Zastosowanie zwolnienia od podatku VAT usług szkoleniowych finansowanych w całości lub w 70% ze środków publicznych. - Interpretacja - 0111-KDIB3-2.4012.348.2024.2.MGO

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 8 października 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.348.2024.2.MGO

Temat interpretacji

Zastosowanie zwolnienia od podatku VAT usług szkoleniowych finansowanych w całości lub w 70% ze środków publicznych.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

30 czerwca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 30 czerwca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zastosowania zwolnienia od podatku VAT usług szkoleniowych finansowanych w całości lub w 70% ze środków publicznych.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 28 września 2024 r. (wpływ 28 września 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Spółka świadczy usługi szkoleniowe, z zakresu pomiarów obiektów budowlanych i innych pomiarów głównie w budownictwie, wykonywanych technologią fotogrametrii przy użyciu dronów oraz z marketingu i kompetencji miękkich i innych tematów wykorzystywanych lub mających być wykorzystanymi w pracy przedsiębiorstw.

W części przypadków te usługi finansowane są ze środków publicznych, niektóre w 100%, niektóre w 80% a niektóre w innych częściach, lecz co do zasady w co najmniej w 70%.

Szkolenia są wykonywane w ramach KFS i są również wykonywane przez Bazę Usług Rozwojowych. Spółka zatrudnia podwykonawców, którzy bezpośrednio wykonują szkolenia - są to zazwyczaj jednoosobowe działalności gospodarcze, których właściciele są trenerami na szkoleniach wykonywanych przez spółkę oraz czasem podwykonawcy sami zatrudniają kolejnych trenerów do pomocy lub wykonania samodzielnie części albo całości szkoleń.

Szkolenia wykonywane w ramach KFS są wykonywanie w oparciu o umowy zawierane pomiędzy klientem Sp. z o.o. a odpowiednim Powiatowym Urzędem Pracy.

Co do zasady w tych umowach widnieje zapis, iż szkolenie jest zwolnione z VAT na podstawie §3 ust. 1 pkt. 14 rozporządzenia Ministra Finansów z 20.12.2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień i Powiatowe Urzędy Pracy oczekują wystawienia przez Sp. z o.o. faktury za szkolenie ze zwolnieniem z VAT z taką właśnie podstawą prawną tego zwolnienia.

Spółka korzysta na razie ze zwolnienia z art. 113 ustawy o VAT.

Przychód ze szkoleń jako czynność zwolniona nie liczy się do limitu 200 tyś.

Spółka nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, nie posiada zaświadczenia o wpisie do Ewidencji Szkół i Placówek Niepublicznych, nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Spółka wpisana jest do Bazy Usług Rozwojowych z możliwością świadczenia usług z dofinansowaniem.

Na zadane w wezwaniu przez Organ pytania, odpowiedzieli Państwo w następujący sposób:

Na pytanie: „Prosimy o wskazanie, jakie dokładnie usługi szkoleniowe i na czyją rzecz Państwo świadczą?”

Odpowiedzieli Państwo: „Świadczymy lub będziemy świadczyć usługi szkoleniowe dla przedsiębiorców i osób prywatnych. Są to szkolenia na których uczestnicy zdobywają umiejętności zawodowe przydatne w pracy. Są to:

-szkolenia z wykorzystania dronów w działalności zawodowej m.in. pomiary dronowe,

-szkolenia z marketingu w internecie,

-szkolenia z kompetencji miękkich przydatnych zawodowo,

-zamierzamy prowadzić szkolenia z płetwonurkowania na których uczestnicy zdobywają umiejętności konieczne do zdobycia stopni instruktorskich, lub inne przydatne zawodowo, np. płetwonurek ekolog - mogący brać udział w badaniach podwodnych,

-zamierzamy świadczyć usługi szkoleniowe z zakresów ekologicznych, przydatnych zawodowo np. kurs audytora energetycznego, kurs ekologicznego zarządzania nieruchomościami itp.”

Na pytanie: „Czy opisane we wniosku usługi szkoleniowe można zakwalifikować do usług w zakresie kształcenia, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.)?”

Odpowiedzieli Państwo: „Nie.”

