Prawo do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją inwestycji. - Interpretacja - null

shutterstock

Prawo do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją inwestycji. - Interpretacja - 0112-KDIL3.4012.532.2024.2.AK

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Prawo do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją inwestycji.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

5 sierpnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 2 sierpnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją inwestycji pn.: (…).

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 2 września 2024 r. (wpływ 2 września 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego (ostatecznie sformułowany w uzupełnieniu do wniosku)

Gmina (…) realizuje zadanie inwestycyjne pn.: (…), z udziałem dofinansowania ze środków pochodzących z Rządowego Funduszu Polski Ład (…).

Gmina (…) jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, scentralizowanym ze swoimi jednostkami budżetowymi i samorządowym zakładem budżetowym.

W ramach realizowanego zadania Gmina wybrała w przetargu wykonawcę robót budowlanych, który dokona również zakupu wyposażenia nowego obiektu. Faktury za zrealizowane zadanie będą wystawiane na Gminę (nabywca), w imieniu i na rzecz której działa Urząd Miejski w (…) (odbiorca) – zgodnie z zasadami obowiązującymi po scentralizowaniu rozliczeń VAT w Gminie od 1 stycznia 2017 r.

Gmina (…) (Urząd Miejski) realizuje nieodpłatne zadania publiczne określone ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 r. poz. 609 i poz. 721), w które wpisuje się planowany do realizacji projekt, tj.:

-z zakresu kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy),

-oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 15 ustawy).

W ramach struktury Gminy działają jednostki budżetowe i samorządowy zakład budżetowy, jednostki nieposiadające osobowości prawnej powołane przez Gminę do realizacji jej zadań własnych. Gmina jest również podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o VAT, która poza zadaniami właściwymi dla jednostki samorządu terytorialnego, jako organu władzy publicznej, realizuje także działalność na podstawie umów cywilnoprawnych.

Przedmiotem inwestycji w obszarze infrastruktury sportowej na terenie miasta jest:

·budowa nowego budynku kompleksu sportowego (…),

·zakup wyposażenia do budynku kompleksu sportowego,

·modernizacja trybuny (…).

Właścicielem Stadionu wraz z całą infrastrukturą jest Gmina (…). Na dzień składania wniosku administrowaniem tym obiektem zajmuje się Urząd Miejski.

Po zakończeniu inwestycji w (…) Stadion wraz z nowym budynkiem i zmodernizowaną trybuną zostanie przekazany w trwały zarząd (…) gminnej jednostce budżetowej – Miejskiemu Ośrodkowi Sportu i Rekreacji.

Gmina nie zamierza prowadzić działalności w zakresie wykorzystania efektów inwestycji samodzielnie, tj. przez jej urząd, lecz zakłada kontynuację – przekazanie ich w trwały zarząd scentralizowanej od (…) jednostce budżetowej MOSiR. MOSiR jako jednostka budżetowa będzie ponosił koszty funkcjonowania Stadionu, który zamierza wykorzystywać tylko do działalności odpłatnej, czyli sprzedaży opodatkowanej, w tym w szczególności:

·wynajem stadionu na imprezy sportowo-rekreacyjne (całość z płytą główną i trybunami),

·wynajem płyty głównej na godziny (treningi, mecze sparingowe),

·wynajem płyty z zapleczem socjalnym dla klubów sportowych,

·wynajem pokoi hotelowych na dobę,

·ryczałt za wodę podczas wynajmu (za 1 dzień)

·ryczałt za energię elektryczną podczas wynajmu (za 1 dzień).

Wysokość poszczególnych stawek za wynajem, odpłatność za 1 godz., 1 dzień, 1 imprezę, ryczałt będzie ustalana w drodze Zarządzenia Burmistrza (…).

Po oddaniu do użytkowania Inwestycji w całości będzie ona wykorzystywana wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (uzupełnienie do pyt. 2) – czyli wyłącznie do celów prowadzonej działalności gospodarczej.

Do zakończenia inwestycji (planowany termin zakończenia (…)) ze Stadionu korzystają nieodpłatnie kluby sportowe. Wykorzystują one cały obiekt tzn. płytę główną boiska z trybunami, płytę treningową oraz istniejący do tej pory stary budynek zaplecza socjalnego, tj. szatnie i toalety.

Z nowopowstałej części w ramach inwestycji pn.: (…) będą mogły korzystać dopiero po ukończeniu inwestycji i będą z niego korzystały na nowych zasadach tzn. odpłatnie. (uzupełnienie do pyt. 1).

Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu do wniosku)

Czy Gminie (…) przysługuje prawo do odzyskania w całości podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych, związanych z realizacją ww. inwestycji dotyczącej (…)?

Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu do wniosku)

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina realizując zadanie inwestycyjne pn.: (…), będzie miała prawną możliwość odliczenia w całości podatku VAT naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących wydatki w ramach tego zadania.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r. poz. 361 i poz. 852) w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Gmina – po przekazaniu efektów inwestycji w trwały zarząd Miejskiemu Ośrodkowi Sportu i Rekreacji – zamierza rozpocząć w (…) prowadzenie działalności odpłatnej na infrastrukturze Stadionu, na podstawie umów cywilnoprawnych, według cennika zgodnego z Zarządzeniem Burmistrza (…).

Powyższe oznacza, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy odliczenia dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego oznaczającego powstanie zobowiązania podatkowego.

