Prawo do korzystania ze zwolnienia od podatku w sytuacji osiągania przychodu z produkcji energii elektrycznej nieprzekraczającego limitu 200 000 PLN. - Interpretacja - null
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Prawo do korzystania ze zwolnienia od podatku w sytuacji osiągania przychodu z produkcji energii elektrycznej nieprzekraczającego limitu 200 000 PLN.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
12 sierpnia 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 7 sierpnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do korzystania ze zwolnienia od podatku w sytuacji osiągania przychodu z produkcji energii elektrycznej nieprzekraczającego limitu 200 000 PLN.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
W m. … prowadzi Pani niepubliczne integracyjne przedszkole „…”. Płaci Pani podatek dochodowy od osób fizycznych, tzw. liniowy tj. 19% od uzyskanych dochodów. Nie jest Pani czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT), gdyż Pani działalność podmiotowo i przedmiotowo jest zwolniona z tego podatku. W ubiegłym roku zainstalowała Pani na budynku instalację fotowoltaiczną i podpisała Pani umowę prosumencką o dostarczanie wyprodukowanej energii i rozliczenia jej z przedstawicielem … S. A. Po otrzymaniu faktur z tej firmy, gdzie jest wyszczególniony stosowny upust tzw. „depozyt prosumencki uwzględniany w rozliczeniowym okresie” wie Pani, za jaką kwotę w danym czasie wyprodukowała Pani energii elektrycznej. … S.A. wezwała Panią do wystawienia faktur na ww. kwoty.
Pytanie
Czy Pani, osiągająca przychód z produkcji energii elektrycznej w wysokości nieprzekraczającej 200.000 PLN w skali roku podatkowego, może korzystać ze zwolnienia z bycia czynnym podatnikiem podatku VAT, mimo prowadzenia przedszkola niepublicznego, gdzie Pani przychody z tego tytułu są zwolnione na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 i 26?
Pani stanowisko w sprawie
Przychody z tytułu prowadzenia przedszkola niesamorządowego są zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług przedmiotowo na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 i 26 ustawy o VAT. Natomiast inne przychody są zwolnione do wysokości osiągnięcia 200.000 PLN (lub proporcjonalnie, jeżeli ktoś rozpoczyna działalność w ciągu roku podatkowego) na podstawie art. 113 ust. 1. Do tego limitu nie wlicza się Pani przychodów z przedszkola (art. 113 ust. 2 pkt 2). Tego limitu (200.000 PLN) nie stosuje się do dokonywania dostaw niektórych towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym. Wyłączenie to nie dotyczy wytwarzania energii elektrycznej (art. 113 ust. 12 pkt 13b).
Reasumując - do limitu 200.000 PLN wlicza Pani przychody z wytworzenia energii elektrycznej z posiadanej instalacji fotowoltaicznej, ale do momentu jego przekroczenia jest Pani zwolniona z opłacania podatku od towarów i usług. Po jego ewentualnym przekroczeniu będzie Pani opodatkowana jako podatnik VAT czynny z produkcji energii elektrycznej, a Pani usługi z prowadzenia przedszkola dalej będą zwolnione przedmiotowo.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Natomiast art. 8 ust. 1 ustawy stanowi, że:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3) świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług w rozumieniu art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.
W oparciu o art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Zauważenia wymaga, że ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku dla pewnej grupy podatników. Regulacje w tym zakresie zawarte zostały w art. 113 ustawy.
Według art. 113 ust. 1 ustawy:
Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.
Na mocy art. 113 ust. 2 ustawy:
Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:
1) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;
1a) sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;
2) odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:
a) transakcji związanych z nieruchomościami,
b) usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,
c) usług ubezpieczeniowych
– jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;
3) odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.
Na podstawie art. 113 ust. 5 ustawy:
Jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.
Jak stanowi art. 113 ust. 9 ustawy:
Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.
Zgodnie z art. 113 ust. 10 ustawy:
Jeżeli faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 9, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.
W myśl art. 113 ust. 11 ustawy:
Podatnik, który utracił prawo do zwolnienia sprzedaży od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.
