Czy będzie przysługiwać pełne prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z wydatkami poniesionymi na zakup poja... - Interpretacja - null

ShutterStock

Czy będzie przysługiwać pełne prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z wydatkami poniesionymi na zakup poja... - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Czy będzie przysługiwać pełne prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z wydatkami poniesionymi na zakup pojazdów elektrycznych, mobilnych, wytworzenia niezbędnej infrastruktury, wydatkami na koszty nadzoru inwestorskiego oraz dokumentacji dotyczącej budowanej infrastruktury, o których mowa w pkt 1, wydatkiem na studium wykonalności obejmującym część dotyczącą nabycia w celu realizacji projektu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 lipca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 22 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w kwestii czy będzie Państwu przysługiwać pełne prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z:

1)wydatkami poniesionymi na zakup pojazdów elektrycznych, mobilnych (…) (…), wytworzenia niezbędnej infrastruktury (…) ((…) (…)),

2)wydatkami na koszty nadzoru inwestorskiego oraz dokumentacji dotyczącej budowanej infrastruktury, o których mowa w pkt 1,

3)wydatkiem na studium wykonalności obejmującym część dotyczącą nabycia (…) elektrycznych i (…),

w celu realizacji projektu pn.: „(…)”.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

(X) (dalej: (X)) jest (…), utworzonym przez Radę Ministrów rozporządzeniem z dnia (…) (…) 2017 r. ((…)), na podstawie art. 4 ust. 1 ustawy z dnia (…) (…) 2017 r. (…), dalej: (…)).

Obszar i granice (…) „(X)” obejmują gminy - miasta (…): (…), (…), (…), (…), (…), (…), (…), (…), (…), (…), (…), (…) i (…), gminy (…): (…), (…), (…), (…), (…), (…), (…), (…), (…), (…), (…), (…) i (…) oraz gminy: (…), (…), (…), (…), (…), (…), (…), (…), (...), (…), (…), (…), (…), (…) i (…).

Zgodnie z art. (…) (…) (X) wykonuje zadania publiczne w zakresie (…), koordynacji, integracji oraz rozwoju (…), w tym transportu (…), (…) oraz innego transportu (…), a także (…) miejskiej oraz (…) przewozów pasażerskich.

Uchwałą Nr (…) z dnia (…) (…) 2017 r. Zgromadzenie (X) utworzyło z dniem (…) (…) 2018 r. jednostkę organizacyjną (X) pod nazwą (Y) ((Y)) z siedzibą w (…).

Przedmiotem działania (Y) jest wykonywanie zadań (X) w zakresie organizowania publicznego transportu (…). (Y) nie posiada osobowości prawnej, prowadzi gospodarkę finansową w formie jednostki budżetowej.

(Y) od dnia (…) (…) 2019 r. świadczy usługi opodatkowane podatkiem od towarów i usług (dalej: VAT) na rzecz pasażerów, sklasyfikowane wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) pod symbolem 49.31 w grupie pn. „TRANSPORT LĄDOWY PASAŻERSKI, MIEJSKI I PODMIEJSKI” (sprzedaż biletów na przejazd komunikacją publiczną, opodatkowana VAT wg stawki 8%).

(Y) działa na podstawie ustawy z dnia (…) (…) 2017 r. (…) (t. jedn(…)), ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t. jedn. Dz.U. z 2023 r. poz. 1270 z późn. zm.) oraz w oparciu o statut (Y) (załącznik do uchwały nr (…) Zgromadzenia (X) z dnia (…) (…) 2024 r. w sprawie zmiany Uchwały nr (…) Zgromadzenia (X) z dnia (…).(…).2018 r. w sprawie nadania statutu Zarządowi (…) z późn. zm.).

(X) jest czynnym podatnikiem VAT i wraz ze wszystkimi swoimi jednostkami organizacyjnymi, w tym (Y), podlega centralizacji i traktowana jest jak jeden podatnik na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług. Powyższe zostało potwierdzone w interpretacji indywidualnej z dnia 4 marca 2019 r. sygn. (…) Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej wydanej na wniosek (X).

