Przeniesienie Oddziału do nowopowstałej Spółki z o. o. za zcp, a tym samym uznania transakcji przeniesienia Oddziału do Spółki Przejmującej za czynnoś... - Interpretacja - null

ShutterStock

Przeniesienie Oddziału do nowopowstałej Spółki z o. o. za zcp, a tym samym uznania transakcji przeniesienia Oddziału do Spółki Przejmującej za czynnoś... - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Przeniesienie Oddziału do nowopowstałej Spółki z o. o. za zcp, a tym samym uznania transakcji przeniesienia Oddziału do Spółki Przejmującej za czynność wyłączoną z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

14 sierpnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie uznania, przeniesienia Oddziału do nowopowstalej Spółki  z o. o. za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, a tym samym uznania transakcji przeniesienia Oddziału do Spółki Przejmującej za czynność wyłączoną z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca działa w formie prawnej spółki kapitałowej będącej odpowiednikiem polskiej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością („A”) z siedzibą pod adresem: (...), Niemcy. Wnioskodawca nie jest polskim rezydentem podatkowym według przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm.; dalej: „ustawa o CIT”).

Wnioskodawca posiada na terytorium Polski oddział pod nazwą B (Spółka z Ograniczoną Odpowiedzialnością) Oddział w Polsce (dalej: „Oddział” lub „B”), który został zarejestrowany w Krajowym Rejestrze Sądowym (rejestrze przedsiębiorców) jako oddział zagranicznego przedsiębiorcy pod numerem KRS (...), NIP: (...) oraz REGON: (...). Siedziba Oddziału mieści się w (...).

Oddział stanowi tzw. stałe miejsce prowadzenia działalności Spółki – posiada biuro i magazyn na terytorium Polski oraz  zatrudnia pracowników. Oddział jest stroną umowy najmu powierzchni biurowej zajmowanej przez Oddział. Oddział prowadzi odrębne księgi rachunkowe oraz sporządza odrębne sprawozdania finansowe.

Wnioskodawca oraz Oddział należą do międzynarodowej grupy kapitałowej B (dalej: „Grupa C” lub „Grupa”), w której najwyższym podmiotem dominującym jest koreański podmiot B.,. Przedmiotem podstawowej działalności Wnioskodawcy jest produkcja i hurtowa sprzedaż części (...). Działalność ta dzieli się na segment rynku dla wyposażenia nowych pojazdów (z angielskiego: Original equipment manufacturer, dalej: „Rynek OEM”) oraz rynku wtórnego (z angielskiego: After market, dalej: „Rynek AM”). Wnioskodawca świadczy powyższe usługi dla klientów na rynku europejskim, między innymi prowadząc dystrybucję z magazynu mieszczącego się na terytorium Polski w (...). Wnioskodawca specjalizuje się zatem w produkcji i dystrybucji części samochodowych zarówno dla rynku OEM, jak i rynku AM.

Aktywność Oddziału Wnioskodawcy skupia się w głównej mierze na działalności dystrybucyjnej w Polsce oraz w innych państwach Europy. Oddział prowadzi działalność związaną ze sprzedażą na rynku AM części (...).

Działalność prowadzona przez Oddział polega w szczególności na świadczeniu następujących usług (zgodnie z informacjami ujawnionymi w odpisie aktualnym z Krajowego Rejestru Sądowego):

  • Sprzedaż hurtowa części i akcesoriów do pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli;
  • Pozostałe badania i analizy techniczne;
  • Sprzedaż hurtowa pozostałych maszyn i urządzeń;
  • Produkcja pozostałych części i akcesoriów do pojazdów silnikowych, z wyłączeniem motocykli;
  • Produkcja łożysk, kół zębatych, przekładni zębatych i elementów napędowych;
  • Produkcja elektrycznych silników, prądnic i transformatorów;
  • Działalność agentów specjalizujących się w sprzedaży pozostałych określonych towarów;
  • Działalność agentów zajmujących się sprzedażą towarów różnego rodzaju;
  • Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana.

W praktyce jednak działalność Oddziału koncentruje się na czynnościach związanych z prowadzeniem magazynu oraz dystrybucją części samochodowych do klientów europejskich, a nie na ich produkcji.

Zgodnie z planami Grupy, struktura organizacyjna Grupy C w Polsce i w Niemczech ma podlegać czynnościom reorganizacyjnym, co doprowadzi do jej znacznego uproszczenia (dalej: „Reorganizacja”). Celem Grupy jest, aby podjęte działania doprowadziły do koncentracji dotychczasowej działalności prowadzonej przez polski Oddział Wnioskodawcy w nowo utworzonym podmiocie w Polsce, a także do likwidacji wspomnianego Oddziału, jak i niemieckiej Spółki Wnioskodawcy.

W wyniku koncentracji dotychczasowej działalności prowadzonej przez Oddział w nowo utworzonym podmiocie w Polsce, cała substancja biznesowa będąca częścią Oddziału, w tym wszystkie aktywa i pasywa Oddziału, zostanie przeniesiona w ramach jednej transakcji sprzedaży (dalej: „Transfer”, „Transakcja” lub „Sprzedaż”) do nowopowstałego podmiotu w Polsce w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Nowa Spółka” lub „Nabywca”).

