Możliwości zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% dla eksportu towarów, zastosowania stawki 0% dla dostawy towaru wraz z usługą wysyłki i pako... - Interpretacja - null

ShutterStock

Możliwości zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% dla eksportu towarów, zastosowania stawki 0% dla dostawy towaru wraz z usługą wysyłki i pako... - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Możliwości zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% dla eksportu towarów, zastosowania stawki 0% dla dostawy towaru wraz z usługą wysyłki i pakowania, braku obowiązku wystawiania faktury dokumentującej eksport towarów na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz nie podlegania polskiej ustawie o podatku VAT zakupu przez firmę towarów z Ukrainy i wysyłanie ich z terenu Ukrainy do magazynu w USA, a następnie sprzedaż towarów z magazynu w USA dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej na terenie USA.

Interpretacja indywidualna - stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest:

  • prawidłowe w zakresie:
  • uznania, że w przypadku wysyłki towaru do osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej, za pośrednictwem (...), po spełnieniu przesłanek Wnioskodawca ma prawo zastosować dla usługi wysyłki i pakowania stawki VAT 0% jak dla eksportu towarów (pytanie nr 3 wniosku),
  • uznania, że zakup przez firmę towarów z Ukrainy i wysyłanie ich z terenu Ukrainy do magazynu w USA, a następnie sprzedaż towarów z magazynu w USA dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej na terenie USA nie podlega polskiej ustawie o podatku VAT (pytanie nr 6 wniosku),
  • nieprawidłowe w zakresie:
  • uznania, że „potwierdzenie nadania” przesyłki oraz dokument wygenerowany z ogólnodostępnego systemu do śledzenia przesyłek (...) są dokumentami,  o których mowa w art. 41 ust. 6 i 6a ustawy, uprawniającymi do zastosowania stawki podatku 0%, przewidzianą dla eksportu towarów (pytanie nr 1 wniosku),
  • uznania, że dokument wygenerowany w Elektronicznym Systemie Nadawcy (...), posiadający komunikat „doręczenie”, „Przesyłka dotarła do kraju przeznaczenia”, „Przesyłka wysłana z Polski”, stanowi dokument, o którym mowa w art. 41 ust. 6 i 6a ustawy, uprawniający do zastosowania stawki podatku 0%, przewidzianą dla eksportu towarów (pytanie nr 2 wniosku),
  • uznania, że musi Pani wystawiać faktury VAT eksportowe dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej poza terytorium UE jeśli jest w stanie udowodnić na podstawie raportów generowanych przez portal sprzedaży internetowej do kogo i kiedy przesyłka trafiła (pytanie nr 4 wniosku),
  • uznania, że jeśli Firma będzie w przyszłości składała reklamacje w Elektronicznym Systemie Nadawcy (...) i otrzyma komunikat „doręczenie”, „Przesyłka dotarta do kraju przeznaczenia”, „Przesyłka wysłana z Polski”, „Przesyłka zaginęła”, będzie to dokument, o którym mowa w art. 41 ust. 6 i 6a uprawniający do zastosowania stawki podatku 0%, przewidzianą dla eksportu towarów (pytanie nr 5 wniosku).

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

23 lipca 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 11 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% dla eksportu towarów, zastosowania stawki 0% dla dostawy towaru wraz z usługą wysyłki i pakowania, braku obowiązku wystawiania faktury dokumentującej eksport towarów na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz nie podlegania polskiej ustawie o podatku VAT zakupu przez firmę towarów z Ukrainy i wysyłanie ich z terenu Ukrainy do magazynu w USA, a następnie sprzedaż towarów z magazynu w USA dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej na terenie USA. Uzupełniła go Pani - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 16 września 2024 r. (wpływ 19 września 2024 r.) oraz pismem z 20 września 2024 r. (wpływ 26 września 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Firma prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie produkcji i sprzedaży rękodzieła artystycznego w postaci małych przedmiotów układanych z mozaiki ze szkła.

W ramach prowadzonej działalności Firma dokonuje sprzedaży pamiątek czy prezentów wyłącznie na rzecz osób fizycznych, nieprowadzących działalności gospodarczej, mających miejsce zamieszkania poza terytorium Unii Europejskiej, głównie w Kanadzie, Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej czy też Australii, za pośrednictwem portalu (…).

Wysyłka towarów w każdym przypadku organizowana jest przez Firmę i odbywa się za pośrednictwem (...).

W uzupełnieniu wniosku, w odpowiedzi na zadane pytania, udzieliła Pani następujących odpowiedzi:

1.Czy jest Pani zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT?

Odpowiedź: Jest Pani zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

2.Jakie dokładnie posiada Pani dokumenty, potwierdzające dokonaną sprzedaż na rzecz osób fizycznych poza terytorium Unii Europejskiej?

Odpowiedź: Jest Pani w posiadaniu następujących dokumentów:

- zestawienia z elektronicznych portali sprzedaży, które zawierają następujące informacje

  • Potwierdzenie zamówienia towaru
  • Datę dostarczenia do klienta w tym imię i nazwisko klienta oraz adres pod który została dostarczona przesyłka

- potwierdzenia uzyskane z internetowej strony (...)

  • Przesyłka wysłana z Polski
  • Przesyłka dotarła do kraju przeznaczenia
  • Przesyłka została doręczona

Przy komunikatach „Przesyłka dotarła do kraju przeznaczenia”; „Przesyłka została doręczona” uznaje Pani, że przesyłka opuściła terytorium Unii Europejskiej i posiadając te dokumenty, w przypadku wysyłania towaru do osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej poza terytorium UE, za pośrednictwem (...), po spełnieniu reszty przesłanek. Uważa Pani, że Firma ma prawo zastosować dla takiej sprzedaży stawkę podatku 0% przewidzianą dla eksportu towarów.

3.Czy dokumenty posiadane przez Panią dotyczące transakcji objętych wnioskiem:

a)potwierdzają jednoznacznie wywóz towarów z Polski poza terytorium Unii Europejskiej,

b)potwierdzają jednoznacznie doręczenie towarów do klienta?

Odpowiedź: Zdaniem Wnioskodawcy dokumenty jakie posiada, tzn. zestawienia z portali internetowych i komunikaty z (...) jednoznacznie potwierdzają wywóz towarów z Polski poza terytorium Unii Europejskiej i fakt doręczenia towarów do klienta.

4.Jakie dokładnie statusy przebiegu wysyłki (np. „Przesyłka dotarła do kraju przeznaczenia”, „Doręczona”) widnieją na posiadanych przez Panią dokumentach, wygenerowanych na stronie internetowej (...)?

Odpowiedź: Na dokumentach wygenerowanych ze strony internetowej (...) widnieją statusy: „Przesyłka dotarła do kraju przeznaczenia”, „Przesyłka została doręczona”.

