Prawo do odliczenia z tytułu termomodernizacji budynków i okres korekty odliczenia. - Interpretacja - null

ShutterStock

Prawo do odliczenia z tytułu termomodernizacji budynków i okres korekty odliczenia. - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Prawo do odliczenia z tytułu termomodernizacji budynków i okres korekty odliczenia.

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dotyczących termomodernizacji budynków (pytanie nr 1) i nieprawidłowe w zakresie okresu korekty odliczenia (pytanie nr 2).

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 lipca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 23 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dotyczących termomodernizacji budynków i okresu korekty odliczenia. Uzupełnili do Państwo: w odpowiedzi na wezwanie pismem z 16 sierpnia 2024 r. (wpływ 16 sierpnia 2024 r.), pismem z 19 września 2024 r. (wpływ 19 września 2024 r.) oraz w odpowiedzi na wezwanie pismem z 27 września 2024 r. (wpływ 27 września 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina (...) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność w myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 609 z późn. zm.). Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należą m.in. sprawy z zakresu ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, sprawy z zakresu kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami.

Z dniem 1 stycznia 2017 r. Gmina (...) dokonała centralizacji rozliczeń podatku VAT wraz z podległymi jednostkami budżetowymi. Jednostki organizacyjne wchodzące w skład struktury Gminy:

  • Urząd Gminy (...),
  • Szkoła Podstawowa w (...),
  • Szkoła Podstawowa w (...),
  • Szkoła Podstawowa w (...),
  • Ośrodek Pomocy Społecznej w (...).

Gmina (...) uzyskała dofinansowanie z Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych na realizację zadania pn. „(...)”.

Zadanie inwestycyjne zostało podzielone na 2 części.

W ramach części 1 zamówienia - „(...)” zostaną wykonane następujące prace budowlane w Szkole Podstawowej w (...):

1)ocieplenie ścian na gruncie;

2)ocieplenie ścian;

3)ocieplenie stropu nad ostatnią kondygnacją;

4)wymiana drzwi zewnętrznych;

5)wymiana okien;

6)modernizacja instalacji ciepłej wody użytkowej;

7)modernizacja kotłowni;

8)modernizacja centralnego ogrzewania;

9)montaż pompy ciepła;

10)montaż fotowoltaiki;

11)wymiana oświetlenia na LED.

W ramach części 2 zamówienia - „(...)” zostaną wykonane następujące prace budowlane w budynku Urzędu Gminy w (...):

1)ocieplenie ścian na gruncie;

2)ocieplenie ścian;

3)ocieplenie stropu nad ostatnią kondygnacją;

4)modernizacja instalacji ciepłej wody użytkowej;

5)modernizacja kotłowni;

6)wymiana okien;

7)remont schodów wejściowych;

8)modernizacja centralnego ogrzewania;

9)montaż pompy ciepła;

10)montaż fotowoltaiki;

11)wymiana oświetlenia na LED.

Gmina (...) jest organem prowadzącym Szkołę Podstawową w (...). Budynek szkoły jest własnością Gminy pozostającą w trwałym zarządzie Szkoły.

Faktury dotyczące nabycia usługi termomodernizacji będą wystawiane na Gminę.

Szkoła wykonuje czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT (działalność oświatowa) oraz czynności opodatkowane (wynajem powierzchni).

Prewspółczynnik wyliczony dla jednostki Szkoła Podstawowa w (...) na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników wg wzoru ustalonego dla jednostki budżetowej jest mniejszy niż 2%. W związku z powyższym zgodnie z art. 86 ust. 2g, w związku z art. 90 ust. 10 ustawy o VAT uznano, że prewspółczynnik wynosi 0%.

Po zakończeniu Projektu Gmina przekaże inwestycję Szkole nieodpłatnie.

Budynek Urzędu Gminy jest wykorzystywany w całości przez pracowników Urzędu do prowadzenia operacyjnej działalności Gminy, która obejmuje zarówno transakcje opodatkowane VAT, zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT oraz niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT.

Gmina nie jest w stanie przyporządkować dokonywanych nabyć towarów i usług do poszczególnych rodzajów działalności (pozostającej poza zakresem podatku od towarów i usług, opodatkowanej i zwolnionej).

Faktury dotyczące nabycia usługi termomodernizacji budynku Urzędu Gminy będą wystawiane na Gminę (...).

