Prawo do odliczenia podatku VAT w związku z wydatkami poniesionymi na zakup gadżetów. - Interpretacja - 0111-KDIB3-1.4012.342.2024.3.AB

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 30 września 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.342.2024.3.AB

Temat interpretacji

Prawo do odliczenia podatku VAT w związku z wydatkami poniesionymi na zakup gadżetów.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

17 czerwca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 12 czerwca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z wydatkami poniesionymi na zakup Gadżetów.

Wniosek uzupełnili Państwo pismem z 13 września 2024 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zaistniałego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego

Spółka działająca pod firmą: (...) S A. [dalej: „Wnioskodawca” lub „Spółka”] jest polskim rezydentem podatkowym, podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych w Polsce od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania. Wnioskodawca jest także czynnym podatnikiem VAT.

W ramach swojej działalności, Grupa Kapitałowa, której częścią jest Wnioskodawca [dalej: „Grupa Kapitałowa”] wypracowała szereg rozwiązań w postaci algorytmów i programów służących do rozwoju strategii marketingowych w (...) [dalej: „(...)”]. Ponadto, w skład Grupy Kapitałowej wchodzą spółki, skupiające się na tworzeniu i udostępnianiu oprogramowania dla firm w obszarze (…).

Spółka pełni w Grupie Kapitałowej rolę podmiotu holdingowego. Jednocześnie Wnioskodawca świadczy również usługi m.in. w zakresie korzystania z (...) oraz usługi wsparcia na rzecz spółek z Grupy Kapitałowej.

Działalność Spółki obejmuje głównie wykonywanie czynności opodatkowanych. Wyjątkowo mogą zdarzyć się sytuacje, w których Spółka będzie świadczyć czynności zwolnione od podatku, niemniej jednak nie są to sytuacje cykliczne oraz typowe dla codziennej, biznesowej działalności Spółki oraz mają charakter incydentalny w świetle art. 90 ust. 10 pkt 1 w zw. z art. 90 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., tj. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm. [dalej: „ustawa o VAT”] do VAT tzw. „proporcja sprzedaży” Spółki jest równa 100%.

W związku z wykonywaną działalnością gospodarczą Spółka nabywa różnego rodzaju gadżety z logo (...) [dalej: „Gadżety”], które następnie są nieodpłatnie przekazywane potencjalnym przyszłym współpracownikom Grupy Kapitałowej przy różnych okazjach takich jak targi pracy, wydarzenia branżowe, szkolenia i konferencji, czy inne wydarzenia, które pozwalają na dotarcie do osób, które mogłyby potencjalnie rozpocząć w przyszłości współpracę z Grupą Kapitałową.

Celem powyższych działań jest zachęcenie jak największej liczby specjalistów do współpracy z Grupą Kapitałową, co jest kluczowym elementem strategii rekrutacyjnej. Pozwala to również na budowanie pozytywnego wizerunku Grupy Kapitałowej jako nowoczesnego i dbającego o swoich współpracowników kontrahenta. Tego typu aktywność ma także na celu zwiększenie rozpoznawalności marki (...), promocję jej wizerunku, stworzenie pozytywnych skojarzeń z jej nazwą oraz dbałość o rozpoznawalność marki produktu poprzez utrwalone logo, pod którym sprzedawane są usługi świadczone przez Grupę Kapitałową, do której należy Wnioskodawca. Kiedy potencjalni specjaliści otrzymują upominki z logo (...), mogą czuć się bardziej zmotywowani do rozważenia potencjalnej oferty współpracy. W konsekwencji, ponosząc wydatki na gadżety Grupa Kapitałowa może skuteczniej konkurować o najlepszych specjalistów na rynku, co z kolei przyczyni się do wzrostu jakości świadczonych usług, umocnienia jej pozycji na rynku oraz finalnie ma doprowadzić do zwiększenia przychodów Grupy Kapitałowej oraz Spółki.

Obecnie Wnioskodawca ponosi wydatki na zakup gadżetów z logo Grupy Kapitałowej takich jak skarpetki, koszulki, nalepki, smycze, długopisy, mini-głośniki bluetooth, szklane oraz termiczne butelki na wodę, drewniane łamigłówki, napoje energetyczne oraz drobne przekąski, np. pączki [dalej łącznie: „Wydatki na Gadżety”].

Wnioskodawca wskazuje również, iż Wydatki na Gadżety mają związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, gdyż są ściśle związane z usługami świadczonymi przez Spółkę. Ewentualnie wydatki te mają związek z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu VAT w Polsce (w przypadkach, gdy Spółka świadczy usługi na rzecz podatnika z innego kraju - wówczas obowiązuje tzw. odwrotne obciążenie (ang reverse charge), zgodnie z art. 28b ustawy o VAT).

