Interpretacja indywidualna z dnia 11 października 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.672.2024.1.MSU
Temat interpretacji
Zwolnienie od podatku szkoleń finansowanych w co najmniej 70% ze środków publicznych.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
29 sierpnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 28 sierpnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia od podatku szkoleń finansowanych w co najmniej 70% ze środków publicznych.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Spółka z o.o. z siedzibą, numer NIP, KRS (dalej jako Wnioskodawca), prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług szkoleniowych. Wnioskodawca jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku VAT od 1 października 2018 r.
Obecnie Państwa Spółka do świadczonych przez siebie usług stosuje stawkę 23%. W związku z rozpoczęciem świadczenia usług szkoleniowych współfinansowanych ze środków publicznych, Państwa Spółka w drodze wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej chciałaby uzyskać potwierdzenie możliwości objęcia świadczonych przez siebie usług zwolnieniem od podatku VAT na podstawie § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień.
Państwa Spółka nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe w zakresie kształcenia i wychowania. Państwa Spółka nie posiada również statusu uczelni ani jednostki naukowej Polskiej Akademii Nauk oraz instytutu badawczego, w zakresie kształcenia.
Państwa Spółka nie jest podmiotem, który uzyskał akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe. Świadczone przez Państwa Spółkę usługi nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.
Państwa Spółka specjalizuje się szkoleniach w zakresie sprzedaży, rozwoju osobistego oraz komunikacji. Celem działalności Spółki w tym zakresie jest wspieranie ludzi w odkrywaniu ich życiowych celów, rozwijaniu kluczowych umiejętności i budowaniu ścieżki kariery, która przynosi satysfakcję i sukces, tak aby uczestnicy oferowanych usług szkoleniowych mogli w pełni wykorzystać swój potencjał i stać się liderem w swojej dziedzinie czy branży zawodowej.
Państwa Spółka świadczy swoje usługi szkoleniowe poprzez (....), której Administratorem jest (...), obejmującej w szczególności bazę podmiotów (...). Państwa Spółka w ramach (...) jest podmiotem uprawnionym do świadczenia usług szkoleniowych z dofinansowaniem - na podstawie Certyfikatu ..... Certyfikat ten potwierdza, że Państwa Spółka spełnia określone wymagania w zakresie świadczenia usług rozwojowych. W latach 2024-2027 realizowane są na terenie całego kraju projekty, które dofinansowują usługi rozwojowe dla przedsiębiorców oraz ich pracowników, którzy jako pracodawcy chcą podnosić kwalifikacje i kompetencje swoich pracowników. Wówczas wniosek o dofinansowanie w ramach projektu składny jest przez samego przedsiębiorcę.
Drugi obszar dofinansowania dotyczy osób fizycznych, które same z własnej inicjatywy, np. będąc zatrudnieni na etacie chcą podnosić swoje kompetencje i umiejętności.
Zatem, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Państwa Spółka świadczy za pośrednictwem (...) usługi szkoleniowe dla uczestników projektów, tj. mikro, małych oraz średnich przedsiębiorców i ich pracowników, przez co należy rozumieć:
- pracowników, w rozumieniu art. 2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 2014 r. poz. 1502 i 1662 oraz z 2015 r. poz. 1066),
- osoby świadczące usługi na podstawie umowy agencyjnej, umowy zlecenia lub innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z ustawą z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2014 r. poz. 121. z późn zm.) stosuje się przepisy dotyczące zlecenia albo umowy o dzieło,
- właścicieli, pełniących funkcje kierownicze,
- wspólników, w tym partnerów prowadzących regularną działalność w przedsiębiorstwie i czerpiących z niego korzyści finansowe,
oraz bezpośrednio na rzecz osób fizycznych, które same z siebie chcą podnosić swoje kwalifikacje (dalej określani zbiorczo jako uczestnicy).