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego

Gmina może przyporządkować ponoszone wydatki odrębnie do zadania pn. „(...)” i odrębnie do zadania pn. „(...)” gdyż zostały zawarte z wykonawcą odrębne umowy na wykonanie poszczególnych zadań i będą wystawione odrębne faktury.

Wydatki ponoszone w ramach zadań „(...)” i „(...)” stanowić będą ulepszenia środków trwałych i dla każdego budynku oddzielnie będą przekraczać 15 000 zł.

Zamontowana w ramach części 1 zamówienia – „(...)” instalacja fotowoltaiczna służyć będzie produkcji prądu, który z założenia pokrywać ma zapotrzebowanie Budynku Szkoły na energię elektryczną, jednakże technicznie prąd nie zużywany w momencie produkcji przez instalację będzie wprowadzany do sieci energetycznej. Można przyjąć hipotezę, że zamontowana instalacja w okresach dużego nasłonecznienia będzie produkować więcej prądu niż potrzebne będzie do bieżącego zużycia i nadwyżka będzie wprowadzana do sieci energetycznej i w związku z wprowadzaniem do sieci energetycznej wyprodukowanej przez panele fotowoltaiczne energii Gmina będzie prosumentem energii odnawialnej, w rozumieniu art. 2 pkt 27a ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii.

Pytania

1)Czy Gminie (...) przysługuje prawo do odliczenia kwot podatku VAT naliczonego wynikających z faktur zakupowych dotyczących realizacji projektu pn. „(...) oraz Urzędu Gminy w (...)”?

2)Jaki będzie okres korekty podatku odliczonego przy nabyciu usługi termomodernizacji budynków?

Państwa stanowisko w sprawie (w zakresie pytania nr 2 uzupełnione w odpowiedzi z 16 sierpnia 2024 r.)

Ad. 1) Gmina (...) ma prawo do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur otrzymanych przez Gminę w związku z wydatkami związanymi z realizacją projektu „(...)” w części dotyczącej termomodernizacji budynku Urzędu Gminy stosując prewspółczynnik, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy oraz współczynnik, o którym mowa w art. 90 ust. 2-3 ustawy wyliczone dla urzędu gminy, zaś w części dotyczącej termomodernizacji budynku Szkoły Podstawowej w (...) nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego.

Usługi nabyte w ramach Projektu będą wykorzystywane do różnych kategorii czynności - do czynności niepodlegających opodatkowaniu, opodatkowanych oraz zwolnionych od podatku. Gmina (...) nie jest w stanie dokładnie przyporządkować wydatków ponoszonych w ramach Projektu do poszczególnych rodzajów wykonywanych czynności (opodatkowanych, zwolnionych, niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT).

Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r. poz. 361 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy). Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jak stanowi art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 r. poz. 609), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Stosownie do art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

Z przedstawionych przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie takich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Zakupy dokonane w ramach projektu będą wykorzystywane przez pracowników Urzędu Gminy (...) do różnych kategorii czynności - do czynności niepodlegających opodatkowaniu, opodatkowanych oraz zwolnionych od podatku. Gmina (...) nie jest w stanie dokładnie przyporządkować wydatków ponoszonych w ramach Projektu do poszczególnych rodzajów wykonywanych czynności (opodatkowanych, zwolnionych, niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT).

W świetle powołanych przepisów prawa należy zatem stwierdzić, że w przedstawionej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku, o których mowa w art. 86 ust. 2a i art. 90 ust. 2 -3 ustawy, będą spełnione. Gmina realizując inwestycję działa jako podatnik VAT, a wydatki związane z wykonaniem tego zadania będą służyły czynnościom opodatkowanym, zwolnionym i niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT i nie jest możliwe dokładne przyporządkowanie poniesionych wydatków do poszczególnych rodzajów wykonywanych czynności.

Oznacza to, że Gminie (...) będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z wydatkami poniesionymi w ramach projektu dotyczącymi budynku Urzędu Gminy z zastosowaniem prewspółczynnika, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy oraz współczynnika, o którym mowa w art. 90 ust. 2-3 ustawy wyliczonych dla Urzędu Gminy.

Natomiast Szkoła wykonuje czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT (działalność oświatowa) oraz czynności opodatkowane (wynajem powierzchni).

Prewspółczynnik wyliczony dla jednostki Szkoła Podstawowa w (...) na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników wg wzoru ustalonego dla jednostki budżetowej jest mniejszy niż 2%. W związku z powyższym zgodnie z art. 86 ust. 2g, w związku z art. 90 ust. 10 ustawy o VAT podatnik ma prawo uznać, że prewspółczynnik wynosi 0%. Oznacza to, że Gminie (...) nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z wydatkami poniesionymi w ramach projektu dotyczącymi budynku Szkoły Podstawowej w (...).

