Brak opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży nieruchomości – działki zabudowanej i działki niezabudowanej, w trybie licytacji komorniczej. - Interpretacja - null

ShutterStock

Brak opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży nieruchomości – działki zabudowanej i działki niezabudowanej, w trybie licytacji komorniczej. - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Brak opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży nieruchomości – działki zabudowanej i działki niezabudowanej, w trybie licytacji komorniczej.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

30 lipca 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 30 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży nieruchomości – działki zabudowanej nr 2 i działki niezabudowanej nr 1, w trybie licytacji komorniczej.

Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismami z 2 września 2024 r. (data wpływu) i 2 września 2024 r. (data wpływu 5 września 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Komornik prowadzi postępowanie egzekucyjne odnośnie spółki A spółka jawna NIP: … REGON: …, została wszczęta egzekucja z nieruchomości należącej do dłużnej spółki: nieruchomości położonej w miejscowości …, w gminie …, dla której Sąd Rejonowy w … V Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą o nr KW ... Obecnie komornik jest na etapie wyznaczania I licytacji z przedmiotowej nieruchomości. Jednakże komornik nie wie czy przedmiotowa nieruchomość została objęta podatkiem VAT, czy też nie. Została ona nabyta aktem notarialnym z dnia … Repertorium A nr …, Notariusz ...Komornik musi na tym etapie wiedzieć czy do ceny oszacowania ma doliczać podatek VAT, czy też nie.

W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku na pytania Organu:

1)Czy A Spółka Jawna (dalej jako dłużna spółka) w dacie nabycia nieruchomości była zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług?

2)Czy nabycie przez dłużną spółkę nieruchomości, o której mowa we wniosku, nastąpiło w ramach transakcji:

a)opodatkowanej,

b)zwolnionej

c)czy niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT?

3)Czy ww. transakcja została udokumentowana fakturą z wykazaną kwotą podatku VAT?

4)Czy z tytułu nabycia ww. nieruchomości, dłużnej spółce przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego? Jeśli nie, to proszę wskazać dlaczego.

5)W jaki sposób, do jakich celów, dłużna spółka wykorzystywała/wykorzystuje nieruchomość od dnia nabycia?

6)Czy przedmiotowa nieruchomość była/jest udostępniana osobom trzecim, np. na podstawie umów najmu, dzierżawy, użyczenia? Jeżeli tak, to należy wskazać, kiedy została oddana w najem/dzierżawę/użyczenie oraz czy udostępnianie to miało charakter odpłatny, czy nieodpłatny?

7)Należy wskazać, jaki rodzaj nieruchomości będzie przedmiotem sprzedaży licytacyjnej, tj. czy jest to działka zabudowana, działka niezabudowana, lokal mieszkalny, lokal użytkowy, inne (jakie)?

Jeżeli księgą wieczystą … objęta jest działka niezabudowana/objęte są działki niezabudowane, to należy odpowiedzieć na poniższe pytania (odrębnie dla każdej z działek objętych zakresem pytania):

8)Jaki jest numer ewidencyjny działki/działek niezabudowanych będących przedmiotem sprzedaży?

9)Czy działka/działki będą na dzień sprzedaży objęte miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego? Jeżeli tak, to należy wskazać, jakie jest przeznaczenie działki według miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego?

10)W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, należy wskazać, czy dla działki/działek została lub przed sprzedażą zostanie wydana decyzja o warunkach zabudowy bądź też decyzja o lokalizacji inwestycji celu publicznego zgodnie z art. 4 ust. 2 pkt 1 lub pkt 2 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1130)?

11)Czy niezabudowane działki/niezabudowana działka wykorzystywane były/są wykorzystywana jest/wykorzystywana będzie przez spółkę dłużną wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług? Jeżeli tak, to jaką działalność zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT, do której wykorzystywane były/są działki/wykorzystywana była/jest działka, wykonywała dłużna spółka – należy podać podstawę prawną zwolnienia?

Jeżeli księgą wieczystą objęta jest działka zabudowana/objęte są działki zabudowane, to należy odpowiedzieć na poniższe pytania (odrębnie dla każdej z działek objętych zakresem pytania oraz odrębnie dla każdego naniesienia posadowionego na tych działkach – z podziałem na działki):

12)Jaki jest numer ewidencyjny działki/działek zabudowanych będących przedmiotem sprzedaży?

