Niepodleganie opodatkowaniu czynności wykonywanych pomiędzy Oddziałem a macierzystym podmiotem zagranicznym (Centralną) oraz pomiędzy Oddziałem i inny... - Interpretacja - 0114-KDIP1-2.4012.473.2024.1.AP

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 4 października 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.473.2024.1.AP

Temat interpretacji

Niepodleganie opodatkowaniu czynności wykonywanych pomiędzy Oddziałem a macierzystym podmiotem zagranicznym (Centralną) oraz pomiędzy Oddziałem i innym Oddziałem (Oddziałem w Szwecji).

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

12 września 2024 r. za pośrednictwem operatora pocztowego wpłynął Państwa wniosek z 28 sierpnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy niepodlegania opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług czynności wykonywanych pomiędzy Oddziałem a macierzystym podmiotem zagranicznym (Centralną) oraz pomiędzy Oddziałem i innym Oddziałem (Oddziałem w Szwecji).

Opis stanu faktycznego:

(…) AS Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Oddział w Polsce (dalej: „Oddział PL”) jest organizacyjną jednostką zagranicznego przedsiębiorcy, oddziałem jednostki macierzystej - (…) AS z siedzibą w Norwegii (dalej „Centrala”).

W obrocie gospodarczym Oddział funkcjonuje jako oddział przedsiębiorcy zagranicznego. Oddział nie posiada odrębnej osobowości prawnej od swojej jednostki macierzystej, Centrali, oraz nie jest odrębnym przedsiębiorcą. Oddział posiada natomiast samodzielną strukturę pod względem techniczno-organizacyjnym oraz został wpisany do rejestru przedsiębiorców KRS (jako oddział przedsiębiorcy zagranicznego).

Centrala posiada również oddział przedsiębiorcy zagranicznego w Szwecji funkcjonujący w ramach szwedzkiego prawa gospodarczego na analogicznej zasadzie jak oddział PL (zwany dalej „oddział SE”).

W Polsce jako podatnik VAT zarejestrowana jest Centrala, a nie Oddział PL. Oddział PL jest dla Centrali stałym miejscem prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce.

Centrala zarejestrowana jest dla potrzeb podatku VAT norweskiego w Norwegii.

W Szwecji jako podatnik VAT na potrzeby szwedzkiego podatku VAT zarejestrowana jest centrala, a nie Oddział SE.

Żaden z opisywanych podmiotów niej jest członkiem grupy VAT w Polsce ani w żadnym z krajów w których prowadzi działalność ani w żadnym innym kraju.

Oddział PL, jako oddział zagranicznego przedsiębiorcy (Centrali), zajmuje się świadczeniem usług w celu wspierania działalności biznesowej innych podmiotów grupy w tym Oddziału SE.

W trakcie prowadzenia działalności, Centrala alokuje do Oddziału PL różnego rodzaju koszty wykonanych na rzecz Oddziału PL świadczeń w tym m.in.:

  • Finanse - funkcja finansowa jest realizowana przez (…) AS, oddział (…) w Szwecji i oddział (…) AS w Polsce i pomaga lokalnym podmiotom (…) w różnych działaniach finansowych, takich jak kontrola, budżetowanie, raportowanie i księgowość. Funkcja ta zapewnia również przestrzeganie zasad grupy przez podmioty grupy. Zasady grupy maję na celu ustanowienie jednolitej procedury księgowej w ramach grupy i promowanie najlepszych praktyk. Usługi te przynoszą korzyści lokalnym podmiotom (…), ponieważ otrzymują one cenne informacje od centralnej funkcji finansowej.

Dyrektor generalny zajmuje się głównie promocją sprzedaży i pomaganiem lokalnym podmiotom (…) w ich codziennych działaniach. Dyrektor generalny opracowuje i wdraża również skuteczne strategie biznesowe w całej grupie.

Ważną częścią tej pracy jest reagowanie na konkurencję i siły rynkowe. Spółki grupy w ramach (…) korzystają z tych usług w tym sensie, że podmioty otrzymują cenne informacje od (…) AS w kwestiach związanych z lokalnym biznesem i zwiększaniem sprzedaży.

Dyrektor finansowy (…) wykonuje czynności kontrolne dla grupy (…). Te działania są wykonywane w ścisłym związku z lokalnymi podmiotami. Jednym z głównych obowiązków dyrektora finansowego w zakresie kontroli jest monitorowanie i zapewnianie, że podstawowe wymagania i standardy dotyczące kontroli kosztów i księgowości są przestrzegane przez podmioty oraz promowanie najlepszych praktyk w tych obszarach. Dyrektor finansowy zajmuje się również analizą finansową, budżetowaniem i planowaniem przepływów pieniężnych.

