocie … zł (…), pod warunkiem, że Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa działający na rzecz Skarbu Państwa nie wykona przysługującego mu prawa pierwokupu na podstawie art. 3 ust. 4 ustawy z dnia … r. o kształtowaniu ustroju rolnego, a … działająca w imieniu spółki pod firmą … Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w… oświadcza, że nieruchomości te za podane ceny pod wyżej wymienionym warunkiem na rzecz reprezentowanej przez siebie Spółki kupuje.

§ 4. ... działająca w imieniu spółki pod firmą … Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w … zobowiązuje się zapłacić tytułem zaliczki całe ceny brutto w łącznej kwocie … zł (…) przelewem w terminie najdalej do dnia … r. na podany przez … rachunek bankowy nr … prowadzony przez Bank Spółdzielczy w …. … oświadcza, że w wypadku, gdy Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa działający na rzecz Skarbu Państwa wykona przysługujące mu prawo pierwokupu zwróci kupującym zapłaconą zaliczkę w kwocie …70 zł (…) w terminie 10 dni licząc od dnia publikacji oświadczenia Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa o wykonaniu tego prawa na stronie internetowej w Biuletynie Informacji Publicznej Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa, a co do terminowego wykonania tego obowiązku poddaje się egzekucji wprost z tego aktu w trybie art. 777 § 1 pkt  4 kodeksu postępowania cywilnego.

§ 5. Strony postanawiają, że … Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w … obejmie w posiadanie przedmiotowe nieruchomości po zawarciu umowy przenoszącej własność i z dniem wydania przejdą na nią wszelkie korzyści i ciężary związane z  posiadaniem tych nieruchomości.

§ 6. Koszty tej umowy ponosi … spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w ….

§ 7. Notariusz zawiadamia Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa działający na rzecz Skarbu Państwa wysyłając wypis aktu notarialnego.

§ 8. Koszty tej umowy ponosi Spółka.

§ 9. Wypisy tego aktu można wydawać stawającym oraz Krajowemu Ośrodkowi Wsparcia Rolnictwa działającemu na rzecz Skarbu Państwa w dowolnej ilości.

§ 10. Poinformowano stawających o przepisach ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego, o przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, o przepisach ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, o przepisach ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, w szczególności dotyczących renty planistycznej.

§ 11. Pobrano taksę za dokonanie czynności notarialnej z §§ 3 i 6 pkt 1 rozp. Min. Spraw. Z dnia 28.06.2004 r. w sprawie maksymalnych stawek taksy notarialnej (Dz. U. 2018.272 ze zm.) w kwocie 2 250,- zł, 23% VAT z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. 2018.1221 ze zm.) w kwocie 517,50 zł. Kwota powyższa nie obejmuje należności za wypisy i odpis aktu notarialnego.

Do ostatecznie sprzedaży nieruchomości objętych powyższą umową warunkową doszło … r. Poprzednie transakcje sprzedaży nieruchomości przez zainteresowanego niebędącego stroną. Zainteresowany niebędący stroną postępowania dokonywał w przeszłości sprzedaży następujących działek:

1. Działki o nr …

2. Działki o nr …

3. Działki o nr …

4. Działki o nr …

5. Działki o nr …

6. Działki o nr …

7. Działki o nr …

8. Działki o nr …

9. Działki o nr …

10. Działki o nr …

Wszystkie z ww. działek zakupione były przez Właściciela działek od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (nabycie nieopodatkowane VAT), przy czym działki wskazane w pkt 1, 3, 4,5, 6, 7, 8, 10 zakupione zostały w 2012 r., działka wskazana w pkt 2 zakupiona została w 2011 r., a działka wskazana w pkt 9 w 2016 r.

