Dotyczy określenia podstawy opodatkowania w przypadku zakładów wzajemnych w sytuacji zwrotu graczom części wpłaconych stawek, a także zwolnienia od po... - Interpretacja - null

ShutterStock

Dotyczy określenia podstawy opodatkowania w przypadku zakładów wzajemnych w sytuacji zwrotu graczom części wpłaconych stawek, a także zwolnienia od po... - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Dotyczy określenia podstawy opodatkowania w przypadku zakładów wzajemnych w sytuacji zwrotu graczom części wpłaconych stawek, a także zwolnienia od podatku od towarów i usług na mocy art. 43 ust. 1 pkt 15 ustawy o VAT.

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku:

1)od gier hazardowych w przedmiocie określenia podstawy opodatkowania w przypadku zakładów wzajemnych w sytuacji zwrotu graczom części wpłaconych stawek jest nieprawidłowe,

2)od towarów i usług w przedmiocie zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 15 ustawy jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Państwa wniosek z 28 czerwca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. określenia podstawy opodatkowania w przypadku zakładów wzajemnych w sytuacji zwrotu graczom części wpłaconych stawek, a także zwolnienia od podatku od towarów i usług na mocy art. 43 ust. 1 pkt 15 ustawy o VAT, wpłynął 5 lipca 2024 r. Wniosek uzupełnili Państwo – w odpowiedzi na wezwanie Organu – pismem z 29 sierpnia 2024 r., (data wpływu: 4 września 2024 r.) oraz pismem z 16 września 2024 r., (data wpływu: 19 września 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

(...) (dalej zwana: „Wnioskodawcą” lub „Spółką”) w ramach Zakładów Wzajemnych urządzanych przez Internet oferuje usługę Cash Out. Usługa Cash Out umożliwia zamknięcie zakładu przed rozstrzygnięciem wszystkich zdarzeń znajdujących się na kuponie. Gracze mogą wtedy zabezpieczyć część potencjalnych wygranych lub zminimalizować straty. Zamknięcie zakładu następuje na wniosek gracza przed rozstrzygnięciem wszystkich lub niektórych zdarzeń objętych danym kuponem. Kwota środków pieniężnych podlegających zwrotowi - zwrot stawki - jest każdorazowo ustalana przez Spółkę. Gracz przed skorzystaniem z usługi Cash Out jest informowany o tym, jaka kwota wpłaconych środków pieniężnych zostanie mu zwrócona albo jaka wygrana jest mu proponowana w ramach Cash Out.

W przypadku gdy w ramach Cash Out następuje zwrot środków poniżej wpłaconej stawki, Spółka pobiera opłatę manipulacyjną na pokrycie kosztu obsługi anulowanego zakładu. Usługa Cash Out dostępna jest dla zakładów prostych zwykłych (zakłady na wynik jednego prostego zdarzenia typowanego przez gracza) oraz AKO (zakłady na wyniki co najmniej dwóch zdarzeń, którego zawarcie potwierdza jeden kupon obejmujący zestaw zakładów prostych zwykłych). Decyzja o wcześniejszym zamknięciu kuponu jest podejmowana przez gracza. Usługa Cash Out jest dostępna dla wybranych zdarzeń i/lub graczy oraz wybranych kuponów. Spółka zastrzega sobie prawo do wycofania usługi Cash Out. W takich wypadkach zakłady wzajemne postawione przez graczy nie będą podlegać żadnym zmianom.

Usługa Cash Out jest dostępna jedynie w określonych ramach czasowych i może być zawieszona lub wycofana, albo mogą zostać zmienione jej zasady bez wcześniejszego zawiadomienia w każdym czasie, na podstawie Komunikatu Informacyjnego. Zakłady, które zostały objęte usługą Cash Out, zostaną rozliczone i tak zostaną pokazane - wynik końcowy zdarzenia/zdarzeń nie jest brany pod uwagę z powodu wcześniejszego rozliczenia zakładu.

Wniosek dotyczy wyłącznie sytuacji, w których wypłacona klientowi kwota jest niższa niż kwota stawki.

W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo również, że (...) posiada zezwolenie z dnia (...) r. udzielone przez Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej na urządzanie zakładów wzajemnych przez sieć Internet.

Pytania

1)Czy w przypadku zwrotu przez Wnioskodawcę nabywcom części wpłaconych przez nich stawek w ramach usługi Cash Out w przypadku zakładu prostego zwykłego, w którym wypłata następuje poniżej stawki, Wnioskodawca powinien dokonać obniżenia podstawy opodatkowania w podatku od gier zarówno o kwotę faktycznie zwróconych klientom stawek, jak również o kwotę zatrzymaną?

2)Czy w przypadku zwrotu przez Wnioskodawcę nabywcom części wpłaconych przez nich stawek w ramach usługi Cash Out w przypadku zakładu AKO, w którym nie nastąpiło rozstrzygnięcie żadnego ze zdarzeń, a wypłata następuje poniżej stawki Wnioskodawca powinien dokonać obniżenia podstawy opodatkowania w podatku od gier zarówno o kwotę faktycznie zwróconych klientom stawek, jak również o kwotę zatrzymaną?

3)Czy w przypadku zwrotu przez Wnioskodawcę nabywcom części wpłaconych przez nich stawek w ramach usługi Cash Out w przypadku zakładu AKO, w którym nie nastąpiło rozstrzygnięcie wszystkich zdarzeń, a wypłata następuje poniżej stawki Wnioskodawca powinien dokonać obniżenia podstawy opodatkowania w podatku od gier zarówno o kwotę faktycznie zwróconych klientom stawek, jak również o kwotę zatrzymaną?

4)Czy w przypadku uznania stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytań 1-3 za prawidłowe Wnioskodawca powinien dokonywać obniżenia podstawy opodatkowania w podatku od gier w deklaracji podatkowej POG-5/A w rozliczeniu za miesiąc, w którym Wnioskodawca dokonał faktycznego zwrotu części stawek nabywcom?