Plan Reorganizacji zakłada, że Nabywca przejmie od Sprzedawcy działalność Oddziału opisaną powyżej i będzie ją kontynuować po dokonaniu Transferu. Transfer ma obejmować kompleksowo wszystkie aktywa i pasywa, zarówno materialne, jak i niematerialne, które są wykorzystywane i są kluczowe dla bieżącej działalności Oddziału. Dodatkowo, Nabywca ma na celu przejęcie projektów związanych z prowadzoną przez Oddział działalnością, które w dniu Transferu będą jeszcze w toku.

Zasoby Oddziału zostaną w całości przeniesione w ramach Transakcji, zatem pozwolą Nowej Spółce na samodzielne kontynuowanie działalności gospodarczej, dotychczas realizowanej przez Oddział.

Przejście Pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę nastąpi w trybie art. 231 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (tj. Dz. U. z 2023 r. poz. 1465 z późn. zm., dalej: „KP”), w ramach instytucji tzw. przejścia zakładu pracy. Pracownicy będą kontynuowali działalność w niezmiennym zakresie w stosunku do dotychczasowych funkcji.

A. alokowało do Oddziału wszystkie swoje aktywa i pasywa znajdujące się w Polsce. Biuro i magazyn, z których korzysta Oddział na podstawie umów najmu, których jest stroną, to jedyna powierzchnia, w ramach której Wnioskodawca działa w Polsce za pośrednictwem Oddziału. Zakłada się, że po dokonaniu transakcji (oraz przejściu na Nabywcę wskazanych umów najmu), Nowa Spółka będzie funkcjonować w tym samym biurze i magazynie, co zapewni płynność w dalszym prowadzeniu działalności gospodarczej.

Wnioskodawca zakłada, że Nowa Spółka będzie kontynuować prowadzenie działalności Oddziału na dotychczasowych zasadach. Tym samym, struktura organizacyjna nie ulegnie zmianie. Czynności związane ze sprzedażą części samochodowych na Rynku AM na rzecz konsumentów wykonywane będą w Nowej Spółce z zachowaniem istniejących komórek organizacyjnych i zarządczych.

Wnioskodawca zakłada, że powyższy Transfer pozwoli Nowej Spółce od pierwszego dnia następującego po transakcji, na niezakłócone kontynuowanie działalności. Tym samym planuje się przejście istniejących umów z Oddziału na Nabywcę.

Jednocześnie, należy wskazać, iż konieczne może okazać się dostosowanie niektórych procedur, instrukcji lub wzorów dokumentów do potrzeb Nowej Spółki (z uwagi na odmienny charakter spółki z ograniczoną odpowiedzialnością od oddziału zagranicznego przedsiębiorcy).

Wnioskodawca pragnie zwrócić uwagę, że proponowana Reorganizacja, opisana w zdarzeniu przyszłym będącym przedmiotem niniejszego wniosku, jest inicjowana z przyczyn biznesowych wynikających z elastyczniejszych warunków prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce, w porównaniu do ograniczeń działalności za pośrednictwem Oddziału należącego do spółki zagranicznej. Celem Reorganizacji nie jest unikanie obowiązków podatkowych, lecz optymalizacja operacyjna i finansowa, mająca na celu wzmocnienie konkurencyjności na rynku polskim i uproszczenie struktury Grupy.

Działania podejmowane przez Wnioskodawcę będą miały na celu stopniowe zakończenie jego operacji gospodarczych w kontekście przewidywanej likwidacji. W wyniku realizacji planowanego Transferu aktywów, Wnioskodawca zaprzestanie prowadzenia działalności handlowej w obrębie dotychczas funkcjonującego Oddziału, w związku z przekazaniem elementów majątkowych do Nowej Spółki.

Proces „wygaszania” działalności Wnioskodawcy w związku z planowaną likwidacją będzie polegał na stopniowym zamykaniu wszystkich bieżących operacji biznesowych. W pierwszej kolejności, całość składników majątku Oddziału zostanie przekazana do Nowej Spółki, co umożliwi kontynuowanie przez nią działalności. Wnioskodawca zakończy wszelkie operacje gospodarcze, które były prowadzone do tej pory, w związku z przeniesieniem tych obszarów działalności do Nowej Spółki. Wnioskodawca dokona również finalizacji wszelkich rozliczeń finansowych, w tym uregulowania zobowiązań wobec dostawców i kontrahentów, bądź przeniesienia ich na rzecz Nowej Spółki. Proces likwidacji Oddziału zostanie przeprowadzony formalnie, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa polskiego, jak również następnie, proces likwidacji A zostanie przeprowadzony formalnie, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa niemieckiego.

Wnioskodawca zadba także o to, aby wszyscy interesariusze, w tym pracownicy, klienci i partnerzy biznesowi, zostali poinformowani o planowanej transakcji i wynikających z niej konsekwencjach, w tym przede wszystkim Transferu wszystkich aktywów i pasywów składających się na istnienie Oddziału do Nowej Spółki.

Wyodrębnienie organizacyjne

W ramach działalności Wnioskodawcy funkcjonuje wyodrębniony organizacyjnie Oddział w Polsce, który jak zostało wskazane powyżej zajmuje się sprzedażą (dystrybuują) części i akcesoriów do pojazdów silnikowych na Rynku AM.

Zgodnie z Uchwałą (...) zarządu A (Wnioskodawcy), 4 grudnia 2019 r., zarząd Spółki utworzył Oddział Spółki w Polsce.

