Możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług. - Interpretacja - null

ShutterStock

Możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług. - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Pani wniosek z 17 lipca 2024 r., o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości skorzystania ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług, wpłynął 22 lipca 2024 r. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 20 września 2024 r. (wpływ 24 września 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Od dnia (...) prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie pomocy osobom fizycznym w wypełnianiu wniosków o dofinansowanie oraz wniosków o płatność.

Świadczone przez Panią usługi nie są usługami doradztwa lecz stanowią bezpośrednią pomoc w wypełnianiu wniosków i ich rozliczaniu w celu uzyskania dofinansowania przez osoby fizyczne. Przychody uzyskane z Pani działalności nie przekroczą rocznie 200 000 tys. zł. Kod PKD prowadzonej działalności to 70.22.Z.

W uzupełnieniu wniosku, w odpowiedzi na pytania Organu:

1. czy jest Pani zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług? Jeśli tak, to prosiliśmy wskazać z jakiego tytułu – odpowiedziała Pani:

Nie, nie jestem zarejestrowanym czynnym podatnikiem od towarów i usług.

2. czy przewidywana wartość sprzedaży nie przekroczy w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym kwoty 200 000 zł – odpowiedziała Pani:

Nie, przewidywana wartość sprzedaży w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej nie przekroczy kwoty 200 000 zł w roku podatkowym.

3. czy przewidywana przez Panią wartość sprzedaży z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej, bez kwoty podatku, w kolejnym roku podatkowym nie przekroczy, kwoty 200 000 zł – odpowiedziała Pani:

Przewiduję, że w kolejnym roku podatkowym kwota przychodu nie przekroczy kwoty 200 000 zł.

4. czy usługi, które zamierza Pani wykonywać będą usługami polegającymi na udzielaniu fachowych opinii, porad – odpowiedziała Pani:

Wykonywane usługi polegają na wypełnianiu wniosków dla osób fizycznych w celu uzyskania dofinansowania na podstawie danych, informacji i dokumentów przedłożonych przez klienta/zamawiającego. Wnioski wypełniane są po skompletowaniu niezbędnych dokumentów, określonych w regulaminie dofinansowania.

5. czy będzie Pani dokonywała również dostawy towarów bądź świadczyła inne usługi wymienione w art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361, ze zm.); jeżeli tak, to prosiliśmy wskazać, jakie to będą towary lub usługi – odpowiedziała Pani:

Nie będę dokonywała dostawy towarów oraz wykonywała innych usług wymienionych w art. 113 ust. 13.

6. od kiedy chce Pani korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy? Należy podać datę – odpowiedziała Pani:

Ze zwolnienia określonego w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT korzystam od momentu rozpoczęcia działalności gospodarczej tj. od (...) roku.

7. czy wcześniej już korzystała Pani ze zwolnienia określonego w art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy o VAT – odpowiedziała Pani:

Nie, nie korzystałam wcześniej ze zwolnienia określonego w art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy o VAT.

8. czy utraciła Pani prawo do ww. zwolnienia czy może Pani z tego zwolnienia zrezygnowała – odpowiedziała Pani:

Nie, nie utraciłam i nie zrezygnowałam z prawa do ww. zwolnienia.

10. czy obecnie korzysta Pani ze zwolnienia określonego w art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy o VAT – odpowiedziała Pani:

Tak, obecnie korzystam ze zwolnienia określonego w art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy o VAT.

Ponadto, wskazała Pani, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy Pani usługi polegające na wypełnianiu wniosków w celu uzyskania dofinansowania dla osób fizycznych. Wnioski wypełnia Pani na podstawie dostarczonych informacji i dokumentów określonych w regulaminach danego dofinansowania poprzez odpowiedni generator wniosków, do którego dane są wprowadzane. Nie świadczy Pani usług doradczych oraz nie udziela porad klientom o sposobach uzyskania dofinansowania lub w jaki sposób wypełnić wnioski w celu uzyskania dofinansowania.

Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Czy świadczenie ww. usług wyklucza Panią ze zwolnienia podmiotowego określonego w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT?

Pani stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Uważa Pani, że może korzystać ze zwolnienia podmiotowego określonego w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, ponieważ nie świadczy Pani usług, które wymagałyby obligatoryjnego zarejestrowania jako podatnik VAT czynny tj.: prawnicze, w zakresie doradztwa, jubilerskie, ściągania długów. Dodatkowo nadmienia Pani, że siedziba Pani działalności gospodarczej jest w Polsce.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast art. 8 ust. 1 ustawy stanowi, że:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3) świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług w rozumieniu art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

W oparciu o art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku dla pewnej grupy podatników. Regulacje w tym zakresie zawarte zostały w art. 113 ustawy.

