Zwolnienie od podatku VAT sprzedaży nieruchomości zabudowanych. - Interpretacja - null

ShutterStock

Zwolnienie od podatku VAT sprzedaży nieruchomości zabudowanych. - Interpretacja - 0113-KDIPT1-2.4012.547.2024.2.MC

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Zwolnienie od podatku VAT sprzedaży nieruchomości zabudowanych.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

9 lipca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 9 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia od podatku VAT sprzedaży nieruchomości zabudowanych nr 1, 2 i 3. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 13 września 2024 r. (wpływ 13 września 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego (z uwzględnieniem uzupełnienia wniosku)

Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego, działająca na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Gmina zamierza sprzedać w trybie przetargu ustnego nieograniczonego trzy nieruchomości.

Pierwszą jest nieruchomość położona w miejscowości …, dla której Sąd Rejonowy w … Wydział Ksiąg wieczystych prowadzi księgę wieczystą nr … . Nieruchomość oznaczona w ewidencji gruntów i budynków pod nr 1 o powierzchni … ha zabudowana jest budynkiem użyteczności publicznej (była szkoła podstawowa) o powierzchni … m2, jednopiętrowym z zagospodarowanym poddaszem, niepodpiwniczonym. Budynek został wybudowany w 2000 roku. Na działce znajduje się również budynek gospodarczy o pow. … m2. Na drugiej nieruchomości, oznaczonej w ewidencji gruntów i budynków nr 2 o pow. … ha, dla której Sąd Rejonowy w … Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą nr … znajduje się utwardzone boisko szkolne. Działki te są ze sobą funkcjonalnie powiązane. Decyzją z dnia 01.10.1997 r. znak sprawy … Zarząd Gminy … ustanowił trwały zarząd przekazując ww. nieruchomości do pełnienia funkcji oświatowych. Od 2021 r. budynki nie są wykorzystywane na cel określony w decyzji. Z dniem 02.05.2024 r. Decyzją nr … znak sprawy … Wójt Gminy wygasił trwały zarząd nieruchomości. Budynki nie są użytkowane. W ciągu ostatnich 5 latu budynek, boisko oraz budynek gospodarczy nie były remontowane ani ulepszane. Rada Gminy … Uchwała nr … z dnia 29 maja 2024 r. wyraziła zgodę na sprzedaż ww. nieruchomości.

Trzecią jest nieruchomość położona w miejscowości …, oznaczona w ewidencji gruntów i budynków nr ewid. 3 o powierzchni … ha, dla której Sąd Rejonowy w … Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą nr … . Nieruchomość zabudowana jest budynkiem mieszkalnym, murowanym, krytym blachą oraz murowanym budynkiem gospodarczym popadłym w ruinę. Budynki wymagają generalnego remontu. W ciągu ostatnich 5 lat budynek mieszkalny oraz budynek gospodarczy nie były remontowane ani ulepszane. Budynek mieszkalny nie jest użytkowany od 2020 roku. Rada gminy … uchwała nr … z dnia 29.05.2024 r. wyraziła zgodę na sprzedaż nieruchomości w . … .

W uzupełnieniu wniosku wskazano:

I.Działka 1:

1.Działka została nabyta bezpłatnie decyzją Wojewody … nr … z dnia 7.11.1996 r. Dnia 01.10.1997 roku decyzją znak sprawy: … Zarząd Gminy … ustanowił zarząd trwały, przekazując nieruchomość do pełnienia funkcji oświatowych. W dniu 02.05.2024 r decyzją nr … Wójta Gminy … trwały zarząd nieruchomości został wygaszony.

2.Nabycie działki nastąpiło w ramach czynności niepodlegających VAT.

3.Nabycie działki nie było udokumentowane fakturą.

4.Z tytułu nabycia działki Gminie nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.

5.Działka wraz z zabudowaniami jest wykorzystywana na cele zwolnione z podatku VAT.

6.Obiekty (budynek po byłej szkole oraz budynek gospodarczy) znajdowały się w momencie nabycia działki.

7.Z tytułu nabycia ww. obiektów na działce 1 nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.

