Brak opodatkowania otrzymanego dofinansowania na pokrycie wydatków kwalifikowalnych realizowanego Projektu. - Interpretacja - null
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Brak opodatkowania otrzymanego dofinansowania na pokrycie wydatków kwalifikowalnych realizowanego Projektu.
Interpretacja indywidualna po wyroku sądu - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo:
1)ponownie rozpatruję sprawę Państwa wniosku z 22 października 2019 r. o wydanie interpretacji indywidualnej - uwzględniam przy tym wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 15 września 2023 r. sygn. akt III SA/Wa 1515/23 (wpływ 4 lipca 2024 r.) oraz wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 21 marca 2024 r. sygn. akt I FSK 53/24, i
2)stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
7 stycznia 2021 r. wpłynął Państwa wniosek z 22 października 2019 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:
- uznania, iż otrzymane dofinansowanie na pokrycie wydatków kwalifikowalnych realizowanego Projektu nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług,
- obowiązku rozliczenia podatku należnego z tytułu otrzymanych środków wyłącznie w części, w której finansować będzie skonkretyzowane świadczenia, tj. usługi na rzecz nowo powstałych podmiotów gospodarczych (spółek z o.o.),
- braku obowiązku wystawienia faktur VAT na rzecz nowo powstałych podmiotów gospodarczych z tytułu przekazania usług objętych Projektem,
- prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur zakupowych, dotyczących wydatków ponoszonych w ramach realizowanego Projektu oraz obowiązku wystawienia faktury VAT.
Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 23 marca 2021 r. (wpływ 23 marca 2021 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Spółka podpisała umowę o partnerstwie z B. (B.) w ramach Programu Operacyjnego (…) (Projekt).
Spółka pełni rolę Partnera, a B. rolę Partnera wiodącego (Lidera). Projekt wdrożony jest przez B. jako Lidera Projektu we współpracy i z udziałem Partnerów, którzy są zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.
Głównym celem Projektu jest stworzenie warunków sprzyjających zakładaniu oraz rozwijaniu innowacyjnych i technologicznych startupów. Dzięki Projektowi, w województwie (…). W ramach procesu inkubacji startup otrzymuje wsparcie merytoryczne w postaci usług podstawowych oraz specjalistycznych dostosowanych do indywidualnych oczekiwań i potrzeb inkubowanego Startupu.
Usługi podstawowe mają na celu wsparcie procesu inkubacji. Związane są z opracowaniem nowego produktu lub usługi, dedykowane specyficznym potrzebom uczestnika mogą obejmować m.in.: zapewnienie powierzchni biurowej (wraz z infrastrukturą teleinformatyczną oraz niezbędnym wyposażeniem) odpowiedniej do potrzeb prowadzenia działalności przez inkubowany startup - z wykorzystaniem infrastruktury Lidera projektu oraz Partnerów, organizację warsztatów i szkoleń z zakresu wystąpień publicznych oraz przygotowania prezentacji na sesje pitchingowe - zarówno w relacjach z inwestorami, jak również z klientami; obsługę księgową; obsługę podatkową, obsługę prawną, wsparcie marketingowe i komunikacyjne w zakresie opracowania elementów identyfikacji korporacyjnej - w tym logo przedsiębiorstwa, przygotowania dedykowanej strony internetowej, profili social media.
Usługi specjalistyczne związane są z opracowaniem nowego produktu lub usługi, dedykowane specyficznym potrzebom uczestnika mogą obejmować m.in.: przygotowanie mapy drogowej rozwoju przedsiębiorstwa; opracowanie wariantów modelu biznesowego oraz ich weryfikacji; analizy rynków substytutowych i komplementarnych; badania marketingowe i testy rynkowe; metodyki prac nad produktem technologicznym, w tym w zakresie tworzenia wartości dodanej; tworzenie polityki zarządzania IP i rolą IP w budowie wartości przedsiębiorstwa - w tym wsparcie w zakresie jej wdrażania; budowę value proposition dla klientów oraz inwestorów; wprowadzanie produktów na rynki zagraniczne; zarządzanie strategiczne przedsiębiorstwem; zarządzanie komunikacją oraz wykorzystanie narzędzi PR; opracowania scenariuszy technologicznych; analizę technologiczną oraz studium wykonalności; analizę czystości patentowej; analizę kosztów i korzyści; przygotowanie prototypów laboratoryjnych oraz testy laboratoryjne; przygotowanie prototypów funkcjonalności i testy w środowisku zbliżonym do operacyjnego; badanie zgodności produktu lub usługi z zasadami zrównoważonego rozwoju; przygotowanie dokumentacji technicznej.
Startup wraz z Managerem inkubacji w trakcie fazy ideacji ustala szczegółowo zakres poszczególnych usług, wymagania względem wykonawców/ekspertów, jak i oczekiwane efekty usługi, tj. precyzuje, jaki produkt lub jaką wiedzę chce uzyskać. Harmonogram realizacji usług specjalistycznych ma charakter iteracyjny i przyrostowy. Odbiór usługi wymaga oceny merytorycznej jej jakości dokonanej przez startup, jak i Managera inkubacji. Manager inkubacji ocenia, na ile uzyskany rezultat przyczynia się do weryfikacji zasadności biznesowej dalszej inkubacji, a na ile wpływa na konieczność wprowadzenia zmian w planie inkubacji i ewentualnego przedefiniowania kolejnych usług. Na podstawie analizy uzyskanych kamieni milowych zaprezentowanej przez Managera inkubacji, Panel ekspertów wydaje rekomendację, co do zasadności kontynuowania procesu inkubacji.
Wynikiem realizacji poszczególnych specjalistycznych usług biznesowych będzie przygotowanie przez startup, pod kierunkiem Managera inkubacji, wkładu do biznesplanu nowopowstałego przedsiębiorstwa oraz MVP produktu.
Finansowanie usług, których beneficjentem są zawsze startupy odbywa się za pomocą środków otrzymanych przez Lidera od Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości PARP. Lider następnie dokonuje przelewu zaliczki do Partnera, który nabywa usługi na rzecz startupów. Tym samym Partner nigdy nie korzysta z nabytych usług za środki z PARP, a jedynie jest podmiotem pośredniczącym, tj. najpierw otrzymuje zaliczki pieniężne od Lidera a następnie w całości je wydatkuje na nabywanie usług dla startupów.
Ostateczne rozliczenie Projektu na rzecz startupu nastąpi po upływie okresu inkubacji, czyli po 6 miesiącach. Zgodnie ze stanowiskiem wyrażonym przez PARP z dnia 11 października 2018 r., „w toku realizacji projektów poddziałania 1.1.1 PO żaden z Partnerów projektu nie może obciążać przedsiębiorstw typu startup kosztami w związku z udziałem przedsiębiorstw w procesie inkubacji. Uczestnictwo startupów w programach inkubacji może mieć charakter wyłącznie nieodpłatny, zgodnie z zobowiązaniem beneficjenta w § 3 ust. 5 pkt 1 umowy o dofinansowanie”, postanowienie o nieodpłatności usług, które zacytowano powyżej, uniemożliwia obciążenie startupów biorących udział w projekcie jakimikolwiek płatnościami, w tym z tytułu ewentualnie należnego podatku VAT od dotacji, która finansować będzie wartość świadczonych przez Lidera lub Partnerów Projektu usług. W tym miejscu zaznaczyć wypada, że koszt zaplanowanych do świadczenia na rzecz startupów świadczeń, wynika ze stawek skalkulowanych przez Lidera (na podstawie aktów prawnych regulujących wysokość wynagrodzeń pracowników samorządowych) oraz stawek stosowanych przez Partnerów Projektu (w tym kosztów wynagrodzeń). Partnerzy zostali wyłonieni w wyniku konkursów na podstawie Ustawy o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020.
