Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu. - Interpretacja - null

ShutterStock

Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu. - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

9 września 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 30 sierpnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu „(...)”.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Miasto (…) (dalej Miasto) stosownie do treści art. 1 (…). W związku z powyższym Miasto realizuje zadania z zakresu administracji samorządowej należące zarówno do gminy, jak i powiatu.

Miasto jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Zadania z zakresu administracji samorządowej gminnej zostały określone w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 r., poz. 609 t.j.) stanowiącym, iż zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. Zadania własne obejmują m.in. sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (art. 7 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy).

Natomiast zadania samorządu powiatowego wskazano m.in. w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2024 r., poz. 107 t.j.) zgodnie z którym powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie m.in. ochrony środowiska i przyrody (art. 4 ust. 1 pkt 13 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz. U. z 2024 r. poz. 266 t.j.), do zadań gmin należy planowanie i organizacja zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe na obszarze gminy, jak również planowanie i organizacja działań mających na celu racjonalizację zużycia energii i promocję rozwiązań zmniejszających zużycie energii na obszarze gminy.

Ponadto jednym z zadań własnych gmin z obszaru województwa (...) w zakresie ochrony powietrza jest kontrolowanie i egzekwowanie przestrzegania przepisów wynikających z tzw. „uchwały (…)”, czyli uchwały Sejmiku Województwa (...) nr (…) z dnia (…) w sprawie wprowadzenia na obszarze województwa (...), ograniczeń i zakazów w zakresie eksploatacji instalacji, w których następuje spalanie paliw (…).

Powyższa uchwała zakazuje używania w instalacjach grzewczych paliw kopalnych, m.in. mułów i flotokoncentratów węglowych, węgla brunatnego oraz kamiennego.

Mając na uwadze realizację ww. zadań statutowych, Miasto przystąpiło do projektu pn. „(...)” dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Priorytetu II „(…)” dla Działania 2(i) „Wspieranie efektywności energetycznej i redukcji emisji gazów cieplarnianych” Fundusze Europejskie dla (…) 2021-2027. Liderem projektu jest Urząd Marszałkowski Województwa (...), natomiast Miasto wraz z (…) innymi gminami pełni rolę partnera w projekcie.

Celem projektu jest poprawa jakości powietrza poprzez wzmożone działania na rzecz zwiększenia świadomości mieszkańców w temacie jakości powietrza, efektywności energetycznej oraz stosowania odnawialnych źródeł energii. Powyższy cel zostanie osiągnięty poprzez zapewnienie mieszkańcom dostępu do sieci ekspertów (ekodoradców) wyspecjalizowanych w dziedzinie ochrony powietrza i energetyki oraz zapewnienie dostępu do informacji i możliwości aktywnej ich wymiany pomiędzy jednostkami samorządu terytorialnego i innymi podmiotami związanymi z ochroną powietrza.

Całkowity koszt przedsięwzięcia po stronie Miasta wyniesie (…) zł. Połowa z tej kwoty dofinansowana zostanie ze środków unijnych, natomiast druga połowa będzie pochodzić ze środków własnych Miasta. Lider projektu w imieniu swoim i partnerów zawrze umowę o dofinansowanie projektu z (…) Jednostką Wdrażania Programów Unijnych. Otrzymane w ramach projektu środki unijne będą przekazywane przez lidera projektu na wyodrębniony rachunek bankowy partnera.

Wydatki Miasta w przedmiotowym projekcie będą obejmować:

  • wynagrodzenia dla maksymalnie 8 ekodoradców;
  • zakup sprzętu komputerowego oraz biurowego niezbędnego w pracy ekodoradców;
  • zakup drona do prowadzenia badań, kamery termowizyjnej oraz samochodu służbowego;
  • usługi związane z opracowaniem audytów energetycznych budynków oraz przeglądów kominiarskich w gospodarstwach domowych dotkniętych ubóstwem energetycznym;
  • prowadzenie działań informacyjno - edukacyjnych polegających m.in. na: druku i dystrybucji materiałów informacyjnych o ww. projekcie oraz organizowaniu spotkań i wydarzeń edukacyjnych z zakresu ochrony powietrza.

