Powstanie obowiązku podatkowego w związku z WDT. - Interpretacja - null
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Powstanie obowiązku podatkowego w związku z WDT.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
4 września 2024 r. za pośrednictwem operatora pocztowego wpłynął Państwa wniosek z 2 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia, czy wystawienie faktury zaliczkowej stanowiącej podstawę do zapłaty przez Kontrahenta z UE sumy pieniężnej mającej charakter zaliczki/przedpłaty w związku z realizowanym zamówieniem w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, jak i samo otrzymanie na podstawie takiego dokumentu zapłaty, nie spowoduje powstania po stronie Wnioskodawcy obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest Spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, zarejestrowanym i czynnym podatnikiem VAT, rezydentem podatkowym w Polsce (dalej: Spółka, Wnioskodawca). Spółka jest również zarejestrowana jako podatnik VAT-UE. Głównym przedmiotem działalności Spółki jest (...).
W ramach prowadzonej działalności Spółka dokonuje m.in. wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów (dalej: WDT). Spółka zawiera i będzie zawierać kontrakty na WDT z kontrahentami posiadającymi siedziby w różnych państwach Unii Europejskiej, zarejestrowanymi jako podatnicy VAT czynni w krajach Unii Europejskiej.
W celu zapewnienia płynności finansowej Spółki oraz dopływu środków niezbędnych na realizację danego zamówienia, Wnioskodawca może otrzymać od kontrahenta zaliczki na poczet przyszłej dostawy towaru, bowiem produkcja towarów jest procesem długotrwałym i złożonym, a przede wszystkim wymaga dużych nakładów finansowych.
W ostatnim czasie Spółka zawarła ze szwedzkim kontrahentem umowę dotyczącą sprzedaży (...) w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. Strony w umowie ustaliły następujący harmonogram płatności, której dokona szwedzki kontrahent na rzecz Spółki:
1.(...)% wartości umowy po podpisaniu przez strony umowy i po uzyskaniu gwarancji bankowej;
2.(...)% wartości kontraktu po rozpoczęciu produkcji produktu;
3.(...)% wartości umowy, proporcjonalnie - miesięcznie za każdy miesiąc za przygotowaną do wysyłki liczbę (...), po przeprowadzeniu kontroli i dostarczeniu dokumentacji kupującemu;
4.(...)% wartości umowy, po dokonaniu dostawy wszystkich (...) zgodnie z umową i pod warunkiem przedstawienia nabywcy gwarancji bankowej;
5.(...)% wartości umowy po upływie 12 miesięcy po montażu produktu przez klienta, jednak nie później niż 24 m-ce od dostawy ostatniej partii produktu do miejsca wykonywania inwestycji przez kupującego.
Obecnie Strony są na etapie realizacji ww. pkt 1 harmonogramu. W kwestii transportu (...) do Szwecji, nie ma jeszcze uzgodnienia kto będzie go organizował, do tego czasu (...) będą składowane na placu Spółki, a następnie partiami wywożone do Szwecji.
W momencie wywozu towaru za granicę, Spółka rozpozna WDT i wystawi kontrahentowi fakturę VAT dokumentującą dostawę towaru.
Zaznaczyć należy, że Spółka jest małym podmiotem, funkcjonującym na bardzo niszowym rynku, dostarczając (...) dla producentów (...), a jej działalność handlowa jest uzależniona od planów inwestycyjnych dużych wytwórców (...). Aktualnie realizowane zlecenie na (...) dla kontrahenta w Szwecji, swoim zakresem obejmuje przeciętną dwuletnią sprzedaż Spółki. Spółka na etapie rozmów handlowych wynegocjowała zaliczki na różnych etapach realizacji kontraktu. Bez wpłaty zaliczek realizacja tak dużego zadania produkcyjnego byłaby niemożliwa ze względu na brak płynności finansowej.
Przygotowanie i realizacja takiego zamówienia wymaga dużego zaplecza finansowego niewyobrażalnego dla małego podmiotu. Nawet dotychczasowe bardzo dobre relacje z bankami nie pozwoliłyby na realizację takiej skali zamówienia. Dlatego z uwagi na powyższe, Spółka zgodziła się na wystawianie faktur zaliczkowych do momentu wysłania towaru z terytorium Polski. Powyższe wynika również z faktu, że szwedzki kontrahent żąda, aby każda wpłata na rzecz Wnioskodawcy poprzedzająca dostawę towaru (zaliczka/przedpłata), została poprzedzona dokumentem w postaci - faktury zaliczkowej.