Partnerzy współuczestniczą z Liderem w realizacji Projektu, w związku z czym nie mogą i nie pełnią roli podwykonawców Lidera. Obowiązuje w tym zakresie zakaz dokonywania przez Lidera zakupów usług lub towarów u Partnerów Projektu. Pomiędzy Liderem a Partnerami nie będą zachodziły transakcje handlowe (sprzedaży i zakupu), a zatem za zrealizowane w ramach Projektu czynności (usługi) nie są wystawiane faktury. Zarówno Partnerzy, jak i Lider dysponują swoją częścią budżetu projektu. Partnerzy będą zobligowani do przedkładania Liderowi cząstkowych wniosków o płatność zawierających zestawienie kosztów poniesionych w ramach Projektu wraz z dokumentami potwierdzającymi ich poniesienie. W odniesieniu do rozliczania wydatków Partnerów, Lider pełni rolę pośrednika w przekazywaniu dotacji z PARP. Przy czym przepływy finansowe w odniesieniu do otrzymywanej na realizację Projektu dotacji przedstawiają się w następujący sposób:
a)forma finansowania będzie mieć charakter zaliczkowy, zarówno w przypadku Lidera, jak i Partnerów;
b)zaliczka z PARP będzie wpływać na rachunek Lidera, wyodrębniony do obsługi płatności zaliczkowych, po czym następować będzie jej przekazanie: albo na konto zwykłe Lidera w momencie konieczności poniesienia kosztu w projekcie przez Lidera w odniesieniu do wydatków Lidera ponoszonych w związku z realizacją Projektu albo - w stosownej wysokości - na konta Partnerów, niezwłocznie po otrzymaniu jej przez B.
Otrzymane dofinansowanie ma zapewnić pokrycie kosztów realizacji projektu, za wyjątkiem niekwalifikowalnej kwoty podatku VAT. Beneficjenci, będący przedsiębiorstwami typu startup, otrzymają wsparcie w ramach projektu w ramach pomocy de minimis, nie dokonując fizycznie płatności za usługi wyświadczone na ich rzecz w ramach projektu.
§ 5 ust. 4 Regulaminu konkursu określa katalog kosztów kwalifikowalnych projektu, do których zalicza się koszty organizacji programu inkubacji, przeprowadzenia naboru i oceny innowacyjnych pomysłów biznesowych. Natomiast warunki uznania kosztów za kwalifikowalne określa w szczególności art. 6c ustawy o PARP, art. 44 ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz wytyczne w zakresie kwalifikowalności kosztów. Zatem czynności objęte projektem, niezbędne do realizacji założonych celów, stanowią koszty kwalifikowalne poniesione przez Partnera, które są objęte dofinansowaniem w ramach projektu. Ostateczni Beneficjenci wsparcia - przedsiębiorstwa typu startup, otrzymują wsparcie na zasadzie pomocy de minimis. W świetle powyższego, realnym kosztem udziału w projekcie dla przedsiębiorstw typu startup i korzystania ze świadczonych usług będzie pomniejszenie (o wartość uzyskanych w ramach projektu świadczeń) limitu pomocy de minimis, który im przysługuje. Beneficjent (przedsiębiorstwo typu startup) nie będzie ponosił kosztów finansowych.
Zainteresowany, przygotowując wniosek o dofinansowanie i w jego ramach określając budżet projektu, kierował się zawartymi w Regulaminie Konkursu zasadami, z których wynika minimalny zakres zadań, który powinien być przedmiotem projektu, w tym zakres wsparcia, jaki powinno otrzymać każde uczestniczące w projekcie przedsiębiorstwo typu startup. Zainteresowany, określając budżet projektu, wziął też pod uwagę wynikające z Regulaminu Konkursu (§ 5 Zasady finansowania projektów) minimalną i maksymalną kwotę dofinansowania, możliwą do uzyskania w ramach konkursu.
Z uwagi na fakt, iż każde wspierane w ramach projektu przedsiębiorstwo typu startup ma otrzymać część wsparcia w postaci wsparcia „szytego na miarę”, nie ma możliwości określenia w chwili wpływu zaliczki konkretnej kwoty wsparcia, jaka przypadnie na jedno przedsiębiorstwo typu startup. Budżet projektu był przedmiotem oceny ekspertów pod względem zgodności z postawionymi celami, racjonalności, niezbędności i efektywności. Sposób wyliczenia kwoty dofinansowania został przedstawiony w dokumentach aplikacyjnych dot. naboru projektów w ramach poddziałania (...), w którym Zainteresowany otrzymał pozytywną ocenę projektu. Mowa jest tu o dwóch wiążących dokumentach: Ogłoszeniu o konkursie i Regulaminie konkursu. W Ogłoszeniu o konkursie w części Budżet konkursu i poziom dofinansowania projektów w konkursie i w Regulaminie konkursu w § 5 Zasady finansowania projektów wskazano, iż maksymalna intensywność dofinansowania wynosi 100% kosztów kwalifikowalnych. Jednoznacznie określa się, że wysokość dofinansowania jest zależna od przedstawionej w projekcie wysokości kosztów kwalifikowanych. Dofinansowanie ze środków publicznych ma pokryć wydatki kwalifikowane. Partner jest zobowiązany do rozliczania się z otrzymanego dofinansowania. Właściwą Instytucją Pośredniczącą w tym działaniu jest PARP.
Lider, realizując projekt, jak wskazano w opisie stanu sprawy, realizuje zadania statutowe, polegające na realizacji działań związanych z rozwojem przedsięwzięć innowacyjnych obejmujących m.in. zapewnienie korzystnych warunków do powstawania lub rozwoju przedsiębiorstw prowadzących działalność badawczą, rozwojową lub innowacyjną; inkubowanie nowo powstających firm technologicznych i zapewnienie usług wsparcia dla firm innowacyjnych; współpracę z partnerami lokalnymi, regionalnymi oraz międzynarodowymi w zakresie rozwoju przedsięwzięć innowacyjnych; promocję postaw innowacyjnych i przedsiębiorczości; działania informacyjne, szkoleniowe i doradcze w zakresie promocji innowacyjności i transferu technologii; pozyskiwanie środków zewnętrznych na prowadzenie działalności statutowej.
Wsparcie w ramach projektu kierowane jest do przedsiębiorstw typu startup, zatem to one będą wykorzystywały stworzone przez siebie, przy wsparciu Platformy rozwiązania, będące rozwinięciem innowacyjnych pomysłów biznesowych. Na tym etapie, nie znając jeszcze wybranych do inkubacji przedsiębiorstw, nie jest możliwe określenie, jakie będą to rozwiązania oraz tym bardziej - jakie te rozwiązania znajdą zastosowanie na rynku.
Znacząca część zadań przewidzianych do realizacji w ramach projektu nie będzie stanowiła zakupów na faktury, ponieważ koszty ich realizacji stanowić będą wynagrodzenia osobowe personelu Lidera, a także Partnerów projektu.
Należy zaznaczyć, iż część usług nabywanych jest przez Partnera na rzecz startupów od podmiotów trzecich, tj. Partner otrzymuje fakturę VAT od danego usługodawcy. Jednak znaczna część usług świadczonych na rzecz startupów wykonywana jest przez pracowników Partnera, a ich wynagrodzenie jest finansowane ze środków Projektu otrzymywanych od PARP za pośrednictwem B.
