Brak możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia. - Interpretacja - null

ShutterStock

Brak możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia. - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Brak możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

18 lipca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 18 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia - .... Uzupełnili go Państwo – pismem z 26 września 2024 r. (wpływ 26 września 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest spółką prawa handlowego (spółka z o.o.) z wyłącznym udziałem Skarbu Państwa, powstałą w wyniku komercjalizacji przedsiębiorstwa państwowego. Spółka prowadzi swoją działalność w dwóch podstawowych obszarach:

1)pierwszy to działalność w zakresie organizacji ruchu turystycznego w (...),

2)drugi to wykonywanie prac likwidacyjnych w (...), a także wykonywanie (...) prac zabezpieczających w zabytkowej części (...).

Działalność w drugim z wymienionych obszarów finansowana jest głównie z dotacji budżetowej na podstawie przepisów ustawy z dnia 30 sierpnia 2013 r. o dotacji przeznaczonej dla niektórych podmiotów (Dz. U. z 2013 r., poz. 1160).

Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy Spółka wykonuje w tym zakresie zadania ujęte w „...”, zaakceptowanym przez Ministra Energii.

Spółka z tytułu otrzymanej dotacji budżetowej nie wystawia żadnych faktur rozliczeniowych. Środki z dotacji budżetowej nie mogą być też przeznaczane na prowadzenie działalności gospodarczej Spółki w zakresie turystyki, ani na pokrycie wydatków niebędących kosztami bieżącego roku obrachunkowego i nieujętych w rocznym planie likwidacji.

Działalność likwidacyjna i zabezpieczająca jest rozliczana w ramach dotacji z budżetu państwa, a działalność turystyczna jest finansowana z przychodów osiąganych z tej działalności. W związku z tym nie ma możliwości współfinansowania działalności turystycznej ze środków dotacji budżetowej.

W zakresie działalności likwidacyjno-zabezpieczającej Spółka dokonuje nabycia towarów i usług głównie w celu realizacji zadań, wynikających z ustawy z dnia 30 sierpnia 2013 r. o dotacji przeznaczonej dla niektórych podmiotów, których koszty finansowane są dotacją budżetową. Od tej kategorii kosztów Spółka nie dokonuje odliczenia podatku VAT. Dotyczy to zarówno prac w częściach zabytkowych, jak i prac związanych z likwidacją wyrobisk zbędnych.

Działalność gospodarcza prowadzona przez Spółkę ma związek ze świadczeniem usług turystycznych. W tym zakresie Spółka dokonuje czynności opodatkowanych podatkiem VAT - sprzedaży usług turystycznych, gastronomicznych itp. oraz sprzedaży towarów. Od nabycia towarów i usług w celu realizacji wyżej opisanych czynności opodatkowanych Spółka dokonuje odliczenia podatku naliczonego.

Spółka nie ma możliwości współfinansowania działalności turystycznej środkami z dotacji budżetowej, zatem koszty związane z likwidacją (...) i zabezpieczeniem zabytkowych części ..., finansowane dotacją budżetową, to koszty niemające bezpośredniego związku z działalnością turystyczną Spółki.

Niezależnie od korzystania ze środków pochodzących z dotacji Spółka planuje złożyć wniosek do NFOŚiGW o sfinansowanie przedsięwzięcia w zakresie: (...). (...).

Wykonanie (...) zapewni drogę wentylacyjną dla planowanego zadania pn. „...”, dla potrzeb którego należy wykonać (...). (...).

Realizacja przedsięwzięcia następuje w ramach wykonywania przez Spółkę zadań w zakresie „prac likwidacyjnych w (...), a także wykonywanie (...) prac zabezpieczających w w zabytkowej części (...), o których mowa w przywołanej ustawie o dotacjach.

..., którego dotyczą planowane działania stanowi główną drogę dostępową do ..., jest użytkowany zarówno do prowadzenia prac likwidacyjno-zabezpieczających, jak i do zwożenia turystów, jest niezbędny dla całości działania Spółki. (...) posiada jeszcze jeden ..., który posiada mniejszą przepustowość, maszyna jest starsza, który jest używany rezerwowo. Z uwagi na przepisy (...), ... musi posiadać dwa działające … - jeden stanowi drogę ewakuacyjną względem drugiego).