5)Czy dla „zatrzymanych” kwot związanych z „wycofaniem” zakładu można zastosować zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r.?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad. 1:

W ocenie Wnioskodawcy, w przypadku zwrotu przez Wnioskodawcę nabywcom części wpłaconych przez nich stawek w ramach usługi Cash Out Wnioskodawca powinien dokonać obniżenia podstawy opodatkowania w podatku od gier zarówno o kwotę faktycznie zwróconych klientom stawek, jak również o kwotę zatrzymaną.

Stosownie do brzmienia art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o podatku od gier (Dz. U. z 2023 r., poz. 227, zwana dalej: „ustawą o grach hazardowych”) zakładami wzajemnymi są zakłady o wygrane pieniężne lub rzeczowe, polegające na odgadywaniu:

1)wyników sportowego współzawodnictwa ludzi lub zwierząt, w których uczestnicy wpłacają stawki, a wysokość wygranej zależy od łącznej kwoty wpłaconych stawek - totalizatory;

2)zaistnienia różnych zdarzeń, w tym zdarzeń wirtualnych, w których uczestnicy wpłacają stawki, a wysokość wygranych zależy od umówionego, między przyjmującym zakład a wpłacającym stawkę, stosunku wpłaty do wygranej - bukmacherstwo.

Zgodnie z art. 6 ust. 3 ustawy działalność w zakresie zakładów wzajemnych może być prowadzona - stosownie do udzielonego zezwolenia - wyłącznie w punktach przyjmowania zakładów wzajemnych albo przez sieć Internet po uzyskaniu zezwolenia na urządzanie zakładów wzajemnych.

Na podstawie art. 71 ust. 1 ustawy podatnikiem podatku od gier jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która urządza gry hazardowe na podstawie udzielonej koncesji lub udzielonego zezwolenia, z wyłączeniem loterii promocyjnych, podmiot urządzający gry objęte monopolem państwa oraz uczestnik turnieju gry w pokera organizowanego przez podmiot posiadający koncesję na prowadzenie kasyna gry.

W myśl artykułu 71 ust. 2 pkt 1 ustawy o grach hazardowych przedmiotem opodatkowania podatkiem od gier jest urządzanie gier hazardowych, z wyłączeniem urządzania loterii promocyjnych, loterii fantowych i gry bingo fantowe, o których mowa w art. 7 ust. 1a, oraz urządzania pokera rozgrywanego w formie turnieju gry pokera.

Stosownie do brzmienia art. 73 ust. 1 pkt 4 ustawy podstawę opodatkowania podatkiem od gier stanowi w zakładach wzajemnych - suma wpłaconych stawek.

W świetle powyższych przepisów należy uznać, że podatnikiem podatku od gier jest podmiot urządzający albo organizujący gry hazardowe na podstawie stosownego zezwolenia czy koncesji, a przedmiotem opodatkowania podatkiem od gier jest urządzenie lub organizacja tych gier.

W przypadku zakładów wzajemnych opodatkowaniu podlegają wpłacone stawki. Ze względu na brak definicji legalnej sformułowania „suma wpłaconych stawek”, która określa podstawę opodatkowania w zakładach wzajemnych należy, dokonując interpretacji tego przepisu zastosować wykładnie językową. Z gramatycznej wykładni art. 2 ust. 2 ustawy wynika, że warunkiem skutecznego zawarcia zakładu jest łączne spełnienie dwóch przesłanek, a mianowicie: wytypowanie określonego zdarzenia i wpłacenie stawki. Zatem gdy mówimy o sumie wpłaconych stawek, które stanowią podstawę opodatkowania, należy brać pod uwagę wartość wszystkich (sumę) kwot (stawek), które stanowią podstawę do obliczenia ewentualnej wygranej, czyli będzie to kwota wpłacona bezpośrednio przez gracza jak też przez podmioty trzecie.

Zatem, w ocenie Wnioskodawcy, w przypadku zakładów prostych zwykłych, skorzystanie przez gracza z opcji Cash Out, de facto powoduje anulowanie (wycofanie) całego zakładu. W takim przypadku zarówno kwota, którą Spółka zwraca graczowi, jak [i] ta którą zatrzymuje nie bierze udziału w zakładzie - nie stanowi stawki. Tym samym zarówno kwota zwrócona, jak i kwota zatrzymana przez Spółkę nie jest wliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od gier.

Reasumując, z powyższego wynika, że skorzystanie przez gracza z opcji Cash Out, gdy doprowadza to do wypłaty graczowi kwoty niższej niż przez niego wpłacona, prowadzi do uznania, że cały zakład został wycofany (anulowany). Zatem w sytuacji gdy zwrot wpłaconych stawek następuje na skutek anulowania bądź unieważnienia zawartego zakładu, wówczas kwoty te nie biorą udziału w zakładzie, nie stanowią więc stawek. Innymi słowy zarówno kwota wypłacona przez spółkę jak ta przez nią zatrzymana nie jest wliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od gier. Powyższe potwierdza Dyrektor KIS m.in. w interpretacji z dnia 12 grudnia 2023 r. sygn. akt 0111-KDIB3-3.4013.333.2023.1.JSU czy w interpretacji indywidualnej z dnia 7 lipca 2023 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4013.149.2023.1.AW, czy też interpretacji indywidualnej z dnia 27 maja 2022 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4013.75.2022 1 PK

Ad 2.

W ocenie Wnioskodawcy, w przypadku zwrotu przez Wnioskodawcę nabywcom części wpłaconych przez nich stawek w ramach usługi Cash out w przypadku zakładu AKO, w którym nie nastąpiło rozstrzygnięcie żadnego ze zdarzeń, a wypłata następuje poniżej stawki, Wnioskodawca powinien dokonać obniżenia podstawy opodatkowania w podatku od gier zarówno o kwotę faktycznie zwróconych klientom stawek, jak również o kwotę zatrzymaną.