Na świadczone przez Państwa Spółkę w ramach (...) usługi szkoleniowe uczestnicy biorąc udział w projektach realizowanych w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych poszczególnych województw będą mieli możliwość uzyskania dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS). Państwa Spółka nie jest podmiotem uczestniczącym w realizacji projektów (tj. Operatorem) - w projektach występować będzie jedynie jako podmiot świadczący usługi rozwojowe.
Dofinansowanie ze środków EFS w tym przypadku z założenia związane jest z projektami dotyczącymi usług rozwojowych dla osób dorosłych. Zatem, są to środki, które muszą być przeznaczone dla przedsiębiorców, pracodawców czy osób fizycznych, które chcą podnieść swoje kompetencje i kwalifikacje zawodowe. Tytułem przykładu Państwa Spółka przedstawia założenia jednego z takich projektów:
„….”.
Zatem, środki z EFS w ramach projektów są ukierunkowane na kształcenie zawodowe. Nie są to ogólne środki, które można przeznaczyć na dowolne szkolenia, tylko na takie, które wiążą się z podnoszeniem kompetencji i kwalifikacji zawodowych. W momencie podpisywania umowy z operatorem projektu, dostawca usługi szkoleniowej i sam charakter szkolenia jest dokładnie weryfikowany w zakresie spełnienia kryterium świadczenia usług rozwojowych.
Uczestnictwo w usługach rozwojowych (w tym m.in. w szkoleniach prowadzonych przez Państwa Spółkę) w ramach projektów przewiduje częściową odpłatność dla uczestników. Dofinansowanie udzielane będzie na podstawie umowy o przyznaniu wsparcia zawieranej pomiędzy uczestnikiem, a Operatorem. Projekty w zależności od operatora projektu zakładają dofinansowanie w kwocie brutto lub w kwocie netto. Wówczas uczestnik sam poza swoim wkładem musi zapłacić VAT. Wkład uczestnika w zależności od regionu wynosi od 5% do 20% wartości szkolenia. Zatem dofinansowanie ze środków publicznych będzie każdorazowo wynosić od 80% do nawet 95% wartości szkolenia. Co za tym idzie, usługi szkoleniowe świadczone przez Państwa Spółkę będę finansowane każdorazowo w co najmniej 70% ze środków publicznych.
Świadczone przez Państwa Spółkę w ramach (...) usługi szkoleniowe obejmują m.in. następującą tematykę szkoleń:
1. Komunikacja
Uczestnicy tego szkolenia zdobywają następujące kompetencje i kwalifikacje:
-…..
Program szkolenia obejmuje następujące zagadnienia:
…..
2. Zarządzanie czasem
Uczestnicy tego szkolenia uzyskują wiedzę jak zarządzać swoim czasem, priorytetami i zasobami, co znacząco zwiększy ich efektywność w pracy. Po szkoleniu obejmującym powyższe zagadnienia, uczestnicy zdobędą następujące umiejętności:
-….
Program szkolenia obejmuje następujące zagadnienia:
….
3. Wyznaczanie celów
Umiejętności zdobyte podczas tego szkolenia pomogą uczestników w skutecznym wyznaczaniu i realizacji celów w zespole, z którym pracują lub w firmie, którą prowadzą.
Umiejętność ta pomaga w strategicznym podejściu do pracy:
-….
Program szkolenia obejmuje następujące zagadnienia:
….
4. Sprzedaż
Umiejętności zdobyte podczas tego szkolenia pomagają uczestnikom w skutecznym wyznaczaniu i realizacji celów w zespole, z którym pracują lub w firmie, którą prowadzą. Umiejętność ta pomaga w strategicznym podejściu do pracy:
-….
Program szkolenia obejmuje następujące zagadnienia:
…...
5. Wystąpienia publiczne:
Umiejętności zdobyte podczas szkolenia pozwolą uczestnikom skuteczniej komunikować się, prezentować pomysły i projekty, budować relacje biznesowe, zarządzać zespołami oraz zwiększać swoją wiarygodność i autorytet:
-….
Program szkolenia obejmuje następujące zagadnienia:
…
6.Pewność siebie
Szkolenie z pewności siebie ukształtuje postawę, która pozwoli uczestnikom pewniej i skuteczniej działać w pracy i prowadzeniu firmy, rozwijać własne możliwości, lepiej zarządzać relacjami z innymi oraz efektywnie radzić sobie z wyzwaniami:
....