(X) planuje realizację projektu pn.: „(…)”, na realizację którego planowane jest pozyskanie wsparcia finansowego ze środków programu Fundusze Europejskie dla (…) na lata (…)-(…), Priorytetu (…), Działania (…).(…). Dofinansowanie zostanie przyznane poprzez podpisanie umowy o dofinansowanie pomiędzy (X) pełniącą rolę Beneficjenta i Województwem (…), reprezentowanym przez Zarząd Województwa (…) pełniący rolę Instytucji Zarządzającej Programem Fundusze Europejskie dla (…) (…)-(…). W ramach realizacji projektu pn. „(…)” zostaną podpisane Umowy o Partnerstwie, w których (X) jest Partnerem Wiodącym, a Gminy będące członkami (X), są Partnerami Projektu. Projekt pn.: „(…)” będzie realizowany w dwóch etapach.

Celem projektu jest umożliwienie regionom i ludności łagodzenia wpływających na społeczeństwo, zatrudnienie, gospodarkę i środowisko skutków transformacji w kierunku osiągnięcia celów Unii na rok (…) w dziedzinie (…)  i (…) oraz w kierunku neutralnej dla klimatu (…) (…) do roku (…) w oparciu o porozumienie (…). Wsparcie w ramach działania zostanie skierowane na zadania związane z poprawą mobilności mieszkańców, szczególnie poprzez zapewnienie bardziej zintegrowanego i wysokiej jakości transportu publicznego, lepsze powiązanie transportowe z centrami rozwoju (…) oraz promocję ekologicznego i (…) transportu, co przyczyni się do zwiększenia dostępności do lokalnych rynków pracy dla grup objętych i obciążonych procesem transformacji regionu.

Etap 1 projektu realizowany będzie przez (X)  w partnerstwie z Gminami: (…) i (…), a przedmiotem etapu jest:

1)Zakup (…) (…) (…) - (…) szt. nowych (…) (…) o napędzie elektrycznym ((…));

2)Inwestycje w infrastrukturę na rzecz czystego transportu publicznego - zakup (…) podwójnych (…) typu (…);

3)Inwestycje w infrastrukturę przeznaczoną dla (…) w postaci budowy (…), w tym działania liniowe polegające na budowie odcinków autostrad (…):

a)(…) nr (…): (…)

b)(…) nr (…): (…)

Etap 2 projektu realizowany będzie przez (X) w partnerstwie z Gminami: (…), (…), (…), (…), (…). Etap ten obejmuje następujący zakres:

1)Zakup (…) (…) (…) - (…) szt. nowych (…) (…) o napędzie elektrycznym ((…));

2)Inwestycje w infrastrukturę na rzecz czystego transportu publicznego - zakup (…) podwójnej (…) typu (…) oraz budowa (…) punktów szybkiego (…) - (…) (…);

3)Inwestycje w infrastrukturę przeznaczoną dla (…) w postaci budowy (…), w tym działania liniowe polegające na budowie odcinków autostrad (…):

a)(…) nr (…): (…)

b)(…) nr (…) (…)

c)(…) nr (…) łączącej główne (…): (…) - (…) - (…) - (…)

W ramach projektu przewiduje się, że (X) poniesienie wydatki w obu etapach na zakup (…) pojazdów elektrycznych ((…) typu (…)) wraz (…) (…) mobilnymi, (…) (…), wydatki na koszty nadzoru inwestorskiego oraz dokumentacji dotyczącej budowanej infrastruktury. W ramach realizacji projektu zostanie również wytworzona niezbędna infrastruktura (…), obejmująca (…) (…) (…) ((…) (…)). (X) poniesie wszelkie niezbędne wydatki związane z wybudowaniem, zainstalowaniem oraz funkcjonowaniem niezbędnej infrastruktury (…). Zakupione pojazdy obsługiwać będą obszar (X) w ramach eksploatacji nowego (…) przez (A) (…).