W przypadku zakładu AKO, skorzystanie przez gracza z opcji Cash Out, przed rozliczeniem pierwszego zdarzenia będziemy mieli do czynienia anulowaniem (wycofaniem) całego zakładu. W takim przypadku mamy do czynienia z sytuacją analogiczną jak w przypadku prostego zakładu, o którym mowa w pytaniu nr 1.

W sytuacji gdy zwrot wpłaconych stawek następuje na skutek anulowania bądź unieważnienia zawartego zakładu, wskazać należy, że kwoty te nie biorą udziału w zakładzie, nie stanowią więc stawek. Spowoduje to anulowanie całego zakładu, zawarta umowa nie dojdzie do skutku i będzie anulowana.

Ad 3.

W ocenie Wnioskodawcy, w przypadku zwrotu przez Wnioskodawcę nabywcom części wpłaconych przez nich stawek w ramach usługi Cash Out w przypadku zakładu AKO. W którym nie nastąpiło rozstrzygnięcie wszystkich zdarzeń, a wypłata następuje poniżej stawki. Wnioskodawca powinien dokonać obniżenia podstawy opodatkowania w podatku od gier zarówno o kwotę faktycznie zwróconych klientom stawek, jak również o kwotę zatrzymaną.

W sytuacji gdy gracz korzysta z opcji Cash Out w zakładzie AKO, w przypadku gdy przynajmniej jedno zdarzenie zostało prawidłowo (pozytywnie) wytypowane a wypłacona kwota jest niższa niż wpłacona stawka , wówczas należy uwzględnić normę art. 18 ust. 1 ustawy o grach hazardowych. Zgodnie z tym przepisem wartość wygranej w grach hazardowych nie może być niższa od ceny losu lub innego dowodu udziału w grze albo kwoty wpłaconej stawki.

Powyższe może prowadzić do wniosku, że skoro nie można oferować zakładów w wyniku którego, gracz otrzymuje wypłatę mniejszą niż wpłacona przez niego stawka, to zakład taki nie może być uznany za zakład wzajemny w rozumieniu ustawy. W takiej sytuacji należy uznać, że skorzystanie przez gracza z opcji Cash Out, co doprowadza do wypłaty graczowi kwoty niższej niż przez niego wpłaconej, stanowi wycofanie (anulowanie) całego zakładu.

Zatem zarówno kwota wypłacona przez spółkę jak ta przez nią zatrzymana nie jest wliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od gier. Powyższe dotyczy zatem określnych sytuacji, gdzie wypłata jest niższa od wpłaconej kwoty.

Stanowisko Wnioskodawcy potwierdza m.in. interpretacja z dnia 7 lipca 2023 r., która jasno wskazuje kiedy mamy do czynienia z możliwością skorygowania podstawy opodatkowania przy opcji Cash Out. Mianowicie:

„(...) Mając na uwadze powyższe i opis sprawy należy stwierdzić, że korzystanie przez graczy z opcji „cash-out” będzie miało różne konsekwencje w zależności od rodzaju kuponu i momentu w który skorzysta tej opcji.

Mianowicie, w przypadku kuponu SOLO, skorzystanie przez gracza z opcji „cash-out”, de facto powoduje anulowanie (wycofanie) całego zakładu. W takim przypadku zarówno kwota, którą Spółka zwraca graczowi, jak ta którą zatrzymuje nie bierze udziału w zakładzie - nie stanowi stawki. Tym samym zarówno kwota zwrócona, jak i kwota zatrzymana przez Spółkę) nie jest wliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od gier.

Natomiast w przypadku zakładów z kuponu AKO z anulowaniem (wycofaniem) całego zakładu będziemy mieli do czynienia tylko w sytuacji gdy gracz skorzysta z opcji „cash-out” do momentu gdy żadne z typowanych zdarzeń nie jest rozstrzygnięte. W takim przypadku mamy do czynienia z sytuacja analogiczną jak w przypadku kuponu SOLO.

Natomiast w sytuacji gdy gracz korzysta z opcji „cash-out” po rozstrzygnięciu przynajmniej jednego zdarzenia, to należy rozróżnić dwie sytuacje, gdy wypłacana graczowi kwota jest niższa od wpłaconej przez niego stawki oraz gdy kwota ta jest wyższa od wpłaconej stawki.

W przypadku gdy wypłacana kwota jest niższa od wpłaconej stawki, należy uwzględnić art. 18 ust. 1 ustawy, który to wprowadza minimalne wskaźniki wygranej: wartość wygranej w grach hazardowych nie może być niższa od ceny losu lub innego dowodu udziału w grze albo kwoty wpłaconej stawki. Skoro zatem nie można oferować zakładów w wyniku którego, gracz otrzymuje wypłatę mniejszą niż wpłacona przez niego stawka, to zakład taki nie może być uznany za zakład wzajemny w rozumieniu ustawy. W takiej sytuacji należy uznać, że skorzystanie przez gracza z opcji „cash-out”, co doprowadza do wypłaty graczowi kwoty niższej niż przez niego wpłaconej, stanowi wycofanie (anulowanie) całego zakładu. W takim przypadku, tak jak w przypadku zakładów SOLO, zarówno kwota wypłacona przez Spółkę jak ta przez nią zatrzymana nie jest wliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od gier.

W pozostałych przypadkach dotyczących kuponów AKO, gdy wypłacana rzez Spółkę kwota jest wyższa, niż wpłata gracza to me można uznać, że dochodzi do wycofania całego zakładu.

W takim przypadku należy uznać, że stawką biorącą udział w zakładzie (dopóki nie skorzystano z usługi „cash-out”) jest kwota wpłacona przez gracza. Skutkiem skorzystania z usługi „cash-out” nie jest anulowanie zakładu na rozstrzygnięte i prawidłowo wytypowanego zdarzenia, lecz wycofanie się z dalszego (wcześniej ustalonego) typowania.

