Ustalenie - czy przeprowadzenie i organizacja Akcji przez Państwa na rzecz Zleceniodawcy stanowi usługę oraz sposobu udokumentowania tej usługi faktur... - Interpretacja - 0111-KDIB3-1.4012.390.2024.4.KO

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 3 października 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.390.2024.4.KO

Temat interpretacji

Ustalenie - czy przeprowadzenie i organizacja Akcji przez Państwa na rzecz Zleceniodawcy stanowi usługę oraz sposobu udokumentowania tej usługi fakturą, czy Nagroda przekazywana przez Państwa na rzecz D. nie stanowi wynagrodzenia za usługę, ani rabatu pośredniego stanowiącego obniżkę ceny oraz udokumentowania ją notą uznaniową lub innym dokumentem.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

28 czerwca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w kwestii ustalenia:

    - czy przeprowadzenie i organizacja Akcji przez Państwa na rzecz Zleceniodawcy stanowi usługę oraz sposobu udokumentowania tej usługi fakturą,

    - czy Nagroda przekazywana przez Państwa na rzecz D. nie stanowi wynagrodzenia za usługę, ani rabatu pośredniego stanowiącego obniżkę ceny oraz udokumentowania ją notą uznaniową lub innym dokumentem.

Wniosek został uzupełniony pismem z 20 września 2024 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

I. sp. z o.o. („Wnioskodawca”) należy do grupy kapitałowej („Grupa E.”) prowadzącej m.in. sieci sklepów detalicznych oraz współpracującej z tysiącami niezależnych partnerów w całej Polsce. Wnioskodawca jest polską spółką kapitałową będącą polskim rezydentem podatkowym.

Wnioskodawca jest podmiotem, który oferuje nowoczesne rozwiązania organizacyjne, w szczególności techniczno-informatyczne, w tym M.., E… a w przyszłości być może również inne platformy („P”). Podmiotami korzystającymi z P., na podstawie odrębnych umów zawartych pomiędzy Wnioskodawcą (działającym jako usługodawca dla użytkowników P.) a tymi podmiotami (jako usługobiorcami), są podmioty („D.”) prowadzące sprzedaż towarów („Towary”), tj. rzeczy ruchomych, praw lub usług na rzecz klientów D., tj. konsumentów („Klienci”) w punktach handlowych. Zasadniczo, D. są przedsiębiorcy prowadzący sklepy w ogólnopolskich sieciach franczyzowych sprzedający towary… Detaliści dysponują certyfikowanym urządzeniem elektronicznym wraz z oprogramowaniem (kasa fiskalna) lub oprogramowaniem (system POS) zainstalowanym na urządzeniu komputerowym (komputer, terminal, tablet), które służą do rejestracji zakupu przez Klientów od D. Towarów, wraz z zainstalowanym komponentem integracyjnym służącym do komunikacji z P. („Urządzenie”).

Wnioskodawca zamierza nawiązywać współprace z producentami Towarów („Zleceniodawca”, „Zleceniodawcy”), w ramach których Wnioskodawca będzie wspierał sprzedaż Zleceniodawcy poprzez organizowanie i prowadzenie akcji sprzedażowych lub marketingowych („Akcja”) celem zwiększenia sprzedaży numerycznej albo zwiększenia zasięgów poszczególnych Towarów produkowanych przez Zleceniodawcę, objętych Akcją („Produkty”), a także promocję samego Zleceniodawcy.

W ramach Akcji Wnioskodawca podejmować będzie czynności polegające, w szczególności na:

  1) wsparciu Zleceniodawcy w określaniu zasad Akcji (w szczególności (a) opis danego rodzaju Akcji, (b) wysokość celu sprzedażowego („Cel Sprzedażowy”) i (c) zasady rozliczania wykonania Celu Sprzedażowego);

  2) powiadamianiu D. za pośrednictwem P. o nowych Akcjach i ich warunkach;

  3) opracowywaniu oraz przekazywaniu Zleceniodawcy raportów rozliczeniowych;

  4) monitorowaniu poprzez P. sposobu i poprawności realizowanych przez D. Akcji w punktach handlowych (na podstawie danych rozliczeniowych i transakcyjnych);

  5) prowadzeniu HelpDesk (pojedynczy punkt kontaktu oraz przyjmowania i zarządzania zgłoszeniami związanymi z wykonywaniem umowy ze zleceniodawcą),

  6) wypłacaniu D. nagród pieniężnych („Nagrody”) w imieniu Wnioskodawcy za zrealizowanie zadań wskazanych przez Zleceniodawcę w ramach prowadzonych Akcji, na zasadach ustalonych i zatwierdzonych przez Zleceniodawcę. Nagrody będą zawsze pieniężne (nierzeczowe). Zadania, za które będą przyznawane Nagrody mogą być różne i trudne do przewidzenia w dacie składania niniejszego wniosku.

Zgodnie z powyższym, Akcja realizowana będzie w następujący sposób:

  1) Wnioskodawca będzie informował D. o nowych i aktualnych Akcjach dla danego punktu handlowego za pośrednictwem P. (Akcje mogą być dopasowane do ogólnej charakterystyki danego punktu handlowego);

  2) Wnioskodawca będzie składał za pośrednictwem witryny przyrzeczenie publiczne Nagrody po spełnieniu warunków określonych w regulaminie Akcji (na zasadzie art. 919 Kodeksu cywilnego);

  3) po zalogowaniu w P., D. będzie mógł zaakceptować zasady Akcji; zaakceptowanie zasad Akcji dla wybranej przez D. Akcji stanowi oświadczenie D. o zapoznaniu się z przyrzeczeniem Wnioskodawcy. W odniesieniu do D., który nie zaakceptował zasad Akcji, Wnioskodawca będzie mógł przyrzeczenie odwołać;

  4) przez okres trwania Akcji dane transakcyjne dotyczące Produktów (w tym czas dokonania sprzedaży Produktów uprawniających do uzyskania Nagrody, ich rodzaje oraz wartość) weryfikowane są automatycznie przez system centralny P., w celu określenia, czy sprzedany podczas Akcji towar jest Produktem spełniającym warunki danej Akcji; dane transakcyjne opracowane są przez Wnioskodawcę w postaci danych rozliczeniowych w celu weryfikacji spełnienia warunków uzyskania przez D. Nagrody oraz jej wysokości.