Umowy ze startupami stanowiące podstawę otrzymania przez nie dofinansowania w formie usług, ma tylko B. Wnioskodawca nie ma żadnej umowy ze startupem w ramach realizacji Projektu.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego
Zgodnie z umową Partnerstwa zawartą pomiędzy Wnioskodawcą i Liderem (Partnerem wiodącym) na rzecz realizacji projektu w ramach uzyskanego dofinansowania na Liderze ciąży następujący zakres działań wskazany w paragrafie 4 Umowy:
§ 4 Prawa i obowiązki Partnera wiodącego
1.Partner wiodący odpowiedzialny jest w szczególności za:
1)Reprezentowanie Partnerów w procesie ubiegania się o dofinansowanie Projektu oraz w trakcie realizacji Projektu przez IP oraz przed innymi podmiotami, które na mocy odpowiednich przepisów odpowiedzialne są za kontrolę lub audyt prawidłowości realizacji Projektu;
2)Koordynowanie (w tym monitorowanie i nadzorowanie) prawidłowości działań Partnerów przy realizacji zadań, zawartych w Projekcie wraz z prawem wydawania zleceń;
3)Zapewnienie udziału Partnerów w podejmowaniu decyzji i realizacji zadań, na zasadach określonych w niniejszej umowie;
4)Zapewnienie prawidłowości operacji finansowych;
5)Pozyskiwanie, gromadzenie i archiwizację dokumentacji związanej z realizacją zadań partnerstwa;
6)Przedkładanie wniosków o płatność do IP w celu rozliczenia wydatków w projekcie oraz otrzymania środków na dofinansowanie zadań ze Stron umowy;
7)Gromadzenie informacji o uczestnikach projektu i przekazywanie ich do IP;
8)Informowanie IP o problemach w realizacji projektu;
9)Monitorowanie i kontrola udzielanej w ramach partnerstwa pomocy de minimis;
10)Koordynację działań partnerstwa na rzecz upowszechniania informacji o nim i jego celów;
11)Wypełnianie obowiązków wynikających z umowy o dofinansowanie projektu;
12)Zapewnienie Partnerom pełnych i wiarygodnych informacji o podejmowanych działaniach, związanych lub mających wpływ na przebieg realizacji Projektu oraz wykonywanie postanowień Umowy o dofinansowanie projektu;
13)Zapewnienie Partnerom prawa do zapoznania się z dokumentami, dotyczącymi realizacji Projektu;
14)Monitorowanie wskaźników zadeklarowanych we Wniosku o dofinansowanie oraz Umowie o dofinansowanie projektu.
Na Partnerze (Wnioskodawcy) ciąży m.in. następujący zakres działań:
§ 7 Partner zobowiązany jest w szczególności do:
1)Przedstawiania Partnerowi wiodącemu wszelkich informacji i dokumentów wymaganych do złożenia Wniosku o dofinansowanie oraz – w przypadku wybrania Projektu partnerskiego do dofinansowania – przedstawienia wszelkich informacji i dokumentów niezbędnych do podpisania Umowy o dofinansowanie;
2)Przedstawienia Partnerowi wiodącemu informacji finansowych i sprawozdawczych w terminach i formie umożliwiającej przygotowanie harmonogramów płatności oraz wniosków o płatność, o których mowa w Umowie o dofinansowanie projektu;
3)Udzielania na wniosek Partnera wiodącego informacji i wyjaśnień, co do zadań realizowanych w ramach Projektu, w terminie i formie umożliwiającej Partnerowi wiodącemu wywiązanie się z jego obowiązków względem IP oraz innych upoważnionych podmiotów;
4)Niezwłocznego informowania pozostałych Stron niniejszej umowy o przeszkodach przy realizacji powierzonych obowiązków, w tym o ryzyku zaprzestania realizacji obowiązków lub o zagrożeniu nieosiągnięcia zaplanowanych wskaźników określonych we Wniosku o dofinansowanie oraz Umowie o dofinansowanie;
5)Realizowania zobowiązań wynikających z Umowy o dofinansowanie Projektu, postanowień niniejszej umowy oraz właściwych regulacji prawnych w takich terminach, aby Partner wiodący mógł wywiązać się z obowiązków wobec IP lub innych upoważnionych podmiotów, w terminach jego wiążących;
6)Uczestniczenia w naradach i spotkaniach zwoływanych przez Partnera wiodącego;
7)Prowadzenia wyodrębnionej ewidencji wydatków, związanych z realizacją Projektu partnerskiego w taki sposób, aby możliwa była identyfikacja poszczególnych operacji związanych z Projektem;
8)Składania do Partnera wiodącego wniosków o płatność, w terminach określonych w Umowie z wypełnioną częścią sprawozdawczą. Brak wydatków po stronie Partnera nie zwalnia go z obowiązku składania wniosków o płatność kwartalnie, w terminach określonych w dokumentach programowych;
9)Systematycznego monitorowania przebiegu realizacji Projektu oraz niezwłocznego informowania Partnera wiodącego o zmianach w realizacji Projektu, zaistniałych nieprawidłowościach lub o zamiarze zaprzestania realizacji Projektu;
10)Pomiaru wartości wskaźników zawartych we wniosku o dofinansowanie Projekt, osiąganych w trakcie realizacji Projektu oraz przekazywania do Partnera wiodącego informacji w tym zakresie;
11)Przekazywania do Partnera wiodącego, we wskazanym terminie, wszystkich dokumentów i informacji związanych z realizacją Projektu, których IP zażąda w okresie realizacji Projektu;
12)Stosowania zasad konkurencyjności oraz innych wytycznych i zasad, które dotyczą Partnera wiodącego w związku z realizacją Projektu;
13)Do ponoszenia wydatków kwalifikowalnych z zachowaniem zasady uczciwej konkurencji, efektywności, jawności i przejrzystości oraz do niedokonywania zakupów towarów i usług od podmiotów powiązanych z nim kapitałowo lub osobowo.
Należy zauważyć, iż to Lider (B. Sp. z o.o.) odpowiada za koordynowanie prac i zadań w ramach projektu, w tym w szczególności podpisuje on umowy z przedsiębiorstwami typu startup na realizację procesu inkubacji (A. Sp. z o.o. nie podpisuje umów z przedsiębiorstwami typu startup) i na zakończenie inkubacji wystawia przedsiębiorstwom typu startup zaświadczenia o otrzymanej przez nie pomocy de minimis (to przedsiębiorstwa typu startup zgodnie z wystawianymi zaświadczeniami o pomocy de minimis są beneficjentami pomocy publicznej w ramach realizowanego projektu).
Wnioskodawca (A. Sp. z o.o.) otrzymane dofinansowanie przeznacza tylko i wyłącznie na realizację projektu. W ramach projektu Wnioskodawca dostarcza podmiotom inkubowanym (przedsiębiorstwom typu startup) następujące usługi/realizuje na ich rzecz następujące czynności:
(…)
Wszelkie prawa do powstałych materiałów, opracowań, dokumentów, WNiP, itp. w ramach realizowanego projektu przekazywane są na rzecz przedsiębiorstw typu startup i to przedsiębiorstwa typu startup są beneficjentami realizowanego projektu. U Wnioskodawcy (A. Sp. z o.o.) nie pozostaje żadna wartość w związku z realizowanym projektem.
Dodatkowo w ramach projektu Wnioskodawca otrzymuje dofinansowanie na:
1)Zatrudnienie Specjalisty ds. rozliczania, który w ramach projektu odpowiada za prace administracyjne związane z realizacją i rozliczaniem projektu - zatrudnienie w oparciu o umowę o pracę.
2)Pokrycie kosztów pośrednich, rozliczanych stawką ryczałtową w wysokości 15% liczonych od sumy wynagrodzeń zatrudnionych na podstawie umowy o pracę: Managerów Inkubacji oraz Specjalisty ds. rozliczania.
3)Realizację procesu oceny projektów, które przyjmowane są do inkubacji realizowanej w ramach projektu - realizacja przez osobę fizyczną na podstawie umowy zlecenie.
Wszystkie ww. dodatkowe czynności realizowane są tylko i wyłącznie w związku z realizowanym projektem.
Wnioskodawca jednocześnie zauważa, iż realizacja projektu nie jest związana z komercyjną działalnością Wnioskodawcy. Wnioskodawca wraz z pozostałymi Partnerami poprzez realizację projektu realizuje cele polityki społeczno-gospodarczej Państwa. Realizacja projektu jest również obłożona dużą ilością warunków, które wynikają m.in. z Programu Operacyjnego (…); Wytyczne w zakresie kwalifikowalności wydatków w Programie Operacyjnym (…).
Wnioskodawca zauważa, iż również same przedsiębiorstwa typu startup mają przez wzgląd na udział w realizowanym projekcie narzucone obostrzenia, które nie pozwalają im na wolnorynkowe prowadzenia działalności. Są to m.in. takie zagadnienia jak konieczność prowadzenia działalności w (…).
W związku z realizacją projektu Wnioskodawca nabywa towary i usługi wskazane w pkt. 2 powyżej określone jako:
- Usługi podstawowe: Obsługa księgowa, Obsługa podatkowa, Obsługa prawne
- Usługi specjalistyczne - wszystkie usługi
- Realizacja procesu oceny projektów, które przyjmowane są do inkubacji realizowanej w ramach projektu.