W świetle art. 113 ust. 13 ustawy:
Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:
1) dokonujących dostaw:
a) towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,
b) towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:
‒ energii elektrycznej (CN 2716 00 00),
‒ wyrobów tytoniowych,
‒ samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,
c) budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,
d) terenów budowlanych,
e) nowych środków transportu,
f) następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:
‒ preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),
‒ komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),
‒ urządzeń elektrycznych (PKWiU 27),
‒ maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),
g) hurtowych i detalicznych części i akcesoriów do:
‒ pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.3),
‒ motocykli (PKWiU ex 45.4);
2) świadczących usługi:
a) prawnicze,
b) w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,
c) jubilerskie,
d) ściągania długów, w tym factoringu;
3) nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.
Biorąc pod uwagę powyższe przepisy należy wskazać, że – co do zasady – o ile podatnik nie przekroczył kwoty sprzedaży określonej na podstawie art. 113 ust. 1 lub ust. 9 ustawy, ma prawo do korzystania z ww. zwolnienia do momentu przekroczenia tej kwoty. W przypadku przekroczenia ww. kwoty z tytułu świadczenia czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, podatnik zobowiązany jest do dokonania rejestracji dla potrzeb podatku od towarów i usług na zasadach określonych w ustawie.
W związku z przepisem art. 113 ust. 2 pkt 2 ustawy, przy obliczaniu limitu obrotów określonych w art. 113 ust. 1 ustawy, nie uwzględnia się odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3.
Jak Pani wskazała, prowadzi Pani niepubliczne integracyjne przedszkole. Nie jest Pani czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a Pani działalność podmiotowo i przedmiotowo jest zwolniona z podatku od towarów i usług. W ubiegłym roku zainstalowała Pani na budynku instalację fotowoltaiczną i podpisała Pani umowę prosumencką o dostarczanie wyprodukowanej energii i rozliczenia jej z przedstawicielem … S. A. Po otrzymaniu faktur z tej firmy, gdzie jest wyszczególniony stosowny upust tzw. „depozyt prosumencki uwzględniany w rozliczeniowym okresie” wie Pani, za jaką kwotę w danym czasie wyprodukowała Pani energii elektrycznej. … S.A. wezwała Panią do wystawienia faktur na ww. kwoty.
Usługi prowadzenia niepublicznego przedszkola, z których uzyskuje Pani przychody – jak Pani wskazała - korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 i 26 ustawy, zatem ich wartości nie wlicza się do wartości sprzedaży, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy.
Z ww. art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. b tiret pierwsze ustawy wynika, że sprzedaż energii elektrycznej nie wyłącza podatnika z możliwości skorzystania ze zwolnienia podmiotowego od podatku.
Tym samym, w myśl ww. art. 113 ust. 1 i ust. 9 ustawy, może Pani korzystać także ze zwolnienia od podatku w związku z wprowadzaniem do sieci wyprodukowanej energii elektrycznej, do momentu odpowiednio przekroczenia w proporcji do okresu prowadzonej sprzedaży/w roku podatkowym kwoty 200 000 zł.
Natomiast w przypadku, gdy dokonywana przez Panią wartość sprzedaży w związku z wprowadzaniem do sieci wyprodukowanej energii elektrycznej przekroczy kwotę wskazaną w art. 113 ust. 1 ustawy, tj. 200 000 zł, lub wykona Pani jakąkolwiek inną czynność, o której mowa w art. 113 ust. 13 ustawy – poza wymienionymi wyżej wyłączeniami – to utraci Pani prawo do zwolnienia od podatku. W tej sytuacji, w związku z przekroczeniem ww. kwoty ma Pani obowiązek dokonać zgłoszenia rejestracyjnego jako podatnik VAT czynny.
Wobec powyższego Pani stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie zaistnienia zdarzenia.
Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.
Zauważam, że przedstawiając własne stanowisko w sprawie wskazała Pani na art. 113 ust. 12 pkt 13b ustawy. Mając jednak na uwadze, że przedmiotem wniosku jest kwestia korzystania ze zwolnienia od podatku w sytuacji osiągania przychodu z produkcji energii elektrycznej nieprzekraczającego limitu 200 000 PLN, uznałem to za oczywistą omyłkę pisarską i przyjąłem, że powinien to być art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. b tiret pierwsze ustawy.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).