Program szkolenia obejmuje następujące zagadnienia:
.....
7.Przywództwo
Umiejętność zdobyte podczas szkolenia pozwolą uczestnikom na skuteczne przewodzenie zespołom, podejmowanie lepszych decyzji, budowanie silnych relacji oraz zarządzanie organizacjami w sposób, który sprzyja zarówno ich rozwojowi, jak i sukcesowi firmy.
-.....
Program szkolenia obejmuje następujące zagadnienia:
.....
8.Rozwój osobisty
Umiejętność zdobyte podczas szkolenia pozwolą uczestnikom na skuteczne przewodzenie zespołom, podejmowanie lepszych decyzji, budowanie silnych relacji oraz zarządzanie organizacjami w sposób, który sprzyja zarówno ich rozwojowi, jak i sukcesowi firmy:
....
Program szkolenia obejmuje następujące zagadnienia:
......
9.Marka osobista w Social Mediach
Dzięki kwalifikacjom i kompetencjom uczestnik szkolenia będzie w stanie efektywnie zarządzać obecnością marki w mediach społecznościowych, budować silne relacje z odbiorcami, zwiększać zasięg i zaangażowanie oraz osiągać zamierzone cele biznesowe.
-.....
Program szkolenia obejmuje następujące zagadnienia:
.....
Każde z wyżej wymienionych szkoleń może być nabywane odrębnie od pozostałych. Wnioskodawca może je wykonywać jako 9 odrębnych i niezależnych szkoleń. Szkolenia można też łączyć ze sobą. Przykładowo szkolenie z komunikacji może być bazą do innego szkolenia, które można kupić jako niezależne szkolenie. Można też łączyć szkolenia w każdej dowolnej kombinacji np. zarządzanie czasem + pewność siebie + przywództwo.
Wszystkie 9 szkoleń można również połączyć w jedno szkolenie jako .... i zawrzeć wszystko w jednym kompleksowym szkoleniu.
Świadczone przez Państwa Spółkę usługi szkoleniowe realizowane są przede wszystkim w formie usług szkoleniowych dedykowanych, tj. dostosowanych do konkretnego przedsiębiorstwa zamawiającego usługę. W takim przypadku, tematyka, treści omawiane w trakcie szkoleń zadania są adekwatne do charakteru i potrzeb danego nabywcy. Usługi realizowane są także w formie usług szkoleniowych otwartych (tj. świadczonych dla pracowników różnych instytucji i przedsiębiorstw oraz osób fizycznych chcących podnieść swoje kompetencje zawodowe). We wszystkich przypadkach usługi szkoleniowe pozostają w bezpośrednim związku z branżą i/lub zawodem uczestników szkolenia oraz prowadzą do uzyskania lub uaktualnienia ich dotychczasowej wiedzy i umiejętności do celów zawodowych.
Państwa Spółka w ramach oferty szkoleniowej przygotowuje kartę szkolenia, która zawiera podstawowe informacje dotyczące samego szkolenia takie jak: kategoria szkolenia, sposób finansowania, grupa docelowa uczestników usługi, liczba uczestników, czas trwania szkolenia, program, harmonogram i cennik. Na karcie szkolenia Wnioskodawca musi określić również konkretne cele edukacyjne, jakie realizowane są w ramach szkolenia, efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji, a także metody walidacji tych celów. Wnioskodawca dokładnie opisuje je w karcie szkolenia i deklaruje, że usługa prowadzi do nabywania nowych kompetencji.