Z kolei w myśl Uchwały (...), podjętej tego samego dnia, zarząd Spółki ustanowił przedstawiciela przedsiębiorcy zagranicznego (tj. Spółki) w Oddziale Spółki w Polsce. Zgodnie ze wspomnianą uchwałą, przedstawiciel jest uprawniony do reprezentowania przedsiębiorcy zagranicznego we wszystkich sprawach, w tym do podejmowania wszelkich czynności faktycznych i prawnych w zakresie sprawowania zarządu w Oddziale.

W tym miejscu należy wskazać, iż B funkcjonuje w formie oddziału spółki niemieckiej będącej odpowiednikiem polskiej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.

Zgodnie ze strukturą organizacyjną Oddziału, w ramach Oddziału funkcjonują dwa szczeble zatrudnienia oraz zatrudnione są osoby na następujących stanowiskach:

1. na szczeblu wyższym:

a. Generalny Dyrektor Oddziału, którym jednocześnie jest osoba ustanowiona przedstawicielem Oddziału zgodnie z Uchwałą (...) wskazaną powyżej. Do zadań oraz obszarów wykonywania funkcji Dyrektora Generalnego należą m.in.:

i. strategia sprzedaży i marketingu

ii. rozwój

iii. roczny plan biznesowy

iv. zarządzanie budżetem rocznym

v. HR.

Generalny Dyrektor pełni również funkcję team Lidera Oddziału.

2. na szczeblu niższym, zatrudnione są osoby na następujących stanowiskach:

a. zastępca dyrektora ds. sprzedaży,

i. odpowiedzialny za: rozwój strategii, przetwarzanie wewnętrznych danych statystycznych, zarządzanie cenami (nowe pozycje, konkurencja), analizę sprzedaży, zarządzanie poziomem zakupów i zapasów, nowe produkty (rozwój, ceny, zakupy), zachęty (bonusy, oferty specjalne), NAV ERP, serwer, usługi IT, kontrolę jakości, wybór artykułów i ceny w handlu elektronicznym;

b. menedżer ds. sprzedaży,

i. odpowiedzialny za: poszukiwanie i rozwój nowych dealerów, komunikacje z dystrybutorami/oddziałami, przetwarzanie zamówień klientów, analizę sprzedaży, zarządzanie umowami, badanie opinii klientów, zachęty (bonusy, oferty specjalne), kontrolę jakości;

c. menedżer ds. marketingu i e-commerce,

i. odpowiedzialny za: sprzedaż e-commerce, seminaria (on&off-line), wystawy, materiały promocyjne, reklamę lokalna, wsparcie działań promocyjnych dealerów, wydarzenia C (konferencje dealerów), promocję strony internetowej, treści;

d. menedżer ds. zarządzania łańcuchem dostaw (SCM Manager)

i. odpowiedzialny za: kontrole importu i eksportu, kontrole magazynów i transportu, kwestie logistyczne, zarządzanie poziomem zapasów;

e. kierownik biura,

i. odpowiedzialny za: zarządzanie biurem, raporty księgowe (HQ), zarządzanie budżetem, kontrole płatności i sald, podatki i kontakt z urzędami państwowymi, zarządzanie kontami bankowymi, zarządzanie samochodami firmowymi, wsparcie działań sprzedażowych, podróże służbowe i kwestie nieregularne;

f. specjalista ds. importu i eksportu,

i. odpowiedzialny za: kontrole importu i eksportu, kontrole magazynów i transportu, kwestie logistyczne, zarządzanie poziomem zapasów.

Należy wskazać, że osoba zatrudniona na stanowisku specjalisty ds. importu i eksportu przebywa obecnie na urlopie macierzyńskim (do sierpnia 2024 r.). Po zakończeniu urlopu macierzyńskiego planowany jest jej powrót do pracy. Niewykluczone, że z uwagi na przerwę w pracy, jak i przejęcie jej obowiązków przez osobę zatrudnioną na stanowisku SCM Manager, zakres jej zadań ulegnie zmianie.

Osoby zatrudnione na wskazanych powyżej stanowiskach, tj. 7 osób, zatrudnione są w oparciu o umowę o pracę.

Dane pracownicze odzwierciedlają sytuację w Oddziale na dzień składania wniosku. Niewykluczone, że zarówno liczba pracowników, jak i piastowane przez nich stanowiska mogą ulec w pewnym zakresie zmianom z uwagi na warunki rynkowe oraz inne czynniki, zarówno zewnętrzne, jak i wewnętrzne, w tym potrzeby gospodarcze. Zmiany te mogą mieć miejsce zarówno przez Transferem, jak i po nim, w ramach Nowej Spółki.

Ponadto, należy dodać, że Oddział w ramach prowadzonej działalności korzysta z outsourcingu w zakresie usług kadrowo-płacowych oraz prowadzenia ksiąg. Po dokonaniu Transferu, umowa w zakresie usług kadrowo-płacowych oraz prowadzenia ksiąg będzie kontynuowana przez Nabywcę.

Zadania podejmowane w ramach Oddziału wykonywane są przez wyznaczoną osobę nadzorującą (Dyrektora Generalnego) oraz osoby niezbędne do prowadzenia działalności Oddziału, tj. pozostałych pracowników Oddziału.