Zatem do momentu skorzystania z ww. opcji kwotą biorąca udział w grze była stawka wpłacona przez gracza i to ona stanowi jeden z czynników określających wysokość wygranej. To, że wycofanie z dalszego typowania, de facto, jest obarczone pewną opłatą na rzecz Spółki (bukmachera), nie zmienia wysokości samej stawki, lecz wysokość wygranej

Dlatego też należy uznać, że w przedstawionych sytuacjach (dotyczących zakładów AKO) nie dochodzi do obniżenia postawy opodatkowania, w konsekwencji brak jest podstawy do jego korekty (...)”.

Reasumując, z powyższego wynika, że skorzystanie przez gracza z opcji Cash Out, gdy doprowadza to do wypłaty graczowi kwoty niższej niż przez niego wpłacona, prowadzi do uznania, że cały zakład został wycofany (anulowany). Zatem w sytuacji gdy zwrot wpłaconych stawek następuje na skutek anulowania bądź unieważnienia zawartego zakładu, wówczas kwoty te nie biorą udziału w zakładzie, nie stanowią więc stawek. Innymi słowy zarówno kwota wypłacona przez spółkę jak ta przez nią zatrzymana nie jest wliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od gier.

Ad 4.

W ocenie Wnioskodawcy, ujęcie korekty podatku w odpowiednim okresie rozliczeniowym uzależnione jest od ich przyczyn. W analizowanej sytuacji Wnioskodawca w sposób właściwy obliczył zobowiązanie podatkowe (nie doszło w tym zakresie do błędu czy omyłki), a zdarzenie powodujące obniżenie podstawy opodatkowania (zwrot części wpłaconej stawki) wystąpiło po okresie, w którym Wnioskodawca prawidłowo obliczył podstawę opodatkowania. W takim przypadku gdy dochodzi do zwrotu części wpłaconej stawki korektę podstawy opodatkowania i wysokości podatku należy dokonać w deklaracji POG-5/A za okres rozliczeniowy, w którym dokonano zwrotu części stawki.

Na mocy art. 75 ustawy podatnicy, z wyłączeniem podatników w pokerze rozgrywanym w formie turnieju gry pokera, są obowiązani, bez wezwania, do:

1)składania właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracji podatkowych dla podatku od gier, według ustalonego wzoru,

2)obliczania oraz wpłacania podatku od gier na rachunek właściwego urzędu skarbowego

- za okresy miesięczne, w terminie do 10. dnia miesiąca następującego po miesiącu, którego dotyczy rozliczenie.

Artykuł 75 ust. 8 ustawy stanowi, że zobowiązanie podatkowe w podatku od gier przyjmuje się w kwocie wynikającej z deklaracji podatkowej, chyba że organ podatkowy określi je w innej wysokości.

Stosownie do brzmienia art. 76 ustawy Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzory deklaracji podatkowej dla podatku od gier, uwzględniając specyfikę prowadzenia poszczególnych rodzajów gier hazardowych, jak również zapewniając możliwość prawidłowego obliczenia wysokości podatku od gier, zamieszczając objaśnienia co do sposobu prawidłowego składania tych deklaracji, informację o terminach i miejscu ich składania oraz pouczenie, że deklaracja podatkowa stanowi podstawę do wystawienia tytułu wykonawczego.

Na mocy § 1 pkt 1 i 2 Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 25 kwietnia 2017 r. (Dz. U. z 2017 r. poz. 853) w sprawie wzorów deklaracji podatkowej dla podatku od gier: określa się wzory deklaracji podatkowej dla podatku od gier:

1)POG-5 - deklaracja dla podatku od gier przeznaczona dla wszystkich podatników podatku od gier z wyłączeniem podatników w pokerze rozgrywanym w formie turnieju gry pokera, stanowiąca załącznik nr 1 do rozporządzenia;

2)POG-5/A - załącznik do deklaracji dla podatku od gier POG-5 przeznaczony dla podatników prowadzących kasyna gry, salony gry bingo pieniężne oraz urządzających zakłady wzajemne i loterie audiotekstowe, stanowiący załącznik nr 2 do rozporządzenia.

Z powyższych uwarunkowań prawnych wynika, że podatnicy podatku od gier są zobowiązania do samo obliczenia podatku i wykazania go w deklaracji podatkowej, której wzór jest określony w drodze rozporządzenia.

Generalnie korekty podatku można podzielić na te, które powodują zmniejszenie podstawy opodatkowania i kwoty podatku należnego oraz te, w wyniku których podstawa opodatkowania oraz kwota podatku należnego ulega podwyższeniu.

Sposób rozliczenia korekty uzależniony jest zatem od przyczyn, które ją spowodowały, tj.:

-istniejącymi w momencie pierwotnego rozliczenia podatku np. błędnym obliczeniem podatku,

-które zaistniały po dokonaniu po dokonaniu rozliczenia (np. anulowanie zakładu).

W pierwszym przypadku, który powoduje zaniżenie podstawy opodatkowania oraz kwoty podatku należnego za dany okres rozliczeniowy, podatek powinien być rozliczony w deklaracji za okres pierwotny.

W drugim natomiast przypadku, gdy korekta jest podyktowana okolicznościami, które zaistniały po dokonaniu czynności podlegającej opodatkowaniu, rozlicza się ją na bieżąco tj. w okresie rozliczeniowym, w którym powstała przyczyna korekty.

W przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z sytuacją gdy zdarzenie powodujące obniżenie podstawy opodatkowania (zwrot części wpłaconej stawki) wystąpiło po okresie w którym Wnioskodawca prawidłowo obliczył podstawę opodatkowania, w sytuacjach gdy dochodzi do zwrotu części wpłaconej stawki korektę podstawy opodatkowania i wysokości podatku należy dokonać w deklaracji POG-5/A za okres rozliczeniowy, w którym dokonano zwrotu części stawki.