Właścicielem majątku powstałego w ramach projektu, określonego w etapie 1 pkt 1 i 2 oraz w etapie 2 pkt 1 i 2 (tj. (…) i infrastruktury (…) pojazdy w energię elektryczną) będzie (X). Tym samym będzie podmiotem odpowiedzialnym za utrzymanie celów projektu oraz zapewnienie formalno-prawnych i finansowych podstaw zachowania trwałości projektu. Podmiotem odpowiedzialnym za monitorowanie utrzymania celów, w tym wskaźników produktu i rezultatu będzie jednostka budżetowa (…) - Urząd (…), która będzie realizowała wydatki w projekcie. Zgodnie bowiem z art. 35 (…). Zarząd (X) wykonuje swoje zadania przy pomocy urzędu (…), do którego stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące urzędu marszałkowskiego.

Zakupiony (…) i wytworzona w ramach projektu infrastruktura zostaną przekazane w zarząd drugiej jednostce budżetowej (X), tj. (Y), realizującej zadania organizatora publicznego transportu zbiorowego. (Y) reprezentujący (X), zobowiązany jest do zawierania umów powierzenia świadczenia usług publicznego transportu zbiorowego na obszarze (…).

Umowa ta będzie zawarta z podmiotem wewnętrznym – (A) w (…), określanym w dalszej części wniosku mianem „(B)”.

Powyższy majątek zostanie udostępniony (B) przez (X) (za pośrednictwem (Y)) nieodpłatnie, na podstawie umowy użyczenia i stanowić będzie element rekompensaty, o której mowa w Rozporządzeniu (WE) nr 1370/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dn. 23 października 2007 r. (Dz.Urz.UE.L Nr 315, str. 1) oraz Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego I Rady (UE) 2016/2338 z dnia 14 grudnia 2016 r. zmieniające Rozporządzenie (WE) NR 1370/2007 w odniesieniu do otwarcia rynku krajowych usług kolejowego transportu pasażerskiego z dnia 14 grudnia 2016 r. (Dz.Urz.UE.L Nr 354, str. 22). Poza tym w ocenie (X) na uwadze należy mieć również dotychczas obowiązujące wytyczne na lata 2014-2020, które zdaniem Instytucji Zarządzającej Programem Fundusze Europejskie dla (…) (…)-(…) należy stosować posiłkowo również w ramach nowej perspektywy finansowej. Zgodnie bowiem z podrozdziałem nr 7.7, pn. „Rekompensata”, punkt 122 i 123 obowiązujących „Wytycznych w zakresie dofinansowania z programów operacyjnych podmiotów realizujących obowiązek świadczenia usług publicznych w transporcie zbiorowym” Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 19 października 2015 r. „Składniki majątkowe przekazywane operatorowi na zasadach odbiegających od rynkowych w związku ze świadczeniem przez niego usług publicznych obniżają wysokość rekompensaty otrzymywanej w formie pieniężnej przez operatora w stosunku do sytuacji, w której operator nie otrzymałby ww. składników majątkowych lub otrzymałby je na zasadach rynkowych, ponieważ obniżają koszty, które ponosi on w związku ze świadczeniem usług publicznych. Przekazywane operatorowi w związku ze świadczeniem przez niego usług publicznych składniki majątkowe, w szczególności infrastruktura, które są wykorzystywane przez operatora do prowadzenia działalności komercyjnej (gospodarczej), w szczególności polegającej na świadczeniu usług przewozowych lub udostępnianiu ich innym podmiotom za opłatą (niezależnie od tego, czy wszyscy użytkownicy mają do nich dostęp na równych i niedyskryminacyjnych zasadach) (np. zamknięta zajezdnia (…), (…), dworzec (…) z którego mogą korzystać także inni przewoźnicy za opłatą), stanowią część rekompensaty”.