8.Obiekty na działce 1 od momentu nabycia są nieużytkowane.

9.Obiekty na działce 1 są nieużytkowane.

10.Na działce 1 znajdują się budynki (budynek po byłej szkole podstawowej, budynek gospodarczy).

11.Na działce 1 nie nastąpiło pierwsze zasiedlenie.

12.Od pierwszego zasiedlenia do planowanej sprzedaży upłynie okres dłuższy niż 2 lata.

13.Gmina nie ponosiła wydatków na ulepszenie budynków na działce 1 stanowiące co najmniej 30% wartości początkowej.

II.Działka 2

1.Działka została nabyta bezpłatnie decyzją Wojewody … nr … z dnia 7.11.1996 r. Dnia 01.10.1997 roku decyzją znak sprawy: … Zarząd Gminy … ustanowił zarząd trwały, przekazując nieruchomość do pełnienia funkcji oświatowych. W dniu 02.05.2024 r decyzją nr .... Wójta Gminy … trwały zarząd nieruchomości został wygaszony.

2.Nabycie działki nastąpiło w ramach czynności niepodlegających VAT.

3.Nabycie działki nie było udokumentowane fakturą.

4.Z tytułu nabycia działki Gminie nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.

5.Działka wraz z zabudowaniami jest wykorzystywana na cele zwolnione z podatku VAT.

6.Obiekty (budynek po byłej szkole oraz budynek gospodarczy) znajdowały się w momencie nabycia działki.

7.Z tytułu nabycia ww. obiektu na działce 2 nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.

8.Obiekt na działce 2 od momentu nabycia jest nieużytkowany.

9.Obiekt na działce 2 jest nieużytkowany.

10.Na działce 2 znajduje się budowla (boisko szkolne).

11.Na działce 2 nie nastąpiło pierwsze zasiedlenie.

12.Od pierwszego zasiedlenia do planowanej sprzedaży upłynie okres dłuższy niż 2 lata.

13.Gmina nie ponosiła wydatków na ulepszenie budowli na działce 2 stanowiących co najmniej 30% wartości początkowej.

III.Działka 3

1.Działka została nabyta bezpłatnie, decyzją Wojewody … nr … z dnia 07.02.1991 r.

2.Nabycie działki nastąpiło w ramach czynności niepodlegających VAT.

3.Nabycie działki nie było udokumentowane fakturą.

4.Z tytułu nabycia działki Gminie nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.

5.Działka wraz z zabudowaniami jest wykorzystywana na cele zwolnione z podatku VAT.

6.Obiekty (budynek mieszkalny, murowany, kryty blachą oraz murowany budynek gospodarczy) znajdowały się w momencie nabycia działki.

7.Z tytułu nabycia ww. obiektów na działce 3 nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.

8.Obiekty na działce 3 od momentu nabycia były użytkowane. Od 31.03.1995 r. do 25.04.2020 r. Obiekty były wynajmowane. Wynajem zwolniony z podatku VAT.

9.Obiekty na działce 3 do 25.04.2020 r. były wynajmowane - czynności zwolnione z podatku VAT. Po śmierci najemcy obiekty są nieużytkowane.

10.Na działce 3 znajdują się budynki (budynek mieszkalny, murowany, kryty blachą oraz murowany budynek gospodarczy).

11.Na działce 3 nie nastąpiło pierwsze zasiedlenie.

12.Od pierwszego zasiedlenia do planowanej sprzedaży upłynie okres dłuższy niż 2 lata.

13.Gmina nie ponosiła wydatków na ulepszenie budowli na działce 3 stanowiące co najmniej 30% wartości początkowej.

Pytanie

Czy sprzedaż nieruchomości zabudowanych z budynkami podlega zwolnieniu od podatku VAT na podst. art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

Zadaniem Gminy sprzedaż nieruchomości będzie korzystała ze zwolnienia z podatku od towarów i usług. Gminie w momencie budowy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT w związku z budową w 2000 r., która nie była objęta przepisami ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10 pod warunkiem, że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo od obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Ponadto podatnik nie dokonał ulepszeń, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a.

