Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - null

ShutterStock

Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - 0114-KDIP4-1.4012.453.2024.2.MK

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

30 sierpnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 30 sierpnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „(…)”. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 1 października 2024 r. (wpływ 1 października 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca (…) utworzony został na mocy Rozporządzenia (…) (dalej Wnioskodawca). Wnioskodawca jest (…).

Wnioskodawca posiada osobowość prawną i jest czynnym podatnikiem VAT.

Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności komercyjnej (podlegającej, co do zasady opodatkowaniu) nie wykonuje czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług, za wyjątkiem sprzedaży szkoleń finansowanych ze środków publicznych oraz wynajmu lokali mieszkalnych dla pracowników. Przychodami Wnioskodawcy są również otrzymywane subwencje i dotacje.

W związku z powyższym Wnioskodawca dla celów odliczenia podatku naliczonego, od wydatków mieszanych tj. tych których nie można bezpośrednio przyporządkować do konkretnej kategorii czynności (opodatkowanej VAT/niepodlegającej VAT) stosuje wskaźnik proporcji rocznego obrotu, o którym mowa w art. 90 ust. 2 i 3 ustawy o podatku od towarów i usług (dalej ustawa o VAT).

Głównym przedmiotem działań Wnioskodawcy jest prowadzenie badań naukowych (…).

Program badawczy Wnioskodawcy realizowany jest w (…) zakładach (…), które prowadzą badania naukowe, prace badawczo-rozwojowe, wdrożeniowe, upowszechnieniowe i szkolenia. Zakres działania tych zakładów uznano za strategiczny (…).

Zakład Hodowli A

(…)

Zakład Hodowli B

(…)

Zakład Hodowli C

(…)

Zakład Hodowli D

(…)

Zakład Hodowli E

(…)

Zakład Hodowli F

(…)

Zakład G

Prowadzenie prac koncepcyjnych i badań podstawowych (…).

Zakład H

Doskonalenie rozwiązań systemowych (…).

Zakład I

Zastosowanie najnowszych osiągnięć (…).

Zakład J

Realizacja badań dotyczących zagadnień (…).

Wnioskodawca realizuje również zlecone mu przez Ministra (…) zadania ustawowe określone w przepisach o (…).

(…)

Wnioskodawca prowadzi także działalność na zasadach określonych w ustawie z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców, wydzieloną pod względem finansowym i rachunkowym, m.in. w zakresie:

  • sprzedaż - wydawnictwa,
  • sprzedaż - pozostała działalność naukowa - laboratoria,
  • sprzedaż - sympozja, konferencje, szkolenia,
  • sprzedaż - pozostała działalność naukowa - zlecenia obce,
  • sprzedaż - usługi laboratoryjne,
  • sprzedaż - działalność rolnicza,
  • sprzedaż - działalność pozostała,
  • czynsze - lokale mieszkalne,
  • dzierżawa, najem - pozostałe,
  • sprzedaż - hotele i podobne obiekty zakwaterowania,
  • sprzedaż - ośrodek szkoleniowy.

Działalność gospodarcza, o której mowa wyżej, jest prowadzona przez komórki organizacyjne, zgodnie z zakresem ich zadań, określonym w regulaminie organizacyjnym Wnioskodawcy.

Lider Konsorcjum zawarł z Wnioskodawcą oraz z trzema pozostałymi uczestnikami, umowę celem zawiązania konsorcjum, kwalifikującego się jako grupa operacyjna (…) działająca pod nazwą „(…)”. W celu wspólnej realizacji operacji pt. „(…)”, obejmującą przygotowanie i wdrożenie do praktyki innowacji w tym zakresie.

Z punktu Wnioskodawcy umowa konsorcjum została zawarta w ramach prowadzonej działalności naukowej i badawczej, a nie w ramach działalności gospodarczej. Jednostką reprezentującą Konsorcjum - koordynatorem współpracy Członków - jest Lider, którym nie jest Wnioskodawca.

Wnioskodawca, jako Członek Konsorcjum zgodnie z umową konsorcjalną jest zobowiązany w szczególności do:

  • realizacji zadań przypisanych mu zgodnie z wypracowanym opisem operacji zawartym we wniosku o dofinansowanie, obowiązującymi przepisami prawa krajowego i Unii Europejskiej oraz dokumentami projektowymi w szczególności wytycznymi i przewodnikami znajdującymi zastosowanie do środków przyznanych jako dofinansowanie,
  • osiągnięcia założonych celów i wskaźników określonych we wniosku o dofinansowanie, za osiągnięcie których, zgodnie z ustalonym między Stronami podziałem ról i zadań dany, uczestnik Konsorcjum będzie odpowiedzialny,
  • zapewnienia sfinansowania kosztów stanowiących wymagany wkład własny oraz kosztów niekwalifikowanych dla realizacji operacji we własnym zakresie, oraz finansowanie operacji ze środków własnych do czasu otrzymania refundacji lub zaliczki zgodnie z umową o dofinansowanie,
  • wzajemnego informowania się o każdym fakcie, który mógłby mieć wpływ na możliwość prawidłowej realizacji operacji lub osiągniętych celów operacji lub wskaźników projektu,
  • osiągnięcia celów i wskaźników zadeklarowanych we wniosku o dofinansowanie,
  • promowania operacji oraz informowania o osiągniętych rezultatach na każdym etapie jej realizacji.