5.Czy w sytuacji gdy posiadane przez Panią dokumenty (np. wygenerowane ze strony internetowej (...) raporty umożliwiające monitoring przebiegu wysyłki) zawierają, jako ostatnie oznaczenie statusu paczki nie potwierdzające doręczenia – składana jest przez Panią reklamacja na (…) celem wyjaśnienia, czy przesyłka została doręczona do klienta? Jeśli tak, to czy (…) odpowiadając na zgłoszenie potwierdza, że przesyłka została do klienta doręczona wraz ze wskazaniem daty jej doręczenia?

Odpowiedź: Jeśli przez dłuższy czas nie ma Pani komunikatu, że przesyłka została doręczona lub dotarła do kraju przeznaczenia, składa Pani reklamację. Po sprawdzeniu, (…) wydaje komunikat, że przesyłka została dostarczona do klienta, podając datę dostarczenia. Wtedy uważa Pani, że ma prawo do zastosowania stawki VAT 0% jak dla eksportu towarów i jeśli wcześniej dostawa ta została opodatkowana stawką krajową to Pani zdaniem ma Pani prawo do korekty podatku należnego za dany okres rozliczeniowy. Jeśli ma Pani komunikat, że przesyłka zaginęła opodatkowuje Pani tą dostawę podatkiem VAT w wysokości 23%, czyli stawką krajową.

6.Czy każdorazowo jest Pani w posiadaniu dokumentów (dowodów), objętych zakresem zadanego we wniosku pytania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy?

Odpowiedź: Przed upływem terminu złożenia deklaracji VAT-7 jest Pani w posiadaniu dokumentów potwierdzających wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej lub dostarczenie do klienta.

7.W jaki sposób przebiega transakcja, o której mowa w pytaniu nr 6 złożonego wniosku ORD-IN, jakie podmioty biorą udział w transakcji, gdzie przechodzi prawo do rozporządzania towarem jak właściciel między podmiotami biorącymi udział w transakcji, proszę opisać?

Odpowiedź: Firma kupuje od Firmy z Ukrainy większą ilość upominków wykonanych jako mozaiki ze szkła i zleca tej samej Firmie wysyłkę z Ukrainy do magazynu w USA. Z magazynu w USA dokonywana jest dostawa do klientów z poza Unii Europejskiej. Wartość tej sprzedaży jest udokumentowana zestawieniem z portalu internetowego. Uznaje Pani, że taka transakcja nie podlega polskiej ustawie o podatku VAT i nie jest wykazywana w ewidencji ani w deklaracji VAT-7.

Pytania

1.Czy posiadanie „Potwierdzenia nadania” przesyłki poleconej lub priorytetowej oraz dokumentu wydrukowanego z ogólnodostępnej strony internetowej (...) służącej do sprawdzania statusu przesyłki (śledzenie przesyłek bez konieczności logowania się na indywidualne konto użytkownika) stanowią dokumenty o których mowa w art. 41 ust. 6 i 6a ustawy o VAT i posiadając te dokumenty, w przypadku wysyłania towaru do osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej, za pośrednictwem (...), po spełnieniu reszty przesłanek, Firma ma prawo zastosować dla takiej sprzedaży stawkę podatku 0%, przewidzianą dla eksportu towarów?

2.Czy dokument wygenerowany w Elektronicznym Systemie Nadawcy (...), posiadający komunikat „doręczenie”, „Przesyłka dotarła do kraju przeznaczenia”, „Przesyłka wysłana z Polski”, stanowi dokument, o którym mowa w art. 41 ust. 6 i 6a ustawy o VAT i posiadając ten dokument, w przypadku wysyłania towaru do osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej, za pośrednictwem (...), po spełnieniu reszty przesłanek, Firma ma prawo zastosować dla takiej sprzedaży stawkę podatku 0%, przewidzianą dla eksportu towarów?

3.Czy w przypadku wysyłania towaru do osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej, za pośrednictwem (...), po spełnieniu reszty przesłanek, Firma ma prawo zastosować dla usługi wysyłki i pakowania stawkę VAT 0% jak dla eksportu towarów?

4.Czy Firma musi wystawiać faktury VAT eksportowe dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej poza terytorium UE jeśli jest w stanie udowodnić na podstawie raportów generowanych przez portal sprzedaży internetowej do kogo i kiedy przesyłka trafiła?

5.Czy w przyszłości, jeśli Firma będzie składała reklamacje w Elektronicznym Systemie Nadawcy (...) i otrzyma komunikat „doręczenie”, „Przesyłka dotarta do kraju przeznaczenia”, „Przesyłka wysłana z Polski”, „Przesyłka zaginęła”, będzie to dokument, o którym mowa w art. 41 ust. 6 i 6a ustawy o VAT i posiadając ten dokument, w przypadku wysyłania towaru do osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej, za pośrednictwem (...), po spełnieniu reszty przesłanek, Firma będzie miała prawo zastosować dla takiej sprzedaży stawkę podatku 0%, przewidzianą dla eksportu towarów?

6.Czy podlegają polskiej ustawie o podatku VAT następujące transakcje: zakup przez Firmę towarów z Ukrainy i wysłanie ich z terenu Ukrainy do magazynu w USA oraz sprzedaż towarów z magazynu w USA dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej na terenie USA?

Pani stanowisko w sprawie

Ad 1

Potwierdzenie nadania przesyłki poleconej lub priorytetowej oraz posiadanie dokumentu wydrukowanego z ogólnodostępnej strony internetowej (...) służącej do sprawdzania statusu przesyłki (śledzenie przesyłek bez konieczności logowania się na indywidualne konto użytkownika) stanowią dokumenty, o których mowa w art. 41 ust. 6 i 6a ustawy o VAT i posiadając te dokumenty, w przypadku wysyłania towaru do osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczą poza terytorium UE za pośrednictwem (...), po spełnieniu reszty przesłanek, Firma ma prawo zastosować dla takiej sprzedaży stawkę podatku 0% przewidzianą dla eksportu towarów.

Ad 2

Dokument wygenerowany w Elektronicznym Systemie Nadawcy (...), posiadający komunikat „doręczenie”, „Przesyłka dotarta do kraju przeznaczenia”, „Przesyłka wysłana z Polski”, stanowi dokument, o którym mowa w art. 41 ust. 6 i 6a ustawy o VAT i posiadając ten dokument, w przypadku wysyłania towaru do osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej, za pośrednictwem (...), po spełnieniu reszty przestanek, Firma ma prawo zastosować dla takiej sprzedaży stawkę podatku 0% przewidzianą dla eksportu towarów.

Ad 3

W przypadku wysyłania towaru do osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej, za pośrednictwem (...) po spełnieniu reszty przesłanek, Firma ma prawo zastosować dla usługi wysyłki i pakowania stawkę VAT 0% jak dla eksportu towarów.