Ad. 2) Zdaniem Gminy (...) okres korekty podatku odliczonego przy nabyciu usługi termomodernizacji budynku Urzędu Gminy będzie wynosił 10 lat zgodnie z art. 90c ust. 1 i art. 91 ust. 2 ustawy o VAT, w związku z tym, że nakłady poniesione na termomodernizację zwiększą wartość środka trwałego zaliczanego do kategorii nieruchomości.

Przy nabyciu usługi termomodernizacji budynku Szkoły Podstawowej w (...) nie będzie konieczności dokonywania korekty zgodnie z art. 91 ustawy o VAT, ponieważ Gminie (...) nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z wydatkami poniesionymi w ramach projektu dotyczącymi budynku Szkoły Podstawowej w (...)

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”. W myśl tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje, gdy odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Stosownie do ww. przepisów na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zatem jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp. umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 609 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy (…).

Wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego uzupełniają regulacje zawarte m.in. w art. 86 ust. 2a ustawy, zgodnie z którym:

W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Stosownie do art. 86 ust. 2b ustawy:

Sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

1)zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz

2)obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

W myśl art. 86 ust. 22 ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.

Na podstawie powyższej delegacji zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 999), zwane dalej „rozporządzeniem”.

W myśl § 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia:

Rozporządzenie:

1)określa w przypadku niektórych podatników sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć, zwany dalej „sposobem określenia proporcji”;

2)wskazuje dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji.

W rozporządzeniu tym zostali wskazani podatnicy, do których przepisy w nim zawarte się odnoszą. Są to: jednostki samorządu terytorialnego, samorządowe instytucje kultury, państwowe instytucje kultury, uczelnie publiczne, instytuty badawcze.

Zgodnie z § 2 pkt 8 rozporządzenia:

Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o jednostkach organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego – rozumie się przez to:

a)urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego,

b)jednostkę budżetową,

c)zakład budżetowy.

W myśl § 2 pkt 5 rozporządzenia:

Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o urzędzie obsługującym jednostkę samorządu terytorialnego – rozumie się przez to urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego, działający w formie samorządowej jednostki budżetowej.

W przypadku jednostek samorządu terytorialnego, nie będzie ustalany jeden „całościowy” sposób określenia proporcji dla jednostek samorządu terytorialnego jako osoby prawnej, tylko będą ustalane odrębnie sposoby określenia proporcji dla wymienionych wyżej jego poszczególnych jednostek organizacyjnych.

Stosownie do § 3 ust. 2 rozporządzenia:

Jako sposób określenia proporcji uznaje się w przypadku urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego sposób ustalony według wzoru:

X = A x 100/DUJST

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

X - proporcję określoną procentowo, zaokrągloną w górę do najbliższej liczby całkowitej,

A - roczny obrót z działalności gospodarczej zrealizowany przez urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego, stanowiący część rocznego obrotu jednostki samorządu terytorialnego z działalności gospodarczej,

DUJST - dochody wykonane urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego.

W myśl § 3 ust. 3 rozporządzenia:

Jako sposób określenia proporcji uznaje się w przypadku jednostki budżetowej sposób ustalony według wzoru:

X = A x 100/D

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

X - proporcję określoną procentowo, zaokrągloną w górę do najbliższej liczby całkowitej,

A - roczny obrót z działalności gospodarczej zrealizowany przez jednostkę budżetową, stanowiący część rocznego obrotu jednostki samorządu terytorialnego z działalności gospodarczej,

D - dochody wykonane jednostki budżetowej.

Z powołanych powyżej przepisów wynika, że w celu odliczenia podatku naliczonego podatnik powinien w pierwszej kolejności przyporządkować ponoszone wydatki do poszczególnych rodzajów działalności (opodatkowanej podatkiem VAT, zwolnionej i niepodlegającej opodatkowaniu tym podatkiem). W przypadku zakupów bezpośrednio związanych z działalnością opodatkowaną, podatnik na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy odlicza podatek naliczony w całości. Brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do podatku naliczonego związanego z zakupem towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi oraz zwolnionych z opodatkowania.

