Zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy świadczonych usług związanych z nauką języków obcych. - Interpretacja - 0112-KDIL3.4012.535.2024.1.MBN
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy świadczonych usług związanych z nauką języków obcych.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
7 sierpnia 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 7 sierpnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy świadczonych przez Panią usług związanych z nauką języków obcych.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, mającym swoją siedzibę na terenie Polski, gdzie świadczy usługi w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.
Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, jak również nie posiada statusu uczelni, jednostki naukowej PAN lub instytutu badawczego.
Wnioskodawca nie świadczy usług prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym, ani wyższym, a także nie świadczy usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.
Wnioskodawca świadczy następujące usługi edukacyjne w zakresie kursów nauki języków obcych:
1)Udostępnia i sprzedaje on-line kursy edukacyjne, przygotowane w formie zautomatyzowanej treści. Niniejsze usługi edukacyjne są świadczone jako automatyczne nauczanie na odległość, którego funkcjonowanie wymaga użycia Internetu lub podobnej sieci elektronicznej, wymagające niewielkiego (bądź niewymagające żadnego udziału człowieka) oraz dostępne są ćwiczenia wypełniane przez usługobiorcę (tj. ucznia) online i sprawdzane są automatycznie, bez udziału człowieka. Powyższa usługa posiada następujące cechy:
-jej realizacja ma miejsce za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej,
-jej świadczenie jest zautomatyzowane, a udział człowieka jest niewielki,
-jej wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe, a usługa ta nie jest objęta wyłączeniami zawartymi w art. 7 ust. 3 rozporządzenia 282/2011.
Powyższa Usługa zwana jest dalej jako: „Usługa 1”.
2)Udostępnia i sprzedaje on-line zajęcia edukacyjne, których treść jest każdorazowo przygotowywana przez prowadzącego te zajęcia nauczyciela i realizowane są w formie bezpośredniego kontaktu nauczyciela z uczniem za pomocą użycia Internetu lub podobnej sieci elektronicznej. Usługa ta wymaga dużego udziału człowieka, nie posiada cech zautomatyzowanej usługi. Powyższa usługa jest realizowana za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej, jednak jej świadczenie nie jest zautomatyzowane, a udział człowieka jest znaczący. Zatem, to usługa edukacyjna w ramach której treść kursu przekazywana jest przez nauczyciela za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej (tzn. przez zdalne połączenie), jak również jest to usługa edukacyjna w sytuacji, gdzie Internet lub podobna sieć elektroniczna wykorzystywana jest jako proste narzędzie służące komunikowaniu się pośredniemu (czyli np. przez człowieka sprawdzane są wykonane ćwiczenia udostępnione on-line na platformie) nauczyciela z uczniem.
Powyższa Usługa zwana jest dalej jako: „Usługa 2”.
3)Planowane jest także wprowadzenie usługi będącej połączeniem Usługi 1 i 2. Do Usługi 1 dołączone zostaną konsultacje on-line z wykwalifikowanym nauczycielem w wymiarze 2 godzin tygodniowo, przez cały okres ważności usługi.
Powyższa Usługa zwana jest dalej jako: „Usługa 3”.
4)Udostępnia i sprzedaje on-line dostęp do usługi abonamentowej dla nauczycieli z dostępem do następujących materiałów i funkcjonalności. Materiały z wybranych podręczników do nauki języków obcych (część jest w ramach usługi abonamentowej, a część jest dodatkowo płatna), a dokładniej:
‒dostęp do wszystkich ćwiczeń z podręczników w formie widoku książki i listy (uporządkowane są alfabetycznie w katalogach poszczególnych lekcji);
‒dostęp do dodatkowych ćwiczeń, które nie są wydrukowane w książkach papierowych i funkcjonują jako ćwiczenia alternatywne;
‒możliwość pobrania nagrań do powyższych ćwiczeń;
‒dostęp do słowniczka (lista słów do każdego rozdziału − możliwość wygenerowania w różnych wersjach językowych);
‒dostęp do krótkich testów sprawdzających i wskazówek metodycznych do wybranych lekcji.
Możliwość tworzenia własnych ćwiczeń, przechowywania ich online oraz wykorzystania ich do pracy z uczniami. Możliwość prezentacji swojego profilu w bazie nauczycieli w celu pozyskania nowych uczniów z całego świata. Możliwość interakcji ze swoimi uczniami m.in.:
a)zadawania testów online (lub alternatywnie jako zadań domowych) swoim uczniom (są one automatycznie sprawdzane przez system) wystarczy utworzyć i zaprosić ucznia/uczniów do swojej grupy, a następnie stworzyć i zadać test online. Ćwiczenia są samosprawdzające się, więc uczeń i nauczyciel od razu otrzymują wyniki. Nauczyciel ma także podgląd do szczegółowych odpowiedzi ucznia, ma możliwość modyfikacji punktacji oraz umieszczania swoich komentarzy;
b)komunikowania się z uczniami poprzez forum grupy;
c)przeprowadzania lekcji online w Wirtualnej Sali Lekcyjnej.