Odpłatna działalność związana ze Stadionem, będącym obiektem sportowym, będzie stanowić sprzedaż opodatkowaną stawkami VAT: – 8% np. PKWiU 93.11.10.0 – Usługi związane z działalnością obiektów sportowych, wstęp na imprezy sportowe, pozostałe usługi związane z rekreacja – wyłącznie w zakresie wstępu, lub – 23% dla wynajmu komercyjnego, MOSiR będzie jednostką wykorzystującą efekty inwestycji, tj. jednostką organizacyjną Gminy, której efekty inwestycji zostaną przekazane do wykorzystywania.

Należy zatem uznać, że Gmina (…) realizując opisane we wniosku zadanie polegające na (…), gdzie wystąpi związek zakupów dotyczących realizowanej inwestycji z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi (stawka 8% i 23%), ma prawo do odliczenia VAT naliczonego w całości.

Mając prawo do odliczenia VAT, Gmina stoi na stanowisku, iż powinna go dokonać w oparciu o zasadę ogólną, tj. zasadniczo według art. 86 ust. 10 i 10 b ustawy o VAT, czyli co do zasady w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych towarów i usług powstał obowiązek podatkowy i Gmina otrzymała fakturę za wydatki inwestycyjne, czyli na bieżąco lub na podstawie art. 86 ust. 13 tejże ustawy, czyli drogą korekty, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia podatku należnego.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 361ze zm.), zwanej dalej „ustawą”. W myśl tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

W świetle art. 87 ust. 1 ustawy:

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6l ustawy.

Wyjaśnić należy, że przepisy art. 87 ustawy regulują sposób dokonania przez podatnika rozliczenia w sytuacji, gdy w danym okresie rozliczeniowym deklaruje on nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym. Przepisy te umożliwiają otrzymanie przez podatnika rzeczywistego zwrotu nadwyżki podatku naliczonego. Warunkiem, który musi spełnić podatnik, by domagać się zwrotu, jest powstanie w okresie rozliczeniowym różnicy pomiędzy kwotą podatku naliczonego a kwotą podatku należnego. Powyższe wynika z zasady określonej w przywołanym powyżej art. 87 ust. 1 ustawy.

Z cytowanego wyżej art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy zauważyć, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy,

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższymi przepisami, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, a transakcja udokumentowana fakturą podlega opodatkowaniu i nie jest zwolniona od podatku.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Stosowanie do treści art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Gmina realizuje zadanie inwestycyjne pn.: (…). Po zakończeniu inwestycji Stadion wraz z nowym budynkiem i zmodernizowaną trybuną zostanie przekazany w trwały zarząd (...) gminnej jednostce budżetowej – Miejskiemu Ośrodkowi Sportu i Rekreacji. Gmina nie zamierza prowadzić działalności w zakresie wykorzystania efektów inwestycji samodzielnie, lecz zakłada kontynuację – przekazanie ich w trwały zarząd scentralizowanej jednostce budżetowej MOSiR. MOSiR jako jednostka budżetowa będzie ponosił koszty funkcjonowania Stadionu, który zamierza wykorzystywać tylko do działalności odpłatnej, czyli sprzedaży opodatkowanej.

Wątpliwości w niniejszej sprawie budzi możliwość odzyskania w całości podatku VAT od wydatków związanych z realizacją ww. projektu.

W omawianej sprawie, jak wynika z jej opisu, związek taki wystąpi. Jak bowiem wskazała Gmina poprzez swoją jednostkę budżetową – MOSiR – zamierza wykorzystywać Stadion tylko do działalności odpłatnej – sprzedaży opodatkowanej, w szczególności:

·wynajem stadionu na imprezy sportowo-rekreacyjne (całość z płytą główną i trybunami),

·wynajem płyty głównej na godziny (treningi, mecze sparingowe),

·wynajem płyty z zapleczem socjalnym dla klubów sportowych,

·wynajem pokoi hotelowych na dobę,

·ryczałt za wodę podczas wynajmu (za 1 dzień)

·ryczałt za energię elektryczną podczas wynajmu ( za 1 dzień).

Po oddaniu do użytkowania Inwestycji w całości będzie ona wykorzystywana wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, czyli wyłącznie do celów prowadzonej działalności gospodarczej. Ponadto, do zakończenia inwestycji ze Stadionu korzystają nieodpłatnie kluby sportowe. Wykorzystują one cały obiekt tzn. płytę główną boiska z trybunami, płytę treningową oraz istniejący do tej pory stary budynek zaplecza socjalnego, tj. szatnie i toalety. Z nowopowstałej części w ramach inwestycji pn.: (…) będą mogły korzystać dopiero po ukończeniu inwestycji i będą z niego korzystały na nowych zasadach tzn. odpłatnie.

Wobec powyższego, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, ze względu na spełnienie przesłanek warunkujących prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, będą Państwo mieli możliwość odliczenia całego podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w trybie art. 86 ust. 1 ustawy. Prawo to będzie Państwu przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.

W konsekwencji, będzie przysługiwało Państwu prawo do odzyskania w całości podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych, związanych z realizacją ww. inwestycji pn.: (…), pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, wskazanych w art. 88 ustawy.

Zatem, Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego, Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zwrócić należy uwagę, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania). Inne kwestie wynikające z własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – w wydanej interpretacji rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności momentu powstania prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 10 i 10b ustawy lub prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego poprzez dokonanie korekty deklaracji podatkowej na podstawie art. 86 ust. 13 ustawy.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).