Wnioskodawca, po spełnieniu przez D. zadań, w tym osiągnięciu przez poszczególnych D. zadań, w tym Celów Sprzedażowych będzie wypłacał im Nagrody. W tym celu Wnioskodawca wystawi na rzecz D. otrzymującego Nagrodę notę uznaniową wystawianą w imieniu i na rachunek własny Wnioskodawcy, potwierdzającą przyznanie Nagrody D. oraz podstawę jej wypłaty przez Wnioskodawcę. Nota uznaniowa będzie wskazywać Wnioskodawcę jako jej wystawcę, a D. jako odbiorcę. Nagrody będą wydane D., tj. podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą w związku z tą działalnością.

Za prowadzenie i organizowanie Akcji Wnioskodawca otrzyma od Zleceniodawcy wynagrodzenie („Wynagrodzenie”). Na kwotę Wynagrodzenia składać się będą:

1) kwoty odpowiadające nominalnie kwotom wypłaconych Nagród przez Wnioskodawcę na rzecz D.;

2) ryczałtowo ustalone kwoty zależne od liczby punktów handlowych D., do których Wnioskodawca skieruje Akcję;

3) kwotę stanowiącą określony % od Nagród wypłaconych przez Wnioskodawcę w Akcji D.

Wnioskodawca zwraca uwagę, że uzyskał już pozytywne interpretacje indywidualne dla innych rodzajów przeprowadzanych przez siebie akcji promocyjnych, tj. w szczególności:

1) interpretacja indywidualna z 21 stycznia 2021 r., nr 0112-KDIL1-1.4012.488.2020.1.JKU,

2) interpretacja indywidualna z 13 stycznia 2021 r., nr 0111-KDIB2-1.4010.447.2020.2.PB,

3) interpretacja indywidualna z 24 listopada 2021 r., nr 0111-KDIB1-1.4010.384.2021.4.MF,

4) interpretacja indywidualna z 25 listopada 2021 r., nr 0112-KDIL3.4012.273.2021.3.AW,

5) interpretacja indywidualna z 26 listopada 2021 r., nr 0112-KDIL3.4012.274.2021.3.MBN.

Jednak ww. interpretacje dotyczą stanów faktycznych innych, niż ten przedstawiony w niniejszym wniosku, dlatego też Wnioskodawca zdecydował się o wystąpienie z oddzielnym wnioskiem dot. organizowanej Akcji.

Wnioskodawca oświadcza ponadto, że ww. czynności nie skutkują osiągnięciem korzyści podatkowej dla Wnioskodawcy, sprzecznej z przedmiotem lub celem ustaw podatkowych. Działania Wnioskodawcy w ramach Akcji nie były podjęte w celu wypracowania korzyści podatkowej, a sposób tych działań nie był sztuczny. Wyłącznym celem wniosku jest potwierdzenie skutków podatkowych, tak aby zapewnić prawidłowe rozliczenia uczestników Akcji.

Pismem z 20 września 2024 r. uzupełniono opis sprawy następująco.

1. Jaki jest związek przyczynowy pomiędzy poniesionymi, a wskazanymi we wniosku wydatkami (na Nagrody), a osiąganiem przez Państwa przychodów lub zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów?

Wnioskodawca będzie świadczył na rzecz Zleceniodawców usługi polegające na przeprowadzaniu Akcji, w ramach których będzie wypłacał D. biorącym udział w Akcjach i osiągającym określone Cele Sprzedażowe Nagrody, zatwierdzone przez Zleceniodawców. W zamian za przeprowadzenie Akcji, które będą obejmować m.in. wydawanie Nagród, Wnioskodawca otrzymywać będzie od Zleceniodawców Wynagrodzenia. W konsekwencji, Wnioskodawca będzie ponosił wydatki na Nagrody celem wypełnienia świadczenia objętego usługą (przeprowadzeniem Akcji), za które uzyska przychód w postaci Wynagrodzenia. Wysokość Wynagrodzenia będzie zależała od (i) kwot wypłaconych Nagród przez Wnioskodawcę na rzecz D., (ii) liczby punktów handlowych D., do których skierowana będzie Akcja przez Wnioskodawcę, oraz (iii) kwoty stanowiącej określony procent od Nagród wypłaconych przez Wnioskodawcę. Dodatkowo, Wnioskodawca może umocnić swoje relacje ze Zleceniodawcami wykazując im, że dzięki Akcjom (i wydaniu Nagród) pozyska lojalność D., co owocować może w przyszłości kolejnymi zleceniami od Zleceniodawców na przeprowadzenie Akcji lub pozyskaniem nowych Zleceniodawców, zainteresowanych zleceniem Akcji Wnioskodawcy, dysponujących skutecznymi narzędziami dotarcia do D. Dzięki temu Wnioskodawca może zabezpieczyć stabilność swoich przychodów oraz wyników finansowych w przyszłości.