13)Czy na działce/działkach znajdują się budynki w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 725 ze zm.)?

14)Czy na działce/działkach znajdują się budowle w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 3 ww. ustawy Prawo budowlane?

15)Czy na działce/działkach znajdują się urządzenia budowlane, o których mowa w art. 3 pkt 9 ww. ustawy Prawo budowlane ? Jeśli tak, to należy wskazać, jakie oraz z którym budynkiem/budowlą są one powiązane?

16)Czy poszczególne budynki/budowle są trwale związane z gruntem?

17)Czy budynki/budowle położone na działce/działkach zostały nabyte, czy wybudowane przez dłużną spółkę? Należy wskazać datę nabycia lub wybudowania.

18)Czy z tytułu nabycia budynków/budowli dłużnej spółce przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony?

19)Czy z tytułu wytworzenia/wybudowania budynków/budowli dłużnej spółce przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego? Jeżeli nie, to należy wskazać przyczyny.

20)Kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie poszczególnych budynków/budowli lub ich części w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.; dalej zwana „ustawą”)? Należy wskazać dokładną datę.

21)Jeżeli nastąpiło pierwsze zasiedlenie części poszczególnych budynków/budowli, to należy wskazać w jakiej w części?

22)Czy pomiędzy pierwszym zasiedleniem poszczególnych budynków/budowli lub ich części a ich dostawą upłynął/upłynie okres dłuższy niż 2 lata?

23)Kiedy nastąpiło zajęcie do używania poszczególnych budynków/budowli przez pierwszego właściciela? Należy wskazać dokładną datę.

24)Czy budynki/budowle, przed ich nabyciem przez dłużną spółkę, były wykorzystywane przez poprzednich właścicieli?

25)Czy poszczególne budynki/budowle były/są/będą do dnia sprzedaży licytacyjnej przedmiotem najmu, dzierżawy, użyczenia, itp.? Jeżeli tak, to należy wskazać:

a)kiedy poszczególne budynki/budowle lub ich części zostały/zostaną oddane w najem, dzierżawę, użyczenie (należy wskazać dzień, miesiąc i rok)?

b)czy to udostępnienie miało/ma/będzie miało charakter odpłatny czy nieodpłatny?

26)Czy budynki/budowle były/są wykorzystywane przez dłużną spółkę wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług? Jeżeli tak, to jaką działalność zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT, do której wykorzystywane były/są budynki/budowle, wykonywała dłużna spółka – należy podać podstawę prawną zwolnienia?

27)Czy budynki/budowle były wykorzystywane przez dłużną spółkę w działalności gospodarczej?

28)Jaki jest charakter budynków, tj. czy są to budynki mieszkalne czy użytkowe?

29)W przypadku wskazania, że budynek/budynki były wykorzystywane na cele mieszkalne, prosimy o wskazanie czy dłużna spółka wykorzystywała/wykorzystuje budynek/budynki na własne cele mieszkaniowe?

30)Czy dłużna spółka ponosiła nakłady na ulepszenie budynków/budowli w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, w stosunku do których przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?

31)W jakim okresie dłużna spółka ponosiła wydatki na ulepszenie ww. budynków/budowli?

32)Jeżeli spółka dłużna ponosiła wydatki na ulepszenie ww. budynków/budowli, to czy wydatki te były wyższe niż 30% wartości początkowej ww. budynków?

33)Jeżeli odpowiedź na pytanie nr 30 i 32 jest twierdząca, to należy wskazać:

a)Kiedy nastąpiło oddanie do użytkowania budynków/budowli po ulepszeniu?

b)Czy po ulepszeniu miało miejsce pierwsze zasiedlenie budynków/budowli?

c)Jeżeli miało miejsce pierwsze zasiedlenie budynków/budowli po ulepszeniu, to należy wskazać kiedy to nastąpiło (należy podać dzień, miesiąc i rok)?

d)Czy pomiędzy pierwszym zasiedleniem budynków/budowli po ulepszeniu, a sprzedażą upłynie okres dłuższy niż 2 lata?

e)Czy ulepszone budynki/budowle były wykorzystywane przez dłużnika wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT?

34)Czy przed sprzedażą licytacyjną działki/działek zostaną wydane pozwolenia na rozbiórkę budynków i/lub budowli posadowionych na przedmiotowej/przedmiotowych działce/działkach?