Ad 4

Firma nie wystawia faktur eksportowych uznając, że jest w stanie na podstawie wyciągów bankowych i zestawień pobranych z portalu (…) wygenerować raporty z których wynika kiedy, do kogo trafiła przesyłka i jaki jest adres dostawy, a więc można zidentyfikować osobę, która kupiła dany przedmiot.

Na podstawie wyciągów bankowych i raportów z portalu sprzedaży Firma jest w stanie ustalić swoją sprzedaż za dany miesiąc i w związku z tym brak faktur nie wyklucza możliwości zastosowania stawki 0% przewidzianą dla eksportu towarów.

Ad 5

Firma uznaje, że jeśli będzie składała reklamacje w Elektronicznym Systemie Nadawcy (...) i otrzyma komunikat „doręczenie”, „Przesyłka dotarta do kraju przeznaczenia”, „Przesyłka wysłana z Polski”, „Przesyłka zaginęła”, będzie to dokument, o którym mowa w art. 41 ust. 6 i 6a ustawy o VAT i posiadając ten dokument, w przypadku wysyłania towaru do osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej, za pośrednictwem (...), po spełnieniu reszty przesłanek, Firma będzie miała prawo zastosować dla takiej sprzedaży stawkę podatku 0% przewidzianą dla eksportu towarów.

Klient (osoba fizyczna) składa zamówienie poprzez portal internetowy typu platforma sprzedaży przez Internet, np. (...). Klient płaci za zamówienie, co jest widoczne na portalu.

Firma po otrzymaniu płatności przygotowuje przesyłkę z zamówionym towarem i wysyła w najszybszym terminie od dnia zapłaty, listem poleconym priorytetowym albo paczką priorytetową.

Uzasadnienie do pytania nr 1

Początkowo Firma nie miała indywidualnego konta w systemie Elektronicznego Nadawcy (...) i wysyłki dokonywała tradycyjnie tzn. otrzymywała potwierdzenie nadania z numerem przesyłki poleconej, a później na ogólnodostępnej stronie (...) śledziła nadaną przesyłkę i sprawdzała status przesyłki.

W czasie dostawy przesyłki do odbiorcy ukazywały się następujące informacje:

  • numer przesyłki,
  • data nadania,
  • rodzaj przesyłki,
  • kraj przeznaczenia,
  • urząd nadania i data nadania,
  • daty transportu,
  • data kiedy wysłano z Polski,
  • data kiedy nastąpiła obsługa celna,
  • data w doręczeniu,
  • data doręczenia.

Na podstawie uzyskanego potwierdzenia, Firma po spełnieniu reszty przesłanek, stosowała dla takiej sprzedaży stawkę podatku 0% przewidzianą dla eksportu towarów.

Uzasadnienie do pytania nr 2 i nr 5

Obecnie Firma rejestruje przesyłkę za pomocą systemu Elektronicznego Nadawcy (...) i wysyła do odbiorcy. W raporcie generowanym przez system Elektronicznego Nadawcy (...), widoczne są m.in. następujące statusy:

1.„doręczenie”,

2.„Przesyłka dotarta do kraju przeznaczenia”,

3.„Przesyłka wysłana z Polski”.

W zależności od kraju przeznaczenia przesyłki mogą wystąpić wszystkie powyższe komunikaty lub tylko część z nich. Nie zawsze zatem występuje komunikat, iż przesyłka dotarta do kraju przeznaczenia bądź, że przesyłka została doręczona. Wynika to z faktu, że poza granicami Polski przejmują je odpowiedniki (...) w innych krajach i tylko od nich zależy uaktualnianie ww. statusu.

W przypadkach określonych w pkt 3 Firma obecnie opodatkowuje sprzedaż stawką podstawową w wysokości 23% i wykazuje jako sprzedaż krajową, ponieważ nie składała reklamacji do (...).

W przyszłości zamierza składać reklamację do (...) poprzez elektroniczny system, że przesyłka nie została doręczona i będzie prosić o wyjaśnienie tej kwestii i będzie postępować zgodnie z art. 41 ust 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 poz. 106, t. j. z dnia 23 stycznia 2020 r., ze zm.: dalej jako: „ustawa o VAT”), który mówi, że stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl natomiast przepisu art. 41 ust. 4 ustawy o VAT, w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. a. stawka podatku wynosi 0%. Pojęcie „eksport towarów”, użyte w powyższym zdaniu, oznacza dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez dostawcę lub na jego rzecz.

Zgodnie z art. 41 ust. 6 ustawy o VAT, stawkę podatku 0% stosuje się w eksporcie towarów, pod warunkiem że podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej. Dokumentem, o którym mowa w powyższym zdaniu, jest w szczególności:

  • dokument w formie elektronicznej otrzymany z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych albo potwierdzony przez właściwy organ celny wydruk tego dokumentu;
  • dokument w formie elektronicznej pochodzący z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych, otrzymany poza tym systemem, jeżeli zapewniona jest jego autentyczność;
  • zgłoszenie wywozowe w formie papierowej złożone poza systemem teleinformatycznym służącym do obsługi zgłoszeń wywozowych albo jego kopia potwierdzona przez właściwy organ celny.

Jeżeli podatnik nie otrzyma dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, podatnik nie wykazuje tej dostawy w ewidencji za dany okres rozliczeniowy, lecz w okresie następnym, stosując stawkę podatku 0%, pod warunkiem otrzymania ww. dokumentu przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za ten następny okres. Jednocześnie, w przypadku nieotrzymania tego dokumentu w ww. terminie, mają zastosowanie stawki właściwe dla dostawy tego towaru na terytorium kraju, co oznacza, iż w takiej sytuacji, należy zastosować stawkę VAT 23%. Otrzymanie przez podatnika dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej w terminie późniejszym niż w terminie dwóch okresów rozliczeniowych, upoważnia podatnika do dokonania korekty podatku należnego w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym podatnik otrzymał ten dokument. Jeżeli (…) uzna reklamację wtedy Firma również uzna taką sprzedaż jako eksportową i zastosuje 0% VAT.

Uzasadnienie do pytania nr 3

Wnioskodawca uznaje, iż wystawiony przez Firmę na portalu przedmiot obejmuje nie tylko cenę sprzedaży towaru, ale również cenę usługi, jaką jest pakowanie i wysyłka tego towaru. Koszt wysyłki (pakowania i transportu) nie są samodzielną usługą świadczoną przez Firmę i zawsze są ściśle związane ze sprzedażą danego towaru.

Dla celów podatkowych w VAT, zdaniem Firmy, należy uznać, że jest to jedna usługa, gdzie sprzedaż towarów jest świadczeniem głównym, a wysyłka świadczeniem pomocniczym, co razem tworzy tzw. „usługę kompleksową”. Tym samym koszty dodatkowe (pakowanie i transport) będą podwyższały podstawę opodatkowania dostawy towarów dokonanej w ramach eksportu.