W momencie nabycia wskazanych powyżej działek również nie był znany jednoznaczny cel nabycia. Większość ze wskazanych działek (tj. działki wskazane w pkt 1-9 powyżej) Zainteresowany wydzierżawiał Spółce …. Przed ich dzierżawą, działki nie były wykorzystywane do celów prywatnych i zarobkowych. Pozostałe działki nie były wykorzystywane zarobkowo. Następnie wszystkie ze wskazanych powyżej działek zostały sprzedane. Sprzedaż nastąpiła w dniu … r.

Działki sprzedane zostały w związku z planowaną inwestycją w zakresie budowy hali magazynowej na wskazanych działkach – na działkach stały już hale magazynowo- produkcyjne i biurowiec. Sprzedaż do spółki nastąpiła w związku z ujednoliceniem własności gruntu i budynków na tych gruntach. Planowana była kolejna budowa.

Zgodnie z Planem Zagospodarowania Terenu (PZT) …, działki poza działką wskazaną w pkt 9 stanowiły teren zabudowy produkcyjno-usługowej. Faktycznie zabudowa znajdowała się jednak jedynie na części działek tj. działach wskazanej w pkt 1, 2, 3, 6, 7, 8, 9 oraz działce z pkt 4, na której zgodnie z wyrysem mapy ewidencyjnej znajdowała się część budynku, mimo iż w rejestrze gruntów brak było wzmianki o jakiejkolwiek zabudowie.

W trakcie trwania Umowy dzierżawy, na części dzierżawionych gruntów wybudowane zostały następujące nieruchomości budowlane:

  • Na działce o nr … – biurowiec,
  • Na działkach o nr: …, …, …, …, … – hala produkcyjno-magazynowa.

Dodatkowo, zgodnie Decyzją z dnia … roku o nr … Starosta …, udzielił Właścicielowi działek pozwolenia na budowę kolejnej hali magazynowej na działkach o nr …, …, …, … oraz ….

W momencie sprzedawania nieruchomości, część sprzedawanych nieruchomości gruntowych pozostawała niezabudowana (tj. działka wskazana w pkt 5 i 10).

Sprzedaż nieruchomości gruntowych wskazanych w pkt 1-10 podlegała opodatkowaniu VAT. Prawidłowość przyjętego sposobu rozliczenia VAT potwierdzona została przy tym w toku otrzymanej interpretacji indywidualnej z dnia 28 stycznia 2019 roku, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.808.2018.2.KO.

Zostało złożone zgłoszenie VAT-R w dniu 25.11.2019 r., została złożona deklaracja VAT-7 za grudzień 2019 r. w dniu 16.01.2019 r. i odprowadzony podatek VAT-7 w kwocie …. zł.

W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo:

  1. W związku ze wskazaniem we wniosku, że „Wnioskodawca będzie wykorzystywał nabyte działki do działalności opodatkowanej VAT”, prosimy o jednoznaczne wskazanie do jakich czynności Zainteresowany będący stroną postępowania (Spółka) będzie wykorzystywać zakupione działki, tj. czy do czynności:

a)    opodatkowanych podatkiem VAT,

b)    zwolnionych od podatku VAT?

Odpowiedź: Wnioskodawca będzie wykorzystywał nabyte działki do dokonywania czynności opodatkowanych VAT według stawki VAT (nie zwolnionych z VAT).

Pytania

1. Czy planowana przez strony umów dzierżawy, sprzedaż przez Właściciela działek na rzecz Spółki Terenów budowlanych tj. działek wskazanych w stanie faktycznym, podlegać będzie opodatkowaniu VAT jako dostawa terenów budowlanych tj. a w analizowanej sytuacji znajdzie zastosowanie wyjątek od zwolnienia z opodatkowania wskazany w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT?

2. Czy, jeżeli w wyniku odpowiedzi na pytanie 1. sprzedaż wskazanych w stanie faktycznym działek zostanie uznana w całości lub w części za opodatkowaną VAT, Spółka będzie uprawniona do odliczenia VAT naliczonego przy nabyciu tych działek?