35)Jeżeli odpowiedź na pytanie nr 34 jest twierdząca, to należy wskazać:

a)Które budynki/budowle będą rozbierane?

b)Czy prace rozbiórkowe rozpoczną się przed sprzedażą działki?

c)Czy na dzień sprzedaży licytacyjnej działka/działki będzie/będą zabudowana/zabudowane czy niezabudowana/niezabudowane?

Jeżeli księgą wieczystą objęty jest lokal mieszkalny lub lokal użytkowy to należy odpowiedzieć na poniższe pytania (odrębnie dla każdego z lokali objętych zakresem pytania):

36)W jaki sposób, do jakich celów, dłużna spółka wykorzystywała/wykorzystuje/będzie wykorzystywała do dnia sprzedaży licytacyjnej lokal objęty księgą wieczystą ?

37)Jaki lokal: mieszkalny czy użytkowy będzie przedmiotem sprzedaży licytacyjnej?

38)Jeżeli przedmiotem zbycia będzie lokal mieszkalny, to należy wskazać czy dłużna spółka od dnia nabycia do dnia sprzedaży licytacyjnej wykorzystywała/wykorzystuje/ będzie wykorzystywała lokal mieszkalny na własne cele mieszkaniowe?

39)Czy dłużna spółka wykorzystywała/wykorzystuje/będzie wykorzystywała do dnia sprzedaży licytacyjnej lokal do działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy? Jeżeli tak, to należy wskazać w jakim okresie?

40)Czy lokal był/jest/będzie do dnia sprzedaży licytacyjnej przedmiotem najmu, dzierżawy, użyczenia, itp.? Jeżeli tak, to należy wskazać:

a)kiedy lokal został/zostanie oddany w najem, dzierżawę, użyczenie (należy wskazać dzień, miesiąc i rok)?

b)czy to udostępnienie miało/ma/będzie miało charakter odpłatny czy nieodpłatny?

41)Czy budynek, w którym znajduje się lokal, stanowi budynek w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 2 ww. ustawy Prawo budowlane?

42)Czy dłużnej spółce przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu lokalu?

43)Kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie lokalu w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy? Należy wskazać dokładną datę.

44)W wyniku jakich czynności nastąpiło pierwsze zasiedlenie lokalu?

45)Czy pomiędzy pierwszym zasiedleniem lokalu a jego dostawą upłynie okres dłuższy niż 2 lata?

46)Kiedy nastąpiło zajęcie do używania przez pierwszego właściciela lokalu? Należy wskazać dokładną datę.

47)Czy lokal był/jest/będzie do dnia sprzedaży licytacyjnej wykorzystywany przez spółkę dłużną wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług? Jeżeli tak, to jaką działalność zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT, do której był/jest/będzie wykorzystywany lokal, wykonywała/wykonuje/będzie wykonywała spółka dłużna – należy podać podstawę prawną zwolnienia?

48)Jeżeli nie posiada Pan informacji, o których mowa w ww. pytaniach, które są niezbędne do oceny, czy w przedmiotowej sprawie będzie miało zastosowanie zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, pkt 9, pkt 10 i pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług, to należy wskazać:

a)czy ten brak informacji jest wynikiem podjętych przez Pana jako Komornika działań?

b)czy działania te zostały udokumentowane?

c)czy podjęte działania potwierdzają brak możliwości uzyskania tych niezbędnych informacji od dłużnika?

wskazał Pan, że kancelaria nie dysponuje tak szeroką wiedzą o jaką Organ wnioskuje w wezwaniu, z uwagi iż jest organem, który prowadzi postępowanie egzekucyjne wobec dłużnej spółki i nie posiada szczegółowej wiedzy na temat przedmiotowej nieruchomości. Dłużna spółka aktualnie nie funkcjonuje a jej wspólnicy nie udzielają wystarczających wyjaśnień, wręcz wydają oświadczenia, iż sami nie mają wystarczającej wiedzy na tematy związane z przedmiotową nieruchomością.

Przedmiotowa interpretacja jest Komornikowi potrzebna do prawidłowego przeprowadzenia egzekucji z nieruchomości a dokładniej to przeprowadzenia licytacji nieruchomości należącej do dłużnej spółki, określenia jej ceny i czy należy sprzedać z VAT czy bez VAT. Udzieli Pan wszelkich odpowiedzi na zadane pytania, co do których jakąś wiedzę Komornik posiada.