2. O jakich dokładnie zadaniach, za które będą przyznawane Nagrody jest mowa we wniosku?

Jak już wskazywał Wnioskodawca we wniosku, zadania, za które będą przyznane Nagrody mogą być różne i są trudne do przewidzenia w dacie składania wniosku i niniejszego pisma. Zadania przewidziane w ramach przeprowadzanych Akcji będą bowiem wynikały z każdorazowych ustaleń pomiędzy Wnioskodawcą a Zleceniodawcą. W dużej ogólności Wnioskodawca wskazuje, że Nagrody będą przyznawane przez Wnioskodawcę D. za podejmowanie działań mających na celu promocję Zleceniodawcy (cele marketingowe) oraz/lub osiągnięcie określonych Celów Sprzedażowych. Cele Sprzedażowe mogą obejmować: zwiększenie sprzedaży konkretnych Produktów Zleceniodawcy, uzyskanie określonej liczby transakcji na Produktach lub spełnienie przez D. innych zadań związanych z promocją i sprzedażą Produktów Zleceniodawców.

3. W jaki sposób ustalana będzie wysokość Nagród, o których mowa we wniosku?

Wysokość Nagród może być uzależniona od wielkości osiągniętej sprzedaży Produktów Zleceniodawcy przez D. Konkretne progi sprzedażowe, których osiągnięcie może wiązać się z przyznaniem D. Nagród i sama ich wysokość będą zależeć od wcześniej uzgodnionych kryteriów przeprowadzenia Akcji, uzgodnionych pomiędzy Zleceniodawcą a Wnioskodawcą

4. Czy Nagrody będą w swej istocie stanowić upust/rabat w cenie nabywanych przez D. towarów Zleceniobiorców?

Nagrody będą przyznawane przez Wnioskodawcę D. za osiągnięcie określonych Celów Sprzedażowych i wypełnienie przez D. warunków wskazanych w przyrzeczeniu Nagrody w ramach Akcji. Wnioskodawca nie przyznaje D. ani upustów, ani rabatów na nabywane przez nich Produkty, gdyż nie dokonuje on sprzedaży Produktów (ani innych Towarów) na rzecz D.

5. Czy wypłata Nagród przez Państwa na rzecz D. będzie powodować obniżenie cen konkretnych Towarów Zleceniodawcy?

Nagroda będzie formą zachęty D. do wzięcia udziału w Akcji organizowanej przez Wnioskodawcę oraz formą uhonorowania D. za spełnienie warunków Akcji. Wnioskodawca nie dokonuje sprzedaży Towarów na rzecz D. i nie ma wpływu na ceny oferowane przez Zleceniodawcę D.

6. Czy Państwo w ramach organizacji Akcji będą uczestniczyć w obrocie Towarami Zleceniodawców?

Wnioskodawca nie będzie uczestniczyć w obrocie Towarami/Produktami - Wnioskodawca nie nabywa Towarów/Produktów od Zleceniodawców, nie dystrybuuje tych Towarów/Produktów, ani nie sprzedaje ich na rzecz D. Nagrody przewidziane w ramach Akcji jednocześnie nie będą Towarami a będą miały charakter pieniężny.

7. Czy D. będą wykonywać jakiekolwiek świadczenia na Państwa rzecz?

W ramach przeprowadzanych Akcji Wnioskodawca będzie przyznawał Nagrody w ramach złożonego przyrzeczenia publicznego z art. 919 Kodeksu cywilnego za spełnienie określonych warunków. Jeśli D. spełni te warunki (Cele Sprzedażowe związane z Produktami) Wnioskodawca będzie miał obowiązek wydać mu Nagrodę, zgodnie z jednostronnym przyrzeczeniem publicznym złożonym przez Wnioskodawcę.

8. Jaki będzie cel wypłaty Nagród na rzecz D.?

Wnioskodawca zorganizuje Akcje na zlecenie Zleceniodawcy, za którą to Akcję Wnioskodawca otrzyma Wynagrodzenie od Zleceniodawcy. Wydanie Nagród D. jest częścią Akcji. Nagrody mają jednocześnie zmotywować D. do wzięcia udziału w Akcji, która polegać będzie na podjęciu działań promocyjnych i marketingowych Produktów Zleceniodawców.

Pytania oznaczone jak we wniosku

  1. Czy przeprowadzenie i organizacja Akcji przez Wnioskodawcę na rzecz Zleceniodawcy stanowi usługę w rozumieniu art. 8 ust. 1 Ustawy VAT, a w konsekwencji Wnioskodawca powinien udokumentować taką usługę fakturą wystawianą na Zleceniodawcę, w której cała kwota Wynagrodzenia (wraz z kosztem Nagrody) stanowić będzie obrót będący podstawą opodatkowania VAT?

  3. Czy Nagroda przekazywana przez Wnioskodawcę na rzecz D. nie stanowi wynagrodzenia za usługę, ani rabatu pośredniego stanowiącego obniżkę ceny, o którym mowa w art. 29a ust. 10 pkt 1 Ustawy VAT, a w konsekwencji Wnioskodawca może udokumentować wydanie Nagród wyłącznie notą uznaniową lub innym dokumentem nie zawierającym kwoty VAT, a w szczególności Wnioskodawca w związku z wypłacaną Nagrodą, nie będzie zobowiązany do wyodrębniania kwoty podatku VAT oraz kwoty netto Nagrody, ani nie wykaże z tego tytułu kwoty VAT naliczonego, gdyż nie dokonuje zakupu żadnej usługi lub towaru od D.?