Państwa stanowisko w sprawie

1. Zdaniem Wnioskodawcy, planowana przez strony umów dzierżawy, sprzedaż przez Właściciela działek na rzecz Spółki Terenów budowlanych tj. działek wskazanych w stanie faktycznym, podlegać będzie opodatkowaniu VAT jako dostawa terenów budowlanych tj. a w analizowanej sytuacji znajdzie zastosowanie wyjątek od zwolnienia z opodatkowania wskazany w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT.

2. Jeżeli w wyniku odpowiedzi na pytanie 1. sprzedaż wskazanych w stanie faktycznym działek zostanie uznana w całości lub w części za opodatkowaną, VAT Spółka będzie uprawniona do odliczenia VAT naliczonego przy nabyciu tych działek.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Uzasadnienie do pytania nr 1

W celu ustalenia skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości gruntowych przez Właściciela działek, w pierwszej kolejności, konieczne jest zbadanie czy dana czynność, w analizowanej sytuacji stanowi czynność podlegającą, co do zasady, opodatkowaniu VAT oraz dokonana będzie przez podmiot, który w zakresie tej czynności działa jako podatnik w rozumieniu ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 2 pkt 22) ustawy o VAT przez „sprzedaż” rozumie się: odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów. Stosownie do treści art. 2 pkt 6) ustawy o VAT – przez „towary” rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podlega m.in. odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju.

Należy więc przyjąć, że na podstawie ww. przepisów ustawy o VAT zbycie nieruchomości gruntowej, traktowane jest jako czynność odpłatnej dostawy towarów, podlegającej opodatkowaniu na gruncie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, w tym także zbycie gruntów rolnych.

Zgodnie natomiast z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT „podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności”.

Ust. 2 art. 15 ustawy o VAT definiując „działalność gospodarczą” wskazuje, iż obejmuje ona „wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych”.

Wobec powyższego, aby uznać, iż Właściciel działek (osoba fizyczna) działa w analizowanej sytuacji jako podatnik VAT, koniecznym jest ustalenie czy planowana transakcja sprzedaży dokonana będzie przez niego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Ustawa o VAT posługuje się własną (odrębną od innych ustaw podatkowych, Ordynacji podatkowej) legalną definicją działalności gospodarczej.

Jednocześnie definicja ta ma szerszy zakres niż definicje działalności gospodarczej, którymi posługuje się przykładowo ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 1509 ze zm.). Działalność ta obejmuje bowiem m.in. wszelką działalność usługową polegającą na wykorzystywaniu towarów (np. nieruchomości) w sposób ciągły dla celów zarobkowych, przy czym, w odniesieniu do wykorzystywania towarów definicja ta nie wprowadza jednoznacznie warunku działania w sposób zorganizowany.

Aby zatem dany podmiot uznać było można za podmiot prowadzący działalność na gruncie ustawy o VAT w zakresie wykorzystania towarów do celów zarobkowych, podmiot ten nie musi posiadać odpowiedniego zaplecza czy występować jako podmiot profesjonalny.

Zważywszy na ogół okoliczności sprawy, nie ulega wątpliwości, iż w analizowanej sytuacji, zostały spełnione wszystkie warunki prowadzenia przez Właściciela działek działalności gospodarczej w świetle przepisów ustawy o VAT. Wskazać bowiem należy, iż Właściciel działek wykorzystuje przedmiotowe działki dla celów zarobkowych tj. dla celów dzierżawy Spółce. Za wskazaną dzierżawę otrzymuje on natomiast regularną, stałą zapłatę w postaci czynszu. Sposób działania podatnika uznać przy tym należy za ciągły - przykładowo, dzierżawa działki o nr … trwa nieprzerwanie od 2014 r.

Dodatkowo potwierdza to fakt, iż Właściciel działek od 1 grudnia 2019 roku zarejestrowany jest jako podatnik VAT czynny, a sama dzierżawa nieruchomości podlega opodatkowaniu VAT jako odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Ww. dzierżawa nieruchomości gruntowych rozliczana jest zatem na podstawie wystawianych co miesiąc przez Właściciela działek faktur VAT na rzecz Spółki.