Zgodnie bowiem z art. 29a ust. 6 ustawy o VAT, podstawa opodatkowania obejmuje podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku; a także koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy. Tym samym stwierdzić należy, że skoro dodatkowe koszty pakowania i transportu podwyższają podstawę opodatkowania dostawy towarów, to Firma jest uprawniona do zastosowania stawki VAT w wysokości 0% do wartości całej transakcji związanej z eksportem towaru, przy spełnieniu pozostałych warunków zastosowania tej stawki.

Uzasadnienie do pytania nr 4

Firma nie wystawia faktur eksportowych uznając, że jest w stanie na podstawie zestawień pobranych z portalu (...) wygenerować raporty z których wynika kiedy, do kogo trafiła przesyłka i jaki jest adres dostawy, a więc można zidentyfikować osobę, która kupiła dany przedmiot. Firma zgodnie z art. 19a ust.1, który mówi, że obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 1a, 1b, 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20, art. 21 ust. 1 i art. 138f, jest w stanie ustalić w jakim terminie obowiązek ten występuje.

Zgodnie z art. 29a ust. 1, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, dlatego uznajemy, że brak faktur nie pozbawia podatnika do zastosowania stawki 0%.

W świetle orzeczeń TSUE, dla zastosowania stawki VAT 0% w eksporcie kluczowy jest fakt wywozu poza terytorium UE (przesłanka materialna), a nie zgromadzenie określonych dokumentów w konkretnej procedurze (przesłanka formalna). W konsekwencji, nie można odmówić podatnikowi prawa do zastosowania stawki 0% VAT wyłącznie na tej podstawie, że nie posiada on określonego dokumentu (faktura) potwierdzającego eksport towarów poza UE, jeśli eksport ten faktycznie nastąpił.

Należy zaznaczyć, że w orzecznictwie sądów krajowych podkreślano, że jeśli okoliczność wywozu poza UE zostanie wykazana innymi dowodami, w tym ustalona w sposób bezsporny, to nie można takiej okoliczności pomijać, stosując do takiego wywozu stawkę jak dla obrotu krajowego, gdyż takie działanie narusza zasadę neutralności.

Uzasadnienie do pytania nr 6

Wnioskodawca uznaje, że zakup przez Firmę towarów z Ukrainy i wysłanie ich z terenu Ukrainy do magazynu w USA oraz sprzedaż towarów z magazynu w USA dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej na terenie USA i mających tam miejsce zamieszkania nie będzie wywoływało skutków podatkowych w zakresie podatku VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają:

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)eksport towarów;

3)import towarów na terytorium kraju;

4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie, z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają określone czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju.

Według art. 2 pkt 1 i 5 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terytorium kraju rozumie się przez to terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terytorium państwa trzeciego rozumie się przez to terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 2 pkt 8 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o eksporcie towarów rozumie się przez to dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez:

a)dostawcę lub na jego rzecz, lub

b)nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę do celów wyposażenia lub zaopatrzenia statków rekreacyjnych oraz turystycznych statków powietrznych lub innych środków transportu służących do celów prywatnych

- jeżeli wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych.

Należy zauważyć, że art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy przewiduje, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega eksport towarów, jednak z uwagi na terytorialny charakter podatku VAT, opodatkowaniu podlegają wyłącznie czynności, których miejscem świadczenia jest terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, które w przypadku dostaw towarów wysyłanych lub transportowanych wyznacza art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią – miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.

Tylko zatem wywóz towarów, które w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu poza terytorium Unii Europejskiej znajdują się na terytorium kraju, stanowi eksport towarów w rozumieniu art. 2 pkt 8 ustawy, podlegający opodatkowaniu w Polsce – jako miejscu świadczenia (opodatkowania).

Podkreślić należy, że zarówno w treści ustawy o VAT, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi. Czynnościami, które korzysta z obniżonej stawki podatku od towarów i usług jest m.in. eksport towarów.

W myśl przepisu art. 41 ust. 4 ustawy:

W eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. a, stawka podatku wynosi 0%.

Jednakże zgodnie z art. 41 ust. 6 ustawy:

Stawkę podatku 0% stosuje się w eksporcie towarów, o którym mowa w ust. 4 i 5, pod warunkiem że podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej.

Na podstawie art. 41 ust. 6a ustawy:

Dokumentem, o którym mowa w ust. 6, jest w szczególności:

1)dokument w formie elektronicznej otrzymany z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych albo potwierdzony przez właściwy organ celny wydruk tego dokumentu;

2)dokument w formie elektronicznej pochodzący z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych, otrzymany poza tym systemem, jeżeli zapewniona jest jego autentyczność;

3)zgłoszenie wywozowe na piśmie utrwalonym w postaci papierowej złożone poza systemem teleinformatycznym służącym do obsługi zgłoszeń wywozowych albo jego kopia potwierdzona przez właściwy organ celny.

Jak stanowi art. 41 ust. 7 ustawy:

Jeżeli warunek, o którym mowa w ust. 6, nie został spełniony, podatnik nie wykazuje tej dostawy w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, za dany okres rozliczeniowy, lecz w okresie następnym, stosując stawkę podatku 0%, pod warunkiem otrzymania dokumentu wymienionego w ust. 6 przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za ten następny okres. W przypadku nieotrzymania tego dokumentu w terminie określonym w zdaniu poprzednim mają zastosowanie stawki właściwe dla dostawy tego towaru na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 41 ust. 8 ustawy:

Przepis ust. 7 stosuje się w przypadku, gdy podatnik posiada dokument celny potwierdzający procedurę wywozu.

W art. 41 ust. 9 ustawy wskazane zostało, że:

Otrzymanie przez podatnika dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej w terminie późniejszym niż określony w ust. 6 i 7 upoważnia podatnika do dokonania korekty podatku należnego w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym podatnik otrzymał ten dokument.

Art. 41 ust. 11 ustawy stwierdza natomiast, że:

Przepisy ust. 4 i 5 stosuje się odpowiednio w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. b, jeżeli podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym dokonał dostawy towarów, otrzymał dokument, o którym mowa w ust. 6, z którego wynika tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu. Przepisy ust. 7 i 9 stosuje się odpowiednio.

Wskazać jednak należy, że aby uznać daną czynność za eksport towarów muszą wystąpić łącznie następujące przesłanki:

  • ma miejsce dostawa towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez dostawcę lub na jego rzecz (eksport bezpośredni) lub przez nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju, lub na jego rzecz (eksport pośredni),
  • wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej musi zostać potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych.

Niespełnienie jakiejkolwiek z wymienionych wyżej przesłanek powoduje, że nie dochodzi do eksportu towarów w rozumieniu przepisów ustawy.