Prezentacje lekcyjne przygotowane przez nauczyciela zawierają slajdy wybrane specjalnie dla danego ucznia/grupy w celu zaprezentowania ich podczas lekcji. Takich prezentacji można tworzyć dowolną ilość i gromadzić na swoim koncie nauczyciela, a następnie wykorzystać je jako szablony lekcji. Przygotowane prezentacje lekcyjne można wyświetlić uczniom podczas lekcji w klasie na rzutniku (lekcja stacjonarna lub hybrydowa) albo podczas lekcji online. Posiadanie ważnego abonamentu jest warunkiem, aby nauczyciel mógł umówić lekcję online w harmonogramie dla ucznia/grupy. Przeprowadzanie lekcji online na platformie wiąże się zazwyczaj z zapłatą niewielkiej prowizji za korzystanie z Wirtualnej Sali Lekcyjnej (w dalszej części szczegółowe omówienie tego tematu). Powyższa jest realizowana za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej. Zatem, to usługa edukacyjna, w ramach której treść kursu przekazywana jest przez nauczyciela za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej (tzn. przez zdalne połączenie), jak również jest to usługa edukacyjna w sytuacji, gdzie Internet lub podobna sieć elektroniczna wykorzystywana jest jako proste narzędzie służące komunikowaniu się pośredniemu nauczyciela z uczniem.
Powyższa Usługa zwana jest dalej jako: „Usługa 4”.
Wnioskodawca powziął wątpliwości na kanwie podatku od towarów i usług w zakresie kwalifikacji danej usługi i przypisania jej stosownej stawki, lub zastosowania zwolnienia.
Pytania
1)Czy Usługa 1 jest kwalifikowana jako usługa świadczona drogą elektroniczną oraz może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku od towarów i usług?
2)Czy Usługa 2 jest kwalifikowana jako usługa świadczona drogą elektroniczną oraz może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku od towarów i usług?
3)Czy Usługa 3 jest kwalifikowana jako usługa świadczona drogą elektroniczną oraz może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku od towarów i usług?
4)Czy Usługa 4 jest kwalifikowana jako usługa świadczona drogą elektroniczną oraz może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku od towarów i usług?
Pani stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, Usługa 1 jest kwalifikowana jako usługa świadczona drogą elektroniczną oraz może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy, natomiast Usługa 2, Usługa 3 i Usługa 4 nie jest usługą kwalifikowaną jako usługa świadczona drogą elektroniczną, ale może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy.
Uzasadnienie prawne.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług − zwanej dalej ustawą: opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Na mocy art. 8 ust. 1 ustawy: przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).
Stosownie do art. 2 pkt 26 ustawy: przez usługi elektroniczne rozumie się usługi świadczone drogą elektroniczną, o których mowa w art. 7 rozporządzenia 282/2011.
Na podstawie art. 7 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L 77 z 23 marca 2011 str. 1 z późn. zm.) − zwanego dalej rozporządzeniem 282/2011: Do „usług świadczonych drogą elektroniczną”, o których mowa w dyrektywie 2006/112/WE, należą usługi świadczone za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej, których świadczenie − ze względu na ich charakter − jest zasadniczo zautomatyzowane i wymaga minimalnego udziału człowieka, a ich wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe.
Stosownie do ust. 2 ww. artykułu:
Ust. 1 obejmuje w szczególności:
a.ogólnie dostawy produktów w formie cyfrowej, łącznie z oprogramowaniem, jego modyfikacjami lub nowszymi wersjami;
b.usługi umożliwiające lub wspomagające obecność przedsiębiorstw lub osób w sieci elektronicznej, takich jak witryna lub strona internetowa;
c.usługi generowane automatycznie przez komputer i przesyłane poprzez Internet lub sieć elektroniczną w odpowiedzi na określone dane wprowadzone przez usługobiorcę;
d.odpłatne przekazywanie prawa do wystawiania na aukcji towarów lub usług za pośrednictwem witryny internetowej działającej jako rynek online, na którym potencjalni kupujący przedstawiają swoje oferty przy wykorzystaniu automatycznych procedur oraz na którym strony są informowane o dokonaniu sprzedaży za pomocą poczty elektronicznej generowanej automatycznie przez komputer;
e.pakiety usług internetowych oferujące dostęp do informacji, w których element telekomunikacyjny ma charakter pomocniczy i drugorzędny (to znaczy pakiety wykraczające poza oferowanie samego dostępu do Internetu i obejmujące inne elementy, takie jak strony, które umożliwiają dostęp do aktualnych wiadomości, informacji meteorologicznych lub turystycznych, gier, umożliwiają hosting witryn internetowych, dostęp do grup dyskusyjnych; itp.);
f.usługi wyszczególnione w załączniku I.