Ponadto, w początkowej fazie inwestycji budowlanej tj. uzyskiwania pozwoleń właściwych organów administracji oraz organizacji przebiegu inwestycji, przy założeniu, iż faza ta nastąpi przed podpisaniem stosownej umowy przenoszącej własność nieruchomości na Spółkę, Właściciel działek zamierza współdziałać z Wnioskodawcą w tym procesie. W związku z tym działania podejmowane przez Właściciela działek, wykraczały swoim zakresem poza tylko i wyłącznie dzierżawę przedmiotowych nieruchomości, czy bycie ich właścicielem.

W związku z powyższym, zbycie własności dzierżawionych uprzednio nieruchomości, a także sąsiadujących z nimi działek, także wykonywane będzie w ramach działalności gospodarczej, a Właściciel działek działać będzie w charakterze podatnika VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o VAT.

Stanowisko takie potwierdził m.in. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 23 stycznia 2018 r., sygn. 0114-KDIP1-3.4012.12.2018.1.MT:

„[…] w niniejszej sprawie wystąpiły okoliczności, które wskazują, że sprzedaż niezabudowanej działki oddanej w dzierżawę, stanowić będzie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT i podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wynikająca z opisanych wyżej działań Wnioskodawcy koncepcja wykorzystania udziału w działce niezabudowanej dowodzi, że zostały podjęte czynności, które świadczą o tym, że sprzedaż udziału w ww. działce nie może stanowić jedynie czynności związanej ze zwykłym wykonywaniem prawa własności i zwykłego zarządu majątkiem prywatnym. Jak wynika z opisu sprawy Wnioskodawca wydzierżawia swój udział w nieruchomości na rzecz osoby prowadzącej działalność gospodarczą”.

Dodatkowo, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z dnia 5 stycznia 2016 r., sygn. ITPP3/4512-543/15/JC, stwierdził:

„Ponadto z okoliczności sprawy wynika, że nieruchomość rolna jest przedmiotem umowy dzierżawy od dnia 20 lutego 2014 r. A zatem należy stwierdzić, że przedmiotowa dzierżawa ma charakter długotrwały. Wykorzystywanie posiadanego gruntu w sposób ciągły dla celów zarobkowych, świadczy o tym, że mamy do czynienia z prowadzeniem przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy. Dokonanej oceny nie mogą zmienić zapewnienia Wnioskodawcy, że nie prowadzi on działalności w zakresie obrotu nieruchomościami, podejmowane działania będą polegały na zarządzaniu majątkiem prywatnym, oraz że nie będą one miały charakteru ciągłego tylko incydentalny, gdyż dotyczą wyłącznie jednej nieruchomości rolnej otrzymanej w drodze kupna od rodziny”.

Skoro Właściciel działek działa w zakresie przedmiotowej transakcji jako podatnik VAT, a sama sprzedaż działek stanowić będzie czynność podlegającą opodatkowaniu, konieczne jest zatem ustalenie zasad, zgodnie z którymi sprzedaż ta będzie opodatkowana tj. ustalenie dla każdej ze sprzedawanych działek, czy zastosowanie znajdzie podstawowa stawka VAT=23%, czy też potencjalne zwolnienie z VAT.

Zgodnie z art. 43 ust. 1. pkt 9) ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Definicja terenów budowlanych wskazana została przy tym w art. 2 pkt 33 ustawy VAT, zgodnie z którym przez tereny budowlane należy rozumieć: „grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym”.