Następnie usługi szkoleniowe kończyć się będą wydaniem imiennego zaświadczenia potwierdzającego ukończenie szkolenia przez konkretnego uczestnika, zawierającego m.in.: dane podmiotu wystawiającego zaświadczenie, dane uczestnika instytucjonalnego (przedsiębiorcy), imię i nazwisko uczestnika indywidualnego (wydelegowanego pracownika), daty świadczenia usługi, tytuł usługi, liczbę godzin, potwierdzenie nabycia określonych kompetencji. Zgodnie z założeniami usługa szkoleniowa może być dofinansowana ze środków publicznych w ramach EFS wyłącznie wtedy, gdy udział w niej potwierdzony jest zaświadczeniem zawierającym informacje potwierdzające zdobycie nowych kompetencji. W zaświadczeniu tym Państwa Spółka deklaruje każdorazowo, że wydany dokument:
1.potwierdzający uzyskanie kompetencji zawiera opis uzyskanych efektów uczenia się,
2.potwierdza, że walidacja została przeprowadzona w oparciu o zdefiniowane w efektach uczenia się kryteria ich weryfikacji,
3.potwierdza zastosowanie rozwiązań zapewniających rozdzielenie procesów kształcenia i szkolenia od walidacji.
Państwa Spółka wskazane wyżej informacje (pkt 1-3) musi zadeklarować w karcie szkolenia i następnie takie dokładnie zaświadczenie, zawierające ich potwierdzenie, wystawić uczestnikowi. W związku z powyższym jest to potwierdzeniem tego, że usługa prowadzi do nabycia nowych kompetencji i jest finansowana ze środków publicznych (w co najmniej 70%). Bez potwierdzenia tych informacji nie byłby możliwe w ogóle uzyskanie dofinansowania na prowadzone usługi szkoleniowe.
Pytanie
Czy prowadzone przez Państwa szkolenia, które są finansowe w co najmniej 70% ze środków publicznych, korzystają ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz.U.2023.955 t.j.)?
Państwa stanowisko w sprawie
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:
a)jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,
b)uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia
- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.
Państwa Spółka, jak wskazano w stanie faktycznym, nie posiada statusu żadnego z podmiotów wymienionych w tym przepisie, zatem nie jest uprawiona do skorzystania ze zwolnienia na mocy art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.
Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku VAT usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż w pkt 26:
a.prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
b.świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
c.finansowane w całości ze środków publicznych,
- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.
Świadczone przez Państwa Spółkę usługi szkoleniowe nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, w związku z czym nie znajdują się pod kontrolą Państwa, jak jest to określane w ugruntowanej linii interpretacyjnej Dyrektora KIS.
Państwa Spółka nie posiada również akredytacji w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo Oświatowe. Prowadzone przez Państwa Spółkę szkolenia w przedstawionym stanie faktycznym nie będą finansowe w całości ze środków publicznych. Finansowanie natomiast będzie obywało się w określonej części z takich środków. W każdym przypadku będzie to co najmniej 70% finansowania ze środków publicznych.
Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz.U.2023.955 t.j.) zwalnia się od podatku VAT usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.
Zatem, dla możliwości skorzystania z powyższego zwolnienia konieczne jest łączne spełnienie dwóch przesłanek:
1. usługi szkoleniowe muszą mieć charakter usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz
2. usługi szkoleniowe muszą być finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych.
Ustawodawca nie zdefiniował na gruncie przepisów ustawy o VAT pojęć kształcenia oraz przekwalifikowania zawodowego. W związku z tym, w celu ustalenia znaczenia tych terminów należy odnieść się do aktów prawa na poziomie unijnym.
Jak stanowi art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE, państwa członkowskie zapewniają zwolnienie obejmujące kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie;
W dniu 1 lipca 2011 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 77 str. 1). Rozporządzenie Rady nr 282/2011 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2011 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 282/2011 zastąpiło rozporządzenie Rady nr 1777/2005, które przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych Wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EEC ze zm.).
Zgodnie z art. 44 rozporządzenia Rady (WE) nr 282/2011 z 15.3.2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.