Z uwagi na chęć podtrzymania właściwych relacji biznesowych - Spółka zamierza wystawiać na rzecz kontrahenta faktury zaliczkowe, na podstawie których dojdzie do zapłaty zaliczki/przedpłaty w ramach WDT. Spółka będzie przeznaczać zaliczkę/przedpłatę na realizację zamówienia i przygotowanie towaru do transportu w ramach WDT. Taka praktyka będzie mieć na celu utrzymanie przez Spółkę odpowiedniej płynności finansowej podczas całego procesu dostawy towarów zamówionych przez Kontrahenta z UE. Tak więc, Spółka nie zamierza odmówić wystawienia tzw. faktury zaliczkowej dla kontrahenta w ramach WDT, kierując się przy tym wyłącznie względami pozapodatkowymi.
Realizowane zamówienie to bardzo duże i złożone przedsięwzięcie zarówno logistycznie jak i infrastrukturalnie, Spółka dostarczy bowiem (...). Termin dostawy (...) zależy również od tempa prac na budowie/inwestycji Kontrahenta, wstępnie (...) te będą składowane na terenie należącym do Spółki (mogą zająć obszar nawet ok. 0,5 ha), a następnie, gdy Kontrahent odpowiednio przygotuje infrastrukturę pod instalację (...), partiami będą wywożone do Szwecji.
Wpłacona przez Kontrahenta ustalona suma pieniężna będzie miała charakter zaliczki/przedpłaty, co będzie miało na celu zabezpieczenie ponoszonych przez Wnioskodawcę wydatków w ramach złożonego przez Kontrahenta z UE zamówienia. Spółka zakłada, że pierwsze dwie płatności, zgodnie z ww. harmonogramem obejmujące po (...)% wartości kontraktu, oraz część płatności, o których mowa w pkt 3 harmonogramu, rozliczanych proporcjonalnie odpowiednio do ilości (...) przygotowanych do wysyłki w danym miesiącu, zostaną dokonane w oparciu o tzw. faktury zaliczkowe, a dopiero gdy dojdzie do dostawy towaru (formalizacja sprzedaży może zająć nawet kilka miesięcy), Spółka rozpozna WDT i wystawi fakturę VAT (w oparciu o art. 20 ust. 1 ustawy o VAT).
Ponadto Spółka oświadcza, iż na dzień złożenia niniejszego wniosku nie doszło do zapłaty żadnej z transz, ani do wystawienia faktury zaliczkowej.
Pytanie
Czy w związku z wystawieniem faktury zaliczkowej stanowiącej podstawę do zapłaty przez Kontrahenta z UE sumy pieniężnej mającej charakter zaliczki/przedpłaty w związku z realizowanym zamówieniem w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, jak i samo otrzymanie na podstawie takiego dokumentu zapłaty, nie spowoduje powstania po stronie Wnioskodawcy obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług?
Państwa stanowisko w sprawie
Wnioskodawca stoi na stanowisku, że wystawienie faktury zaliczkowej dokumentującej zaliczkę od kontrahenta z UE sumy pieniężnej (mającej charakter zaliczki/przedpłaty w związku z realizowanymi zamówieniami) w ramach WDT, jak i samo otrzymanie takiej sumy pieniężnej nie spowoduje powstania po stronie Wnioskodawcy obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług. Wnioskodawca stoi na stanowisku, że obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług w zakresie WDT powstanie 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zrealizowane zostanie zamówienie, z którym zaliczka/przedpłata została rozliczona, natomiast otrzymanie zaliczki/przedpłaty i wystawienie faktury zaliczkowej z tytułu WDT nie wpłynie na powstanie obowiązku podatkowego w podatku VAT.