Ad. 5

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r, poz. 361 ze zm., dalej zwaną ustawą o VAT) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega, między innymi, odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie art. 41 ust. 1 w związku art. 146a pkt 1 z ustawy o VAT, stawka podatku od towarów i usług wynosi 23%, z zastrzeżeniem z art. 41 ust. 2-12c. art 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1

Jednocześnie, na mocy art 43 ust. 1 pkt 15 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku działalność w zakresie gier hazardowych podlegającą przepisom o grach hazardowych

W ocenie Wnioskodawcy artykuł 43 ust. 1 pkt 15 ustawy o VAT wskazuje, że aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia z VAT działalność ma dotyczyć gier hazardowych, która podlega przepisom o grach hazardowych.

Przepis art. 43 ust. 1 pkt 15 ustawy o VAT stanowi implementację przepisu art. 135 ust. 1 lit. i Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, zgodnie z którym Państwa członkowskie zwalniają od opodatkowania zakłady, loterie i inne gry losowe lub hazardowe, z zastrzeżeniem warunków i ograniczeń określonych przez każde państwo członkowskie.

Jak stanowi art. 1 ust. 2 ustawy o grach hazardowych grami hazardowymi są gry losowe, zakłady wzajemne, gry w karty, gry na automatach.

Mając na uwadze przywołane powyżej regulacje, należy stwierdzić, że Spółka organizując zakłady wzajemne niewątpliwie wykonuje działalność w zakresie gier hazardowych podlegającą przepisom o grach hazardowych.

Stosownie do brzmienia wskazanego przepisu zwalnia się od podatku działalność w zakresie gier hazardowych podlegającą przepisom o grach hazardowych. W ocenie Wnioskodawcy w analizowanej sytuacji mamy do czynienia z tego typu działalnością i nie zmienia tego fakt, że nie występuje w niektórych sytuacjach przy opcji Cash Out faktyczne opodatkowanie podatkiem od gier. W tym konkretnym przypadku nie można ustalić podstawy opodatkowania ze względu na specyfikę przepisów o podatku od gier, ale fakt ten nie oznacza, że nie mamy do czynienia ze środkami, które dotyczą działalności w zakresie gier hazardowych. Innymi słowy w zakresie „zatrzymanych” kwot związanych z „wycofaniem” zakładu można uznać, że zastosowanie znajdzie tu zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 15 ustawy o VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie podatku:

1)od gier hazardowych jest nieprawidłowe,

2)od towarów i usług jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 i 2 z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 227) - zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o grach”:

1.Ustawa określa warunki urządzania gier hazardowych i zasady prowadzenia działalności w tym zakresie oraz zasady opodatkowania podatkiem od gier hazardowych, zwanym dalej „podatkiem od gier”.

2.grami hazardowymi są gry losowe, zakłady wzajemne, gry w karty, gry na automatach.

Stosownie do art. 2 ust. 2 ustawy

zakładami wzajemnymi są zakłady o wygrane pieniężne lub rzeczowe, polegające na odgadywaniu:

1)wyników sportowego współzawodnictwa ludzi lub zwierząt, w których uczestnicy wpłacają stawki, a wysokość wygranej zależy od łącznej kwoty wpłaconych stawek - totalizatory;

2)zaistnienia różnych zdarzeń, w tym zdarzeń wirtualnych, w których uczestnicy wpłacają stawki, a wysokość wygranych zależy od umówionego, między przyjmującym zakład a wpłacającym stawkę, stosunku wpłaty do wygranej - bukmacherstwo.

Zgodnie z art. 6 ust. 3 ustawy:

Działalność w zakresie zakładów wzajemnych może być prowadzona - stosownie do udzielonego zezwolenia - wyłącznie w punktach przyjmowania zakładów wzajemnych albo przez sieć Internet po uzyskaniu zezwolenia na urządzanie zakładów wzajemnych.

Jak stanowi art. 14 ust. 3 ustawy

Przyjmowanie zakładów wzajemnych jest dozwolone - stosownie do udzielonego zezwolenia - wyłącznie w punktach przyjmowania zakładów wzajemnych lub przez sieć Internet na zasadach i warunkach określonych w zatwierdzonym regulaminie i udzielonym zezwoleniu, a także wynikających z przepisów ustawy.

Na podstawie art. 71 ust. 1 ustawy

podatnikiem podatku od gier jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która urządza gry hazardowe na podstawie udzielonej koncesji lub udzielonego zezwolenia, z wyłączeniem loterii promocyjnych, podmiot urządzający gry objęte monopolem państwa oraz uczestnik turnieju gry w pokera organizowanego przez podmiot posiadający koncesję na prowadzenie kasyna gry.

Art. 71 ust. 2 pkt 1 i 2ustawy stanowi, że:

1)przedmiotem opodatkowania podatkiem od gier jest urządzanie gier hazardowych, z wyłączeniem urządzania loterii promocyjnych, loterii fantowych i gry bingo fantowe, o których mowa w art. 7 ust. 1a, oraz urządzania pokera rozgrywanego w formie turnieju gry pokera;

2)udział w pokerze rozgrywanym w formie turnieju gry pokera.

Stosowne do art. 73 ust. 1 pkt 4 ustawy

podstawę opodatkowania podatkiem od gier stanowi w zakładach wzajemnych - suma wpłaconych stawek.

W świetle powyższych przepisów należy uznać, że podatnikiem podatku od gier jest podmiot urządzający zakłady wzajemne na podstawie udzielonego zezwolenia, a przedmiotem opodatkowania podatkiem od gier jest urządzanie zakładów wzajemnych. Do uznania więc, że zakład jest zakładem wzajemnym w rozumieniu art. 2 ust. 2 ustawy o grach niezbędne jest ustalenie, że taki zakład posiada wszystkie cechy wymienione w tym przepisie, a nie tylko niektóre z nich.

