Ustalenie momentu powstania obowiązku podatkowego oraz momentu wystawienia faktury w związku ze świadczeniem usług serwisowych. - Interpretacja - 0114-KDIP1-3.4012.533.2024.1.LM
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Ustalenie momentu powstania obowiązku podatkowego oraz momentu wystawienia faktury w związku ze świadczeniem usług serwisowych.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
2 sierpnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 2 sierpnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia momentu powstania obowiązku podatkowego oraz momentu wystawienia faktury w związku ze świadczeniem usług serwisowych.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
A. Sp. z o.o. (dalej: Wnioskodawca lub Spółka) dokonuje sprzedaży maszyn (...) do klientów zlokalizowanych w Polsce. Spółka jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Spółka zawiera też ze swoimi klientami umowy o świadczeniu opieki serwisowej. Przedmiotem umowy jest świadczenie usług wsparcia technicznego zgodnie z planem obsługi klienta, wobec urządzenia oraz oprogramowania (dalej: Usługa). Celem umowy jest utrzymanie produktu w dobrym stanie technicznym. W odniesieniu do oprogramowania, w tym oprogramowania będącego integralną częścią Urządzenia, usługi naprawcze mające na celu naprawienie błędów. Umowy o świadczeniu opieki serwisowej mogą być zawierane na określony czas (przykładowo 1 rok) lub na czas nieokreślony. Umowy o świadczeniu opieki serwisowej przewidują kwartalne okresy rozliczeniowe.
Pytania
1) Czy w przypadku opisanej Usługi Wnioskodawca ma prawo przyjąć, iż usługi te można zakwalifikować jako usługi „o charakterze ciągłym”, wobec czego obowiązek podatkowy dla tych usług powinien być ustalany w oparciu o art. 19a ust. 3 ustawy VAT, tj. z upływem ustalonych okresów rozliczeniowych?
2) Czy Spółka dla planowanego modelu rozliczeń będzie mogła wystawiać faktury zgodnie z art. 106i ust. 8,tj. czy Spółka będzie uprawniona do wystawienia faktury wcześniej niż 60 dni przed wykonaniem opisanej usługi przy założeniu, iż faktura będzie wskazywała jakiego okresu rozliczeniowego dotyczy?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad 1)
W opinii Wnioskodawcy, opisane Usługi Wnioskodawca ma prawo zakwalifikować jako usługi „o charakterze ciągłym”, wobec czego obowiązek podatkowy dla tych usług powinien być ustalany w oparciu o art. 19a ust. 3 ustawy VAT, tj. z upływem ustalonych okresów rozliczeniowych.
Art. 19a ust. 3 ustawy VAT wskazuje: Usługę, dla której w związku z jej świadczeniem ustalane są następujące po sobie terminy płatności lub rozliczeń, uznaje się za wykonaną z upływem każdego okresu, do którego odnoszą się te płatności lub rozliczenia, do momentu zakończenia świadczenia tej usługi. Usługę świadczoną w sposób ciągły przez okres dłuższy niż rok, dla której w związku z jej świadczeniem w danym roku nie upływają terminy płatności lub rozliczeń, uznaje się za wykonaną z upływem każdego roku podatkowego, do momentu zakończenia świadczenia tej usługi.
Należy zwrócić uwagę, iż ww. ustęp 3 reguluje obowiązek podatkowy w zakresie tzw. usług ciągłych.
Pojęcie usług ciągłych obejmuje świadczenia tradycyjnie definiowane jako okresowe/ciągłe, jak również dokonywane w ramach stałych umów o współpracę, w przypadku których w związku z ich świadczeniem ustalono następujące po sobie terminy płatności. W tym miejscu wskazać należy, iż ustawodawca nie definiuje pojęcia usług ciągłych, natomiast słownikowe znaczenie słowa "ciągłość" to łączność, nieprzerywający się związek jakichś faktów, brak luk, przerw w czasie albo w przestrzeni.
To także dziejący się, odbywający się, trwający stale, nieustannie, bezustanny, ustawiczny, stale się powtarzający, stały. Istotą usług o charakterze ciągłym jest stałe i powtarzalne zachowanie się osoby zobowiązanej do ich świadczenia zgodnie z treścią umowy i w okresie, na jaki została zawarta. Cechuje je brak możliwości precyzyjnego wyodrębnienia etapów, w jakich są realizowane, tzn. nie sposób dokładnie określić, kiedy część takiej usługi zostaje wykonana. W opinii Wnioskodawcy, umowy o świadczeniu opieki serwisowej mają taki charakter ciągły.