Ustawa o VAT nie zawiera przepisów, które stanowiłyby podstawę powstania po stronie podatnika obowiązku podatkowego VAT w przypadku wystawienia na rzecz kontrahenta z UE faktury zaliczkowej dokumentującej otrzymanie zaliczki/przedpłaty w ramach WDT. Co do zasady w takiej sytuacji podatnik nie powinien wystawiać faktury zaliczkowej, jednakże jeżeli Spółka wystawiłaby fakturę dokumentującą otrzymanie zaliczki dotyczącej wewnątrzwspólnotowej dostawy towaru, to i tak faktura ta - nie wywoła prawnopodatkowego skutku w postaci powstania obowiązku podatkowego. Brak obowiązku nie oznacza bowiem zakazu wystawiania faktur zaliczkowych dotyczących wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów. Nie ma zatem przeszkód, aby podatnicy dobrowolnie wystawiali takie faktury (ze stawką 0%). Wystawianie takich faktur nie rodzi żadnych obowiązków w VAT (w szczególności nie skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego z tytułu wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów). Istotą wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów jest bowiem ich przemieszczenie pomiędzy dwoma krajami Unii Europejskiej i jedynie z tego tytułu rozpatrujemy powstanie obowiązku podatkowego.
Jedną z czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT jest wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów - art. 5 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.2023.1570 tj.), dalej ustawa o VAT, czyli wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 ustawy o VAT na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju (art. 13 ust. 1 tejże ustawy).
Z art. 20 ust. 1 ustawy o VAT wynika zasada, że w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury przez podatnika, nie później jednak niż 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano tej dostawy.
W świetle tego przepisu na powstawanie obowiązku podatkowego z tytułu wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów nie ma wpływu otrzymywanie całości lub części zapłaty, w szczególności przed dokonaniem dostawy towarów. Jednocześnie w przypadku otrzymywania zaliczek dotyczących wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów nie istnieje obowiązek wystawiania faktur zaliczkowych (art. 106b ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy o VAT).
Zaznaczyć trzeba, że w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2013 r. nie ma odpowiednika uchylonego przepisu art. 20 ust. 3 ustawy VAT, który nakazywałby opodatkowywanie otrzymanych zaliczek przed dokonaniem WDT. Zgodnie z wykładnią historyczną, skoro działający racjonalnie ustawodawca usunął z porządku prawnego przepis uzależniający powstanie obowiązku podatkowego od otrzymania całości lub części zapłaty przed dostawą w wypadku wystawienia faktury, to należy przyjąć, że uczynił to celem uniezależnienia obowiązku podatkowego w ramach WDT, od otrzymania zaliczki.
Zatem zgodnie z obowiązującymi przepisami, otrzymanie zaliczki z tytułu wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów jak i udokumentowanie tej zaliczki fakturą nie wpływa na powstanie obowiązku podatkowego.
Stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach indywidualnych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, np.:
1)Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 14 maja 2015 r. o sygn. IPPP3/4512-166/15-2/JF, w której czytamy, że w odniesieniu do zaliczek należy wskazać, że ustawodawca nie łączy powstania obowiązku podatkowego z zapłatą czy też otrzymaniem zaliczki na poczet wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Również obowiązek podatkowy nie powstaje w związku z wystawieniem czy też otrzymaniem faktury dokumentującej zaliczkę na poczet wewnątrzwspólnotowej dostawy, nawet wówczas, gdy otrzyma on od podatnika podatku od wartości dodanej fakturę zaliczkową na pełną wartość towaru;
2)Pismo Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 20 lutego 2019 r., sygn. 0115-KDIT1-3.4012.880.2018.1.APR, z którego wynika, że obowiązek podatkowy w WDT powstanie 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dostarczony zostanie towar, a otrzymanie zaliczki z tytułu WDT, jak i udokumentowanie tej zaliczki fakturą nie wpływa na powstanie obowiązku podatkowego;