Natomiast w sytuacji, gdy takie przyporządkowanie nie jest możliwe, a wydatki służą zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, podatnik winien ustalić „sposób określenia proporcji” (prewspółczynnik), o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy oraz – w przypadku wystąpienia także czynności zwolnionych od podatku, proporcję wskazaną w art. 90 ust. 2 i 3 ustawy.

W myśl art. 90 ust. 1 ustawy:

W stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy:

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

W świetle art. 90 ust. 3 ustawy:

Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Ponadto zgodnie z art. 90 ust. 10a ustawy:

W przypadku jednostki samorządu terytorialnego proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego. Przepisy ust. 3-6 i 8-10 stosuje się odpowiednio.

W myśl art. 90 ust. 10b ustawy:

Przez jednostki organizacyjne jednostki samorządu terytorialnego, o których mowa w ust. 10a, rozumie się:

1)utworzone przez jednostkę samorządu terytorialnego samorządową jednostkę budżetową lub samorządowy zakład budżetowy;

2)urząd gminy, starostwo powiatowe, urząd marszałkowski.

Z wniosku wynika, że są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.

Z dniem 1 stycznia 2017 r. dokonali Państwo centralizacji rozliczeń podatku VAT wraz z podległymi jednostkami budżetowymi. Jednostki organizacyjne wchodzące w skład Państwa struktury:

  • Urząd Gminy (...),
  • Szkoła Podstawowa w (...),
  • Szkoła Podstawowa w (...),
  • Szkoła Podstawowa w (...),
  • Ośrodek Pomocy Społecznej w (...).

Uzyskali Państwo dofinansowanie z Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych na realizację zadania pn. „ (...)”.

Zadanie inwestycyjne zostało podzielone na 2 części.

W ramach części 1 zamówienia zostaną wykonane prace budowlane w Szkole Podstawowej w (...).

W ramach części 2 zamówienia zostaną wykonane prace budowlane w budynku Urzędu Gminy w (...).

Mogą Państwo przyporządkować ponoszone wydatki odrębnie do zadania pn. "(...)” i odrębnie do zadania pn. „(...)” gdyż zostały zawarte z wykonawcą odrębne umowy na wykonanie poszczególnych zadań i będą wystawione odrębne faktury.

Są Państwo organem prowadzącym Szkołę Podstawową w (...). Budynek szkoły jest Państwa własnością pozostającą w trwałym zarządzie Szkoły.

Szkoła wykonuje czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT (działalność oświatowa) oraz czynności opodatkowane (wynajem powierzchni).

Prewspółczynnik wyliczony dla Szkoły na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. wg wzoru ustalonego dla jednostki budżetowej jest mniejszy niż 2%. W związku z powyższym zgodnie z art. 86 ust. 2g w związku z art. 90 ust. 10 ustawy uznano, że prewspółczynnik wynosi 0%.

Budynek urzędu gminy jest wykorzystywany w całości przez pracowników urzędu do prowadzenia Państwa działalności operacyjnej, która obejmuje zarówno transakcje opodatkowane VAT, zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT oraz niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT.

Nie są Państwo w stanie przyporządkować dokonywanych nabyć towarów i usług do poszczególnych rodzajów działalności (pozostającej poza zakresem podatku od towarów i usług, opodatkowanej i zwolnionej).

Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia kwot podatku naliczonego z faktur dotyczących realizacji projektu pn. „(...)”.

Jak Państwo wskazali, budynek urzędu gminy jest wykorzystywany w całości przez pracowników urzędu do prowadzenia Państwa działalności operacyjnej, która obejmuje zarówno transakcje opodatkowane VAT, zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT oraz niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT.

Nie są Państwo w stanie przyporządkować dokonywanych nabyć towarów i usług do poszczególnych rodzajów działalności (pozostającej poza zakresem podatku od towarów i usług, opodatkowanej i zwolnionej).

Będzie zatem przysługiwało Państwu prawo do odliczenia części podatku naliczonego z faktur od wydatków poniesionych w ramach projektu, dotyczących budynku Urzędu Gminy w (...).

W takiej sytuacji, w pierwszej kolejności będą Państwo zobowiązani do obliczenia podatku naliczonego przypisanego do działalności gospodarczej zgodnie ze „sposobem określenia proporcji”, o którym mowa w art. 86 ust. 2a i następne ustawy, z uwzględnieniem § 3 ust. 2 rozporządzenia dla urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego, tj. urzędu gminy. Następnie, skoro wydatki są i będą wykorzystywane przez Państwa do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i zwolnionych od podatku, będą Państwo zobowiązani dokonać częściowego odliczenia podatku naliczonego w oparciu o zasady wskazane w art. 90 ust. 2-3 i następne ustawy.