Natomiast z art. 7 ust. 3 rozporządzenia 282/2011 wynika, że:
Ust. 1 nie ma zastosowania do:
a.usług nadawczych;
b.usług telekomunikacyjnych;
c.towarów, w przypadku których zamawianie i obsługa zamówienia odbywają się elektronicznie;
d.płyt CD-ROM, dyskietek i podobnych nośników fizycznych;
e.materiałów drukowanych, takich jak książki, biuletyny, gazety lub czasopisma;
f.płyt CD i kaset magnetofonowych;
g.kaset wideo i płyt DVD;
h.gier na płytach CD-ROM;
i.usług świadczonych przez specjalistów, takich jak prawnicy i doradcy finansowi, którzy udzielają swym klientom porad za pomocą poczty elektronicznej;
j.usług edukacyjnych, w ramach których treść kursu przekazywana jest przez nauczyciela za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej (tzn. przez zdalne połączenie);
k.usług fizycznych off-line naprawy sprzętu komputerowego;
l.hurtowni danych off-line;
m.usług reklamowych, w szczególności w gazetach, na plakatach i w telewizji;
n.usług centrum wsparcia telefonicznego;
o.usług edukacyjnych obejmujących wyłącznie kursy korespondencyjne, takie jak kursy za pośrednictwem poczty;
p.konwencjonalnych usług aukcyjnych, przy których niezbędny jest bezpośredni udział, niezależnie od sposobu składania ofert;
q.(uchylona);
r.(uchylona);
s.(uchylona);
t.biletów wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, zarezerwowanych online;
u.zakwaterowania, wynajmu samochodów, usług restauracyjnych, przewozu osób lub podobnych usług zarezerwowanych online.
Z kolei w punkcie 5 załącznika I do rozporządzenia 282/2011 wymienione zostały następujące usługi, które zalicza się do usług świadczonych drogą elektroniczną:
a.automatyczne nauczanie na odległość, którego funkcjonowanie wymaga użycia Internetu lub podobnej sieci elektronicznej, wymagające niewielkiego bądź niewymagające żadnego udziału człowieka, łącznie z klasami wirtualnymi, z wyjątkiem sytuacji, gdzie Internet lub podobna sieć elektroniczna wykorzystywana jest jako proste narzędzie służące komunikowaniu się nauczyciela z uczniem;
b.ćwiczenia wypełniane przez ucznia on-line i sprawdzane automatycznie, bez udziału człowieka.
Brzmienie powołanych uregulowań wskazuje na to, że aby daną usługę uznać za usługę elektroniczną musi wystąpić sytuacja, w ramach której:
-jej realizacja ma miejsce za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej,
-jej świadczenie jest zautomatyzowane, a udział człowieka jest niewielki,
-jej wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe, a usługa ta nie jest objęta wyłączeniami zawartymi w art. 7 ust. 3 rozporządzenia 282/2011.
Zatem, do „usług świadczonych drogą elektroniczną” nie wlicza się jedynie usług edukacyjnych, w ramach których treść kursu przekazywana jest przez nauczyciela za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej (tzn. przez zdalne połączenie), jak również usług edukacyjnych w sytuacji, gdzie Internet lub podobna sieć elektroniczna wykorzystywana jest jako proste narzędzie służące komunikowaniu się nauczyciela z uczniem. Natomiast usługi edukacyjne w sytuacji automatycznego nauczania na odległość, którego funkcjonowanie wymaga użycia Internetu lub podobnej sieci elektronicznej, wymagające niewielkiego bądź niewymagające żadnego udziału człowieka (łącznie z klasami wirtualnymi) oraz gdy ćwiczenia wypełniane są przez ucznia online i sprawdzane są automatycznie, bez udziału człowieka, zaliczane są do usług świadczonych drogą elektroniczną.
Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.
Z kolei w myśl art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy: Zwalnia się od podatku usługi nauczania języków obcych oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, inne niż wymienione w pkt 26, pkt 27 i pkt 29.
Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy: Zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:
a.jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. − Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,
b.uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo -rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym
− oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.
Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanym art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów Prawo oświatowe oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.
Zatem, aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia, przewidzianego w powołanym przepisie ustawy, dany podmiot musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów Prawo oświatowe oraz musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia. Natomiast jeśli chodzi o kwestię wychowania, należy wskazać, że jest ona przypisana podmiotom, do których uczęszczanie jest obowiązkowe i regulowane przepisami. Zatem, to szkoły obowiązkowe mają za zadanie realizować program wychowywania. Nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przedmiotowego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania.
Ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy, mogą natomiast korzystać uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, o ile świadczone przez te podmioty usługi są usługami kształcenia na poziomie wyższym.
Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy, zwalnia się od podatku usługi prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym, świadczone przez nauczycieli.
Ponadto, stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy: Zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:
a.prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
b.świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. − Prawo oświatowe − wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
c.finansowane w całości ze środków publicznych
− oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.
Ponadto, zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz. U. z 2020 r. poz. 1983 z późn. zm.), zwanym dalej rozporządzeniem: Zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.
W myśl § 3 ust. 1 pkt 14 ww. rozporządzenia: Zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.
W tym miejscu należy podkreślić, że rozporządzenie 282/2011 wyraźnie wskazuje jakie usługi edukacyjne są usługami elektronicznymi, a jakie nie są. W świetle definicji zawartej w ww. rozporządzeniu, jak również wskazanych w nim katalogów usług elektronicznych oraz usług wyłączonych z tej kategorii, usługi, które Wnioskodawca świadczy, polegające na sprzedaży kursów językowych online w formie wcześniej przygotowanych materiałów, których dystrybucja jest zautomatyzowana oraz brak jest bezpośredniej interakcji pomiędzy nauczycielem a uczestnikiem kursu, będą stanowiły usługi elektroniczne spełniające kryteria wskazane w punkcie 5 lit. a załącznika I do rozporządzenia 282/2011.
W kontekście formy świadczenia usług, należy wskazać, że zgodnie z art. 98 ust. 2 dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L 347 z 11.12.2006 s. 1 z późn. zm.): Stawki obniżone mają zastosowanie wyłącznie do dostaw towarów i świadczenia usług, których kategorie są określone w załączniku III. Stawki obniżone nie mają zastosowania do usług świadczonych drogą elektroniczną, z wyjątkiem usług określonych w załączniku III pkt 6.
Dyrektywa 2006/112/WE stanowi zatem, że do usług świadczonych drogą elektroniczną nie stosuje się stawek obniżonych. Przepisy ww. dyrektywy nie wprowadzają jednak expressis verbis ograniczenia stosowania zwolnienia w odniesieniu do kategorii usług zwolnionych, świadczonych drogą elektroniczną. Pojęcie usługi elektronicznej w rozumieniu przepisów ustawy odnosi się wyłącznie do formy świadczenia, a nie do jego treści. Stąd też należy stwierdzić, że identyfikacja danej czynności jako usługi elektronicznej (według nomenklatury unijnej: usługi świadczonej drogą elektroniczną), nie skutkuje zmianą kwalifikacji prawnej tej czynności dla potrzeb stosowania innych przepisów ustawy. Powyższe oznacza, że usługa nie traci statusu usługi zwolnionej tylko dlatego, że jest świadczona drogą elektroniczną. W konsekwencji, jeżeli określona usługa wymieniona w art. 43 ust. 1 ustawy będzie świadczona drogą elektroniczną, w odniesieniu do tej usługi zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku VAT.
Odnosząc się do kwestii zwolnienia od podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy wskazać należy, że zawarte w tym przepisie zwolnienie od podatku jest najbardziej zawężone merytorycznie, ale jednocześnie nie zawiera żadnych ograniczeń podmiotowych. Skutkiem powyższego z zawartego w ww. przepisie zwolnienia od podatku VAT skorzystać mogą podmioty realizujące naukę języków obcych. Warto zwrócić uwagę, że przytoczony przepis nie precyzuje jakich języków obcych dotyczy zwolnienie, przez co wskazuje na ich szeroki katalog.
Przepis art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy obejmuje jednak usługi inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26, pkt 27 i pkt 29 ustawy. Zatem, należy w pierwszej kolejności zbadać, czy usługi wykonywane przez Wnioskodawcę nie stanowią usług wymienionych w tych punktach.
Z analizy przedstawionego wyżej art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, wynika że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania, świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy − Prawo oświatowe, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Zatem, aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia, przewidzianego w powołanym przepisie ustawy, dany podmiot musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów Prawo oświatowe oraz musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania.
Ze zwolnienia wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, mogą również korzystać uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, zwolnione są również dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.
Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, jak również nie posiada statusu uczelni, jednostki naukowej PAN lub instytutu badawczego. Nie może więc skorzystać ze zwolnienia na mocy art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy. W opisywanym we wniosku przypadku nie znajduje również zastosowania zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy, gdyż opisane kursy nie są usługami prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym, ani wyższym. Ponadto, świadczone przez Wnioskodawcę usługi nie korzystają również ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, ponieważ z opisu sprawy wynika, że opisane kursy nie są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.
