Brak konieczności skorygowania uprzednio odliczonego podatku naliczonego w przypadku przyznania Korzystającemu uprawnienia do skrócenia okresu leasing... - Interpretacja - null

shutterstock

Brak konieczności skorygowania uprzednio odliczonego podatku naliczonego w przypadku przyznania Korzystającemu uprawnienia do skrócenia okresu leasing... - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Brak konieczności skorygowania uprzednio odliczonego podatku naliczonego w przypadku przyznania Korzystającemu uprawnienia do skrócenia okresu leasingu poprzez przyznanie tego uprawnienia po spłacie 70. raty kapitałowej (tj. z dniem 10. lipca 2025 roku) a następnie skorzystanie przez Korzystającego z tego uprawnienia.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej

13 czerwca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. podatku od towarów i usług w zakresie braku konieczności skorygowania uprzednio odliczonego podatku naliczonego w przypadku przyznania Korzystającemu uprawnienia do skrócenia okresu leasingu poprzez przyznanie tego uprawnienia po spłacie 70. raty kapitałowej (tj. z dniem 10. lipca 2025 roku) a następnie skorzystanie przez Korzystającego z tego uprawnienia.

Wniosek został uzupełniony pismem z 14 sierpnia 2024 r. i z 20 września 2024 r.

Treść wniosku wspólnego jest następująca:

Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem

1) Zainteresowany będący stroną postępowania: (...) Sp. z o.o.

2) Zainteresowany niebędący stroną postępowania: (...) Sp. z o.o.

Opis zdarzenia przyszłego

Dnia 20 sierpnia 2018 roku (...) Sp. z o.o. (Korzystający) zawarła wraz z (...) Sp. z o.o. (Finansującym) umowę leasingu operacyjnego nieruchomości położonej przy ul. (...), gdzie obecnie mieści się siedziba Korzystającego. Załącznikiem do niniejszego wniosku jest ww. akt notarialny wraz z załącznikami.

Przedmiotem leasingu są:

  a) udział wynoszący 8535/10000 części w prawie użytkowania wieczystego gruntu składającego się z działek o numerach 1 oraz 2, o łącznym obszarze 0,1434 ha, usytuowanych przy ul. (...) oraz w prawie własności zabudowań usytuowanych na tych działkach, stanowiących odrębne nieruchomości, dla których Sąd Rejonowy w (...) prowadzi księgę wieczystą nr (...);

  b) prawo użytkowania wieczystego gruntu stanowiącego działkę nr 3 o obszarze 0,2980 ha, usytuowaną przy ul. (...), województwie (...) oraz prawo własności zabudowań usytuowanych na tej działce stanowiących odrębne nieruchomości, dla których Sąd Rejonowy w (...) prowadzi księgę wieczystą nr (...);

  c) prawo użytkowania wieczystego gruntu stanowiącego działkę nr 4 o powierzchni 0,4353 ha, usytuowaną przy ul. (...), województwie (...) oraz prawo własności zabudowań usytuowanych na tej działce stanowiących odrębne nieruchomości, dla których Sąd Rejonowy w (...) prowadzi księgę wieczystą nr (...);

  d) prawo użytkowania wieczystego gruntu stanowiącego działkę nr 5 o powierzchni 0,4997 ha, usytuowaną przy ul. (...), województwie (...) oraz prawo własności zabudowań usytuowanych na tej działce stanowiących odrębne nieruchomości, dla których Sąd Rejonowy w (...) prowadzi księgę wieczystą nr (...);

  e) środki trwałe szczegółowo wymienione w Wykazie Środków Trwałych stanowiącym załącznik nr 1 do umowy leasingu operacyjnego.

Wartość przedmiotu leasingu została określona na kwotę 9.102.000,00 zł brutto, tj. 7.400.000,00 zł netto + 23% VAT. W ramach wartości przedmiotu leasingu, kwotę 351.780,00 zł brutto (286.000 zł netto + 23 % VAT) stanowi wartość praw wieczystego użytkowania gruntów, określonych powyżej.

Amortyzacji przedmiotu leasingu dokonuje Finansujący, z wyjątkiem praw wieczystego użytkowania gruntów, które nie podlegają amortyzacji.