Z kolei aby możliwe było opodatkowanie eksportu towarów stawką podatku w wysokości 0%, konieczne jest spełnienie warunku dotyczącego otrzymania przez podmiot potwierdzenia wywozu towarów przez organ celny określony w przepisach celnych. Spełnienie tego warunku ma gwarantować, że faktycznie wystąpił eksport towarów w myśl art. 2 pkt 8 ustawy skutkujący wywozem towarów z terytorium Polski. Otrzymanie odpowiedniego dokumentu „urzędowego” zapobiegnie sprzedaży towarów, która to sprzedaż mogłaby być faktycznie nieopodatkowana w sytuacji braku wywozu towarów i zastosowania preferencyjnej stawki 0%.

Z opisu sprawy wynika, że jest Pani zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT i prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie produkcji i sprzedaży rękodzieła artystycznego w postaci małych przedmiotów układanych z mozaiki ze szkła. W ramach prowadzonej działalności dokonuje Pani sprzedaży pamiątek czy prezentów wyłącznie na rzecz osób fizycznych, nieprowadzących działalności gospodarczej, mających miejsce zamieszkania poza terytorium Unii Europejskiej, głównie w Kanadzie, Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej czy też Australii, za pośrednictwem portalu (...). Wysyłka towarów w każdym przypadku organizowana jest przez Firmę i odbywa się za pośrednictwem (...). Przed upływem terminu złożenia deklaracji VAT-7 jest Pani w posiadaniu dokumentów potwierdzających wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej lub dostarczenie do klienta, tj. zestawienia z elektronicznych portali sprzedaży, które zawierają następujące informacje potwierdzenie zamówienia towaru i datę dostarczenia do klienta w tym imię i nazwisko klienta oraz adres pod który została dostarczona przesyłka oraz posiada Pani potwierdzenie uzyskane z internetowej strony (...): Przesyłka wysłana z Polski, Przesyłka dotarła do kraju przeznaczenia, Przesyłka została doręczona. Jeśli przez dłuższy czas nie ma Pani komunikatu, że przesyłka została doręczona lub dotarła do kraju przeznaczenia, składa Pani reklamację. Po sprawdzeniu, (…) wydaje komunikat, że przesyłka została dostarczona do klienta, podając datę dostarczenia lub komunikat, że przesyłka zaginęła.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy w kontekście zastosowania preferencyjnej stawki podatku VAT należy wskazać, że zgodnie z art. 41 ust. 6 ustawy, możliwość zastosowania stawki 0% do eksportu towarów uwarunkowana jest posiadaniem, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, dokumentu potwierdzającego wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej. Zatem, aby mogła Pani opodatkować sprzedaż stanowiącą eksport towarów stawką podatku w wysokości 0% - musi/będzie Pani musiała posiadać dokument, który w sposób jednoznaczny potwierdza, że wysyłane towary opuściły terytorium Unii Europejskiej. Przykładowy katalog takich dokumentów wymieniony został w art. 41 ust. 6a ustawy. Przy tym, zauważyć należy, że nie jest to katalog zamknięty, na co wskazuje użyty w tym przepisie zwrot „w szczególności”.

Niemniej jednak, pomimo tego, że katalog dokumentów wymienionych w art. 41 ust. 6a ustawy ma charakter otwarty, nie można przyjąć, że mogą to być inne dowody niż dokumenty „urzędowe”, w których właściwe organy celne (polskie lub z innych państw członkowskich UE) potwierdziły wywóz towarów poza terytorium UE.

W tym miejscu wskazać należy, że co do zasady zgłoszenia wywozowe towarów z obszaru celnego UE składane są w formie elektronicznej z wykorzystaniem Automatycznego Systemu Eksportu (AES). Zgłoszenie celne (wywozowe) w postaci komunikatu IE 515 jest składane przez zgłaszającego do właściwego urzędu wywozu. Z kolei urząd wyprowadzenia, tj. urząd celny graniczny, przez który towar opuszcza obszar celny Unii Europejskiej niezwłocznie po tym, jak towar opuścił obszar celny UE przesyła do urzędu wywozu (urzędu, w którym zostało złożone zgłoszenie celne) komunikat IE 518 zawierający wyniki kontroli przeprowadzonej w urzędzie wyprowadzenia. Po otrzymaniu przez urząd wywozu komunikatu IE 518 system AES generuje automatycznie komunikat IE 599 i przesyła go zgłaszającemu. Komunikat IE 599 jest dokumentem celnym potwierdzającym, także dla celów podatkowych, wywóz towarów poza terytorium UE przez wskazanego w zgłoszeniu wywozowym eksportera.

Należy dodatkowo zaznaczyć, że komunikat IE 599 może być wydany nie tylko przez administrację celną krajową, ale także przez inne unijne organy celne, jeśli odprawa celna wywozowa (eksportowa) miała miejsce na terenie innego państwa członkowskiego.

Zatem, dokumentem potwierdzającym wywóz towarów poza terytorium UE jest:

  • elektroniczny komunikat IE 599 otrzymany w systemie AES,
  • wydruk ww. komunikatu potwierdzony przez właściwy organ celny,
  • elektroniczny komunikat IE 599 otrzymany poza systemem AES, jeżeli jego autentyczność jest zapewniona.

Dokumentem, o którym mowa w art. 41 ust. 6a ustawy uprawniającym do zastosowania stawki 0% przy eksporcie będzie również zgłoszenie wywozowe w formie papierowej złożone poza systemem teleinformatycznym lub kopia takiego zgłoszenia potwierdzona przez właściwy urząd celny. We wszystkich ww. przypadkach są to dokumenty o charakterze „urzędowym” wygenerowane w systemie AES lub potwierdzone przez właściwy urząd celny.

Z powyższego wynika więc, że pomimo tego, że katalog dokumentów wymienionych w art. 41 ust. 6a ustawy jest katalogiem otwartym, nie można zastosować stawki VAT w wysokości 0% względem eksportu towarów na podstawie dowodów innych niż dokumenty „urzędowe”, w których właściwe organy celne (polskie lub z innych państw członkowskich UE) potwierdziły wywóz towarów poza terytorium UE.

W tym miejscu należy zauważyć, że definicja „towarów w przesyłce pocztowej” zawarta jest w art. 1 pkt 24 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2015/2446 z 28 lipca 2015 r. uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 w odniesieniu do szczegółowych zasad dotyczących niektórych przepisów unijnego kodeksu celnego (Dz. U. UE L 343 z 29 grudnia 2015 r. str. 1 ze zm.; dalej jako: „rozporządzenie delegowane”). Zgodnie ze wskazanym przepisem:

„Towary w przesyłce pocztowej” oznaczają towary inne niż przesyłki z korespondencją, zawarte w paczce lub pakiecie pocztowym i przewożone na odpowiedzialność operatora pocztowego lub przez niego zgodnie z przepisami Konwencji Światowego Związku Pocztowego przyjętej dnia 10 lipca 1984 r. pod egidą Organizacji Narodów Zjednoczonych.