Usługi świadczone przez (B) w ramach powyższej umowy będą realizowane przy wykorzystaniu (…) zakupionego w ramach projektu pn. „(…)” pozostającego własnością (X). (B) wraz z (…) otrzyma niezbędne wyposażenie podstawowe w postaci (…) mobilnych (…) (…). (X) będzie na rzecz (B) refakturować koszty energii elektrycznej niezbędnej do eksploatacji zakupionych (…). (…) te, będą ładowane energią elektryczną z wykorzystaniem infrastruktury zbudowanej w ramach przedmiotowego projektu. (B) zobowiązany zostanie do zapewnienia nadzoru nad sprawnością techniczną powierzonego (…) i wyposażenia oraz niezwłocznego informowania (Y) o wszelkich nieprawidłowościach w ich funkcjonowaniu. Za zapewnienie napraw gwarancyjnych i serwis powierzonych środków trwałych odpowiadać będzie (Y) reprezentujący (X).

Taka forma przekazania majątku stanowiąca element rekompensaty, o której mowa w Rozporządzeniu (WE) nr 1370/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dn. 23 października 2007 r., wynika z zapisów dokumentacji aplikacyjnej projektu. W okresie trwałości tego projektu, (X) nie może osiągać dochodów z tytułu użytkowania (np. umowy najmu czy dzierżawy) zakupionych (…), lecz (…) oraz pozostała infrastruktura, będąca własnością (X), będzie bezpośrednio wykorzystywana przez (X) do realizacji własnej działalności gospodarczej opodatkowanej VAT (opodatkowane VAT usługi przewozu na rzecz pasażerów na podstawie umów cywilnoprawnych). (B) przysługiwać będzie bowiem prawo wykorzystywania udostępnionych przez (X) środków trwałych ((…)) oraz pozostałej infrastruktury wyłącznie do świadczenia opodatkowanych VAT usług transportu miejskiego na rzecz (X). (…) będą własnością (X) i będą znajdować się docelowo w ewidencji majątkowej (Y), jako jednostki budżetowej (X).

(B), który będzie realizować usługi komunikacji miejskiej ponosić będzie koszty bieżące związane z eksploatacją udostępnionych mu środków transportowych. Zakupione (…) oraz infrastruktura służyć będą sprzedaży opodatkowanej VAT, jaką jest opodatkowana VAT sprzedaż biletów pasażerom.

(Y) zobowiązany będzie również do zarządzania, nadzoru i zapewnienia obsługi technicznej ()(). Odpowiedzialny będzie również za dokonywanie rozliczeń poboru energii elektrycznej przez (B). (Y) (w imieniu (X)) będzie wystawiał refaktury na rzecz (B), który zobowiązany będzie zwrócić koszty zużytej energii (Y)-owi.

Zgodnie z dokumentacją konkursową dla naboru wniosków nr (…) w ramach Osi Priorytetowej (…). (…) (X) zobowiązana jest również do przedłożenia dokumentu Studium Wykonalności jako załącznika niezbędnego do wniosku o dofinansowanie. Studium Wykonalności obejmuje cały projekt, tj. zadania dotyczące nabycia (…) i (…)przez (X) oraz zadania dot. budowy (…) tras (…) przez Partnerów Projektu. Koszt wykonania studium zostanie odrębnie wykazany dla zadań.

W ramach realizacji budowy (…) dróg (…) - (…), (X) podpisze umowy partnerstwa z Gminami, w których to (X) będzie Partnerem Wiodącym, a Gminy Partnerami. Partnerzy będą bezpośrednio ponosić koszty budowy (…) dróg (…).