Należy podkreślić, że Oddział posiada swoje aktywa i zobowiązania związane z jego działalnością gospodarczą, które w ramach Transferu, w całości zostaną przeniesione (sprzedane) do Nabywcy. Są to, w szczególności:

  • wyposażenie i sprzęty niestanowiące środków trwałych niezbędne do prowadzenia działalności;
  • wartości niematerialne i prawne, na które składa się licencja (program komputerowy), wykorzystywany w działalności Oddziału,
  • prawa i obowiązki wynikające z umów związanych z działalnością Oddziału, w szczególności prawa i obowiązki wynikające z umowy wynajmu powierzchni biurowej (przy założeniu spełnienia określonego poziomu ratingu przez Nową Spółkę) i magazynowej z której korzysta Oddział, umów zakupowych pomiędzy Oddziałem a Centralą, a także umów dystrybucyjnych;
  • wierzytelności i zobowiązania wynikające z umów związanych z działalnością Oddziału;
  • prawa i obowiązki wynikające z umów zawartych z pracownikami Oddziału;
  • wierzytelności i zobowiązania wynikające z umów zawartych z pracownikami Oddziału;
  • środki finansowe związane z prowadzeniem działalności Oddziału i niezbędne do prowadzenia działalności, zgromadzone na rachunkach bankowych Oddziału;
  • należności i zobowiązania publicznoprawne związane z działalnością Oddziału.

Powyższe aktywa, jak i zobowiązania zostaną ujawnione w umowie sprzedaży, która stanowić będzie prawną podstawę przeprowadzenia Transakcji.

Zakłada się, że po dokonaniu Transakcji (oraz przejściu na Nabywcę wskazanych praw i obowiązków wynikających z umów najmu), Nowa Spółka będzie funkcjonować w tym samym biurze i magazynie, co zapewni płynność w dalszym prowadzeniu działalności gospodarczej. Niemniej jednak, Spółka uzyskała informację, że możliwość przejścia umowy najmu dotyczącej powierzchni biurowej uzależniona będzie od spełnienia przez Nową Spółkę określonego poziomu ratingu kredytowego, który zostanie potwierdzony po utworzeniu spółki.

Wszelkie umowy z dostawcami, które w jakikolwiek sposób są związane z działalnością Oddziału, będą przeniesione do Nowej Spółki. Ponadto, Nowa Spółka przejmie obowiązujące umowy współpracy, które Oddział zawarł z siecią sprzedawców na terenie Polski.

Należy ponadto wskazać, że w zależności od obowiązujących przepisów prawnych oraz warunków umów wcześniej zawartych przez Oddział, konieczne może być np. sporządzenie aneksów do umów, złożenie stosownych zawiadomień, uzyskanie niezbędnych zgód od kontrahentów, itp. lub rozwiązanie istniejących umów i zamówień oraz zawarcie nowych umów przez Nabywcę po dokonaniu Transferu.

Wyodrębnienie finansowe

Przede wszystkim, należy wskazać, że oddział przedsiębiorcy zagranicznego ma, co do zasady, takie same obowiązki podatkowe jak polskie spółki, co oznacza, że oddział przedsiębiorcy zagranicznego musi m.in.:

  • prowadzić księgi rachunkowe zgodnie z polskimi przepisami,
  • rozliczać się z urzędem skarbowym w Polsce,
  • opłacać podatki oraz składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne,
  • składać deklaracje podatkowe i roczne sprawozdania finansowe.

Prowadzona przez Wnioskodawcę ewidencja księgowa umożliwia zatem przypisanie bezpośrednich przychodów i kosztów do działalności prowadzonej przez Oddział.

Przychody generowane przez Oddział obejmują przychody ze sprzedaży (dystrybucji) na Rynku AM części zawieszenia i układu kierowniczego, głównie do samochodów osobowych.

Operacje Oddziału są rozpatrywane jako odrębna „jednostka biznesowa” w strukturze Wnioskodawcy. Oddział posiada własne, niezależne cele i plany biznesowe, które są następnie oceniane przez Zarząd Wnioskodawcy. Przydzielane są Oddziałowi również specyficzne kontrakty, które są kalkulowane w ramach jego wyników finansowych.

Księgowość Oddziału pozwala na precyzyjne rozdzielenie operacji gospodarczych i zdarzeń na poszczególne kategorie, takie jak przychody, koszty, należności, zobowiązania i inne, co przypisane jest bezpośrednio do Oddziału. Dzięki temu możliwe jest wyodrębnienie wyników finansowych Oddziału, oraz innych kategorii finansowych takich jak przychody czy koszty, a także określenie stanu jego aktywów dla potrzeb zarządczych lub raportowania.

Tym samym do Oddziału, który podlegać będzie Sprzedaży do Nowej Spółki, A przyporządkowuje oraz będzie przyporządkowywała następujące koszty, m.in.:

  • koszty pracownicze (wynagrodzenia i inne świadczenia) pracowników Oddziału,
  • koszty najmu magazynu,
  • koszty najmu biura,
  • koszty leasingu pojazdów oraz koszty pozostałe dotyczące samochodów osobowych,
  • podatki i opłaty, opłaty skarbowe i inne opłaty publicznoprawne,
  • nakłady inwestycyjne,
  • usługi logistyczne, spedycyjne, usługi telekomunikacyjne, usługi IT, usługi księgowe, usługi doradztwa prawnego lub podobne, kurierskie i inne,
  • materiały biurowe, administracyjne, itp.,
  • opłaty za energię i media,
  • koszty podróży służbowych,
  • ujemne różnice kursowe,
  • pozostałe koszty operacyjne,

oraz następujące przychody (przykładowo):

  • przychody ze sprzedaży usług,
  • przychody ze sprzedaży towarów,
  • przychody ze sprzedaży materiałów,
  • dodatnie oraz ujemne różnice kursowe,
  • pozostałe przychody operacyjne, tj. zaokrąglenia oraz nadwyżki inwentaryzacyjne.

