Zastosowanie zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy do świadczonych usług medyczno-pielęgnacyjnych w domu pacjenta. - Interpretacja - 0113-KDIPT1-1.4012.554.2024.2.MSU
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Zastosowanie zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy do świadczonych usług medyczno-pielęgnacyjnych w domu pacjenta.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że stanowisko Państwa w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
17 lipca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 8 lipca 2024 r., o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zastosowania zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy do świadczonych usług medyczno-pielęgnacyjnych w domu pacjenta.
Uzupełnili go Państwo w odpowiedzi na wezwanie pismem z 23 września 2024 r. (data wpływu 26 września 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
1. CHARAKTERYSTYKA WNIOSKODAWCY
1)„A” (dalej zamiennie: Wnioskodawca/…) jest stowarzyszeniem, posiadającym osobowość prawną, powołanym na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach oraz ustawy z 24 kwietnia 2004 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie: A jest wpisane do Rejestru Stowarzyszeń i Rejestru Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego;
2)działalność A obejmuje terytorium Polski, w szczególności obszar powiatu w wojewódzkie; siedzibą A jest Miasto …;
3)A jest podmiotem leczniczym wpisanym do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą prowadzonego przez Wojewodę …. pod numerem księgi rejestrowej ….; podstawową działalnością A jest działalność medyczna i świadczenie usług z zakresu opieki zdrowotnej;
4)celem A jest realizowanie zadań sfery pożytku publicznego, poprzez działania na rzecz tworzenia jak najkorzystniejszych warunków do kompleksowej opieki domowej, stacjonarnej, a także ambulatoryjnej nad chorymi, niezależnie od ich przekonania i światopoglądu - w terminalnym okresie choroby, a szczególnie choroby nowotworowej, którzy zakończyli leczenie przyczynowe, a u których zachodzi konieczność leczenia objawowego, pielęgnacji, pomocy w rozwiązywaniu problemów rodzinnych i wsparcia duchowego, a także nad rodzinami tych chorych;
5)celem A jest realizowanie zadań sfery pożytku publicznego w zakresie działalności polegającej na udzielaniu wsparcia, w szczególności wsparcia psychologicznego:
a)osobom chorym, w tym chorym na nowotwór, zarówno w trakcie leczenia, jak i po jego zakończeniu, osobom niepełnosprawnym i innym osobom wymagającym wsparcia psychologicznego ze względu na swój stan zdrowia,
b)dzieciom osieroconym, w szczególności z powodu śmierci rodzica w wyniku choroby nowotworowej,
c)rodzinom i osobom bliskim takich osób, a w przypadku dzieci, również opiekunom tych dzieci; cel ten jest w szczególności realizowany poprzez prowadzenie różnego rodzaju grup wsparcia, zapewniających terapie psychologiczne, w szczególności terapie grupowe;
6)celem A jest również realizowanie zadań sfery pożytku publicznego w zakresie działalności zmierzającej do:
a)upowszechniania wiedzy społeczeństwa, w szczególności za pośrednictwem środków masowego przekazu i sieci Internet, na temat chorób nowotworowych i innych chorób oraz działalności A oraz innych podobnych jednostek w Polsce i na Świecie, w szczególności w zakresie objawów chorób nowotworowych, sposobów leczenia i radzenia sobie w przypadku wykrycia choroby, działań niezbędnych do wykonania w celu zapewnienia opieki; cel ten realizowany jest w szczególności poprzez prowadzenie stron internetowych, aplikacji mobilnych, stron na portalach społecznościowych, tworzenie treści specjalistycznych, artykułów, materiałów edukacyjnych, szkoleniowych, instrukcji, schematów, animacji, materiałów audio-video i innych podobnych form edukacyjno-informacyjnych, wykorzystywanie innego rodzaju nowoczesnych technologii, prowadzenie konsultacji i rozmów z zainteresowanymi, w tym za pośrednictwem telefonu lub za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej lub innych technologii, a także finansowanie takich działań;
b)prowadzenie, współuczestniczenie i finansowanie lub współfinansowanie badań socjologicznych, psychologicznych oraz medycznych w zakresie diagnozy problemów społecznych dotyczących chorób nowotworowych i innych chorób, w tym także w ramach współpracy z jednostkami akademickimi w Polsce i zagranicą, prowadzenie szkoleń i innych działań edukacyjnych;
7)celem A jest także realizowanie zadań sfery pożytku publicznego w zakresie działalności na rzecz osób w podeszłym wieku i osób niesamodzielnych ze względów zdrowotnych, a także ich rodzin oraz bliskich, poprzez działania zmierzające do tworzenia jak najkorzystniejszych warunków do zapewnienia im kompleksowej opieki w tym również szeroko rozumianej opieki zdrowotnej, w szczególności poprzez:
a)prowadzenie w szczególności bezpośrednio przez A ośrodków opieki nad osobami w podeszłym wieku i osób niesamodzielnych ze względów zdrowotnych, w tym ośrodków całodobowej opieki i innych podobnych jednostek, np. świetlic, klubów spotkań, itp.;
b)promowanie i upowszechnianie wiedzy społeczeństwa, w tym społeczności lokalnej, na temat problemów i potrzeb osób starszych lub osób niesamodzielnych ze względów zdrowotnych oraz ich rodzin i bliskich, w tym podejmowanie działań informacyjnych i edukacyjnych, w szczególności prowadzenie stron internetowych, aplikacji mobilnych, stron na portalach społecznościowych, wykorzystywanie innych nowoczesnych technologii finansowanie i tworzenie treści specjalistycznych, artykułów materiałów edukacyjnych, szkoleniowych, instrukcji, schematów, animacji materiałów audio-video i innych podobnych form edukacyjno-informacyjnych, prowadzenie konsultacji i rozmów z zainteresowanymi, w tym za pośrednictwem telefonu lub za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej oraz innych nowoczesnych technologii;
c)współpracę z samorządem w zakresie realizacji zadań publicznych obejmujących działalność na rzecz osób starszych i osób niesamodzielnych ze względów zdrowotnych i ich rodzin lub bliskich;
d)wspomaganie, wspieranie oraz integrowanie osób w podeszłym wieku i osób niesamodzielnych ze względów zdrowotnych i ich rodzin lub bliskich,
e)prowadzenie jednostek i punktów specjalistycznej opieki medycznej i zdrowotnej, w szczególności jednostek udzielających szeroko rozumianych świadczeń zdrowotnych;
8)do realizacji celów statutowych A wykorzystuje wewnętrzne jednostki organizacyjne; podstawowymi jednostkami organizacyjnymi A są:
a.A domowe;
b.A stacjonarne;
c.Poradnia leczenia bólu;
d.Poradnia psychologiczna;
e.Ośrodek terapii osób osieroconych;
f.Poradnia medycyny paliatywnej;
g.Rehabilitacja i pracownie;
h.Fizjoterapia i pracownie;
i.Poradnia masażu leczniczego;
j.Poradnia leczenia obrzęku limfatycznego;
k.Dzienny ośrodek opieki paliatywnej lub hospicyjnej;
l.Zespół domowego leczenia tlenem;
m.Poradnia leczenia ran;
n.Punkt pobrań krwi;
o.Punkt pobrań tkanek i szpiku kostnego;
p.Poradnia leczenia uzależnień;
q.Poradnia profilaktyczno-lecznicza HIV i AIDS;
9)A prowadzi działalność pożytku publicznego, na zasadach określonych poniżej;
10)A prowadzi nieodpłatną działalność pożytku publicznego w rozumieniu art. 7 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie w zakresie (zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności):
a.świadczenia usług zdrowotnych – hospicyjnych, w formie A stacjonarnego, A domowego oraz Poradni medycyny paliatywnej pacjenci A nie ponoszą żadnych opłat za świadczenia zdrowotne w formie usług A Stacjonarnego, A Domowego oraz Poradni Medycyny Paliatywnej;
b.pozostałe formy świadczenia usług zdrowotnych, mieszczące się w Polskiej Klasyfikacji Działalności jako „pozostała działalność w zakresie opieki zdrowotnej gdzie indziej me sklasyfikowana” - PKD 86.90.E.
c.85.60.Z działalność wspomagająca edukację, w tym usługi szkoleniowe zawodowe dotyczące przedmiotu działalności stowarzyszenia które są świadczone w sposób nieodpłatny;
d.86.90.A działalność fizjoterapeutyczna, która to kategoria obejmuje w szczególności świadczenie usług rehabilitacji objętych umową z Narodowym Funduszem Zdrowia;
e.86.90.C praktyka pielęgniarek i położnych, która to kategoria obejmuje w szczególności działalność A Stacjonarnego, A Domowego i Poradni Medycyny Paliatywnej;
f.88.99.Z pozostała pomoc społeczna bez zakwaterowania, gdzie indziej niesklasyfikowana, która to kategoria obejmuje w szczególności usługi opieki domowej realizowane na podstawie przyznanych grantów, bądź finansowane ze środków zewnętrznych;
g.86.22.Z praktyka lekarska specjalistyczna, która to kategoria obejmuje w szczególności świadczenie usług lekarskich w ramach umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia;
h.55.90.Z pozostałe zakwaterowanie;
i.63.12.Z działalność portali internetowych, która to kategoria obejmuje w szczególności prowadzenie portalu ...
j.58.19.Z pozostała działalność wydawnicza, która to kategoria obejmuje w szczególności udostępnianie książek, raportów, materiałów przygotowywanych przez A;
k.59.11.Z działalność związana z produkcją filmów, nagrań wideo i programów tv, która to kategoria obejmuje w szczególności produkcję nagrań promocyjnych;
l.77.29.Z wypożyczanie, dzierżawa pozostałych artykułów użytku osobistego i domowego, która to kategoria obejmuje w szczególności działalność wspomagającą A Stacjonarne, A Domowe i Poradnię Medycyny Paliatywnej;
m.77.39.Z wypożyczenie sprzętu medycznego w zakresie związanym z opieką paliatywną.