Kwestię opodatkowania gruntów, na których położony jest budynek, rozstrzygają przepisy art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale związanych z gruntem lub części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczna stawkę podatku jak przy dostawie budynków i budowli lub ich części trwale związanych z gruntem. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku VAT, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest postawiony.

Podsumowując należy stwierdzić, iż do przedmiotowej sprzedaży trzech nieruchomości trwale związanych z gruntem będzie miało zastosowanie zwolnienie z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Natomiast na mocy art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT lub świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, podlega jednak opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Pojęcia „podatnik” i „działalność gospodarcza”, na potrzeby podatku od towarów i usług, zostały określone w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy.

Według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Według art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym:

Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT i zamierzają Państwo sprzedać Nieruchomość stanowiącą działki zabudowane nr 1, 2 i 3. Ww. działki zamierzacie Państwo sprzedać w trybie przetargu ustnego nieograniczonego.

Pierwszą jest nieruchomość nr 1 o powierzchni … ha zabudowana budynkiem użyteczności publicznej (była szkoła podstawowa) o powierzchni … położona w miejscowości … . Budynek został wybudowany w 2000 r. Na działce znajduje się również budynek gospodarczy.

Na drugiej nieruchomości nr 2 o pow. … ha znajduje się utwardzone boisko szkolne. Działki te są ze sobą funkcjonalnie powiązane.

Nabycie działek nr 1 i 2 nastąpiło w ramach czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT i nie było udokumentowane fakturą. Z tytułu nabycia ww. działek nie przysługiwało Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Trzecią jest nieruchomość położona w miejscowości …, oznaczona nr 3 o powierzchni … ha. Nieruchomość zabudowana jest budynkiem mieszkalnym, murowanym, krytym blachą oraz murowanym budynkiem gospodarczym popadłym w ruinę. Nabycie działki nastąpiło w ramach czynności niepodlegających VAT i nie było udokumentowane fakturą. Z tytułu nabycia działki nie przysługiwało Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego. Z tytułu nabycia ww. obiektów na działce nr 3 nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Obiekty na działce nr 3 od momentu nabycia były użytkowane. Od 31.03.1995 r. do 25.04.2020 r. ww. obiekty były wynajmowane. Wynajem był zwolniony z podatku VAT. Po śmierci najemcy obiekty są nieużytkowane.

Mając na uwadze powyższe podkreślić należy, że wyłączeniem od opodatkowania nie są objęte czynności realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego, wykonywane na podstawie umów cywilnoprawnych. Wobec powyższego w analizowanej sprawie, stwierdzić należy, że z uwagi na fakt, że sprzedaż nieruchomości będzie niewątpliwie czynnością cywilnoprawną (nie publicznoprawną) dla planowanej czynności będą Państwo występować w charakterze podatnika podatku od towarów i usług i nie będą Państwo korzystać z wyłączenia od opodatkowania na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy.

Zatem z tytułu przedmiotowej transakcji sprzedaży nieruchomości zabudowanych nr 1, 2 i 3 będą Państwo działać w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, prowadzącego działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym ww. transakcja będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

W odniesieniu do sprzedaży ww. działek zabudowanych nr 1, 2 i 3 należy zauważyć, że kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga art. 29a ust. 8 ustawy, w myśl którego:

W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Wobec powyższego, przy sprzedaży budynków, budowli lub ich części, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

1)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

2)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o pierwszym zasiedleniu - rozumie się przez to oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a)wybudowaniu lub

b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Jednocześnie wskazać należy, że w przypadku nieruchomości zabudowanych niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a)w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b)dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Z analizy powołanych wyżej przepisów wynika, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne.

Należy również zauważyć, że w myśl art. 43 ust. 10 ustawy:

Podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem, że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1)są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2)złożą:

a)przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego lub

b)w akcie notarialnym, do zawarcia którego dochodzi w związku z dostawą tych obiektów

- zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Zgodnie z art. 43 ust. 11 ustawy:

Oświadczenie, o którym mowa w art. 43 ust. 10 pkt 2 musi również zawierać:

1)imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;

2)planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części - w przypadku, o którym mowa w ust. 10 pkt 2 lit. a;

3)adres budynku, budowli lub ich części.