Ponadto, należy wskazać, że dla Oddziału corocznie sporządzane jest sprawozdanie finansowe, które szczegółowo przedstawia wyniki jego działalności. Sprawozdanie to obejmuje kompleksową analizę przychodów, kosztów oraz ogólnego stanu majątkowego Oddziału, co pozwala na dokładną ocenę jego efektywności i rentowności w danym roku obrotowym.

Biorąc pod uwagę powyższe, Wnioskodawca jest w stanie dokonać podziału finansowego pomiędzy A a B, gdyż jak zostało wskazane Oddział dysponuje pełnym sprawozdaniem finansowym swojej działalności, a zatem dysponuje m.in. bilansem, czy rachunkiem zysków i strat.

Oddział dysponuje również własnymi środkami finansowe niezbędnymi do prowadzenia działalności Oddziału oraz posiada własne rachunki bankowe.

Wyodrębnienie funkcjonalne

Aktywność Oddziału skupia się w głównej mierze na działalności dystrybucyjnej. Oddział zajmuje się działalnością związaną ze sprzedażą na Rynku AM części zawieszenia i układu kierowniczego, głównie do samochodów osobowych. Działalność Oddziału obejmuje również sprzedaż łożysk, kół zębatych i przekładni zębatych, które są kluczowymi elementami napędowymi w wielu maszynach.

Działalność Oddziału stanowi odrębną całość i może być realizowana samodzielnie, co potwierdza m.in. praktyka rynku i występowanie na rynku firm prowadzących działalność o tożsamym charakterze.

Dodatkowo Oddział dysponuje wsparciem operacyjno-organizacyjnym, realizowanym przez zatrudniony personel, jak również korzystając z usług wykonywanych przez specjalistów ds. finansowych i kadrowo-płacowych w ramach outsourcingu.

Do Oddziału przypisane są niezależne zespoły składników materialnych i niematerialnych, zorganizowane w sposób zapewniający spójność i skuteczność działań w zakresie prowadzonego przez Oddział rodzaju działalności.

Tym samym Oddział zarówno obecnie, jak i na moment Transferu jest gotowy do funkcjonowania w obrocie gospodarczym niezależnie i w oderwaniu od A w oparciu o własne zasoby (m.in. dostęp do powierzchni biurowej i magazynowej, sieć kontraktów), w tym aktywa (materialne i niematerialne) oraz wykwalifikowany personel.

Oddział dysponuje własnym personelem, składnikami majątkowymi, a także własnymi należnościami i zobowiązaniami w znaczeniu ekonomicznym, i na moment transakcji będzie mógł samodzielnie realizować swoje zadania.

Zasoby Oddziału zostaną w całości przeniesione w ramach Transakcji, zatem pozwolą Nowej Spółce na samodzielne kontynuowanie działalności gospodarczej, dotychczas realizowanej przez Oddział.

Podsumowując, podkreślenia wymaga fakt, iż do Oddziału przypisane są niezależne zespoły składników materialnych i niematerialnych, zorganizowane w sposób zapewniający spójność i skuteczność działań w zakresie prowadzonych przez Oddział działalności. Składniki majątkowe wchodzące w skład Oddziału są ze sobą wzajemnie powiązane w sposób umożliwiający przyszłe prowadzenie działalności odrębnie.

Pytania

1)   Czy Oddział Spółki, który w ramach Transferu zostanie przeniesiony do Nowej Spółki, będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT?

2)   Jeśli stanowisko Wnioskodawcy do pytania nr 1 jest prawidłowe, a więc jeżeli Oddział Spółki stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, to czy jego przeniesienie nie będzie podlegać opodatkowaniu VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

Stanowisko Wnioskodawcy do pytania nr 1

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że Oddział Spółki, który w ramach Transferu zostanie przeniesiony do Nowej Spółki, będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.

Stanowisko Wnioskodawcy do pytania nr 2

Mając na uwadze, że w ocenie Wnioskodawcy, stanowisko do pytania nr 1 jest prawidłowe, a więc Oddział Spółki stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, to jego przeniesienie nie będzie podlegać opodatkowaniu VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.

III. Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy do pytania nr 1

Zorganizowana część przedsiębiorstwa została zdefiniowana przez ustawodawcę w art. 2 pkt 27e ustawy o VAT. Zgodnie z tą definicją poprzez zorganizowaną część przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. Definicja ta jest tożsama z definicją zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawartą w art. 4a pkt 4 ustawy o CIT.

O zorganizowanej części przedsiębiorstwa można mówić w sytuacji, w której zespół składników majątkowych i niemajątkowych spełnia łącznie następujące przesłanki:

  • stanowi zespół składników materialnych i niematerialnych pozostających w funkcjonalnym związku i przeznaczonych do wykonywania określonych zadań gospodarczych (wyodrębnienie funkcjonalne);
  • posiada określone, wydzielone miejsce w strukturze organizacyjnej istniejącego przedsiębiorstwa (wyodrębnienie organizacyjne);
  • jest finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie (wyodrębnienie finansowe);

zespół tychże składników materialnych i niematerialnych może stanowić odrębne przedsiębiorstwo, samodzielnie realizujące zadania gospodarcze.