Według art. 113 ust. 1 ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Na mocy art. 113 ust. 2 ustawy:

Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

  1)wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

1a) sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

 2) odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:

a) transakcji związanych z nieruchomościami,

b) usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,

c) usług ubezpieczeniowych

  - jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;

 3) odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Na podstawie art. 113 ust. 5 ustawy:

Jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Jak stanowi art. 113 ust. 9 ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Zgodnie z art. 113 ust. 10 ustawy:

Jeżeli faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 9, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

W świetle art. 113 ust. 13 ustawy:

Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:

1) dokonujących dostaw:

a) towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,

b) towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:

   - energii elektrycznej (CN 2716 00 00),

   - wyrobów tytoniowych,

   - samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,

 c) budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,

 d) terenów budowlanych,

 e) nowych środków transportu,

  f) następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:

  - preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),

  - komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),

  - urządzeń elektrycznych (PKWiU 27),

  - maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),

 g) hurtowych i detalicznych części i akcesoriów do:

  - pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.3),

  - motocykli (PKWiU ex 45.4);

2) świadczących usługi:

 a) prawnicze,

 b) w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,

 c) jubilerskie,

 d) ściągania długów, w tym factoringu;

 3) nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.

Art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b ustawy stanowi, że ze zwolnienia określonego w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy nie korzystają m.in. usługi w zakresie doradztwa.

Wskazania wymaga, że ani ustawa o podatku od towarów i usług, ani przepisy wykonawcze do niej, nie definiują pojęcia doradztwa. W potocznym rozumieniu termin „doradztwo” obejmuje szereg usług doradczych, tj. np.: podatkowe, prawne, finansowe. Ponieważ brak w ustawie definicji doradztwa, to należy odwołać się do wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku języka polskiego PWN, pod pojęciem „doradcy” należy rozumieć „tego, kto doradza”. Natomiast „doradzać”, w myśl powołanego wyżej Słownika języka polskiego PWN, oznacza „udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie”. Doradztwo jest zatem udzieleniem fachowych zaleceń, porad. Użyty w ustawie o podatku od  towarów i usług termin „usługi w zakresie doradztwa” należy rozumieć w związku z tym szeroko.

Z opisu sprawy wynika, że od (…) prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie pomocy osobom fizycznym w wypełnianiu wniosków o dofinansowanie oraz wniosków o płatność.

Świadczone przez Panią usługi nie są usługami doradztwa lecz stanowią bezpośrednią pomoc w wypełnianiu wniosków i ich rozliczaniu w celu uzyskania dofinansowania przez osoby fizyczne. Wykonywane usługi polegają na wypełnianiu wniosków dla osób fizycznych w celu uzyskania dofinansowania na podstawie danych, informacji i dokumentów przedłożonych przez klienta/zamawiającego. Wnioski wypełniane są po skompletowaniu niezbędnych dokumentów, określonych w regulaminie dofinansowania. Nie świadczy Pani usług doradczych oraz nie udziela porad klientom o sposobach uzyskania dofinansowania lub w jaki sposób wypełnić wnioski w celu uzyskania dofinansowania.

Przewidywana wartość sprzedaży w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej nie przekroczy kwoty 200 000 zł w roku podatkowym, jak również w kolejnym roku podatkowym kwota ta nie zostanie przekroczona.

Pani wątpliwości dotyczą ustalenia, czy świadcząc opisane usługi może Pani korzystać zwolnienia podmiotowego określonego w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.

Wskazała Pani w opisie stanu faktycznego, że obecnie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 oraz ust. 9 ustawy, od momentu rozpoczęcia działalności gospodarczej tj. od (…) roku. Oznacza to, że spełnia Pani kryteria do zastosowania tego zwolnienia, gdyż – zgodnie z Pani wskazaniem – wartość sprzedaży nie przekroczy w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym kwoty 200 000 zł oraz nie wykonuje Pani czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy, w tym usług w zakresie doradztwa.

Zakres prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej polegającej na wypełnianiu wniosków dla osób fizycznych w celu uzyskania dofinansowania na podstawie danych, informacji i dokumentów przedłożonych przez klienta/zamawiającego nie mieści się w katalogu czynności zawartym w art. 113 ust. 13 ustawy, których wykonywanie wyklucza podatników z możliwości zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, i tym samym pozwala Pani na dalsze korzystanie ze zwolnienia w (…) r.

Zatem, w sytuacji w której wartość Pani sprzedaży za rok (…) nie przekroczy kwoty, w proporcji do okresu prowadzonej działalności, 200 000 zł oraz w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie będzie Pani wykonywała czynności o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy, to świadcząc usługi w zakresie pomocy w wypełnianiu wniosków i ich rozliczaniu w celu uzyskania dofinansowania przez osoby fizyczne, będzie mogła Pani korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy w roku (…).

W konsekwencji Pani stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach stanu faktycznego podanego przez Panią. Z powyższych przepisów wynika, że organ rozpatrując wniosek o wydanie interpretacji nie podejmuje wyjaśnienia stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, tj. nie przeprowadza dowodów, lecz dokonuje oceny prawnej przedstawionych we wniosku okoliczności w kontekście zadanego pytania przyporządkowanego do danego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

W tym miejscu organ interpretacyjny zastrzega jednak, że gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny/zdarzenie przyszłe interpretacja nie wywoła skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  - Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

  - Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  - Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako: „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

   - w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

   - w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.