Są to usługi/czynności, których beneficjentem są wyłącznie przedsiębiorstwa typu startup. Wszelkie prawa do powstałych w wyniku realizowanego projektu materiałów, opracowań, dokumentów, WNiP, itp. przekazywane są przedsiębiorstwu typu startup.
W związku z realizacją projektu Wnioskodawca ponosi też dodatkowe koszty takie jak: obsługa księgowa realizowanego projektu, pokrycie kosztów obsługi kadrowej osób zatrudnionych przy realizowanym projekcie, koszty zapewnienia powierzchni biurowej i wyposażenia stanowisk pracy osób zatrudnionych przy realizowanym projekcie, które pokrywane są przez Wnioskodawcę ze środków własnych, a które częściowo są pokrywane z kosztów pośrednich otrzymywanych w formie ryczałtowych kosztów pośrednich.
Wszystkie Usługi podstawowe oraz usługi specjalistyczne wskazane w pkt. 2 powyżej świadczone są na rzecz przedsiębiorstw typu startup.
Realizacja procesu oceny projektów, które przyjmowane są do inkubacji realizowanej w ramach projektu realizowana jest dla szerszej grupy podmiotów (pomysłodawców zgłaszających się do programu inkubacji), z której te wybrane zakładają spółki kapitałowe i korzystają z programu inkubacji i usług i czynności wskazanych w pkt 2 powyżej w ramach usług podstawowych i usług specjalistycznych.
Wybór wykonawców usług na rzecz przedsiębiorstw typu startup odbywa się za pośrednictwem bazy konkurencyjności:
(…) co zapewnia rynkowość cen po jakich te usługi są na rzecz przedsiębiorstw typu startup nabywane.
Wnioskodawca zaznacza, że w ramach projektu prowadzona jest szczegółowa ewidencja usług i czynności zrealizowanych w ramach projektu na rzecz przedsiębiorstw typu startup wraz z określeniem ich kosztów. Następnie na tej podstawie przedsiębiorstwo typu startup otrzymuje od Lidera zaświadczenie o otrzymanej pomocy de minimis i to przedsiębiorstwo typu startup staje się beneficjentem pomocy publicznej. Tym samym A. Sp. z o.o. nie jest beneficjentem pomocy publicznej w ramach realizowanego projektu, co potwierdza chociażby brak zaewidencjonowanej takiej pomocy w portalu (...).
Realizacja projektu po stronie Wnioskodawcy jest ściśle uzależniona od otrzymanego dofinansowania. W przypadku braku otrzymanego dofinansowania Wnioskodawca nie realizowałby projektu.
Kwota dotacji w 100% przeznaczana jest na realizację projektu, a beneficjentami dofinansowania i realizowanego projektu są przedsiębiorstwa typu startup.
W przypadku niezrealizowania przedmiotowego projektu (określonych zadań w ramach projektu i konkretnych usług) Wnioskodawca (A. Sp. z o.o.) jest zobowiązany do zwrotu otrzymanych środków pieniężnych.
W przypadku nabywania produktów lub usług w ramach realizowanego projektu, na fakturach jako nabywca figuruje Wnioskodawca. Zgodnie jednak z umowami podpisywanymi z dostawcami prawa co do wyników prac realizowanych w ramach wynagrodzenia na fakturach przechodzą na przedsiębiorstwa typu startup. Wnioskodawca na pokrycie 100% kosztów netto takiej faktury otrzymuje dofinansowanie, a kwotę VAT pokrywa ze środków własnych.
Otrzymane dofinansowanie nie może być przeznaczone na inny projekt niż ten, o którym mowa we wniosku.
Podsumowując należy stwierdzić, że stanowisko w kwestii dotacji zostało wypracowane dość jednolicie i polega ono na przyjęciu, że do podstawy opodatkowania podatkiem VAT wlicza się tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które maja bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy lub świadczenia usługi. Kryterium decydującym o objęciu uzyskanej przez podatnika dotacji podstawą opodatkowania, jest ustalenie, że pochodzące z niej środki finansują (współfinansują) dostawę konkretnych towarów czy świadczenie konkretnych usług, a więc mają bezpośredni wpływ na cenę tych towarów czy usług. Generalnie uznaje się, że do podstawy opodatkowania zalicza się tylko dotacje o charakterze przedmiotowym, a nie te, które mają charakter podmiotowy, i tylko pośrednio wpływają na cenę dostarczanych towarów czy świadczonych usług.
Powyższy pogląd został wypracowany na bazie dyrektyw interpretacyjnych TSUE:
- Jak wskazał Trybunał w wyroku C-144/02, zasada opodatkowania dotacji zmierza do obciążenia podatkiem VAT całej wartości towarów lub usług, a przez to do uniknięcia zmniejszenia przychodu z podatku na skutek przyznania subwencji. Podkreślił, że aby subwencja była uznana za bezpośrednio związaną z ceną danej transakcji, powinna ona być przyznawana konkretnie podmiotowi subwencjonowanemu po to, by dostarczał on określony towar lub wykonywał określoną usługę. Jedynie w tym przypadku subwencja może być uznana za świadczenie wzajemne względem dostawy towaru lub świadczonej usługi, a w związku z tym podlegać opodatkowaniu. Niezbędne jest, by cena, którą ma zapłacić nabywca lub usługobiorca, była ustalona w taki sposób, by zmniejszała się w stosunku odpowiadającym subwencji przyznanej sprzedawcy towarów lub świadczącemu usługi, która stanowiłaby zatem element determinujący cenę, jakiej ten ostatni żąda.
- W wyroku w sprawie C-184/00 Trybunał wskazał, że subwencje związane bezpośrednio z ceną interpretuje się jako obejmujące jedynie subwencje, które stanowią całość lub część wynagrodzenia za dostawę towarów lub świadczenie usług i które są płacone przez stronę trzecią sprzedawcy lub dostawcy (zob. np. wyrok).
- W wyroku w sprawie C-353/00 Trybunał wskazał, że niezależnie od tego, czy dofinansowanie spełnia warunek bezpośredniego związku z ceną, czy też nie spełnia takiego warunku, zwiększać będzie podstawę opodatkowania, jeśli osoba trzecia (także organ władzy publicznej) wpłaca pewną kwotę pieniędzy na poczet usług świadczonych na rzecz osoby fizycznej.
Biorąc pod uwagę zaistniały stan faktyczny należy stwierdzić, że jest on bardzo złożony i wielowątkowy co sprawia realną trudność w prawidłowej ekspozycji argumentów na uzasadnienie stanowiska Spółki wobec opodatkowania dotacji. Niemniej należy uznać, że w świetle:
- opisanych celów projektu z punktu widzenia polityki społeczno-gospodarczej Państwa,
- warunków realizacji projektu (…); Wytyczne w zakresie kwalifikowalności wydatków w Programie Operacyjnym (…),
- obowiązków startupów (Regulamin),
- świadczeń wzajemnych startupów (Umowa z Liderem),
- charakteru powiązania startupów ze Spółką,
- charakteru podejmowanych w jego ramach zadań,
- zasad rozliczenia udzielonej dotacji szczegółowo opisanych w umowie z Liderem (zał. 3 do umowy).
Powyższe, Wnioskodawca proponuje zderzyć z podstawowym problemem, który trzeba rozstrzygnąć, a mianowicie czy w ogóle mamy do czynienia z usługą w rozumieniu ustawy VAT. Utrwalone praktyki interpretacyjne wskazują, że aby mówić o usłudze VAT:
·musi istnieć związek prawny między usługodawcą i usługobiorcą, w ramach którego następuje świadczenie wzajemne - a zatem między usługodawcą i usługobiorcą musi istnieć stosunek zobowiązaniowy w ramach którego, jeden z podmiotów jest zobowiązany względem drugiej strony do spełnienia określonego świadczenia polegającego na działaniu lub zaniechaniu jakiegoś działania. W stosunku zobowiązaniowym można zidentyfikować podmiot wykonujący usługi oraz podmiot będący beneficjentem tych usług,
·wynagrodzeń otrzymanych przez usługodawcę ma stanowić wartość przekazaną w zamian za usługi świadczone na rzecz usługobiorcy,
otrzymana przez Spółkę dotacja nie podlega opodatkowaniu VAT.