Wyodrębnienie organizacyjne

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. (por. interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 5 marca 2021 r. sygn., 0114-KDIP1-2.4012.525.2020.2.RST oraz z 28 października 2020 r., sygn. 0114-KDIP4-1.4012.441.2020.1.BS). To oznacza, że oddział, będąc wyraźnie wymienionym w definicji przytaczanej w licznych orzeczeniach, spełnia kryteria niezbędne do zakwalifikowania go jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa W doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze. Organizacyjny aspekt wyodrębnienia oznacza, że składniki tworzące „część przedsiębiorstwa” powinny posiadać cechę zorganizowania.

Cecha ta powinna występować w „istniejącym przedsiębiorstwie”, a więc w ramach prowadzonej działalności i dotyczyć określonego zespołu składników tworzących część tego przedsiębiorstwa.

Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza w Polsce, tj. działalność prowadzona poprzez Oddział, posiada odrębny zespół składników materialnych i niematerialnych, niezbędnych do realizacji określonych zadań gospodarczych. Wśród tychże składników znajdują się, m.in.: wyposażenie i sprzęty niestanowiące środków trwałych niezbędne do prowadzenia działalności, licencja (program komputerowy), wykorzystywana w działalności Oddziału, prawa i obowiązki wynikające z umów związanych z działalnością Oddziału, w szczególności prawa i obowiązki wynikające z umowy wynajmu powierzchni biurowej i magazynowej z której korzysta Oddział, wierzytelności i zobowiązania wynikające z umów związanych z działalnością Oddziału, środki finansowe związane z prowadzeniem działalności Oddziału i niezbędne do prowadzenia działalności, zgromadzone na rachunkach bankowych, należności i zobowiązania publicznoprawne związane z działalnością Oddziału, a także czynnik ludzki w postaci wyznaczonych do wykonywania danego rodzaju działalności osób, jak również zobowiązania wynikające przede wszystkim z zawartych umów pracowniczych, które przejdą do Nowej Spółki w wyniku transakcji.

Struktura zarządzania, podległość służbowa i funkcjonalna pracowników może przemawiać za wyodrębnieniem organizacyjnym (por. interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 4 stycznia 2018 r., sygn. 0114-KDIP1-1.4012.580.2017.2.KBR).

O wyodrębnieniu organizacyjnym może również świadczyć obowiązująca struktura organizacyjna, wskazująca szczegółowy zakres obowiązków pracowniczych czy też zasady zwierzchnictwa nad wykonywaną pracą (por. interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 6 lutego 2017 r., sygn. 1462-IPPB5.4510.1047.2016.1.AK; interpretacja została co prawda wydana na gruncie ustawy o CIT, jednakże z uwagi na tożsamość definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawartych w ustawie o CIT i w ustawie o VAT, w opinii Spółki, znajdzie zastosowanie do oceny kwalifikacji danego zespołu składników majątkowych jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa w oparciu o art. 2 pkt 27e ustawy o VAT).

Mając na względzie powyższe, wyodrębnienie organizacyjne Oddziału potwierdzają dodatkowo powzięte Uchwały zarządu A, wskazane w opisie zdarzenia przyszłego, jak również niezależny od Spółki schemat organizacyjny Oddziału.

Również powołanie przedstawiciela Oddziału, który sprawuje jednocześnie funkcję Dyrektora Generalnego Oddziału świadczy o pewnym stopniu niezależności Oddziału.

Jak zostało wskazane w opisie zdarzenia przyszłego, Oddział posiada osoby uprawnione do podejmowania strategicznych decyzji dotyczących działań i kierunku rozwoju Oddziału, a wykonywane w ramach tego Oddziału zadania przez pracowników oraz za pośrednictwem usług zewnętrznych są nadzorowane i kontrolowane przez wskazaną osobę (tj. Team Lidera).

Tym samym, w ocenie Wnioskodawcy, kryterium wyodrębnienia organizacyjnego będzie spełnione w opisywanej sytuacji.

Wnioskodawca pragnie przy tym zauważyć, iż zgodnie z orzecznictwem sądów administracyjnych, elementem zorganizowanej części przedsiębiorstwa nie muszą być tzw. działy wewnętrzne, świadczące usługi wsparcia niezbędne do prowadzenia działalności gospodarczej. Przykładowo, w wyroku NSA z 27 września 2011 r., sygn. I FSK 1383/10, Sąd zwrócił uwagę, iż: „Istotą przedsiębiorstwa, jako zorganizowanego zespołu składników niematerialnych i materialnych, jest bowiem prowadzenie działalności gospodarczej, poprzez realizację określonych zadań gospodarczych, które mogą być wykonywane bez wewnętrznych działów obsługi kadrowej, informatycznej i finansowej przedsiębiorstwa, które to zadania mogą być przedmiotem obsługi dokonywanej przez firmy zewnętrzne (outsourcing). Usługi te bowiem, jako niematerialne, nie decydują o realizacji przez przedsiębiorstwo jego zadań gospodarczych, lecz wspomagają jedynie jego funkcjonowania jako podmiotu gospodarczego.”