Z kolei w art. 1 pkt 25 rozporządzenia delegowanego wskazano, że:

„Operator pocztowy” oznacza operatora mającego siedzibę w danym państwie członkowskim i wyznaczonego przez dane państwo do świadczenia międzynarodowych usług regulowanych Konwencją Powszechnego Związku Pocztowego.

Uzasadnione w tym miejscu będzie odwołanie się do wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 28 marca 2019 r., w sprawie C-275/18, który stwierdził, że: „(…) art. 146 ust. 1 lit. a) w związku z art. 131 dyrektywy VAT należy interpretować w ten sposób, że sprzeciwia się on temu, aby przepis prawa krajowego uzależniał zwolnienie z VAT przewidziane dla towarów przeznaczonych do wywozu poza terytorium Unii od przesłanki, aby towary te zostały objęte procedurą celną wywozu, w sytuacji, w której jest bezsporne, że zostały spełnione materialnoprawne przesłanki zwolnienia, w tym w szczególności przesłanka faktycznego wyprowadzenia danych towarów z terytorium Unii”.

Należy jednak wskazać, że ww. wyrok zapadł w okolicznościach, w których podmiot wysyłał przedmioty kolekcjonerskie poza terytorium Unii Europejskiej pocztą i był w stanie wykazać ten fakt za pomocą dokumentów wydanych przez służby pocztowe. W takich okolicznościach TSUE stwierdził, że „(...) brak poszanowania formalnego wymogu objęcia towarów przeznaczonych do wywozu procedurą wywozu nie może prowadzić do tego, że eksporter traci prawo do zwolnienia w eksporcie, o ile zostało wykazane faktyczne wyprowadzenie danych towarów z terytorium Unii” (pkt 38 wyroku).

Do powyższego orzeczenia TSUE odwołał się Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 21 lipca 2020 r., sygn. akt I FSK 2005/17. Sprawa będąca przedmiotem rozstrzygnięcia NSA także dotyczyła podatnika, który dokonując sprzedaży za pośrednictwem (...) poza terytorium Unii Europejskiej, nie dopełnił wymagań formalnych w postaci zgłoszeń celnych wywozowych i w związku z tym nie posiadał dokumentów potwierdzających wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej.

Podkreślić należy, że w sprawie będącej przedmiotem ww. rozstrzygnięcia ani organy podatkowe, ani sąd I instancji nie zakwestionowały samego faktu wywozu towarów poza obszar UE. Jedynym powodem odmowy prawa do zastosowania stawki 0% była okoliczność braku dokonywania przez podatnika zgłoszeń celnych wywozowych, a w konsekwencji braku dokumentów potwierdzających wywóz towarów poza terytorium UE przez właściwy urząd celny.

Jak wskazał NSA, w świetle wyżej cytowanego orzeczenia TSUE, dla zastosowania stawki VAT 0% w eksporcie kluczowy jest fakt wywozu poza terytorium UE (przesłanka materialna), a nie zgromadzenie określonych dokumentów w konkretnej procedurze (przesłanka formalna). W konsekwencji – w ocenie NSA – „(…) nie można odmówić podatnikowi prawa do zastosowania stawki 0% VAT wyłącznie na tej podstawie, że nie posiada on określonego dokumentu potwierdzającego eksport towarów poza UE, jeśli eksport ten faktycznie nastąpił, która to okoliczność jak wskazano wyżej nie była przez organy kwestionowana.”

Należy również podkreślić, że zarówno wyrok TSUE C-275/18 jak również wyrok NSA sygn. akt I FSK 2005/17 zapadły w szczególnych okolicznościach związanych z wywozem towarów poza terytorium UE, który był wykonywany przez operatora pocztowego, tj. podmiotu uprawnionego do wykonywania działalności pocztowej na podstawie odrębnych przepisów. Zinstytucjonalizowany charakter działalności ww. podmiotów pozwala więc na przyjęcie, że dokumenty wygenerowane przez operatora pocztowego, także w jego systemie elektronicznym mają przymiot dokumentu „urzędowego”, a tym samym jeżeli potwierdzają wywóz towarów poza terytorium UE mogą stanowić dokument, o którym mowa w art. 41 ust. 6a ustawy.

Pani wątpliwości w pytaniu nr 1 dotyczą ustalenia czy posiadanie „potwierdzenia nadania” przesyłki poleconej lub priorytetowej oraz dokumentu wydrukowanego z ogólnodostępnej strony internetowej (...) służącej do sprawdzania statusu przesyłki (śledzenie przesyłek bez konieczności logowania się na indywidualne konto użytkownika) stanowią dokumenty o których mowa w art. 41 ust. 6 i 6a ustawy uprawniające Panią do zastosowania stawki podatku 0%, przewidzianą dla eksportu towarów.

Odnosząc się do przedstawionych przez Panią wątpliwości sformułowanych w pytaniu nr 1 w pierwszej kolejności należy wyjaśnić, że Elektroniczny Nadawca (...) jest aplikacją stworzoną i administrowaną przez krajowego operatora pocztowego, jakim jest (…). Aplikacja ta została stworzona w celu usprawnienia nadawania przesyłek krajowych i zagranicznych. Podmiot korzystający z tego systemu zobowiązany jest do założenia indywidualnego konta użytkownika. Po wprowadzeniu danych nadawcy i odbiorcy oraz wyboru sposobu nadania umożliwia rejestrację przesyłki i wydruk etykiety przewozowej. System pozwala również na wygenerowanie dokumentów nadawczych. Wszystkie przesyłki przygotowane za pomocą Elektronicznego Nadawcy (...) można śledzić z jego panelu lub generować przez zbiorczy raport przesyłek. Z kolei ogólnodostępna strona internetowa (...) służąca do sprawdzenia statusu przesyłki (śledzenie przesyłek bez konieczności logowania się na indywidualne konto użytkownika) jest aplikacją umożliwiającą jedynie śledzenie przesyłek, które są transportowane (przesyłane) przez przewoźnika (...), poprzez wpisanie w pasku wyszukiwania nr śledzenia przesyłki. Wygenerowane dane zawierają jedynie informacje dotyczące lokalizacji i statusu przesyłki. W przeciwieństwie do Elektronicznego Nadawcy (...) ogólnodostępny system do śledzenia przesyłek (...) nie umożliwia rejestracji przesyłki, wygenerowania etykiety przewozowej oraz brak jest możliwości wygenerowania dokumentów nadawczych i raportów zbiorczych przesyłek, co jest istotne w kontekście dokumentów urzędowych związanych z eksportem towarów. Biorąc zatem pod uwagę powołane przepisy prawa oraz różnice między Elektronicznym Nadawcą (...) a ogólnodostępnym system do śledzenia przesyłek (...) należy wskazać, że wygenerowany przez Panią w ogólnodostępnym systemie do śledzenia przesyłek (...) dokument, nie będzie można uznać za dokument o charakterze urzędowym, ma on jedynie charakter informacyjny, umożlwiający jedynie śledzenie przesyłki. To nie właściwy organ celny krajowy lub innego państwa członkowskiego lecz wygenerowany dokument z systemu, który stanowi platformę służącą do śledzenia przesyłek potwierdza wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej. Z kolei „potwierdzenie nadania” przesyłki poleconej lub priorytetowej jest dowodem potwierdzającym jedynie przekazanie nadawanej przesyłki przewoźnikowi, tj. Poczcie Polskiej. Taki dokument można uzyskać co do zasady w momencie przybycia kuriera po paczkę lub nadaniu w placówce pocztowej. Nie potwierdza on faktycznego wywozu towaru na terytorium państwa trzeciego. Tym samym dokument wygenerowany z ogólnodostępnego systemu do śledzenia przesyłek (...) oraz „potwierdzenie nadania” przesyłki nie jest dokumentem „urzędowym”, który potwierdzałby, że w sprawie mamy do czynienia z eksportem towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 ustawy co w konsekwencji umożliwiłoby Pani, po spełnieniu reszty przesłanek, zastosować stawkę 0%.