Z tytułu zawartej umowy, Korzystający płaci Finansującemu wynagrodzenie w stałej kwocie miesięcznej 70.000,00 zł + VAT, w której to kwocie zawarta jest część kapitałowa i odsetkowa raty (część kapitałowa stanowi różnicę między kwotą 70.000 zł a częścią odsetkową). Termin rozpoczęcia płatności rat ustalony został na dzień 10 września 2019 roku. Ostatnia rata, zwana ratą wyrównującą, płatna będzie dnia 10 września 2028 roku, a jej wartość ustalona została na kwotę 25.125,76 zł. Harmonogram spłat stanowi załącznik nr 3 do ww. umowy.

Ponadto, zgodnie z § 5 ust. 17 Korzystający zobowiązany był do zapłaty opłaty manipulacyjnej w kwocie 20.000 zł netto.

Zgodnie § 4 umowy, została ona zawarta do dnia 10 września 2028 roku (okres 10 lat), zwany „Podstawowym okresem leasingu” albo do dnia skutecznego złożenia przez Korzystającego oświadczenia o zakończeniu umowy w skróconym okresie leasingu.

Umowa określa, że Korzystający nie jest uprawniony do spłacania pierwszych 84 rat przed terminem ich płatności, a jeśli tego dokona - spłata będzie traktowana jako dokonana w terminie wynikającym z harmonogramu. Spłata dokonana przed terminem nie wpływa na wysokość odsetek należnych Finansującemu.

Po spłaceniu 84 raty leasingowej oraz spłaceniu łącznie przez Korzystającego co najmniej 3.100.000 zł kapitału leasingu, Korzystający ma prawo złożyć oświadczenie o zakończeniu umowy w skróconym okresie leasingu. Płatność pierwszej raty leasingowej nastąpiła dnia 10 września 2019 roku, a zatem do spłaty 84 rat dojdzie po 7 latach, tj. w dniu 10 września 2026 roku. Jednakże, do wcześniejszgo zakończenia umowy leasingu wymagane jest także dokonanie spłaty kwoty kapitału leasingu na poziomie 3.100.000 zł (tj. 41,89% kapitału leasingu). Zgodnie z harmonogramem rat, przewidywany termin dokonania spłaty kapitału na poziomie 3.100.000 zł nastąpi później, bo dnia 10 lipca 2027 roku. Tym samym, dopiero w tej dacie, na mocy postanowień umownych, Korzystający uprawniony byłby do wcześniejszego zakończenia leasingu.

Harmonogram przewiduje, że po zakończeniu umowy leasingu dokonana zostanie spłata kapitału na poziomie 49,9% wartości przedmiotu leasingu. Jeśli, na mocy § 10 umowy, Korzystający chciałby nabyć przedmiot leasingu, zobowiązany byłby do uiszczenia ceny wykupu w kwocie:

a. 3.640.000 zł - w przypadku zakończenia umowy w podstawowym okresie leasingu

b. pozostałej do zapłaty kwoty kapitału leasingu - w przypadku zakończenia umowy w skróconym okresie leasingu.

Kwota 3.640.000 zł, o której mowa powyżej, jest w praktyce równa kwocie kapitału leasingu, pozostałej do spłaty zgodnie z harmonogramem. W każdym zatem wariancie, w przypadku zamiaru nabycia własności przedmiotu leasingu, Korzystający zobowiązany będzie do uiszczenia na rzecz Finansującego ceny wykupu odpowiadającej wartości kapitału leasingu, pozostałej do spłaty.

Obecnie Korzystający i Finansujący rozważają zawarcie aneksu do umowy, na mocy którego uprawnienie Kupującego do złożenia oświadczenia o skróconym okresie leasingu zostałoby mu przyznane w terminie wcześniejszym, aniżeli po spłacie 84 rat. Strony rozważają, aby uprawnienie powyższe zostało przyznane Korzystającemu już po spłacie 70 rat, a zatem począwszy od dnia 10 lipca 2025 roku, przy czym jeżeli Korzystający chciałby skorzystać z tego uprawnienia, byłby równocześnie zobowiązany do dokonania wykupu przedmiotu leasingu na warunkach określonych w § 10 umowy, za kwotę wykupu w wysokości 3.640.000 zł, chyba że kwota pozostałej do zapłaty kwoty kapitału leasingu byłaby niższa bądź wyższa. Innymi słowy, Korzystający nie byłby uprawniony do skorzystania ze skróconego okresu leasingu jeśli nie zamierzałby następnie dokonać wykupu przedmiotu leasingu. Jednocześnie, umowa określałaby wysokość ceny wykupu poprzez wskazanie konkretnej kwoty.

