Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - 0113-KDIPT1-2.4012.626.2024.1.AJB

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 1 października 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.626.2024.1.AJB

Temat interpretacji

Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

2 sierpnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 25 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu obejmującego wykonanie robót budowlanych oraz zakup wyposażenia do pracowni kształcenia zawodowego dla 3 placówek oświatowych. Uzupełnieni go Państwo pismem z 23 września 2024 r. (data wpływu 25 września 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Powiat ... jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT z dniem 01.01.2017. Powiat rozlicza podatek od towarów i usług wraz ze swoimi jednostkami organizacyjnymi (tzw. centralizacja rozliczeń VAT), tj. zgodnie z ustawą z 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2018 r. poz. 280 z późn. zm.).

Zgodnie z ustawą z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym, Powiat wykonuje określone zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność (określone w art. 4 ustawy o samorządzie powiatowym) samodzielnie lub poprzez powołane samorządowe jednostki budżetowe. Wykonując zadania we własnym imieniu i na własny rachunek Powiat wykonuje czynności spełniające definicje działalności gospodarczej w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT Powiat działa w charakterze podatnika podatku VAT.

Celem projektu jest (...). Przedmiot projektu obejmuje wykonanie robót budowlanych oraz zakup wyposażenia do pracowni kształcenia zawodowego dla 3 placówek oświatowych, dla których organem prowadzącym jest Powiat .... W ramach projektu wsparte zostaną pracowanie praktycznej nauki zawodu, które wpisują się w branże kluczowe regionu - branża: teleinformatyczna; spedycyjno-logistyczna; elektroenergetyczna; mechaniczna. Wsparte zostaną zawody z branży uzupełniającej - hotelarsko-gastronomiczno-turystycznej o dużym potencjale rozwoju regionu. Wsparciem w ramach projektu objęte zostaną: …. W ramach projektu wspierane będą obszary wpisujące się w ISP. Okres realizacji do 2029.10.31.

Na dzień 25.07.2024 nie podpisano umowy o dofinansowanie. Przewiduje się, że nastąpi to w najbliższych tygodniach. Źródła finansowania projektu: 85% - dofinansowanie ze środków UE, 15% wkład własny VAT niekwalifikowany w całości finansowany ze środków własnych Powiatu.

Zaplanowano 3 zadania, tj.

1.Roboty budowlano-montażowe (…)

2.Zakup wyposażenia do …

3.Promocja projektu

Zadanie 1 Roboty budowlano-montażowe (…)

Zaplanowano przeprowadzenie prac remontowych w pracowniach szkolnych wraz z zapleczem. Prace budowlane będą prowadzone wyłącznie w jednej placówce tj. …. Działania inwestycyjne obejmuje modernizację i roboty budowlane w pracowniach szkolnych wraz z zapleczem - na potrzeby kształcenia w zawodach wskazanych w branży elektroenergetycznej oraz na potrzeby kształcenia w zawodach wskazanych w branży mechanicznej. Zakres planowanych prac budowlanych w ww. pomieszczeniach obejmuje: skucie rozwarstwionego tynku, gruntowanie ścian i sufitów, uzupełnianie ubytków tynku, malowanie ścian i sufitów, wymiana podłogi, wymiana uszkodzonych gniazd elektrycznych, wymiana opraw lamp jarzeniowych na oprawy LED w wybranych pomieszczeniach, zakup i montaż rolet okiennych. W związku z planowanymi pracami remontowymi pracowni wraz z zapleczem, uwzględniono rozwiązania techniczno-technologiczne, które w możliwie najlepszy sposób wpłyną na przyszłą eksploatację pomieszczeń. Ponadto przy wyborze wyposażenia oparto się na aktualnie stosowanych rozwiązaniach techniczno-technologicznych w tego typu pomieszczeniach. Przeprowadzenie prac remontowych nastąpi w 4 pracowniach szkolnych:….

Zaplanowane roboty mają przyczynić się do odnowienia i odświeżenia pomieszczeń wykorzystywanych w ramach kształcenia zawodowego, tak by możliwa była instalacji oraz rozmieszczenie sprzętu i wyposażenia zaplanowanego do zakupu w ramach projektu. Planowana inwestycja nie spowoduje zmiany sposobu użytkowania terenu. Omawiane przedsięwzięcie zlokalizowane będzie w istniejącym budynku. Nie przewiduje się robót zewnętrznych. Przedsięwzięcie nie spowoduje zmiany sposobu zagospodarowania terenu. Wsparcie w ramach EFRR składa się na: roboty budowlane związane z zapewnieniem dostępności architektonicznej oraz na Inne prace inwestycyjne: zagospodarowanie otoczenia budynków, nadzór inwestorski, prace przygotowawcze - dokumentacja przygotowawcza; promocja projektu.