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy, przeprowadzenie i organizacja Akcji przez Wnioskodawcę na rzecz Zleceniodawcy stanowi usługę w rozumieniu art. 8 ust. 1 Ustawy VAT, a w konsekwencji Wnioskodawca powinien udokumentować taką usługę fakturą wystawianą na Zleceniodawcę, w której cała kwota Wynagrodzenia (wraz z kosztem Nagrody) stanowić będzie obrót będący podstawą opodatkowania VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, Nagroda przekazywana przez Wnioskodawcę na rzecz D. nie stanowi wynagrodzenia za usługę, ani rabatu pośredniego stanowiącego obniżkę ceny, o którym mowa w art. 29a ust. 10 pkt 1 Ustawy VAT, a w konsekwencji Wnioskodawca może udokumentować wydanie Nagród wyłącznie notą uznaniową lub innym dokumentem nie zawierającym kwoty VAT, a w szczególności Wnioskodawca w związku z wypłacaną Nagrodą, nie będzie zobowiązany do wyodrębniania kwoty podatku VAT oraz kwoty netto Nagrody, ani nie wykaże z tego tytułu kwoty podatku VAT naliczonego, gdyż nie dokonuje zakupu żadnej usługi lub towaru od D.

Uzasadnienie stanowiska w sprawie oceny zdarzenia przyszłego

Ad 1.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 Ustawy VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3) świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Również art. 24 ust. 1 Dyrektywy wskazuje, że „świadczenie usług” oznacza każdą transakcję, która nie stanowi dostawy towarów.

Z treści cytowanego wyżej przepisu art. 8 ust. 1 Ustawy VAT wynika, iż ustawodawca przyjął generalną zasadę, że usługami są wszelkie odpłatne świadczenia niebędące dostawą towarów. Stąd też stwierdzić należy, iż definicja „świadczenia usług” ma charakter dopełniający definicję „dostawy towarów”. Jest ona wyrazem realizacji zasady powszechności opodatkowania VAT transakcji wykonywanych przez podatników w ramach prowadzonej przez nich działalności gospodarczej.

Uwzględniając powołane wyżej przepisy art. 5 i art. 8 Ustawy VAT, wskazać należy, iż każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu, czy określonym zachowaniu mieści się w definicji usługi. Usługa w rozumieniu art. 8 ust. 1 Ustawy VAT oraz art. 24 ust. 1 Dyrektywy, to transakcja gospodarcza, co oznacza, iż stosunek prawny łączący strony musi wiązać się ze świadczeniem wzajemnym.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a jej odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi więc istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść dla świadczącego usługę.

W ocenie Wnioskodawcy, działaniach podejmowane przez Wnioskodawcę w ramach Akcji na rzecz Zleceniodawcy stanowią świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 Ustawy VAT. Wnioskodawca m.in. będzie: (i) wspierał Zleceniodawcę w określaniu zasad Akcji, powiadamiał D. za pośrednictwem P. o nowych Akcjach i ich warunkach, (iii) opracowywał oraz przekazywał Zleceniodawcy raporty rozliczeniowych, (iv) monitorował poprzez P. sposób i poprawność realizowanych przez D. Akcji w punktach handlowych (na podstawie danych rozliczeniowych i transakcyjnych), (v) prowadził HelpDesk, (vi) wypłacał D. Nagrody.

Za te świadczenia Wnioskodawca otrzyma od Zleceniodawcy świadczenie wzajemne, tj.  wynagrodzenie.

Ponadto, zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 1 Ustawy VAT podatnicy są obowiązani wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2 Ustawy VAT, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem. Elementy, które powinny znaleźć się na fakturze zostały szczegółowo wymienione w art. 106e Ustawy VAT.

W konsekwencji, Wnioskodawca, powinien wystawić na rzecz Zleceniodawcy fakturę na kwotę Wynagrodzenia za usługi wyświadczone w związku z przeprowadzaniem i organizowaniem Akcji, zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 1 Ustawy VAT.

Ad 3.

Zgodnie z art. 29a ust. 1 Ustawy VAT, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

W myśl art. 29a ust. 6 Ustawy VAT, podstawa opodatkowania obejmuje:

1) podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;

2) koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

Podstawa opodatkowania, zgodnie z art. 29 ust. 7 Ustawy VAT nie obejmuje kwot:

  1) stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;

  2) udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży;

  3) otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.

Dodatkowo, zgodnie z art. 29a ust. 10 Ustawy VAT, podstawę opodatkowania z zastrzeżeniem ust. 13, obniża się o:

1) kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen;

2) wartość zwróconych towarów i opakowań;

3) zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło;

4) wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w ust. 1.

W pierwszej kolejności należy stwierdzić, że przepisy Ustawy VAT nie definiują pojęcia „rabat”. Zatem, pojęcia te należy interpretować stosując przede wszystkim wykładnię językową.

Zgodnie ze słownikiem języka polskiego PWN „rabat” to zniżka, opust od sumy należnej za towar przyznawany, np. przy kupnie dużej ilości towarów. Zatem, rabat polega na pomniejszeniu ustalonej wcześniej ceny towaru lub usługi. Rozróżnia się przy tym rabaty na te przyznane przed ustaleniem ceny oraz udzielane po jej ustaleniu. Z powyższego wynika, że rabat związany jest bezpośrednio z transakcją sprzedaży towarów lub usług, tj. musi zaistnieć sprzedaż towaru lub usługi, aby mogło dojść do udzielenia rabatu, a ponadto kwota rabatu musi być związana z konkretną transakcją.