Natomiast Szkoła wykonuje czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT (działalność oświatowa) oraz czynności opodatkowane (wynajem powierzchni).

Prewspółczynnik wyliczony dla Szkoły na podstawie przepisów rozporządzenia wg wzoru ustalonego dla jednostki budżetowej jest mniejszy niż 2%.

Zgodnie z art. 86 ust. 2d ustawy:

W celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy.

Na podstawie art. 86 ust. 2g ustawy:

Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a, 10 i 10c-10g stosuje się odpowiednio.

Zgodnie z art. 90 ust. 10 ustawy:

W przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

1)przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 10 000 zł – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;

2)nie przekroczyła 2% – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

Zgodnie z ww. art. 90 ust. 10 pkt 2 ustawy, jeżeli proporcja nie przekroczy 2% podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0% i nie dokonywać odliczeń podatku naliczonego. Zasada ta – z uwagi na treść art. 86 ust. 2g ustawy – ma również zastosowanie do proporcji, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy (prewspólczynnika). Nie oznacza to jednak, że wskaźnik, który nie przekroczy 2%, będzie pozbawiał podatnika prawa do odliczenia podatku naliczonego z zastosowaniem wyliczonej proporcji. W sytuacji takiej bowiem podatnik będzie miał prawo wyboru, czy będzie dokonywał odliczania w oparciu o wyliczoną proporcję, czy też zrezygnuje z tego prawa i nie będzie odliczał podatku naliczonego.

Z uwagi zatem na fakt, że prewspółczynnik wyliczony dla Szkoły na podstawie przepisów rozporządzenia wg wzoru ustalonego dla jednostki budżetowej jest mniejszy niż 2%, mieli Państwo prawo uznać, że prewspółczynnik ten wynosi 0%.

W tej sytuacji nie będzie Państwu przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od poniesionych wydatków w ramach realizacji projektu w części dotyczącej budynku Szkoły Podstawowej w (...).

Stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.

Państwa wątpliwości dotyczą również okresu korekty podatku odliczonego przy nabyciu usługi termomodernizacji budynków.

W myśl art. 90c ust. 1-2 ustawy:

1. W przypadku nabytych towarów i usług, w odniesieniu do których kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie z art. 86 ust. 2a, po zakończeniu roku podatkowego, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, podatnik jest obowiązany dokonać korekty podatku odliczonego przy ich nabyciu, uwzględniając dane dla zakończonego roku podatkowego. Przepisy art. 91 ust. 2-9 stosuje się odpowiednio.

2. W przypadku, gdy korekty podatku odliczonego dokonuje podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie art. 86 ust. 22, może on uwzględnić dane za rok podatkowy poprzedzający poprzedni rok podatkowy, jeżeli takie dane przyjęto w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w art. 86 ust. 2a.

Zgodnie z art. 91 ust. 2-3 ustawy:

2. W przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

3. Korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a  w przypadku zakończenia działalności gospodarczej – w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy.

Dokonywane na bieżąco odliczenie podatku naliczonego ma charakter wstępny. Prewspółczynnik, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy, co do zasady wyliczany jest na podstawie danych z poprzedniego roku podatkowego. Po zakończeniu roku podatkowego w pierwszym okresie rozliczeniowym roku następnego podatnik zobowiązany jest do dokonania korekty dokonanego odliczenia z wykorzystaniem rzeczywistych danych za rok korygowany.

Wprowadzenie procedury korekty związane jest z zasadą niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego, obowiązującą w podatku od towarów i usług. W momencie nabycia związek towaru z danym rodzajem czynności (opodatkowane, zwolnione, niepodlegające opodatkowaniu) ma zazwyczaj charakter planowany. Do czasu faktycznego wykorzystania nabytego towaru lub usługi faktyczny związek z danym rodzajem czynności może się zmienić, przekreślając prawo do odliczenia, uzasadniając dokonanie odliczenia albo zmieniając zakres prawa do odliczenia.