(…) jest odpowiedzialny za zapewnianie prawidłowości operacji finansowych, w tym przepływ środków finansowych pochodzących z dofinansowania do Partnerów projektu. (…) przedkłada wnioski o płatność do (…) celem rozliczenia wydatków w Projekcie oraz otrzymania środków na dofinansowanie zadań (…) i Partnerów projektu. Partnerzy zapewniają prawidłowości operacji finansowych i prowadzą wewnętrzną kontrolę finansową Projektu. Partnerzy przedstawiają (…) informacje finansowe i sprawozdawcze w terminach i formie umożliwiającej przygotowanie wniosków o płatność - celem rozliczenia zadania, za realizację którego ponoszą odpowiedzialność. Powstała infrastruktura będzie własnością Partnerów ((…)) i będzie pozostawała w ich księgach. W zakresie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego - dotyczącej VAT każda z (…) występuje osobiście do Krajowej Informacji Skarbowej.

Pytanie

Czy (X) będzie przysługiwać pełne prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z:

1)wydatkami poniesionymi na zakup pojazdów elektrycznych, mobilnych (…) (…), wytworzenia niezbędnej infrastruktury (…) ((…) (…)),

2)wydatkami na koszty nadzoru inwestorskiego oraz dokumentacji dotyczącej budowanej infrastruktury, o których mowa w pkt 1,

3)wydatkiem na studium wykonalności obejmującym część dotyczącą nabycia (…) elektrycznych i (…),

w celu realizacji projektu pn.: „(…)?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, (X) będzie przysługiwać pełne prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z:

1)wydatkami poniesionymi na zakup pojazdów elektrycznych, mobilnych (…) (…), wytworzenia niezbędnej infrastruktury (…) ((…)(…)),

2)wydatkami na koszty nadzoru inwestorskiego oraz dokumentacji dotyczącej budowanej infrastruktury, o których mowa w pkt 1,

3)wydatkiem na studium wykonalności obejmującym część dotyczącą nabycia (…) elektrycznych i (…),

w celu realizacji projektu pn.: „(…)”.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, (t. jedn. Dz.U. z 2024 r. poz. 361), dalej: ustawa VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 tejże ustawy.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Jak stanowi art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ponadto, zgodnie z postanowieniami art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, podatnikami są również organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy w przypadku wykonywania czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższe oznacza, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Stosownie zaś do art. 13 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej L. 347/1) krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami. Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji. W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte. Wśród opodatkowanych VAT usług wymienionych w Załączniku I do art. 13 ust. 1 akapit trzeci Dyrektywy VAT znajduje się m in. przewóz osób (pozycja 5).

Status podatnika VAT w zakresie zadań publicznych (X) dotyczących (…) przewozów pasażerskich w przypadku (X) i jednostek samorządu terytorialnego regulują zatem przepisy art. 13 ust. 1 akapit trzeci Dyrektywy VAT i art. 15 ust. 1, 2 i 6 ustawy o VAT.

Ponadto zgodnie ze stanowiskiem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: TSUE) dla celów VAT istotne jest w jakim charakterze podmiot publicznoprawny będący podatnikiem VAT realizuje Inwestycję i w jakim zakresie łączy się ona z jego sprzedażą opodatkowaną. Zwrócił na to uwagę TSUE w wyroku z 25 lipca 2018 r. w sprawie C-140/17. Wskazał on, że w sytuacji realizacji inwestycji przez podmiot prawa publicznego, (tak jak w niniejszym przypadku (X)), należy przede wszystkim zbadać, czy w chwili nabycia dobra inwestycyjnego podmiot ten działa w charakterze podatnika VAT, tzn. czy nabył lub wytworzył odnośne dobra inwestycyjne z potwierdzonym przez obiektywne okoliczności zamiarem wykonywania działalności gospodarczej i w konsekwencji działał jako podatnik VAT w rozumieniu art. 9 ust. 1 dyrektywy 2006/112/WE.

Natomiast zgodnie ze stanowiskiem Naczelnego Sądu Administracyjnego wyrażonym w wyroku z dnia 3 września 2019 r., sygn. akt I FSK 592/19 (CBOSA), infrastruktura towarzysząca inwestycji wykorzystywanej do celów opodatkowanych daje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego.