Ad 2)
W opinii Wnioskodawcy, A. Sp. z. o.o. dla opisanej Usługi będzie mogła wystawiać faktury zgodnie z art. 106i ust. 8 tj. A. Sp. z.o.o. będzie uprawniona do wystawienia faktury wcześniej niż 60 dni przed wykonaniem usługi.
Zgodnie z art. 106i ust. 7 ustawy VAT, faktury nie mogą być wystawione wcześniej niż 60. dnia przed:
1.dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi;
2.otrzymaniem, przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi, całości lub części zapłaty.
Należy zwrócić uwagę, iż art. 106i ust. 8 ustawy VAT wskazano, iż przepis ust. 7 pkt 1 nie dotyczy wystawiania faktur w zakresie dostawy i świadczenia usług, o których mowa w art. 19a ust. 3, 4 i ust. 5 pkt 4, jeżeli faktura zawiera informację, jakiego okresu rozliczeniowego dotyczy.
Zgodnie z art. 19a ust. 3 ustawy VAT usługę, dla której w związku z jej świadczeniem ustalane są następujące po sobie terminy płatności lub rozliczeń, uznaje się za wykonaną z upływem każdego okresu, do którego odnoszą się te płatności lub rozliczenia, do momentu zakończenia świadczenia tej usługi.
W opinii Spółki opisana Usługa w powinna zostać uznana za usługę o której mowa w art. 19a ust. 3 ustawy VAT tj. usługę ciągłą. W konsekwencji, będzie można dla takiej usługi zastosować art. 106i ust. 8 ustawy VAT.
Podsumowując, Wnioskodawca będzie mógł wystawić fakturę VAT na więcej niż 60 przed jej wykonaniem, przy spełnieniu warunku, iż faktura będzie wskazywał jakiego okresu rozliczeniowego dotyczy.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.) – zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Stosownie do brzmienia art. 7 ust. 1 ustawy,
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
W art. 8 ust. 1 ustawy,
Przewidziano, że przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
W powyższym przepisie przyjęto generalną zasadę, zgodnie z którą usługami są wszelkie odpłatne świadczenia, niebędące dostawą towarów. Stąd też stwierdzić należy, że definicja „świadczenia usług” ma charakter dopełniający definicję „dostawy towarów” i jest wyrazem realizacji zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług, transakcji wykonywanych przez podatników w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Z konstrukcji podatku od towarów i usług wynika, że podatnik, który wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, zobowiązany jest opodatkować czynność w momencie powstania obowiązku podatkowego.
Zgodnie z zasadą ogólną, zawartą w art. 19a ust. 1 ustawy,
Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 1a, 1b, 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20, art. 21 ust. 1 i art. 138f.
Powyższy przepis formułuje zasadę ogólną, zgodnie z którą obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towaru bądź wykonania usługi, co oznacza, że podatek staje się wymagalny w rozliczeniu za okres, w którym dokonana została dostawa towarów bądź świadczenie usług i powinien być rozliczony za ten okres.
Na podstawie art. 19a ust. 2 ustawy o VAT,
W odniesieniu do przyjmowanych częściowo usług, usługę uznaje się również za wykonaną, w przypadku wykonania części usługi, dla której to części określono zapłatę.
W myśl art. 19a ust. 3 ustawy,
Usługę, dla której w związku z jej świadczeniem ustalane są następujące po sobie terminy płatności lub rozliczeń, uznaje się za wykonaną z upływem każdego okresu, do którego odnoszą się te płatności lub rozliczenia, do momentu zakończenia świadczenia tej usługi. Usługę świadczoną w sposób ciągły przez okres dłuższy niż rok, dla której w związku z jej świadczeniem w danym roku nie upływają terminy płatności lub rozliczeń, uznaje się za wykonaną z upływem każdego roku podatkowego, do momentu zakończenia świadczenia tej usługi.
Natomiast, zgodnie z art. 19a ust. 8 ustawy o VAT,
Jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, w szczególności przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, wkład budowlany lub mieszkaniowy przed ustanowieniem spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty, z wyjątkiem:
1. dostaw towarów, w stosunku do których obowiązek podatkowy powstaje w sposób, o którym mowa w ust. 1b;
2. dostaw towarów i świadczenia usług, w stosunku do których obowiązek podatkowy powstaje w sposób, o którym mowa w ust. 5 pkt 4.
