Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej. - Interpretacja - 0113-KDIPT1-3.4012.662.2024.1.JM

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 11 października 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.662.2024.1.JM

Temat interpretacji

Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

12 sierpnia 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 29 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca jest jednoosobową działalnością gospodarczą, prowadzącą działalność gospodarczą na terytorium Polski. Podmiot jest czynnym podatnikiem VAT. Podstawowym przedmiotem działalności jednostki jest produkcja pozostałej odzieży wierzchniej i jej sprzedaż. Sprzedaż odbywa się głównie poprzez sklep internetowy i sprzedaż wysyłkową. Towary zamawiane są w prowadzonym przez podmiot sklepie internetowym, następnie po opłaceniu zamówienia jest ono dostarczane za pośrednictwem kuriera na adres wskazany bezpośrednio do zamawiającego lub do wskazanego paczkomatu. Transakcje dokonywane są z wykorzystaniem platformy X. X to bezpieczna usługa, która zapewnia pełną swobodę zarządzania metodami dostaw w sklepie internetowym, co pozwala zaprojektować skuteczną strategię logistyki. Usługa oparta jest na efektywnej obsłudze i wygodnym systemie rozliczeń. Do rozliczeń płatności jednostka wykorzystuje A (B, pobrania, karty płatnicze, C, D). Opłacanie towaru przez zamawiającego może zatem nastąpić poprzez:

1.przedpłatę w ramach systemu płatniczego online za pośrednictwem operatorów płatności elektronicznej oraz B - należności są wpłacane na konto pośrednika płatności, a kwota płatności przelewana jest na rachunek firmowy podmiotu w terminie późniejszym. Obsługa transakcji następuje w pełni za pośrednictwem banku oraz operatora płatności elektronicznej;

2.przedpłaty na konto przelewem bezpośrednio na rachunek wnioskodawcy - należności wpłacane są przelewem bankowym bezpośrednio przez klienta na konto firmowe podmiotu;

3.płatności kartą albo przez aplikację A (B, C, D) lub kartą płatniczą, pieniężne wpływają do operatora płatności, który po kilku dniach przelewa środki na konto Wnioskodawcy.

Reasumując: płatności dokonywane są wyłącznie z wykorzystaniem możliwości elektronicznych.

Sprzedaż odbywa się bez udziału gotówki. Zapłata za towar następuje bezpośrednio na konto wnioskodawcy lub za pomocą operatorów płatności, którzy przekazują w uzgodnionym terminie sumę pobranych środków. W przypadku Wnioskodawcy przelew środków od operatora płatności na konto dokonywany jest raz w tygodniu. Niezależnie od tego w jakiej formie Wnioskodawca otrzyma zapłatę, z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę posiadanych przez podmiot jednoznacznie wynika, jakiej konkretnej czynności dotyczyła i kto dokonał płatności. Podmiot posiada system komputerowy do realizacji zamówień, w którym podane są dane osoby kupującej (imię, nazwisko, adres) przedmiot i data dokonania zakupu, informacje na temat statusu zamówienia, formy płatności, ID płatności. ID płatności pozwala przyporządkować dokonane zamówienie do dokonanej płatności. Wnioskodawca w ramach swojej działalności będzie prowadził sprzedaż w systemie wysyłkowym. W związku z metodami płatności jakie oferuje, każda z płatności za dokonane zamówienie będzie przekazywana na rachunek bankowy. Podmiot będzie posiadał zestawienia przekazanych kwot w celu właściwego rozliczenia oraz ustalenia statusu transakcji sprzedaży. Podmiot prowadzi własną ewidencję i przechowuje dokumentację, która pozwoli na jednoznaczne ustalenia jakiej konkretnie transakcji dotyczyła zapłata oraz na czyją rzecz została dokonana dostawa towaru (w tym dane nabywcy oraz jego adres). Do każdej transakcji generowana jest faktura sprzedaży, która dokumentuje dokonaną transakcję.