Wnioskodawca nie dokonuje sprzedaży Produktów do D. Akcji, tj. Wnioskodawca w ramach organizacji Akcji w ogóle nie uczestniczy w obrocie Towarami / Produktami. Skoro zatem Nagrody są wydawane przez Wnioskodawcę, tj. podmiot, który nie uczestniczy w obrocie towarem, to nie mogą być klasyfikowane jako rabat lub rabat pośredni związany z obrotem towarem. Takie stanowisko potwierdzają organy podatkowe. Przykładowo Dyrektor w interpretacji z 21 stycznia 2021 r., nr 0112-KDIL1-1.4012.488.2020.1.JKU wskazał, że: „należy wskazać, że Zwrot Kosztów (tzw. cash-back) nie stanowi rabatu w rozumieniu art. 29a ust. 10 pkt 1 ustawy, ponieważ Wnioskodawca nie pośredniczy między stronami - Dostawcą i Sklepem w dostawie Towarów. Zainteresowany dokonuje tylko przekazania środków pieniężnych w tej samej kwocie między Dostawcą a Sklepem pośrednicząc jedynie w tym przekazaniu”. Podobne stanowisko zostało wyrażone w interpretacji Dyrektora z 13 stycznia 2021 r., nr 0111-KDIB2-1.4010.447.2020.2.PB.

Po drugie, Wnioskodawca organizuje i przeprowadza Akcje, w ramach których, będzie wydawał D. Nagrody, jeżeli osiągną oni określone Cele Sprzedażowe ze sprzedaży Produktów Zleceniodawców lub wykonają inne zadania wynikające z Akcji. Nagroda, do której wypłaty zobowiąże się w drodze przyrzeczenia publicznego Wnioskodawca, jest dodatkiem, formą uhonorowania D. za spełnienie warunków Akcji, a nie obniżką ceny jakichkolwiek konkretnych towarów zakupionych przez D. Zatem, celem Akcji nie jest obniżka ceny sprzedaży Towarów/Produktów (objętych Akcją), lecz zmotywowanie D. do podjęcia działań promocyjnych (popularyzacyjnych) określonych Produktów Zleceniodawców i zwiększenia ich sprzedaży lub realizacji innych zadań wynikających z Akcji, za co D. otrzymają Nagrody.

Nie można zatem uznać, że Wnioskodawca, wypłacając D. Nagrody, udziela im rabatów pośrednich na sprzedaży Produktów przez Zleceniodawców. Zleceniodawcy również nie będą rozliczać Wynagrodzenia wypłacanego Wnioskodawcy jako rabatu udzielanego komukolwiek, a w szczególności nie będą z tego tytułu obniżać swojego obrotu VAT.

Zgodnie z regulaminem Akcji, wypłacenie Nagrody będzie dokumentowane notami księgowymi. Skoro Nagroda przekazywana w ramach Akcji nie stanowi rabatu w rozumieniu art. 29a ust. 10 pkt 1 Ustawy VAT, należy przyjąć, iż nie wpływa na rozliczenia VAT ani Wnioskodawcy, ani D. Nagroda nie stanowi również wynagrodzenia za jakąkolwiek usługę świadczoną przez D. na rzecz Wnioskowany. D. nie dokonują bowiem żadnego świadczenia na rzecz Wnioskodawcy, a wydanie Nagrody jest jednostronną deklaracją Wnioskodawcy. Z tego względu Wnioskodawca w wystawianych przez siebie notach księgowych nie ma obowiązku wyodrębniać kwoty VAT należnego, ani nie powinien otrzymać faktury od D. na kwotę Nagrody (tj. nie ma podstaw do wykazania jakiekolwiek VAT naliczonego z tytułu wydania Nagrody).

Podsumowując, Nagrody, które Wnioskodawca przekazuje w ramach Akcji nie będą stanowiły rabatu w rozumieniu art. 29a ust. 10 pkt 1 Ustawy VAT, ani wynagrodzenia za usługę. W konsekwencji, Wnioskodawca na wystawionych notach księgowych do D., nie powinien wyodrębniać kwoty podatku VAT oraz kwoty netto Nagrody.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach, rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 8 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3) świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy przede wszystkim rozumieć określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że każde świadczenie niebędące dostawą towarów polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czyjegoś zachowania stanowi, co do zasady, usługę w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Niemniej muszą być przy tym spełnione następujące warunki:

- w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (wierzyciel/nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,

- świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).

Należy podkreślić, że oba ww. warunki powinny być spełnione łącznie, aby świadczenie podlegało, jako usługa, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Przy czym z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady, podlegają opodatkowaniu VAT wówczas, gdy są wykonywane odpłatnie.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Przy czym przepisy ustawy nie określają postaci wynagrodzenia.

W dorobku orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (np. wyrok z 8 marca 1988 r. w sprawie C-102/86 Apple and Pear Development Council przeciwko Commissioners of Customs and Excise), przyjmuje się, że odpłatność ma miejsce wtedy, gdy istnieje bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług a otrzymanym wynagrodzeniem, przy czym wynagrodzenie jakkolwiek musi być wyrażone w pieniądzu, to jednak nie musi być w tej formie dokonane. Należy podkreślić, że na gruncie przepisów o podatku od towarów i usług bez znaczenia pozostaje to, czy kwota uzyskanego wynagrodzenia (cena) została skalkulowana tak, że stanowi tylko koszt wytworzenia towaru lub wykonania usługi, czy została powiększona także o zysk sprzedającego.

Skoro przepisy nie określają formy zapłaty za świadczoną usługę, należy uznać, że zobowiązanie usługobiorcy może mieć postać świadczenia nie tylko określonej sumy pieniędzy, ale także świadczenie innej usługi (usługi wzajemnej). Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę. Ponadto, aby dana czynność (świadczenie) podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym pomiędzy świadczoną usługą a świadczeniem wzajemnym. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia.