Zgodnie z powołanym wyżej art. 2 ust. 2 ustawy zakładami wzajemnymi są przedsięwzięcia, w których występują wszystkie następujące elementy:

1)zawarto zakład,

2)umówiona wygrana ma charakter pieniężny lub rzeczowy,

3)zakład polega na odgadywaniu: sportowego współzawodnictwa ludzi lub zwierząt (totalizatory – art. 2 ust. 2 pkt 1 ustawy.), bądź zaistnienia różnych zdarzeń (bukmacherstwo – art. 2 ust. 2 pkt 2 ustawy),

4)uczestnicy wpłacają stawki,

5)wysokość wygranej zależy odpowiednio – od łącznej kwoty wpłaconych składek, bądź od umówionego, pomiędzy przyjmującym zakład a wpłacającym stawkę, stosunku wpłaty do wygranej.

Warunkiem skutecznego zawarcia zakładu wzajemnego jest wytypowanie określonego zdarzenia i wpłacenie stawki. Bez spełnienia tych dwóch warunków nie można mówić o istnieniu zakładu wzajemnego. Zatem do zawarcia zakładu wzajemnego dochodzi w momencie wytypowania określonego zdarzenia i wpłacenia stawki. Tym samym, gdy gracz wpłaca stawkę i typuje określone zdarzenie/a skutkuje to zawarciem zakładu.

Istotą zakładu wzajemnego w rozumieniu ustawy o grach jest niebezpieczeństwo utraty wpłaconych stawek i realne zubożenie grającego. W tym kontekście, sam fakt zawarcia zakładu wzajemnego z usługą „cash-out” oraz jego istnienie, nie budzi wątpliwości.

Opcja „cash-out”, pozwala graczowi zmniejszyć ryzyko przegrania kuponu w sytuacji, w której nie jest on pewien wygranej i otrzymać kwotę, której wysokość zależy od szans na pozytywne rozstrzygnięcie kuponu w danym momencie. Rozliczenie następuje przed zaistnieniem wytypowanego zdarzenia lub wszystkich zdarzeń, ale dzięki tej opcji można uzyskać gwarantowaną wypłatę bez względu na końcowy wynik. Co istotne, do tego rozliczenia dochodzi w ramach zawartej umowy o zakład wzajemny, a nie poza nią. Prawo do skorzystania z tej opcji powstaje w chwili zawarcia umowy o zakład wzajemny, a kwota jaką gracz może otrzymać w przypadku skorzystania z opcji „cash-out” jest ustalona/czy też sposób jej ustalenia jest określony w ramach zawartej umowy o zakład wzajemny. Tym samym, opcja „cash-out” została ukształtowana jako element tej umowy.

Ponadto, skorzystanie przez gracza z usługi „cash-out”, po zawarciu umowy zakładu wzajemnego, nie stanowi odstąpienia gracza od umowy o zakład przed rozstrzygnięciem zdarzenia (wycofania zakładu).

Trzeba mieć bowiem na uwadze, że na gruncie ustawy z 23 kwietnia 1964 r., Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 1061, ze zm.) odstąpienie od umowy jest oświadczeniem woli o charakterze prawno-kształtującym, a jego skutkiem jest upadek zobowiązania ex tunc, co oznacza, że ma moc wsteczną, powodując wygaśnięcie umowy oraz powrót do stanu istniejącego przed jej zawarciem, co stwierdził Sąd Apelacyjny w Łodzi w Wyroku z 6 lipca 2017 r., sygn. akt I ACa 1710/16.

Zatem, co do istoty, odstąpienie od umowy unicestwia ją od początku, tj. umowa nie tylko się rozwiązuje, ale należy traktować ją jakby nigdy nie była zawarta. Jeśli mamy do czynienia z odstąpieniem, to strony zwracają sobie to, co nawzajem otrzymały.

Tymczasem, w przypadku skorzystania z opcji „cash-out”, rozumianej jako źródło uprawnienia (lecz nie obowiązku), nie dochodzi do unicestwienia umowy o zakład, ani odzyskania stawki przez gracza, lecz do jej rozliczenia na zasadach określonych przez organizatora zakładów wzajemnych.

Z wniosku wynika, że w ramach zakładów wzajemnych urządzanych przez Internet Spółka oferuje usługę Cash Out. Usługa Cash Out umożliwia zamknięcie zakładu przed rozstrzygnięciem wszystkich zdarzeń znajdujących się na kuponie. Gracze mogą wtedy zabezpieczyć część potencjalnych wygranych lub zminimalizować straty. Zamknięcie zakładu następuje na wniosek gracza przed rozstrzygnięciem wszystkich lub niektórych zdarzeń objętych danym kuponem. Kwota środków pieniężnych podlegających zwrotowi - zwrot stawki - jest każdorazowo ustalana przez Spółkę. Gracz przed skorzystaniem z usługi Cash Out jest informowany o tym, jaka kwota wpłaconych środków pieniężnych zostanie mu zwrócona albo jaka wygrana jest mu proponowana w ramach Cash Out.

W przypadku gdy w ramach Cash Out następuje zwrot środków poniżej wpłaconej stawki, Spółka pobiera opłatę manipulacyjną na pokrycie kosztu obsługi anulowanego zakładu. Usługa Cash Out dostępna jest dla zakładów prostych zwykłych (zakłady na wynik jednego prostego zdarzenia typowanego przez gracza) oraz AKO (zakłady na wyniki co najmniej dwóch zdarzeń, którego zawarcie potwierdza jeden kupon obejmujący zestaw zakładów prostych zwykłych). Decyzja o wcześniejszym zamknięciu kuponu jest podejmowana przez gracza. Usługa Cash Out jest dostępna dla wybranych zdarzeń i/lub graczy oraz wybranych kuponów.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego nie wynika, aby wycofanie zakładu miało miejsce związku z przyczynami/okolicznościami niezależnymi, na które gracz oraz podmiot przyjmujący zakłady wzajemne nie mają wpływu (np. odwołanie wydarzenia, brak udziału zawodnika, itp.).