Strony Konsorcjum ponoszą solidarną odpowiedzialność za prawidłową realizację operacji wobec instytucji przyznającej dofinansowanie.

Każdy z członków konsorcjum jest odpowiedzialny za należyte wykonanie przydzielonych mu do realizacji zadań. W razie niewykonania lub nienależytego wykonania przydzielonych zadań, członek konsorcjum przejmuje odpowiedzialność za uczynienie zadość roszczeniom z tym związanym. W przypadku wezwania przez uprawniony podmiot do zwrotu całości lub części przekazanego dofinansowania wraz z należnymi odsetkami lub do zapłaty kary umownej, korekty finansowej lub jakiejkolwiek innej płatności o charakterze sankcji finansowej za naruszenie przepisów lub procedur obowiązujących przy realizacji operacji, obowiązkiem realizacji powyższych roszczeń finansowych w stosunkach wewnętrznych Konsorcjum, zostanie obciążony ten Członek Konsorcjum, którego działania lub zaniechania doprowadziły do zastosowania takiej sankcji finansowej.

Prawa własności intelektualnej powstałe w ramach realizacji projektu do wyników badań naukowych albo prac rozwojowych stworzone przez członków Konsorcjum wspólnie, będą przysługiwać Konsorcjantom w częściach ustalonych na podstawie odrębnych umów, proporcjonalnie do wielkości wkładu finansowego w postaci poniesionych kosztów kwalifikowanych.

Celem operacji jest opracowanie i wdrożenie innowacyjnej technologii (…). Cel operacji zostanie osiągnięty przy wykorzystaniu zasobów rentownych gospodarczo, produktywnych, konkurencyjnych, niskoemisyjnych oraz przyjaznych dla klimatu i odpornych na jego zmianę. Realizacja operacji przyczyni się do tworzenia pomostów pomiędzy najnowszą wiedzą badawczą, technologią, praktyką i biznesem. Zwiększy się przepływ wiedzy i współpracy między członkami grupy, co umożliwi szerokie rozpowszechnienie i promocję wyników projektu co najmniej w skali kraju. Wyniki opracowania i wdrożenia innowacji zostaną przekazane do wszystkich podmiotów biorących udział w realizacji operacji, które wykorzystają innowację i jej rezultaty w swojej działalności. Jednocześnie wdrożenie innowacji podniesie poziom wiedzy w branży produkcji (…), co skutkować będzie nowymi wdrożeniami rozwiązań w biznesie, publikacjami na temat metod chowu i tworzeniem platform współpracy między nauką, a biznesem. W trakcie realizacji projektu oraz przez okres 5 lat od dnia otrzymania płatności końcowej będzie prowadzona i aktualizowana strona internetowa, na której rezultaty projektu będą nieodpłatnie udostępniane do publicznej wiadomości.

Realizacja projektu została podzielona na dwa etapy:

Etap 1

  • Opracowanie założeń dla (…).
  • Weryfikacja eksperymentalna technologii w skali półtechniki i jej elementów wariantowych. Celem wyboru najlepszego wariantu(ów).
  • Opracowanie korekt dla technologii po jej wdrożeniu w skali półtechniki i przeskalowanie do produkcji rzeczywistej/fermowej.

ETAP2:

  • Weryfikacja eksperymentalna opracowanej technologii w skali rzeczywistej i ocena rezultatów (…).
  • Opracowanie korekt dla technologii po jej wdrożeniu w skali fermowej / Uzyskanie doc. technologii chowu.
  • Promocja operacji.

Rolą Wnioskodawcy jako jednostki naukowej jest nadzór oraz opracowanie i wykorzystanie metody technologii (…), która ma na celu wypracowanie zasad (…). Następnie weryfikacja tej technologii w warunkach eksperymentalnych oraz opracowania korekt.

Rezultaty projektu:

Rezultatem operacji jest innowacyjna technologia (…), a tym samym:

1.Możliwość zmniejszenia ilości (…).

2.Możliwość zaoferowania na rynku produktów (…).

3.Poprawę dobrostanu i zdrowia (…).

4.Zmniejszenie objętości (…).

5.Zmniejszenie zużycia (…).

6.Znaczenie edukacyjne rezultatów operacji -upowszechnienie wyników badań na konferencjach, promocja na targach / stoiskach edukacyjnych, publikacji artykułów na stronie www, w prasie lokalnej.

Wprowadzenie tej innowacyjnej technologii pozwoli na dostarczenie konsumentom (…).