Mając na uwadze, że świadczone przez Panią wszystkie usługi w zakresie sprzedaży online kursów językowych nie korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26, 27 ani 29 ustawy − korzystać jednak mogą ze zwolnienia tych usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy.
Należy stwierdzić, że:
-kursy językowe w formie lekcji on-line (np. video) rozpowszechniane przez Wnioskodawcę za pomocą strony internetowej, bez względu na to czy będą stanowiły usługi elektroniczne, stanowią usługi nauczania języków obcych, korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy;
-kursy językowe w formie lekcji on-line (bez bezpośredniej interakcji pomiędzy prowadzącym nauczycielem a uczestnikiem kursu) rozpowszechniane za pomocą strony internetowej nadal są traktowane jako edukacja, tj. nauczanie języków obcych i w związku z tym mogą też korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy.
Natomiast mając na uwadze charakter świadczonych usług, Usługa 1 kwalifikowana jest jako usługa świadczona drogą elektroniczną, natomiast Usługa 2 i Usługa 3 kwalifikowana jest jako usługa nie świadczona drogą elektroniczną.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Jak wynika z treści art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
W myśl art. 2 pkt 26 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o usługach elektronicznych – rozumie się przez to usługi świadczone drogą elektroniczną, o których mowa w art. 7 rozporządzenia 282/2011.
Na podstawie art. 7 ust. 1 rozporządzenia Rady (UE) nr 282/2011 z 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE Rady w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (t. j. Dz. Urz. UE L 77 z 23 marca 2011 r., str. 1 ze zm.) – zwanego dalej rozporządzeniem 282/2011:
Do „usług świadczonych drogą elektroniczną”, o których mowa w dyrektywie 2006/112/WE, należą usługi świadczone za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej, których świadczenie – ze względu na ich charakter - jest zasadniczo zautomatyzowane i wymaga minimalnego udziału człowieka, a ich wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe.
Stosownie do art. 7 ust. 2 ww. rozporządzenia Rady (UE) nr 282/2011:
Ust. 1 obejmuje w szczególności:
a)ogólnie dostawy produktów w formie cyfrowej, łącznie z oprogramowaniem, jego modyfikacjami lub nowszymi wersjami;
b)usługi umożliwiające lub wspomagające obecność przedsiębiorstw lub osób w sieci elektronicznej, takich jak witryna lub strona internetowa;
c)usługi generowane automatycznie przez komputer i przesyłane poprzez Internet lub sieć elektroniczną w odpowiedzi na określone dane wprowadzone przez usługobiorcę;
d)odpłatne przekazywanie prawa do wystawiania na aukcji towarów lub usług za pośrednictwem witryny internetowej działającej jako rynek online, na którym potencjalni kupujący przedstawiają swoje oferty przy wykorzystaniu automatycznych procedur oraz na którym strony są informowane o dokonaniu sprzedaży za pomocą poczty elektronicznej generowanej automatycznie przez komputer;
e)pakiety usług internetowych oferujące dostęp do informacji, w których element telekomunikacyjny ma charakter pomocniczy i drugorzędny (to znaczy pakiety wykraczające poza oferowanie samego dostępu do Internetu i obejmujące inne elementy, takie jak strony, które umożliwiają dostęp do aktualnych wiadomości, informacji meteorologicznych lub turystycznych, gier, umożliwiają hosting witryn internetowych, dostęp do grup dyskusyjnych; itp.);
f)usługi wyszczególnione w załączniku I.
Natomiast z art. 7 ust. 3 rozporządzenia 282/2011 wynika, że:
Ust. 1 nie ma zastosowania do:
a)usług nadawczych;
b)usług telekomunikacyjnych;
c)towarów, w przypadku których zamawianie i obsługa zamówienia odbywają się elektronicznie;
d)płyt CD-ROM, dyskietek i podobnych nośników fizycznych;
e)materiałów drukowanych, takich jak książki, biuletyny, gazety lub czasopisma;
f)płyt CD i kaset magnetofonowych;
g)kaset wideo i płyt DVD;
h)gier na płytach CD-ROM;
i)usług świadczonych przez specjalistów, takich jak prawnicy i doradcy finansowi, którzy udzielają swym klientom porad za pomocą poczty elektronicznej;
j)usług edukacyjnych, w ramach których treść kursu przekazywana jest przez nauczyciela za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej (tzn. przez zdalne połączenie);
k)usług fizycznych off-line naprawy sprzętu komputerowego;
l)hurtowni danych off-line;
m)usług reklamowych, w szczególności w gazetach, na plakatach i w telewizji;
n)usług centrum wsparcia telefonicznego;
o)usług edukacyjnych obejmujących wyłącznie kursy korespondencyjne, takie jak kursy za pośrednictwem poczty;
p)konwencjonalnych usług aukcyjnych, przy których niezbędny jest bezpośredni udział, niezależnie od sposobu składania ofert;
q)(uchylona)
r)(uchylona)
s)(uchylona)
t)biletów wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, zarezerwowanych online;
u)zakwaterowania, wynajmu samochodów, usług restauracyjnych, przewozu osób lub podobnych usług zarezerwowanych online.