W związku z powyższym opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca powziął wątpliwość czy Wydatki na Gadżety będą stanowić dla Spółki koszty uzyskania przychodów w świetle art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, tj. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm. [dalej: „ustawa o CIT] oraz czy Spółka ma prawo do odliczenia podatku VAT w związku z tymi wydatkami.

W uzupełnieniu wskazali Państwo, że:

1.

Czy przekazanie wymienionych we wniosku „Gadżetów" nastąpiło/nastąpi wyłącznie na cele związane działalnością gospodarczą Spółki?

Wnioskodawca wskazuje, że przekazanie wymienionych we wniosku „Gadżetów” nastąpiło/nastąpi wyłącznie na cele związane działalnością gospodarczą Spółki.

Wynika to z faktu, że celem nabycia ww. Gadżetów jest zachęcenie jak największej liczby specjalistów do współpracy z Grupą Kapitałową, co jest kluczowym elementem strategii rekrutacyjnej oraz ma zmierzać do przyciągnięcia najlepszych talentów na rynku do Grupy Kapitałowej. Z kolei nawiązanie współpracy z nowymi współpracownikami lub partnerami, którzy wniosą cenne doświadczenie i umiejętności, przyczynia się do zwiększenia ilości i ogólnej jakości świadczonych przez Spółkę oraz Grupę Kapitałową usług. W rezultacie powyższe działania mogą prowadzić do wzrostu przychodów Spółki i Grupy Kapitałowej oraz umocnienia ich pozycji na rynku. Ponadto, pozyskanie osób o specjalistycznej wiedzy zapewni, że Grupa Kapitałowa będzie w stanie sprostać bardziej skomplikowanym wymaganiom i oczekiwaniom klientów, co jest kluczowe dla utrzymania konkurencyjności oraz ciągłego rozwoju firmy.

Dodatkowo, celem nabycia Gadżetów przez Spółkę jest również budowanie świadomości marki oraz rozpowszechnienie wiedzy o niej wśród potencjalnych klientów, co również ma przyczynić się w konsekwencji do rozpoczęcia współpracy z jak największą liczbą nowych klientów. Pośrednio więc takie działania mają pozytywnie wpłynąć na przychody uzyskiwane przez Spółkę.

Ostatecznie więc Wydatki na Gadżety mają się przyczynić do tego, aby Spółka nie tylko zwiększyła swoje możliwości operacyjne, ale także mogła lepiej dostosować się do zmieniających się warunków rynkowych i oczekiwań klientów, co z kolei ma wpłynąć pozytywnie na jej reputację, konkurencyjność Spółki na rynku i osiągane zyski.

W związku z powyższym, niezaprzeczalne jest, iż wymienione we Wniosku Gadżety są przekazywane wyłącznie na cele prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej.

2.

Czy wykonywane przez Spółkę usługi, które są/będą opodatkowane poza terytorium kraju w sytuacji - gdyby podlegały opodatkowaniu na terytorium Polski, to czy byłyby opodatkowane na terytorium Polski czy korzystałyby ze zwolnienia od podatku VAT?

Wnioskodawca zakłada, że w powyższym Pytaniu Dyrektorowi KIS chodziło o to, czy wykonywane przez Spółkę usługi, które są/będą opodatkowane poza terytorium kraju w sytuacji - gdyby te usługi były wykonywane na terytorium Polski, to czy byłyby opodatkowane na terytorium Polski czy korzystałyby ze zwolnienia od podatku VAT. W przeciwnym przypadku pytanie Dyrektora KIS jest zdaniem Wnioskodawcy wewnętrznie niespójne.

Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca wskazuje, że wykonywane przez Spółkę usługi, które są/będą opodatkowane poza terytorium kraju, w sytuacji gdyby te usługi były wykonywane na terytorium Polski, to byłyby opodatkowane VAT na terytorium Polski.

3.

Czy Spółka jest/będzie w posiadaniu dokumentów, z których wynika związek odliczonego podatku VAT z czynnościami wykonywanymi poza terytorium kraju?

Wnioskodawca wskazuje, że Spółka jest i będzie w posiadaniu dokumentów, z których wynika związek odliczonego podatku VAT z tytułu Gadżetów z czynnościami wykonywanymi poza terytorium kraju tj. faktury za zakup Gadżetów, umowy dotyczące czynności wykonywanych poza terytorium kraju oraz faktury sprzedażowe wystawiane przez Spółkę z tytułu świadczenia tego typu usług.

Jak wskazano wcześniej, Gadżety będą przekazywane potencjalnym współpracownikom Wnioskodawcy lub spółek z Grupy Kapitałowej. Wkład (praca/usługi) osób, które rozpoczną współpracę ze Spółką lub Grupą Kapitałową powinien mieć wpływ na rozwój całej Grupy. Skutkiem rozwoju (w szczególności w postaci zwiększonej liczby klientów lub ilości kampanii) jest zwiększenie sprzedaży Usług świadczonych przez Wnioskodawcę na rzecz podmiotów z Polski (transakcje opodatkowane) lub spółek zagranicznych (transakcje, spełniające warunki z art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT; vide odpowiedź na pytanie nr 2).