Jeżeli uczestnik zawierając umowę o zakład wzajemny wpłaca stawkę, to z mocy prawa (art. 73 ust. 1 pkt 4) podlega ona wliczaniu do podstawy opodatkowania podatkiem od gier. Bowiem podstawę opodatkowania podatkiem od gier stanowi w zakładach wzajemnych - suma wpłaconych stawek (niezależnie od rozstrzygnięcia danego zakładu).

Podkreślić należy przy tym, że przepisy ustawy o grach hazardowych nie wprowadzają możliwości obniżenia podstawy opodatkowania podatkiem od gier. Oznacza to, że nie ma podstaw do jej obniżenia lub wprowadzania takiej możliwości w drodze wykładni regulaminów zakładów wzajemnych. Należy zwrócić uwagę, że postanowienia regulaminów zakładów wzajemnych nie mogą modyfikować zawartych w ustawach podatkowych regulacji dotyczących m.in. podmiotu, przedmiotu i podstawy opodatkowania. Postanowienia regulaminu zakładu wzajemnego, powinny być zatem zgodne z przepisami ustawy o grach hazardowych dotyczącymi opodatkowania urządzania zakładów wzajemnych. Oznacza to, że obniżenie podstawy opodatkowania podatkiem od gier w drodze wykładni postanowień regulaminów zakładów wzajemnych nie ma umocowania w obowiązujących przepisach ustawy o grach hazardowych.

Mówiąc o sumie wpłaconych stawek, które stanowią podstawę opodatkowania, należy mieć na uwadze wartość wszystkich (suma) wpłaconych kwot (stawek). O wpłacie stawki można mówić, gdy określona kwota zostanie przeznaczona na określony zakład. Stawka, przesądza o możliwości gry w zakładzie wzajemnym. Według słownika języka polskiego „stawka” to m.in. „kwota, którą można zyskać lub stracić w grze hazardowej”, „to, czym się ryzykuje lub co można zyskać, podejmując jakieś działanie”. Zatem wpłacona stawka to kwota, która bierze udział w zakładzie wzajemnym, kształtując wartość ewentualnej wygranej (tj. ma wpływ na jej wysokość obok innych elementów, jak np. kurs na dane zdarzenie). Tym samym podlega ona wliczeniu do podstawy opodatkowania podatkiem od gier.

Wobec powyższego, „zwrot części stawki”, o którym mowa we wniosku, w ocenie Organu, w istocie stanowi kwotę wypłaconą graczowi w ramach rozliczenia w związku z zastosowaniem usługi „cash-out”. Jak Państwo wskazali – kwota środków pieniężnych podlegających zwrotowi – zwrot stawki – jest każdorazowo ustalana przez Spółkę. Zatem wpłacona stawka kształtuje również wysokość kwoty wypłacanej graczowi w ramach rozliczenia po skorzystaniu z tej usługi.

Jak już wcześniej wskazano przepisy ustawy o grach nie dają możliwości obniżenia podstawy opodatkowania w podatku od gier w wyniku rozliczeń dokonywanych między Spółką i graczem w ramach usługi „cash-out”. Skoro bowiem uczestnik, zawierając umowę o zakład wzajemny, wpłacił stawkę, to podlega ona wliczeniu do podstawy opodatkowania podatkiem od gier zgodnie z art. 73 ust. 1 pkt 4 UGH. Stawka ta faktycznie wzięła udział w zakładzie wzajemnym i nie zmienia tego wypłata graczowi kwoty (odpowiadającej części uiszczonej przez niego stawki) w związku z zastosowaniem usługi „cash-out”.

Nie ulega bowiem wątpliwości, że zakład z usługą „cash-out” został zarówno zawarty, jak i rozliczony a zdarzenie, na które zakład został zawarty się odbyło. Tym samym skorzystanie z usługi „cash-out” nie jest równoznaczne z wycofaniem zakładu.

W przypadku zakładów wzajemnych wygrana (co do zasady) ma miejsce tylko wtedy, gdy wszystkie wyniki obstawionych zdarzeń są poprawne (tj. przy zakładzie pojedynczym - jedno wybrane zdarzenie jest poprawne, w przypadku zakładu typu wielokrotnego - wszystkie wybrane zdarzenia są poprawne).W przypadku skorzystania z opcji „cash-out” nie dochodzi do „wcześniejszego uzyskania wygranej”, czy też „części swojej wygranej”.

Zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy o grach hazardowych:

wartość wygranej w grach hazardowych nie może być niższa od ceny losu lub innego dowodu udziału w grze albo kwoty wpłaconej stawki.

Tym samym, w przypadku gdy wartość kwoty uzyskanej w ramach rozliczenia opcji „cash-out” jest mniejsza niż wartość wpłaconej stawki nie dochodzi do naruszenia art. 18 ust. 1 ustawy, w myśl którego, wartość wygranej w grach hazardowych nie może być niższa od ceny losu lub innego dowodu udziału w grze albo kwoty wpłaconej stawki. A zatem nie jest to wygrana, o której mowa w przywołanym art. 18 ust. 1 ustawy.

Reasumując, działalność w zakresie zakładów wzajemnych jest obciążona podatkiem od gier niezależnie od rezultatu zakładu (tj. wygranej/przegranej uczestnika) i przyjętych rozliczeń w ramach „cash-out”. Oznacza to, że bez względu na rozstrzygnięcie zakładu i ewentualne skorzystanie przez graczy z usługi „cash-out” – jako podstawę opodatkowania podatkiem od gier należy uwzględnić sumę wpłaconych stawek. Tym samym zwrot przez Wnioskodawcę klientom części wpłaconych przez nich kwot w ramach usługi „cash-out” nie skutkuje obniżeniem podstawy opodatkowania w podatku od gier. W istocie jest to wypłata kwoty (odpowiadającej części wpłaconej stawki) w ramach rozliczenia wynikającego z zastosowania „cash-out”.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytań 1-3 jest nieprawidłowe.