Jednakże podstawowy cel planowanego przedsięwzięcia realizowany jest w ramach zabezpieczenia zabytkowych części ..., z którym nie wiąże się wykonywanie czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że:

1)jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT,

2)faktury będą wystawiane na Wnioskodawcę – ....

Pytanie

Czy Wnioskodawca ma możliwość odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone w związku z realizacją prac objętych finansowaniem przez NFOŚiGW, a dotyczących realizowanego przedsięwzięcia - ...?

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy w związku z realizacją opisanego przedsięwzięcia objętych finansowaniem przez NFOŚiGW, w ramach wykonywania zadań w zakresie „prac likwidacyjnych w (...), a także wykonywanie (...) prac zabezpieczających w zabytkowej części (...) - Spółka nie będzie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących zakup towarów i usług.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, który mówi, że w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Każde zatem nabycie towarów i usług, przeznaczonych do przyszłego wykorzystania ich do czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, bez względu na to, jakie faktycznie będą efekty tej działalności, należy uznać w momencie jego dokonania za związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest zatem związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Co do zasady bez znaczenia dla odliczenia podatku naliczonego pozostaje okoliczność, że zakupy, w których zawarty jest podatek naliczony, którego odliczenia dochodzi podatnik, są ewentualnie finansowane (współfinansowane) ze źródeł zewnętrznych.

Takie wnioski wynikają także z orzecznictwa Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (tak np. wyrok w sprawie C-204/03 Komisja Wspólnot Europejskich vs. Królestwu Hiszpanii). Trybunał w powyższym wyroku jednoznacznie stwierdził, że nie można wprowadzić do przepisów krajowych przepisów, które ograniczałyby możliwość odliczenia VAT od zakupów finansowanych subwencjami. Stwierdzić zatem należy, że niezależnie od tego, że zakupy sfinansowane zostały dotacjami nie ma znaczenia dla odliczenia podatku naliczonego, o którym mowa.

Stanowisko to zostało potwierdzone w wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE z dnia 23 kwietnia 2009 roku, w sprawie C-74/08 (PARAT Automotive Cabrio Textiltetoket Gyartó kft vs Adóes Penzugyi Ellenorzesi Hivatal Hatósagi Foosztaly Eszak-magyarorszagi Kihelyezett Hatósagi Osztaly). W wyroku tym stwierdzono, że przepisy unijne „należy interpretować w ten sposób, że stoją one na przeszkodzie uregulowaniu krajowemu dopuszcza, które w przypadku nabycia towarów subwencjonowanych z funduszy publicznych, odliczenie związanego z tym podatku od wartości dodanej jedynie do wysokości części nieobjętej subwencją”.

Z powyższego wynika zatem, że źródło finansowania wydatków, w tym dotacje budżetowe, czy środki z NFOŚiGW nie ma wpływu na prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego.

Jednakże analiza stanu faktycznego przedstawionego do zaopiniowania wskazuje, że w przypadku wydatków dot. likwidacji zbędnych wyrobisk i utrzymania zabytkowych części ... nie zostaje spełniony podstawowy warunek realizacji prawa do odliczenia podatku - wydatki nie generują i nie służą czynnościom opodatkowanym VAT.

Jak wynika z opisu sprawy ... dokonuje czynności opodatkowanych podatkiem VAT w zakresie świadczenia (sprzedaży) usług turystycznych, gastronomicznych itp. oraz sprzedaży towarów.