Zatem Pani stanowisko w zakresie pytania nr 1 wniosku jest nieprawidłowe

Sformułowane wątpliwości w pytaniu nr 2, dotyczą uznania czy dokument wygenerowany w Elektronicznym Systemie Nadawcy (...), posiadający komunikat „doręczenie”, „Przesyłka dotarła do kraju przeznaczenia”, „Przesyłka wysłana z Polski”, stanowi dokument, o którym mowa w art. 41 ust. 6 i 6a ustawy uprawniający Panią do zastosowania stawkę podatku 0%, przewidzianą dla eksportu towarów. Natomiast wątpliwości w pytaniu nr 5, dotyczą uznania czy w przyszłości, jeśli będzie Pani składała reklamacje w Elektronicznym Systemie Nadawcy (...) i otrzyma komunikat „doręczenie”, „Przesyłka dotarta do kraju przeznaczenia”, „Przesyłka wysłana z Polski”, „Przesyłka zaginęła”, będzie to dokument, o którym mowa w art. 41 ust. 6 i 6a ustawy uprawniający Panią do zastosowania stawkę podatku 0%, przewidzianą dla eksportu towarów.

Odnosząc się do przedstawionego opisu sprawy należy stwierdzić, że posiadane przez Panią dokumenty wygenerowane w Elektronicznym Systemie Nadawcy (...) posiadające komunikat „doręczenie” nie są dokumentami, które zostały literalnie wymienione w art. 41 ust. 6a ustawy. Są to natomiast dokumenty „urzędowe”, o których mowa w art. 41 ust. 6 ustawy, tj. dokumenty potwierdzające wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej za pośrednictwem operatora pocztowego (podmiotu uprawnionego na podstawie odrębnych przepisów do wykonywania działalności pocztowej) i uprawniające Panią - po spełnieniu pozostałych przesłanek - do opodatkowania dokonywanych transakcji stawką 0%, przewidzianą dla eksportu towarów.

Tym samym należy uznać, że po spełnieniu pozostałych przesłanek, ma Pani prawo do zastosowania stawki opodatkowania 0% przewidzianej dla eksportu towarów, które są wysyłane za pośrednictwem (...) do osób fizycznych zamieszkałych poza terytorium Unii Europejskiej, nieprowadzących działalności gospodarczej, w sytuacji, gdy posiada Pani dokumenty pochodzące z Elektronicznego Systemu Nadawcy (...), opatrzone statusem „doręczenie”.

Z kolei w przypadku dokumentów wygenerowanych w Elektronicznym Systemie Nadawcy (...) posiadających komunikaty: „Przesyłka dotarła do kraju przeznaczenia”, „Przesyłka wysłana z Polski” należy stwierdzić, że dokumenty takie również można uznać za dokumenty „urzędowe”, o którym mowa w art. 41 ust. 6 ustawy, uprawniające Panią - po spełnieniu pozostałych przesłanek – do opodatkowania dokonywanych transakcji stawką 0%, przewidzianą dla eksportu towarów, pod warunkiem jednak, że posiada Pani odpowiedzi z (...) na zgłoszenie reklamacyjne potwierdzające doręczenie przesyłki do adresata wraz z podaniem daty doręczenia.  

Jeżeli zatem w wyniku złożonej reklamacji w Elektronicznym Systemie Nadawcy (...) uzyska Pani komunikat „doręczenie”, to dokument taki należy uznać za dokument „urzędowy”, o którym mowa w art. 41 ust. 6 ustawy, uprawniający Panią – po spełnieniu pozostałych przesłanek – do opodatkowania dokonywanych transakcji stawką 0%, przewidzianą dla eksportu towarów.

Natomiast, gdy w wyniku reklamacji w Elektronicznym Systemie Nadawcy (...) uzyska Pani komunikat „Przesyłka dotarła do kraju przeznaczenia”, „Przesyłka wysłana z Polski” lub „Przesyłka zaginęła”, to należy stwierdzić, że w tak opisanej sytuacji nie będzie Pani w posiadaniu dokumentów, które w sposób bezsporny będą potwierdzały, że doszło do wywozu towarów poza terytorium Unii Europejskiej i ich dostarczenia do nabywcy w państwie trzecim (w Kanadzie, Stanach Zjednoczonych lub Australii). Niezbędne jest bowiem, aby w przypadku złożenia formularza reklamacyjnego do operatora pocztowego, uzyskała Pani w odpowiedzi od tegoż operatora pocztowego potwierdzenie doręczenia przesyłki do adresata, wraz z datą doręczenia. W konsekwencji na podstawie dokumentów uzyskanych w wyniku reklamacji zawierających komunikat „Przesyłka dotarła do kraju przeznaczenia”, „Przesyłka wysłana z Polski” lub „Przesyłka zaginęła” nie będzie mogła Pani zastosować stawki VAT w wysokości 0% przewidzianej dla eksportu towarów.

Zatem oceniając całościowo Pani stanowisko w zakresie pytań nr 2 i 5 wniosku należy uznać za nieprawidłowe.

Pani wątpliwości w pytaniu nr 3 dotyczą ustalenia czy w przypadku wysyłania towaru do osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej, za pośrednictwem (...), ma Pani prawo zastosować dla usługi wysyłki i pakowania stawkę VAT 0% jak dla eksportu towarów.

Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy:

Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

W myśl art. 29a ust. 6 ustawy:

Podstawa opodatkowania obejmuje:

1)podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;

2)koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

Z powyższych regulacji wynika, że w przypadku dostawy towarów za podstawę opodatkowania należy uznać całość świadczenia pieniężnego pobieranego od nabywcy. Oznacza to, że do podstawy opodatkowania należy wliczyć pobieraną przez zbywcę wartość (cenę) towarów, a także wszystkie inne elementy zapłaty, będące częściami składowymi świadczenia zasadniczego (tj. dostawy towarów). Dotyczy to wyłącznie kosztów, które zwiększają kwotę należną z tytułu konkretnej dostawy.