11)A prowadzi odpłatną działalność pożytku publicznego w rozumieniu art. 8 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie w zakresie następującej swojej działalności (zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności):
a.85.60.Z działalność wspomagająca edukację w zakresie realizacji szkoleń, za które A pobiera wynagrodzenie od podmiotu, na rzecz którego świadczone są usługi szkoleniowe;
b.68.20.Z wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi, w szczególności w zakresie wynajmu i zarządzania nieruchomością;
c.63.12.Z działalność portali internetowych;
d.86.90.A działalność fizjoterapeutyczna;
e.86.90.C praktyka pielęgniarek i położnych, w zakresie odnoszącym się w szczególności do działalności polegającej na świadczeniu usług pielęgniarskich w domu pacjenta;
f.88.99.Z pozostała pomoc społeczna bez zakwaterowania, gdzie indziej niesklasyfikowana, w zakresie odnoszącym się w szczególności do działalności polegającej na świadczeniu usług opiekuńczych w domu pacjenta;
g.86.22.Z praktyka lekarska specjalistyczna.
12)A może prowadzić działalność gospodarczą jako działalność dodatkową, obok działalności pożytku publicznego, w rozmiarach służących realizacji celów statutowych; dochód z działalności gospodarczej służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczany na inne cele: przedmiotem działalności gospodarczej A jest (zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności):
a.55.90.Z Pozostałe zakwaterowanie, która to kategoria obejmuje w szczególności najem pokoi dla osób z zewnątrz, niezwiązanych z A;
b.47.19.2 pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona w niewyspecjalizowanych sklepach, która to kategoria obejmuje w szczególności prowadzenie sklepiku z artykułami związanymi z A;
c.73.1 działalność agencji reklamowych, która to kategoria obejmuje w szczególności świadczenie usług sponsoringowych;
d.74.90.2 pozostała działalność profesjonalna, naukowa, techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana, która to kategoria obejmuje w szczególności świadczenie usług doradczych na rzecz podmiotów trzecich;
e.84.12.Z Kierowanie w zakresie działalności związanej z ochroną zdrowia, edukacją kulturą oraz pozostałymi usługami społecznymi, z wyłączeniem zabezpieczeń społecznych;
f.47.91.2 Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet, która to kategoria obejmuje w szczególności prowadzenie sklepiku z artykułami związanymi z A;
g.56.21.Z przygotowanie i dostarczanie żywności do odbiorców zewnętrznych, która to kategoria obejmuje w szczególności świadczenie usług cateringowych;
h.77.39.Z wypożyczenie sprzętu medycznego, która to kategoria obejmuje w szczególności komercyjny wynajem sprzętu medycznego dla celów niezwiązanych z działalnością główną A;
13)działalność A opiera się na pracy społecznej ogółu członków oraz na pracy osób (specjalistów i ekspertów różnych dziedzin, w szczególności o medycznej specjalizacji, tj. lekarzy, pielęgniarek, opiekunów medycznych, fizjoterapeutów, dietetyków, psychologów, którzy są zatrudnieni przez A w niezbędnej liczbie, i niezbędnych do wykonywania przez A swojej działalności);
14)A ma status czynnego podatnika VAT (data rejestracji jako podatnika VAT - 01.04.2013 r.) z tym, że w większości czynności, które wykonuje są zwolnione z podatku VAT (w szczególności jako świadczenia zdrowotne realizowane w ramach kontraktu z Narodowym Funduszem Zdrowia; czynności, które A opodatkowuje podatkiem VAT to przede wszystkim - sprzedaż książek, catering, wynajem pokoi, wynajem gabinetów); Spółka stosuje, tzw. proporcję i tzw. prewspółczynnik w rozliczaniu podatku naliczonego.
2. NOWE ZAMIERZENIE
A jest podmiotem medycznym funkcjonującym od 20 lat na rynku opieki medycznej, prowadzącym działalność paliatywno-hospicyjną, realizowaną m.in. usługami A domowego: misja A jest poprawa opieki nad osobami niesamodzielnymi w Polsce, poprzez upowszechnienie modelu działania i wiedzy w zakresie opieki i relacji z chorymi, bazując na doświadczeniu opieki A domowego, którą A objęło niemal trzy tysiące podopiecznych oraz ich bliskich (co w sumie stanowi grupę dziesięciu tysięcy osób). A postanowiło opracować nowy model opieki skierowany do szerszej grupy osób niż tylko kwalifikujących się do opieki paliatywnej, tj. model usługi medyczno-pielęgnacyjnej w domu chorego, który to model może w sposób znaczący wzmocnić obecną architekturę usług zdrowotnych w Polsce,
1)model tej nowej, planowej usługi medycznej A ma bazować na następujących założeniach:
a.usługa medyczno-pielęgnacyjna w domu pacjenta ma być prowadzona przez ekspertów, wykwalifikowanych specjalistów z dziedziny medycznej (tj. w szczególności pielęgniarki i opiekunów medycznych (zawodu medycznego uregulowanego w ustawie z dnia 17 sierpnia 2023 r. o niektórych zawodach medycznych), na podstawie doświadczeń wyniesionych z prowadzenia działalności w postaci A domowego: A wie, że tylko profesjonalna usługa medyczna i pielęgnacyjna jest w stanie przeciwdziałać i lub ograniczyć pogarszanie się stanu zdrowia chorych, a jakość i komfort życia chorego (dobrostan) są na wyższym poziomie, jeśli prowadzona jest odpowiednia profilaktyka zdrowotna. Nowa usługa medyczno-pielęgnacyjna w domu pacjenta ma nie tylko objąć opieką chorujących i ich bliskich, ale też nauczyć odbiorcę tej usługi, jak zadbać o zdrowie, higienę i komfort życia,
b.usługa medyczno-pielęgnacyjna w domu pacjenta będzie realizowana według określonych, najwyższych standardów, bazujących na doświadczeniu hospicyjnym przy uwzględnieniu kontroli jakości usług medyczno-pielęgnacyjnych i aspektów finansowych,
c.aranżowanie usługi medyczno-pielęgnacyjnej w domu pacjenta oraz efektywne zarządzanie zasobami specjalistów będzie oparte na określonych rozwiązaniach informatycznych; A jest obecnie w trakcie budowy systemu IT do koordynacji pracy zespołów oraz komunikacji z pacjentami i ich bliskimi; system jest budowany przez specjalistów branży informatycznej przy udziale praktyków - pielęgniarek i opiekunów medycznych, w oparciu o doświadczenia opieki A domowego.