  • Zasoby ludzkie - funkcja jest wykonywana przez (…) AS, oddział (…) Sweden i (…) AS Oddział w Polsce i pomaga lokalnym podmiotom (…) w kilku kwestiach związanych z personelem, takich jak rekrutacja, szkolenie personelu i systemy wynagrodzeń. Usługi te są uważane za korzystne dla podmiotów (…), ponieważ usługi te byłyby wykonywane wewnętrznie lub nabyte od innych stron, gdyby nie centralna funkcja HR (…).
  • Prawo - jest realizowana przez (…) AS i (…) Credit Management AS i pomaga lokalnym podmiotom (…) w następujących obszarach:

ØBezpieczeństwo informacji

ØPrywatność

ØJakość

ØZgodność

ØCertyfikaty

ØPrawo

  • Sprzedaż/Marketing - funkcja marketingowa jest realizowana przez (…) AS, oddział (…) Sweden, (…) Denmark A/S i (…) Credit Management AS i pomaga lokalnym podmiotom (…) w marketingu oprogramowania (…) na różnych rynkach. Istnieje również personel sprzedaży, który pracuje na poziomie norweskim, głównie kieruje się do firm prowadzących działalność w kilku krajach norweskich. Usługi marketingowe świadczone są uważane za przyczyniające się do rentowności podmiotów (…), ponieważ promuje sprzedaż oprogramowania (…).
  • Wewnętrzne IT - (…) AS, oddział (…) Sweden i (…) AS Oddział w Polsce hostują wewnętrzne funkcje IT, która nie zajmuje się rozwojem oprogramowania (…), ale wykonuje podstawowe funkcje IT w grupie i zapewnia wsparcie lokalnym podmiotom (…). Centralna funkcja IT działa częściowo na poziomie norweskim, aby monitorować cały system IT w (…), na przykład hostując i utrzymując wspólne norweskie bazy danych. Wsparcie obejmuje wsparcie sprzętowe i programowe, a także konserwację infrastruktury IT w grupie. Podmioty (…) korzystają z tych usług, ponieważ musiałyby wykonywać te czynności samodzielnie lub zakupić je zewnętrznie, gdyby nie (…) AS.
  • Kierownik obszaru biznesowego/kierownik jednostki biznesowej – (…) ma kierowników obszarów biznesowych i kierowników jednostek biznesowych, którzy kieruje działami, które rozciągają się na podmioty i granice państwowe.

Koszt tych usług zarządzania jest obliczany na podstawie metody koszt plus i stosowany w odniesieniu do usług wewnątrzgrupowych świadczonych przez podmioty (…).

Finansowanie międzyspółkowe - aby wycenić transakcje finansowania międzyspółkowego, polityka cen transferowych Grupy jest zgodna ze stopami procentowymi uzgodnionymi między (…) AS i B. A/S. Zasadniczo odsetki są zgodne ze stopą płaconą zewnętrznym podmiotom od długu, a podmioty nie są narażone na znaczące ryzyko kredytowe na zasadzie autonomicznej.

Wynagrodzenie Oddziału lub Centrali z tytułu ww. świadczeń jest ustalane zgodnie z przyjętym modelem rozliczeń opartym o regulacje z zakresu cen transferowych (w szczególności pomiędzy Centralą i Oddziałem dokonywana jest stosowna alokacja kosztów i zysków). Z tego tytułu Centrala i Oddział dokonują między sobą stosownych rozliczeń.

W toku prowadzonej działalności mogą pojawić się również inne świadczenia dokonywane przez Centralę na rzecz Oddziału albo odwrotnie.

W dalszej części rozpatrywanego wniosku, czynności wykonywane przez Oddział na rzecz Centrali oraz czynności wykonywane lub alokowane przez Centralę na rzecz Oddziału określane będą łącznie jako „świadczenia”.

Pytanie

Czy świadczenia opisane w stanie faktycznym pomiędzy Centralą a oddziałem PL oraz pomiędzy Oddziałem PL i Oddziałem SE podlegają opodatkowaniu VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają:

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)eksport towarów;

3)import towarów na terytorium kraju;

4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 2 pkt 1 ustawy przez terytorium kraju rozumie się przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Z kolei na podstawie art. 2 pkt 3 ustawy przez terytorium Unii Europejskiej rozumie się przez terytoria państw członkowskich Unii Europejskiej, (...).

Ponadto stosownie do treści art. 2 pkt 22 ustawy przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, (...).

Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Aby doszło do świadczenia usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, muszą być spełnione łącznie następujące warunki:

  • świadczenie musi być odpłatne;
  • miejscem świadczenia musi być terytorium kraju;
  • świadczenie musi być wykonane na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej;
  • świadczenie nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy.

Zatem usługą jest każde świadczenie wykonane przez podatnika w ramach działalności gospodarczej, które nie jest dostawą towarów, w tym m.in. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji. Na zachowanie to składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). W przypadku uznania danego świadczenia za usługę w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, powinien istnieć bezpośredni konsument, beneficjent świadczenia, odnoszący wymierną korzyść.