Jednocześnie Wnioskodawca wskazuje, że w zakresie dokumentów, z których wynikać ma związek odliczonego podatku VAT z czynnościami wykonywanymi poza terytorium kraju, Dyrektor KIS przyjmuje, że „Powinny to być przede wszystkim dokumenty potwierdzające dokonanie określonych czynności poza terytorium kraju, które będą jednocześnie opisywać te czynności.” (tak np. w interpretacji indywidualnej z dnia 5 września 2023 r. znak 0114-KDIP1-2.4012.288.2023.2.RM oraz z dnia 6 września 2023 r. znak 0111-KDIB3-3.4012.244.2023.2.AW). Taka interpretacja potwierdza więc, że Spółka posiada dokumenty, z których wynika związek poniesionych Wydatków na Gadżety z usługami świadczonymi przez Spółkę na rzecz podatników z innego kraju.

Wnioskodawca wskazuje jednocześnie, że stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego nie uległo zmianie w świetle uzupełnienia Wniosku w związku z zadanymi w Wezwaniu pytaniami.

Pytanie w zakresie podatku od towarów i usług

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego w związku z poniesionymi Wydatkami na Gadżety zgodnie z art. 86 ust. 1 i ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT?

Państwa stanowisko w sprawie w zakresie podatku od towarów i usług

Zdaniem Wnioskodawcy, przysługuje mu prawo do odliczenia VAT naliczonego w związku z poniesionymi Wydatkami na Gadżety zgodnie z art. 86 ust. 1 i ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT.

Uzasadnienie

Zgodnie z dyspozycją przepisu art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast ust. 2 pkt 1 ww. artykułu wskazuje, że kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn.:

1)odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz

2)gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

W myśl art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT, podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

Warunkiem do odliczenia podatku naliczonego związanego z usługami świadczonymi poza terytorium kraju jest to, aby - hipotetycznie - w przypadku wykonywania tych samych usług w kraju podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Wymagane jest ponadto, aby podatnik posiadał dokumenty, z których wynikać będzie związek odliczonego podatku z czynnościami wykonywanymi poza terytorium kraju. Powinny to być przede wszystkim dokumenty potwierdzające dokonanie określonych czynności poza terytorium kraju, które będą jednocześnie opisywać te czynności.

Z treści art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT wynika, że podatnik podatku od towarów i usług, który dokonuje dostawy towarów lub świadczenia usług poza terytorium kraju, zachowuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, przy spełnieniu określonych warunków. Zdaniem Wnioskodawcy, przepis ten winien być rozumiany w ten sposób, że upoważnia do odliczenia podatku naliczonego nie tyle w sytuacji, gdy podatnik podatku od towarów i usług wykazuje podatek należny z tytułu wykonywania na terenie kraju czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, ale gdy wykazuje fakt dostawy towarów lub świadczenia usług, które z uwagi na przepisy dotyczące miejsca świadczenia opodatkowane są poza terytorium kraju.

Podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W ocenie Wnioskodawcy, stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych albo ewentualnie dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Wnioskodawca pragnie zwrócić uwagę, iż przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi. Przy czym, wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towaru lub usługi, przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej oraz planowanej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakup ten dokonany został w celu jego wykorzystania w ramach działalności opodatkowanej. Natomiast związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą można mówić, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży - towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług, będących przedmiotem dostawy; bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o związku pośrednim można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa. Mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganymi przez podatnika przychodami.

Jednakże, aby można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu.

O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania przychodu przez podatnika, np. przez ich odsprzedaż, ale przez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez dany podmiot obrotów.

Istotna jest intencja nabycia - jeśli dany towar (usługa) ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas - po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów - odliczenie jest prawnie dozwolone. Wystarczającym zatem jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towaru lub usługi, przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej oraz planowanej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakup ten dokonany został w celu jego wykorzystania w ramach działalności opodatkowanej.

W kontekście powyższego należy wskazać, że w opisanym przypadku Wydatki na Gadżety mają pośredni związek z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy oraz pośrednio mają przyczynić się do uzyskania przychodu przez Wnioskodawcę. Celem nabycia ww. Gadżetów jest bowiem zachęcenie jak największej liczby specjalistów do współpracy z Grupą Kapitałową, co jest kluczowym elementem strategii rekrutacyjnej oraz ma zmierzać do przyciągnięcia najlepszych talentów na rynku do Grupy Kapitałowej. Z kolei nawiązanie współpracy z nowymi współpracownikami lub partnerami, którzy wniosą cenne doświadczenie i umiejętności, przyczynia się do zwiększenia ilości i ogólnej jakości świadczonych przez Spółkę oraz Grupę Kapitałową usług. W rezultacie powyższe działania mogą prowadzić do wzrostu przychodów Spółki i Grupy Kapitałowej oraz umocnienia ich pozycji na rynku. Ponadto, pozyskanie osób o specjalistycznej wiedzy zapewni, że Grupa Kapitałowa będzie w stanie sprostać bardziej skomplikowanym wymaganiom i oczekiwaniom klientów, co jest kluczowe dla utrzymania konkurencyjności oraz ciągłego rozwoju firmy.