2)obecnie A po niemal 2 latach pracy nad tym modelem, zbliża się do startu pilotażu tej nowej usługi medycznej, poprzez który A planuje przetestować założone rozwiązania w fazie laboratoryjnej, z zaplanowanym procesem pomiaru efektywności elementów tej usługi;
3)A, w ramach tej nowej usługi medycznej (usługi medyczno-pielęgnacyjnej w domu pacjenta), planuje realizować następujące czynności:
a.czynności diagnostyczne, na które składać się mają w szczególności:
i.wizyta pielęgniarki w celu ustalenia aktualnego stanu pacjenta i jego dolegliwości, obejmująca przede wszystkim:
-zebranie wywiadu, zbadanie pacjenta celem ustalenia możliwej przyczyny dolegliwości,
-ocenę stanu zdrowia, w tym pomiar i ocena parametrów życiowych,
-rozpoznawanie sytuacji psychologicznej pacjenta i/lub jego bliskich oraz reakcji na chorobę oraz proces leczenia: udzielenie wsparcia motywacyjno-edukacyjnego,
-ustalenie Indywidualnego Planu Opieki Medycznej (IPOM),
-inne czynności medyczne,
ii.rozpoznanie potrzeb w zakresie aranżowania kręgu specjalistycznej opieki medycznej (np. lekarz, psycholog, fizjoterapeuta) i aranżowanie takiej opieki
b.czynności medyczne i pielęgnacyjne realizowane przez pielęgniarkę i opiekuna medycznego w ramach Indywidualnego Planu Opieki Medycznej (IPOM), obejmujące w szczególności:
i.wizytę pielęgniarki w ramach IPOM obejmującą:
-wykonywanie wszystkich zabiegów pielęgniarskich, w tym specjalistycznych procedur medycznych (np. podanie kroplówki, zdjęcie szwów, pielęgnacja stomii i PEG-a, lewatywa, założenie cewnika i sondy, itp.),
-podawanie leków wszystkimi drogami,
-pobieranie materiału do badań,
-leczenie ran i odleżyn,
a także okresowo:
-ocenę stanu zdrowia poprzez badanie fizykalne,
-kontrolę parametrów życiowych (mierzenie ciśnienia krwi, saturacji, EKG, pomiar glikemii),
-wypisywanie recept na leki i zleceń na wyroby medyczne,
-wsparcie emocjonalne,
-aranżowanie kręgu specjalistycznej opieki medycznej i towarzyszącej.
ii.wizytę opiekuna medycznego w ramach IPOM, mającą obejmować przede wszystkim:
-profesjonalną pielęgnację całego ciała,
-utrzymanie higieny i pielęgnacja skóry (także w okolicy stomii i PEGa, cewnika),
-dobranie odpowiednich wyrobów medycznych oraz środków pielęgnujących,
-pomoc w przyjmowaniu posiłków doustnie lub podawanie posiłków, poprzez PEG-a i sondę,
-wsparcie w realizacji podstawowych czynności fizjologicznych, w tym obsługa worka stomijnego i worka na mocz,
-profilaktykę przeciwodleżynową,
-edukację w zakresie odpowiedniej higieny i zabiegów pielęgnacyjnych,
-zmianę pozycji ciała pacjenta,
-podtrzymywanie aktywności fizycznej (ćwiczenia czynne i bierne, przeciwdziałanie przykurczom),
-monitorowanie podstawowych parametrów życiowych,
-asystowanie podczas użytkowania sprzętu ortopedycznego,
-wsparcie emocjonalne,
-aranżowanie kręgu specjalistycznej opieki medycznej i towarzyszącej
c.dodatkowo, w ramach tej nowej usługi medyczno-pielęgnacyjnej w domu pacjenta, pacjent (bliscy pacjenta) będzie (będą) mógł (mogli) zamówić wizytę instruktażu medycznego, obejmującego w szczególności:
i.edukację/instruktaż medyczny pacjenta (jego bliskich) w zakresie postępowania i radzenia sobie w chorobie;
ii.reedukację/reinstruktaż medyczny pacjenta (jego bliskich) w zakresie postępowania i radzenia sobie w chorobie;
iii.edukację/instruktaż medyczny pacjenta w zakresie higieny osobistej, zabiegów pielęgnacyjnych oraz profilaktyki przeciwodleżynowej;
iv.pomoc medyczną pacjentów (jego bliskim) w adaptacji do zmian związanych z przewlekłą chorobą, niepełnosprawnością lub starością.
d.nadto, w ramach tej nowej usługi medyczno-pielęgnacyjnej w domu pacjenta, pacjent (bliscy pacjenta) będą mogli zamówić dodatkową, nieplanowaną wizytę (w ramach Indywidualnego Planu Opieki Medycznej, jak i poza IPOM) obejmującą określone czynności medyczne, w szczególności z pkt 2 ppkt 4/lit. b/powyżej, taka wizyta będzie się odbywała tylko na żądanie pacjenta.
6)planowana usługa medyczno-pielęgnacyjna w domu pacjenta realizowana będzie przez wykwalifikowany personel medyczny, w szczególności pielęgniarki i opiekunów medycznych i służyć będzie przywracaniu i poprawie stanu zdrowia oraz jego zachowaniu i profilaktyce (tak czynności medyczne realizowane poprzez diagnostykę, Indywidualny Plan Opieki Medycznej, instruktaż medyczny - vide pkt 2 ppkt 4/ lit. a/-d/ powyżej), a niekiedy też ratowaniu zdrowia (np. w ramach dodatkowej wizyty na żądanie pacjenta, o której mowa w pkt 2 ppkt 4/ lit d/ powyżej).
Wprowadzenie i realizacja przez A tej nowej usługi medyczno-pielęgnacyjnej w domu pacjenta przez stały zespół medyczny ma się przyczynić do zmniejszenia kolejek u lekarzy pierwszego kontaktu i liczby zbędnych hospitalizacji, bowiem część świadczeń będzie mogła być udzielona pacjentowi w jego domu, przez wyspecjalizowany personel medyczny; spowoduje to również zmniejszenie kosztu drogiego transportu medycznego; z kolei systematyczny nadzór/monitorowanie objawów choroby, obserwacja pod kątem wystąpienia zaostrzeń choroby lub powikłań pomoże uniknąć niepotrzebnych hospitalizacji lub skróci ich czas; nadto pacjent po wyjściu ze szpitala nadal będzie objęty specjalistyczną opieką medyczną, jak też w warunkach domowych uniknie zakażeń szpitalnych i przejdzie okres rekonwalescencji pod okiem specjalistów medycznych.
W uzupełnieniu wniosku odpowiadając na następujące pytania:
1)Czy wszystkie usługi (czynności diagnostyczne, czynności medyczne i pielęgnacyjne realizowane w ramach IPOM, instruktaż medyczny), które będą świadczone w ramach planowanej usługi medyczno-pielęgnacyjnej w domu pacjenta, będą stanowiły usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia czy usługi ściśle z tymi usługami związane?
2.W czym będzie przejawiała się profilaktyka, zachowanie, ratowanie, przywracanie i poprawia zdrowia tych usług?
3.Czy bezpośrednim celem usług objętych zakresem wniosku, będzie opieka medyczna służąca profilaktyce, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia?
4.W przypadku, gdy poszczególne usługi świadczone w ramach planowanej usługi medyczno-pielęgnacyjnej w domu pacjenta będą stanowiły usługi ściśle związane z usługami w zakresie opieki medycznej, to prosimy o wskazanie:
a)które to usługi/czynności?
b)na czym ten ścisły związek będzie polegał?
c)co (jaka usługa) stanowić będzie usługę podstawową, względem świadczonej przez Państwa usługi?
d)czy usługi te będą niezbędne do wykonania usługi podstawowej?
e)czy usługa podstawowa będzie zwolniona od podatku od towarów i usług stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 18 lub pkt 18a ustawy?
f)czy głównym celem świadczonych przez Państwa usług będzie osiągnięcie dodatkowego dochodu, przez konkurencyjne wykonanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia?
5.Czy usługi świadczone w ramach planowanej usługi medyczno-pielęgnacyjnej w domu pacjenta będą Państwo świadczyli jako podmiot leczniczy w rozumieniu art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2024 r., poz. 799)?
wskazali Państwo:
Ad. 1
Wszystkie usługi (czynności diagnostyczne, czynności medyczne i pielęgnacyjne realizowane w ramach IPOM, instruktaż medyczny), które będą świadczone w ramach planowanej usługi medyczno-pielęgnacyjnej w domu pacjenta, będą stanowiły usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia (a nie usługi ściśle z tymi usługami związane).
Ad. 2
W odpowiedzi na pytanie: „W czym będzie przejawiała się profilaktyka, zachowanie, ratowanie, przywracanie i poprawia zdrowia tych usług?, wskazali Państwo, iż w pierwszej kolejności, wskazane w tym pytaniu usługi (poprzez stwierdzenie „tych usług") rozumieją Państwo jako usługi objęte zakresem wniosku, które jak wskazano powyżej, uznają Państwo (w całości) za usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia (a nie usługi ściśle z tymi usługami związane).
W tej kwestii wyjaśniają Państwo, że w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego wniosku (pkt 2 ppkt 4) szczegółowo przedstawili Państwo czynności, które będą realizowane w ramach usługi medyczno-pielęgnacyjnej w domu pacjenta.