Dana czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można stwierdzić, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Kwestie dotyczące funkcjonowania oddziału podmiotu zagranicznego działającego w Polsce regulują przepisy ustawy z 6 marca 2018 r. o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych w obrocie gospodarczym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2022 r. poz. 470 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych”.

Stosownie do art. 14 ust. 1 ustawy o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych:

Dla wykonywania działalności gospodarczej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przedsiębiorcy zagraniczni z państw członkowskich mogą tworzyć oddziały z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Pojęcie „oddział” zdefiniowane zostało w art. 3 pkt 4 ustawy o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych jako: wyodrębniona i samodzielna organizacyjnie część działalności gospodarczej, wykonywana przez przedsiębiorcę poza siedzibą przedsiębiorcy lub głównym miejscem wykonywania działalności. Na podstawie art. 15 ustawy o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych:

Przedsiębiorca zagraniczny w ramach oddziału może wykonywać działalność gospodarczą wyłącznie w zakresie, w jakim prowadzi tę działalność za granicą.

W myśl art. 19 pkt 1 ustawy o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych: Przedsiębiorca zagraniczny, który utworzył oddział, jest obowiązany używać do oznaczenia oddziału oryginalnej nazwy przedsiębiorcy zagranicznego wraz z przetłumaczoną na język polski nazwą formy prawnej przedsiębiorcy oraz dodaniem wyrazów „oddział w Polsce”.

W świetle powołanych regulacji prawnych podmiot zagraniczny prowadzący działalność na terytorium Polski w formie oddziału, zarejestrowany dla potrzeb podatku od towarów i usług, traktowany jest jako jeden podmiot - przedsiębiorca zagraniczny. Rejestracja tego oddziału jest jednoznaczna z rejestracją przedsiębiorcy zagranicznego. Oddział posiada więc jedynie samodzielność organizacyjną (jest wydzielony ze struktur firmy macierzystej), natomiast nie posiada możliwości prowadzenia działalności gospodarczej we własnym imieniu i na własny rachunek, zaś prowadzona działalność stanowi jedynie część działalności gospodarczej przedsiębiorcy zagranicznego. Zatem podmiotem prowadzącym działalność w Polsce pozostaje, pomimo utworzenia i funkcjonowania oddziału w Polsce, przedsiębiorca zagraniczny. W kontekście posiadanej podmiotowości prawnej należy stwierdzić, że oddział nie jest odrębnym podmiotem w stosunku do jednostki macierzystej, lecz jest jej częścią.

Do analogicznych wniosków należy dojść w zakresie funkcjonowania i korelacji Centrali z Oddziałem SE stworzonym na takich samych zasadach jak oddział w Polsce.

Zatem oddział nie stanowi odrębnego podatnika podatku od towarów i usług. Przedsiębiorstwo zagraniczne rejestrując swój oddział w Polsce nie dokonuje rejestracji odrębnego podatnika, lecz rejestracji własnego przedsiębiorstwa. Mimo, że na terytorium kraju funkcjonuje oddział przedsiębiorcy zagranicznego, to podatnikiem podatku od towarów i usług pozostaje przedsiębiorca zagraniczny prowadzący działalność za pośrednictwem utworzonego w tym celu oddziału. Zatem czynności wykonywane pomiędzy oddziałem a macierzystym podmiotem zagranicznym oraz pomiędzy oddziałami tego podmiotu w różnych krajach mają charakter tzw. czynności wewnątrzzakładowych (realizowanych na rzecz jednostki macierzystej).

Pogląd ten jest zgodny z orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W wyroku z 23 marca 2006 r. w sprawie FCE Bank, sygn. C-210/04, Trybunał stwierdził, że stały zakład mający siedzibę w innym państwie członkowskim, niebędący pod względem prawnym podmiotem odrębnym od spółki (będącej nierezydentem), do której należy (...) pozbawiony jest niezależności i stanowi jedynie część składową spółki. Tak więc spółkę oraz jej oddział należy uznać za jednego i tego samego podatnika w rozumieniu art. 4 ust. 1 Szóstej Dyrektywy.

Tym samym czynności wykonywane pomiędzy oddziałem, a macierzystym podmiotem zagranicznym bądź innym oddziałem mają charakter tzw. czynności wewnątrzzakładowych, co skutkuje uznaniem tych czynności za niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W świetle art. 8 ustawy, czynności wykonywanych w ramach jednego podmiotu gospodarczego będącego osobą prawną, nie można uznać za świadczenie usług, gdyż nie jest możliwe świadczenie usług „samemu sobie”.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie niepodlegania opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług czynności wykonywanych pomiędzy Oddziałem a macierzystym podmiotem zagranicznym (Centralną) oraz pomiędzy Oddziałem i innym Oddziałem (Oddziałem w Szwecji) jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosujecie się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.