Należy zatem stwierdzić, że specyfika projektu, role przypisane poszczególnym uczestnikom i ich wzajemne relacje oraz specyfika rozliczania ponoszonych w projekcie kosztów nie wypełniają definicji odpłatnego świadczenia usług w rozumieniu ustawy VAT w relacji Spółka - startup.
Pomocne w sprawie mogą być wyroki:
- WSA w Rzeszowie z dnia 13 czerwca 2019 r. sygn. akt I SA/Rz 269/19,
- WSA w Łodzi w wyroku z dnia 30 maja 2019 r. sygn. akt I SA/Łd 83/19,
- WSA w Gdańsku z dnia 16 kwietnia 2019 r. sygn. akt I SA/Gd 441/19,
- WSA w Poznaniu z dnia 6 marca 2019 r. sygn. akt I SA/Po 1037/18,
- NSA z dnia 13 lutego 2019 r. I FSK 593/17,
- WSA w Rzeszowie z dnia 6 listopada 2018 r. sygn. akt I SA/Rz 800/18,
- NSA w wyroku z dnia 22 marca 2018 r., sygn. I FSK 546/16,
- NSA z dnia 27 września 2018 r. sygn. akt I FSK 1876/16,
- NSA z dnia 12 kwietnia 2018 r. sygn. akt I FSK 2056/17,
- NSA z dnia 15 listopada 2018 r. sygn. akt I FSK 1947/16,
- NSA z 12 kwietnia 2018 r. sygn. akt I FSK 2056/17,
- NSA z 5 lutego 2015 r. sygn. akt I FSK 821/13,
- WSA Warszawie w wyroku z dnia 5 kwietnia 2017 r., sygn. III SA/Wa 873/16,
- NSA z 5 lutego 2015 r. sygn. akt I FSK 821/13,
- NSA z dnia 14 lipca 2016 sygn. akt I FSK 773/16,
- TSUE z dnia 3 marca 1994 r. w sprawie C-16/93,
- TSUE w wyroku z dnia 1 kwietnia 1982 r. w sprawie C-89/81,
- TSUE w wyroku z dnia 5 lutego 1980 r. w sprawie C-154/80.
Pytania
1)Czy otrzymane przez Partnera dofinansowanie na pokrycie wydatków kwalifikowanych realizowanego projektu nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług - VAT, bowiem Partner jest tylko podmiotem pośredniczącym a nie beneficjentem usług, które nabywa na rzecz startupów?
2)Czy z tytułu otrzymania środków pieniężnych Wnioskodawca jest zobowiązany do rozliczania podatku należnego i wystawiania faktur VAT na rzecz startupów w przypadku przekazania na ich rzecz usług objętych Projektem?
3)Czy w przypadku stwierdzenia, że środki pieniężne otrzymane przez Partnera od B. stanowią obrót podlegający opodatkowaniu VAT - Partnerowi przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od faktur zakupowych, dotyczących wydatków ponoszonych w ramach Projektu i czy po stronie Wnioskodawcy powstaje obowiązek wystawienia faktury VAT?
Państwa stanowisko w sprawie
Otrzymane dofinansowanie nie stanowi obrotu podlegającego opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.; dalej: ustawa o VAT) w art. 5 ust. 1 pkt 1 stanowi, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Zgodnie z definicjami zawartymi - odpowiednio - w art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy o VAT:
- przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel;
- przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
- przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
- zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
- świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Z przytoczonych przepisów wynika, że o świadczeniu usługi w rozumieniu ustawy o VAT może być mowa tylko wówczas, gdy usługa jest skonkretyzowana w zakresie jej odbiorcy, tzn. dane świadczenie realizowane jest na rzecz konkretnego podmiotu (konsumenta, odbiorcy). To oznacza, że świadczenie usług podlega opodatkowaniu VAT, o ile wykonywane jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Odnośnie zaś wymienionego w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT warunku odpłatności świadczenia uznać trzeba, że pomiędzy czynnością świadczenia (w postaci dostawy towarów lub świadczenia usług) a płatnością musi zachodzić bezpośredni związek tego rodzaju, że możliwe jest stwierdzenie, że płatność następuje w zamian za realizację świadczenia.
Zgodnie z dyspozycją art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika. Stąd też dla uznania, że dana dotacja (subwencja lub inna dopłata) podlega opodatkowaniu konieczne jest wykazanie jej bezpośredniego związku z ceną.
W wyroku C-184/00 Trybunał Sprawiedliwości UE wskazał, że subwencja (dotacja) będzie traktowana jako zapłata, jeśli stanowi całość lub część wynagrodzenia za dostawę towarów lub świadczenie usług, i która jest wypłacana przez podmiot trzeci w stosunku do sprzedawcy lub świadczącego. Przy czym, w celu ustalenia, czy dotacja stanowi wynagrodzenie, cena towarów i usług musi, co do zasady, być ustalana nie później, niż w momencie zdarzenia podlegającego opodatkowaniu. Zobowiązanie do zapłaty dotacji dokonane przez osobę, która jej udziela, rodzi korelat, jakim jest prawo beneficjenta do jej otrzymania, ponieważ dokonał on dostawy podlegającej opodatkowaniu. Ten związek pomiędzy dotacją a ceną musi być jednoznacznie widoczny na podstawie indywidualnej analizy okoliczności stanowiących podstawę wypłaty tego wynagrodzenia. Z drugiej strony nie jest konieczne, aby cena towarów lub usług bądź część tej ceny została ustalona. Wystarczy, by możliwe było jej ustalenie. Cena, jaką płaci nabywca, musi być ustalana w taki sposób, że zmniejsza się ona w proporcji do dotacji przyznanej sprzedawcy towarów lub świadczącemu usługi, co zatem stanowi element ustalenia ceny, jakiej żąda ten ostatni. Nie jest konieczne, by dotacja odpowiadała bezpośrednio zmniejszeniu ceny dostarczanych towarów, wystarczy, by relacja pomiędzy zmniejszeniem ceny a dotacją, która może być wyrażona ryczałtowo, była istotna.
Z kolei w wyroku C-353/00 Trybunał Sprawiedliwości UE wskazał, że niezależnie od tego, czy dofinansowanie spełnia warunek bezpośredniego związku z ceną, czy też nie spełnia takiego warunku, zwiększać będzie podstawę opodatkowania, jeśli osoba trzecia (w tym organ władzy publicznej) wpłaca pewną kwotę pieniędzy na poczet usług świadczonych na rzecz osoby fizycznej.
Mając na uwadze powyższe przesłanki i odnosząc je do przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego, należy zauważyć, że przedmiotowa dotacja, którą Partner otrzymuje jako pośrednik, nie stanowi czynności podlegającej opodatkowaniu VAT, bowiem Partner nigdy nie jest beneficjentem otrzymanego wsparcia w jakiejkolwiek postaci - tj. ani nie otrzymuje środków pieniężnych ani usług.
W powyższym zakresie nie istnieje związek pomiędzy faktem otrzymania zapłaty (dotacji) a świadczeniem skonkretyzowanych usług lub dostawy towarów na rzecz konkretnych podmiotów. Do podstawy opodatkowania podatkiem VAT nie będzie się zatem wliczać kwoty dotacji, która finansować będzie zaplanowane w Projekcie zadania w zakresie: organizacji panelu ekspertów; realizacji usług eksperckich i doradczych wyłącznie w zakresie oceny zgłoszonych do Projektu pomysłów (aplikacji); organizacji dedykowanych wydarzeń startupowych (na rzecz pozyskania podmiotów do udziału w projekcie i/lub zachęcenia do zawarcia umów inkubacji); wynagrodzenia personelu zarządzającego projektem u Lidera i Partnerów; działań informacyjnych i edukacyjnych; kosztów pośrednich Projektu.