Poniżej ponownie je Państwo przywołują:
„(...) 4/ A, w ramach tej nowej usługi medycznej (usługi medyczno-pielęgnacyjnej w domu pacjenta), planuje realizować następujące czynności:
a.czynności diagnostyczne na które składać się mają w szczególności:
(i)wizyta pielęgniarki w celu ustalenia aktualnego stanu pacjenta i jego dolegliwości, obejmująca przede wszystkim:
-zebranie wywiadu, zbadanie pacjenta celem ustalenia możliwej przyczyny dolegliwości,
-ocenę stanu zdrowia w tym pomiar i ocena parametrów życiowych,
-rozpoznawanie sytuacji - psychologicznej pacjenta i/lub jego bliskich oraz reakcji
-na chorobę oraz proces leczenia; udzielenie wsparcia motywacyjno-edukacyjnego,
-ustalenie Indywidualnego Planu Opieki Medycznej (IPOM),
-inne czynności medyczne
(ii)rozpoznanie potrzeb w zakresie aranżowania kręgu specjalistycznej opieki medycznej(np. lekarz, psycholog, fizjoterapeuta), i aranżowanie takiej opieki,
b.czynności medyczne i pielęgnacyjne realizowane przez pielęgniarkę i opiekuna medycznego w ramach Indywidualnego Planu Opieki Medycznej (IPOM), obejmujące w szczególności:
(i)wizytę pielęgniarki w ramach IPOM obejmującą:
-wykonywanie wszystkich zabiegów pielęgniarskich, w tym specjalistycznych procedur medycznych (np.: podanie kroplówki, zdjęcie szwów, pielęgnacja stomii i PEG-a, lewatywa, założenie cewnika i sondy, itp.),
-podawanie leków wszystkimi drogami,
-pobieranie materiału do badań,
-leczenie ran i odleżyn,
a także okresowo:
-ocenę stanu zdrowia poprzez badanie fizykalne,
-kontrolę parametrów życiowych (mierzenie ciśnienia krwi, saturacji, EKG, pomiar glikemii),
-wypisywanie recept na leki i zleceń na wyroby medyczne,
-wsparcie emocjonalne,
-aranżowanie kręgu specjalistycznej opieki medycznej i towarzyszącej,
(ii)wizytę opiekuna medycznego w ramach IPOM, mająca obejmować przede wszystkim:
-profesjonalną pielęgnację całego ciała,
-utrzymanie higieny i pielęgnacja skóry (także w okolicy stomii i PEGa, cewnika),
-dobranie odpowiednich wyrobów medycznych oraz środków pielęgnujących,
-pomoc w przyjmowaniu posiłków doustnie lub podawanie posiłków, poprzez PEG-a i sondę,
-wsparcie w realizacji podstawowych czynności fizjologicznych, w tym obsługa worka stomijnego i worka na mocz,
-profilaktykę przeciwodleżynową,
-edukację w zakresie odpowiedniej higieny i zabiegów pielęgnacyjnych,
-zmianę pozycji ciała pacjenta,
-podtrzymywanie aktywności fizycznej (ćwiczenia czynne i bierne, przeciwdziałanie przykurczom),
-monitorowanie podstawowych parametrów życiowych,
-asystowanie podczas użytkowania sprzętu ortopedycznego,
-wsparcie emocjonalne,
-aranżowanie kręgu specjalistycznej opieki medycznej specjalistycznej i towarzyszącej,
c.dodatkowo, w ramach tej nowej usługi medyczno-pielęgnacyjnej w domu pacjenta, pacjent (bliscy pacjenta) będzie (będą) mógł (mogli) zamówić wizytę instruktażu medycznego, obejmującego w szczególności:
(i)edukację/instruktaż medyczny pacjenta (jego bliskich) w zakresie postępowania i radzenia sobie w chorobie,
(ii)reedukację/reinstruktaż medyczny pacjenta (jego bliskich) w zakresie postępowania i radzenia sobie w chorobie,
(iii)edukację/instruktaż medyczny pacjentowi w zakresie higieny osobistej, zabiegów pielęgnacyjnych oraz profilaktyki przeciwodleżynowej,
(iv)pomoc medyczną pacjentowi (jego bliskim) w adaptacji do zmian związanych z przewlekłą chorobą, niepełnosprawnością lub starością,
d.nadto, w ramach tej nowej usługi medyczno-pielęgnacyjnej w domu pacjenta, pacjent (bliscy pacjenta) będą mogli zamówić dodatkową, nieplanowaną wizytę (w ramach Indywidualnego Planu Opieki Medycznej, jak i poza IPOM) obejmującą określone czynności medyczne, w szczególności z pkt 2 ppkt 4/lit. b/powyżej; taka wizyta będzie się odbywała tylko na żądanie pacjenta; (...)”.
W Państwa ocenie profilaktyka, zachowanie, ratowanie, przywracanie i poprawa zdrowia w usługach objętych zakresem wniosku będzie się przejawiała właśnie w tych wszystkich czynnościach/działaniach (przedstawionych w pkt 2 ppkt 4 opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego wniosku, ponownie powyżej przywołanych), które mają się składać na planowaną usługę medyczno-pielęgnacyjną w domu pacjenta.
Jednocześnie przy tym zwracają Państwo uwagę, iż:
1.w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego wniosku (pkt 2 ppkt 6) wskazali Państwo:
„(...) planowana usługa medyczno-pielęgnacyjna w domu pacjenta realizowana będzie przez wykwalifikowany personel medyczny, w szczególności pielęgniarki i opiekunów medycznych i służyć będzie przywracaniu i poprawie stanu zdrowia oraz jego zachowaniu i profilaktyce (tak czynności medyczne realizowane poprzez diagnostykę, Indywidualny Plan Opieki Medycznej, instruktaż medyczny - vide pkt 2 ppkt 4/ lit. a/-d/ powyżej), a niekiedy też ratowaniu zdrowia (np. w ramach dodatkowej wizyty na żądanie pacjenta, o której mowa w pkt 2 ppkt 4/ lit. d/ powyżej);(...)”
2.w uzasadnieniu Państwa stanowiska we wniosku wskazali Państwo:
„(...) Jak wynika z opisu sprawy, A planuje rozpocząć świadczenie nowej usługi w postaci usługi medyczno- pielęgnacyjnej w domu pacjenta. Usługa ta ma być realizowana przez wyspecjalizowany personel medyczny (w szczególności przez pielęgniarki i opiekunów medycznych) i ma obejmować szereg określonych czynności medycznych (w szczególności diagnostyczne, medyczno-pielęgnacyjne realizowane w ramach Indywidualnego Planu Opieki Medycznej, instruktażu medycznego). Czynności te mają realizować cel medyczny, tj. służyć będą przywracaniu i poprawie stanu zdrowia pacjenta oraz jego zachowaniu i profilaktyce (tak czynności medyczne realizowane m.in. poprzez diagnostykę, Indywidualny Plan Opieki Medycznej, instruktaż medyczny - szczegółowo przedstawione w pkt 2 ppkt 4 lit. a/-d/opisu sprawy), a niekiedy też ratowaniu zdrowia (np. w ramach dodatkowej wizyty na żądanie pacjenta, o której mowa w opisie sprawy (tak pkt 2 ppkt 4/lit. d/)); (...)".
Wskazują Państwo, iż przedstawiona we wniosku usługa medyczno-pielęgnacyjna w domu pacjenta (obejmująca swoim zakresem czynności i działania szeroko i szczegółowo opisane w pkt 2 ppkt 4 opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego wniosku) zapewni pacjentom kompleksową opiekę medyczną, wspierając zarówno profilaktykę zdrowotną, jak i leczenie oraz ich codzienną pielęgnację w ich własnym domu, co będzie miało bezpośredni wpływ na zachowanie, przywracanie i/lub poprawę zdrowia pacjenta objętego opieką, jak również pozytywnie wpłynie na jego bliskich.
Profilaktyka zdrowia, w planowanej usłudze medyczno-pielęgnacyjnej w domu pacjenta, obejmie działania mające na celu zapobieganie chorobom bądź innemu niekorzystnemu zjawisku zdrowotnemu przed ich/jego rozwinięciem, poprzez ich wczesne wykrycie i leczenie. Będzie miała ona również na celu zahamowanie postępu lub powikłań już istniejącej choroby, czy też zapobieganie powstawaniu niekorzystnych wzorów zachowań społecznych, które przyczyniają się do podwyższania ryzyka choroby.