Na pytanie: „Czy wykonywane przez Państwa usługi, będą stanowiły usługi świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia, w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy o VAT?”

Odpowiedzieli Państwo: „Nie.”

Na pytanie: „Czy świadczone przez Państwa usługi szkoleniowe z zakresu pomiarów obiektów budowlanych i innych pomiarów głównie w budownictwie wykonywanych technologią fotogrametrii przy użyciu dronów oraz z marketingu i kompetencji miękkich i innych tematów – jakich? – stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT?”

Odpowiedzieli Państwo: „Wszystkie usługi szkoleniowe które świadczymy bądź zamierzamy świadczyć zostały wskazane w pkt. 1 niniejszej podpowiedzi. Wiedza i umiejętności zdobyte na tych szkoleniach każdorazowo mogą być wykorzystywane zawodowo w pracy przez osoby w nich uczestniczące.”

Na pytanie: „Czy usługi szkoleniowe świadczone przez Państwa są świadczone w ramach szkolenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego osób tego potrzebujących?”

Odpowiedzieli Państwo: „Usługi szkoleniowe świadczone przez nasze przedsiębiorstwo oraz te które zamierzamy świadczyć, są świadczone osobom które zamierzają użyć zdobyte na nich umiejętności zawodowo.”

Na pytanie: „Czy świadczone usługi obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem lub mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych?”

Odpowiedzieli Państwo: „Każdorazowo, usługi szkoleniowe są świadczone osobom które zamierzają użyć umiejętności na nich zdobytych w konkretnej pracy zawodowej lub zdobywają na nich umiejętności które są niezbędne by rozpocząć pracę w jakiejś konkretnej branży lub konkretnym zawodzie.”

Na pytanie: „Czy osoby biorące udział w ww. szkoleniach organizowanych przez Państwa  wykorzystują nabytą wiedzę w ramach wykonywanego zawodu, pracy (wskazać jakiego)? Informacji prosimy udzielić odrębnie dla każdego szkolenia, którego dotyczy pytanie.”

Odpowiedzieli Państwo: „Osoby biorące udział w szkoleniach wykorzystują umiejętności lub wiedzę w następujących branżach lub zawodach, lub zamierzają podjąć w nich pracę:

a)szkolenia z wykorzystania dronów w działalności zawodowej m.in. pomiary dronowe - np. prace techniczne lub inżynierskie w firmach projektowych lub budowlanych, lub innych np. w branży filmowej.

b)Szkolenia z marketingu w internecie - we wszystkich branżach w przedsiębiorstwach reklamujących się w internecie, np. marketingowiec, ale również w wielu innych branżach np. dla jednoosobowych działalności lub mniejszych firm, gdzie ludzie są wielozadaniowi.

c)Szkolenia z kompetencji miękkich przydatnych zawodowo - we wszystkich branżach wymagających komunikacji z innymi ludźmi lub innych interakcji.

d)Zamierzamy prowadzić szkolenia z płetwonurkowania na których uczestnicy zdobywają umiejętności konieczne do zdobycia stopni instruktorskich, lub inne przydatne zawodowo, np. płetwonurek ekolog - mogący brać udział w badaniach podwodnych - w branży płetwonurkowej, w branży naukowej i podobnych.

e)Zamierzamy świadczyć usługi szkoleniowe z zakresów ekologicznych, przydatnych zawodowo np. kurs audytów energetycznych kurs ekologicznego zarządzania nieruchomościami itp. - wg. wnioskodawcy w branżach inżynierskich i technicznych, każdorazowo przydatne w przedsiębiorstwach obsługujących przedsiębiorstwa, inwestycje i przedsięwzięcia budowlane, zarządcy nieruchomości itp.”

Na pytanie: „Czy świadczone przez Państwa usługi szkoleniowe są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonymi w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach? Jeśli tak, to należy wskazać konkretne przepisy (artykuł, paragraf) wraz z nazwą aktu prawnego, z których te formy i zasady wynikają. Podkreślić w tym miejscu należy, że nie chodzi o przepisy, z których wynika ogólny obowiązek przeprowadzenia szkolenia; czy też posiadania przez daną osobę konkretnych umiejętności lub uaktualnienie wiedzy czy uprawnień, lecz o przepisy określające konkretne formy i zasady, na podstawie których Państwo przeprowadzają szkolenia (odrębne przepisy określające formy i zasady to takie ustawy lub rozporządzenia, z których wynika np. program szkolenia, ilość godzin szkolenia, tematyka, krąg osób objętych szkoleniem, warunki jakie musi spełnić organizator kształcenia itp.).”