Odpłatność określana jest przez strony umowy i jeśli strony ustalą zapłatę, wówczas wykonane świadczenie staje się odpłatne. W przypadku istnienia świadczenia wzajemnego otrzymanego przez świadczącego usługę, należy uznać czynności wykonywane w ramach zawartej umowy za odpłatne świadczenie usług określone w art. 8 ust. 1 ustawy, podlegające opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Zatem za czynność podlegającą opodatkowaniu VAT uważane mogą być takie sytuacje, w których:

- istnieje związek prawny między usługodawcą i usługobiorcą, w ramach którego następuje świadczenie wzajemne,

- wynagrodzenie otrzymane przez usługodawcę stanowi wartość faktycznie przekazaną w zamian za usługi świadczone na rzecz usługobiorcy,

- istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi,

- odpłatność za otrzymane świadczenie (towar lub usługę) pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana tym podatkiem,

- istnieje możliwość wyrażenia w pieniądzu wartości tego świadczenia wzajemnego.

Z powyższych przepisów wynika, że definicja świadczenia usług ma charakter dopełniający definicję dostawy towarów i jest wyrazem realizacji zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji wykonywanych przez podatników w ramach ich działalności gospodarczej. Przez świadczenie należy zatem rozumieć każde zachowanie niebędące dostawą towarów i świadczone na rzecz innego podmiotu. Powołane przepisy wskazują, że pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji. Zauważyć przy tym należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że oferują Państwo nowoczesne rozwiązania organizacyjne, w szczególności techniczno-informatyczne, w tym M…, E… a w przyszłości być może również inne platformy („P.”). Podmiotami korzystającymi z P., na podstawie odrębnych umów zawartych pomiędzy Państwem (działającym jako usługodawca dla użytkowników P.) a tymi podmiotami (jako usługobiorcami), są podmioty („D.”) prowadzące sprzedaż towarów („T.”), tj. rzeczy ruchomych, praw lub usług na rzecz klientów D., tj. konsumentów („Klienci”) w punktach handlowych.

Zamierzają Państwo nawiązywać współprace z producentami Towarów („Zleceniodawca”, „Zleceniodawcy”), w ramach których będą Państwo wspierać sprzedaż Zleceniodawcy poprzez organizowanie i prowadzenie akcji sprzedażowych lub marketingowych („Akcja”) celem zwiększenia sprzedaży numerycznej albo zwiększenia zasięgów poszczególnych Towarów produkowanych przez Zleceniodawcę, objętych Akcją („P.”), a także promocję samego Zleceniodawcy.

W ramach Akcji podejmować będą Państwo czynności polegające, w szczególności na:

  1) wsparciu Zleceniodawcy w określaniu zasad Akcji (w szczególności (a) opis danego rodzaju Akcji, (b) wysokość celu sprzedażowego („Cel Sprzedażowy”) i (c) zasady rozliczania wykonania Celu Sprzedażowego);

  2) powiadamianiu D. za pośrednictwem P. o nowych Akcjach i ich warunkach;

  3) opracowywaniu oraz przekazywaniu Zleceniodawcy raportów rozliczeniowych;

  4) monitorowaniu poprzez P. sposobu i poprawności realizowanych przez D. Akcji w punktach handlowych (na podstawie danych rozliczeniowych i transakcyjnych);

  5) prowadzeniu HelpDesk (pojedynczy punkt kontaktu oraz przyjmowania i zarządzania zgłoszeniami związanymi z wykonywaniem umowy ze zleceniodawcą),

  6) wypłacaniu D. nagród pieniężnych („Nagrody”) w imieniu Państwa za zrealizowanie zadań wskazanych przez Zleceniodawcę w ramach prowadzonych Akcji, na zasadach ustalonych i zatwierdzonych przez Zleceniodawcę. Nagrody będą zawsze pieniężne (nierzeczowe). Zadania, za które będą przyznawane Nagrody mogą być różne i trudne do przewidzenia w dacie składania niniejszego wniosku.

Za prowadzenie i organizowanie Akcji otrzymają Państwo od Zleceniodawcy wynagrodzenie („Wynagrodzenie”). Na kwotę Wynagrodzenia składać się będą:

  1) kwoty odpowiadające nominalnie kwotom wypłaconych Nagród przez Państwa na rzecz D.;

  2) ryczałtowo ustalone kwoty zależne od liczby punktów handlowych D., do których Państwo skierują Akcję;

  3) kwotę stanowiącą określony % od Nagród wypłaconych przez Państwa w Akcji D.

Wątpliwości Państwa dotyczą kwestii czy przeprowadzenie i organizacja Akcji przez Państwa na rzecz Zleceniodawcy stanowi usługę, a w konsekwencji powinni Państwo udokumentować taką usługę fakturą wystawianą na Zleceniodawcę, w której cała kwota Wynagrodzenia (wraz z kosztem Nagrody) stanowić będzie obrót będący podstawą opodatkowania VAT.

Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy:

Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

W myśl art. 29a ust. 6 ustawy:

Podstawa opodatkowania obejmuje:

1) podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;

2) koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

Stosownie do art. 29a ust. 7 ustawy:

Podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot:

 1) stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;

 2) udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży;

 3) otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.

Z powyższych przepisów wynika, że podstawa opodatkowania obejmuje wszystko co stanowi wartość otrzymanego świadczenia, które dostawca lub świadczący usługę otrzymuje lub powinien otrzymać od kupującego. Przepis art. 29a ust. 6 i ust. 7 wymienia elementy, które powinny być wliczane bądź nie powinny być wliczane do podstawy opodatkowania.

Na podstawie art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy:

Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;

Elementy jakie - co do zasady - powinna zawierać faktura wymienione zostały w art. 106e ust. 1 ustawy.