Jednocześnie przepisy wprowadzają szczególny tryb korekty do wybranych składników majątku. Z uwagi na zazwyczaj wieloletni okres wykorzystania składników majątku zaliczanych do środków trwałych o wartości początkowej przekraczającej 15 000 zł ustawa przyjmuje zasadę dokonywania cząstkowej i równomiernej korekty w dłuższym czasie (dla nieruchomości przez 10 lat, a dla pozostałych składników majątku przez 5 lat). Regulacje te mają na celu urealnienie odliczenia podatku naliczonego. Ustawa zakłada bowiem, że środki trwałe (jako dobra o charakterze trwałym) zużywają się w określonym czasie, a nie jednorazowo. W tym też czasie stopniowo konsumowane jest prawo do odliczenia i należy je oceniać w dłuższej perspektywie czasu, a nie jednorazowo.

Wobec braku regulacji, która wprost dotyczyłaby kwestii korekty podatku naliczonego w związku z nakładami poniesionymi na przebudowę lub modernizację środków trwałych, nakłady na środek trwały dla celów korekty wieloletniej należy traktować tak jak zakup odrębnego środka trwałego. Oznacza to, że niezależnie od wartości początkowej ulepszanego środka trwałego, ulepszenie tego środka trwałego będzie podlegało korekcie wieloletniej, jeżeli wartość ulepszenia przekracza 15 000 zł.

Jak Państwo wskazali, wydatki ponoszone w ramach zadań „(...)” i „(...)” stanowić będą ulepszenia środków trwałych i dla każdego budynku oddzielnie będą przekraczać 15 000 zł.

Tym samym poniesione przez Państwa wydatki w zakresie termomodernizacji ww. budynków (przekraczające dla każdego z nich kwotę 15 000 zł) należy traktować jak wydatki na zakup odrębnych środków trwałych – nieruchomości.

Zatem w myśl ww. art. 91 ust. 2 w związku z art. 90c ust. 1 ustawy, okres korekty podatku naliczonego przy nabyciu usługi termomodernizacji zarówno budynku Urzędu Gminy, jak i budynku Szkoły Podstawowej w (...), będzie wnosił 10 lat licząc od roku, w którym nakłady (traktowane jako odrębne środki trwałe) zostaną oddane do użytkowania.

Należy bowiem mieć na uwadze, że zgodnie z art. 91 ust. 7 ustawy:

Przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.

Tym samym fakt, że nie będzie Państwu przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu usługi termomodernizacji budynku Szkoły Podstawowej w (...) z uwagi na uznanie, że „sposób określenia proporcji” (prewspółczynnik) wynosi 0%, nie spowoduje, że nie będą Państwo obowiązani do dokonywania w okresie 10 lat ewentualnych korekt odliczenia. Jak bowiem wynika z ww. art. 91 ust. 7 ustawy, korekta dotyczy nie tylko odliczonego podatku naliczonego, ale również sytuacji, gdy podatnik nie miał prawa do odliczenia i prawo te uległo/ulega zmianie.

Szczególną uwagę należy zwrócić na fakt, że obecnie dla Państwa jednostki budżetowej, Szkoły Podstawowej w (...), dla celów obliczenia prewspółczynnika, który jest mniejszy niż 2% i tym samym uznania, że wynosi on 0%, są brane pod uwagę wykonywane przez Szkołę czynności niepodlegające opodatkowaniu VAT w zakresie działalności oświatowej oraz w zakresie czynności opodatkowanych – wyłącznie wynajem powierzchni.

Jak Państwo wskazali, zamontowana na budynku Szkoły instalacja fotowoltaiczna w okresach dużego nasłonecznienia będzie produkować więcej prądu niż potrzebne będzie do bieżącego zużycia i nadwyżka będzie wprowadzana do sieci energetycznej. Będą Państwo prosumentem energii odnawialnej w rozumieniu art. 2 pkt 27a ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii.

Tym samym w związku z dokonanym w ramach części 1 zamówienia - „(...)” montażem fotowoltaiki i późniejszą sprzedażą wyprodukowanej i wprowadzonej do sieci energii elektrycznej, w kolejnych latach ulegnie zmianie zakres i wartość czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, wykonywanych przez Szkołę. Powoduje to, że obliczany na podstawie innych składowych (w zakresie sprzedaży opodatkowanej) prewspółczynnik może przyjmować istotnie różne wartości od obecnego, przekraczając próg 2%, który pozwala na nie odliczanie podatku naliczonego.

Zatem okres korekty podatku naliczonego przy nabyciu usługi termomodernizacji zarówno budynku Urzędu Gminy, jak i budynku Szkoły Podstawowej w (...), będzie wnosił 10 lat licząc od roku, w którym nakłady zostaną oddane do użytkowania.

Stanowisko w zakresie pytania nr 2 jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).