3)Pismo Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 11 czerwca 2019 r. sygn. 0115-KDIT1-3.4012.260.2019.1.MS, gdzie wskazano, że przepisy zobowiązują podatnika rozliczającego podatek z tytułu wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, do rozpoznania obowiązku podatkowego 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru, chyba że przed tym dniem podatnik, będący dostawcą towarów, wystawił fakturę. Wówczas bowiem obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury. Jednocześnie przepisy dotyczące obowiązku podatkowego w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów nie opisują przypadku otrzymania zaliczki. Tym samym, otrzymanie zapłaty w trybie zaliczkowym z tytułu transakcji WDT nie rodzi obowiązku podatkowego;
4)Pismo Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 13 maja 2020 r., sygn. 0113- KDIPT1-2.4012.205.2020.1.AMD, z którego wynika, że podatnik nie ma obowiązku wystawienia faktur dokumentujących otrzymanie zaliczek otrzymanych na poczet przyszłych dostaw w ramach WDT, a zatem otrzymanie zapłaty przed wykonaniem WDT i zafakturowanie jej nie skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego. Wystawienie faktury dokumentującej otrzymanie od Kontrahenta zaliczki na poczet WDT, jak i samo otrzymanie takiej zaliczki, nie spowoduje powstania po stronie Wnioskodawcy obowiązku podatkowego w VAT;
5)Pismo Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 24 czerwca 2022 r., nr 0111- KDIB3-3.4012.145.2022.1.WR, z którego wynika że co prawda nie jest możliwe wystawienie faktury zaliczkowej w przypadku wewnątrzwspólnotowej dostawy towaru, jeśli natomiast, mimo to podatnik wystawi fakturę zaliczkową, dokumentującą otrzymanie całości lub części zapłaty przed wykonaniem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, to jej wystawienie nie będzie powodowało powstania obowiązku podatkowego;
6)Pismo Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 30 czerwca 2023 r., nr 0111-KDIB3-3.4012.180.2023.3.MW, w którym organ podatkowy stwierdził, że w sytuacji gdy mimo braku takiego obowiązku - podatnik wystawi fakturę zaliczkową, dokumentującą otrzymanie całości lub części zapłaty przed wykonaniem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, to jej wystawienie nie będzie powodowało powstania obowiązku podatkowego. Również otrzymanie sumy pieniężnej od kontrahenta w formie zaliczki lub przedpłaty w związku z realizowanymi zamówieniami, w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów nie spowoduje powstania po stronie Spółki obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług.
Reasumując, z powyższych interpretacji organów administracji skarbowej wynika, że wystawienie faktury zaliczkowej dokumentującej zaliczki/przedpłaty w ramach WDT nie powoduje powstania obowiązku podatkowego w podatku VAT. Dla podatnika oznacza to, że może wystawić fakturę zaliczkową bez konieczności naliczania i odprowadzania podatku VAT. Przepisy wskazują, że dla WDT nie wystawia się faktur zaliczkowych, niemniej jednak nigdzie nie wskazano, aby było to zakazane, dlatego też należy uznać, że dopuszczalne jest wystawienie faktury zaliczkowej dla zaliczki otrzymanej na poczet WDT, szczególnie kiedy Spółka kieruje się przy tym względami pozapodatkowymi (np. podtrzymania relacji biznesowych z klientem, utrzymanie płynności finansowej Spółki).
Tak więc według Wnioskodawcy, słusznie rozpozna on moment, w którym dokona opodatkowania danej sprzedaży WDT, czyli w momencie wystawienia faktury sprzedaży albo w przypadku jej braku opodatkowania sprzedaży WDT nie później niż 15 dnia miesiąca następnego po miesiącu sprzedaży WDT. Natomiast faktura zaliczkowa wystawiona na żądanie Kontrahenta, w celu podstawy do przedpłaty na poczet towaru nie wywoła ona prawnopodatkowego skutku w postaci powstania obowiązku opodatkowania otrzymanej zaliczki.
Ponadto wskazać należy, iż w przypadku wystawienia faktury zaliczkowej w WDT nie możemy mówić o wystawieniu tzw. pustej faktury, obarczonej sankcją z art. 108 ust. 1 ustawy o VAT, dotyczy to bowiem przypadków, mających na celu obejście przepisów prawa. W przedstawionym więc przez Wnioskodawcę stanie faktycznym, do czasu zrealizowania dostawy wewnątrzwspólnotowej zaliczka nie wymaga rozliczenia w pliku JPK VAT ani w informacji VAT-UE. Z powodu wystawiania faktur zaliczkowych w WDT nie znajdzie również zastosowania sankcja karnoskarbowa z art. 62 KKS (wystawianie i posługiwanie się wadliwymi i nierzetelnymi fakturami), dokumenty te bowiem odzwierciedlają przebieg rzeczywistych zdarzeń gospodarczych.