Odnosząc się z kolei do pytania nr 4 wskazać należy, że jest to pytanie warunkowe, na które odpowiedzi oczekiwali Państwo w przypadku uznania stanowiska przedstawionego w zakresie pytań 1-3 za prawidłowe. Jak wskazano powyżej, w zakresie pytań nr 1-3 Organ uznał Państwa stanowisko za nieprawidłowe zatem bezprzedmiotowa stała się odpowiedź na pytanie nr 4.

Przechodząc do Państwa dalszych wątpliwości, wskazać należy, że zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2023 r. poz. 361) – zwanej dalej „ustawą o VAT”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Według art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.

Przy czym, wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku VAT, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług określone zostały w art. 43 ustawy.

I tak zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 15 ustawy:

Zwalnia się od podatku działalność w zakresie gier hazardowych podlegającą przepisom o grach hazardowych.

Powyższy przepis wskazuje zatem dwie przesłanki, które muszą być spełnione łącznie, aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia z VAT, tj.:

-wykonywanie działalności w zakresie gier hazardowych (gry losowe, zakłady wzajemne, gry w karty, gry na automatach), oraz

-podleganie tej działalności przepisom o grach hazardowych.

Należy zauważyć, że wskazany powyżej przepis art. 43 ust. 1 pkt 15 ustawy jest implementacją art. 135 ust. 1 lit. i Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L z 2006 r. Nr 347 str. 1 ze zm.) zgodnie z którym:

Państwa członkowskie zwalniają następujące transakcje: zakłady, loterie i inne gry losowe lub hazardowe, z zastrzeżeniem warunków i ograniczeń określonych przez każde państwo członkowskie.

Ponadto, stosownie do art. 131 Dyrektywy:

Zwolnienia przewidziane w rozdziałach 2-9 stosuje się bez uszczerbku dla innych przepisów wspólnotowych i na warunkach ustalanych przez państwa członkowskie w celu zapewnienia prawidłowego i prostego stosowania tych zwolnień oraz zapobieżenia wszelkim możliwym przypadkom uchylania się od opodatkowania, unikania opodatkowania i nadużyć.

Jak już zostało wyżej wyjaśnione podatnikiem podatku od gier jest m.in. podmiot urządzający zakłady wzajemne na podstawie stosownego zezwolenia (bukmacher), a przedmiotem opodatkowania podatkiem od gier jest urządzenie tych zakładów.

Dokonując oceny przedstawionego opisu sprawy należy mieć na względzie zasadę wykładni zwolnień, stanowiących w istocie odstępstwo od generalnej zasady powszechności opodatkowania podatkiem VAT. Tym samym, wszelkie pojęcia dotyczące zwolnień należy interpretować możliwie ściśle i wąsko tak, aby nie doprowadzić do ich rozszerzenia. W efekcie, podatnik uprawniony jest do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter dokonywanych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że prowadzą Państwo działalność polegającą na urządzaniu zakładów wzajemnych realizowaną przez sieć Internet.

W tym zakresie posiadają Państwo zezwolenie z dnia (...) r. udzielone przez Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej na urządzanie zakładów wzajemnych przez sieć Internet.

W ramach zakładów wzajemnych oferują Państwo usługę typu Cash Out umożliwiającą zamknięcie zakładu przed rozstrzygnięciem wszystkich zdarzeń znajdujących się na kuponie.

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia czy dla „zatrzymanych” kwot związanych z „wycofaniem” zakładu można zastosować zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 15 ustawy o VAT.

W tym miejscu wskazać należy raz jeszcze, że gdy uczestnik zawierający umowę o zakład wzajemny wpłaca stawkę, to zgodnie z art. 73 ust. 1 pkt 4 podlega ona wliczaniu do podstawy opodatkowania podatkiem od gier. Bowiem podstawę opodatkowania podatkiem od gier stanowi w zakładach wzajemnych - suma wpłaconych stawek (niezależnie od rozstrzygnięcia danego zakładu).

Prowadzona przez Państwa działalność jest działalnością w zakresie gier hazardowych podlegającą przepisom o grach hazardowych.

Organizacja zakładów wzajemnych, w tym zakładów z opcją Cash Out bez wątpienia stanowi rodzaj gry hazardowej. Spełnione są zatem kryteria, o których mowa w ww. art. 43 ust. 1 pkt 15 ustawy (mamy do czynienia z grą hazardową, podlegającą przepisom ustawy o grach).

Spełniają więc Państwo warunki do zastosowania zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 15 ustawy o VAT w odniesieniu do urządzanych zakładów wzajemnych.

Przy czym podkreślenia wymaga, że biorąc pod uwagę rozstrzygnięcie niniejszej interpretacji w zakresie pytań 1-3, bez znaczenia pozostają przyczyny zatrzymania kwot związanych z wycofaniem zakładu. Przesłanki do zastosowania zwolnienia od podatku VAT zakładów wzajemnych z opcją „cash-out”, niezależnie czy dojdzie do aktywowania tej opcji czy też nie, należy taktować w taki sam sposób jak każdy inny zakład wzajemny.

Oceniając więc Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 5 należy uznać je za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Ponadto wskazać należy, iż interpretacje rozbieżne bądź wątpliwe są poddane weryfikacji w trybie art. 14e § 1 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym Szef Krajowej Administracji Skarbowej może z urzędu zmienić wydaną interpretację indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Oznacza to, że interpretacje indywidualne wydawane przez upoważniony do tego organ, każdorazowo podlegają analizie i weryfikacji, a w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości, Szef Krajowej Administracji Skarbowej może zmienić nieprawidłową interpretację indywidualną.

Odnosząc się do powołanych przez Państwa interpretacji wskazać należy, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych oraz konkretnych stanów prawnych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie (por. prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z 27 marca 2015 r., sygn. akt III SA/Łd 109/15).

Jednocześnie wskazujemy, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywało się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym opisanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosujecie się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935), dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).