A zatem, w przypadku sprzedaży gruntów, konieczne jest ustalenie czy grunty te stanowią tereny budowlane zgodnie z definicją wskazaną w art. 2 pkt 33 ustawy o VAT. Za uznaniem gruntu za teren budowlany przesądza cel/ przeznaczenie tego gruntu określone w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

Odnosząc powyższe przepisy ustawy o VAT do analizowanego stanu faktycznego, należy wskazać iż objęte niniejszym wnioskiem Tereny budowlane co prawda, w części stanowią niezabudowane tereny rolnicze, jednak równocześnie są one wskazane w Miejscowym Planie Zagospodarowania jako tereny produkcji oraz tereny zabudowy produkcyjno-usługowej, a także przeznaczone pod budowę dróg. Co więcej, zgodnie z paragrafem 32 pkt 3 uchwały Rady Miejskiej w (...) z  dnia 27 sierpnia 2015 r. w części działek stanowiącej niezabudowane tereny rolnicze dopuszczona została możliwość zabudowy w zakresie wskazanym powyżej, w stanie faktycznym.

W konsekwencji, wszystkie działki, w odniesieniu do całej ich powierzchni stanowią tereny budowlane, a częściowe i niewyłącznie przeznaczenie tych działek dla potrzeb rolnych nie przesądza przy tym ich nie budowlanym charakterze.

Prawidłowość takiego stanowiska potwierdzają m.in.:

  • Interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 22 marca 2024 r. 0114- KDIP4-3.4012.42.2024.1.KŁ; cyt.: „Ustawodawca nie uzależnił więc charakteru terenu od głównego celu, który będący przedmiotem opodatkowania VAT teren ma spełniać, lecz zwolnienie od opodatkowania VAT zależy od możliwości dokonania zabudowy wskazanego terenu. Uwzględnić bowiem należy również zapisy dotyczące przeznaczenia dopuszczalnego tego terenu, w którym ustalono możliwość lokalizacji obiektów (np. obiekty i urządzenia infrastruktury technicznej dla potrzeb rolnictwa i mieszkańców wsi, obiekty małej architektury, obiekty infrastruktury technicznej, ścieżki rowerowe). Możliwość wybudowania na gruncie obiektów budowlanych, wynikająca z zapisów przeznaczenia dopuszczalnego terenu w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego oznacza, że grunt ten w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy stanowi teren budowlany”.
  • Interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 27 marca 2024 r. 0112-KDIL1-2.4012.665.2023.1.DS; cyt.: „Podkreślić należy, że ustawodawca nie uzależnił charakteru terenu od głównego (wiodącego) celu, który będący przedmiotem opodatkowania podatkiem VAT teren ma spełniać, lecz zwolnienie od opodatkowania podatkiem VAT zależy od możliwości dokonania zabudowy wskazanego terenu. Z uwagi na powyższe należy stwierdzić, że miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego działki dopuszcza możliwość jej zabudowy. Zatem należy uznać, że działka w całości stanowi grunt z możliwością jego zabudowania, spełniający definicję terenu budowlanego określonego w art. 2 pkt 33 ustawy, a tym samym dostawa tej działki nie może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy”.

W konsekwencji, w analizowanej sytuacji, Tereny budowlane podlegać będą opodatkowaniu VAT, jako wyjątek wskazany w zwolnieniu określonym w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT.

Uzasadnienie dla pytania nr 2

Zgodnie zatem z art. 86 ust. 1 Ustawy po VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty należnego VAT o kwotę VAT naliczonego przy nabyciu tych towarów i usług. Nabywane przez Spółkę składniki majątkowe będą jej służyły do prowadzenia działalności opodatkowanej VAT.

W konsekwencji, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT Spółka będzie uprawiona do odliczenia VAT naliczonego z faktury dokumentującej sprzedaż składników majątkowych będących przedmiotem transakcji.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przy czym, na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na mocy art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Należy więc przyjąć, że w oparciu o definicję zawartą w art. 2 pkt 6 ustawy, zbycie nieruchomości gruntowych (działek), traktowane jest jako czynność odpłatnej dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy, która to czynność podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust.  1 pkt 1 ustawy.