W szczególności profilaktyce zdrowia w ramach planowanej usługi medyczno-pielęgnacyjnej w domu pacjenta służyć będą następujące czynności/działania:
·wizyta pielęgniarki w celu ustalenia aktualnego stanu pacjenta i jego dolegliwości, obejmująca przede wszystkim:
-zebranie wywiadu, zbadanie pacjenta celem ustalenia możliwej przyczyny dolegliwości,
-ocenę stanu zdrowia w tym pomiar i ocena parametrów życiowych w celu zapobiegnięciu zdarzeniom niepożądanym ze strony poszczególnych układów, np. krążeniowego, oddechowego, nerwowego, moczowego,
-rozpoznawanie sytuacji psychologicznej pacjenta i/lub jego bliskich oraz reakcji na chorobę oraz proces leczenia; udzielenie wsparcia motywacyjno-edukacyjnego w celu zapobiegania pogłębiania się ewentualnego kryzysu psychicznego i emocjonalnego,
-ustalenie Indywidualnego Planu Opieki Medycznej (IPOM),
·rozpoznanie potrzeb w zakresie aranżowania kręgu specjalistycznej opieki medycznej (np. lekarz, psycholog, fizjoterapeuta), i aranżowanie takiej opieki,
·wizyta pielęgniarki w ramach IPOM obejmująca:
-wykonywanie wszystkich zabiegów pielęgniarskich, w tym specjalistycznych procedur medycznych (np.: podanie kroplówki, zdjęcie szwów, pielęgnacja stomii i PEG-a, lewatywa, założenie cewnika i sondy, itp.),
-podawanie leków wszystkimi drogami,
-pobieranie materiału do badań,
-leczenie ran i odleżyn.
Z kolei, w ramach planowanej usługi medyczno-pielęgnacyjnej w domu pacjenta, zachowaniu zdrowia służyć będzie sprawowanie opieki dążącej do pozostawiania pacjenta w stanie jak najbardziej niezmienionym mimo choroby (często postępującej), upływu czasu lub niesprzyjających okoliczności.
W szczególności zachowaniu zdrowia, w ramach planowanej usługi medyczno-pielęgnacyjnej w domu pacjenta, służyć będą następujące czynności/działania:
·jak powyżej wskazane w zakresie profilaktyki zdrowia oraz
-ocena stanu zdrowia poprzez badanie fizykalne mająca na celu zachowanie przynajmniej dotychczasowego stanu zdrowia ww. układów,
-kontrola parametrów życiowych (mierzenie ciśnienia krwi, saturacji, EKG, pomiar glikemii),
-wypisywanie recept na leki i zleceń na wyroby medyczne,
-wsparcie emocjonalne,
-aranżowanie kręgu specjalistycznej opieki medycznej i towarzyszącej,
·wizyta opiekuna medycznego w ramach IPOM, mająca obejmować przede wszystkim:
-profesjonalną pielęgnację całego ciała,
-utrzymanie higieny i pielęgnacja skóry (także w okolicy stomii i PEGa, cewnika),
-dobranie odpowiednich wyrobów medycznych oraz środków pielęgnujących,
-pomoc w przyjmowaniu posiłków doustnie lub podawanie posiłków poprzez PEG-a i sondę,
-wsparcie w realizacji podstawowych czynności fizjologicznych, w tym obsługa worka stomijnego i worka na mocz,
-profilaktykę przeciwodleżynową,
-edukację w zakresie odpowiedniej higieny i zabiegów pielęgnacyjnych,
-zmianę pozycji ciała pacjenta,
-podtrzymywanie aktywności fizycznej (ćwiczenia czynne i bierne, przeciwdziałanie przykurczom),
-monitorowanie podstawowych parametrów życiowych,
-asystowanie podczas użytkowania sprzętu ortopedycznego,
-wsparcie emocjonalne,
-aranżowanie kręgu specjalistycznej opieki medycznej specjalistycznej i towarzyszącej.
Zaś przywracaniu i poprawie zdrowia w planowanej usłudze medyczno-pielęgnacyjnej w domu pacjenta sprzyjać będą podejmowane czynności medyczno-pielęgnacyjne, które będą wspierały pacjenta w przywracaniu go do poprzedniego stanu i sprawianie, że znajdzie się on w takim stanie, w jakim był poprzednio. Dążenie do poprawy zdrowia, poprzez czynności objęte zakresem planowanej usługi medyczno-pielęgnacyjnej w domu pacjenta będzie dawało efekt w postaci zmiany stanu zdrowia pacjenta na lepsze.
W szczególności przywracaniu i poprawie zdrowia, w ramach planowanej usługi medyczno- pielęgnacyjnej w domu pacjenta, służyć będą następujące czynności/działania:
·jak powyżej wskazane w zakresie profilaktyki i zachowaniu zdrowia, oraz
·edukacja/instruktaż medyczny pacjenta (jego bliskich) w zakresie postępowania i radzenia sobie w chorobie,
·reedukacja/reinstruktaż medyczny pacjenta (jego bliskich) w zakresie postępowania i radzenia sobie w chorobie,
·edukacja/instruktaż medyczny pacjentowi w zakresie higieny osobistej, zabiegów pielęgnacyjnych oraz profilaktyki przeciwodleżynowej,
·pomoc medyczną pacjentowi (jego bliskim) w adaptacji do zmian związanych z przewlekłą chorobą, niepełnosprawnością lub starością.
Natomiast, w ramach planowanej usługi medyczno-pielęgnacyjnej w domu pacjenta, ratowaniu zdrowia i w konsekwencji życia ludzkiego i niesienia pomocy w warunkach zagrożenia służyć będzie stałe, cykliczne sprawowanie opieki medycznej, niezwłoczne reagowanie na sytuacje zagrożenia stwierdzone podczas wizyty, prowadzonego badania, czy jakichkolwiek innych czynności medyczno- pielęgnacyjnych, które w skrajnych przypadkach prowadzić będą mogły do stwierdzenia sytuacji będącej bezpośrednim zagrożeniem życia [m.in. duszność, ocena ryzyka zakażenia organizmu, np.: spowodowane niewłaściwą pielęgnacją cewnika, czy stomii, spadki podstawowych parametrów życiowych (jak np. ciśnienia, glukozy, saturacji, itp.), wysoka temperatura/gorączka, która może być sygnałem stanu zagrożenia życia],
W szczególności ratowaniu zdrowia, w ramach planowanej usługi medyczno-pielęgnacyjnej w domu pacjenta, służyć będą następujące czynności/działania:
-wypisywanie recept na leki i zleceń na wyroby medyczne, w tym recept na kontynuację leczenia, a także leków ratujących życie, np. adrenalina, antybiotyki, RTG klatki piersiowej, itp.,
-aranżowanie kręgu specjalistycznej opieki medycznej i towarzyszącej, w tym wzywanie zespołów ratownictwa medycznego w sytuacjach zagrożenia życia stwierdzonego w trakcie realizowanej wizyty,
-utrzymanie higieny i pielęgnacja skóry (także w okolicy stomii i PEGa, cewnika), czyli obniżanie ryzyka zakażenia powstałego z niestarannej, nieumiejętnie prowadzonej pielęgnacji cewnika, PEGa, czy worka stomijnego, rany, odleżyny, itp.,
-edukacja w zakresie odpowiedniej higieny i zabiegów pielęgnacyjnych, wskazywanie pacjentowi i jego bliskim właściwych parametrów życiowych (wartości niebezpiecznych dla życia i zdrowia) do samodzielnego monitorowania i wskazywanie sposobów postępowania na wypadek ich odchyleń od normy,
-zmiana pozycji ciała pacjenta, która np. w przypadku duszności jest podstawowym sposobem obniżenia ryzyka śmierci w wyniku uduszenia, zapobieganie przykurczom i niedowładom, które w konsekwencji skutkują groźnymi powikłaniami.
Ad. 3
Wskazują Państwo, iż bezpośrednim celem usług objętych zakresem wniosku, będzie opieka medyczna służąca profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia.
Ad. 4
W odpowiedzi na przedmiotowe pytanie, wskazują Państwo, iż uznają, że to pytanie Państwa nie dotyczy, gdyż jak Państwo wyjaśnili w pkt Ad. 1 powyżej, wszystkie usługi świadczone w ramach planowanej usługi medyczno-pielęgnacyjnej w domu pacjenta będą stanowiły usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia (a nie usługi ściśle z tymi usługami związane).
Ad. 5
Wskazują Państwo, iż usługi świadczone w ramach planowanej usługi medyczno-pielęgnacyjnej w domu pacjenta będą świadczone przez A jako podmiot leczniczy w rozumieniu art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2024 r., poz. 799).
W tym zakresie przy tym wyjaśniają Państwo, iż jak wskazali Państwo w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego wniosku (pkt 1 ppkt 3),:
„(...) A jest podmiotem leczniczym wpisanym do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą prowadzonego przez Wojewodę pod numerem księgi rejestrowej; podstawową działalnością A jest działalność medyczna i świadczenie usług z zakresu opieki zdrowotnej; (...)”.
Pytanie
Czy w świetle przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, usługa jaką planuje A świadczyć na rzecz pacjentów w postaci usługi medyczno-pielęgnacyjnej w domu pacjenta, obejmująca przedstawione we wniosku czynności będzie mogła korzystać ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT?
Państwa stanowisko w sprawie
W ocenie Wnioskodawcy, w świetle przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, usługa jaką planuje A świadczyć na rzecz pacjentów w postaci usługi medyczno-pielęgnacyjnej w domu pacjenta obejmująca przedstawione we wniosku czynności będzie mogła korzystać ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT.