Do zadań ekodoradców będzie należało m.in.:

  • wsparcie w monitorowaniu/monitorowanie stanu realizacji założeń Programu ochrony powietrza i Planu działań krótkoterminowych;
  • opracowanie strategii służącej poprawie jakości powietrza, m.in. na podstawie dokumentów gminnych takich jak: Plan gospodarki niskoemisyjnej, Program ograniczania niskiej emisji oraz założenia do planu zaopatrzenia w ciepło, paliwa gazowe i energię elektryczną, itp.
  • wykonanie/aktualizacja analizy/diagnozy ubóstwa energetycznego mieszkańców gminy;
  • udział w kontrolach palenisk oraz czynną współpracę w tym zakresie z uprawnionymi urzędnikami gminy, strażą miejską/gminną i policją;
  • doradztwo mieszkańcom w zakresie wymiany źródła ogrzewania i termomodernizacji polegające m.in. na:
  • identyfikacji w budynkach mieszkalnych elementów wymagających termomodernizacji;
  • wykonaniu planu termomodernizacji oraz ocenie możliwości finansowych mieszkańca i rozłożenia w czasie działań termomodernizacyjnych;
  • analizie zasadności wymiany źródła ciepła oraz analizie możliwości zastosowania OZE;
  • doradztwie w zakresie wymagań „uchwały (…)” i Programu ochrony powietrza;
  • pomocy w pozyskiwaniu środków finansowych na realizację działań związanych z ochroną powietrza polegające na znalezieniu i wybraniu odpowiedniego instrumentu finansowania (spośród gminnych, krajowych, unijnych i innych) oraz pomoc w przygotowaniu lub pozyskaniu dokumentów do wniosków o udzielenie pomocy finansowej.
  • organizacja wydarzeń w zakresie ochrony powietrza, np. szkoleń, pokazów, spotkań z grupami opiniotwórczymi, tj. przedsiębiorcami, lekarzami, księżmi itp.;
  • przeprowadzenie akcji informacyjnej o wymaganiach „uchwały (…)” dla (…) oraz dostępnych formach dofinansowania do wymiany kotłów; 
  • wsparcie w monitorowaniu stanu realizacji założeń Programu ochrony powietrza i Planu działań krótkoterminowych;
  • pomoc w pozyskiwaniu zewnętrznego wsparcia finansowego dla gminy na realizację zidentyfikowanych potrzeb w zakresie inwestycji i działań ograniczających emisję zanieczyszczeń, podnoszących efektywność energetyczną i budujących świadomość społeczną w tym zakresie (wyszukanie instrumentów wsparcia, pomoc merytoryczna w wypełnieniu wniosku o dofinansowanie, wsparcie merytoryczne realizacji projektu). Zadanie nie obejmuje samodzielnego prowadzenia inwestycji w gminie;
  • monitorowanie stanu inwentaryzacji źródeł ciepła, wsparcie/bieżąca aktualizacja bazy danych oraz obsługa systemów wytworzonych przez Województwo w zakresie projektu.

W ramach prowadzonego ekodoradztwa Miasto nie będzie zawierało z mieszkańcami umów cywilnoprawnych. Wszystkie usługi świadczone przez ekodoradców oraz organizowane spotkania i wydarzenia informacyjno - edukacyjne będą realizowane nieodpłatnie. Dodatkowo w ramach usług doradczych, osoby dotknięte ubóstwem energetycznym mieszkające w prywatnych budynkach jednorodzinnych będą mogły skorzystać z nieodpłatnych audytów energetycznych oraz przeglądów kominiarskich.

Projekt nie przewiduje finansowania zakupu towarów i usług związanych z wymianą urządzeń grzewczych w budynkach mieszkańców lub w budynkach użyteczności publicznej. Otrzymane dofinansowanie projektu nie będzie stanowiło zapłaty za jakiekolwiek świadczenie usług lub dostawę towarów wykonywane przez Miasto. Zakupione usługi oraz sprzęt będą używane przez ekodoradców wyłącznie do celów związanych z realizacją projektu.

W związku z powyższym w okresie realizacji ww. projektu oraz w okresie jego trwałości (5 lat od jego zakończenia) nie wystąpi działalność opodatkowana podatkiem VAT. Wszystkie wydatki poniesione w ramach projektu wykorzystywane będą wyłącznie do realizacji działalności statutowej Miasta, tj. ochrony środowiska (poprawa jakości powietrza) oraz realizacji działań służących racjonalizacji i zmniejszaniu zużycia energii na obszarze Miasta.

Zakończenie realizacji powyższego projektu planowane jest na koniec 2028 r.