Odpowiedzieli Państwo: „Najczęściej nie, prócz np. kompetencji pilota drona - Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego poz. 32 wytyczne nr 10/2023 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 11 maja 2023 r. załącznik a.”

Na pytanie: „Czy Państwo mają zawartą pisemną umowę ze zlecającym wykonanie danej usługi szkoleniowej?”

Odpowiedzieli Państwo: „Najczęściej tak.”

Na pytanie: „Co konkretnie dokumentuje wystawiona przez Państwa faktura za usługę szkoleniową?”

Odpowiedzieli Państwo: „Faktura dokumentuje transakcję zakupu usługi szkoleniowej. Faktura w nazwach pozycji najczęściej zawiera informację o poziomie dofinansowania, datę szkolenia, ilość uczestników i ich dane identyfikacyjne jak np. imię i nazwisko.”

Na pytanie: „Które ze świadczonych przez Państwa usług szkoleniowych są finansowane w całości ze środków publicznych?”

Odpowiedzieli Państwo: „Szkolenia z każdego tematu są finansowane w różnych poziomach od 0% (świadczone bez dofinansowania - te nie są przedmiotem zapytania) do 100%, np. finansowane z KFS są finansowane w 100 % lub w 80% (jeśli zleceniodawcą jest firma która nie jest mikrofirmą) lub w mniejszym stopniu, jeśli urząd pracy zgadza się finansować szkolenie w mniejszym stopniu (przedmiotem niniejszego zapytania są szkolenia finansowane w przynajmniej 70% ze środków publicznych).”

Na pytanie: „Które ze świadczonych przez Państwa usług szkoleniowych są finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych?”

Odpowiedzieli Państwo: „Szkolenia z każdego tematu są finansowane w różnym stopniu, w zależności od tego z jakim dofinansowaniem (lub bez - ale te przypadki nie są przedmiotem wniosku) zgłosi się klient.”

Na pytanie: „Czy nabywają Państwo od podwykonawców usługi kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego w swoim imieniu ale na rzecz osób trzecich?”

Odpowiedzieli Państwo: „Tak, nabywamy usługi dla naszego przedsiębiorstwa jako nasze przedsiębiorstwo we własnym imieniu. Są to usługi np. szkoleniowca - osoby która prowadzi szkolenie. Prowadzi on szkolenia dla „osób trzecich” czyli dla klientów naszej firmy, która to szkolenie organizuje.”

Na pytanie: „Czy posiadają Państwo dokumentację potwierdzającą, że źródłem finansowania świadczonych usług są środki publiczne?”

Odpowiedzieli Państwo: „Każdorazowo prosimy klienta o kopię umowy z instytucją udzielającą mu dofinansowania, która to umowa dokumentuje poziom dofinansowania. Często poziom tego dofinansowania wpisujemy na fakturę - klient akceptując fakturę dodatkowo potwierdza jej poprawność, a więc poprawność wpisanego poziomu dofinansowania.”

Na pytanie: „Czy celem wykonywanych przez Państwa usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego jest osiągnięcie dodatkowego dochodu, przez konkurencyjne wykonywanie czynności, o których mowa we wniosku, w stosunku do podatników niekorzystających ze zwolnienia od podatku VAT?”

Odpowiedzieli Państwo: „Szkolenia są świadczone przez nas w takich samych cenach netto kiedy są świadczone dla klientów posiadających dofinansowanie w co najmniej 70% ze zwolnieniem jak i bez zwolnienia dla klientów posiadających dofinansowanie poniżej 70% lub klientów nieposiadających dofinansowania. Posiadamy również zwolnienie z VAT do przychodu rocznego 200 tys. zł (podmiotowe).”