W dalszej części tego wyroku NSA doszedł do wniosku, iż: „(…) dla bytu zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) konieczny jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania, co oznacza, że zespół ten nie musi obejmować działów obsługujących przedsiębiorstwo pod względem niematerialnym, w zakresie obsługi kadrowej, informatycznej i finansowej, które nie są niezbędne do realizacji, przez zespół tak wyodrębnionych składników majątkowych, jego określonych zadań gospodarczych.”

W tym kontekście Wnioskodawca pragnie zwrócić uwagę, iż w Oddziale wyznaczono osobę odpowiedzialną za koordynację oraz nadzór prac o charakterze wsparcia operacyjno-organizacyjnego (będących przedmiotem outsourcingu do podmiotów zewnętrznych). Po Transferze, czynności o charakterze operacyjno-organizacyjnym będą wykonywane nie tylko przez osoby zatrudnione, ale również podmioty zaangażowane na zasadzie outsourcingu. W ocenie Wnioskodawcy, Nowa Spółka po Transferze będzie w stanie realizować zadania o charakterze operacyjnym, jak i o charakterze wsparcia operacyjno-organizacyjnego przy wykorzystaniu przejętych pracowników (własnego personelu), jak i podmiotów zewnętrznych (outsourcing), również wykorzystywanych dotychczas przez Oddział. Mając na uwadze wskazane powyżej orzecznictwo sądów administracyjnych, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że fakt wykorzystywania w działalności usług podmiotów trzecich (outsourcingu), nie powinien negatywnie wpływać na ocenę wyodrębnienia organizacyjnego Oddziału, który w ramach Transferu zostanie przekazany do Nowej Spółki.

Zdaniem Wnioskodawcy, okoliczność ta nie powinna wpływać na ocenę spełnienia wspomnianego kryterium.

Wyodrębnienie finansowe

Zgodnie z linią interpretacyjną Organów podatkowych, wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, a w szczególności nie wiąże się z koniecznością prowadzenia odrębnej księgowości dla zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Przyjmuje się, iż wyodrębnienie finansowe oznacza sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z 14 marca 2017 r., sygn. 1462-IPPB5.4510.1109.2016.1.PW, zwrócił uwagę, iż: „w doktrynie prawniczej stawia się tezę, że minimalny poziom wydzielenia finansowego powinien polegać na wydzieleniu ewidencyjnym aktywów, pasywów oraz przychodów i kosztów związanych z ZCP. W tym kontekście istotne jest zastrzeżenie, że wyodrębnienie finansowe jednostki nie musi jednak oznaczać jej samodzielności finansowej. Przyjmuje się bowiem, że wyodrębnienie finansowe nie wiąże się z koniecznością prowadzenia odrębnej księgowości i sporządzania bilansu”.

Zgodnie natomiast ze stanowiskiem Dyrektora Krajowej Interpretacji Skarbowej wyrażonym w interpretacji z 23 lutego 2024 r., sygn. 0111-KDIB1-1.4010.776.2023.3.SH „wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa”. Tożsame stanowisko zajął Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 1 marca 2024 r., sygn. 0111- KDIB1-2.4010.669.2023.4.AK.

Interpretacje te zostały co prawda wydane na gruncie ustawy o CIT, jednakże z uwagi na tożsamość definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawartych w ustawie o CIT i w ustawie o VAT, w opinii Wnioskodawcy, znajdą zastosowanie do oceny kwalifikacji danego zespołu składników majątkowych jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa w oparciu o art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.

Niemniej jednak, Wnioskodawca pragnie wskazać, iż niezależność finansowa oraz finansowe wyodrębnienie Oddziału wynika również z tego, że Oddział prowadzi własną księgowość. Zatem, należy wskazać, że na Dzień Transferu prowadzona księgowość będzie umożliwiać przypisanie przychodów, kosztów, aktywów i zobowiązań do działalności Oddziału, niezależnie od całokształtu działalności Wnioskodawcy.

Biorąc pod uwagę powyższe, wyodrębnienie finansowe Oddziału realizowane jest w stopniu wyższym, niż wymagany przez organy podatkowe.

Wyodrębnienie finansowe potwierdza również fakt, że Oddział posiada niezależne źródła przychodów. Przychody generowane przez Oddział pochodzą sprzedaży różnorakich części samochodowych na Rynku AM na rzecz jednostek krajowych oraz zagranicznych, zaś ponoszone koszty obejmują m.in. usługi obce czy wynagrodzenia pracowników związanych z obsługą działalności operacyjnej. Ponoszone przez Oddział koszty oraz generowane przychody zostały szeroko opisane w opisie zdarzenia przyszłego.

Dodatkowo, co wynika również z wymogów prawnych, przypisanie aktywów i zobowiązań odrębnie dla B oraz A możliwe jest z uwagi na prowadzenie dla Oddziału odrębnego bilansu, rachunku zysków i strat oraz samodzielnej księgowości.

Za wyodrębnieniem finansowym przemawiać będzie również to, iż środki finansowe niezbędne do prowadzenia bieżącej działalności Oddziału należą do Oddziału i gromadzone są na jego kontach bankowych.

Z powyższych względów, w ocenie Wnioskodawcy kryterium wyodrębnienia finansowego należy uznać za spełnione.