Wskazać należy, że nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ aby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Pojęcia „podatnik” i „działalność gospodarcza”, na potrzeby podatku od towarów i usług, zostały określone w art. 15 ust. 1 i 2 ustawy.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Definicja działalności gospodarczej zawarta w ustawie ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Przy czym, w świetle przytoczonych wyżej przepisów, status podatnika podatku od towarów i usług wynika z okoliczności dokonania czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem.

Dla ustalenia, czy osoba dokonująca transakcji sprzedaży nieruchomości jest podatnikiem podatku VAT istotne jest stwierdzenie, że prowadzi ona działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.

Nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług ten, kto jako osoba fizyczna dokonuje okazjonalnych transakcji, za które nie jest przewidziana ściśle regularna zapłata oraz nie prowadzi zorganizowanej czy zarejestrowanej działalności gospodarczej. Dokonywanie określonych czynności incydentalnie, poza sferą prowadzonej działalności gospodarczej, nie pozwala na uznanie danego podmiotu za podatnika w zakresie tych czynności.

W tym miejscu należy zaznaczyć, że pojęcie „majątku prywatnego” nie występuje na gruncie analizowanych przepisów ustawy, jednakże wynika z wykładni art. 15 ust. 2 ustawy, w której zasadnym jest odwołanie się do treści orzeczenia TSUE w sprawie C-291/92 (Finanzamt Uelzen v. Dieter Armbrecht), które dotyczyło kwestii opodatkowania sprzedaży przez osobę będącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, części majątku niewykorzystywanej do prowadzonej działalności gospodarczej, a służącej jej do celów prywatnych. „Majątek prywatny” to zatem taka część majątku danej osoby fizycznej, która nie jest przez nią przeznaczona ani wykorzystywana dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej. Ze wskazanego orzeczenia wynika zatem, że podatnik musi w całym okresie posiadania danej nieruchomości wykazywać zamiar wykorzystywania części nieruchomości w ramach majątku osobistego. Przykładem takiego wykorzystania nieruchomości mogłoby być np. wybudowanie domu dla zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych. Potwierdzone to zostało również w wyroku TSUE z 21 kwietnia 2005 r., sygn. akt C-25/03 Finanzamt Bergisch Gladbach v. HE, który stwierdził, że majątek prywatny to mienie wykorzystywane dla zaspokojenia potrzeb własnych.

W kwestii opodatkowania dostawy gruntów istotne jest, czy w świetle zaprezentowanego we wniosku opisu sprawy, w celu dokonania dostawy działek o numerach … i …, Zainteresowany niebędący stroną postępowania podjął aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producenta, handlowca i usługodawcę w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, co skutkuje koniecznością uznania ww. Zainteresowanego za podmiot prowadzący działalność gospodarczą w rozumieniu tego przepisu, a więc za podatnika podatku od towarów i usług, czy też sprzedaż nastąpił w ramach zarządu majątkiem prywatnym. Zwykłe nabycie lub sprzedaż rzeczy nie stanowi wykorzystywania w sposób ciągły majątku rzeczowego w celu uzyskania z tego tytułu dochodu, jako że jedynym przychodem z takich transakcji może być ewentualny zysk ze sprzedaży tej rzeczy.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii czy sprzedaż przez Właściciela działek na rzecz Spółki nieruchomości gruntowych w postaci wskazanych działek o nr … i … podlegać będzie opodatkowaniu VAT.

Z wniosku wynika, że dla Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania nie jest to pierwsza sprzedaż działek. W poprzednich latach dokonywał już sprzedaży działek, dzierżawił je i uzyskiwał w sposób ciągły korzyści majątkowe z dzierżawy działek. Zainteresowany niebędący stroną postępowania od 1 grudnia 2019 r. jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. Dla działek o nr … i … została zawarta warunkowa umowa sprzedaży. Z okoliczności sprawy nie wynika, aby ww. działki były nabyte i wykorzystywane w celach osobistych sprzedającego. Zauważyć również należy, że działka nr … i … zostały nabyte w 2021 r., a więc gdy Sprzedający był już czynnym podatnikiem podatku VAT z tytułu uprzednich dostaw działek na rzecz Spółki. Działka te zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania stanowią m. in. tereny zabudowy produkcyjno-usługowej, tym samym brak jest podstaw, aby uznać, że zostały nabyte z zamiarem wykorzystania do celów osobistych, lecz świadczy o nabyciu w celach inwestycyjnych.