Pojęcie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania jest pojęciem bardzo szerokim lecz stanowi tę kategorię nauczania, która niewątpliwie ma związek z zawodem lub branżą usługobiorcy, ale też polega na nauczaniu mającym na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych niekoniecznie związane stricte z zawodem usługobiorcy, ale mającym przygotować go do lepszego wykorzystywania wiedzy w swojej profesji. Skoro bowiem zgodnie z treścią powołanego przepisu "usługi w zakresie kształcenia zawodowego" obejmują: "uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych" to zapis ten oznacza, że każda przyjęta forma nauczania mająca na celu udoskonalanie wiedzy potrzebnej do przekazywania wiedzy zawodowej powinna być objęta zwolnieniem, zakładając spełnienie warunku finansowania w określonej przez ustawodawcę części ze środków publicznych.
W ramach świadczonych usług szkoleniowych przez Państwa Spółkę ich uczestnicy zdobywają wiedzę oraz doskonalą swoje umiejętności w takich obszarach jak m.in.:
Doskonalenie powyższych umiejętności jest niezbędnym elementem rozwoju w każdej branży czy zawodzie. Uczestnicy biorący udział w szkoleniach to głównie osoby, które mają kontakt z klientami, zajmują się sprzedażą oraz świadczeniem usług na rzecz klientów. Uczestnicy szkoleń poszerzają swoje umiejętności w sferze negocjacji z klientem, technik sprzedaży, prowadzenia trudnych rozmów, rozpoznawania rodzajów klientów, etc. Nabyte w trakcie przedmiotowych usług umiejętności pozostają w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestników kursów i mają na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.
Przenosząc powyższe rozważania na grunt przedstawionego przez Państwa Spółkę stanu faktycznego należy stwierdzić, że świadczone przez Państwa Spółkę usługi mieszczą się w zakresie usług kształcenia i przekwalifikowania zawodowego określonego w art. 44 rozporządzenia Rady (WE) nr 282/2011 z 15.3.2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/W - jako nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.
Państwa Spółka świadcząc swoje usługi podnosi kwalifikacje klientów, poszerza ich wiedzę w celu efektywniejszego wykorzystywania posiadanych kompetencji.
W ocenie Państwa Spółki, powyższy warunek należy uznać za spełniony, wymienione przez Spółkę usługi szkoleniowe świadczone w ramach Bazy Usług Rozwojowych na rzecz mikro, małych i średnich przedsiębiorstw, ich pracowników oraz osób fizycznych, które z własnej inicjatywy chcą podnosić swoje kompetencje i umiejętności są konieczne z perspektywy prowadzonej działalności gospodarczej czy wykonywanej pracy. Jak wskazano powyżej, świadczone usługi szkoleniowe realizowane będą w formie szkoleń dedykowanych, tj. dostosowanych do konkretnego przedsiębiorstwa zamawiającego usługę. W takim przypadku, tematyka, treści omawiane w trakcie szkoleń, zadania będą adekwatne charakteru i potrzeb danego nabywcy. Usługi realizowane będą także w formie usług szkoleniowych otwartych (tj. świadczonych dla pracowników różnych instytucji i przedsiębiorstw oraz osób fizycznych, które z własnej inicjatywy chcą podnosić swoje kompetencje i umiejętności). We wszystkich przypadkach świadczone przez Państwa usługi szkoleniowe pozostawać będą w bezpośrednim związku z branżą i/lub zawodem uczestników szkolenia oraz prowadzić będą do uzyskania lub uaktualnienia ich dotychczasowej wiedzy i umiejętności do celów zawodowych.
Ponadto środki z EFS, które uczestniczy otrzymują w związku z udziałem w projekcie dotyczą z założenia tylko takich usług, które określane są mianem usług rozwojowych ukierunkowanych na podniesienie kwalifikacji i kompetencji zawodowych.
Zatem, zdaniem Państwa Spółki, świadczone przez Państwa usługi należy uznać za usługi kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego.
Dla możliwości skorzystania ze zwolnienia konieczne jest jednak również spełnienie drugiej przesłanki zakładającej finansowanie usług szkoleniowych na odpowiednim poziomie ze środków publicznych, tj. w co najmniej 70% z takich środków.
Dla oceny czy środki otrzymywane przez przedsiębiorców uczestniczących w projektach unijnych współfinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego należy uznać na środki publicznej konieczne jest odwołanie się do zapisów ustawy o finansach publicznych.