Podsumowując, obowiązek podatkowy w WDT powstanie - tak jak stanowi art. 20 ust. 1 ustawy o VAT - 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dostarczony zostanie towar, a otrzymanie zaliczki z tytułu WDT, jak i udokumentowanie tej zaliczki fakturą zaliczkową nie wpływa na powstanie obowiązku podatkowego.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 5) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.) zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają: wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
W myśl art. 13 ust. 1 ustawy:
Przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8.
Zasady wystawiania faktur regulują przepisy art. 106a-106n ustawy.
Stosownie do art. 106b ust. 1 pkt 4) lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług:
Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów.
W świetle art. 106b ust. 3 pkt 1a) lit. b) ustawy o podatku od towarów i usług:
Na żądanie nabywcy towaru lub usługi podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą otrzymanie całości lub części zapłaty przed wykonaniem czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1, z wyjątkiem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów
- jeżeli żądanie jej wystawienia zostało zgłoszone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty.
W świetle wyżej przytoczonych przepisów stwierdzić należy, obowiązek wystawienia faktury dokumentującej otrzymanie całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności (tzw. faktury zaliczkowej) nie dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. Na powyższe nie ma również wpływu żądanie otrzymania faktury zaliczkowej sformułowane przez nabywcę towaru.
Stwierdzić zatem należy, że brak jest podstaw do wystawienia faktury zaliczkowej w przypadku wewnątrzwspólnotowej dostawy towaru.
Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest Spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, zarejestrowanym i czynnym podatnikiem VAT, rezydentem podatkowym w Polsce. Spółka jest również zarejestrowana jako podatnik VAT-UE. Głównym przedmiotem działalności Spółki jest (...).
W ramach prowadzonej działalności Spółka dokonuje m.in. wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. Spółka zawiera i będzie zawierać kontrakty na WDT z kontrahentami posiadającymi siedziby w różnych państwach Unii Europejskiej, zarejestrowanymi jako podatnicy VAT czynni w krajach Unii Europejskiej.
W ostatnim czasie Spółka zawarła ze szwedzkim kontrahentem umowę dotyczącą sprzedaży (...) w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. Strony w umowie ustaliły następujący harmonogram płatności, której dokona szwedzki kontrahent na rzecz Spółki: (...)% wartości umowy po podpisaniu przez strony umowy i po uzyskaniu gwarancji bankowej, (...)% wartości kontraktu po rozpoczęciu produkcji produktu, (...)% wartości umowy, proporcjonalnie - miesięcznie za każdy miesiąc za przygotowaną do wysyłki liczbę (...), po przeprowadzeniu kontroli i dostarczeniu dokumentacji kupującemu, (...)% wartości umowy, po dokonaniu dostawy wszystkich (...) zgodnie z umową i pod warunkiem przedstawienia nabywcy gwarancji bankowej, (...)% wartości umowy po upływie 12 miesięcy po montażu produktu przez klienta, jednak nie później niż 24 miesiące od dostawy ostatniej partii produktu do miejsca wykonywania inwestycji przez kupującego.
Obecnie Strony są na etapie realizacji punktu 1 ww. harmonogramu. W kwestii transportu (...) do Szwecji, nie ma jeszcze uzgodnienia kto będzie go organizował, do tego czasu (...) będą składowane na placu Spółki, a następnie partiami wywożone do Szwecji.
W momencie wywozu towaru za granicę, Spółka rozpozna WDT i wystawi kontrahentowi fakturę VAT dokumentującą dostawę towaru.
W celu zapewnienia płynności finansowej Spółki oraz dopływu środków niezbędnych na realizację danego zamówienia, Wnioskodawca może otrzymać od kontrahenta zaliczki na poczet przyszłej dostawy towaru, bowiem produkcja towarów jest procesem długotrwałym i złożonym, a przede wszystkim wymaga dużych nakładów finansowych. Dlatego z uwagi na powyższe, Spółka zgodziła się na wystawianie faktur zaliczkowych do momentu wysłania towaru z terytorium Polski. Powyższe wynika również z faktu, że szwedzki kontrahent żąda, aby każda wpłata na rzecz Wnioskodawcy poprzedzająca dostawę towaru (zaliczka /przedpłata), została poprzedzona dokumentem w postaci - faktury zaliczkowej.