Z kolei w punkcie 5 załącznika II do rozporządzenia 282/2011 Dyrektywy 2006/112/WE Rady wymienione zostały następujące usługi, które zalicza się do usług świadczonych drogą elektroniczną:
a)automatyczne nauczanie na odległość, którego funkcjonowanie wymaga użycia Internetu lub podobnej sieci elektronicznej, wymagające niewielkiego bądź niewymagające żadnego udziału człowieka, łącznie z klasami wirtualnymi, z wyjątkiem sytuacji, gdzie Internet lub podobna sieć elektroniczna wykorzystywana jest jako proste narzędzie służące komunikowaniu się nauczyciela z uczniem;
b)ćwiczenia wypełniane przez ucznia on-line i sprawdzane automatycznie, bez udziału człowieka.
W kontekście formy świadczenia usług, należy wskazać, że zgodnie z art. 98 ust. 2 Dyrektywy 2006/112/WE Rady:
Stawki obniżone mają zastosowanie wyłącznie do dostaw towarów i świadczenia usług, których kategorie są określone w załączniku III. Stawki obniżone nie mają zastosowania do usług świadczonych drogą elektroniczną, z wyjątkiem usług określonych w załączniku III pkt 6.
Dyrektywa 2006/112/WE stanowi zatem, że do usług świadczonych drogą elektroniczną nie stosuje się stawek obniżonych. Przepisy ww. dyrektywy nie wprowadzają jednak expressis verbis ograniczenia stosowania zwolnienia w odniesieniu do kategorii usług zwolnionych, świadczonych drogą elektroniczną.
Pojęcie usługi elektronicznej w rozumieniu przepisów ustawy odnosi się wyłącznie do formy świadczenia, a nie do jego treści. Stąd też należy stwierdzić, że identyfikacja danej czynności jako usługi elektronicznej (według nomenklatury unijnej: usługi świadczonej drogą elektroniczną), nie skutkuje zmianą kwalifikacji prawnej tej czynności dla potrzeb stosowania innych przepisów ustawy.
Powyższe oznacza, że usługa nie traci statusu usługi zwolnionej tylko dlatego, że jest świadczona drogą elektroniczną. W konsekwencji, jeżeli określona usługa wymieniona w art. 43 ust. 1 ustawy, będzie świadczona drogą elektroniczną, w odniesieniu do tej usługi zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku VAT.
Zatem, w świetle definicji usług elektronicznych zawartej w rozporządzeniu 282/2011, świadczona przez Panią Usługa 1 w formie udostępniania i sprzedaży on-line kursów edukacyjnych, przygotowanych w formie zautomatyzowanej treści, świadczona jako automatyczne nauczanie na odległość, którego funkcjonowanie wymaga użycia Internetu lub podobnej sieci elektronicznej, wymagające niewielkiego (bądź niewymagające żadnego udziału człowieka) oraz ćwiczenia wypełniane przez usługobiorcę (tj. ucznia) online i sprawdzane automatycznie, bez udziału człowieka stanowią usługi elektroniczne w rozumieniu art. 7 ust. 1 rozporządzenia 282/2011. Natomiast Usługa 2, Usługa 3, Usługa 4 w zakresie kursów nauki języków obcych nie będą stanowić usług elektronicznych. W analizowanym przypadku nie można uznać, że świadczenie tych usług będzie zasadniczo zautomatyzowane a udział człowieka w ich świadczeniu będzie minimalny. Jak wskazano we wniosku, udział człowieka w świadczeniu tych usług jest znaczący, usługi obejmują m.in. konsultacje on-line z wykwalifikowanym nauczycielem, komunikowanie się z uczniami poprzez forum grupy czy przeprowadzania lekcji on-line. A zatem należy stwierdzić, że Usługa 2, Usługa 3, Usługa 4 w zakresie nauczania języków obcych, które będzie Pani świadczyć w formie on-line nie spełniają przesłanek wskazanych w art. 7 ust. 1 rozporządzenia 282/2011.
Podsumowując, świadczona Usługa 1 stanowi usługę elektroniczną, natomiast pozostałe − Usługa 2, Usługa 3 i Usługa 4 − nie stanowią usług elektronicznych w rozumieniu art. 7 ust. 1 rozporządzenia 282/2011.
Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział dla niektórych czynności zwolnienie od podatku. Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.
Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy:
Zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:
a) jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,
b) uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia
‒ oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.
Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanym art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów Prawo oświatowe oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Zatem, aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia, przewidzianego w powołanym przepisie ustawy, dany podmiot musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów Prawo oświatowe oraz musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia. Natomiast jeśli chodzi o kwestię wychowania, należy wskazać, że jest ona przypisana podmiotom, do których uczęszczanie jest obowiązkowe i regulowane przepisami. Zatem, to szkoły obowiązkowe mają za zadanie realizować program wychowywania. Nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przedmiotowego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania.
Ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy, mogą natomiast korzystać uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, o ile świadczone przez te podmioty usługi są usługami kształcenia.
Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy:
Zwalnia się od podatku usługi prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym, świadczone przez nauczycieli.
Z kolei, w myśl art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy:
Zwalnia się od podatku usługi nauczania języków obcych oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, inne niż wymienione w pkt 26, pkt 27 i pkt 29.
Ponadto stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy:
Zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:
a)prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
b)świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
c)finansowane w całości ze środków publicznych
‒ oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.
Stosowanie zwolnień od podatku od towarów i usług ma charakter wyjątkowy i nie podlega wykładni rozszerzającej. W efekcie podatnik uprawniony będzie do zastosowania ww. preferencji jedynie, gdy charakter czynności świadczonych przez niego w sposób jednoznaczny i nie budzący wątpliwości wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że jest Pani czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, mającym swoją siedzibę na terenie Polski, gdzie świadczy Pani usługi w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.
Nie jest Pani jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, jak również nie posiada Pani statusu uczelni, jednostki naukowej PAN lub instytutu badawczego.
Nie świadczy Pani usług prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym, ani wyższym, a także nie świadczy Pani usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.
Świadczy Pani następujące usługi edukacyjne w zakresie kursów nauki języków obcych:
1)Usługa 1 − udostępnia Pani i sprzedaje on-line kursy edukacyjne, przygotowane w formie zautomatyzowanej treści. Niniejsze usługi edukacyjne są świadczone jako automatyczne nauczanie na odległość, którego funkcjonowanie wymaga użycia Internetu lub podobnej sieci elektronicznej, wymagające niewielkiego (bądź niewymagające żadnego udziału człowieka) oraz dostępne są ćwiczenia wypełniane przez usługobiorcę (tj. ucznia) online i sprawdzane są automatycznie, bez udziału człowieka. Powyższa usługa posiada następujące cechy:
-jej realizacja ma miejsce za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej,
-jej świadczenie jest zautomatyzowane, a udział człowieka jest niewielki,
-jej wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe, a usługa ta nie jest objęta wyłączeniami zawartymi w art. 7 ust. 3 rozporządzenia 282/2011.
2)Usługa 2 – udostępnia Pani i sprzedaje on-line zajęcia edukacyjne, których treść jest każdorazowo przygotowywana przez prowadzącego te zajęcia nauczyciela i realizowane są w formie bezpośredniego kontaktu nauczyciela z uczniem za pomocą użycia Internetu lub podobnej sieci elektronicznej. Usługa ta wymaga dużego udziału człowieka, nie posiada cech zautomatyzowanej usługi. Powyższa usługa jest realizowana za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej, jednak jej świadczenie nie jest zautomatyzowane, a udział człowieka jest znaczący. Zatem, to usługa edukacyjna, w ramach której treść kursu przekazywana jest przez nauczyciela za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej (tzn. przez zdalne połączenie), jak również jest to usługa edukacyjna w sytuacji, gdzie Internet lub podobna sieć elektroniczna wykorzystywana jest jako proste narzędzie służące komunikowaniu się pośredniemu (czyli np. przez człowieka sprawdzane są wykonane ćwiczenia udostępnione on-line na platformie) nauczyciela z uczniem.
3)Usługa 3 – planuje Pani wprowadzenie usługi będącej połączeniem Usługi 1 i 2. Do Usługi 1 dołączone zostaną konsultacje on-line z wykwalifikowanym nauczycielem w wymiarze 2 godzin tygodniowo, przez cały okres ważności usługi.
4)Usługa 4 – udostępnia Pani i sprzedaje on-line dostęp do usługi abonamentowej dla nauczycieli z dostępem do materiałów i funkcjonalności. Materiały z wybranych podręczników do nauki języków obcych (część jest w ramach usługi abonamentowej, a część jest dodatkowo płatna). Usługa daje możliwość tworzenia własnych ćwiczeń, przechowywania ich online oraz wykorzystania ich do pracy z uczniami. Możliwość prezentacji swojego profilu w bazie nauczycieli w celu pozyskania nowych uczniów z całego świata. Możliwość interakcji ze swoimi uczniami, m.in.:
a)zadawania testów online (lub alternatywnie jako zadań domowych) swoim uczniom (są one automatycznie sprawdzane przez system) wystarczy utworzyć i zaprosić ucznia/uczniów do swojej grupy a następnie stworzyć i zadać test online. Ćwiczenia są samosprawdzające się, więc uczeń i nauczyciel od razu otrzymują wyniki. Nauczyciel ma także podgląd do szczegółowych odpowiedzi ucznia, ma możliwość modyfikacji punktacji oraz umieszczania swoich komentarzy;
b)komunikowania się z uczniami poprzez forum grupy;
c)przeprowadzania lekcji online w Wirtualnej Sali Lekcyjnej.