Faktura VAT jest dokumentem potwierdzającym zaistnienie określonej transakcji sprzedaży, a ustawodawca określił, w jakich okolicznościach należy ją wystawić. Przede wszystkim, wystawiane przez podatników podatku od towarów i usług faktury VAT muszą dokumentować wykonanie przez nich czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tj. dostawy towarów lub świadczenia usług.

Jak wynika z przepisów regulujących wystawianie faktur, dokumenty te wystawia podatnik dokonujący sprzedaży towarów i usług, w celu udokumentowania dokonanej transakcji. Faktura jest dokumentem sformalizowanym (potwierdzającym zaistnienie określonego zdarzenia gospodarczego), który powinien spełniać szereg wymogów przewidzianych przepisami prawa. Prawidłowość materialno-prawna faktury zachodzi wówczas, jeżeli odzwierciedla ona prawdziwe zdarzenie gospodarcze, czyli w istocie stwierdza fakt dostawy określonych towarów lub świadczenia usług. Wystawienie faktury należy rozumieć jako sporządzenie dokumentu oraz jego przekazanie innemu podmiotowi. Faktura jest więc dokumentem stwierdzającym wystąpienie u podatnika okoliczności powodujących powstanie obowiązku podatkowego.

Zatem, w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, faktury są dokumentami potwierdzającymi rzeczywiste transakcje gospodarcze dokonywane przez podatnika. Faktura pełni szczególną rolę dowodową w prawidłowym wymiarze podatku od towarów i usług, dlatego też istotne jest prawidłowe oznaczenie wszystkich elementów faktury.

Mając na uwadze przedstawiony stan prawny i opis sprawy należy stwierdzić, że przeprowadzanie i organizacja Akcji przez Państwa na rzecz Zleceniodawcy będzie stanowić usługę w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w oparciu o art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, którą powinni Państwo udokumentować fakturą na kwotę Wynagrodzenia za usługi wyświadczone w związku z przeprowadzaniem i organizowaniem Akcji, zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy. Wskazali Państwo, że działania Państwa polegać będą na: wspieraniu Zleceniodawcy w określaniu zasad Akcji, powiadamianiu D. za pośrednictwem P. o nowych Akcjach i ich warunkach, opracowywaniu oraz przekazywaniu Zleceniodawcy raportów rozliczeniowych, monitorowaniu poprzez P. sposobu i poprawności realizowanych przez D. Akcji w punktach handlowych, prowadzeniu HelpDesk, wypłacaniu D. nagród pieniężnych. Za prowadzenie i organizowanie Akcji otrzymają Państwo od Zleceniodawcy wynagrodzenie, które będzie obejmować: kwoty odpowiadające nominalnie kwotom wypłaconych Nagród przez Państwa na rzecz D., ryczałtowo ustalone kwoty zależne od liczby punktów handlowych D., do których Państwo skierują Akcję i kwotę stanowiącą określony % od Nagród wypłaconych przez Państwa w Akcji D.

W związku z powyższym stanowisko Państwa w zakresie pytania nr 1, że „przeprowadzenie i organizacja Akcji przez Wnioskodawcę na rzecz Zleceniodawcy stanowi usługę w rozumieniu art. 8 ust. 1 Ustawy VAT, a w konsekwencji Wnioskodawca powinien udokumentować taką usługę fakturą wystawianą na Zleceniodawcę, w której cała kwota Wynagrodzenia (wraz z kosztem Nagrody) stanowić będzie obrót będący podstawą opodatkowania VAT.” jest prawidłowe.

Kolejne wątpliwości Państwa dotyczą kwestii czy Nagroda przekazywana przez Wnioskodawcę na rzecz D. nie stanowi wynagrodzenia za usługę, ani rabatu pośredniego stanowiącego obniżkę ceny, o którym mowa w art. 29a ust. 10 pkt 1 ustawy VAT, a w konsekwencji mogą Państwo udokumentować wydanie Nagród wyłącznie notą uznaniową lub innym dokumentem nie zawierającym kwoty VAT.

Z opisu sprawy wynika, że Akcja realizowana będzie w następujący sposób:

  1) Będą Państwo informowali D. o nowych i aktualnych Akcjach dla danego punktu handlowego za pośrednictwem P.;

  2) Będą Państwo składali za pośrednictwem witryny przyrzeczenie publiczne Nagrody po spełnieniu warunków określonych w regulaminie Akcji (na zasadzie art. 919 Kodeksu cywilnego);

  3) Po zalogowaniu w P., D. będzie mógł zaakceptować zasady Akcji; zaakceptowanie zasad Akcji dla wybranej przez D. Akcji stanowi oświadczenie D. o zapoznaniu się z przyrzeczeniem Państwa. W odniesieniu do D., który nie zaakceptował zasad Akcji, będą mogli Państwo przyrzeczenie odwołać;

  4) przez okres trwania Akcji dane transakcyjne dotyczące Produktów (w tym czas dokonania sprzedaży Produktów uprawniających do uzyskania Nagrody, ich rodzaje oraz wartość) weryfikowane są automatycznie przez system centralny P., w celu określenia, czy sprzedany podczas Akcji towar jest Produktem spełniającym warunki danej Akcji; dane transakcyjne opracowane są przez Państwa w postaci danych rozliczeniowych w celu weryfikacji spełnienia warunków uzyskania przez D. Nagrody oraz jej wysokości.