W przedmiotowej sprawie kwota stanowiąca całość świadczenia należnego sprzedawcy obejmie również inne elementy kształtujące kwotę żądaną od nabywcy, wobec tego wszystkie elementy składające się na transakcję, w aspekcie gospodarczym, tworzą jedną całość.

W analizowanej sprawie mamy do czynienia z jednym przedmiotem opodatkowania – jedną czynnością, tj. z dostawą towarów dostarczanych w przesyłkach pocztowych osobom fizycznym, nieprowadzącym działalności gospodarczej, mającym miejsce zamieszkania poza terytorium Unii Europejskiej, dla której podstawą opodatkowania jest łączna wartość dostawy towaru wraz z kosztami wysyłki i pakowania. Tym samym koszty wysyłki i pakowania podwyższają podstawę opodatkowania dostawy towarów dokonanej w ramach transakcji przedstawionej w opisie stanu faktycznego.

Podsumowując, jest Pani uprawniona do zastosowania stawki VAT w wysokości 0% do wartości całej transakcji związanej z eksportem towaru wraz z kosztami wysyłki i pakowania, po spełnieniu pozostałych przesłanek dla zastosowania tej stawki.

Zatem Pani stanowisko w zakresie pytania nr 3 wniosku należy uznać za prawidłowe.

Wątpliwości sformułowane w pytaniu nr 4 dotyczą ustalenia czy musi Pani wystawiać faktury VAT eksportowe dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej poza terytorium UE jeśli jest w stanie udowodnić na podstawie raportów generowanych przez portal sprzedaży internetowej do kogo i kiedy przesyłka trafiła.

Jak wynika z art. 106b ust. 1 ustawy:

Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

1)sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;

2)wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość, chyba że podatnik korzysta z procedury szczególnej, o której mowa w dziale XII w rozdziale 6a;

3)wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;

4)otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy:

a)wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,

b)czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4,

c)dostaw towarów, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 1b.

Natomiast, w myśl art. 106b ust. 2 ustawy:

Podatnik nie jest obowiązany do wystawienia faktury w odniesieniu do sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie art. 43 ust. 1, art. 113 ust. 1 i 9 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3.

Stosownie do art. 106b ust. 3 ustawy:

Na żądanie nabywcy towaru lub usługi podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

1)czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1, z wyjątkiem:

a)czynności, o których mowa w art. 19a ust. 5 pkt 4,

b)czynności, o których mowa w art. 106a pkt 3 i 4,

1a)otrzymanie całości lub części zapłaty przed wykonaniem czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1, z wyjątkiem:

a)przypadku, gdy zapłata dotyczy czynności, o których mowa w art. 19a ust. 1b i ust. 5 pkt 4 oraz art. 106a pkt 3 i 4,

b)wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,

2)sprzedaż zwolnioną, o której mowa w ust. 2, z zastrzeżeniem art. 117 pkt 1 i art. 118

- jeżeli żądanie jej wystawienia zostało zgłoszone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty.

Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Jak wynika z przywołanych wyżej przepisów - co do zasady - podatnik VAT jest zobowiązany wystawiać fakturę dokumentującą sprzedaż towarów i usług na rzecz innego podatnika. Generalnie ustawodawca nie nakłada na podatników obowiązku wystawiania faktur dokumentujących sprzedaż zwolnioną od podatku na podstawie przepisów ustawy lub rozporządzeń wykonawczych do niej oraz sprzedaż realizowaną na rzecz podmiotów niebędących podatnikami VAT. Jednakże nie ma przeszkód, aby w powyższych sytuacjach podatnik wystawiał fakturę.

Jak wynika z okoliczności sprawy w ramach prowadzonej działalności dokonuje Pani sprzedaży pamiątek czy prezentów wyłącznie na rzecz osób fizycznych, nieprowadzących działalności gospodarczej.

Zatem nie ma Pani obowiązku wystawienia faktury dokumentującej eksport towarów na rzecz ww. nabywców. Jednak na żądanie nabywcy zgłoszone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty, zobowiązana jest Pani udokumentować tę sprzedaż fakturą. Ze względu na fakt, że nabywcą towarów jest osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej nie jest Pani zobowiązana do wystawienia faktury dokumentującej eksport towarów a nie, że jest Pani w stanie udowodnić na podstawie raportów generowanych przez portal sprzedaży internetowej do kogo i kiedy przesyłka trafiła.

Wobec powyższego Pani stanowisko w zakresie pytania nr 4 wniosku uznano za nieprawidłowe.

Pani wątpliwości w pytaniu nr 6 dotyczą ustalenia czy podlegają polskiej ustawie o podatku VAT następujące transakcje: zakup przez Firmę towarów z Ukrainy i wysłanie ich z terenu Ukrainy do magazynu w USA oraz sprzedaż towarów z magazynu w USA dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej na terenie USA.

Z opisu sprawy wynika, że Pani Firma kupuje od Firmy z Ukrainy większą ilość upominków wykonanych jako mozaiki ze szkła i zleca tej samej Firmie wysyłkę z Ukrainy do magazynu w USA. Z magazynu w USA dokonywana jest dostawa do klientów z poza Unii Europejskiej. Mając na uwadze terytorialność podatku VAT należy wskazać, że zasady opodatkowania ww. transakcji, podlegają regulacjom kraju, w którym znajduje się miejsce świadczenia (opodatkowania) dostawy towarów. Powyższe oznacza, że to przepisy tego państwa wskażą, w jaki sposób należy opodatkować transakcje dokonane przez Panią. Tym samym przedmiotowa dostawa towarów, która dokonywana jest z terytorium innego państwa niż Polska, tj. z Ukrainy do magazynu na terytorium Stanów Zjednoczonych i z magazynu ze Stanów Zjednoczonych do osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej na terytorium Stanów Zjednoczonych (w opisanej sytuacji wykonywana przez Panią dostawa towarów jest poza terytorium Polski) nie podlega polskiej jurysdykcji podatkowej.

Wobec powyższego Pani stanowisko w zakresie pytania nr 6 wniosku uznano za prawidłowe.

Niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie kwalifikacji czynności wykonywanych przez Panią na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług, natomiast nie rozstrzyga, gdzie i w jaki sposób należy opodatkować wykonywane przez Panią czynności, które nie podlegają opodatkowaniu w Polsce. Przepisy ustawy nie regulują kwestii opodatkowania transakcji dokonywanych poza terytorium Polski, gdyż takie transakcje nie podlegają polskim przepisom podatkowym.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Informujemy, że wydając interpretację nie przeprowadzamy postępowania dowodowego i opieramy się wyłącznie na elementach zdarzenia przedstawionych we wniosku

Jednocześnie wskazujemy, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywało się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).