Pytanie

Czy Spółka ma prawo w opisanym przypadku do stosowania zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT gdy całość finansowania pochodzi ze środków publicznych oraz z & 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z 20.12.2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień gdy ze środków publicznych finansowane jest min. 70% wartości szkolenia?

Państwa stanowisko w sprawie

Opisane usługi szkoleniowe mogą korzystać ze zwolnienia VAT, należy je traktować jako usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego z uwagi na fakt, że szkolenia te dedykowane są dla pracowników przedsiębiorstw, służą uzyskaniu lub uaktualnieniu wiedzy dla celów zawodowych.

Zaprojektowane są tak, aby odpowiadały konkretnym obowiązkom zawodowym lub umiejętnościom wymaganym na zajmowanych stanowiskach, mają na celu podniesienie kompetencji zawodowych.

Usługi Wnioskodawcy realizują zatem przesłankę przedmiotową wynikającą z Rozporządzenia Wykonawczego VAT, zgodnie z którym, zwolnieniu podlegają usługi pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Ponadto szkolenia obywają się w oparciu o umowy z urzędami pracy, które realizują w ten sposób założenia Krajowego Funduszu Szkoleniowego (w myśl art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publiczny należy uznać, że środki KFS są środkami publicznymi) przez co spełniona jest druga z przesłanek wskazanych w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy VAT, tj. szkolenia finansowane w całości ze środków publicznych.

Warunek całkowitego sfinansowania ze środków publicznych należy także uznać za spełniony gdy szkolenia są finansowane co najmniej w 70% ze środków publicznych, natomiast w tej sytuacji podstawą zwolnienia jest &3 ust. 1 pkt. 14 rozporządzenia Ministra Finansów z 20.12.2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień.

Bez znaczenia dla zastosowania pozostaje także czy spółka prowadzi szkolenia sama czy korzysta z usług podwykonawców, jeśli spełnione są opisane powyżej warunki prawo do zwolnienia zostaje zachowane.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Z kolei w art. 8 ust. 1 ustawy wskazano, że:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Na podstawie art. 8 ust. 2a ustawy:

W przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Art. 8 ust. 2a ustawy tworzy więc fikcję prawną, w której podmiot, który jedynie kupuje i odsprzedaje usługę, jest uważany za podmiot, który jest nabywcą tej usługi i świadczącym tę usługę.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług zwolnienia od podatku.

Stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast wychodzenie poza wykładnię literalną jest niedopuszczalne. W efekcie podatnik uprawniony będzie do zastosowania ww. preferencji jedynie, gdy charakter czynności świadczonych przez niego w sposób jednoznaczny i nie budzący wątpliwości wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a)jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,

b)uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia

– oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a)prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b)świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c)finansowane w całości ze środków publicznych

– oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Jak stanowi art. 43 ust. 17 ustawy:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1)nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

2)ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Art. 43 ust. 17a ustawy stanowi, że:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Określenie „ścisły związek” oznacza, że do wykonania usługi podstawowej niezbędna jest dostawa towarów lub świadczenie usług pomocniczych, przy czym nie może to być jakikolwiek związek, lecz relacja o charakterze wskazującym na nieodzowność tych ostatnich dla prawidłowego przebiegu podstawowej usługi.

Zgodnie z treścią § 3 ust. 1 pkt 13 i 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 955 ze zm.), zwanego dalej „rozporządzeniem”:

Zwalnia się od podatku:

13)usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane;

14)usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Jak stanowi § 3 ust. 8 rozporządzenia:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

W świetle § 3 ust. 9 rozporządzenia:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1)nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, lub

2)ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Powołane wyżej przepisy art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczonych przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowanych w całości ze środków publicznych. Co więcej, przepisy § 3 rozporządzenia przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowanych w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenia usług i dostawy towarów ściśle z tymi usługami związanych.

Dla zastosowania ww. zwolnień istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszych przepisów, tj. prowadzenie danego szkolenia w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych, lub też finansowanie danego szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Wskazane wyżej regulacje stanowią implementację prawa unijnego, gdyż w świetle art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r. str. 1 ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady:

Państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Należy zaznaczyć, że od 1 lipca 2011 r. obowiązuje rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77/1). Rozporządzenie to wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio.