W myśl art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych:
Środkami publicznymi są:
1) dochody publiczne;
2) środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);
2a) środki, o których mowa w art. 3b ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Z 2021 r. poz. 1057 oraz z 2022 r. poz. 1079);
2b) środki, o których mowa w art. 202 ust. 4;
3) środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;
4) przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące: (...);
5) przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł. (...)
Z art. 4 ust. 1 ww. ustawy o finansach publicznych wynika, że:
Przepisy ustawy stosuje się do:
1) jednostek sektora finansów publicznych;
2) innych podmiotów w zakresie, w jakim wykorzystują środki publiczne lub dysponują tymi środkami.
Powyższe przepisy zaliczają zatem do środków publicznych dochody publiczne, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz wskazane przychody budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z różnych źródeł. Środkami publicznymi są również środki pochodzące z funduszy strukturalnych.
Jest to zgodne z interpretacją ogólną Nr PT1/033/46/751/KCO/13/14/RD50004 Ministra Finansów z dnia 30 maja 2014 r., w której to wskazuje się, iż: "w zakresie drugiej przesłanki uprawniającej do zastosowania ww. zwolnienia należy przede wszystkim na wstępie wskazać, że środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej mieszczą się w kategorii środków publicznych w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych".
Jednocześnie jak w ww. interpretacji wskazano, dla zwolnienia z VAT usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego nie ma znaczenia, czy otrzymujący dofinansowanie ze środków publicznych sam świadczy przedmiotową usługę, czy też w realizację tej usługi zaangażowany będzie podwykonawca (dalsi podwykonawcy): "usługa kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, również wtedy, gdy jest świadczona przez podwykonawcę (dalszych podwykonawców), podlega zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT (odpowiednio § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r.) pod warunkiem, że jest – z ekonomicznego punktu widzenia - finansowana (w całości lub w co najmniej 70%) ze środków publicznych".
Zatem, w ocenie Państwa Spółki, powyższy warunek również należy uznać za zrealizowany. Środki otrzymywane na dofinansowanie usług rozwojowych współfinansowane ze środków Unii Europejskiej mieszczą się w kategorii środków publicznych.
Jak Państwo wskazali, finansowanie odbywa się każdorazowo w co najmniej 70% z takich środków, które jak wyżej wywiedziono, stanowią środki publiczne.
Wobec powyższego, uznając obie przesłanki za realizowane, w ocenie Państwa Spółki, świadczone przez Państwa usługi szkoleniowe jako usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych korzystają ze zwolnienia z VAT na podstawie § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2023 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Na mocy art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).
Zaznaczyć należy, że dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.
Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy:
Zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:
a) jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,
b) uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia
- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.
Ograniczenie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, umożliwiające skorzystanie ze zwolnienia ma charakter przedmiotowo-podmiotowy. Aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia nie wystarczy, by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy:
Zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:
a) prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
b) świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
c) finansowane w całości ze środków publicznych
- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.
Jak stanowi art. 43 ust. 17 ustawy:
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:
1) nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
2) ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
Art. 43 ust. 17a ustawy stanowi, że:
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.
Określenie „ścisły związek” oznacza, że do wykonania usługi podstawowej niezbędna jest dostawa towarów lub świadczenie usług pomocniczych, przy czym nie może to być jakikolwiek związek, lecz relacja o charakterze wskazującym na nieodzowność tych ostatnich dla prawidłowego przebiegu podstawowej usługi.
Jak wynika z § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 955 ze zm.):
Zwalnia się od podatku od towarów i usług usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.
Wskazane wyżej regulacje stanowią implementację prawa unijnego, gdyż w świetle art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r. str. 1 ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady:
Państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.
Cytowany przepis umiejscowiony został w rozdziale 2 tego aktu, zatytułowanym „Zwolnienia dotyczące określonych czynności wykonywanych w interesie publicznym”, co oznacza, że usługi szkoleniowe na gruncie Dyrektywy 2006/112/WE Rady podlegają zwolnieniu od podatku wyłącznie, gdy są wykonywane w interesie publicznym, tzn. wypełniają obowiązki, jakie ciążą na danym państwie wobec jego obywateli.