1)Według informacji uzyskanych „Wykaz podmiotów zarejestrowanych jako podatnicy VAT, niezarejestrowanych oraz wykreślonych i przywróconych do rejestru VAT” dłużna spółka została zarejestrowana jako podatnik VAT w dniu …-2002 a wyrejestrowana …-2023, komornik może przypuszczać, iż nabycie nieruchomości nastąpiło, gdy dłużna spółka była czynnym podatnikiem podatku od towaru i usług.

2)Z informacji uzyskanych z Księgi Wieczystej w Sądzie Rejonowym w … z aktu notarialnego wynika, iż sprzedaż przedmiotowej nieruchomości nie podlegała opodatkowaniu od towaru i usług.

3)Komornik nie dysponuje taką wiedzą.

4)Komornik nie dysponuje taką wiedzą.

5)Jak wynika z KRS jest to siedziba dłużnej spółki.

6)Komornik dysponował wiedzą stan na …-2023, iż I piętro budynku jest wynajęte umową najmu z dnia … 2022 r. przez Panią (...) i według umowy zamieszkuje tam również: (...).

7)Komornik sprzedaje całą nieruchomość pod tą księgą wieczystą, nie dzieli ją na działki, z opinii biegłego, który sporządzał operat szacunkowy wynika następujący opis:

Przedmiotem opinii jest działka nr 2 o powierzchni 0,0941 ha położona w miejscowości …, Gmina ... Nieruchomość o wymiarach 59 x 18 m.b., w kształcie zbliżonym do prostokąta, z wjazdem z drogi asfaltowej po działce nr 1 Użytki gruntowe Bi –inne tereny zabudowane, Br-RIIIb-grunty rolne zabudowane i RIIIb –grunty orne. Działka ogrodzona siatką na podmurówce, utwardzona asfaltem i kostką brukową. Wjazd przez bramę z automatycznym otwieraniem. Działka nr 2 jest zabudowa budynkiem komercyjnym dwukondygnacyjnym. Budynek o przeznaczeniu usługowo-magazynowym, a obecnie użytkowany dla celów mieszkalnych w zakresie pomieszczeń piętra. Wybudowany w technologii tradycyjnej z pustaka typu MAX i gazobetonowego, ocieplony i tynkowany. Strop gęstożebrowy typu CERAM, schody wewnętrzne drewniane, stolarka okienna i drzwiowa PCV, drewniana, aluminiowa, dach na więźbie drewnianej kryty blachą trapezową. Wyposażenie i standard wykończenia pomieszczeń dosyć dobry do odświeżania. Instalacja energetyczna, kanalizacyjna, woda z ujęcia z sąsiedniej działki, podobnie ogrzewanie. Na budynku niewielka turbina wiatrowa i klimatyzatory.

Przedmiotem opinii jest działka nr 1 o powierzchni 0,0177 ha położona w miejscowości …, Gmina ... Nieruchomość niezabudowana, o wymiarach 37x 4 m.b, w kształcie zbliżonym do prostokąta wykorzystywana, jako droga dojazdowa. Klasa użytków rolnych RIIIb-grunty orne.

Pozostałe pytania komornik nie dysponuje tak szczegółową wiedzą na temat przedmiotowej nieruchomości.

Pytanie 48.

Komornik nie posiada informacji, o których mowa w ww. wymienionych pytaniach, poza tymi, na które udzielił informacji.

Komornik zwrócił się do dłużnej spółki oraz indywidualnie do każdego ze wspólników nie uzyskując żadnej informacji, poza tym, iż aktualnie nie posiadają księgowości i są na etapie poszukiwania biura księgowego i żaden z nich nie ma wiedzy na temat spraw księgowych. Jednocześnie zwrócił się Pan również do US w …, który odesłał Pana do Krajowej Informacji Skarbowej.

Pytanie (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)

Czy w przypadku skutecznej sprzedaży na licytacji komorniczej nieruchomości należącej do dłużnika: A spółka jawna prawo własności nieruchomości położonej w miejscowości … w gminie …, dla której Sąd Rejonowy w … V Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą o nr KW … Komornik ma odprowadzić podatek od towarów i usług?