(X) w opisanym zdarzeniu przyszłym - w żadnym przypadku nie działa jako organ władzy publicznej (nie korzysta w tym celu z prerogatyw władzy publicznej), lecz występuje w charakterze podatnika VAT, działając w oparciu o umowy cywilnoprawne, które generują VAT należny z tytułu odpłatnego świadczenia usług wymienionych w Załączniku I do art. 13 ust. 1 akapit trzeci Dyrektywy VAT, tj. przewozu osób (pozycja 5 Załącznika I).

W wyniku realizacji projektu „(…)”, (X) za pośrednictwem swojej jednostki budżetowej (Y) świadczyć będzie bowiem na rzecz pasażerów usługi sklasyfikowane wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) pod symbolem 49.31 w grupie pn. „TRANSPORT LĄDOWY PASAŻERSKI, MIEJSKI I PODMIEJSKI” (tj. sprzedaż biletów na przejazd komunikacją publiczną, opodatkowana podatkiem od towarów i usług - VAT wg stawki 8%).

Wobec powyższego, wszelkie wydatki ponoszone przez (X) w związku z realizacją tego projektu tj. zakup pojazdów elektrycznych, mobilnych, (…) () oraz wydatki związane z wytworzeniem niezbędnej infrastruktury () (() (…)), wydatki na koszty nadzoru inwestorskiego oraz dokumentacji dotyczącej budowanej infrastruktury, studium wykonalności obejmujące część dotyczącą nabycia (…) elektrycznych i (…), będą bezpośrednio dotyczyły opisanej sprzedaży opodatkowanej VAT. (X) ((Y)) będzie również refakturować koszty energii elektrycznej niezbędnej do eksploatacji zakupionych (…).

(…) te, będą ładowane energią elektryczną wyłącznie za pomocą infrastruktury zbudowanej w ramach przedmiotowego projektu.

Budowa infrastruktury do () pojazdów, która będzie służyć bezpośrednio czynnościom opodatkowanym VAT jest możliwa tylko i wyłącznie pod warunkiem zakupu (…) elektrycznych. Jest to kompleksowa inwestycja, której elementy nie mogą być w żadnym przypadku traktowane rozdzielnie, gdyż są one bezpośrednio powiązane i nie mogą funkcjonować bez siebie. Dlatego wydatki poniesione na realizację projektu „(…)” w ramach części dotyczącej zakupu pojazdów elektrycznych, mobilnych, (…) () oraz wydatki związane z wytworzeniem niezbędnej infrastruktury () (() (…)), wydatki na koszty nadzoru inwestorskiego oraz dokumentacji dotyczącej budowanej infrastruktury, studium wykonalności obejmujące część dotyczącą nabycia (…) elektrycznych i (…) związane są z realizowaną przez (X) sprzedażą opodatkowaną VAT.

Planowana inwestycja jak wskazano powyżej ma na celu zachęcenie mieszkańców (…) do rezygnacji z samochodów osobowych na rzecz ekologicznej, nowoczesnej i komfortowej komunikacji miejskiej, a w konsekwencji tego zwiększenie skali działalności gospodarczej i przychodów opodatkowanych podatkiem VAT z tytułu sprzedaży biletów poprzez pozyskanie nowych klientów dla świadczonych usług transportowych.

Biorąc pod uwagę przytoczony powyżej opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych VAT. Zatem prawo do odliczenia powstaje, jako konsekwencja dokonania przez podatnika określonych zakupów, które są następnie wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Oznacza to, że uprawnienie do dokonania odliczenia posiada wyłącznie zarejestrowany czynny podatnik VAT, w sytuacji, gdy towary i usługi, za które podatek został naliczony, są faktycznie wykorzystywane do celów związanych z czynnościami opodatkowanymi VAT. Warunkiem koniecznym, aby podatnik mógł skorzystać z tego prawa, jest bezpośredni lub pośredni związek dokonanych zakupów z prowadzoną działalnością opodatkowaną VAT.