Zauważenia wymaga, że z utrwalonego orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wynika, że zwolnienia stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego, które służą unikaniu rozbieżności w stosowaniu systemu VAT, w poszczególnych państwach członkowskich i które należy postrzegać w ogólnym kontekście wspólnego systemu podatku VAT (wyrok C-473/08 w sprawie Eulitz, pkt 25). Ponadto, jak również wielokrotnie podkreślał TSUE w swym orzecznictwie, pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 VI Dyrektywy (obecnie art. 132 Dyrektywy 2006/112/WE Rady) powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika (przykładowo wyrok Trybunału z dnia 19 listopada 2009 r. w sprawie C-461/08 Don Bosco Onroerend Goed BV).
Jednakże interpretacja tych pojęć powinna być zgodna z celami, do jakich dążą owe zwolnienia, oraz powinna spełniać wymogi zasady neutralności podatkowej, na której zasadza się wspólny system VAT. Zatem powyższa zasada ścisłej interpretacji nie oznacza, że pojęcia użyte w celu opisania zwolnień z art. 13 (art. 132 Dyrektywy 2006/112/WE) powinny być interpretowane w sposób, który uniemożliwiałby osiągnięcie zakładanych przez nie skutków (pkt 27 ww. wyroku).
Definicja kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego została zawarta w art. 44 rozporządzenia Rady (UE) nr 282/2011 z 15 marca 2011 r. ustanawiającym środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77 str. 1). Rozporządzenie to wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio.
W myśl ww. art. 44 rozporządzenia:
Usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i dyrektywy 2006/112/WE, obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.
Podkreślenia wymaga, że dla zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, istotne jest – w pierwszej kolejności – uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych.
Aby móc skorzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie § 3 ust. 1 pkt 14 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r., świadczone usługi muszą stanowić usługi kształcenia i przekwalifikowania zawodowego, obejmować nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z konkretną branżą czy zawodem oraz muszą mieć na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Dodatkowo szkolenia muszą być finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych.
Przewidziany ww. wymóg finansowania usług w określonej wysokości ze środków publicznych jest spełniony w przypadku, gdy rzeczywistym (w znaczeniu ekonomicznym) źródłem finansowania tej usługi są środki publiczne. Przepisy podatkowe nie normują, w jaki sposób należy udokumentować, że zapłata za wykonane usługi pochodzi ze środków publicznych. Z uwagi jednak na to, że zastosowanie zwolnienia od podatku od towarów i usług jest sytuacją wyjątkową względem powszechności opodatkowania zdarzeń gospodarczych i winno być stosowane jedynie przy bezsprzecznej podstawie do jego zastosowania, podatnik winien przyjąć taki sposób dokumentowania sprzedaży, aby z całości dokumentacji wynikało, że dla danej transakcji spełnione zostały przesłanki do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.
Dokonując wykładni ww. przepisów przez pryzmat definicji usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania, określonej w art. 44 Rozporządzenia Wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. należy mieć na uwadze dosłowne brzmienie tych przepisów.
Zgodnie ze Słownikiem języka polskiego PWN (dostępnym w Internecie), użyte w art. 44 rozporządzenia słowo „bezpośredni” oznacza „dotyczący kogoś lub czegoś wprost”, słowo „branża” oznacza „gałąź produkcji lub handlu obejmująca towary lub usługi jednego rodzaju”, natomiast słowo „zawód” oznacza „wyuczone zajęcie wykonywane w celach zarobkowych”.
Przez kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe, o których mowa w ww. przepisach, obejmujące nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, należy rozumieć takie kształcenie, w wyniku którego dana osoba podnosi swoje kwalifikacje, a bezpośrednio po jej ukończeniu jest w stanie podjąć pracę zarobkową, lub wykonywać określony zawód.