Definicja zawarta w art. 44 tego rozporządzenia określa, że:

Usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

W wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 19 listopada 2009 r. w sprawie C-461/08 wyrażony został pogląd, że pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 Dyrektywy 77/388/EWG powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwo od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika. Również w wyroku z 20 czerwca 2002 r. w sprawie C-287/00 Trybunał w swym orzeczeniu wskazał, jak należy interpretować zwolnienia przedmiotowe w VAT uregulowane w Dyrektywie 77/388/EWG. W wyroku tym podkreślono, że pojęcia używane do doprecyzowania zakresu zwolnienia powinny być interpretowane ściśle m.in. dlatego, że zwolnienia stanowią wyjątek od zasady powszechności opodatkowania i choćby z tych przyczyn muszą być interpretowane jednolicie.

Dokonując wykładni ww. przepisów przez pryzmat definicji usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania, określonej w art. 44 ww. rozporządzenia należy mieć na uwadze dosłowne brzmienie tych przepisów.

Zgodnie ze Słownikiem języka polskiego PWN (dostępnym w Internecie), użyte w art. 44 rozporządzenia słowo „bezpośredni” oznacza „dotyczący kogoś lub czegoś wprost”, słowo „branża” oznacza „gałąź produkcji lub handlu obejmująca towary lub usługi jednego rodzaju”, natomiast słowo „zawód” oznacza „wyuczone zajęcie wykonywane w celach zarobkowych”.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że przez kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe, o których mowa w ww. przepisach, obejmujące nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, należy rozumieć takie kształcenie, w wyniku którego dana osoba podnosi swoje kwalifikacje, a bezpośrednio po jego ukończeniu jest w stanie podjąć pracę zarobkową, lub wykonywać określony zawód.

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy mają Państwo prawo do stosowania zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, w przypadku gdy całość finansowania pochodzi ze środków publicznych oraz na podstawie & 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień, w przypadku gdy ze środków publicznych finansowane jest min. 70% wartości szkolenia.

Dokonując oceny, czy świadczone przez Państwa usługi szkoleniowe są objęte zwolnieniem od podatku, należy w pierwszej kolejności zbadać, czy spełnione są warunki określone w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy.

Wskazali Państwo, że nie są Państwo jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, a opisanych we wniosku usług szkoleniowych nie można zakwalifikować do usług w zakresie kształcenia, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy. Wykonywane przez Państwa usługi, nie będą stanowiły usługi świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia.

Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, że świadczone przez Państwa usługi nie spełniają przesłanek umożliwiających skorzystanie ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy.

W konsekwencji należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.

Dla zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, istotne jest – w pierwszej kolejności – uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie jednego z dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu.

W opisie sprawy podali Państwo informacje, z których wynika, że świadczą Państwo lub będą Państwo świadczyli usługi szkoleniowe dla przedsiębiorców i osób prywatnych. Są to szkolenia na których uczestnicy zdobywają umiejętności zawodowe przydatne w pracy. Usługi szkoleniowe świadczone przez Państwa oraz te, które zamierzają Państwo świadczyć, są świadczone osobom które zamierzają użyć zdobyte na nich umiejętności zawodowo. Każdorazowo, usługi szkoleniowe są świadczone osobom które zamierzają użyć umiejętności na nich zdobytych w konkretnej pracy zawodowej lub zdobywają na nich umiejętności które są niezbędne by rozpocząć pracę w jakiejś konkretnej branży lub konkretnym zawodzie. Osoby biorące udział w szkoleniach wykorzystują umiejętności lub wiedzę w następujących branżach lub zawodach, lub zamierzają podjąć w nich pracę:

a)szkolenia z wykorzystania dronów w działalności zawodowej m.in. pomiary dronowe - np. prace techniczne lub inżynierskie w firmach projektowych lub budowlanych, lub innych np. w branży filmowej;

b)szkolenia z marketingu w internecie - we wszystkich branżach w przedsiębiorstwach reklamujących się w internecie, np. marketingowiec, ale również w wielu innych branżach np. dla jednoosobowych działalności lub mniejszych firm, gdzie ludzie są wielozadaniowi;