UZASADNIENIE
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).
Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
W treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział dla niektórych czynności zwolnienie od podatku.
Zwolnienie od podatku jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy, zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze.
Stosownie do art. 43 ust. 17 ustawy: zwolnienia, o których mowa w ust 1 pkt 18. 18a, 22-24, 26, 28, 29. 31, 32 i 33 lit. a. nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:
1)nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29. 31, 32 i 33 lit. a lub
2)ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
Przytoczone powyżej przepisy krajowe w zakresie opieki medycznej stanowią implementację do polskiego porządku prawnego przepisu art. 132 ust. 1 lit. b) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L Nr 347, str. 1. ze zm., zwanej dalej Dyrektywą, zgodnie z którym: państwa członkowskie zwalniają następujące transakcje: opieka szpitalna i medyczna oraz ściśle z nimi związane czynności podejmowane przez podmioty prawa publicznego lub na warunkach socjalnych porównywalnych do stosowanych w odniesieniu do instytucji prawa publicznego, przez szpitale, ośrodki medyczne i diagnostyczne oraz inne odpowiednio uznane placówki o podobnym charakterze.
Z powyższych regulacji wynika, że warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy jest spełnienie łącznie dwóch przesłanek:
1)przesłanki o charakterze podmiotowym, odnoszącej się do usługodawcy, który musi być podmiotem leczniczym, a także
2)przesłanki o charakterze przedmiotowym, dotyczącej rodzaju świadczonych usług, tj. usług w zakresie opieki medycznej, służących profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu przywracaniu i poprawie zdrowia.
Zatem niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że zwolnienie od podatku nie znajduje zastosowania.
Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia podmiotu leczniczego czy działalności leczniczej. Wobec powyższego, przy definiowaniu powyższych pojęć należy posiłkować się przepisami ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (zwanej dalej ustawą o działalności leczniczej).
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 5 ustawy o działalności leczniczej: użyte w ustawie określenie podmiot wykonujący działalność leczniczą oznacza podmiot leczniczy, o którym mowa w art. 4, oraz lekarza, pielęgniarkę, fizjoterapeutę lub diagnostę laboratoryjnego wykonujących zawód w ramach działalności leczniczej jako praktykę zawodową, o której mowa w art. 5.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy o działalności leczniczej, użyte w ustawie określenie świadczenie zdrowotne oznacza działania służące zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu lub poprawie zdrowia oraz inne działania medyczne wynikające z procesu leczenia lub przepisów odrębnych regulujących zasady ich wykonywania.
W myśl art. 3 ust. 1 ustawy o działalności leczniczej, działalność lecznicza polega na udzielaniu świadczeń zdrowotnych. Świadczenia te mogą być udzielane za pośrednictwem systemów teleinformatycznych lub systemów łączności.
Stosownie do art. 4 ust. 1 ustawy o działalności leczniczej, podmiotami leczniczymi są:
1)przedsiębiorcy w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2023 r. poz. 221 i 641) we wszelkich formach przewidzianych dla wykonywania działalności gospodarczej, jeżeli ustawa nie stanowi inaczej.
2)samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej.
3)jednostki budżetowe, w tym państwowe jednostki budżetowe tworzone i nadzorowane przez Ministra Obrony Narodowej, ministra właściwego do spraw wewnętrznych. Ministra Sprawiedliwości lub Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, posiadające w strukturze organizacyjnej ambulatorium, ambulatorium z izbą chorych lub lekarza podstawowej opieki zdrowotnej, pielęgniarkę podstawowej opieki zdrowotnej lub położną podstawowej opieki zdrowotnej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 października 2017 r. o podstawowej opiece zdrowotnej (Dz. U. z 2022 r. poz. 2527),
4)instytuty badawcze, o których mowa w art. 3 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. z 2022 r. poz. 498),
5)fundacje i stowarzyszenia, których celem statutowym jest wykonywanie zadań w zakresie ochrony zdrowia i których statut dopuszcza prowadzenie działalności leczniczej, 5a) posiadające osobowość prawną jednostki organizacyjne stowarzyszeń, o których mowa w pkt 5,
6)osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania,
7)jednostki wojskowe
- w zakresie, w jakim wykonują działalność leczniczą.
Jednocześnie, zauważyć należy, że definicja opieki medycznej nie została zawarta ani w krajowych, ani wspólnotowych przepisach podatkowych. W tym zakresie należy szukać wyjaśnienia tych pojęć w bogatym dorobku orzecznictwa wspólnotowego.
W wyroku w sprawie L.U.P. GmbH (C-106/05, pkt 27) Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej stwierdził, że: pojęcia "opieki medycznej" oraz "świadczeń opieki medycznej" (...) odnoszą się do usług, które służą diagnozie, opiece oraz w miarę możliwości, leczeniu chorób lub zaburzeń zdrowia. Pojęcie to zdefiniowano również w wyroku w sprawie d Ambrumenil (C-307/01. pkt 57), gdzie podkreślono, że pojęcia świadczenia opieki medycznej nie można interpretować w sposób, który obejmuje świadczenia medyczne realizowane w innym celu niż postawienie diagnozy, udzielenie pomocy medycznej oraz w zakresie, w jakim to możliwe, leczenie chorób lub zaburzeń zdrowotnych.
Podobnie w wyroku w sprawie Margarete Unterpertinger vs Pensionsversicherungsanstalt der Arbeiter C-212/01 TSUE wskazał że "(...) to cel usługi medycznej decyduje o tym czy powinna ona być zwolniona z podatku VAT. Dlatego też, jeśli kontekst, w jakim taka usługa jest wykonywana, pozwala ustalić, że jej głównym celem nie jest ochrona zdrowia, włączając w to utrzymanie lub przywrócenie zdrowia, lecz udzielanie porad wymaganych przed podjęciem decyzji wywołujących skutki prawne, zwolnienie nie ma zastosowania do takiej usługi".
Ponadto, jak zauważył Rzecznik Generalny w sprawie CopyGene A/S vs Skatteministeriet (C-262/08): „Cel usługi medycznej określa, czy powinna ona korzystać ze zwolnienia: jeżeli z kontekstu wynika, że jej głównym celem nie jest ochrona, utrzymanie bądź przywrócenie zdrowia, lecz inny cel. to wówczas zwolnienie nie będzie miało zastosowania”.
Zatem zwolnieniem od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy, objęte są wyłącznie te usługi w zakresie opieki medycznej, które realizują cel związany z profilaktyką, zachowaniem, ratowaniem, przywracaniem i poprawą zdrowia. Usługi, które tych celów nie realizują, nie mogą korzystać z przedmiotowego zwolnienia. W związku z tym każdorazowo należy poddawać analizie, jaki cel przyświecał danej usłudze świadczonej na rzecz pacjenta.
Precyzując czynności opieki medycznej, których celem jest profilaktyka zachowanie ratowanie, przywracanie lub poprawa zdrowia, pojęcia te należy interpretować z zastosowaniem wykładni językowej.
„Profilaktyka” to wszelkie działania i środki stosowane w celu zapobiegania czemuś niepożądanemu, likwidowanie przyczyn niekorzystnych zjawisk, to działania i środki stosowane w celu zapobiegania chorobom. Zatem profilaktyka zdrowotna obejmuje działania mające na celu zapobieganie chorobom bądź innemu niekorzystnemu zjawisku zdrowotnemu przed jej rozwinięciem, poprzez ich wczesne wykrycie i leczenie. Ma ona również na celu zahamowanie postępu lub powikłań już istniejącej choroby, czy też zapobieganie powstawaniu niekorzystnych wzorów zachowań społecznych, które przyczyniają się do podwyższania ryzyka choroby.
„Zachowywanie” rozumiane jest jako dochowanie czegoś w stanie niezmienionym nienaruszonym lub niezniszczonym mimo upływu czasu lub niesprzyjających okoliczności utrzymywanie.
Interpretując słowo „ratowanie”, należy odwołać się do słów „ratować” i „ratownictwo”. Ratować to starać się ocalić, zachować coś, natomiast ratownictwo jest rozumiane jako ogół środków i metod ratowania życia ludzkiego i niesienia pomocy w warunkach zagrożenia.
Słowo „przywracać” oznacza doprowadzić coś do poprzedniego stanu, prowadzić coś na nowo, odtworzyć coś w pierwotnej postaci, wznowić, odnowić, sprawić, że ktoś się znajdzie w takiej sytuacji, w takim stanie, w jakim był poprzednio. Pojęcie „przywracanie zdrowia” oznacza doprowadzenie zdrowia do poprzedniego stanu, sprawienie, że znajdzie się ono w takim stanie, w jakim był poprzednio.