Państwo, po spełnieniu przez D. zadań, w tym osiągnięciu przez poszczególnych D. zadań, w tym Celów Sprzedażowych będą wypłacali im Nagrody. Wysokość Nagród może być uzależniona od wielkości osiągniętej sprzedaży Produktów Zleceniodawcy przez D. Nie przyznają Państwo D. ani upustów, ani rabatów na nabywane przez nich Produkty, gdyż nie dokonują sprzedaży Produktów (ani innych Towarów) na rzecz D. i nie mają wpływu na ceny oferowane przez Zleceniodawcę D. Nagroda będzie formą zachęty D. do wzięcia udziału w Akcji organizowanej przez Państwa oraz formą uhonorowania D. za spełnienie warunków Akcji. Nie będą Państwo uczestniczyć w obrocie Towarami/Produktami - nie nabywają Państwo Towarów/Produktów od Zleceniodawców, nie dystrybuują tych Towarów/Produktów, ani nie sprzedają ich na rzecz D. Nagrody przewidziane w ramach Akcji jednocześnie nie będą Towarami a będą miały charakter pieniężny. W ramach przeprowadzanych Akcji będą Państwo przyznawać Nagrody w ramach złożonego przyrzeczenia publicznego.

Na podstawie art. 29a ust. 10 ustawy:

Podstawę opodatkowania obniża się o:

1) kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen;

2) wartość zwróconych towarów i opakowań;

3) zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło;

4) wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w ust. 1.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć „bonifikata” czy „rabat”. W związku z powyższym pojęcia te należy interpretować stosując przede wszystkim wykładnię językową. Bonifikata to zniżka, ustępstwo od ustalonej ceny towaru na rzecz nabywcy („Słownik języka polskiego PWN”, wydawnictwo Naukowe PWN, rok wydania 2005, str. 62). Natomiast przez rabat, w myśl Słownika Języka Polskiego PWN, Warszawa 1996 r., należy rozumieć obniżenie ceny jakiegoś towaru o pewną kwotę.

Z punktu widzenia podstawy opodatkowania, można wyróżnić następujące rodzaje rabatów:

- rabaty przyznane przed ustaleniem ceny i dokonaniem sprzedaży – niemające wpływu na podstawę opodatkowania,

- rabaty przyznane po dokonaniu sprzedaży – bonifikaty, opusty, uznane reklamacje i skonta – wpływające na obniżenie wcześniej ustalonej kwoty osiągniętego obrotu.

Przepisy ustawy nie ograniczają podatnika w swobodzie ustalania ceny, czyli możliwa jest sprzedaż po cenie niższej niż rzeczywista wartość tych towarów i usług. Taka sytuacja nie różni się niczym od normalnej sprzedaży towaru z zyskiem. Podstawą opodatkowania jest kwota należna z tytułu sprzedaży i nie ma znaczenia, że podatnik w danej chwili sprzedaje ten towar bądź usługę za cenę znacznie niższą.

Z wniosku wynika, że nie będą Państwo dokonywać sprzedaży Produktów do D. Akcji. W ramach organizacji Akcji nie będą Państwo uczestniczyć w obrocie Towarami, a będą Państwo jedynie przekazywać nagrody pieniężne D. w związku ze spełnieniem zadań. Nagroda jest formą uhonorowania D. za spełnienie warunków Akcji. Zatem Nagrody wydawane przez Państwa nie będą stanowić rabatu, w rozumieniu art. 29a ust. 10 pkt 1 ustawy, związanego z obrotem towarem. Nagroda, do której wypłaty zobowiązani będą Państwo w drodze przyrzeczenia publicznego nie będzie obniżką ceny konkretnych towarów zakupionych przez D., lecz zmotywowaniem D. do podjęcia działań promocyjnych określonych Produktów Zleceniodawców i zwiększenia ich sprzedaży lub realizacji innych zadań wynikających z Akcji. Nagroda nie będzie również stanowić wynagrodzenia za jakąkolwiek usługę świadczoną przez D. na rzecz Państwa, ponieważ D. nie będą dokonywać żadnego świadczenia na rzecz Państwa.

W tym miejscu należy wskazać, że ustawa oraz przepisy wykonawcze wydane na podstawie jej upoważnienia w żadnym zakresie nie regulują kwestii wystawiania not księgowych. Noty księgowe stanowią dokumenty księgowe na podstawie ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1598), a nie przepisów dotyczących podatku VAT.

Zatem Nagrody, które przekażą Państwo w ramach Akcji nie powinny być dokumentowane fakturami VAT, a innym dokumentem księgowym, np. notą księgową. Brak jest przeciwwskazań na gruncie przepisów dotyczących podatku VAT dla dokumentowania tej czynności notą księgową pozostającą bez wpływu na rozliczenia podatku VAT. Wobec tego, wystawiona nota będzie dokumentem, który w świetle regulacji prawnych umożliwi udokumentowanie przekazanie Nagrody.

W związku z powyższym stanowisko Państwa, że „Nagroda przekazywana przez Wnioskodawcę na rzecz D. nie stanowi wynagrodzenia za usługę, ani rabatu pośredniego stanowiącego obniżkę ceny, o którym mowa w art. 29a ust. 10 pkt 1 Ustawy VAT, a w konsekwencji Wnioskodawca może udokumentować wydanie Nagród wyłącznie notą uznaniową lub innym dokumentem nie zawierającym kwoty VAT, a w szczególności Wnioskodawca w związku z wypłacaną Nagrodą, nie będzie zobowiązany do wyodrębniania kwoty podatku VAT oraz kwoty netto Nagrody, ani nie wykaże z tego tytułu kwoty podatku VAT naliczonego, gdyż nie dokonuje zakupu żadnej usługi lub towaru od D.” jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Ocena prawna stanowiska Państwa dotycząca podatku dochodowego od osób prawnych zostanie zawarta w odrębnym rozstrzygnięciu.

Odnosząc się do powołanych przez Państwa interpretacji wskazać należy, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych, co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy oraz własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym albo opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  - Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

  - Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  - Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

   - w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

   - w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.