Pytanie

Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym jednostka będzie uprawniona do skorzystania ze zwolnienia od ewidencjonowania sprzedaży towarów za pomocą kasy rejestrującej w przypadku sprzedaży dokonywanej na rzecz konsumentów, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej zgodnie z art. 111 ust. 8 ustawy o VAT w związku z § 2 ust. 1 rozporządzenia w związku z poz. 36 załącznika do rozporządzenia?

Pana stanowisko w sprawie

Stanowisko wnioskodawcy: planowana sprzedaż wysyłkowa, której możliwości dostarczenia towaru oraz metody płatności zostały zaprezentowane we wniosku objęta jest zwolnieniem z ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej w przypadku sprzedaży realizowanej dla konsumentów (osób nieprowadzących działalności gospodarczej), z uwagi na spełnienie warunków zawartych w poz. 36 załącznika do rozporządzenia, które stanowi o zwolnieniu z tego obowiązku.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”.

Zgodnie z tym przepisem:

Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Wskazany wyżej przepis art. 111 ust. 1 ustawy, określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem, podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy,

Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa. (...).

W obecnym stanie prawnym obowiązują przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 listopada 2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (t. j. Dz. U. poz. 2605), zwanego dalej „rozporządzeniem”.

Zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia:

Zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2024 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

§ 2 ust. 2 rozporządzenia stanowi, że:

W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.

Pod poz. 36 załącznika do rozporządzenia została wymieniona:

Dostawa towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

Na mocy § 3 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia:

Zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2024 r.:

1) podatników, u których wartość sprzedaży dokonanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 20.000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli wartość sprzedaży z tego tytułu nie przekroczyła, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20.000 zł;

2) podatników rozpoczynających po dniu 31 grudnia 2023 r. dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli przewidywana przez podatnika wartość sprzedaży z tego tytułu nie przekroczy, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w danym roku podatkowym, kwoty 20.000 zł.

Niektóre usługi oraz dostawa niektórych towarów zostały wyłączone przez ustawodawcę z prawa do zwolnienia, o którym mowa w przepisach § 2 i § 3 rozporządzenia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej. Szczegółowo zostały one wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia.

Aby zatem przysługiwało prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 36 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

  • dostawa towaru nastąpi w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi),
  • dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem),
  • z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres),
  • przedmiotem dostawy nie są towary, jak również usługi wymienione w § 4 rozporządzenia.

Niespełnienie jednego z warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą. Jest czynnym podatnikiem VAT. Podstawowym przedmiotem działalności jest produkcja pozostałej odzieży wierzchniej i jej sprzedaż. Wnioskodawca będzie prowadził sprzedaż w systemie wysyłkowym. Towary zamawiane są w sklepie internetowym, następnie po opłaceniu zamówienia jest ono dostarczane za pośrednictwem kuriera na adres wskazany bezpośrednio do zamawiającego lub do paczkomatu. Sprzedaż odbywa się bez udziału gotówki. Zapłata za towar następuje bezpośrednio na konto Wnioskodawcy lub za pomocą operatorów płatności, którzy przekazują w uzgodnionym terminie sumę pobranych środków. Z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnej czynności dotyczyła i kto dokonał płatności. Podane są dane osoby kupującej (imię, nazwisko, adres) przedmiot i data dokonania zakupu, informacje na temat statusu zamówienia, formy płatności, ID płatności. ID płatności pozwala przyporządkować dokonane zamówienie do dokonanej płatności.       

Odnosząc się zatem do sprzedaży będącej przedmiotem Pana wątpliwości wskazać należy, że zostały spełnione łącznie wszystkie warunki umożliwiające – na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w związku z poz. 36 załącznika do niego – zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży towarów. Z wniosku wynika, że będzie Pan prowadził sprzedaż w systemie wysyłkowym, zapłata za towar następuje bezpośrednio na Pana konto lub za pomocą operatorów płatności oraz z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnej czynności dotyczyła i kto dokonał płatności. Ponadto przedmiotem sprzedaży nie są towary o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia. Przy czym, w myśl aktualnie obowiązujących przepisów zwolnienie na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia będzie obowiązywało do 31 grudnia 2024 r. 

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Ponosi Pan ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).