Pana stanowisko w sprawie (przedstawione w uzupełnieniu wniosku)

Komornik stoi na stanowisku, iż nie należy odprowadzać podatku od towaru i usług z przedmiotowej nieruchomości, iż jak wynika z aktu notarialnego, przy sprzedaży nie podlegała ona opodatkowaniu od towaru i usług.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 18 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2023 r. poz. 2505 i 2760) oraz komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego są płatnikami podatku od dostawy, dokonywanej w trybie egzekucji, towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów.

Definicja płatnika została zawarta w art. 8 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.), zgodnie z którym:

Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Przepis art. 18 ustawy wprowadza szczególną na gruncie przepisów ustawy regulację, kiedy to należny podatek pobierany jest i odprowadzany do urzędu skarbowego przez płatnika, a nie przez podatnika. Płatnik pełni w tym przypadku rolę pośrednika pomiędzy podatnikiem a organem podatkowym, przekazując organowi środki pieniężne podatnika. Uzasadnione jest to charakterem odpłatnej dostawy następującej w ramach wykonywania czynności egzekucyjnych. Jeżeli bowiem dłużnik niesolidnie spłaca swoje zobowiązania i w celu wyegzekwowania należności wszczęto przeciwko niemu postępowanie egzekucyjne, to istnieją podstawy do uznania, że nie uiści również podatku należnego w związku z dostawą mającą miejsce w ramach egzekucji.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że komornik sądowy dokonuje transakcji w imieniu podatnika – dłużnika. Prowadzona przez niego sprzedaż towarów będących własnością dłużnika będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług, gdy do rozliczenia tego podatku byłby zobowiązany dłużnik; w przypadku, gdy powyższa czynność nie podlegałaby opodatkowaniu tym podatkiem lub byłaby od niego zwolniona, komornik sądowy nie będzie obowiązany do odprowadzenia podatku.

Tym samym komornik sądowy zobowiązany jest do przestrzegania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz do uwzględnienia w trakcie sprzedaży towarów okoliczności decydujących o jej opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W świetle art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w przepisach ustawy jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W świetle przedstawionych powyżej przepisów, zarówno grunty, jak i budynki i budowle spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy. Tym samym, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług, zbycie nieruchomości stanowi dostawę towarów.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 7 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem był podatnikiem podatku od towarów i usług.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, zgodnie z treścią art. 15 ust. 2 ustawy:

Obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto, działalność gospodarczą stanowi wykorzystywanie towarów w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W świetle powyższych przepisów stwierdzić należy, że dostawa towarów podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywana będzie przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.

Odnosząc regulacje zawarte w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy do art. 18 ustawy wskazać należy, że w przypadku, gdy dłużnik – właściciel nieruchomości – jest podatnikiem podatku VAT, wówczas komornik jest płatnikiem podatku VAT z tytułu dostawy tej nieruchomości.

Należy zaznaczyć, że sprzedaż składników wykorzystywanych w działalności gospodarczej podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z przedstawionych przez Pana okoliczności sprawy wynika, że dłużnikiem jest A spółka jawna, która została zarejestrowana jako podatnik VAT w dniu … 2002 a wyrejestrowana … 2023. Może Pan przypuszczać, iż nabycie nieruchomości nastąpiło, gdy dłużna spółka była czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Jak wynika z KRS jest to siedziba dłużnej spółki.

Mając na uwadze powyższy opis sprawy oraz fakt, że dłużnikiem jest spółka jawna, która nabyła nieruchomość będąc czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, stwierdzić należy, że w tej sprawie dojdzie do sprzedaży majątku należącego do przedsiębiorstwa spółki dłużnej. Zatem przy dostawie nieruchomości spółka dłużna jest podatnikiem podatku, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącym działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, bowiem sprzedaż dotyczy składnika majątku przedsiębiorstwa spółki dłużnej.

W konsekwencji, dostawa ww. nieruchomości w drodze licytacji komorniczej jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jako odpłatna dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.