Wyodrębnienie funkcjonalne oraz zdolność do funkcjonowania jako niezależne przedsiębiorstwo Wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć z kolei jako zdolność zespołu składników materialnych i niematerialnych do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym. Podkreśla się, iż zespół tychże składników powinien być na tyle wyodrębniony, aby mógł on stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące określone zadania gospodarcze. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi zatem stanowić funkcjonalnie odrębną całość - obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona - obiektywnie oceniając - posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Zdolność ta oznacza możliwość samodzielnego działania na rynku, w oparciu o wyodrębnione składniki, jako odrębny podmiot prowadzący zadania gospodarcze realizowane w ramach dotychczasowego przedsiębiorstwa. Jak wskazuje się w interpretacjach indywidualnych tę ostatnią przesłankę rozumie się zazwyczaj jako potencjalną zdolność (zorganizowanej części przedsiębiorstwa) do niezależnego działania gospodarczego jako samodzielnego podmiotu gospodarczego i to jeszcze w ramach istniejącego przedsiębiorstwa. Takie stanowisko wyraził m.in. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 26 lutego 2024 r., sygn. 0114-KDIP2-1.4010.685.2023.3, stwierdzając że: „Natomiast wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość - obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona - obiektywnie oceniając - posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy”.

Interpretacja ta została co prawda wydana na gruncie ustawy o CIT, jednakże z uwagi na tożsamość definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawartych w ustawie o CIT i w ustawie o VAT, w opinii Spółki, znajdzie zastosowanie do oceny kwalifikacji danego zespołu składników majątkowych jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa w oparciu o art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.

Co więcej, składniki majątkowe tworzące zorganizowaną część przedsiębiorstwa powinny pozostawać we wzajemnych relacjach, pozwalając na stwierdzenie, iż jest to coś więcej niż tylko przypadkowy zbiór elementów. Składniki te powinny zatem tworzyć pewną całość, których punktem odniesienia jest rola, jaką odgrywają one w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa.

W ocenie Wnioskodawcy, Oddział stanowi wyodrębnione funkcjonalnie całości, zdolne do funkcjonowania jako niezależne przedsiębiorstwo. Prowadzona przez Oddział działalność operacyjna już teraz wiąże się z realizacją samodzielnych zadań gospodarczych. Po dokonaniu Transferu, Nowa Spółka będzie kontynuowała działalność Oddziału w zakresie prowadzonej dotychczas przez niego działalności sprzedażowej. Zadania Oddziału będą realizowane przy użyciu przypisanych na podstawie planu Transferu składników materialnych i niematerialnych. Składniki te nie będą w żadnym razie przypadkowym zbiorem elementów, gdyż będą wykorzystywane w prowadzonej przez Oddział działalności. Zarówno zespół tychże składników majątkowych, przypisanych do Oddziału, będzie wystarczający do realizacji funkcji gospodarczych (nawet z uwzględnieniem faktu, że Oddział korzysta z usług w ramach outsourcingu - fakt ten bowiem nie pozbawia Oddziału cech gospodarczej samodzielności, albowiem owe funkcje nie są istotne z punktu widzenia możliwości prowadzenia przez Oddział działalności, co zostało potwierdzone w przytoczonym wcześniej wyroku NSA).

Za wyodrębnieniem funkcjonalnym powinno przemawiać również to, iż Nowa Spółka będzie zdolna do samodzielnego generowania przychodów. Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność za pomocą Oddziału już teraz wiąże się ze źródłami przychodów, w związku z czym ich wydzielenie do Nowej Spółki nie powinno wpłynąć na tę okoliczność.

W świetle powyższej argumentacji, zdaniem Wnioskodawcy, Oddział Spółki, który w ramach Transferu zostanie przeniesiony do Nowej Spółki, będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy do pytania nr 2

Opodatkowaniu VAT, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, zaś przez świadczenie usług, stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Jednocześnie, art. 6 ustawy o VAT zawiera katalog czynności, do których przepisów tejże ustawy się nie stosuje. Stosownie do punktu 1 wspomnianego artykułu, przepisów ustawy o VAT nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

W ocenie Wnioskodawcy, pojęcie „transakcja zbycia” należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu „dostawa towarów” w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, tzn. „zbycie” obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę czy też przeniesienie własności w innej formie.

Stosownie do przytoczonych wcześniej przepisów należy zauważyć, iż aby transakcja zbycia nie podlegała opodatkowaniu VAT, jej przedmiotem musi być przedsiębiorstwo lub zorganizowana część przedsiębiorstwa.

W świetle powyższego Wnioskodawca pragnie zauważyć, iż Oddział będący przedmiotem transakcji zbycia, spełniać będzie wszystkie przesłanki niezbędne do uznania go za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt. 27e ustawy o VAT (stosownie do argumentacji przedstawionej przez Wnioskodawcę w uzasadnieniu stanowiska do pytania nr 1 niniejszego wniosku), w związku z czym sprzedaż całości składników majątku Oddziału do Nowej Spółki nie będzie podlegać opodatkowaniu VAT stosownie do art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.

Mając na uwadze, że w ocenie Wnioskodawcy, stanowisko do pytania nr 1 jest prawidłowe, a więc Oddział Spółki stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, to jego przeniesienie nie będzie podlegać opodatkowaniu VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa  w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a i art. 14b § 1 ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.