„Poprawa” to zmiana stanu czegoś na lepsze, poprawienie czegoś, poprawianie się, polepszanie.
Z kolei termin „poprawa zdrowia”, którym posługuje się ustawodawca określając zakres zwolnień, zgodnie z wykładnią literalną oznacza zmianę stanu zdrowia na lepsze, poprawienie zdrowia, jego polepszanie.
Tym samym dokonując ustalenia, czy dana usługa medyczna podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług należy ustalić, czy będzie spełniała wyżej określone warunki.
W analizowanym przypadku przedmiotem wątpliwości jest ustalenie, czy przedstawiona we wniosku w opisie zdarzenia przyszłego usługa, jaką planuje A świadczyć na rzecz pacjentów w postaci usługi medyczno-pielęgnacyjnej w domu pacjenta obejmująca przedstawione we wniosku czynności będzie usługą zwolnioną z VAT (na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT) jako usługa opieki medycznej służąca profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia.
Odnosząc się do przedstawionych wątpliwości wskazać należy, że przepis art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT definiujący zwolnienie od podatku od towarów i usług ma charakter podmiotowo-przedmiotowy, co oznacza, że zwolnieniu od podatku od towarów i usług podlega określony rodzaj usług wykonywanych przez ściśle zdefiniowany krąg podmiotów wykonujących te usługi.
W opisie sprawy wskazano, że A jest podmiotem leczniczym (wpisanym do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą prowadzonego przez odpowiedni organ), który prowadzi działalność leczniczą i świadczy usługi z zakresu opieki medycznej.
W związku z powyższym, w rozpatrywanym przypadku będzie spełniona przesłanka podmiotowa warunkująca zastosowanie zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT.
Wobec tego w dalszej kolejności należy przeanalizować spełnienie przesłanki przedmiotowej.
Jak wynika z opisu sprawy, A planuje rozpocząć świadczenie nowej usługi w postaci usługi medyczno-pielęgnacyjnej w domu pacjenta. Usługa ta ma być realizowana przez wyspecjalizowany personel medyczny (w szczególności przez pielęgniarki i opiekunów medycznych) i ma obejmować szereg określonych czynności medycznych (w szczególności diagnostyczne, medyczno-pielęgnacyjne realizowane w ramach Indywidualnego Planu Opieki Medycznej, instruktażu medycznego). Czynności te mają realizować cel medyczny, tj. służyć będą przywracaniu i poprawie stanu zdrowia pacjenta oraz jego zachowaniu i profilaktyce (tak czynności medyczne realizowane m.in. poprzez diagnostykę Indywidualny Plan Opieki Medycznej, instruktaż medyczny - szczegółowo przedstawione w pkt 2 ppkt 4 lit. a/-d/ opisu sprawy), a niekiedy też ratowaniu zdrowia (np. w ramach dodatkowej wizyty na żądanie pacjenta, o której mowa w opisie sprawy (tak pkt 2 ppkt 4/ lit. d/)).
Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że wyżej opisana usługa (usługa medyczno-pielęgnacyjna w domu pacjenta), jaką A zamierza świadczyć na rzecz pacjentów będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT, gdyż spełniona zostanie zarówno przesłanka podmiotowa - będzie świadczona przez podmiot wykonujący działalność leczniczą, o którym mowa w art. 4 ust. 1 ustawy o działalności leczniczej, jak i przesłanka przedmiotowa - stanowić będzie usługę z zakresu opieki medycznej, która będzie służyć profilaktyce, zachowaniu ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia.
W konsekwencji, przedstawiona we wniosku usługa (usługa medyczno-pielęgnacyjna w domu pacjenta), jaką A zamierza świadczyć na rzecz pacjentów będzie spełniała warunki zwolnienia od podatku VAT określone w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT, jako usługa z zakresu opieki medycznej, służąca profilaktyce, zachowaniu ratowaniu, przywracaniu lub poprawie zdrowia świadczona przez podmiot wykonujący działalność leczniczą, o którym mowa w art. 4 ust. 1 ustawy o działalności leczniczej.
W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że w Państwa ocenie, w związku z doprecyzowaniem opisu sprawy, nie zachodzi konieczność ponownego przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej opisu sprawy odnośnie sformułowanego we wniosku pytania, gdyż nie uległo ono zmianie w związku z uzupełnieniem wniosku o wskazane ww. okoliczności (zawarte powyżej w odpowiedzianych Ad I pkt 1 - 5 niniejszego pisma).
Nadto w ocenie Spółki, przedstawione okoliczności w uzupełnieniu wniosku korespondują z opisem sprawy i zakresem zadanego pytania.
Tym samym A podtrzymuje swoje stanowisko (wszelkie jej twierdzenia i wnioski) przedstawione we wniosku, iż w szczególności, usługa jaką planuje A świadczyć na rzecz pacjentów w postaci usługi medyczno-pielęgnacyjnej w domu pacjenta, obejmująca przedstawione we wniosku czynności, będzie mogła korzystać ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 361, ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi albo zwolnienie od podatku.
Zgodnie z treścią art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy:
Zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze.
Jednocześnie zgodnie z art. 43 ust. 17 ustawy:
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:
1) nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
2) ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
Z opisu sprawy wynika, że mają Państwo status czynnego podatnika VAT, z tym że w większości czynności, które Państwo wykonują, są zwolnione z podatku VAT (w szczególności jako świadczenia zdrowotne realizowane w ramach kontraktu z Narodowym Funduszem Zdrowia; czynności, które A opodatkowuje podatkiem VAT, to przede wszystkim - sprzedaż książek, catering, wynajem pokoi, wynajem gabinetów). Państwa A jest podmiotem medycznym funkcjonującym od 20 lat na rynku opieki medycznej, prowadzącym działalność paliatywno-hospicyjną. A postanowiło opracować nowy model opieki, skierowany do szerszej grupy osób niż tylko kwalifikujących się do opieki paliatywnej, tj. model usługi medyczno-pielęgnacyjnej w domu chorego, który to model może w sposób znaczący wzmocnić obecną architekturę usług zdrowotnych w Polsce. Planowana usługa medyczno-pielęgnacyjna w domu pacjenta realizowana będzie przez wykwalifikowany personel medyczny, w szczególności pielęgniarki i opiekunów medycznych i służyć będzie przywracaniu i poprawie stanu zdrowia oraz jego zachowaniu i profilaktyce. Wszystkie usługi (czynności diagnostyczne, czynności medyczne i pielęgnacyjne realizowane w ramach IPOM, instruktaż medyczny), które będą świadczone w ramach planowanej usługi medyczno-pielęgnacyjnej w domu pacjenta, będą stanowiły usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia. Bezpośrednim celem usług objętych zakresem wniosku, będzie opieka medyczna służąca profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia. Usługi świadczone w ramach planowanej usługi medyczno-pielęgnacyjnej w domu pacjenta będą świadczone przez A jako podmiot leczniczy w rozumieniu art. 4 ust. 1 ustawy z 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej. Państwa A jest podmiotem leczniczym wpisanym do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą prowadzonego przez Wojewodę pod numerem księgi rejestrowej; podstawową działalnością A jest działalność medyczna i świadczenie usług z zakresu opieki zdrowotnej.
Z powołanego przepisu art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy wynika, że zwolnieniu od podatku VAT podlegają wyłącznie usługi w zakresie opieki medycznej, które spełniają określone warunki – służą mianowicie profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz świadczone są przez konkretne, wymienione przez ustawodawcę wprost podmioty, a także dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Zwolnienie powyższe ma zatem charakter podmiotowo-przedmiotowy, co oznacza, że zwolnieniu od podatku podlega określony rodzaj usług wykonywanych przez ściśle zdefiniowany krąg podmiotów, wykonujących te usługi.
Przytoczone powyżej przepisy krajowe w zakresie opieki medycznej stanowią implementację do polskiego porządku prawnego przepisu art. 132 ust. 1 lit. b Dyrektywy 2006/112/WE Rady zgodnie z którym:
Państwa członkowskie zwalniają następujące transakcje: opieka szpitalna i medyczna oraz ściśle z nimi związane czynności podejmowane przez podmioty prawa publicznego lub, na warunkach socjalnych porównywalnych do stosowanych w odniesieniu do instytucji prawa publicznego, przez szpitale, ośrodki medyczne i diagnostyczne oraz inne odpowiednio uznane placówki o podobnym charakterze.
Zauważenia wymaga, że definicja opieki medycznej nie została zawarta ani w krajowych, ani wspólnotowych przepisach podatkowych. W tym zakresie należy szukać wyjaśnienia tych pojęć w bogatym dorobku orzecznictwa wspólnotowego.