Przy czym, wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może być albo opodatkowana właściwą stawką podatku VAT, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy:

Stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do art. 146ef ust. 1 ustawy:

W okresie od dnia 1 stycznia 2024 r. do końca roku, w którym suma wydatków wymienionych w art. 40 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz.U. poz. 2305 oraz z 2023 r. poz. 347, 641, 1615, 1834 i 1872) określonych na ten rok w ustawie budżetowej, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 lipca tego roku, oraz planie finansowym Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych przedłożonym zgodnie z art. 42 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny albo projekcie tego planu przedstawionym do zatwierdzenia Ministrowi Obrony Narodowej zgodnie z art. 42 ust. 2 i 3 tej ustawy, jeżeli plan ten nie został przedłożony zgodnie z art. 42 ust. 4 tej ustawy, po wyłączeniu planowanych przepływów finansowych w ramach tej sumy wydatków, jest wyższa niż 3% wartości produktu krajowego brutto określonego zgodnie z art. 40 ust. 2 tej ustawy:

1)stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4, wynosi 23%;

2)stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;

3)stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;

4)stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

Jednakże, zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Stosownie do treści art. 2 pkt 33 ustawy:

Ilekroć w przepisach ustawy jest mowa o terenach budowlanych - rozumie się przez to grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

W konsekwencji, generalnie opodatkowane podatkiem VAT są dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku tych ostatnich opodatkowane są wyłącznie te, których przedmiotem są tereny budowlane, czyli tereny przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, dla których nie obowiązuje plan zagospodarowania przestrzennego oraz nie wydano decyzji o warunkach zabudowy – są zwolnione od podatku VAT.

W tym miejscu warto wyjaśnić, że stosownie do treści wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 28 marca 1996 r. w sprawie C-468/93 Gemeente Emmen - „teren budowlany” oznacza każdy nieuzbrojony lub uzbrojony teren uznany przez państwa członkowskie za teren z przeznaczeniem pod zabudowę.

Tym samym, również w świetle orzeczeń TSUE za teren budowlany uznać można jedynie taki, który regulacjami prawa krajowego został przeznaczony pod zabudowę.

Jak stanowi art. 4 ust. 1 ustawy z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1130):

Ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

W myśl art. 4 ust. 2 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym:

W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego – określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przy czym:

1) lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego;

2) sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.

O przeznaczeniu nieruchomości stanowią zatem akty prawa miejscowego. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego – jako źródło prawa miejscowego, a w przypadku jego braku decyzja o warunkach zabudowy – jako akt indywidualny prawa administracyjnego.

W tym miejscu wyjaśnienia wymaga, że stosownie do treści wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 28 marca 1996 r. w sprawie C-468/93 Gemeente Emmen – „teren budowlany” oznacza każdy nieuzbrojony lub uzbrojony teren uznany przez państwa członkowskie za teren z przeznaczeniem pod zabudowę.

Zatem, także w świetle orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości, za teren budowlany uznać można jedynie taki, który regulacjami prawa krajowego został przeznaczony pod zabudowę.

Wprowadzony do ustawy o podatku od towarów i usług art. 2 pkt 33, odpowiada więc także treści ww. orzeczenia, gdyż cechę przeznaczenia pod zabudowę ustalić należy na podstawie określonych wprost w ustawie dokumentów prawa miejscowego.

W związku z powyższym, ustawa o podatku od towarów i usług nakazuje oceniać przeznaczenie określonego gruntu wyłącznie w oparciu o istniejący plan zagospodarowania przestrzennego oraz wydane decyzje o warunkach zabudowy nieruchomości.

Podkreślić należy, że analiza powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy wskazuje jednoznacznie, że zwolnienie od podatku obejmuje zbycie nieruchomości niezabudowanych (gruntów) innych niż tereny budowlane.

W przypadku zbycia nieruchomości zabudowanych zastosowanie znajduje art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zgodnie z którym:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a) dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b) pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest generalnie zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Według art. 2 pkt 14 ustawy:

Przez pierwsze zasiedlenie - rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a) wybudowaniu lub

b) ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Zatem, w przypadku, gdy po wybudowaniu budynek, budowla lub jego część jest wykorzystywana, w tym używana na potrzeby własnej działalności, okoliczność ta powoduje, że ma już miejsce pierwsze zasiedlenie tego obiektu.

Jak wynika z powyższych uregulowań, zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków lub budowli, jeżeli w stosunku do nich miało miejsce pierwsze zasiedlenie, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej 2 lata.

W tym miejscu należy nadmienić, że w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

a) w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b) dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Jak wynika z powyższego, prawo do zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, przysługuje wówczas, gdy w stosunku do obiektów, będących przedmiotem sprzedaży, nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ulepszenie tych obiektów, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Analizując powyższe przepisy stwierdzić należy, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy stanie się bezzasadne.