Pismem z 14 sierpnia 2024 r. i z 20 września 2024 r. uzupełniono opis sprawy następująco.

  a) Głównym przedmiotem działalności gospodarczej (...) Sp. z o.o. jest: (…)

  b)  (...) Sp. z o.o. pozostaje czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT od dnia 3 grudnia 2013 roku.

  c) Przedmiot leasingu wykorzystywany jest do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług - w lokalizacji znajduje się zakład produkcyjny Wnioskodawcy, w którym realizowane są czynności objęte przedmiotem działalności spółki.

  d) Spółka (...) Sp. z o.o. dokonuje odliczeń podatku naliczonego z faktur wystawianych z tytułu zawartej umowy leasingu operacyjnego i zdaniem Wnioskodawcy przysługuje mu takie uprawnienie.

  e) W ocenie Wnioskodawcy, podmiotom zarejestrowanym jako podatnicy VAT, wykorzystujący przedmiot umowy leasingu do celów działalności opodatkowanej podatkiem VAT przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od poszczególnych rat leasingowych. Prawo do odliczenia podatku VAT powstaje co do zasady w rozliczeniu za okres, w którym korzystający otrzymał fakturę z określonym podatkiem naliczonym VAT. W ocenie Wnioskodawcy, długość trwania umowy leasingowej nie ma wpływu na prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu użytkowania przedmiotu leasingu. Zatem korzystający był uprawniony do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących wydatki na bieżąco przez niego ponoszonych w okresie obowiązywania umowy leasingowej. Natomiast wcześniejsze zakończenie umowy, niezależnie od sposobu ani przyczyny, nie spowoduje konieczności dokonania korekty w zakresie odliczonego podatku VAT.

   f) Spółka (...) Sp. z o.o. pozostaje czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT od dnia 19 stycznia 2012 roku.

  g) Po wykupie nieruchomości nadal będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, niekorzystających ze zwolnienia.

Do kosztów uzyskania przychodów zaliczana jest pełna wartość netto faktury VAT wystawianej przez Finansującego, a także opłaty niepodlegające podatkowi VAT - a więc część kapitałowa i odsetkowa raty dotyczącej wieczystego użytkowania gruntów. Należności dotyczące użytkowania wieczystego pozostają wyodrębnione na fakturze, jako niepodlegające opodatkowaniu podatkowi VAT. W załączeniu przedłożyli Państwo przykładową fakturę VAT nr 21/2024 z dnia 1 września 2024 roku.

Korzystający rozpoznaje jako koszt podatkowy całą ratę leasingową w części kapitałowej i odsetkowej zarówno w części dotyczącej prawa własności, jak i prawa użytkowania wieczystego, a więc, na przykładzie ww. faktury, będą to odpowiednio kwoty: 67 294,59 zł, 563,37 zł oraz 2 142,04 zł.

Pytanie w zakresie podatku od towarów i usług

Czy przyznanie Korzystającemu uprawnienia do skrócenia okresu leasingu poprzez przyznanie tego uprawnienia po spłacie 70. raty kapitałowej (tj. z dniem 10. lipca 2025 roku) a następnie skorzystanie przez Korzystającego z tego uprawnienia:

a. spowoduje po stronie Korzystającego konieczność skorygowania uprzednio odliczonego podatku naliczonego?

Państwa stanowisko w sprawie w zakresie podatku od towarów i usług

W ocenie Korzystającego, przyznanie Korzystającemu uprawnienia do skrócenia okresu leasingu poprzez przyznanie tego uprawnienia po spłacie 70. raty kapitałowej (tj. z dniem 10. lipca 2025 roku) a następnie skorzystanie przez Korzystającego z tego uprawnienia, przy jednoczesnym określeniu kwoty wykupu na poziomie 3.640.000 zł:

a. nie spowoduje po stronie Korzystającego konieczność skorygowania uprzednio odliczonego podatku naliczonego.

Ocena stanowiska

Stanowisko Państwa w zakresie podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą.

W myśl tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powołanych przepisów art. 86 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie określone warunki:

  - odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług,

  - towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego),

  - faktura dokumentuje czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski, czyli została na niej wskazana kwota podatku.

Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że dnia 20 sierpnia 2018 roku zawarli Państwo (Korzystający) wraz z Finansującym umowę leasingu operacyjnego nieruchomości. Wartość przedmiotu leasingu została określona na kwotę 9.102.000,00 zł brutto, tj. 7.400.000,00 zł netto + 23% VAT.

Z tytułu zawartej umowy, Korzystający płaci Finansującemu wynagrodzenie w stałej kwocie miesięcznej 70.000,00 zł + VAT. Termin rozpoczęcia płatności rat ustalony został na dzień 10 września 2019 roku. Ostatnia rata, zwana ratą wyrównującą, płatna będzie dnia 10 września 2028 roku, a jej wartość ustalona została na kwotę 25.125,76 zł.

Po spłaceniu 84 raty leasingowej oraz spłaceniu łącznie przez Korzystającego co najmniej 3.100.000 zł kapitału leasingu, Korzystający ma prawo złożyć oświadczenie o zakończeniu umowy w skróconym okresie leasingu. Płatność pierwszej raty leasingowej nastąpiła dnia 10 września 2019 roku, a zatem do spłaty 84 rat dojdzie po 7 latach, tj. w dniu 10 września 2026 roku. Jednakże, do wcześniejszego zakończenia umowy leasingu wymagane jest także dokonanie spłaty kwoty kapitału leasingu na poziomie 3.100.000 zł (tj. 41,89% kapitału leasingu). Zgodnie z harmonogramem rat, przewidywany termin dokonania spłaty kapitału na poziomie 3.100.000 zł nastąpi później, bo dnia 10 lipca 2027 roku. Tym samym, dopiero w tej dacie, na mocy postanowień umownych, Korzystający uprawniony byłby do wcześniejszego zakończenia leasingu.

Obecnie Korzystający i Finansujący rozważają zawarcie aneksu do umowy, na mocy którego uprawnienie Kupującego do złożenia oświadczenia o skróconym okresie leasingu zostałoby mu przyznane w terminie wcześniejszym, aniżeli po spłacie 84 rat. Strony rozważają, aby uprawnienie powyższe zostało przyznane Korzystającemu już po spłacie 70 rat, a zatem począwszy od dnia 10 lipca 2025 roku, przy czym jeżeli Korzystający chciałby skorzystać z tego uprawnienia, byłby równocześnie zobowiązany do dokonania wykupu przedmiotu leasingu na warunkach określonych w § 10 umowy, za kwotę wykupu w wysokości 3.640.000 zł, chyba że kwota pozostałej do zapłaty kwoty kapitału leasingu byłaby niższa bądź wyższa. Innymi słowy, Korzystający nie byłby uprawniony do skorzystania ze skróconego okresu leasingu jeśli nie zamierzałby następnie dokonać wykupu przedmiotu leasingu.

(...) Sp. z o.o. pozostaje czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT od dnia 3 grudnia 2013 roku. Przedmiot leasingu wykorzystywany jest do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług - w lokalizacji znajduje się zakład produkcyjny Wnioskodawcy, w którym realizowane są czynności objęte przedmiotem działalności spółki. Spółka (...) Sp. z o.o. dokonuje odliczeń podatku naliczonego z faktur wystawianych z tytułu zawartej umowy leasingu operacyjnego i przysługuje mu takie uprawnienie. Po wykupie nieruchomości nadal będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, niekorzystających ze zwolnienia.

Wątpliwości Państwa dotyczą kwestii czy przyznanie Korzystającemu uprawnienia do skrócenia okresu leasingu poprzez przyznanie tego uprawnienia po spłacie 70. raty kapitałowej (tj. z dniem 10. lipca 2025 roku) a następnie skorzystanie przez Korzystającego z tego uprawnienia spowoduje po stronie Korzystającego konieczność skorygowania uprzednio odliczonego podatku naliczonego.

W odniesieniu do kwestii obowiązku skorygowania przez Korzystającego uprzednio odliczonego podatku naliczonego należy wskazać, co następuje.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, (…).

Na podstawie art. 7091 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2024 r., poz. 1061 ze zm.):

Przez umowę leasingu finansujący zobowiązuje się, w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa, nabyć rzecz od oznaczonego zbywcy na warunkach określonych w tej umowie i oddać tę rzecz korzystającemu do używania albo używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony, a korzystający zobowiązuje się zapłacić finansującemu w uzgodnionych ratach wynagrodzenie pieniężne, równe co najmniej cenie lub wynagrodzeniu z tytułu nabycia rzeczy przez finansującego.