Posiadanie ważnego abonamentu jest warunkiem, aby nauczyciel mógł umówić lekcję online w harmonogramie dla ucznia/grupy. Przeprowadzanie lekcji online na platformie wiąże się zazwyczaj z zapłatą niewielkiej prowizji za korzystanie z Wirtualnej Sali Lekcyjnej. Powyższa jest realizowana za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej. To usługa edukacyjna, w ramach której treść kursu przekazywana jest przez nauczyciela za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej (tzn. przez zdalne połączenie), jak również jest to usługa edukacyjna w sytuacji, gdzie Internet lub podobna sieć elektroniczna wykorzystywana jest jako proste narzędzie służące komunikowaniu się pośredniemu nauczyciela z uczniem.
Pani wątpliwości dotyczą również ustalenia, czy świadczone przez Panią usługi kwalifikowane są jako usługi świadczone drogą elektroniczną oraz mogą korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku od towarów i usług.
Odnosząc się do kwestii dotyczącej zwolnienia od podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy, wskazania wymaga, że zawarte w tym przepisie zwolnienie od podatku jest najbardziej zawężone merytorycznie, ale jednocześnie nie zawiera żadnych ograniczeń podmiotowych. Skutkiem powyższego z zawartego w ww. przepisie zwolnienia od podatku VAT skorzystać mogą podmioty realizujące naukę języków obcych. Warto zwrócić uwagę, że przytoczony przepis nie precyzuje, jakich języków obcych dotyczy zwolnienie, przez co wskazuje na ich szeroki katalog. Przepis art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy obejmuje jednak usługi inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26, pkt 27 i pkt 29 ustawy.
Zatem, w pierwszej kolejności zbadania wymaga, czy usługi w zakresie kursów nauki języków obcych, nie stanowią usług wymienionych w tych punktach.
Jak wskazano we wniosku, nie jest Pani żadnym z podmiotów wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, tzn. nie jest Pani jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, uczelnią, jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk, ani też instytutem badawczym.
Tym samym, dla świadczonych przez Panią usług w zakresie kursów nauki języków obcych nie znajdzie zastosowania zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a i lit. b ustawy.
W opisanym przypadku nie znajduje również zastosowania zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy, gdyż wskazała Pani, że opisane we wniosku usługi w zakresie kursów nauki języków obcych nie będą stanowiły usług nauczania prywatnego na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym.
Ponadto, świadczone usługi w zakresie kursów nauki języków obcych nie będą korzystały również ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, ponieważ w opisie sprawy wskazała Pani, że nie świadczy Pani usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.
A zatem, świadczone przez Panią usługi w zakresie kursów nauki języków obcych, nie stanowią usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 26, 27 i 29 ustawy.
Skoro zatem wykluczono zastosowanie zwolnienia od podatku dla świadczonych przez Panią usług w zakresie kursów nauki języków obcych na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26, 27 i 29 ustawy, to należy przeanalizować, czy do usług tych znajdzie zastosowanie zwolnienie od podarku VAT określone w art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy.
Mając na uwadze przedstawione okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że w rozpatrywanym przypadku usługi w zakresie kursów nauki języków obcych będą usługami nauczania języka obcego. Tym samym, spełnione zostaną warunki dla zastosowania dla tych usług zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy, zgodnie z którym zwalnia się od podatku usługi nauczania języków, inne niż wymienione w pkt 26, pkt 27 i pkt 29. Wcześniej również ustalono, że świadczona Usługa 1 stanowi usługę elektroniczną, natomiast pozostałe − Usługa 2, Usługa 3 i Usługa 4 − nie stanowią usług elektronicznych w rozumieniu art. 7 ust. 1 rozporządzenia 282/2011.
A zatem, świadczone przez Panią usługi w zakresie kursów nauki języków obcych, tj. Usługa 1 kwalifikowana jako usługa świadczona drogą elektroniczną oraz Usługa 2, Usługa 3 i Usługa 4 − nie stanowiące usług elektronicznych, będą korzystały ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy.
Tym samym, Pani stanowisko uznałem za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
§stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia,
§zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, Pani ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).