W przedstawionej sytuacji warunek ten został spełniony, gdyż, co istotne, sprzedaży biletów na rzecz pasażerów dokonuje Wnioskodawca, a nabyte towary w postaci (…) elektrycznych, mobilnych (…) () oraz wydatki na koszty nadzoru inwestorskiego oraz dokumentacji dotyczącej budowanej infrastruktury i studium wykonalności obejmujące część dotyczącą nabycia (…) elektrycznych i (…), w związku z realizacją wyżej opisanego projektu są związane z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi VAT - sprzedażą biletów na rzecz pasażerów, a także refakturowaniem kosztów zużytej energii elektrycznej w związku ze świadczeniem usług transportu publicznego - i nie służą czynnościom zwolnionym od podatku czy też niepodlegającym opodatkowaniu. (X) podejmując opisywane wyżej czynności działa bowiem na zasadach wolnorynkowych, w charakterze podatnika VAT, generując podatek należny w związku ze świadczeniem usług transportu publicznego.

Zatem, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Wnioskodawcy będzie przysługiwać prawo do odliczenia w całości podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z czynnościami opodatkowanymi, poniesione na zakup pojazdów elektrycznych, mobilnych, (…) (), wydatki związane z wytworzeniem niezbędnej infrastruktury () (() (…)), wydatki na koszty nadzoru inwestorskiego oraz dokumentacji dotyczącej budowanej infrastruktury i wydatki na studium wykonalności, obejmujące część dotyczącą nabycia (…) elektrycznych i (…).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2024 r., poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”.

W myśl art. 86 ust. 1 ww. ustawy:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie obowiązku podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto, ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Przepis art. 15 ust. 2 tej ustawy stanowi, że:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W świetle art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia (…) (…) 2017 r. o (…):

(…).

Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 3 i 4 ww. ustawy:

(…)

Zgodnie z art. 14 ust. 1 pkt 1 ustawy (…):

(…).

Na podstawie art. (…) ustawy z 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 2778):

(…).

Zgodnie z art. (…) ustawy o publicznym transporcie zbiorowym:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

(…)

W myśl art. 4 (…):

(…).

Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 9 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

Organizator publicznego transportu zbiorowego - właściwa jednostka samorządu terytorialnego albo minister właściwy do spraw transportu, zapewniający funkcjonowanie publicznego transportu zbiorowego na danym obszarze; organizator publicznego transportu zbiorowego jest ,,właściwym organem”, o którym mowa w przepisach rozporządzenia (WE) nr 1370/2007.

Według art. 4 ust. 2 pkt 1 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym:

Ilekroć w ustawie jest mowa o jednostce samorządu terytorialnego - należy przez to rozumieć również związek międzygminny, związek powiatów, związek powiatowo-gminny lub związek metropolitalny.

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo (…), który wykonuje zadania publiczne w zakresie planowania, koordynacji, integracji oraz rozwoju publicznego transportu zbiorowego, w tym transportu drogowego, kolejowego oraz innego transportu szynowego, a także (…) miejskiej oraz (…) przewozów pasażerskich.

Planują Państwo realizację projektu pn.: „(…)”. W ramach Projektu zostaną podpisane Umowy o Partnerstwie, Państwo będą Partnerem Wiodącym. Projekt będzie realizowany w dwóch etapach. Przewidują Państwo poniesienie wydatków w obu etapach Projektu na zakup (…) pojazdów elektrycznych ((…) typu (…)) wraz (…) (…) mobilnymi, (…) (), wydatki na koszty nadzoru inwestorskiego oraz dokumentacji dotyczącej budowanej infrastruktury. W ramach realizacji projektu zostanie również wytworzona niezbędna infrastruktura (), obejmująca (…) () (() (…)). Poniosą Państwo wszelkie niezbędne wydatki związane z wybudowaniem, zainstalowaniem oraz funkcjonowaniem niezbędnej infrastruktury (). Właścicielem majątku powstałego w ramach Projektu, określonego w etapie 1 pkt 1 i 2 oraz w etapie 2 pkt 1 i 2 (tj. (…) i infrastruktury () pojazdy w energię elektryczną) będą Państwo.