W ramach dotacji sfinansowane zostaną także świadczenia na rzecz nowo powstałych podmiotów gospodarczych, tj. spółek z o.o. założonych w ramach Projektu (działania określone w pkt 2 wyliczenia kategorii zadań Projektu). Z częścią takich podmiotów zostanie zawarta umowa inkubacji, określająca zakres świadczonego wsparcia w ramach pomocy de minimis. Pomoc ta dotyczy: organizacji warsztatów i szkoleń z zakresu wystąpień publicznych oraz przygotowania prezentacji na sesje pitchingowe; obsługi księgowej; obsługi prawnej; doradztwa podatkowego; podstawowego wsparcia marketingowego w zakresie opracowania elementów identyfikacji korporacyjnej; specjalistycznych usług związanych z opracowaniem produktu; doradztwa managerów inkubacji i ekspertów (kwota wynagrodzeń); udziału w międzynarodowych wydarzeniach przedsiębiorstw typu startup - misja gospodarcza do USA. Powyższe usługi będą świadczone przedsiębiorcom w ramach pomocy de minimis na mocy Rozporządzenia Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis. Dz. Urz. UE L 352 z 24 grudnia 2013 r. Podmiot korzystający z usługi nie poniesie odpłatności za nią, ale otrzyma zaświadczenie o udzielonej pomocy de minimis na kwotę realnej rynkowej wartości usługi. Przedsiębiorca nie dostaje więc usługi za darmo ani po obniżonej cenie. Otrzymanie zaświadczenia o udzielonej pomocy de minimis potwierdza, że usługa została wykonana po cenie rynkowej. Zgodnie z powyższym Rozporządzeniem określony został pułap pomocy de minimis, którą jedno przedsiębiorstwo może otrzymywać przez okres trzech lat - jest to 200.000 EUR. Wartość pomocy w tej wysokości uznaje się za dozwoloną, niezakłócającą konkurencji ani niegrożącej jej zakłóceniem. Dla przedsiębiorcy uzyskanie pomocy w ramach przedmiotowego projektu oznacza zmniejszenie limitu pomocy, którą może otrzymać w okresie trzyletnim. Dotacja nie daje więc przedsiębiorcy żadnej dodatkowej korzyści. Pomoc de minimis jest przewidziana przepisami prawa i nie jest zależna od otrzymanej przez podmiot świadczący usługi wsparcia dotacji.
Jako, że subwencje bezpośrednio wpływające na cenę transakcji podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, a inne subwencje (dotacje) nie są wliczane do podstawy opodatkowania, uznać należy, że przedsiębiorca otrzymując zaświadczenie o otrzymanej pomocy de minimis na kwotę rzeczywistej rynkowej wartości usługi, z której korzysta w ramach realizacji przedmiotowego Projektu, sfinansowanej z wykorzystaniem dotacji, ponosi tym samym pełny koszt otrzymanej usługi, a dotacja ta nie wpływa na cenę usługi dla ostatecznego odbiorcy (przedsiębiorcy). Bowiem przedsiębiorca, który wykorzysta limit 200.000 EUR pomocy de minimis w okresie trzyletnim, nie może ubiegać się o pomoc przekraczającą ustalony limit. Z powyższych względów pozyskana na realizację Projektu dotacja, w części służącej sfinansowaniu świadczeń/usług na rzecz nowo powstałych podmiotów gospodarczych również nie będzie wliczać się do podstawy opodatkowania podatkiem VAT. Otrzymana kwota dotacji nie będzie stanowiła obrotu zwiększającego podstawę opodatkowania podatkiem VAT, gdyż zostanie ona przyznana - zgodnie z umową o dofinansowanie Projektu - na pokrycie kosztów realizacji niekomercyjnego Projektu i będzie stanowiła wyłącznie formę dofinansowania zadań określonych we wniosku o dofinansowanie Projektu. Zaznaczenia wymaga, że przedmiotem umowy o dofinansowanie jest Projekt, a nie zlecenie Beneficjentowi świadczenia usług. Otrzymywana dotacja zatem nie będzie stanowić formy dopłaty do ceny realizowanych, czy to przez Lidera Projektu, czy też przez Partnerów Projektu usług, czy też rekompensaty z powodu obniżenia przez nich ceny (tak też w wyroku WSA we Wrocławiu z 3 października 2018 r., I SA/Wr 497/18, LEX nr 2567133).
W związku z ich realizacją ponoszone są koszty personelu zarządzającego projektem, a także koszty pośrednie. W powyższym zakresie nie istnieje związek pomiędzy faktem otrzymania zapłaty (dotacji) a świadczeniem skonkretyzowanych usług lub dostawy towarów na rzecz konkretnych podmiotów, o którym mowa w art. 29a ust. 1 ustawy o VAT. Do podstawy opodatkowania podatkiem VAT nie będzie się zatem wliczać kwoty dotacji, która finansować będzie zaplanowane w Projekcie zadania w zakresie: organizacji panelu ekspertów; realizacji usług eksperckich i doradczych wyłącznie w zakresie oceny zgłoszonych do Projektu pomysłów (aplikacji); organizacji dedykowanych wydarzeń startupowych (na rzecz pozyskania podmiotów do udziału w projekcie i/lub zachęcenia do zawarcia umów inkubacji); wynagrodzenia personelu zarządzającego projektem u Lidera i Partnerów; działań informacyjnych i edukacyjnych; kosztów pośrednich Projektu.
Jeśli stanowisko Wnioskodawcy zaprezentowane przy ocenie stanu prawnego dotyczącego pytania nr 1 w oparciu o Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis, Dz. Urz. UE L 352 z 24 grudnia 2013 r., jest nieprawidłowe, to - zdaniem Wnioskodawcy - dotacja będzie się wliczać do podstawy opodatkowania podatkiem VAT wyłącznie w tej części (kwocie), w której finansować będzie skonkretyzowane świadczenia, tj. usługi na rzecz nowo powstałych podmiotów gospodarczych, tj. spółek z o.o. założonych w wyniku wcześniejszego zakwalifikowania zgłoszonych do Projektu pomysłów biznesowych (działania określone w pkt 2 wyliczenia kategorii zadań Projektu: Indywidualne wsparcie rozwoju innowacyjnych pomysłów biznesowych przedsiębiorstw typu startup). Z częścią takich podmiotów (co najmniej z 220 spółkami z o.o.) zostanie zawarta umowa inkubacji określająca zakres świadczonego wsparcia w ramach pomocy de minimis.
Jeżeli otrzymana dotacja zostanie uznana za czynność podlegającą opodatkowaniu VAT, to należy przyjąć, że kwota dotacji jest kwotą brutto i w niej mieści się podatek należny, czyli tzw. rozliczenie „w stu”.
Zatem Wnioskodawca nie jest zobowiązany do wystawiania faktur bowiem nie ma żadnego tytułu prawnego do wystawienia faktur na rzecz startupów.
Podatnikiem bowiem jest ten podmiot, który:
- wykonuje w ramach realizacji Projektu odpłatne świadczenia w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, w tym świadczenia (usługi), za które płatność przybiera formę dotacji;
- otrzymał zapłatę za realizację skonkretyzowanych usług.
Wnioskodawca w ramach realizacji zadań polegających na świadczeniu przez niego skonkretyzowanych usług na rzecz przedsiębiorców finansowanych otrzymywaną dotacją, nie będzie występował w roli podatnika podatku VAT.
Partnerzy Projektu bowiem nie są i zgodnie z umową o dofinansowanie Projektu nie mogą być jego podwykonawcami. Z powyżej przywołanych regulacji wynika, że kwota dotacji (poszczególnych zaliczek), która wliczana jest do podstawy opodatkowania, powinna być traktowana jako kwota brutto, tj. zawierająca w sobie podatek VAT. To oznacza, że obliczając należny podatek VAT należy zastosować metodę liczenia „w stu”, gdzie kwota będąca podstawą wyliczenia jest kwotą brutto (dotacja/zaliczka, która finansuje świadczenie usług na rzecz przedsiębiorców) i zawiera w sobie podatek VAT.
Zatem obliczenie podatku należnego od kwoty dotacji stanowiącej pokrycie ceny usług świadczonych dla przedsiębiorców powinno się odbywać zgodnie ze wzorem zawartym - odpowiednio - w art. 106e ust. 7 lub 106f ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT.
Zgodnie z dyspozycją art. 106b ust. 1 ustawy o VAT, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą
- sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;
- sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju i sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
- wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
- otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4.
Wnioskodawca nie spełnia przesłanki do bycia podatnikiem VAT, zatem nie jest zobowiązany do wystawienia stosownych faktur na rzecz startupów, bowiem nie posiada żadnych umów ze startupami.