Analiza okoliczności przedstawionych we wniosku oraz obowiązujących w tym zakresie przepisów pozwala stwierdzić, że w niniejszej sprawie występują okoliczności, które wskazują że sprzedaż działek będzie dokonana w ramach działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy i podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jak już wskazano wcześniej, z wyroku TSUE 291/92 wynika, że podatnik w całym okresie posiadania nieruchomości musi wykazywać zamiar wykorzystania jej do celów prywatnych aby uznać, że mamy do czynienia ze sprzedażą majątku prywatnego.

W przedmiotowej sprawie Sprzedający nie wskazał żadnego celu prywatnego, jakiemu miałby służyć zakup działek. Jak wynika z opisu sprawy zakup, dzierżawa działek oraz sprzedaż działek stanowi powtarzalną wykonywaną przez Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Zatem nie cele osobiste (w przypadku Sprzedającego brak jest czynności charakteryzujących zarząd majątkiem osobistym) a cele gospodarcze leżą u podstaw działania Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania. Wobec czego czynność zbycia działek nie będzie stanowiła zwykłego rozporządzania majątkiem osobistym.

Wobec powyższego, sprzedaż działek będzie dokonana w ramach działalności gospodarczej, zdefiniowanej w art. 15 ust. 2 ustawy i podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W przedmiotowej sprawie występują przesłanki stanowiące podstawę uznania Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania za podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącego działalność gospodarczą w myśl art. 15 ust. 2 ustawy, tym samym dostawa działek o numerach … i nr …, będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, jako odpłatna dostawa towarów na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 7 ust. 1 ustawy.

Należy wskazać, że dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może albo być opodatkowana albo zwolniona od tego podatku.

Przy czym zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności wg właściwej stawki podatku VAT lub zwolnienia od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dla dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Dla dostawy działek niezabudowanych, dla określenia zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT, należy badać przesłanki określone w art. 43 ust. 1 pkt 9 i pkt 2 ustawy.

I tak, w myśl art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Powyższe oznacza, że zwolnienie przysługuje względem takiej dostawy, której przedmiotem jest grunt niezabudowany i jednocześnie o przeznaczeniu innym niż budowlane. Zatem ze zwolnienia od podatku korzystać będą dostawy gruntów o charakterze rolnym, leśnym, itp.

Na podstawie art. 2 pkt 33 ustawy:

Przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Opodatkowane są zatem dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe niezabudowane, będące terenami budowlanymi w rozumieniu ww. art. 2 pkt 33 ustawy, pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, innych niż tereny budowlane – są zwolnione od podatku.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1130), zwanej dalej ustawą o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym:

Kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalanie gminnych aktów planowania przestrzennego, z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkniętych ustalonych przez organ inny niż minister właściwy do spraw transportu, należy do zadań własnych gminy.

Jak stanowi art. 4 ust. 1. ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym:

Ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

W myśl art. 4 ust. 2 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym:

W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przy czym:

1) lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego;

2) sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.

O przeznaczeniu nieruchomości stanowią zatem akty prawa miejscowego: miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego – jako źródło prawa miejscowego, a w przypadku jego braku, decyzja o warunkach zabudowy – jako akt indywidualny prawa administracyjnego.

W tym miejscu warto wyjaśnić, że stosownie do treści wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 28 marca 1996 r. w sprawie C-468/93 Gemeente Emmen – „teren budowlany” oznacza każdy nieuzbrojony lub uzbrojony teren uznany przez państwa członkowskie za teren z przeznaczeniem pod zabudowę. Zatem, także w świetle orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości, za teren budowlany uznać można jedynie taki, który regulacjami prawa krajowego został przeznaczony pod zabudowę.