W wyroku w sprawie L.u.P. GmbH (C-106/05, pkt 27) Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej stwierdził, że:
Pojęcia „opieki medycznej” oraz „świadczeń opieki medycznej” (…) odnoszą się do usług, które służą diagnozie, opiece oraz w miarę możliwości, leczeniu chorób lub zaburzeń zdrowia.
Pojęcie to zdefiniowano również w wyroku w sprawie d´Ambrumenil (C-307/01, pkt 57), gdzie podkreślono, że:
Pojęcia świadczenia opieki medycznej nie można interpretować w sposób, który obejmuje świadczenia medyczne realizowane w innym celu niż postawienie diagnozy, udzielenie pomocy medycznej oraz w zakresie, w jakim to możliwe, leczenie chorób lub zaburzeń zdrowotnych.
Podobnie w wyroku w sprawie Margarete Unterpertinger vs Pensionsversicherungsanstalt der Arbeiter (C-212/01) TSUE wskazał, że:
„(…) to cel usługi medycznej decyduje o tym, czy powinna ona być zwolniona z podatku VAT. Dlatego też, jeśli kontekst, w jakim taka usługa jest wykonywana, pozwala ustalić, że jej głównym celem nie jest ochrona zdrowia, włączając w to utrzymanie lub przywrócenie zdrowia, lecz udzielanie porad wymaganych przed podjęciem decyzji wywołujących skutki prawne, zwolnienie nie ma zastosowania do takiej usługi”.
Tak więc, zwolnieniem od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy objęte są wyłącznie te usługi w zakresie opieki medycznej, które realizują cel związany z profilaktyką, zachowaniem, ratowaniem, przywracaniem i poprawą zdrowia. Usługi, które tych celów nie realizują nie mogą korzystać z ww. zwolnienia. W związku z tym każdorazowo należy poddawać analizie, jaki cel przyświeca danej usłudze świadczonej na rzecz pacjenta. Zauważenia wymaga, że nie w każdym przypadku działania podejmowane na rzecz pacjenta mają na celu zachowanie, ratowanie, przywracanie i poprawę jego zdrowia.
W tym miejscu wskazania wymaga, że myśl art. 2 ust. 1 ustawy z 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2024 r. poz. 799):
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
-świadczenie zdrowotne – działania służące zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu lub poprawie zdrowia oraz inne działania medyczne wynikające z procesu leczenia lub przepisów odrębnych regulujących zasady ich wykonywania (pkt 10),
-stacjonarne i całodobowe świadczenie zdrowotne inne niż świadczenie szpitalne – świadczenia opiekuńcze, pielęgnacyjne, paliatywne, hospicyjne, świadczenia z zakresu opieki długoterminowej, rehabilitacji leczniczej, leczenia uzależnień, psychiatrycznej opieki zdrowotnej oraz lecznictwa uzdrowiskowego, udzielane pacjentom, których stan zdrowia wymaga udzielania całodobowych lub całodziennych świadczeń zdrowotnych w odpowiednio urządzonych, stałych pomieszczeniach (pkt 12).
Z kolei zgodnie z art. 2 ust. 2 pkt 2 powołanej ustawy o działalności leczniczej:
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności leczniczej w rodzaju stacjonarne i całodobowe świadczenia zdrowotne bez bliższego określenia – rozumie się przez to działalność leczniczą w rodzaju świadczenia szpitalne, jak i działalność leczniczą w rodzaju stacjonarne i całodobowe świadczenia zdrowotne inne niż szpitalne.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 5 i 5a ustawy o działalności leczniczej:
Podmiotami leczniczymi są fundacje i stowarzyszenia, których celem statutowym jest wykonywanie zadań w zakresie ochrony zdrowia i których statut dopuszcza prowadzenie działalności leczniczej, posiadające osobowość prawną jednostki organizacyjne stowarzyszeń, o których mowa w pkt 5 w zakresie, w jakim wykonują działalność leczniczą.
Stosownie do art. 8 pkt 1 lit. b ustawy o działalności leczniczej:
Rodzajami działalności leczniczej są stacjonarne i całodobowe świadczenia zdrowotne inne niż szpitalne.
Na mocy art. 9 ust. 1 i 2 ww. ustawy o działalności leczniczej:
1. Stacjonarne i całodobowe świadczenia zdrowotne inne niż szpitalne mogą polegać w szczególności na:
1) udzielaniu całodobowych świadczeń zdrowotnych, które obejmują swoim zakresem pielęgnację i rehabilitację pacjentów niewymagających hospitalizacji, oraz zapewnianiu im produktów leczniczych i wyrobów medycznych, pomieszczeń i wyżywienia odpowiednich do stanu zdrowia, a także prowadzeniu edukacji zdrowotnej dla pacjentów i członków ich rodzin oraz przygotowaniu tych osób do samoopieki i samopielęgnacji w warunkach domowych;
2) udzielaniu całodobowych świadczeń zdrowotnych, które obejmują swoim zakresem pielęgnację, opiekę i rehabilitację pacjentów niewymagających hospitalizacji, oraz zapewnianiu im produktów leczniczych potrzebnych do kontynuacji leczenia, pomieszczeń i wyżywienia odpowiednich do stanu zdrowia, a także prowadzeniu edukacji zdrowotnej dla pacjentów i członków ich rodzin oraz przygotowaniu tych osób do samoopieki i samopielęgnacji w warunkach domowych;
3) udzielaniu świadczeń zdrowotnych polegających na działaniach usprawniających, które służą zachowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia;
4) sprawowaniu wszechstronnej opieki zdrowotnej, psychologicznej i społecznej nad pacjentami znajdującymi się w stanie terminalnym oraz opieki nad rodzinami tych pacjentów.
2. Świadczenia, o których mowa w ust. 1 pkt 4, oraz świadczenia pielęgnacyjne i opiekuńcze mogą być udzielane także wyłącznie w warunkach domowych.
Dokonując oceny przedstawionych okoliczności sprawy należy mieć na względzie zasadę wykładni zwolnień, stanowiących w istocie odstępstwo od generalnej zasady powszechności opodatkowania podatkiem VAT. Tym samym wszelkie zwolnienia należy interpretować możliwie ściśle i wąsko tak, aby nie doprowadzić do rozszerzenia zwolnień.
Jak wynika z przedstawionego opisu sprawy, Państwa A posiada status podmiotu leczniczego i usługi objęte zakresem wniosku będą Państwo świadczyć jako podmiot leczniczy, a zatem została spełniona przesłanka podmiotowa zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy.
Należy zatem dokonać oceny, czy usługi wykonywane przez Państwa, ze względu na swój cel, mogą zostać uznane za usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia.
Profilaktyka zdrowotna obejmuje działania mające na celu zapobieganie chorobom bądź innemu niekorzystnemu zjawisku zdrowotnemu przed jej rozwinięciem, przez ich wczesne wykrycie i leczenie. Ma ona również na celu zahamowanie postępu lub powikłań już istniejącej choroby, czy też zapobieganie powstawaniu niekorzystnych wzorów zachowań społecznych, które przyczyniają się do podwyższania ryzyka choroby.
Z kolei interpretując termin „poprawa zdrowia”, którym posługuje się ustawodawca określając zakres zwolnień, należy zastosować wykładnię literalną, zgodnie z którą wyrażenie to oznacza zmianę stanu zdrowia na lepsze, poprawienie zdrowia, jego polepszanie.
Podobnie należy postąpić dokonując wykładni pojęcia „przywracanie zdrowia”, które oznacza doprowadzenie zdrowia do poprzedniego stanu, sprawienie, że znajdzie się ono w takim stanie, w jakim był poprzednio.
Jak już wyżej wskazałem, zwolnieniu od podatku od towarów i usług na mocy art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy podlegają wyłącznie usługi służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu lub poprawie zdrowia, a zatem od podatku zwolnione mogą być jedynie usługi które służą ww. celom.
W analizowanej sprawie Państwa A opracowało nowy model opieki w domu pacjenta, skierowany do szerszej grupy osób niż tylko kwalifikujących się do opieki paliatywnej, tj. model usługi medyczno-pielęgnacyjnej w domu chorego, który będzie obejmował czynności diagnostyczne, czynności medyczne i pielęgnacyjne realizowane w ramach IPOM oraz instruktaż medyczny. Jak Państwo wskazali, bezpośrednim celem usług objętych zakresem wniosku, będzie opieka medyczna służąca profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia.
A zatem usługi wykonywane przez Państwa A w domu pacjenta, będą stanowiły usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, w konsekwencji spełnione będą również przesłanki przedmiotowe, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy.
Tym samym usługa, jaką planuje Państwa A świadczyć na rzecz pacjentów w postaci usługi medyczno-pielęgnacyjnej w domu pacjenta, obejmująca przedstawione we wniosku czynności, będzie mogła korzystać ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli sytuacja Państwa będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu),
na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej
na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).