Zgodnie z art. 70916 ustawy Kodeks cywilny:

Jeżeli finansujący zobowiązał się, bez dodatkowego świadczenia, przenieść na korzystającego własność rzeczy po upływie oznaczonego w umowie czasu trwania leasingu, korzystający może żądać przeniesienia własności rzeczy w terminie miesiąca od upływu tego czasu, chyba że strony uzgodniły inny termin.

Wobec powyższego, umowa leasingu sprowadza się do używania rzeczy i pobierania pożytków, nie rodzi natomiast powstania prawa do rozporządzania towarem jak właściciel. W świetle ustawy o podatku od towarów i usług leasing operacyjny jest usługą zdefiniowaną w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Po zakończeniu podstawowego okresu trwania umowy leasingu – jednym z wariantów jest sprzedaż przedmiotu umowy leasingobiorcy. Opcja wykupu nieruchomości będącej przedmiotem umowy leasingu jest uprawnieniem, z którego leasingobiorca może skorzystać, ale nie musi. Zatem należy przyjąć, że wykup przedmiotu leasingu jest odrębną czynnością – dostawą towaru – niezwiązaną z samą umową leasingu.

Jak wyżej wskazano na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług leasing operacyjny jest usługą, zdefiniowaną w art. 8 ustawy. Leasingobiorca (Korzystający czyli Państwo) otrzymując faktury dokumentujące czynność leasingu operacyjnego, nabywali prawo do korzystania z tej nieruchomości (usługę), a nie prawo własności (towar). Zatem wydatki związane z używaniem nieruchomości na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu (operacyjnego) lub innej umowy o podobnym charakterze, nie podlegają korekcie. Odliczenie tych wydatków odbywa się bowiem na bieżąco (a nie jak przy nabyciu „na własność” – jednorazowo, „z góry”), zatem istnieje możliwość weryfikowania tego odliczania na bieżąco. W momencie zakończenia umowy leasingu (w tym również skrócenia okresu leasingu) brak jest zatem konieczności korygowania dokonanych odliczeń kwot podatku naliczonego od opłat leasingowych za okresy rozliczeniowe, kiedy nieruchomość służyła prowadzonej Państwa działalności gospodarczej.

Natomiast wykup nieruchomości, tj. przedmiotu leasingu po skróceniu okresu umowy leasingu jest odrębną czynnością – dostawą towaru – niezwiązaną z samą umową leasingu.

Wobec powyższego, wykup nieruchomości w przypadku przyznania Państwu (Korzystającemu) uprawnienia do skrócenia okresu leasingu poprzez przyznanie tego uprawnienia po spłacie 70. raty kapitałowej (tj. z dniem 10. lipca 2025 roku) a następnie skorzystanie przez Państwa z tego nie powoduje konieczności dokonania korekty odliczenia podatku naliczonego od rat leasingowych ponoszonych w trakcie trwania umowy leasingu operacyjnego, bez względu na to, na jakie cele nieruchomość zostanie przeznaczona po jej wykupie.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy, należy stwierdzić, że nie będą Państwo zobligowani do dokonania korekty podatku naliczonego odliczanego wcześniej od rat leasingowych, gdyż są Państwo czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT, a przedmiot leasingu operacyjnego był wykorzystywany przez Państwa do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (zarówno w okresie trwania umowy leasingu jak i po wykupie).

Stanowisko Państwa jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Ocena prawna Państwa stanowiska w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostanie zawarta w odrębnym rozstrzygnięciu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia przyszłego podanego przez Państwa. Z powyższych przepisów wynika, że organ rozpatrując wniosek o wydanie interpretacji nie podejmuje wyjaśnienia stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, tj. nie przeprowadza dowodów, lecz dokonuje oceny prawnej przedstawionych we wniosku okoliczności w kontekście zadanego pytania przyporządkowanego do danego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

W tym miejscu organ interpretacyjny zastrzega jednak, że gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny interpretacja nie wywoła skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

   - Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.

   - Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

   - Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania

(...) Sp. z o.o. (Zainteresowany będący stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

    - w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

    - w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.