Państwa wątpliwości w sprawie dotyczą kwestii czy będzie Państwu przysługiwać pełne prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z wydatkami poniesionymi na zakup pojazdów elektrycznych, mobilnych (…) (…), wytworzenia niezbędnej infrastruktury (…) ((…) (…)), wydatkami na koszty nadzoru inwestorskiego oraz dokumentacji dotyczącej budowanej infrastruktury, o których mowa w pkt 1 oraz wydatkiem na studium wykonalności obejmującym część dotyczącą nabycia (…) elektrycznych i (…) - w celu realizacji projektu pn.: „(…)”.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że są Państwo czynnym podatnikiem podatku VAT. Za pośrednictwem swojej jednostki organizacyjnej ((Y)) realizującej zadania organizatora publicznego transportu zbiorowego, świadczą Państwo usługi opodatkowane podatkiem od towarów i usług na rzecz pasażerów tj. sprzedaż biletów na przejazd komunikacją publiczną, opodatkowaną podatkiem VAT wg stawki 8%. Zatem w tym zakresie działają Państwo w charakterze podatnika podatku VAT.

Jednocześnie za pośrednictwem ww. jednostki organizacyjnej tj. (Y) powierzą Państwo (B) ((A) w (…)) świadczenie usług publicznego transportu zbiorowego na obszarze (…), w związku z czym (B) otrzyma od Państwa rekompensatę, o której mowa w rozporządzeniu (WE) nr 1370/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r.

Usługi świadczone przez (B) będą realizowane przy wykorzystaniu (…) zakupionego w ramach projektu pn. „(…)” pozostającego Państwa własnością. (B) wraz z (…) otrzyma niezbędne wyposażenie podstawowe w postaci (…) mobilnych (…) (…). (B) przysługiwać będzie prawo wykorzystywania udostępnionych przez Państwa środków trwałych ((…)) oraz pozostałej infrastruktury wyłącznie do świadczenia opodatkowanych VAT usług transportu miejskiego na rzecz Państwa. Co istotne, sprzedaży biletów na rzecz pasażerów dokonują Państwo.

Z powyższego wynika, że Państwo zlecą (B) (sp. z o.o.) świadczenie usług transportowych na swoją rzecz przy użyciu udostępnionego w tym celu majątku, a następnie odsprzedają Państwo te usługi transportowe pasażerom.

Zatem w rozpatrywanej sprawie nabyte (…) i wytworzona infrastruktura są związane z wykonywanymi przez Państwa czynnościami opodatkowanymi – sprzedażą biletów na rzecz pasażerów – i nie służą czynnościom zwolnionym od podatku czy też niepodlegającym opodatkowaniu.

W związku z powyższym, ze względu na spełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki, warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, będzie Państwu przysługiwać – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Podsumowując, będzie Państwu przysługiwać pełne prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z:

1)wydatkami poniesionymi na zakup pojazdów elektrycznych, mobilnych (…) (…), wytworzenia niezbędnej infrastruktury (…) ((…) (…)),

2)wydatkami na koszty nadzoru inwestorskiego oraz dokumentacji dotyczącej budowanej infrastruktury, o których mowa w pkt 1,

3)wydatkiem na studium wykonalności obejmującym część dotyczącą nabycia (…) elektrycznych i (…),

w celu realizacji projektu pn.: „(…)”. Przy czym prawo to będzie przysługiwać pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wymienionych w art. 88 ustawy o VAT.

Tym samym, Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (pytania). Inne kwestie przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego, bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte zakresem pytana nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym albo opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-    Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z  2023 r., poz. 2383, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

-    Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są  przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

-   Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-    w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-    w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na  adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.