Dodatkowo wskazać należy, że zgodnie z art. 29a ust. 8 ustawy:

W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Co do zasady zatem, grunt będący przedmiotem dostawy podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki, budowle lub ich części na nim posadowione. Oznacza to, że grunt dzieli w VAT los podatkowy obiektów, które się na nim znajdują. Zatem w sytuacji, kiedy budynki, budowle lub ich części korzystają ze zwolnienia od podatku VAT, również sprzedaż gruntu korzysta ze zwolnienia od podatku VAT.

Wobec powyższego, przy sprzedaży budynków, budowli lub ich części, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku sprzedaży nieruchomości na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, należy przeanalizować możliwość zastosowania zwolnienia w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Jak wskazano wyżej, aby zastosować zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:

-towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,

-przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostaw nieruchomości prowadzi do wniosku, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z ww. podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących danej dostawie. Zauważenia wymaga, że stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie, podatnik uprawniony jest do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter dokonywanych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Jednocześnie, zgodnie z art. 43 ust. 21 ustawy:

Jeżeli udokumentowane działania organów egzekucyjnych lub komorników sądowych, o których mowa w art. 18, nie doprowadziły, na skutek braku możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika, do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania do dostawy towarów, o której mowa w art. 18, zwolnień od podatku, o których mowa w ust. 1 pkt 2, 3 i 9-10a, przyjmuje się, że warunki zastosowania zwolnień od podatku nie są spełnione.

Wobec powyższego, dokonana w trybie egzekucji dostawa towarów, jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług, jeżeli udokumentowane działania w celu potwierdzenia zwolnienia podjęte przez komornika lub organ egzekucyjny były z powodu dłużnika bezskuteczne.

Jak wynika z opisu sprawy, zwrócił się Pan do dłużnej spółki oraz indywidualnie do każdego ze wspólników nie uzyskując żadnej informacji, poza tym, iż aktualnie nie posiadają księgowości i są na etapie poszukiwania biura księgowego i żaden z nich nie ma wiedzy na temat spraw księgowych.

Ponadto wynika, że działka nr 2 jest zabudowa budynkiem komercyjnym dwukondygnacyjnym. Budynek o przeznaczeniu usługowo-magazynowym, a obecnie użytkowany dla celów mieszkalnych w zakresie pomieszczeń piętra.

Natomiast działka nr 1 o powierzchni 0,0177 ha położona w miejscowości …, Gmina ... Nieruchomość niezabudowana, o wymiarach 37x 4 m.b, w kształcie zbliżonym do prostokąta wykorzystywana, jako droga dojazdowa. Klasa użytków rolnych RIIIb-grunty orne.

W toku podjętych przez Pana działań nie ustalono:

-czy działka niezabudowana nr 1 będzie na dzień sprzedaży objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego,

-czy dla ww. działki została lub przed sprzedażą zostanie wydana decyzja o warunkach zabudowy bądź też decyzja o lokalizacji inwestycji celu publicznego zgodnie z art. 4 ust. 2 pkt 1 lub pkt 2 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym,

-czy budynek położony na działce nr 2 został nabyty, czy wybudowany przez dłużną spółkę,

-kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie ww. budynku lub jego części w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy, czy pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku lub jego części upłynął okres dłuższy niż 2 lata,

-czy z tytułu nabycia/wytworzenia/wybudowania budynku dłużnej spółce przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

-czy dłużna spółka ponosiła nakłady na ulepszenie budynku w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, w stosunku do których przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego czy wydatki te były wyższe niż 30% wartości początkowej ww. budynku.

Zatem przedstawiony we wniosku opis sprawy nie pozwala stwierdzić, czy sprzedaż w trybie postępowania egzekucyjnego ww. nieruchomości, tj. działki nr 2 i działki nr 1, korzysta ze zwolnień od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9, pkt 10 i pkt 10a ustawy, gdyż brak jest wszystkich niezbędnych informacji do jednoznacznego dokonania takiej oceny na podstawie ww. przepisów.

Ponadto z opisu sprawy wynika, że brak informacji, które są niezbędne dla oceny, czy w przedmiotowej sprawie ma zastosowanie zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9, art. 43 ust. 1 pkt 10 bądź art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy jest wynikiem podjętych przez Pana udokumentowanych działań potwierdzających brak możliwości uzyskania tych niezbędnych informacji od spółki dłużnej. Nie uzyskał Pan w toku postępowania wiarygodnych i kompletnych informacji niezbędnych do zastosowania ww. zwolnień od podatku.