Zadanie 2 Zakup wyposażenia do …

Zadnie 2 obejmuje zakup wyposażenia specjalistycznego do pracowni kształcenia zawodowego i warsztatów oraz wyposażenie szkolne pozostałe (np. ławki, krzesła, tablice, itp.). W ramach projektu wyposażone zostaną pracownie: pracownia sztucznej inteligencji; pracownia programowania zaawansowanych aplikacji webowych, pracownia programowania aplikacji internetowych, pracowania branżowej symulacji biznesowej, pracownia gospodarki materiałowej, pracownia elektrycznej …, stanowisko do analizy pracy (podłączenie, wyznaczanie charakterystyk typowych obciążeniowych) maszyn asynchronicznych; stanowisko do analizy pracy maszyn synchronicznych i synchronizacji sieci, stanowisko do analizy pracy napędu z jednofazową przetwornicą, stanowisko do analizy pracy przy łagodnym rozruchu maszyn prądu trójfazowego, stanowisko do analizy pracy transformatorów, pracownia urządzeń i systemów energetyki odnawialnej - CEZ, pracownia elektryczna - CEZ; pracownia projektowania instalacji i urządzeń elektrycznych - CEZ, pracownia Technologii mechanicznej ZST, pracownia tokarek konwencjonalnych - CEZ, pracownia frezarek konwencjonalnych - CEZ, pracownia obróbki ręcznej - CEZ, pracownia mechaniki samochodowej - CEZ.

Zadanie 3 - Promocja projektu (tablice informacyjne, tabliczki znamionowe na wyposażenie, naklejki na wyposażenie, tablice pamiątkowe w pracowniach)

Budynki są wykorzystywane w celu prowadzenia działalności statutowej, tj. działalności dydaktycznej i kształcenia umiejętności zgodnie z programami nauczania. W momencie przekazania szkołom zakupionego wyposażenia, szkoły przedstawią podpisane przez dyrektorów jednostek oświadczenie o niewykorzystywaniu zmodernizowanych pomieszczeń i zakupionego wyposażenia do celów komercyjnych w okresie realizacji i trwałości przedsięwzięcia.

Na etapie realizacji projektu wykonawcy zewnętrzni poszczególnych usług wyłonieni zostaną na podstawie: Regulaminu udzielania zamówień publicznych w Starostwie Powiatowym w … lub na podstawie PZP.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku wskazano, że:

pkt 1.  Zgodnie z ustawą z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym, powiat wykonuje określone zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność (określone w art. 4 ustawy o samorządzie powiatowym) samodzielnie lub poprzez powołane samorządowe jednostki budżetowe.

W związku z powyższym, Powiat wykonuje zarówno czynności podlegające opodatkowaniu VAT, czynności zwolnione przedmiotowo z VAT oraz czynności niepodlegające VAT, tj. pozostające całkowicie poza sferą rozliczeń VAT. Powiat ww. czynności wykonuje przy pomocy aparatu pomocniczego, jakim jest Starostwo Powiatowe.

W związku z planowaną realizacją projektu faktury będą wystawione na Powiat ... oznaczony jako nabywca, a płatnikiem będzie Starostwo ….

pkt 2. Świadczenie usług edukacyjnych jest na gruncie podatku VAT traktowane w sposób preferencyjny, ponieważ tego rodzaju usługa korzysta z przedmiotowego zwolnienia od podatku VAT. Potwierdzeniem stanowiska w tej kwestii jest art. 43 ust. 1 ustawy o VAT, który mówi, że zwalnia się z opodatkowania podatkiem VAT:

26) usługi świadczone przez:

a)jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,

b)uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Projekt będzie realizowany w szkołach: …  zatem będzie służył czynnościom, które są zwolnione z VAT-u.

Pytanie

Czy Powiatowi jako czynnemu podatnikowi podatku VAT przystępującemu do realizacji projektu realizowanego ze środków EFRR przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z faktur związanych z realizacją projektu?

Państwa stanowisko w sprawie (z uwzględnieniem uzupełnienia wniosku)

Powiat ... jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towaru usług, w związku z czym może odliczyć podatek naliczony przy zakopie towarów i usług. Jednakże w związku z realizacją przedmiotowego projektu zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane przez Powiat do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z realizacją Projektu Powiat ... nie będzie dokonywał odliczeń podatku VAT, jak również nie będzie dokonywał sprzedaży w związku z projektem. Powiat ... przyjmuje założenie, że nie uzyska przychodów w wyniku realizacji ww. projektu.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, że Powiat ... nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy spełnione zostaną określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, z których nabyciem podatek został naliczony i są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego. Przedstawiona we wniosku sytuacja wskazuje, że zrealizowane zadania: Roboty budowlano-montażowe zakup wyposażenia oraz promocja projektu nie będą służyły do prowadzenia przez jednostki działalności gospodarczej.

Z przepisów wynika, iż organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego oraz że, jednostki świadczące usługi w zakresie kształcenia i wychowania objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty są zwolnione z opodatkowania VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.) – zwanej dalej „ustawą o VAT”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Art. 87 ust. 1 ustawy o VAT stanowi:

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2 – ust. 6 ustawy o VAT.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy o VAT:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Według art. 15 ust. 6 ustawy o VAT:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym:

Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 107):

Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Katalog zadań publicznych o charakterze ponadgminnym, które wykonuje powiat został określony w art. 4 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – towary i usługi nabywane w ramach projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym, z tego tytułu nie będzie przysługiwało Państwu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Reasumując, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu obejmującego wykonanie robót budowlanych oraz zakup wyposażenia do pracowni kształcenia zawodowego dla 3 placówek oświatowych, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – towary i usługi nabywane w ramach ww. projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Tym samym uznałem Państwa stanowisko za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Informuję, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione w opisie stanu faktycznego, bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem sprawy podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem sprawy i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),

albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).