Z przedstawionych przez Państwa okoliczności sprawy wynika, że Spółka dokonuje sprzedaży maszyn (...) do klientów zlokalizowanych w Polsce. Spółka jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Spółka zawiera ze swoimi klientami umowy o świadczeniu opieki serwisowej. Przedmiotem umowy jest świadczenie usług wsparcia technicznego zgodnie z planem obsługi klienta, wobec urządzenia oraz oprogramowania. Celem umowy jest utrzymanie produktu w dobrym stanie technicznym. W odniesieniu do oprogramowania, w tym oprogramowania będącego integralną częścią Urządzenia, usługi naprawcze mające na celu naprawienie błędów. Umowy o świadczeniu opieki serwisowej mogą być zawierane na określony czas (przykładowo 1 rok) lub na czas nieokreślony. Umowy o świadczeniu opieki serwisowej przewidują kwartalne okresy rozliczeniowe.
W związku z tak przedsatwionym opisem sprawy Państwa watpliwości dotyczą w pierwszej kolejności tego czy opisane wyżej usługi można zakwalifikować jako usługi „o charakterze ciągłym”, wobec czego obowiązek podatkowy dla tych usług powinien być ustalany w oparciu o art. 19a ust. 3 ustawy VAT, tj. z upływem ustalonych okresów rozliczeniowych.
W związku z Państwa wątpliwościami dotyczącymi momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu wykonanych w ramach realizacji przedmiotu umowy usług serwisu, należy się odnieść do art. 19a ust. 3 ustawy, w którym ustawodawca wprowadził unormowanie w zakresie usługi, która jest wykonywana w sposób ciągły przez pewien czas, natomiast rozliczenie należności za nią następuje w ramach określonego okresu. Przepisy regulujące podatek od towarów i usług nie definiują pojęcia „usługi o charakterze ciągłym”. Wykładnia językowa pojęcia „sprzedaż o charakterze ciągłym” sprowadza się do ustalenia znaczenia przymiotnika „ciągły”.
W Słowniku Języka Polskiego pod red. J. Szymczaka (PWN, Warszawa 1989) słowo to zdefiniowane zostało jako „dziejący się, odbywający nieustannie, trwający stale, nieustannie; bezustanny, ustawiczny, stale się powtarzający, stały” oraz „ciągnący się nieprzerwanie w przestrzeni, nie mający luk, odstępów”. Z powyższego wynika, że za sprzedaż o charakterze ciągłym należy uznać sprzedaż odbywającą się bezustannie, stale, bez przerwy, itd. Pod pojęciem sprzedaży „ciągłej” należy rozumieć wynikające z zobowiązania o charakterze ciągłym świadczenie polegające na stałym i powtarzalnym (trwałym) zachowaniu się strony zobowiązanej do świadczenia.
Dla określenia momentu powstania obowiązku podatkowego należy ustalić moment wykonania usługi. Ustawa nie definiuje tego momentu, ani w żaden sposób nie precyzuje, jakimi kryteriami należy posługiwać się dla jego określenia. Należy jednak wskazać, że o faktycznym wykonaniu usługi decyduje jej charakter. Z kolei o charakterze i o dacie wykonania tej usługi decydują strony umowy cywilnoprawnej, chyba, że moment ten jest określony przez obowiązujący przepis prawa regulujący zasady wykonywania danego rodzaju usług.
W przypadku świadczonych przez Państwa usług serwisowych dokonują Państwo sprzedaży i usług opieki serwisowej dla swoich klientów maszyn (...). Przedmiotem umowy jest świadczenie usług wsparcia technicznego zgodnie z planem obsługi klienta, wobec urządzenia oraz oprogramowania. Celem umowy jest utrzymanie produktu w dobrym stanie technicznym w tym oprogramowania będącego integralną częścią Urządzenia. Umowy o świadczeniu opieki serwisowej przewidują kwartalne okresy rozliczeniowe i mogą być zawierane na określony czas (przykładowo 1 rok) lub na czas nieokreślony.
W odniesieniu do usług serwisowych, należy wskazać, że można je uznać za usługę ciągłą, gdyż jest świadczona nieprzerwanie przez cały czas trwania umowy i w zasadzie jednoznacznie można określić jedynie moment rozpoczęcia jej świadczenia, natomiast moment jej zakończenia rozumianego jako definitywne wykonanie będzie określony jedynie przez datę obowiązywania umowy (w niniejszej sprawie umowa została zawarta na rok lub na czas nieokreślony). Spółka poprzez świadczenie usług serwisowych maszyn (...) zobowiązuje się do zapewnienia drugiej Stronie umowy stałego wsparcia technicznego, zgodnie z planem obsługi klienta. Co oznacza że podczas trwania umowy pozostaje w „gotowości” do świadczenia usług mających na celu wsparcie techniczne.