W związku z powyższym, ustawa o podatku od towarów i usług nakazuje oceniać przeznaczenie określonego gruntu wyłącznie w oparciu o istniejący plan zagospodarowania przestrzennego oraz w przypadku braku tego planu w oparciu o wydane decyzje o warunkach zabudowy nieruchomości.

Podkreślić należy, że analiza powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy wskazuje jednoznacznie, że zwolnienie od podatku obejmuje zbycie nieruchomości niezabudowanych (gruntów) innych niż tereny budowlane.

Jak wynika z opisu sprawy dla działek o numerach … i … obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, zgodnie z którym, działki te stanowią tereny zabudowy produkcyjno – usługowej, tereny pod drogi publiczne oraz tereny rolnicze, dla których przewiduje się możliwość zabudowy.

Zatem, opisane we wniosku działki nr … i nr …, spełniać będą definicję terenów budowlanych w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy. W konsekwencji, transakcja dostawy ww. działek nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Jeżeli przy zbyciu nieruchomości wystąpią przesłanki uniemożliwiające zastosowanie zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, to należy przeanalizować możliwość zwolnienia dostawy w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Według art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Wskazać należy, że dla zastosowania zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów (w tym nieruchomości), spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:

­towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,

­brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów.

Niespełnienie choćby jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Jak wynika z treści wniosku, prawo własności dziełek … i nr … Sprzedający nabył od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (nabycie nieopodatkowane VAT). Mając na uwadze powyższe należy wskazać, że przy nabyciu tych nieruchomości nie wystąpił podatek od towarów i usług, który mógłby podlegać odliczeniu. Skoro w odniesieniu do czynności nabycia nieruchomości, nie wystąpił podatek od towarów i usług (dostawa nie była objęta tym podatkiem), to nie można uznać, że  Zainteresowanemu niebędącemu stroną postępowania przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu ww. działek, lub że takie prawo nie przysługiwało. Działki te nie były użytkowane przez Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania. Zatem działki nie były wykorzystywane wyłącznie do działalności zwolnionej. Wobec powyższego, w omawianej sytuacji, zwolnienie z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy nie będzie miało miejsca, z uwagi na fakt, iż nie zostaną spełnione warunki, o których mowa w tym przepisie. Zatem w przedmiotowej sprawie dostawa przez Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania działek o nr … i nr … nie będzie korzystała także ze zwolnienia od podatku na podstawie ww. przepisu.

W konsekwencji stwierdzam, że sprzedaż przez Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania działek o nr … i nr …, będzie stanowiła czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw.  z art. 7 ust.  1 ustawy, i nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9, pkt 2 ustawy. Tym samym, dostawa ww. działek będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT według właściwej stawki.

Przechodząc do kwestii prawa do odliczenia podatku VAT przez Spółkę z tytułu nabycia działek o nr ... i nr ..., należy wskazać, że podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w  art.  86 ust. 1 ustawy. W myśl tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższymi przepisami, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, a transakcja udokumentowana fakturą podlega opodatkowaniu i nie jest zwolniona od podatku.

Z opisu sprawy wynika, że Spółka, która zamierza nabyć działki o nr … i nr … jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Spółka będzie wykorzystywała przedmiotowe działki do wykonywania czynności opodatkowanych VAT. Jak wskazałem wyżej, planowana transakcja sprzedaży działek o nr … i nr … będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT według właściwej stawki.

Odnosząc się zatem do Państwa wątpliwości w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT przez Spółkę w  związku z nabyciem działek o nr  … i nr …, stwierdzam, że na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – Spółce, która jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT. Jak wynika bowiem z opisu sprawy nabyte ww. działki Spółka będzie wykorzystywała do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Prawo do odliczenia podatku VAT będzie przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniami nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.

Zaznaczam, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania

Zainteresowany będący stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej ma prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydanej interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).