W myśl art. 5 ust. 1 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1270 ze zm.):
1. Środkami publicznymi są:
1) dochody publiczne;
2) środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);
2a) środki, o których mowa w art. 3b ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2023 r. poz. 225 i 412);
2b) środki, o których mowa w art. 202 ust. 4;
3) środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;
4) przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:
a) ze sprzedaży papierów wartościowych,
b) z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,
c) ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,
d) z otrzymanych pożyczek i kredytów,
e) z innych operacji finansowych;
5) przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 ww. ustawy:
Przepisy ustawy stosuje się do:
1) jednostek sektora finansów publicznych;
2) innych podmiotów w zakresie, w jakim wykorzystują środki publiczne lub dysponują tymi środkami.
Powyższe przepisy zaliczają zatem do środków publicznych dochody publiczne, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz wskazane przychody budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z różnych źródeł. Środkami publicznymi są również środki pochodzące z funduszy strukturalnych.
Jak już wyżej wskazałem, dla zastosowania zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego inną niż wymienione w pkt 26, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu.
W przedstawionym opisie sprawy podali Państwo, że nie są Państwo jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, nie posiadają też statusu uczelni, jednostki naukowej Polskiej Akademii Nauk, ani instytutu badawczego.
Zatem świadczone przez Państwa Spółkę usługi nie stanowią usług w zakresie kształcenia i wychowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy.
Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy wskazane szkolenia mogą korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie § 3 ust. 1 pkt 14 ww. rozporządzenia.
Odnosząc się do opisanych we wniosku szkoleń, aby w ogóle można było rozpatrywać wymienione czynności w kategoriach zwolnienia od podatku w § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia, należy rozstrzygnąć, czy mamy do czynienia z usługą kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego, co stanowi podstawową przesłankę warunkującą zastosowanie tego zwolnienia. Kierując się wskazówkami ww. rozporządzenia Rady UE, zawierającymi definicję kształcenia zawodowego, należy stwierdzić, że kształcenie zawodowe jest procesem mającym na celu nauczenie, przekazanie wiedzy z określonej dziedziny, które ma posłużyć zdobyciu bądź uaktualnieniu wiedzy obecnie posiadanej przez uczestnika takiego szkolenia. Dodatkowo szkolenia muszą być finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych.
Zatem definicja usług kształcenia zawodowego i przekwalifikowania, zawarta w ww. rozporządzeniu, kładzie nacisk na „bezpośredni” związek nauczania z daną branżą lub zawodem, co narzuca stosowanie specyficznego programu nauczania dla skonkretyzowanego odbiorcy.
Mając na uwadze Państwa wyjaśnienia można uznać, że ww. przesłanki zostaną spełnione. W opisie sprawy wskazali Państwo bowiem, że świadczone przez Państwa Spółkę usługi szkoleniowe realizowane są przede wszystkim w formie usług szkoleniowych dedykowanych, tj. dostosowanych do konkretnego przedsiębiorstwa zamawiającego usługę. W takim przypadku, tematyka, treści omawiane w trakcie szkoleń, zadania są adekwatne do charakteru i potrzeb danego nabywcy. Usługi realizowane są także w formie usług szkoleniowych otwartych (tj. świadczonych dla pracowników różnych instytucji i przedsiębiorstw oraz osób fizycznych chcących podnieść swoje kompetencje zawodowe). We wszystkich przypadkach usługi szkoleniowe pozostają w bezpośrednim związku z branżą i/lub zawodem uczestników szkolenia oraz prowadzą do uzyskania lub uaktualnienia ich dotychczasowej wiedzy i umiejętności do celów zawodowych. Ponadto wskazali Państwo, że usługi szkoleniowe świadczone przez Państwa Spółkę będę finansowane każdorazowo w co najmniej 70% ze środków publicznych.
Zatem przedmiotowe szkolenia, jako finansowane co najmniej w 70% ze środków publicznych, korzystają ze zwolnienia na podstawie § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień.
Tym samym, oceniając Państwa stanowisko, uznałem je za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Podkreślam, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Stosownie do art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),
albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).