W związku z tym zakresem działalności od nabycia towarów i usług w celu realizacji wyżej opisanych czynności opodatkowanych Spółka korzysta z uprawnienia do odliczenia podatku naliczonego. Oznacza to, że wydatki związane z zabezpieczeniem zabytkowych części ..., w tym w zakresie przedsięwzięcia obejmującego wymianę zbrojenia ... finansowane dotacją budżetową oraz środkami z NFOŚiGW, stanowią koszty mające bezpośredni związek tylko z tym zakresem działalności ..., który pozostaje poza czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Oznacza to, że Spółce nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z realizowaną inwestycją.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że:

W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że są Państwo spółką prawa handlowego z wyłącznym udziałem Skarbu Państwa, powstałą w wyniku komercjalizacji przedsiębiorstwa państwowego. Są Państwo zarejestrowani jako czynny podatnik VAT. Działalność gospodarcza prowadzona przez Państwa ma związek ze świadczeniem usług turystycznych. W tym zakresie dokonują Państwo czynności opodatkowanych podatkiem VAT - sprzedaży usług turystycznych, gastronomicznych itp. oraz sprzedaży towarów. Od nabycia towarów i usług w celu realizacji wyżej opisanych czynności opodatkowanych dokonują Państwo odliczenia podatku naliczonego.

Planują Państwo złożyć wniosek do NFOŚiGW o sfinansowanie przedsięwzięcia w zakresie: .... Realizacja przedsięwzięcia następuje w ramach wykonywania przez Spółkę zadań w zakresie „prac likwidacyjnych w (...), a także wykonywanie (...) prac zabezpieczających w zabytkowej części (...). ..., którego dotyczą planowane działania stanowi główną drogę dostępową do ..., jest użytkowany zarówno do prowadzenia prac likwidacyjno-zabezpieczających, jak i do zwożenia turystów, jest niezbędny dla całości działania Państwa. Faktury będą wystawiane na Państwa – ....

Analiza okoliczności niniejszej sprawy wskazuje, że wydatki poniesione w ramach realizowanego przedsięwzięcia – wbrew Państwa twierdzeniu – będą wykorzystywane zarówno do czynności opodatkowanych, jak i niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Jak bowiem sami Państwo wskazali prowadzicie swoją działalność w dwóch podstawowych obszarach, tj. w zakresie organizacji ruchu turystycznego w (...) oraz wykonywanie prac likwidacyjnych w (...), a także wykonywanie (...) prac zabezpieczających w zabytkowej części (...). Działalność gospodarcza prowadzona przez Państwa ma związek ze świadczeniem usług turystycznych. Natomiast ..., którego dotyczą planowane działania stanowi główną drogę dostępową do ..., jest użytkowany zarówno do prowadzenia prac likwidacyjno-zabezpieczających, jak i do zwożenia turystów, jest niezbędny dla całości działania Państwa.

Tym samym nie sposób zgodzić się z Państwa stwierdzeniem, że zabezpieczenie zabytkowych części ... jako podstawowy cel planowanego przedsięwzięcia nie będzie wiązać się z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Jednocześnie zaznaczyć w tym miejscu należy, że cele prowadzonej działalności gospodarczej należy rozpatrywać w kontekście definicji działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 ustawy. W związku z prowadzeniem działalności gospodarczej u podatnika mogą wystąpić działania czy sytuacje, które nie generują opodatkowania VAT. „Towarzyszą” one działalności gospodarczej i nie stanowią obok niej odrębnego przedmiotu działalności podatnika. Nie podlegają one opodatkowaniu VAT, jednakże ich występowanie nie oznacza, że u podatnika występują czynności wykonywane poza działalnością gospodarczą. Natomiast przez cele inne, rozumie się sferę działalności danego podmiotu niebędącą działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy (przykładowo działalność podmiotu w charakterze organu władzy czy nieodpłatna działalność statutowa).

W związku z powyższym realizacja przedsięwzięcia – ... – w ramach działalności gospodarczej Państwa Spółki m.in. w zakresie prac likwidacyjnych w (...), które nie mają związku z czynności opodatkowanymi podatkiem VAT, pozostają bez wpływu na prawo do odliczenia podatku VAT.

Mając zatem na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że w rozpatrywanej sprawie warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, zostaną spełnione i będą mieli Państwo możliwość odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia - .... Przy czym prawo to będzie przysługiwało, o ile nie wystąpią przesłanki negatywne wymienione w art. 88 ustawy.

Tym samym Państwa stanowisko uznałem za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Informuję, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.

Zaznaczam także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).