A zatem ustawodawca daje podatnikom, dokonującym dostawy budynków, budowli lub ich części spełniających przesłanki do korzystania ze zwolnienia od podatku wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy – po spełnieniu określonych warunków – możliwość rezygnacji ze zwolnienia i opodatkowania transakcji na zasadach ogólnych. Przy czym podkreślić należy, że niniejsze prawo zostało zawężone tylko do rezygnacji ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Natomiast jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy dla dostawy działek zabudowanych, należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika (kilka dni, miesięcy czy lat) – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Mając na uwadze powyższe wskazać należy, że dla zastosowania zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:

·towary muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,

·brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów.

Niespełnienie choćby jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Wskazać należy, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia „budynku” i „budowli”. W tym zakresie należy odnieść się do przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 725 ze zm.).

W myśl art. 3 pkt 1 ustawy Prawo budowlane:

Ilekroć w ustawie jest mowa o obiekcie budowlanym - należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych.

Według art. 3 pkt 2 ustawy Prawo budowlane:

Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku - należy przez to rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Zgodnie z art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane:

Ilekroć w ustawie jest mowa o budowli - należy przez to rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni wiatrowych, elektrowni jądrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

Jak Państwo podali, decyzją z 01.10.1997 r. znak sprawy … Zarząd Gminy … ustanowił trwały zarząd przekazując nieruchomości nr 1 i 2 do pełnienia funkcji oświatowych. Na pierwszej działce znajduje się budynek użyteczności publicznej (po byłej szkole podstawowa) wybudowany w 2000 r. i budynek gospodarczy. Na drugiej działce znajduje się budowla stanowiąca utwardzone boisko szkolne. Działki te są ze sobą funkcjonalnie powiązane. Od 2021 r. budynki nie są wykorzystywane na cel określony w  ww. decyzji. Z dniem 02.05.2024 r. Decyzją nr 1/2024 znak sprawy … Wójt Gminy wygasił trwały zarząd nieruchomości.

Podali Państwo, że na działkach nr 1 i 2 nie nastąpiło pierwsze zasiedlenie. Jednocześnie wskazując, że od pierwszego zasiedlenia do planowanej sprzedaży upłynie okres dłuższy niż 2 lata. Nie ponosili Państwo wydatków na ulepszenie budynków znajdujących się na działce nr 1 i na budowlę znajdującą się na działce nr 2 stanowiących co najmniej 30% wartości początkowej.

Z kolei trzecia działka nr 3, którą nabyli Państwo na podstawie decyzji Wojewody … nr … z dnia 07.02.1991 r., zabudowana jest murowanym budynkiem mieszkalnym oraz murowanym budynkiem gospodarczym. Obiekty znajdujące się na działce nr 3 od momentu jej nabycia były użytkowane i od 31.03.1995 r. do 25.04.2020 r. były przedmiotem najmu. Jak Państwo podali - na działce nr 3 nie nastąpiło pierwsze zasiedlenie. Od pierwszego zasiedlenia do planowanej sprzedaży upłynie okres dłuższy niż 2 lata. Nie ponosili Państwo wydatków na ulepszenie budynków znajdujących się na działce 3 stanowiących co najmniej 30% ich wartości początkowej.

W tym miejscu należy wskazać, że jakkolwiek podali Państwo, że na ww. działkach nr 1 i 2 nie nastąpiło pierwsze zasiedlenie, to w okolicznościach niniejszej sprawy nie sposób przyjąć, że w odniesieniu do budynków po byłej szkole podstawowej znajdujących się na działce nr 1 i budowli stanowiącej boisko szkolne znajdującej się na działce nr 2 nie nastąpiło ich pierwsze zasiedlenie skoro - jak Państwo podali - były one wykorzystywane do pełnienia funkcji oświatowych i stanowiły budynki użyteczności publicznej po byłej szkole podstawowej. Ponadto wskazali Państwo, że od pierwszego zasiedlenia do planowanej sprzedaży upłynie okres dłuższy niż 2 lata i nie ponosili Państwo wydatków na ulepszenie ww. budynków i budowli stanowiących co najmniej 30% ich wartości początkowej.