c)szkolenia z kompetencji miękkich przydatnych zawodowo - we wszystkich branżach wymagających komunikacji z innymi ludźmi lub innych interakcji;

d)zamierzają Państwo prowadzić szkolenia z płetwonurkowania na których uczestnicy zdobywają umiejętności konieczne do zdobycia stopni instruktorskich, lub inne przydatne zawodowo, np. płetwonurek ekolog - mogący brać udział w badaniach podwodnych – w branży płetwonurkowej, w branży naukowej i podobnych;

e)zamierzają Państwo świadczyć usługi szkoleniowe z zakresów ekologicznych, przydatnych zawodowo np. kurs audytów energetycznych kurs ekologicznego zarządzania nieruchomościami itp. – według Państwa w branżach inżynierskich i technicznych, każdorazowo przydatne w przedsiębiorstwach obsługujących przedsiębiorstwa, inwestycje i przedsięwzięcia budowlane, zarządcy nieruchomości itp.

Z przedstawionych okoliczności wynika zatem, że usługi szkoleniowe, które świadczą i zamierzają Państwo świadczyć, stanowią usługi kształcenia zawodowego ponieważ służą uzyskaniu lub uaktualnieniu wiedzy dla celów zawodowych oraz będą pozostawać w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem osób w nich uczestniczących.

W konsekwencji, spełniony jest pierwszy z warunków uprawniających do zwolnienia od podatku VAT ww. usług, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.

Jednak dla zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy konieczne jest jeszcze spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych.

Przewidziany w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy wymóg finansowania usług w określonej wysokości ze środków publicznych jest spełniony w przypadku, gdy rzeczywistym (w  znaczeniu ekonomicznym) źródłem finansowania tej usługi są środki publiczne.

W myśl art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1270 ze zm.):

Środkami publicznymi są

1)dochody publiczne;

2)środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z  pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);

2a)środki, o których mowa w art. 3b ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz.U. z 2023 r. poz. 225 i 412);

2b)środki, o których mowa w art. 202 ust. 4;

3)środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;

4)przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:

a)ze sprzedaży papierów wartościowych,

b)z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,

c)ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,

d)z otrzymanych pożyczek i kredytów,

e)z innych operacji finansowych;

5)przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

Z art. 4 ust. 1 ww. ustawy wynika, że:

Przepisy ustawy stosuje się do:

1)jednostek sektora finansów publicznych;

2)innych podmiotów w zakresie, w jakim wykorzystują środki publiczne lub dysponują tymi środkami.

Powyższe przepisy zaliczają zatem do środków publicznych dochody publiczne, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz wskazane przychody budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z różnych źródeł. Środkami publicznymi są również środki pochodzące z funduszy strukturalnych.

W opisie sprawy wskazali Państwo, że szkolenia z każdego tematu są finansowane w różnych poziomach od 0% (świadczone bez dofinansowania - te nie są przedmiotem zapytania) do 100%, np. finansowane z KFS są finansowane w 100 % lub w 80% (jeśli zleceniodawcą jest firma która nie jest mikrofirmą) lub w mniejszym stopniu, jeśli urząd pracy zgadza się finansować szkolenie w mniejszym stopniu (przedmiotem niniejszego zapytania są szkolenia finansowane w przynajmniej 70% ze środków publicznych). Każdorazowo proszą Państwo klienta o kopię umowy z instytucją udzielającą mu dofinansowania, która to umowa dokumentuje poziom dofinansowania. Często poziom tego dofinansowania wpisują Państwo na fakturę - klient akceptując fakturę dodatkowo potwierdza jej poprawność, a więc poprawność wpisanego poziomu dofinansowania.

Zatem w przypadku finansowania szkoleń w całości ze środków publicznych są spełnione łącznie warunki do zwolnienia usług szkoleniowych, które świadczą/zamierzają Państwo świadczyć, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy.

Natomiast w przypadku finansowania usług szkoleniowych, które świadczą/zamierzają Państwo świadczyć w co najmniej 70% ze środków publicznych, zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku VAT wynikające z § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia.

W konsekwencji, Państwa stanowisko należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935, dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.