Dodatkowo, celem nabycia gadżetów przez Spółkę jest również budowanie świadomości marki oraz rozpowszechnienie wiedzy o niej wśród potencjalnych klientów, co również ma przyczynić się w konsekwencji do rozpoczęcia współpracy z jak największą liczbą nowych klientów. Pośrednio więc takie działania mają pozytywnie wpłynąć na przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę.

Ostatecznie więc Wydatki na Gadżety mają się przyczynić do tego, aby Spółka nie tylko zwiększyła swoje możliwości operacyjne, ale także mogła lepiej dostosować się do zmieniających się warunków rynkowych i oczekiwań klientów, co z kolei ma wpłynąć pozytywnie na jej reputację, konkurencyjność Spółki na rynku i osiągane zyski.

W związku z powyższym, należy stwierdzić, iż Wydatki na Gadżety są związane z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą, w ramach której wykonywana jest działalność opodatkowana na terytorium kraju oraz poza jego terytorium. Ponoszone Wydatki na Gadżety wiążą się bowiem z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa, a więc mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganymi przez Spółkę przychodami.

W konsekwencji, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu tych wydatków na podstawie art. 86 ust. 1 i ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT.

Powyższe potwierdzają również znane Wnioskodawcy interpretacje indywidualne DKIS, które zostały dotychczas wydane w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie przez podatników VAT upominków z logo podatnika dla jego pracowników i kontrahentów, w szczególności można tutaj wskazać takie rozstrzygnięcia jak:

-    interpretacja indywidualna DKIS z dnia 12 kwietnia 2023 r. sygn. 0114-KDIP1-1.4012.88.2023.2.MM, w której DKIS uznał za prawidłowe stanowisko wnioskodawcy, zgodnie z którym przekazanie prezentów na rzecz kontrahentów w postaci gadżetów takich jak długopisy, kalendarze, notesy, broszury, ulotki, kubki opatrzonych logotypem marki wnioskodawcy jest pośrednio związane z czynnościami opodatkowanymi wnioskodawcy, a co za tym idzie wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT w związku z wydatkami poniesionymi na te gadżety;

-    interpretacja indywidualna DKIS z dnia 17 czerwca 2021 r. sygn. 0114-KDIP4-2.4012.143.2021.2.WH, w której DKIS uznał za prawidłowe stanowisko wnioskodawcy, zgodnie z którym przekazanie upominków na rzecz pracowników i kontrahentów w postaci kubków, notesów, listów i plecaków, na których widniało logo wnioskodawcy jest pośrednio związane z czynnościami opodatkowanymi wnioskodawcy, a co za tym idzie wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT w związku z wydatkami poniesionymi na te upominki.

Podsumowując, w ocenie Wnioskodawcy, w opisanym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym, na gruncie przepisów ustawy o VAT, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego w związku z poniesionymi Wydatkami na Gadżety.

Mając na uwadze powyższe Wnioskodawca wnosi jak na wstępie.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku w zakresie podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Art. 14c § 1 ustawy – Ordynacja podatkowa stanowi, że

Interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

  • stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia, oraz
  • zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Kwestia dotycząca podatku dochodowego od osób prawnych jest przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.

Nadmieniam, że jednolity tekst ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ogłoszony jest w Dzienniku Ustaw z 2024 r. poz. 361 ze zm.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowani ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pełna weryfikacja przedstawionych we wniosku okoliczności możliwa jest jedynie w toku postępowania podatkowego lub kontrolnego, prowadzonego przez uprawnione do tego organy, będącego poza zakresem instytucji interpretacji indywidualnej. Postępowanie w sprawie dotyczącej wydania interpretacji indywidualnej jest postępowaniem szczególnym, mającym charakter uproszczony, odrębny od postępowania podatkowego, uregulowanego w dziale IV Ordynacji podatkowej. Wydając bowiem interpretację indywidualną Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej przedstawia jedynie pogląd dotyczący wykładni treści analizowanych przepisów i sposobu ich zastosowania w odniesieniu do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego bądź zdarzenia przyszłego (którego elementy przyjmuje, jako podstawę rozstrzygnięcia bez weryfikacji).

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z  2023 r., poz. 2383, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

-   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są  przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

-   Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-    w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-    w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na  adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.