Mając na uwadze powyższe oraz opisany stan przyszły uzasadnione jest twierdzenie, że jeśli dotacja, którą zostaną sfinansowane wydatki na realizację zadań Projektu, nie będzie stanowiła podstawy opodatkowania podatkiem VAT, jednostce nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, dotyczącego zakupów realizowanych w ramach Projektu. Jeżeli natomiast dotacja ta będzie wliczana do podstawy opodatkowania, to przysługiwać będzie odliczenie w zakresie, w jakim zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Interpretacja indywidualna
Rozpatrzyłem Państwa wniosek - 20 kwietnia 2021 r. wydałem interpretację indywidualną znak 0114-KDIP4-1.4012.4.2021.2.PS, w której uznałem Państwa stanowisko za nieprawidłowe w zakresie:
- uznania, iż otrzymane dofinansowanie na pokrycie wydatków kwalifikowalnych realizowanego Projektu nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług,
- obowiązku rozliczenia podatku należnego z tytułu otrzymanych środków wyłącznie w części, w której finansować będzie skonkretyzowane świadczenia, tj. usługi na rzecz nowo powstałych podmiotów gospodarczych (spółek z o.o.),
- braku obowiązku wystawienia faktur VAT na rzecz nowo powstałych podmiotów gospodarczych z tytułu przekazania usług objętych Projektem,
oraz za prawidłowe w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur zakupowych, dotyczących wydatków ponoszonych w ramach realizowanego Projektu.
Interpretację doręczono Państwu 20 kwietnia 2021 r.
Skarga na interpretację indywidualną
12 maja 2021 r. wnieśli Państwo skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie. Skarga wpłynęła do mnie 12 maja 2021 r.
Wnieśli Państwo o:
1)uchylenie zaskarżonej Interpretacji w całości,
2)zasądzenie na rzecz skarżącej kosztów postępowania procesowego według norm przepisanych.
Postępowanie przed sądami administracyjnymi
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę na interpretację - wyrokiem z 19 listopada 2021 r. sygn. akt III SA/Wa 1257/21.
Wnieśli Państwo skargę kasacyjną od tego wyroku do Naczelnego Sądu Administracyjnego.
Naczelny Sąd Administracyjny - wyrokiem z 1 lutego 2023 r. sygn. akt I FSK 650/22 uchylił zaskarżony wyrok w całości i przekazał sprawę Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Warszawie do ponownego rozpoznania.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uchylił zaskarżoną interpretację - wyrokiem z 15 września 2023 r. sygn. akt III SA/Wa 1515/23.
Od tego wyroku wniosłem skargę kasacyjną do Naczelnego Sądu Administracyjnego.
Naczelny Sąd Administracyjny - wyrokiem z 21 marca 2024 r. sygn. akt I FSK 53/24 oddalił skargę kasacyjną.
Wyrok z 15 września 2023 r. sygn. akt III SA/Wa 1515/23, który uchylił zaskarżoną interpretację indywidualną jest prawomocny od 21 marca 2024 r.
Data doręczenia wyroku 4 lipca 2024 r.
Ponowne rozpatrzenie wniosku - wykonanie wyroku
Zgodnie z art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935):
Ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie organy, których działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania było przedmiotem zaskarżenia, a także sądy, chyba że przepisy prawa uległy zmianie.
Wykonuję obowiązek, który wynika z tego przepisu, tj.:
- uwzględniam ocenę prawną i wskazania dotyczące postępowania, które wyraził Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oraz Naczelny Sąd Administracyjny w ww. wyrokach;
- ponownie rozpatruję Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej - stwierdzam, że stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 106 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (…) podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Jak stanowi art. 8 ust. 2a ustawy:
W przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.
Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w rozumieniu art. 7 ustawy. Zauważyć również należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.
Zatem czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.
Ponadto opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług będzie podlegało tylko to świadczenie (dostawa lub usługa), w przypadku którego istnieje konsument, tj. odbiorca świadczenia odnoszący z niego choćby potencjalną korzyść. Dopóki nie istnieje podmiot, który odnosiłby lub powinien odnosić konkretne korzyści o charakterze majątkowym związanym z danym świadczeniem, dopóty świadczenie to nie będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wówczas, gdy są wykonywane odpłatnie (z wyjątkiem przypadków ściśle określonych w art. 7 ust. 2 oraz w art. 8 ust. 2 ustawy).
Odpłatność oznacza wykonanie czynności (dostawy towarów oraz świadczenia usług) za wynagrodzeniem. W znaczeniu potocznym wynagrodzenie to zapłata za pracę, należność. Natomiast odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny. Zatem pod pojęciem odpłatności rozumieć należy prawo podmiotu sprzedającego towar lub świadczącego usługę do żądania od nabywcy towaru, odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego).
Przepisy dotyczące funkcjonowania podatku VAT w krajach członkowskich Unii Europejskiej podlegają harmonizacji na zasadach określonych w dyrektywie 2006/112/WE/Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11 grudnia 2006 r. str. 1 ze zm.), zwanej dalej „Dyrektywą 2006/112/WE”. Uszczegółowieniem zasad obowiązywania i funkcjonowania podatku VAT określonych w Dyrektywie są wyroki Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
Kwestia odpłatności była wielokrotnie przedmiotem rozstrzygnięć TSUE. W dorobku orzecznictwa Trybunału przyjmuje się, że odpłatność ma miejsce wtedy, gdy istnieje bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług a otrzymanym wynagrodzeniem, przy czym wynagrodzenie jakkolwiek musi być wyrażone w pieniądzu, to jednak nie musi być w tej formie dokonane.
Na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług bez znaczenia pozostaje to, czy kwota uzyskanego wynagrodzenia (cena) została skalkulowana tak, że stanowi tylko koszt wytworzenia towaru lub wykonania usługi, czy została powiększona także o zysk sprzedającego. Odpłatność określana jest przez strony umowy i jeśli strony ustalą zapłatę, wówczas wykonane świadczenie staje się odpłatne. Przepisy nie określają formy zapłaty, zatem wynagrodzenie (zapłata) może mieć postać zarówno świadczenia pieniężnego, jak i rzeczowego (określonego w naturze), np. w przypadku dostawy towaru w zamian za świadczenie usługi czy też w sytuacji zamiany towarów bądź usług.
Aby dana czynność (świadczenie) podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym pomiędzy świadczoną usługą a świadczeniem wzajemnym. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia. Wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia. W przypadku istnienia świadczenia wzajemnego otrzymanego przez świadczącego usługę, należy uznać czynności wykonywane w ramach zawartej umowy za odpłatne świadczenie usług określone w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podlegające opodatkowaniu na zasadach ogólnych.
W myśl art. 15 ust. 1 i 2 ustawy:
1.Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
2.Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Państwa wątpliwości dotyczą braku opodatkowania otrzymanego dofinansowania na pokrycie wydatków kwalifikowalnych realizowanego Projektu.
Mając na uwadze przedstawioną na wstępie analizę przepisów podatkowych należy w pierwszej kolejności rozstrzygnąć, czy dokonywane przez Państwa czynności w ramach realizacji Projektu będą wykonywane przez Państwa w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że podpisali Państwo umowę o partnerstwie z B. (B.) w ramach Programu Operacyjnego (…) (Projekt). Pełnią Państwo rolę Partnera, a B. rolę Partnera wiodącego (Lidera). Projekt wdrożony jest przez B. jako Lidera Projektu we współpracy i z udziałem Partnerów, którzy są zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.
Głównym celem Projektu jest stworzenie warunków sprzyjających zakładaniu oraz rozwijaniu innowacyjnych i technologicznych startupów. Dzięki Projektowi, w województwie (…). W ramach procesu inkubacji startup otrzymuje wsparcie merytoryczne w postaci usług podstawowych oraz specjalistycznych dostosowanych do indywidualnych oczekiwań i potrzeb inkubowanego Startupu. Finansowanie usług, których beneficjentem są zawsze startupy odbywa się za pomocą środków otrzymanych przez Lidera od Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości PARP. Lider następnie dokonuje przelewu zaliczki do Partnera, który nabywa usługi na rzecz startupów. Tym samym Partner nigdy nie korzysta z nabytych usług za środki z PARP, a jedynie jest podmiotem pośredniczącym, tj. najpierw otrzymuje zaliczki pieniężne od Lidera a następnie w całości je wydatkuje na nabywanie usług dla startupów.