Lider Konsorcjum jako przedstawiciel Członków zawarł Umowę o przyznanie pomocy z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Środki finansowe na realizację Projektu będą przekazywane w formie refundacji przez ARiMR na rachunek bankowy Lidera, a następnie przekazywane za jego pośrednictwem na rachunki bankowe Członków konsorcjum. Lider będzie przekazywał Członkom środki finansowe zgodnie z kosztorysem operacji, harmonogramem płatności oraz harmonogramem wykonania operacji, w terminie 14 dni od daty wpływu środków na rachunek Lidera.

Podstawą do wyliczenia kwoty pomocy do wypłaty są faktycznie i prawidłowo poniesione koszty kwalifikowalne z uwzględnieniem odpowiednich zapisów umowy o przyznanie pomocy, jednak w wysokości nie wyższej niż suma kosztów kwalifikowalnych wykazana dla operacji w zestawieniu rzeczowo-finansowym operacji, stanowiącym załącznik nr 1 do umowy o przyznanie pomocy.

W związku z ponoszonymi wydatkami kwalifikowanymi część tych wydatków będzie opodatkowana podatkiem VAT, tzn. wydatki będą zawierały podatek naliczony, gdyż będą ponoszone na rzecz podatników VAT, którzy opodatkują swoje usługi/towary. Wydatki te będą ściśle powiązane z realizowanym projektem w ramach umowy o przyznanie pomocy. Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu, będą wystawiane na Wnioskodawca.

W związku z tym Wnioskodawca nie planuje osiągać wynagrodzenia za przyznanie prawa do wykorzystania uzyskanych wyników realizacji projektu.

Projekt jest realizowany w ramach działalności badawczej i naukowej, a nie komercyjnej Wnioskodawcy. Wnioskodawca nie planuje również osiągać innych przychodów w związku z realizacją opisanego projektu, tzn. wyniki prac projektu nie będą przez niego bezpośrednio komercjalizowane.

Pytanie

Czy na tle tak przedstawionego stanu faktycznego, zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy o VAT Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do pomniejszenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją projektu, których koszt zakupu sfinansowany zostanie ze środków otrzymanej dotacji na podstawie umowy o przyznanie pomocy?

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy o VAT Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do pomniejszenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją projektu, których koszt zakupu sfinansowany zostanie ze środków otrzymanej dotacji na podstawie umowy o przyznanie pomocy.

Uzasadnienie

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. Zgodnie z ww. przepisem, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  • nabycia towarów i usług,
  • dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W ocenie Wnioskodawcy fakt, iż w przedstawionym stanie faktycznym występuje on jako jednostka przeprowadzająca jedynie prace badawcze, a wyniki tych prac nie będą przez niego bezpośrednio komercjalizowane. Wnioskodawca dokona publikacji wykonanych przez siebie badań i ich wyników i nie uzyska żadnego wynagrodzenia za licencję lub przeniesienie części praw autorskich majątkowych lub praw własności przemysłowej jakie może, ale nie musi wystąpić.

Należy podkreślić, że środki otrzymane przez Wnioskodawcę na realizację Projektu są przeznaczone de facto wyłącznie na pokrycie kosztów badań naukowych. W świetle powyższego brak jest uzasadnionych przesłanek do skorzystania przez Wnioskodawcę z prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego na fakturach związanych z realizacją projektu finansowanego w ramach umowy o przyznanie pomocy. Jak wskazano bowiem w przepisie art. 86 ustawy o VAT, ustawodawca zezwolił na odliczenie podatku naliczonego wyłącznie w zakresie, w jakim towary i usługi służą wykonywaniu czynności opodatkowanych. Odliczyć można zatem w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi a takimi są niekomercyjnie prowadzone badania naukowe.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.) – zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje gdy:

  • podatek odlicza podatnik podatku od towarów i usług,
  • towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Warunkiem, który daje podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług, których nie będzie wykorzystywał do wykonywania czynności opodatkowanych (czyli czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi).

Art. 88 ustawy zawiera listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Tylko podatnik podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej ma prawo do odliczenia podatku.

Art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ - jak Państwo wskazali - w trakcie realizacji projektu oraz przez okres 5 lat od dnia otrzymania płatności końcowej będzie prowadzona i aktualizowana strona internetowa, na której rezultaty projektu będą nieodpłatnie udostępniane do publicznej wiadomości. Wskazali Państwo, że projekt jest realizowany w ramach działalności badawczej i naukowej, a nie komercyjnej. Nie planują Państwo również osiągać innych przychodów w związku z realizacją opisanego projektu, tzn. wyniki prac projektu nie będą przez Państwa bezpośrednio komercjalizowane.

W konsekwencji nie jest spełniona podstawowa pozytywna przesłanka, która pozwala na odliczenie podatku naliczonego, jaką jest związek z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Nie mają Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „(…)”.

Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja dotyczy tylko Państwa jako wnioskodawcy, który wystąpił z wnioskiem o wydanie interpretacji prawa podatkowego w swojej indywidualnej sprawie, i nie wywołuje skutków prawnych dla pozostałych uczestników konsorcjum.

Należy dodatkowo wskazać, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).