Zatem usługa serwisu wykonywana w opisanych okolicznościach, jest usługą do której zastosowanie znajdzie art. 19a ust. 3 ustawy. Momentem powstania obowiązku podatkowego będzie moment upłynięcia umownego, kwartalnego terminu zapłaty za świadczone usługi serwisu. W rozpatrywanej sytuacji mamy do czynienia z określeniem konkretnych, kwartalnych okresów rozliczeniowych w ramach jednego stosunku zobowiązaniowego.
Zatem w zakresie świadczonych przez Państwa usług serwisowych wykonywanych w ramach zawartej umowy, moment powstania obowiązku podatkowego z tytułu świadczenia usług serwisowych należy określić zgodnie z art. 19a ust. 3 w zw. z ust. 1 ustawy o VAT, tj. momentem powstania obowiązku podatkowego w podatku VAT będzie moment upłynięcia umownego, kwartalnego terminu zapłaty za świadczone usługi serwisu.
Wątpliwości Państwa dotyczą również kwestii tego czy Spółka dla planowanego modelu rozliczeń będzie mogła wystawiać faktury zgodnie z art. 106i ust. 8, tj. czy Spółka będzie uprawniona do wystawienia faktury wcześniej niż 60 dni przed wykonaniem opisanej usługi przy założeniu, iż faktura będzie wskazywała jakiego okresu rozliczeniowego dotyczy.
Wskazać w tym miejscu należy, że zdarzenia gospodarcze należy dokumentować fakturą - sformalizowanym dokumentem, który powinien spełniać szereg wymogów przewidzianych przepisami prawa.
Na podstawie art. 106i ust. 1 ustawy,
Fakturę wystawia się nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru lub wykonano usługę, z zastrzeżeniem ust. 2-9.
Z art. 106i ust. 2 ustawy wynika, że
Jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4, fakturę wystawia się nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym otrzymano całość lub część zapłaty od nabywcy.
W myśl art. 106i ust. 3 pkt 4 ustawy,
Fakturę wystawia się nie później niż z upływem terminu płatności - w przypadku, o którym mowa w art. 19a ust. 5 pkt 4.
Z kolei jak stanowi art. 106i ust. 7 ustawy,
Faktury nie mogą być wystawione wcześniej niż 60. dnia przed:
1) dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi;
2) otrzymaniem, przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi, całości lub części zapłaty.
W myśl art. 106i ust. 8 ustawy,
Przepis ust. 7 pkt 1 nie dotyczy wystawiania faktur w zakresie dostawy i świadczenia usług, o których mowa w art. 19a ust. 3, 4 i ust. 5 pkt 4, jeżeli faktura zawiera informację, jakiego okresu rozliczeniowego dotyczy.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że umowy o świadczeniu opieki serwisowej mogą być zawierane na określony czas (przykładowo 1 rok) lub na czas nieokreślony. Umowy te przewidują kwartalne okresy rozliczeniowe.
Jak wskazano powyżej dla opisanych usług serwisowych obowiązek podatkowy powstanie zgodnie z art. 19a ust. 3 ustawy. Natomiast fakturę za wyświadczoną Usługę serwisową powinniście Państwo wystawić, zgodnie z art. 106i ust. 1 ustawy, nie później niż 15 dnia miesiąca następującego po upływie ustalonego okresu rozliczeniowego, lub otrzymaniu zaliczki (w trakcie okresu rozliczeniowego).
Przewidziany jest również stosunkowo długi okres dający możliwość wystawienia faktury - może to nastąpić nawet 60 dni przed wykonaniem usługi lub otrzymaniem całości lub części zapłaty. Ograniczenie to nie dotyczy jednak sytuacji, kiedy to sporządzony dokument zawiera informację, jakiego okresu rozliczeniowego dotyczy. W takim wypadku podatnik może wystawić fakturę z wyprzedzeniem przekraczającym wskazane 60 dni.
Tym samym Spółka ma prawo do wystawienia faktury dokumentującej Usługi serwisowe wcześniej niż na 60 dni przed jej wykonaniem w sytuacji, gdy faktura ta będzie wskazywała jakiego okresu rozliczeniowego dotyczy.
Tym samym Państwa stanowisko uznaję za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).