Partnerzy współuczestniczą z Liderem w realizacji Projektu, w związku z czym nie mogą i nie pełnią roli podwykonawców Lidera. Obowiązuje w tym zakresie zakaz dokonywania przez Lidera zakupów usług lub towarów u Partnerów Projektu. Pomiędzy Liderem a Partnerami nie będą zachodziły transakcje handlowe (sprzedaży i zakupu).
Otrzymane dofinansowanie ma zapewnić pokrycie kosztów realizacji projektu, za wyjątkiem niekwalifikowalnej kwoty podatku VAT. Beneficjenci, będący przedsiębiorstwami typu startup, otrzymają wsparcie w ramach projektu w ramach pomocy de minimis, nie dokonując fizycznie płatności za usługi wyświadczone na ich rzecz w ramach projektu.
Lider odpowiada za koordynowanie prac i zadań w ramach projektu, w tym w szczególności podpisuje on umowy z przedsiębiorstwami typu startup na realizację procesu inkubacji i na zakończenie inkubacji wystawia przedsiębiorstwom typu startup zaświadczenia o otrzymanej przez nie pomocy de minimis (to przedsiębiorstwa typu startup zgodnie z wystawianymi zaświadczeniami o pomocy de minimis są beneficjentami pomocy publicznej w ramach realizowanego projektu).
Otrzymane dofinansowanie przeznaczają Państwo tylko i wyłącznie na realizację projektu. W ramach projektu dostarczają Państwo podmiotom inkubowanym (przedsiębiorstwom typu startup) usługi/realizują Państwo na ich rzecz czynności: Usługi podstawowe, Usługi specjalistyczne szczegółowo wymienione w opisie sprawy.
Wszelkie prawa do powstałych materiałów, opracowań, dokumentów, WNiP, itp. w ramach realizowanego projektu przekazywane są na rzecz przedsiębiorstw typu startup i to przedsiębiorstwa typu startup są beneficjentami realizowanego projektu. U Państwa (nie pozostaje żadna wartość w związku z realizowanym projektem.
Dodatkowo w ramach projektu otrzymują Państwo dofinansowanie na: zatrudnienie Specjalisty ds. rozliczania, pokrycie kosztów pośrednich, rozliczanych stawką ryczałtową, realizację procesu oceny projektów, które przyjmowane są do inkubacji realizowanej w ramach projektu.
Realizacja projektu nie jest związana z Państwa komercyjną działalnością. Wraz z pozostałymi Partnerami poprzez realizację projektu realizują Państwo cele polityki społeczno-gospodarczej Państwa.
Realizacja projektu po Państwa stronie jest ściśle uzależniona od otrzymanego dofinansowania. W przypadku braku otrzymanego dofinansowania nie realizowaliby Państwo projektu. Kwota dotacji w 100% przeznaczana jest na realizację projektu, a beneficjentami dofinansowania i realizowanego projektu są przedsiębiorstwa typu startup.
W przypadku niezrealizowania przedmiotowego projektu (określonych zadań w ramach projektu i konkretnych usług) zobowiązani są Państwo do zwrotu otrzymanych środków pieniężnych. W przypadku nabywania produktów lub usług w ramach realizowanego projektu, figurują Państwo na fakturach jako nabywca. Zgodnie jednak z umowami podpisywanymi z dostawcami prawa co do wyników prac realizowanych w ramach wynagrodzenia na fakturach przechodzą na przedsiębiorstwa typu startup. Na pokrycie 100% kosztów netto takiej faktury otrzymują Państwo dofinansowanie, a kwotę VAT pokrywają Państwo ze środków własnych. Otrzymane dofinansowanie nie może być przeznaczone na inny projekt niż ten, o którym mowa we wniosku.
Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 21 marca 2024 r. sygn. akt I FSK 53/24 zapadłym w Państwa sprawie wskazał, że:
Niewątpliwie w rozpoznawanej sprawie środki europejskie w postaci dotacji z PARP, przekazywane do Lidera (B. sp. z o.o.), materializują się w postaci usług świadczonych przez spółkę na rzecz startupów. Istotnym jest jednak, że otrzymane dofinansowanie ma zapewnić pokrycie kosztów realizacji Projektu, za wyjątkiem niekwalifikowalnej kwoty podatku VAT. Beneficjenci, będący przedsiębiorstwami typu startup, otrzymujący wsparcie w ramach Projektu, korzystają w tej sytuacji z pomocy publicznej de minimis. Tym samym niniejsza forma tak realizowanego dofinansowania ma de facto charakter pomocy publicznej de minimis. Nie można jej w tej sytuacji uznać za mającą charakter działalności gospodarczej, gdyż działanie Lidera i pośredniczącej w tej formie finansowania dotacji publicznej spółki, nie ma charakteru ekonomicznego. Nie chodzi bowiem w przypadku tego finansowania o generowanie kolejnych dochodów lub maksymalizację zysków, gdyż na pierwszym planie stoją względy interesu ogólnego (pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom) na korzyść wszystkich. Działanie takie nie jest charakterystyczne dla typowego podatnika prowadzącego działalność gospodarczą, który poniesione koszty świadczenia powiększa o marżę zysku, a ponadto w ramach określonej działalności konkuruje z innymi usługodawcami (dostawcami). Tymczasem wnioskodawca jednoznacznie w tej sprawie podkreślał, że realizacja Projektu nie jest związana z jego komercyjną działalnością, gdyż wraz z pozostałymi Partnerami poprzez realizację Projektu realizuje cele polityki społeczno-gospodarczej państwa. Nie można się przy tym zgodzić ze skarżącym organem, że strona świadcząc na rzecz konkretnych beneficjentów zindywidualizowane usługi, otrzymuje za to wynagrodzenie od osoby trzeciej. To „wynagrodzenie”, stanowi bowiem jedynie zwrot kosztów usług poniesionych na rzecz startupów, co nie jest charakterystyczne dla działalności gospodarczej, mające na celu generowanie zysku.
Zwrócić przy tym należy uwagę, że w przypadku niezrealizowania przedmiotowego Projektu (określonych zadań w ramach Projektu i konkretnych usług) wnioskodawca jest zobowiązany do zwrotu otrzymanych środków pieniężnych, co również nie jest elementem swoistym dla działalności gospodarczej, lecz dla działalności w sferze publicznej, będącej pod kontrolą publiczną.
W tej sytuacji, realizacja usług takich jak w tej sprawie, finansowanych po kosztach z dotacji publicznych w ramach realizacji pomocy publicznej de minimis dla określonej grupy przedsiębiorców, jako niemająca charakteru działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 u.p.tu., nie podlega opodatkowaniu VAT na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 u.p.t.u. W konsekwencji otrzymane na ten cel dofinansowanie ze środków publicznych nie może być rozważane jako podstawa opodatkowania, o której mowa w art. 29a ust 1 u.p.t.u.
Analizując przedstawiony przez Państwa opis sprawy - zgodnie z dyspozycją Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, wyrażoną w wyroku oraz przyjmując argumentację zaprezentowaną przez Naczelny Sąd Administracyjny - należy uznać, że w okolicznościach wskazanych we wniosku, w ramach realizacji czynności, o których mowa w Projekcie, nie działają Państwo w sferze gospodarczej i nie można uznać Państwa za podatnika VAT prowadzącego działalność gospodarczą w stosunku do działań na rzecz startupów.
Skoro wykonując czynności z zakresu Projektu nie prowadzą Państwo działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, to czynności te nie podlegają opodatkowaniu VAT na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.
W związku uznaniem Państwa stanowiska w odniesieniu do pytania oznaczonego we wniosku nr 1 za prawidłowe, odstąpiłem od oceny stanowiska w zakresie pytania nr 2 i 3 , ponieważ oczekiwali Państwo odpowiedzi na te pytania w przypadku uznania Państwa stanowiska w zakresie pytania oznaczonego nr 1 za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).