W świetle powyższego stwierdzić należy, że sprzedaż budynków po byłej szkole podstawowej znajdujących się na działce nr 1 i utwardzonego boiska szkolnego stanowiącego budowlę znajdującego się na działce nr 2 nie będzie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia. Jak wyżej wskazano, nastąpiło pierwsze zasiedlenie budynków znajdujących się na działce nr 1 oraz budowli znajdującej się na działce nr 2 i od momentu ich pierwszego zasiedlenia do dnia planowanej sprzedaży upłynie okres dłuższy niż 2 lata. Jednocześnie nie ponosili Państwo wydatków na ulepszenie ww. budynków i budowli stanowiących co najmniej 30% ich wartości początkowej.

Zatem w odniesieniu do budynków po byłej szkole podstawowej znajdujących się na działce nr 1 i budowli stanowiącej utwardzone boisko szkolne znajdującej się na działce nr 2 zostaną spełnione przesłanki do zastosowania zwolnienia od podatku VAT określone w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Z kolei, odnosząc się do działki nr 3, należy wskazać, że jakkolwiek podali Państwo, że na działce nr 3 nie nastąpiło pierwsze zasiedlenie, to w okolicznościach niniejszej sprawy nie sposób przyjąć, że nie nastąpiło pierwsze zasiedlenie budynku mieszkalnego i budynku gospodarczego posadowionych na tej działce, skoro - jak wynika z opisu sprawy - obiekty te od momentu nabycia były użytkowane i od 31.03.1995 r. do 25.04.2020 r. były wynajmowane. Jak Państwo podali - od pierwszego zasiedlenia do planowanej sprzedaży upłynie okres dłuższy niż 2 lata. Nie ponosili Państwo wydatków na ulepszenie budynków znajdujących się na działce 3 stanowiących co najmniej 30% ich wartości początkowej.

Odnosząc się do budynku mieszkalnego i budynku gospodarczego znajdujących się na działce nr 3 stwierdzić należy, że ich sprzedaż nie będzie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia. Jak wyżej wskazano, nastąpiło pierwsze zasiedlenie budynków znajdujących się na działce nr 3 i od momentu ich pierwszego zasiedlenia do dnia planowanej sprzedaży upłynie okres dłuższy niż 2 lata. Jednocześnie nie ponosili Państwo wydatków na ulepszenie ww. budynków stanowiących co najmniej 30% ich wartości początkowej.

Zatem w odniesieniu do budynku mieszkalnego i budynku gospodarczego znajdujących się na działce nr 3 również zostaną spełnione przesłanki do zastosowania zwolnienia od podatku VAT określone w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Jak już wskazano, grunt będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według tych samych regulacji jak posadowione na nim budynki i budowle.

W związku z powyższym – na podstawie art. 29a ust. 8 ustawy – sprzedaż gruntów oznaczonych nr 1 i 3, na których posadowione są budynki, jak również gruntu nr 2, na którym znajduje się budowla, będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, pod warunkiem, że strony nie wybiorą opcji opodatkowania, zgodnie z art. 43 ust. 10 w związku z art. 43 ust. 11 ustawy.

Tym samym, sprzedaż przez Państwa działki nr 1 z posadowionymi na niej budynkami po byłej szkole podstawowej, działki nr 2 zabudowanej utwardzonym boiskiem szkolnym oraz działki nr 3 z posadowionymi na niej budynkami mieszkalnym i gospodarczym, będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT korzystającą ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy w zw. z art. 29a ust. 8 ustawy, o ile strony transakcji nie wybiorą opcji opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 10 ustawy w związku z art. 43 ust. 11 ustawy.

Zatem Państwa stanowisko, w myśl którego do sprzedaży zabudowanych nieruchomości nr 1, 2 i 3 będzie miało zastosowanie zwolnienie od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Informuję, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w … . Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),

albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).