Pytanie

Czy Miastu będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu pn. „(...)”?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Miasta, nie ma możliwości odliczenia kwot podatku VAT od wydatków związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r., poz. 361 ze zm., dalej: ustawa o VAT). W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z treści art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Natomiast w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy również zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

W świetle powyższego stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem uniemożliwiającym natomiast podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest brak związku zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zgodnie z przyjętymi założeniami celem projektu jest poprawa jakości powietrza na terenie Miasta poprzez prowadzenie nieodpłatnych działań doradczych i informacyjnych wśród mieszkańców (…). W tym miejscu należy zaznaczyć, że większość wydatków ponoszonych w projekcie będą stanowić wynagrodzenia ekodoradców, które pozostają poza zakresem podatku VAT. Natomiast zakupione w ramach projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania działalności opodatkowanej podatkiem VAT, a jedynie służyć będą do realizacji celów statutowych, tj. ochrony środowiska (poprawa jakości powietrza) oraz racjonalizacji zużycia energii i promocji rozwiązań zmniejszających zużycie energii na obszarze Miasta.

Zatem w analizowanym przypadku nie będą spełnione przesłanki wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Miasto nie będzie działać jako podatnik VAT i wydatki związane z realizacją projektu nie będą służyć do wykonywania czynności opodatkowanych. Tym samym Miastu nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

Takie stanowisko potwierdził również Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w wydanych w zbliżonych stanach faktycznych interpretacjach indywidualnych, np. Nr 0113-KDIPT1-2.4012.655.2022.2.SM z 10 listopada 2022 r., Nr 0114-KDIP4-1.4012.89.2023.1.MK z 17 marca 2023 r., Nr 0114-KDIP4-3.4012.53.2024.2.DS z 28 marca 2024 r., Nr 0114-KDIP4-1.4012.96.2024.2.AK z 10 kwietnia 2024 r. oraz Nr 0114-KDIP4-1.4012.80.2024.2.AM z 23 kwietnia 2024 r.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi,  o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy:

obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Odliczenia podatku naliczonego, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, może więc dokonać zarejestrowany czynny podatnik podatku VAT pod warunkiem, że nabyte towary i usługi są lub będą związane z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez tego podatnika.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy:

nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L z dnia 11 grudnia 2006 r. Nr 347 str. 1 ze zm.), zgodnie z którym:

krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 609 ze zm.), zwanej dalej ustawą o samorządzie gminnym:

gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Stosownie art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym:

zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej.

W analizowanej sprawie wątpliwości dotyczą ustalenia, czy przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu „(...)”.

Analiza przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego oraz obowiązujących przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, że rozpatrywanym przypadku nie jest spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących dokonane zakupy, tj. związek nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną. W analizowanej sprawie, jak wskazali Państwo we wniosku, celem projektu jest poprawa jakości powietrza poprzez wzmożone działania na rzecz zwiększenia świadomości mieszkańców w temacie jakości powietrza, efektywności energetycznej oraz stosowania odnawialnych źródeł energii. Cel zostanie osiągnięty poprzez zapewnienie mieszkańcom dostępu do sieci ekspertów (ekodoradców) wyspecjalizowanych w dziedzinie ochrony powietrza i energetyki oraz zapewnienie dostępu do informacji i możliwości aktywnej ich wymiany pomiędzy jednostkami samorządu terytorialnego i innymi podmiotami związanymi z ochroną powietrza. W ramach prowadzonego ekodoradztwa nie będą Państwo zawierali z mieszkańcami umów cywilnoprawnych. Wszystkie usługi świadczone przez ekodoradców oraz organizowane spotkania i wydarzenia informacyjno - edukacyjne będą realizowane nieodpłatnie. W ramach usług doradczych, osoby dotknięte ubóstwem energetycznym mieszkające w prywatnych budynkach jednorodzinnych będą mogły skorzystać z nieodpłatnych audytów energetycznych oraz przeglądów kominiarskich.

Projekt nie przewiduje finansowania zakupu towarów i usług związanych z wymianą urządzeń grzewczych w budynkach mieszkańców lub w budynkach użyteczności publicznej. Otrzymane dofinansowanie projektu nie będzie stanowiło zapłaty za jakiekolwiek świadczenie usług lub dostawę towarów wykonywane przez Miasto. Zakupione usługi oraz sprzęt będą używane przez ekodoradców wyłącznie do celów związanych z realizacją projektu.

W okresie realizacji ww. projektu oraz w okresie jego trwałości (5 lat od jego zakończenia) nie wystąpi działalność opodatkowana podatkiem VAT.

Zatem towary i usługi nabyte na potrzeby realizacji opisanego we wniosku projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. 

Tym samym nie mają Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem(...)”, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy.

Zatem Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (oraz z opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, w szczególności na podstawie informacji, że w okresie realizacji ww. projektu oraz w okresie jego trwałości (5 lat od jego zakończenia) nie wystąpi działalność opodatkowana podatkiem VAT.

Powyższe co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).