Z uwagi na chęć podtrzymania właściwych relacji biznesowych - Spółka zamierza wystawiać na rzecz kontrahenta faktury zaliczkowe, na podstawie których dojdzie do zapłaty zaliczki/przedpłaty w ramach WDT. Spółka będzie przeznaczać zaliczkę/przedpłatę na realizację zamówienia i przygotowanie towaru do transportu w ramach WDT. Taka praktyka będzie mieć na celu utrzymanie przez Spółkę odpowiedniej płynności finansowej podczas całego procesu dostawy towarów zamówionych przez Kontrahenta z UE. Tak więc, Spółka nie zamierza odmówić wystawienia tzw. faktury zaliczkowej dla kontrahenta w ramach WDT, kierując się przy tym wyłącznie względami pozapodatkowymi.
Wpłacona przez Kontrahenta ustalona suma pieniężna będzie miała charakter zaliczki/przedpłaty, co będzie miało na celu zabezpieczenie ponoszonych przez Wnioskodawcę wydatków w ramach złożonego przez Kontrahenta z UE zamówienia. Spółka zakłada, że pierwsze dwie płatności, zgodnie z ww. harmonogramem obejmujące po (...)% wartości kontraktu, oraz część płatności, o których mowa w pkt 3 harmonogramu, rozliczanych proporcjonalnie odpowiednio do ilości (...) przygotowanych do wysyłki w danym miesiącu, zostaną dokonane w oparciu o tzw. faktury zaliczkowe, a dopiero gdy dojdzie do dostawy towaru (formalizacja sprzedaży może zająć nawet kilka miesięcy), Spółka rozpozna WDT i wystawi fakturę VAT. Na dzień złożenia niniejszego wniosku nie doszło do zapłaty żadnej z transz, ani do wystawienia faktury zaliczkowej.
Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy wystawienie faktury zaliczkowej dokumentującej otrzymanie od Kontrahenta z UE sumy pieniężnej (mającej charakter zaliczki/przedpłaty w związku z realizowanymi zamówieniami), w ramach WDT, jak i samo otrzymanie takiej sumy pieniężnej nie spowoduje powstania po stronie Wnioskodawcy obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług.
W myśl art. 20 ust. 1 ustawy:
W wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury przez podatnika, nie później jednak niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano tej dostawy, z zastrzeżeniem ust. 4.
Przepis ten zobowiązuje podatnika rozliczającego podatek z tytułu wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do rozpoznania obowiązku podatkowego 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru, chyba że przed tym dniem podatnik, będący dostawcą towarów, wystawił fakturę. Wówczas obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury.
Jednocześnie wskazać należy, że ustawodawca odstąpił od określenia momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu otrzymania całości lub części zapłaty przed dokonaniem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. Przepisy dotyczące obowiązku podatkowego w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów nie opisują przypadku otrzymania całości lub części ceny, tzw. zaliczki/przedpłaty. Tym samym otrzymanie zapłaty w trybie zaliczkowym, jak i otrzymanie całości zapłaty przed dokonaniem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, nie rodzi obowiązku podatkowego.
A zatem, w świetle powyższych przepisów, odpowiadając na Państwa wątpliwości wskazać należy, że otrzymanie od Kontrahenta z UE sumy pieniężnej (mającej charakter zaliczki/przedpłaty w związku z realizowanymi zamówieniami), w ramach WDT, nie spowoduje powstania po Państwa stronie obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług.
Wobec tego Państwa stanowisko, że otrzymanie zaliczki na poczet WDT nie rodzi obowiązku podatkowego należało uznać za prawidłowe.
Należy jednak zaznaczyć, że nie powinni Państwo wystawiać faktur dokumentujących otrzymanie zaliczek dotyczących wewnątrzwspólnotowej dostawy towaru. Wynika to wprost z treści art. 106b ust. 3 pkt 1a) lit. b) ustawy. Jak bowiem stanowi ten przepis: „na żądanie nabywcy towaru (…) podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą (…) otrzymanie całości lub części zapłaty przed wykonaniem tych czynności, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów (…)”. A zatem żądanie wystawienia takiej faktury nie ma zastosowania do wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...).
Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).