Jak wskazałem wyżej, jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9, pkt 10 i pkt 10a ustawy, należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

NSA w wyroku z 28 lutego 2013 r., sygn. akt I FSK 627/12 wskazał, że „zwolnienie, o którym mowa w art. 136 lit. b) Dyrektywy 2006/112/WE, a więc również wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, przysługuje tylko wtedy gdy podatnik nie ma prawa do odliczenia podatku na skutek ograniczeń i zakazów przewidzianych przepisami dyrektywy lub ustawy, co wynika np. ze związku ze sprzedażą zwolnioną od podatku (por. art. 86 i art. 88 ustawy), a więc nie ma zastosowania, gdy brak odliczenia podatku w poprzedniej fazie obrotu wynika z faktu, że dana czynność w ogóle nie podlegała opodatkowaniu (por. wyrok ETS z 8 grudnia 2005 r. w sprawie C-280/04 Jyske Finanse A/S) oraz gdy podatnik, mając prawo do odliczenia podatku naliczonego, z uprawnienia tego nie skorzystał”.

W wyroku, na który powołuje się Naczelny Sąd Administracyjny, Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej stwierdził, że ze zwolnienia z VAT nie będzie korzystać dostawa towarów, w stosunku do których podatnik nie odliczył VAT naliczonego z powodów innych niż ściśle określone w art. 136 Dyrektywy 2006/112/WE. Tym samym, przepis art. 136 Dyrektywy 2006/112/WE wskazuje, że w przypadkach, w których przy nabyciu towaru VAT w ogóle nie wystąpił, nie można uznać, że mamy do czynienia z brakiem prawa do odliczenia VAT.

Powyższe oznacza, że zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy nie może mieć zastosowania do zbycia towaru przez podatnika, jeżeli transakcja sprzedaży, w wyniku której nabył on wcześniej ten towar nie była opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

Z okoliczności sprawy wynika, że nabycie nieruchomości było czynnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT (z treści aktu notarialnego wynika, że sprzedaż przedmiotowej nieruchomości nie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług). Tym samym nie można uznać, że spółce dłużnej nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT lub że takie prawo przysługiwało, skoro dostawa nie była objęta tym podatkiem. Przy nabyciu nieruchomości nie wystąpił podatek VAT, który mógłby podlegać odliczeniu. Nie jest zatem spełniony jeden z warunków określony w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy niezbędnych do zastosowania przedmiotowego zwolnienia. Poza tym przedstawione okoliczności sprawy nie potwierdzają, że ww. działki były wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku VAT.

Zatem w przedmiotowej sprawie dla dostawy nieruchomości - działki zabudowanej nr 2 i działki niezabudowanej nr 1 brak podstaw do zastosowania zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

W związku z powyższym, w tej sprawie znajdzie zastosowanie art. 43 ust. 21 ustawy, tj. przyjęcie, że warunki zastosowania zwolnień nie są spełnione, o ile podjęte przez Komornika udokumentowane działania nie doprowadziły, na skutek braku możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika, do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania do dostawy towarów zwolnienia od podatku.

Zaznaczam, że kwestia oceny podjętych przez Pana, jako komornika, działań nie była przedmiotem interpretacji.

W konsekwencji, transakcja sprzedaży nieruchomości - działki zabudowanej nr 2 i działki niezabudowanej nr 1 – należącej do dłużnika: A spółka jawna położonej w miejscowości … w gminie …, dla której Sąd Rejonowy w … V Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą o nr KW …, w trybie licytacji komorniczej nie korzysta ze zwolnienia od podatku, lecz jest opodatkowana podatkiem VAT, stosownie do art. 43 ust. 21 ustawy.

Tym samym Pan jako płatnik podatku VAT, o którym mowa w art. 18 ustawy, jest zobowiązany do opodatkowania dostawy nieruchomości - działki zabudowanej nr2 i działki niezabudowanej nr 1 - właściwą stawką podatku od towarów i usług i odprowadzenia podatku od towarów i usług z tytułu tej dostawy.

Zatem Pana stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponosi Pan ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swoją aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że ta interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).